Mulla on tässä vielä pari vuotta aikaa noihin yo-kokeisiin,mutta oon niitä kuitenkin jo vähän miettinyt..
Matikkaa en haluis kirjottaa,aika turhaa mulle kun en oo mitenkään lahjakas siinä.Enkku ja ruotsi olis "kiva" kirjottaa numerot niistä 6 ja 7,mitäköhän mahtaisi yo-kokeista tulla kun numerot on tommoset?
Ussa ja psyka kiinnostais kirjottaa.Ussasta 8 ja psykasta 9.No hissasta on tulossa kans 9..että sitäkin vähän oon miettinyt mutta ..en nyt sit tiiä jaksaisinko sitä niin paljoa kuitenkaan lukea..
Onko yo-kokeisiin lukeminen oikeesti niin rankkaa?
Vaikka olen ajatellut että lukion jälkeen meen ammattikorkeeseen,niin olenko turhaa lukiossa?
Yo-kokeet
10
1940
Vastaukset
- tuota noin...
ota nyt ensinnäkin huomioon että sun pitää kirjoittaa 4 ainetta pakollisena. äidinkieli on kaikille pakollinen ja yksi pitkän oppimäärän koe täytyy olla. jos et kirjoita pitkää matikkaa, täytyy sulla olla pitkä enkku tai ruotsi (tai vaikkapa espanja, saksa, ranska...). oletko varma, ettei sulle ole matikasta mitään hyötyä?? meneekö matikka paremmin kuin kielet? onko sulla lyhyt vai pitkä matikka? opiskeletko pitkää vai keskipitkää ruotsia? ja sehän on kai niin, että jos et kirjoita matikkaa, sun täytyy kirjoittaa ruotsi ja reaali. ja jos ruotsi on keskipitkä, enkun pitäisi sitten olla pitkä. mietipä nyt ensin näitä juttuja.
niistä arvosanoista, mitä olet lukiossa saanut ei voi päätellä juuri ollenkaan yo-kokeiden arvosanoja. lukiossa voi joillekin olla helppo saada hyviä arvosanoja vaikka ei juuri hommia tekisikään mutta "heikommatkin" oppilaat voi menestyä kielten kokeissa jos osaavat veikata hyvin... niin monet asiat vaikuttaa kirjoituksissa menestymiseen. hyväkin oppilas voi saada blackoutin tai jännitys voi lamauttaa tai jotain uskomattomia mokia tapahtua...
jos olet vasta ykkösellä, niin voihan olla mahdollista että lukioarvosanasi vielä paranevat... kannattaa kirjoittaa sellaisia aineita jotka sua kiinnostaa (ehkä kannattaa myös miettiä omia vahvuusalueita ja sitä, miten paljon kunkin aineen yo-kokeeseen pitää lukea). lukio ei mun mielestä ole turhaa jos amk:un on menossa, monethan hakee ammattikorkeisiin lukion jälkeen.
ei se kirjoituksiin lukeminen niin rankkaa ole, varsinkaan silloin jos olet tehnyt töitä koulun eteen jo ennen kirjoituksiakin.... - ....
Itse en lukenut ollenkaan yo-kirjoituksiin ja sieltä tuli yhdestä aineesta i, yhdestä A, kahdesta B, yhdestä C ja yhdestä M. Jos kuuntelee tunneilla ja tekee muistiinpanoja niin asiat jäävät mielestäni monille tarpeeksi hyvin päähän, jotta pystyy kirjoittamaan A-M:n kirjoituksista. Nuo lukionumerot antavat mielestäni hyvin vähän osviittaa siitä mitä ylioppilaskirjoituksista voisi saada. Itselläni esimerkiksi saksasta aina numerot ollut välillä 7-10 ja sain I:n, matematiikasta välillä 9-10 ja sain A:n, englannista numerot olleet 6-8 ja sain M:n.
- nuo englannin
numerot antoivat osviittaa menestymisestä, se M vastaa arvosanaa 8, joten olit onnistunut kokeessa ihan hyvin parhaiden arvosanojesi mukaan.
Lukion arvosanojen vastaavuus yo-arvosanoihin riippuu aivan siitä millaisen linjan opettaja ottaa. Minun opettajistani jotkut halusivat kurssiarvosanoilla kertoa kuinka yo-kokeessa menisi ja arvostelivat aika tiukasti, toiset taas antoivat numeroita vähän miten sattuu. Niinpä sitten ruotsin ja enkun yo-arvosanat olivat ihan samalla tasolla kuin kouluarvosanatkin, mutta muissa oli enemmän vaihtelua.
- Abi2006
Kuten tuolla joku aikasemminkin taisi mainita, kannattaa tosiaan kirjoittaa aineet, joissa itse on hyvä, jotka kiinnostavat ja joista kuvittelee olevan jatkossa hyötyä. Hyvä neuvo on, että tekee läksyt kurssien aikana ja lukee kokeisiin mahdollisimman hyvin, silloin ei tarvitse lukea kirjoituksiin niin paljon.
Äikkähän sinun on tosiaan pakko kirjoittaa ja varmaan enkkukin, jossei sinulla ole muuta pitkän oppimäärän ainetta. Matikasta on kyllä hyötyä monilla aloilla, mutta jos se ei sinua kiinnosta, tuskin myöskään haet alalle, jossa sitä tarvitaan? Kurssiarvosanat antavat tietenkin viitettä siitä, miten kirjoitukset menevät, mutta suoraan niitä ei tietenkään voi muuttaa ylppäriarvosanoiksi.
Oma keskiarvoni on päättötodistuksessa n. 8,6, kirjoituksissa tuli arvosanoja väliltä C-E. Kirjoitin äikän, pitkän enkun, keskipitkän ruotsin, pitkän saksan, lyhyen matikan ja psykan. Kielissä kurssiarvosanat varmaan pitävät paremmin paikkansa kuin esim. matikassa, sitä kun pitää kerrata melko paljon jos meinaa pärjätä. Tämä on siis minun mielipiteeni. Yo-kokeisiin lukeminen on rankkaa, jos niihin lukee. Toiset eivät lue ollenkaan, mutta itse käytin lukuviikon melko intensiivisesti hyödyksi.
Tuohon amk-kysymykseesi, onhan lukiosta tietenkin enemmän hyötyä kuin haittaa ammattikorkeakouluopinnoissa! Esimerkiksi ammattikoulun kielten opiskelussa ollaan aika pahasti jäljessä, jos haluaa alalle, jolla kieliä on hyvä osata. Itsekin hain ammattikorkeakouluun.- ihminen oli alkujaan kala
Että ei niihin ole niin hirveästi pakko lukea, ja lukuloma on lyhyt aika. Eräs ystäväni vain biletti ja kirjoitti silti reilun B:n paperit :) Aina voi pompata lukiosta amikseen.
- Helga, YO
No ei siellä lukulomalla kerkeä enää mitään uutta oppia. Että kannattaa orientoitua. Kaikesta, mistä minulla oli lukion päättötokarissa ka 10, kirjoitin E:n tai L:n. Taas kaikesta, joista minulla oli ka 9, kirjoitin C:n.
Mutta jos ajatellaan näin, niin C:hän on hirveän hyvä, koska se kertoo ainakin, että on keskitasoa. Ja sitten vielä jos on jostain vahva C, niin saa olla ihan tyytyväinen. Paljon onnellisempi olen englannin C:stä kuin jostain fysiikan tai historian L:stä.- Opiskelijapoika
...kyllä mulle ainakin kelpais fysiikan ällä. :O
- abi2006
Itse kirjoitin pitkästä enkusta myös C:n ja olin hieman pettynyt. Luulin, että minulla olisi ollut mahdollisuudet M:mään. Sitten taas psykologiasta sain 28 ja jos se jää M:mään, olen siihenkin pettynyt. Luulin myös, että minulla oli ainakin E:hen mahdollisuudet. Toisaalta, pitkästä saksasta kirjotin M:n (toivottavasti ei pisteet laske!) ja siihen olin äärimmäisen tyytyväinen! Paras "kirjaimeni" oli E (keskipitkä ruotsi) mutta olen silti saksaan ehkä kaikkein tyytyväisin. Johtopäätökseni on siis, että kaikki ovat tyytyväisiä erilaisiin suorituksiin. Minusta on hyvä, jos on pitänyt oman tasonsa kirjoituksissa. Silloin voi olla tyytyväinen.
- jeps
"No ei siellä lukulomalla kerkeä enää mitään uutta oppia."
Höpöhöpö. Kyllä ehtii, jos vaivautuu opiskelemaan, mutta yo-kirjoituksiin valmistautuminen ei ole rankkaa, jos ei tee siitä itselleen rankkaa. Otin lukuloman rennosti lukien tentteihin sen mitä piti ja kirjoituksia ennen päivänä tai parina aina lähestyvää ainetta. Reaali oli jo aiemmin kirjoitettu, mutten siihenkään paljoa lukenut, kun en syksyllä ehtinyt/jaksanut. Arvosanat varsin todennäköisesti M:iä ja E:tä (6 ainetta kirjoitin), tosin yksi C voi tulla. Matikkaa menin kirjoittamaan tuntien etten osaa mitään, mutta M:n ja E:n rajoilla keikkuu arvosana. - arvosteluperusteista
kurssin alussa. Kysy silloin miten hänen arvostelussaan numerot vastaavat yo-koetta. Minun arvostelussa (kielten ope) 10=L, 9=E, 8=M, 7=C, 6=B, 5=A ja 4=i noin suunnilleen. Nelonen ja i on hylättyjä joten arvosteluskaalani on mielestäni oikeutettu. Varsin hyvin tämä skaala on myös paikkansa pitänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047