Onkohan tällainen toiminta tavallista, että
sisaruksisparista vain toiselle lahjoitetaan huomattavia määriä omaisuutta? Onko kellään kokemusta tällaisesta?
Miten syrjitty voi toimia, kun toiselle sisarukselle, pimeästi, ilman papereita, verottajan ohi lahjoitetaan kymmeniä tuhansia euroja? Kyseessä ei siis ole mitkään normaalit syntärilahjat. Tuleeko tuollaisissa tapauksissa ottaa yhteyttä verottajaan? Onko verottaja kiinnostunut tällaisesta?
Nämä kaikki lahjat jäävät muuten huomioimatta perinnönjaossa ja näin ollen tämä syrjitty häviää tuplasti.
Vai tulisiko syrjityn ottaa yhteyttä asianajajaan, vai mitä?
Kyllä kauhistellen katson sitä kuinka vanhemmat valittavat tälle syrjitylle, että ei tule tarpeeksi hyvin toimeen, eikä osaa käyttää rahaa jne(syrjitty on työssäkäyvä ihminen, tosin pienpalkka-alalla) ja kuinka toinen sisarus pärjää hyvin ja saa rakennettua elämäänsä... unohtuu kummasti nämä kymmenet tuhannet eurot, jotka on siirretty sisaruksen kulutukseen muutaman vuoden aikana.
epäreilut lahjat sisarusten välillä, miten toimia?
29
6172
Vastaukset
- saattaa
olla ihan toisenlainen,miltä se ulkopuolisesta
näyttää. - näin se vaan on
Testamentillahan voidaan järjestää vaikka niin, että toinen saa vaan sen lakiosan eli 25% ja toinen 75%. En malta olla olematta sitä mieltä, että elämäänsä ei kannata laskea toisten rahojen varaan. Joku voittaa lotossa ja toinen ei... sellaistakin se elämä on.
- lasketaan ainakin silloin
jos omaisuus olisi menossa ulkopuoliselle, tai jos perijä olisi luopunut omasta perinnöstään=lahja muille perillisille. Perinnöttömäksihän saa lapsensa tietyin ehdoin, mutta tuskin sitä normaalielämää viettäviin ihmisiin voidaan käyttää.
Ja testamentissa tietenkin voisi syrjäyttää oman lapsensa, silloin edes saisi tuon lakiosan. Tietääkö kukaan kuinka yleistä on syrjäyttää testamentissa joku lapsista?
Tällaisessa perintätilanteessa tuntuu kuitenkin aika paksulta verrata tilannetta lottovoittoon, lotto on kuitenkin satunnainen, jos johonkin perheeseen synnyt samoista vanhemmista, luulisi ihmisellä olevan tasapuoliset pelimerkit.(tai jos epäreilut vanhemmat,tai manipuloiva häikäilemätön sisarus, niin sitten puhutaan lakiosasta)
Se kyllä on totta ettei toisen rahoihin kannata tukeutua, mutta aloittavassa viestissähän kyse oli siitä, että toiselle annetaan ja toiselle ei. Ja tuostakin summastahan lakiosa kuitenkin kuuluisi myös tälle toiselle eli se 25%. Juttu kuitenkin oli näköjään, että pimeästi rahoitetaan toisen elämää, niin tuo virallinen lakiosahan kutistuu entisestään.
Mutta ihan vaan mielenkiinnon vuoksi, onko tuollainen sisarustenvälinen epätasa-arvottaminen kovinkin yleistä?
Ja vastausta en tietenkään tietämättömänä osaa sanoa mitä pitäisi tai voisi tilanteessa tehdä.
- mualimaatikko
Eläessään oikeustoimikelpoiset vanhemmat voivat aivan laillisesti suosia omilla rahoillaan ketä tahansa, myös ulkopuolisia.
Mikäli itse olet todennut kertomasi toisen lapsen suosimiset, niin juuri sinä voit auttaa tätä syrjittyä lasta. Tee tarkat muistiinpanot tietämistäsi lahjoituksista vähin äänin ja anna ne aikanaan tälle syrjitylle lapselle ja ole myös valmis todistamaan lahjoitusten tekeminen, että ne tulee huomioiduiksi ennakkoperintöinä.
Nämä tilanteet ovat usein tahattomia ja ainakin sellaisia, että sisarusten elämöinti ennen perikunnan syntymistä aiheuttaa varovaisuuden ja ennakkoperintöjen antamisen todistelu käy lähes mahdottomaksi. Maltti on siis valttia! - rahakaan
ihmistä onnelliseksi tee ,päin vastoin,liika raha
voi viedä turmioon,ainakin jos sitä ei osata käyttää.Kannattaa antaa ajan kulua,seuraukset
näkyy aina vasta myöhemmin.Katkeruus ja viha
ovat pahimpia.Eiköhän terveys mene kaiken muun
edelle.Köyhänäkin pärjää hyvin jos on terve. - hgghg
rintaperillisille annetut lahjat otetaan huomioon aikarajoituksetta ellei ole nimenomaisesti ilmaistu ettei lahja ole ennakkoperintö
ennakkoperinnöt lisätään pesän varoihin jne vähennetään ennakkoperinnön saajan perintöosasta - se on
tavallista, että vanhemmat suosivat tai pitävät lapsiaan eriarvoisina eläessään. Montakin tositarinaa tiedän ja näin on tapahtunut myös omien vanhempien ja yhden sisaruksen kohdalla.
Toisaalta, jos vanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia saavat he tehdä rahoilleen mitä vaan, kylvää ne ympäriinsä ja kelle vaan...Usein, kun lapsikatraassa tahtoo olla yksi "musta lammas" niin häntä avustetaan loputtomiin - vaikka rahat menevät kuvaannollisesti kaivoon - varsinkin jos musta lammas sattuu asumaan riittävän lähellä vanhempiaan ja julkeaa olla avuton... - kylmääkyytiä
Osaisiko joku neuvoa? Sisarelleni ovat vanhempani lahjoittaneet asunnon ja asunnon arvo on ajan kuluessa noussut huomattavasti. Minä en ole saanut vanhemmiltani asuntoa tai muita lahjoituksia. Siskoni kuitenkin menetti asunnon velkojensa takia jokin aika sitten. Siis asunto on myyty ja saadut rahat sisareni on käyttänyt taloussotkujensa selvittelyyn.
Perinnönjaossa viimeistään tulee riita asiasta. Mitä asiakirjoja minulla pitäisi olla siskoni saamasta lahjasta ja määräytyykö asunnon arvo osto- vai myyntihinnan perusteella? Vanhempani eivät halua edes keskustella asiasta mutta koen tilanteen kannaltani epäoikeudenmukaiseksi. - Oma tupa, oma lupa
Kuten edellä jo todettiin, saa ihminen lahjoittaa omaisuuttaan kenelle tahansa. Kunhan lahjan saaja maksaa siitä verot. Jos lahjan (asunnon) arvo kasvaa lahjoituksen jälkeen, sitä ei kyllä huomioida mitenkään - paitsi verottaja mahdollisen myyntivoitonveron osalta. Perinnönjaossakin huomioidaan vain lahjan antamishetken mukainen arvo.
Jos sinulla on todisteet siitä lahjasta, ne kannattaa pitää hyvässä tallessa. Tarvitset niitä perinnönjaossa. Jos et ole vanhempiesi kanssa sellaisissa väleissä, että voit heidän kanssaan asiasta keskustella, niin ennen perinnönjakoa ei mitään ole tehtävissä. Todisteita voivat olla mm. kuitit tai tiliotteet, joista näkyvät rahan siirrot asuntoa ostettaessa tai ennen tai jälkeen sen.
Oletko ihan varma, että et ole itse saanut jotain pienempiä lahjoja? Ne kun vaan tahtovat päästä unohtumaan, vaikka yhteisarvo vuosien mittaan nousisi suureksikin. Ja kun kaivelemaan ryhdytään, niin myös ne nousevat esiin.
Lakiosaa lukuunottamatta vanhempi saa määrätä ihan vapaasti, miten omaisuus jaetaan ja kenen kesken. Sen voi tietysti testamentata myös suvun ulkopuolisille, mutta nämä maksavat perintöveroa enemmän kuin lähisuku. Kannattaa siis pysyä väleissä vanhempiensa kanssa! - kylmääkyytiä
^hmm.. kiitos vastauksesta. Löysin sisarelleni ostetun asunnon kauppakirjat ja aion säilyttää ne vastaisuuden varalle. Vanhempieni kanssa olen ihan hyvissä väleissä. Lupasivat kyllä auttaa, kun itse ostin 1. asuntoni, mutta muuttivat sitten kai mielensä.
Perheen lapset ovat käsittääkseni juridisesti oikeutetut samansuuruiseen perintöosaan. Tietysti testamentilla voi asian muuttaa, mutta testamentinkin voi riitauttaa. Vanhempani ovat vielä hyvissä voimissa ja toivottavasti asia ratkeaa heidän elinaikanaan. - 7+13
"Perheen lapset ovat käsittääkseni juridisesti oikeutetut samansuuruiseen perintöosaan. Tietysti testamentilla voi asian muuttaa, mutta testamentinkin voi riitauttaa."
Jos teitä on 2 sisarusta ja vanhemmat testamenttaavat koko omaisuutensa toiselle, on se täysin mahdollista. Toisen sisaruksen pitää tällöin vaatia lakiosaana perinnöstä joka on tässä tapauksessa 1/4.
Testamentin "riitauttamisen" voi tehdä muodon, ei sisällön osalta. Testamentin saa aina tehdä kenen hyväksi tahansa. Lakiosavaatimuksilla sitten lopputulos voi muuttua. - Kulttuurin rauniot
Seuraan keskusteluja täällä ajoittain ja olen huomannut, että enemmistö kommentaattoreista puolustaa vanhempien suosion jakautumista epätasaisesti lapsille ja tätä kautta lapsenlapsille. En ymmärrä tällaista "moraalia", sillä vanhempien vastuullahan on kasvattaa ja huolehtia sekä rakastaa kaikkia lapsiaan tasapuolisesti. Jos kaltoinkohtelua tapahtuu, ts. lasta ei osata kasvattaa turvallisesti, vaikka toista osataan, se voi olla julmuuden valinta. Siitähän pitää maksaa huonommin kohdellulle. Tällainenkin näkökulma voi tulla kysymykseen.
- sivullinen.
No, tänne kirjoittelee paljon ihmisiä joilla on henkisiä ongelmia, aggressiota ja kiusaamishalua. Ihmettelen kyllä vanhempia jotka kuolemansa jälkeenkin haluavat syrjiä yhtä ja suosia toista lasta.
- Santra6
sivullinen. kirjoitti:
No, tänne kirjoittelee paljon ihmisiä joilla on henkisiä ongelmia, aggressiota ja kiusaamishalua. Ihmettelen kyllä vanhempia jotka kuolemansa jälkeenkin haluavat syrjiä yhtä ja suosia toista lasta.
Minä en taas ihmettele, jos vanhemmat tahtovat suosia esim yhtä lasta useammasta sisaresta. Nimittäin kaikki lapset eivät "suosi" vanhempiaan, eli eivät välitä vanhemmistaan tuon taivaallista, ainoa "välittäminen" perustuu ainoastaan tarpeeseen saada riittävästi perintöä, ehkä usein myös rahan pyyntöjä, takauksia ym oman edun tavoittelua.
Tiedän useita lapsia, jotka yksin useasta sisaresta huolimatta kantavat vastuun vanhemmistaan, hoitavat heitä, pitävät uskollisesti yhteyttä käyden heidän luonaan, soittavat ja ovat ikääntyvien vanhempiensa ainoat tuki ja turva. Ihmettelen suuresti, jos vanhemmat eivät tätä mitenkään huomioisi.
Täällä kirjoituksissa edellytetään vanhemmilta tasa-arvoista taloudellista etua niin vanhempien eläessä kuin kuoltuakin, mutta vanhemmat eivät voi odottaa lapsiltaan tasa-arvoista huolehtimista heistä itsestään. - aiheen vierestä..
Santra6 kirjoitti:
Minä en taas ihmettele, jos vanhemmat tahtovat suosia esim yhtä lasta useammasta sisaresta. Nimittäin kaikki lapset eivät "suosi" vanhempiaan, eli eivät välitä vanhemmistaan tuon taivaallista, ainoa "välittäminen" perustuu ainoastaan tarpeeseen saada riittävästi perintöä, ehkä usein myös rahan pyyntöjä, takauksia ym oman edun tavoittelua.
Tiedän useita lapsia, jotka yksin useasta sisaresta huolimatta kantavat vastuun vanhemmistaan, hoitavat heitä, pitävät uskollisesti yhteyttä käyden heidän luonaan, soittavat ja ovat ikääntyvien vanhempiensa ainoat tuki ja turva. Ihmettelen suuresti, jos vanhemmat eivät tätä mitenkään huomioisi.
Täällä kirjoituksissa edellytetään vanhemmilta tasa-arvoista taloudellista etua niin vanhempien eläessä kuin kuoltuakin, mutta vanhemmat eivät voi odottaa lapsiltaan tasa-arvoista huolehtimista heistä itsestään...mutta sanotaan nyt niin että se on vanhempien tehtävä luoda hyvät ja luottamukselliset suhteet lapsiin, ei päinvastoin. Jos joku lapsista kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi, on turha odottaa, että välit olisivat kovin lämpimät sitten kun ollaan vanhoja. Ja monestihan kuulee, että perinnönjaossa palkitaan juuri se lapsi joka viis veisasi ja se 'hoitaja' jää marttyyrina nuolemaan näppejään.
Vanhempien velvollisuus on kohdella lapsiaan tasa-arvoisesti. Jos ei sitä ymmärrä, kannattaa jättää lapset tekemättä. - aiheesta
aiheen vierestä.. kirjoitti:
..mutta sanotaan nyt niin että se on vanhempien tehtävä luoda hyvät ja luottamukselliset suhteet lapsiin, ei päinvastoin. Jos joku lapsista kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi, on turha odottaa, että välit olisivat kovin lämpimät sitten kun ollaan vanhoja. Ja monestihan kuulee, että perinnönjaossa palkitaan juuri se lapsi joka viis veisasi ja se 'hoitaja' jää marttyyrina nuolemaan näppejään.
Vanhempien velvollisuus on kohdella lapsiaan tasa-arvoisesti. Jos ei sitä ymmärrä, kannattaa jättää lapset tekemättä.Mikä ihmeen velvollisuus? Jos joku lapsista on mätämuna, miksi sitä pitäisi paapoa haudankin takaa?
- miksi ei?
aiheesta kirjoitti:
Mikä ihmeen velvollisuus? Jos joku lapsista on mätämuna, miksi sitä pitäisi paapoa haudankin takaa?
mitä sen on väliä kun haudassa makaa? Kuollut ei rahoja kaipaa, käyttää niitä sitten maallisessa elämässä perheen suosikki tai se mätämuna.
- Osuiko nilkkaan?
miksi ei? kirjoitti:
mitä sen on väliä kun haudassa makaa? Kuollut ei rahoja kaipaa, käyttää niitä sitten maallisessa elämässä perheen suosikki tai se mätämuna.
Se mätämuna saattaa olla sllainen joka ei vanhempiensa eläessä käynyt eikä välittänyt. Eli elämäänsä ja ryyppäsi. Nämä kusipäät ovat yleensä kuitenkin niitä jotka hyökkää perintöjen kimppuun ja vievät toistenkin osat! Luuletko, että haudassa makaavat vanhemmat olisivat olleet onnellisia siitä käytöksestä? Eikö vainajien muistoa pidä kunnioittaa edes jonkin verran? Jotkut lapsista ovat vanhemmilleen murheen kryynejä, se on fakta eikä niitä tarvitse enää kuoleman rajan takaa palkita-
- 46576t8y9u09
Usein perheissä käynnistyy kuoleman jälkeen dynamiikka, jossa haetaan syntipukkia. Näin on varmaan joka perheessä. Joku on muka hyvis, ja joku muka aina pahis. Totuutta asiassa ei kuitenkaan ole, vaan on ihmisryhmien aikaan saamaan projektiota.
Katkerat perheenjäsenet ovat helvetti. Sabotoijat. Näkeehän sen näistäkin keskusteluista ja lesket varsin usein perin itsekkäit pesän manipuloijia. Ei ihme, että vielä koston mielikuvat kuoleman jälkeenkin. - yksi ja toinen
Sisareni on tuhlailunsa vuoksi aina rahapulassa ja vanhempani ovat maksaneet hänen velkojaan jo 100 000 euron edestä. Itse olen tullut aina omillani toimeen, en edes kehtaisi mennä ruinaamaan rahaa isiltä ja äidiltä jos laskut olisi rästissä.
Mahdollinen perinnönjako huolettaa. Miten sisareni saamat rahat voi ottaa huomioon siinä? Kuulemma siskoni elämä on ollut niin vaikeaa, että hän tarvitsee enemmän tukea kuin minä. Olen kyllä etsinyt käsiini tositteet suurimmista maksuista jos niistä olisi tulevaisuudessa jotain hyötyä. - 2+6
Minun miehelläni on veli, jota anoppi on kaikin tavoin "pönkittänyt" aina, taloudellisesti ja muutakin apua. Tämän "lellityn" veljen asiat on niin huonolla totlalla, että tuskin kukaan sisaruksista ottaa tulevassa perunkirjoituksessa asiaa puheeksi. Sanotaan,että sääli on sairautta, tiedä häntä.
- Sisarus
Myös minun oma kokemukseni on että vanhemmat voivat suosia toista lasta toisen kustannuksella. Minun kohdallani tilanne on se että vanhempani ovat tehneet testamentin jossa minulle on nimetty perintöä hivenen yli lakiosan ja sisarukselleni loput eli lähes 3/4 osaa. Se on tietysti totta että vanhemmat voivat tehdä omaisuudellaan miten haluavat.
Voin kokemuksesta sanoa ettei hyvältä tunnu, eikä tuollainen toimintatapa ainakaan lähennä meidän sisarusten välejä, eikä myöskään minun ja vanhempieni välejä. Mutta en myöskään halua katkaista välejä omaisuuden takia.Toivon että pystyn elämään niin ettei katkeruus valtaisi minua koska sen tiedän olevan ikävä "kaveri". Uskon myös siihen, ettei raha ja omaisuus minua yhtään onnellisemmaksi tekisi. Tärkeintä olisi kuitenkin ollut että me molemmat lapset olisimme olleet vanhemmillemme samanarvoisia ja se olisi näkynyt myös perinnönjaossa.
Mutta nyt mennään näin. - Aivan-oikein
Minä olen kahdesta sisaruksesta se, jota vanhempani suosivat ja olen saamassa testamentin nojalla vanhempieni kaiken omaisuutensa.
Syy on yksinkertainen. Sisarukseni on korvia myöten veloissa ja perintö menisi suoraan velkojile. Vanhempani eivät halua hukata varojaan tuhlailevan lapsensa velkojille.
Jos sisareni tekee lakiosailmoituksen, hän ei saa perinnöstään euroakaan, vaan velkojat vievät häneltä kaiken.- Santra
Siis sisarillasi perintö menisi ulosottoihin, sitäkö tarkoitat?
Ymmärrän vanhempien ratkaisun esim. tuolta pohjalta. En itsekään tahtoisi omaisuuteni menevän kuin tuhkana tuuleen, koska ns. viheltäen ei se ole tullut itsellenikään.
Jokainen vanhempi tekee ratkaisun omien arvojensa mukaan, jota lapsien tulisi kunnioittaa. Hyvin monessa asiassa pätee sanonta: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää tavalla tai toisella. - Aivan-oikein
Santra kirjoitti:
Siis sisarillasi perintö menisi ulosottoihin, sitäkö tarkoitat?
Ymmärrän vanhempien ratkaisun esim. tuolta pohjalta. En itsekään tahtoisi omaisuuteni menevän kuin tuhkana tuuleen, koska ns. viheltäen ei se ole tullut itsellenikään.
Jokainen vanhempi tekee ratkaisun omien arvojensa mukaan, jota lapsien tulisi kunnioittaa. Hyvin monessa asiassa pätee sanonta: minkä taakseen jättää, sen edestään löytää tavalla tai toisella.Ulosottomies veisi sisareni perintöosuuden, jos testamenttia ei olisi.
Tärkeää on huomata, että testamentti on tehty nimenomaan kokonaan minulle lakiosaa loukaten. Jos vanhempani olisivat jättäneet testamenttiin sisaren oikeuden lakiosaan, ulosottomies voisi asettaa maksukiellon, jolloin sisaren lakiosa olisi annettava ulosottoon.
Velkojilla ei ole mahdollisuutta vaatia lakiosaa sisaren puolesta, joten nyt testamentti suojaa perinnön velkojilta. - ahneus1
Aivan-oikein kirjoitti:
Ulosottomies veisi sisareni perintöosuuden, jos testamenttia ei olisi.
Tärkeää on huomata, että testamentti on tehty nimenomaan kokonaan minulle lakiosaa loukaten. Jos vanhempani olisivat jättäneet testamenttiin sisaren oikeuden lakiosaan, ulosottomies voisi asettaa maksukiellon, jolloin sisaren lakiosa olisi annettava ulosottoon.
Velkojilla ei ole mahdollisuutta vaatia lakiosaa sisaren puolesta, joten nyt testamentti suojaa perinnön velkojilta.Oletko nyt tyytyväinen,kun saat kaiken omaisuuden?
Eikö sisaruksellasi ollut lapsia, joille olisi testamentin voinut tehdä? - Aivan-oikein
ahneus1 kirjoitti:
Oletko nyt tyytyväinen,kun saat kaiken omaisuuden?
Eikö sisaruksellasi ollut lapsia, joille olisi testamentin voinut tehdä?Olen mielissäni, että vanhempani ovat tyytyväisiä. Hehän testamentin laativat.
Sisaruksellani on lapsia, mutta ei omena kauas puusta putoa. He ovat jo nyt paljon velkaa vanhemmilleni eikä takaisinmaksuista yleensä kuulu mitään. Raha ei pysy heidänkään käsissään. - Sisarus
Meillä ei edes ole siitä kyse, että olisin veloissa ja siksi vanhempani haluavat jättää sisarukselleni enmmän. He vain jostain syystä haluavat noin toimia. Eihän se mielestäni ole oikein vanhempien tekona sen enempää kuin sisaruksen osalta joka on valmis vastaanottamaan huomattavasti suuemman osuuden mutta kun se noin menee niin minkäs sille voi. Uskon kuitenkin siihen että jollainlailla oikeudenmukaisuus voittaa jos ei perinninjaossa niin sitten muussa elämässä.
- Verottajan homma
AP kysyjän kannattaanee ottaa yhteyttä verotoimistoon ja kysyä onko lahjaveroilmoitusta tehty.
Tuskinpa on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628