Kuinka paljon tienhoitomaksu on? Onko jotain eroa hiekka/asfalttitiellä, kun kyseessä on kesämökki? Mitä muita kuluja mökistä tulee olemaan?
Tienhoitomaksu
3
4128
Vastaukset
- tuloja ei
Tienhoitomaksuun vaikuttaa monet tekijät. Mökkiläinen maksaa vähän ja vakiasukas paljon. "kesämökki asfalttitien varrella" tapauksessa tietä ei tarvii lanata, mutta sen korjauskulut ovat suuret.
Meillä on tiemaksu 5e vuodessa. Suurin meno on kiinteistövero. Meillä 214,22e vuosi. Mökillä on sähkö halpaa, mutta sen siirto ja liittymän perusmaksu kalliita. Myös mökin ylläpidosta ja korjauksista tulee kuluja, mutta ne ovat kaikki kotiin päin. - mökistä luopumassa
Tuo tiehoitomaksu kesämökkiläisillä lasketaan useimmissa tiehoitokunnissa 1/12 osan mukaan vakituisen asukkaan tai metsätilan omistajiin suhteutettuna. Eli sen keskimääräisen vuosiloman mukaan. Kannattaa osallistua tiehoitokunnan kokouksiin ettei asiat pääse vääristymään jos siltä tuntuu.
Kiinteistövero riippuu kunnasta ja kiinteistöstä, maksun % vaihtelee eripuolilla Suomea.
Jätemaksu peritään nykyään joka kiinteistöltä, riippumatta viekö jätteet yhteiskeräyspisteeseen, nekin on maksuperusteisia. Oman piha-alueen ja liityntätien hoito ei kuulu tiehoitokunnallle vaan sen auraus ja kunnostus menee omaan kustannukseen.
Lämmitys, vesi, sähkö, kunnostus, ylläpitokustannukset jne joiden lista on PITKÄ tulee tietenkin omalle kustannukselle.
Jos mökki on talvilämmin, menee tietenkin normaalit lämmityskustannukset ympäri vuoden eli sama kuin asumisessakin. Mökkiin menee karkeasti saman verran rahaa kuin vakituiseenkin omistusasuntoon.
On sitten makuasia miten lomansa ja aikansa haluaa viettää. Vuokramökki jos sen tuttavan kautta saa on ihan halvin tapa mökkeillä.
Kyllä tuohon omistusmökkiin uhratulla vuosirahalla tekee pari aika ruhtinaallista ulkomaanmatkaa vuodessa jos verrata haluaa. - Virroilla mökkeilevä
Minulla asia juuri vireillä kun tienpidosta tuli lähes 4 000 Eur:n lasku.
Lakipykälissä sanotaan ettei tienpito saisi maksaa kohtuuttomasti, mutta mikä se kohtuus siten on ?
Kyseessä on 3,3 km mökkitietä josta revittiin ojat auki 2 km:n matkalta ja suoritettiin jonkinmoinen kunnostus joka sekin on kyllä syvältä jostain. Tiellä ei nykyään nimittäin voi edes ohittaa vastaantulevaa vaan pitää peruutella noin 0,5 km matkoja.
Vanha tie olisi minulle riittänyt ja osittain se oli jopa parempi kuin nykyään.
Eli tiekunta olisi hyvä olla olemassa, jolloin asioista on päätettävä yhteisesti tai asioihin voi ainakin hiukan vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693