Tienhoitomaksu

Menot ja tulot

Kuinka paljon tienhoitomaksu on? Onko jotain eroa hiekka/asfalttitiellä, kun kyseessä on kesämökki? Mitä muita kuluja mökistä tulee olemaan?

3

4134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuloja ei

Tienhoitomaksuun vaikuttaa monet tekijät. Mökkiläinen maksaa vähän ja vakiasukas paljon. "kesämökki asfalttitien varrella" tapauksessa tietä ei tarvii lanata, mutta sen korjauskulut ovat suuret.
      Meillä on tiemaksu 5e vuodessa. Suurin meno on kiinteistövero. Meillä 214,22e vuosi. Mökillä on sähkö halpaa, mutta sen siirto ja liittymän perusmaksu kalliita. Myös mökin ylläpidosta ja korjauksista tulee kuluja, mutta ne ovat kaikki kotiin päin.

• mökistä luopumassa

Tuo tiehoitomaksu kesämökkiläisillä lasketaan useimmissa tiehoitokunnissa 1/12 osan mukaan vakituisen asukkaan tai metsätilan omistajiin suhteutettuna. Eli sen keskimääräisen vuosiloman mukaan. Kannattaa osallistua tiehoitokunnan kokouksiin ettei asiat pääse vääristymään jos siltä tuntuu.
      Kiinteistövero riippuu kunnasta ja kiinteistöstä, maksun % vaihtelee eripuolilla Suomea.
      Jätemaksu peritään nykyään joka kiinteistöltä, riippumatta viekö jätteet yhteiskeräyspisteeseen, nekin on maksuperusteisia. Oman piha-alueen ja liityntätien hoito ei kuulu tiehoitokunnallle vaan sen auraus ja kunnostus menee omaan kustannukseen.
      Lämmitys, vesi, sähkö, kunnostus, ylläpitokustannukset jne joiden lista on PITKÄ tulee tietenkin omalle kustannukselle.
      Jos mökki on talvilämmin, menee tietenkin normaalit lämmityskustannukset ympäri vuoden eli sama kuin asumisessakin. Mökkiin menee karkeasti saman verran rahaa kuin vakituiseenkin omistusasuntoon.
      On sitten makuasia miten lomansa ja aikansa haluaa viettää. Vuokramökki jos sen tuttavan kautta saa on ihan halvin tapa mökkeillä.
      Kyllä tuohon omistusmökkiin uhratulla vuosirahalla tekee pari aika ruhtinaallista ulkomaanmatkaa vuodessa jos verrata haluaa.

• Virroilla mökkeilevä

Minulla asia juuri vireillä kun tienpidosta tuli lähes 4 000 Eur:n lasku.
      Lakipykälissä sanotaan ettei tienpito saisi maksaa kohtuuttomasti, mutta mikä se kohtuus siten on ?
      Kyseessä on 3,3 km mökkitietä josta revittiin ojat auki 2 km:n matkalta ja suoritettiin jonkinmoinen kunnostus joka sekin on kyllä syvältä jostain. Tiellä ei nykyään nimittäin voi edes ohittaa vastaantulevaa vaan pitää peruutella noin 0,5 km matkoja.
      Vanha tie olisi minulle riittänyt ja osittain se oli jopa parempi kuin nykyään.
      Eli tiekunta olisi hyvä olla olemassa, jolloin asioista on päätettävä yhteisesti tai asioihin voi ainakin hiukan vaikuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7858
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3782
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1073
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1013
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      790
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe