ystävän rasittava

kakara

Miksi ihmeessä kun menen käymään kaverini luona, sen mukulan pitää alkaa shouaamaan. Kamala esiintyminen alkaa kuulema aina saman tien kun vieras aikuinen tulee. Alkaa pitämään kimeää ääntä kun aikuiset puhuu ja muutenkin tekee kaikkensa että saa jotain kuulla, sitten on hetken hiljaa ja alottaa taas. Yksin oleminen hetken aikaa ei tuu kuulonkaan vaan kokoajan pitäis olla renkumassa aikuisissa!! KÄÄK!! Onneks ei ole lapsia!!

21

1692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et sellasta!

      Minkähän ikäisestä lapsesta kyse? Muksu kun haluaa tulla huomatuksi ihan niin kuin sinäkin:)

      Voisi auttaa jos vierailun aluksi huomioisit lapsen, juttelisit hänelle pienen hetken niitä näitä.

      Kannattaa pitää mielessä että olet myös hänen kotona.

      Miten lapsen äiti suhtautuu "shouaamiseen"?

      • ap.

        sanoo lapselle että oles nyt hiljaa kun aikuiset juttelee jne... lapsi on neljä.
        Kyllä sen ymmärrän että olen heillä kylässä ja juttelenkin lapselle kaikenlaista mutta tuntuu kuin nälkä kasvaisi syödessä, eli kokoajan pitäisi olla äänessä, jos ei muuta keksi niin alkaa hokeman jotain typerää niin monta kertaa ja niin kovalla äänellä että äidin pakko sanoa jo vähän kovemminkin..sitten lapsi on loukkaantunut hetken ja alottaa pian uudestaan.


      • et sellasta!
        ap. kirjoitti:

        sanoo lapselle että oles nyt hiljaa kun aikuiset juttelee jne... lapsi on neljä.
        Kyllä sen ymmärrän että olen heillä kylässä ja juttelenkin lapselle kaikenlaista mutta tuntuu kuin nälkä kasvaisi syödessä, eli kokoajan pitäisi olla äänessä, jos ei muuta keksi niin alkaa hokeman jotain typerää niin monta kertaa ja niin kovalla äänellä että äidin pakko sanoa jo vähän kovemminkin..sitten lapsi on loukkaantunut hetken ja alottaa pian uudestaan.

        Hyvä ettei äiti kuulu niihin, jotka vain naureskelevat ja ihastelevat että kylläpä meidän pikku Minna tai Mikko nyt esittääkin.

        Monet 4-vuotiaat ei oikeesti vielä osaa leikkiä yksin. Lapsi voi kokea vieraan kilpailijakseen. Sinä siis yrität lapsen silmissä "varastaa" äidin huomion ja lapsi tekee parhaansa häiritäkseen sinua ja äitiään.

        Äiti voisi seuraavalla kerralla kun olet tulossa (tai kuka vaan vieras) varata lapselle jotain mieleistä tekemistä esim. vesivärit, muovailuvaha tai mikä nyt onkaan heille sopiva ja ihan toivoa että tule näyttämään kun on valmista.
        Silloin teille jää jutustelutuokioita eikä lapsi koe jäävänsä ulkopuoliseksi.


      • äitimummu
        et sellasta! kirjoitti:

        Hyvä ettei äiti kuulu niihin, jotka vain naureskelevat ja ihastelevat että kylläpä meidän pikku Minna tai Mikko nyt esittääkin.

        Monet 4-vuotiaat ei oikeesti vielä osaa leikkiä yksin. Lapsi voi kokea vieraan kilpailijakseen. Sinä siis yrität lapsen silmissä "varastaa" äidin huomion ja lapsi tekee parhaansa häiritäkseen sinua ja äitiään.

        Äiti voisi seuraavalla kerralla kun olet tulossa (tai kuka vaan vieras) varata lapselle jotain mieleistä tekemistä esim. vesivärit, muovailuvaha tai mikä nyt onkaan heille sopiva ja ihan toivoa että tule näyttämään kun on valmista.
        Silloin teille jää jutustelutuokioita eikä lapsi koe jäävänsä ulkopuoliseksi.

        poika on vajaa 3, ja samanlaista yrittää. Jokakerran kun olen heillä hänen täytyy saada kaikki huomio. Olenkin ottanut pojan syliin ja sanonut tiukasti että mummu juttelee nyt äidin kanssa mene sinä leikkimään siksi aikaa, ja niin hän menee huoneeseensa leikkimään.On ihan ymmärrettävää että jos lapsi, on äitinsä kanssa päivät ja saa kaiken huomion niin se huomio pitää saada silloinkin kun on vieraita.


      • jess
        äitimummu kirjoitti:

        poika on vajaa 3, ja samanlaista yrittää. Jokakerran kun olen heillä hänen täytyy saada kaikki huomio. Olenkin ottanut pojan syliin ja sanonut tiukasti että mummu juttelee nyt äidin kanssa mene sinä leikkimään siksi aikaa, ja niin hän menee huoneeseensa leikkimään.On ihan ymmärrettävää että jos lapsi, on äitinsä kanssa päivät ja saa kaiken huomion niin se huomio pitää saada silloinkin kun on vieraita.

        Mutta huomasitko kuika tehokas oli tuo tapasi hoitaa asia.. Kun lapsi hakee huomiota niin juuri tuo että mummu ottaa syliin ja silmiin katsoen selittää kuinka nyt pitää toimia. Olette molemmat samalla tasolla, ja lapsi on tyytyväinen juuri siihen huomioon jonka hän sai.. eikä enempää tarvita =)


      • äitimummu
        jess kirjoitti:

        Mutta huomasitko kuika tehokas oli tuo tapasi hoitaa asia.. Kun lapsi hakee huomiota niin juuri tuo että mummu ottaa syliin ja silmiin katsoen selittää kuinka nyt pitää toimia. Olette molemmat samalla tasolla, ja lapsi on tyytyväinen juuri siihen huomioon jonka hän sai.. eikä enempää tarvita =)

        ja on myös vanhempien osalta jos tehdään lapselle selväksi ettei aikuisten puhetta keskeytetä.Ennen ei ollut mitään asiaa sepustella asioitaan kun vanhemmat juttelivat. Se oli sitä kunnioitusta, joka nykyään on vieras käsitys lapsille.Alkuperäisestä viestistä ei tullut julki minkä ikäinen lapsi on, mutta kyllä pienikin ymmärtää jos opetetaan.Se että olen tiukka tyttären pojan kanssa ei tarkoita etten huomioi häntä, vaan meillä on omat juttutuokiot jolloin olemme vaan kahdestaan ja juttelemme ilot ja surut.Olen seurannut kuinka vanhemmat lopettavat keskustelunsa kun lapsi tulee paikalle ja alkaa selittelemään omia juttujaan, keskitytään vain lapseen ja niin lapsi oppii olemaan "napa".Poika oli meillä yökylässä ja meillä oli oikein mukavaa, ei meinannut seuraavana päivänä kotiinsa lähteä.En kirjoittanut tätä kehuakseni itseäni hyväksi kasvattajaksi, on meilläkin ongelmia ollut kuten kaikilla perheillä. Lapsi tekee niinkuin haluaa jos häntä ei opeteta, tuskin kukaan aikuinenkaan voi kaikkea haluamaansa tehdä.


    • tiituska80

      Itselläkin on samanlaisia tilanteita kavereiden muksujen kans ja ite vielä osittain aiheutan, kun viihdyn lasten kanssa!!

      Mä teen niin et heti moikkaan ja hetki touhutaan yhessä, sitten sanon et juttelen myös äidin kans ja mene leikkimään, tulen sitten katsomaan mitä olet tehnyt,leikkinyt. Kahvipöytä on myös hyvä paikka (ainakin mun tuttavapiirissä), lapset ei jaksa istua kauaa ja harvassa perheessä sinne saa leluja yms. kantaa.

      Lapsikin odottaa mieluista vierasta, eikä aina ole äidin huomiosta kiinnostunut vaan vieraan. Mutta kyllä lapsikin voi odottaa vuoroaan!!

    • parasta muuttaa

      asennettasi! "Ystävän rasittava kakara" pysyy rasittavana jos ajattelet sen näin.
      "Mukula" esiintyy juuri sen huomion takia. Hän on ehkä hieman jännittynyt kun vieraita tulee ja ei oikein osaa olla muuten kuin esittämällä jotakin!

      Minä tekisin näin: Sanoisin heit! kaikille ja viesin ehkä jotakin pientä tälle lapselle (värikynät, tarroja, pikkuauto, tms.), että hän tuntisi olonsa tärkeäksi ja, että hänet on erityis huomioitu! Sen jälkeen puhelisin lapselle hetken aikaa ja sitten sanoisin, että nyt minä ja äiti juttelemme. Sinä voit mennä nyt leikkimään.

      Lapselle on hyvä kertoa mitä te haluatte hänen tekevän. Jos lapselle vaan sanotaan kokoajan, että lopestas nyt, rauhoitus nyt tms. niin lapsi ei tiedä mitä muuta hän sitten voisi tehdä! Lapsi pitää ohjata muuhun hommaan.

      Ei se lapsi tahallaan, tieten tahtoen renku aikuisessa! Kyllä siinä on joku syy. Esim. juuri tämä kivaa kun tulee vieraita, mutta jännittää tosi paljon-syy.

      Hassu tuo onneks ei ole lapsia- kommentti! Aikuinen kyllä yleensä ratkaisee tämän tyyppiset asiat. Tässä tapauksessa lapsi ei itse osaa ja sen takia käyttäytyy vierailijaa rasittavasti!

      • mama +6v.

        Taas viedään lapselle tavaraa, sekö lohduttaa?
        Voi ruoja teitä tietämättömiä vanhempia. Milloin opitte, että tavaralla ei korvata aikaa!

        Kyllä lapsen huomiontarve johtuu ihan siitä, että sitä ei ole saatu tarpeeksi kotona. Normaalit lapset osaavat olla shouvaamatta ja ilman tavaraa, kun vieraita tulee!


      • ei pakko!
        mama +6v. kirjoitti:

        Taas viedään lapselle tavaraa, sekö lohduttaa?
        Voi ruoja teitä tietämättömiä vanhempia. Milloin opitte, että tavaralla ei korvata aikaa!

        Kyllä lapsen huomiontarve johtuu ihan siitä, että sitä ei ole saatu tarpeeksi kotona. Normaalit lapset osaavat olla shouvaamatta ja ilman tavaraa, kun vieraita tulee!

        Ja jutustelustakin siinä viestissä puhuttiin!
        Samoin lapsen ohjaamista muuhun hommaan yhdessä.

        Taas haukutaan tietämättömäksi!!!!!!!!!! Olet varmaan itse tosi hyvä?!

        Onhan se tapana muutenkin viedä tuomisia kun menee kylään??!! Ja lapsi varmasti leikkii esim. autolla.
        Ei sitä lohdutukseksi viedä, vaan tuomiseksi! Ja jos se helpottaisi tilannetta, niin miksi ei voisi viedä jotain PIENTÄ?
        Kukaan ei ole väittänyt, että tuomisella korvataan aikaa vaan se olisi lähinnä extra huomioimista!

        No, kumpikaan meistä ei tiedä sen perheen tilannetta! Voi olla, että lapsi tarvitsisi lisää aikaa vanhemmiltaan tai sitten hän on vaan jännittynyt tai joku muu "vaivaa"!


    • kestä vaan

      Tällaisia riippuvaisia mukuloita on aina. Heillä on äiti, joka on koko ajan hellittämättä lapsen kanssa, ja kun vieras tulee, lapsi kokee jäävänsä toiseksi.
      Hän on aina keskipiste.
      Häntä loukkaa, että äiti ja vieras puhuvat keskenään. Hän tietää ihan hyvin, että hän itse on nyt kolmas pyörä.
      Hän haluaa ehkäistä tilanteen hyökkäämällä heti. Hön voi ruveta kiusaamaan vierasta, tönimään, huutamaan päin silmiä tai sitten vain mankumaan kamalasti.
      Jos äiti hyssyttelee, eikä puutu iloisesti mutta päättäväisesti asioiden kulkuun, lapsi vain saa puhtia lisää.

      Sellaista perhettä on viisainta karttaa jonkin aikaa, kunnes lapsi siirtyy kehityksessään seuraavalle portaalle. Onhan kyllä näitä mankujia ihan kouluikäisissäkin, ja kyllä se minusta osoittaa vanhempien auktoriteetin puutetta.

      • sanotte tästä:

        veljeni perheessä on kaksi lasta (6v. ja 4v.). Siellä vanhemmat pyörivät lasten ympärillä. Esim. kun tulevat meille kylään esitellään omien lasten taitoja, kerrotaan lasten tekemisistä, mutta ei olla kiinnostuneita muiden lapsista.


      • Joo, tuttua
        sanotte tästä: kirjoitti:

        veljeni perheessä on kaksi lasta (6v. ja 4v.). Siellä vanhemmat pyörivät lasten ympärillä. Esim. kun tulevat meille kylään esitellään omien lasten taitoja, kerrotaan lasten tekemisistä, mutta ei olla kiinnostuneita muiden lapsista.

        on tuokin! Olenkin itse ruvennut vaan törkeesti kertomaan omista asioista ja lapsista! Ovat sitten olleet hetken hiljaa omistaan.
        Jotkut ei ajattele, että olisi mukavan kohteliasta kysyä muidenkin kuulumisia.


      • Anonyymi

        Kyllä pienikin lapsi ymmärtää kun hänelle selitetään asiallisesti että nyt äiti keskustelee vieraan kanssa ja silloin ei saa häiritä .
        Sitä tapaa minä olen käyttänyt kaikkiin lapsiini , ja hyvin on mennyt , ja kun kasvoivat niin ei tarvinnut kun katsoa ” sillä silmällä ” niin toteltiin.
        Mutta varmaan erinlaista jos on vaan yksi lapsi ,isommassa perheessä lapset leikkivät toistensa kanssa. Mutta yksinäisellä lapsella ei ole muuta kun äiti tai isä seurana joten huomionhakuisuutta hakevat kun vieras tulee ja äiti ei olekkaan koko aikaa vain hänen kanssaan


    • ihmettelen.

      Täällä neuvotaan sille (lapsettomalle?) vieraalle että tee näin ja näin. No miksei se lapsen oma äiti tajua ohjata sitä omaa lastaan? Kun kaikki äidit on niin automaattisesti asiantuntijoita, luulis.

      • ihmettelen.

        Esitin ilmeisesti tabukysymyksen.


      • asia häirisee
        ihmettelen. kirjoitti:

        Esitin ilmeisesti tabukysymyksen.

        vain lapsetonta ystävää. Äidit tottuu siihen, ettei lasten kanssa hiljaista hetkeä ookkaan ;)


      • ei omassa vikaa
        ihmettelen. kirjoitti:

        Esitin ilmeisesti tabukysymyksen.

        Siitä syystä et saa vastausta, että ei löydy äitiä, joka olisi tunnistanut sanoistasi oman tilanteensa.
        Kaikki äidit ovat hyviä kasvattajia, ja lapsi reagoi oudosti vain ihan ääritapauksessa.
        Sinun käyntisi oli yksi niistä. Yleensä lapsi ei tee noin. Yleensä hän pysyttelee leikeissään ja antaa vieraiden olla. Yleensä kyllä ....

        Sen vuoksi ei yksikään äiti vastaa.


      • ihmettelen.
        ei omassa vikaa kirjoitti:

        Siitä syystä et saa vastausta, että ei löydy äitiä, joka olisi tunnistanut sanoistasi oman tilanteensa.
        Kaikki äidit ovat hyviä kasvattajia, ja lapsi reagoi oudosti vain ihan ääritapauksessa.
        Sinun käyntisi oli yksi niistä. Yleensä lapsi ei tee noin. Yleensä hän pysyttelee leikeissään ja antaa vieraiden olla. Yleensä kyllä ....

        Sen vuoksi ei yksikään äiti vastaa.

        Olen kyllä ollut samankaltaisessa tilanteessa parikin kertaa. Silloinkin ihmetytti mm. se, ettei äiti edes yrittänyt laittaa lapsiaan nukkumaan vaikka kello tuli 22, 23, ja 24. Siinäpä riekkuivat aivan koko ajan ja keskeyttivät jatkuvasti joka lauseen. Telkkarikaan ei heitä jaksanut viehättää paria minuuttia kauempaa.

        En kyllä vieläkään ymmärrä, miksei se äiti puutu ihan itse ylettömään shouvaamiseen. Eikö se äiti halunnutkaan jutella sen vieraansa kanssa? Pyysikö hän käymään pelkästään näytelläkseen vieraalle lapsiaan?


      • Anonyymi
        ihmettelen. kirjoitti:

        Olen kyllä ollut samankaltaisessa tilanteessa parikin kertaa. Silloinkin ihmetytti mm. se, ettei äiti edes yrittänyt laittaa lapsiaan nukkumaan vaikka kello tuli 22, 23, ja 24. Siinäpä riekkuivat aivan koko ajan ja keskeyttivät jatkuvasti joka lauseen. Telkkarikaan ei heitä jaksanut viehättää paria minuuttia kauempaa.

        En kyllä vieläkään ymmärrä, miksei se äiti puutu ihan itse ylettömään shouvaamiseen. Eikö se äiti halunnutkaan jutella sen vieraansa kanssa? Pyysikö hän käymään pelkästään näytelläkseen vieraalle lapsiaan?

        Tai jos lapsella on joku kirjain syndrooma eikä äiti katso tärkeäksi ilmoittaa sitä lapsettomalle ystävälle.
        Joten vaikea tietää todellista syytä


    • Anonyymi

      Kun rakastaa,sitä se on.
      Asiaa toisten lasten katsominen,se on tietyissä oloissa tehtävä,nakittaninen on rikos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe