Maston poraaminen ja lazy jack

uskaltaako

Tarkoituksena olisi laittaa Lazy Jack systeemi. Meinaa vain mennä pupu housuun, kun mastoon pitäisi ensin porata reikiä ja sitten laittaa niittejä/ruuveja, jotka jäävät törröttämään maston sisäpuolelle. Masto on merkiltään Selden.

Miten osaan väistää kaikki nostimet ja johdot, jotka kulkevat maston sisällä? Kulkevatko nostimet ja johdot maston etu/takasivuilla, jolloin sivuille poraaminen olisi turvallista vai miten tässä tulisi toimia.

Mitäs jos laitan jaskojen yläkiinnikkeet saalinkeihin maston sijasta?

16

4271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lada

      ammattilaisen jos 3,5mm:n reiän poraaminen on noin vitun vaikeaa!

      • knh

        Todellinen ammattilainenhan tunnetusti käyttää 3,5 mm terää niitatessaan lisää helmapeltiä Ladaan.

        Mastoasennuksissa käyttäisin mieluummin oikean kokoista terää, pysyy niitit pitempään löystymättä...


    • qwqw

      ...hyvin pelittää.

      • Lada

        huh huh


      • Pikkupipo
        Lada kirjoitti:

        huh huh

        Mikä latuskaa noin kovasti ahdistaa? Lue kysymys ja ymmärrä se ennen kuin kommentoit. Eihän tuossa puhuttu poraamisen vaikeudesta vaan siitä mihin kohtaa mastoa voi porata jottei pora vahingoita maston sisällä olevia nostimia tai johtoja.


      • Bmw
        Pikkupipo kirjoitti:

        Mikä latuskaa noin kovasti ahdistaa? Lue kysymys ja ymmärrä se ennen kuin kommentoit. Eihän tuossa puhuttu poraamisen vaikeudesta vaan siitä mihin kohtaa mastoa voi porata jottei pora vahingoita maston sisällä olevia nostimia tai johtoja.

        Maston sisällä kulkee kaikkia johtoja ja jänniä paksuja rautalangan tapaisia juttuja joita sanotaan nostimiksi. Sano vaan lada jos et ymmärrä.... Jos sattuu huonosti poraamaan....niin en tarkoita sitä papaltasi perimää napakairaa....vaan oikeata sähkökäyttöistä tai akkukäyttöistä poraa...niin voi vahingossa katkaista sähköjohdon joka vie virran mastossa oleviin vemputtimiin... Katsos... ei ole kysymys tosiaankaan siitä etteikö osattaisi porata 3,5mm reikää mastoon. Harjoittele siihen sun ladas pakoputeeen poraamaan reikiä niin saat 5hp lisää!!!! Hyvää veneilykesää kaikille!!!


      • Lada
        Bmw kirjoitti:

        Maston sisällä kulkee kaikkia johtoja ja jänniä paksuja rautalangan tapaisia juttuja joita sanotaan nostimiksi. Sano vaan lada jos et ymmärrä.... Jos sattuu huonosti poraamaan....niin en tarkoita sitä papaltasi perimää napakairaa....vaan oikeata sähkökäyttöistä tai akkukäyttöistä poraa...niin voi vahingossa katkaista sähköjohdon joka vie virran mastossa oleviin vemputtimiin... Katsos... ei ole kysymys tosiaankaan siitä etteikö osattaisi porata 3,5mm reikää mastoon. Harjoittele siihen sun ladas pakoputeeen poraamaan reikiä niin saat 5hp lisää!!!! Hyvää veneilykesää kaikille!!!

        tumpelot, kun terä läpäisee aineenvahvuuden otetaan terä pois eikä tökätä vastarannalle, idiootit!


    • purjehtija

      Kun mastosi on kyljellään, niin nostimet ja irtonaiset piuhat makaavat alemman kyljen päällä, joten voit huoleti porailla ylempään kylkeen.

    • On todella kivaa kun kaikki mollaavat ja antavat arvottomia neuvoja.
      Älä kiinitä Lazy Jackiä mastoon. Seellainen Lazy Jack järjestelmä tulee liian ahtaaksi ja purjeen laskeminen siihen vaikeutuu. Kiinitä sitä saalinkeihin jolloin niitit eivät muodosta ongelmia ja purje laskeutuu hienosti.

      • Lada

        kun köyttä ja lippusiimoja saalingit täynnä, kyllä mastossa on tilaa!


      • Antsu*

        Yksi tuttu onnistui puosuntuolista käsin lipsauttamaan terän siihen falliin, jonka varassa siellä kiikkui. Onneksi käsivarsi tukevasti maston ympärillä ja vain saalinkien korkeudella. Pienempikin terä katkaisi jännitetyn köyden, joka sattui olemaan juuri kohdalla ja nojasi profiilin seinään. Ja kuten parikin edellä sanonut, saalingissa laiskajaakot toimivat paremmin.


      • Lada
        Antsu* kirjoitti:

        Yksi tuttu onnistui puosuntuolista käsin lipsauttamaan terän siihen falliin, jonka varassa siellä kiikkui. Onneksi käsivarsi tukevasti maston ympärillä ja vain saalinkien korkeudella. Pienempikin terä katkaisi jännitetyn köyden, joka sattui olemaan juuri kohdalla ja nojasi profiilin seinään. Ja kuten parikin edellä sanonut, saalingissa laiskajaakot toimivat paremmin.

        ja varmasti kaikki hymyilee mielessään. Hymy!


      • Sailor
        Lada kirjoitti:

        kun köyttä ja lippusiimoja saalingit täynnä, kyllä mastossa on tilaa!

        Mihin se luoviherkkyys katoaa, parista 3,5 mm reiästä.


    • Bavaristi.

      Poraa sisäpuolelta, niin ei osu väärään paikaan

    • kun olet niin fiksu

      Anna toki järkesi valon loistaa meidän muidenkin päällemme.

      Se tuli jo selväksi, että poran läpäistessä maston seinämän lakataan poraamasta, ettei terä mene toiseltakin puolelta läpi ja ehkä vielä maapurinkin mastoon. Hyvä, tämä onnistuu, hieno ohje.

      Tuohon juuri huolellisesti porattuun 3,5 mm reikään pitää käsittääkseni laittaa jotakin, ehkäpä peräti kiinnike lazy jackin köydelle. Vai laitetaanko jaskan köysi suoraan siihen reikään, mitä sanoo arvon lada? Kiinnike laitetaan vissiin joko pop-niitillä tai ruuvilla. Popparista ja ruuvista jää väkisinkin maston sisälle enemmän tai vähemmän terävä uloke, tämän suurin osa lukijoista ymmärtää vaivattomasti.

      Nyt aletaankin jo lähestyä asian ydintä: Onko mastossa jokin sellainen kohta, johon asennettuna nämä sisäpuolelle jäävät ulokkeet eivät varmasti vahingoita nostimia tai johtoja niin asennusvaiheessa tai myöhemminkään.

      Kyllä siellä tilaa on, sanoo lada. Niin missä sitä tilaa on, sitä tietoa tässä koitetaan tentata. Kerro jo äläkä pidä enempää jännityksessä.

      Mikäli jaskojen köydet laitetaan saalinkeihin niin luoviherkkyys kärsii ja kaikki hymyilevät mielessään, sanoo lada. Nyt kyllä kaivataan lisävalaisua, oi suuri. Miten voi syntyä eroa luoviherkkyydessä? Mikä kaikkia hymyilyttää?

      • Lada

        itsellä plokit toisten saalinkien alla ja menee siitä maston sisään ja tulee ulos 1.5 metrin korkeudella kannesta, ei pompota eikä haittaa suorituskykyä.
        Mut turhaan me tässä kinastellaan, ne jotka eivät hallitse tekemisiään vetää snarat spriidareihin. Hymy!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe