Heikko matikka ja koodaaminen

hannes21v

Moi!

Oon kiinnostunut ohjelmoinnista ja sitä lukiossa harrastanutkin. En kuitenkaan ole mikään matikkanero... lyhyt matikka ja b. Ts. matemaattista ajattelua ei minulla kovin ole. Samoin en ole lukenut paskaakaan fysiikkaa.

Onko minulla mahdollisuus menestyä yliopisto-opinnoissa jos lähden lukemaan ohjelmointia?? Entä myöhemmin työelämässä? Millaiset ovat työelämän vaatimukset??

Pikaisia vastauksia

Kiitos!

Hannes

29

5870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos tosiaankin

olet noin onneton matikassa. Matemaattinen osaaminen kun korreloi kohtuullisen hyvin älykkyyden kanssa - ja sitä tarvitaan analyyttisen ajattelutavan lisäksi! Jos huono matikan numero johtuu taas laiskuudesta, se on toinen juttu.

Yliopistoihin tietojenkäsittelytieteeseen pääsykoe on päättelytehtävä. Mielestäni se mittaa lähinnä loogista päättelykykyä - siihen ainokaiseen ohjelmointitehtävään kun ei ole pakko vastata.

Summa summarum: jos olet älykäs, pärjäät, ellet ole... no, todella vaikeaa tulee.

• hannes21v

En edes yrittänyt lukea pitkää matematiikkaa. Lyhyen matikan numeroksi tuli 9, mut kirjoituksiin en lukenut paskaakaan. Lukion kulutin lähinnä filosofian opiskeluun, mut se ei enää oikein kiinnosta muuta kuin kylkiäisenä. Olen kyllä älykäs, mutta en ole koskaan mitään teoreettista matematiikkaa opiskellut.

• ...

Ohjelmoinnissa on tärkeämpää hyvä logiikka sekä rakenteiden hahmottaminen. Ne ovat ehkä ne tärkeimmät eli koko pitkän matikan oppimäärällä ei ole käyttöä. Jos nämä ovat hallussa, eikun pyrkimään alalle. Pitkän matikan voi halutessaan suorittaa myöhemminkin, jos sillä haluaa itselleen jotain osoittaa. Tarpeen se ei väissä tehtävissä ole.

Hauskaa tuo miettiminen, että oletko älykäs vai et. Miten sitä mitataan? Tänä päivänä työelämässä tarvitaan myös perinörteiltä puuttuvaa tunneälyä, ihmissuhdetaitoja. Se on jotain sellaista, mitä ei koulun penkillä opi.

• Meikä

Itse tunnen monia nörttejä ja jollain tavalla olen itsekkin sellainen (ohjelmistoinssin opintojen takia)...

Kaikki hyvin sosiaalisia ja puheliaita, siistin oloisia jne. mistä ihmeen elokuvista oot käsityksesi saanut?

Ehkä en vain ole nähnyt niitä komerossa olevia super koodari nörttejä vaikka olen it alallakin ollut vuosia...

• ropeli pyörimään

rupea miettimään omia sovellus suunnitteluhommia ensin "alihankintana" sitten muuten ei kysytä koulutusta jos työ puhuu puolestaan.

• hannes21v

Miten voit itse tehdä projekteja tai yleensä miten näitä toimeksiantoja saa? Teetkö itse niitä?

Olen kyllä kuullut alihankintatöistä, että joku koodaa esimerkiksi kotonaan tai pienessä komerofirmassa komponentteja ja sen sellaista, mutta kerro enemmän jos tiedät!

• cvb
        hannes21v kirjoitti:

Miten voit itse tehdä projekteja tai yleensä miten näitä toimeksiantoja saa? Teetkö itse niitä?

Olen kyllä kuullut alihankintatöistä, että joku koodaa esimerkiksi kotonaan tai pienessä komerofirmassa komponentteja ja sen sellaista, mutta kerro enemmän jos tiedät!

vaikka algoritmi tai parantele vanhaa ja buukkaat sen sopivaan pajaan / firmaan. Suhteita yleensä tarvitaan, mutta hyvä demo saattaa hyvinkin mennä läpi. Suomessa on muutamia algoritmipajoja, jotka
        tienaa mukavasti palikoiden tekemisellä.

Googlaa ja lue lehtiä esimerkiksi, JOS laiskuus on
        ominaisuuksiasi, voi olla hankalaa "toimia missään".

• työtön DI
        cvb kirjoitti:

vaikka algoritmi tai parantele vanhaa ja buukkaat sen sopivaan pajaan / firmaan. Suhteita yleensä tarvitaan, mutta hyvä demo saattaa hyvinkin mennä läpi. Suomessa on muutamia algoritmipajoja, jotka
        tienaa mukavasti palikoiden tekemisellä.

Googlaa ja lue lehtiä esimerkiksi, JOS laiskuus on
        ominaisuuksiasi, voi olla hankalaa "toimia missään".

"Suomessa on muutamia algoritmipajoja, jotka
        tienaa mukavasti palikoiden tekemisellä."

Olipas se mukavan "sumeasti" ilmaistu. Et vain taida kaivata kilpailijoita alalle, vai mitä? ;) Säästä nyt meidän muidenkin vaivaa ja kerro missä nämä sinun kala-apajasi sijaitsevat...

• ropeli pyörimään
        hannes21v kirjoitti:

tottakai työtään pitää osata markkinoida firmoille, myöskin ilmoituksia on lehdessä tarjotaan jonkun homman osa alueita tehtäväksi.myöskin monessa paikassa toimii esim yliopiston alaisuudessa "keksintö paja" missä tuetaan yrityksen "perustamis kehittämistyötä".työtä ei kyllä kukaan sinulle tarjoa jos et itse sitä markkinoi keksi.

• matikka

Jos joku vakavissaan haastattelussa kyselee jotain lukion matikannumeroita, niin on esimies itsekin aika pihalla alasta.

• cvb
        työtön DI kirjoitti:

"Suomessa on muutamia algoritmipajoja, jotka
        tienaa mukavasti palikoiden tekemisellä."

Olipas se mukavan "sumeasti" ilmaistu. Et vain taida kaivata kilpailijoita alalle, vai mitä? ;) Säästä nyt meidän muidenkin vaivaa ja kerro missä nämä sinun kala-apajasi sijaitsevat...

xxxxxx

• hannes21v
        matikka kirjoitti:

Jos joku vakavissaan haastattelussa kyselee jotain lukion matikannumeroita, niin on esimies itsekin aika pihalla alasta.

Koodaaminen vaan kiinnostaa todella paljon.. en ole laiska, mutta näytän löytävän motivaatiota mielenkiintoa vain koodaukseen.. en muuhun.

Onhan koodaaminen joskus varmasti puuduttavaa ja ei aina joskuskaan mut elämä on. Paljon tuollainen FM ansaitsee keskimäärin kuussa ja millasiin hommiin sieltä pääsee? Varmasti on monipuoliset nimikkeet...

• paljoa merkitse
        hannes21v kirjoitti:

Koodaaminen vaan kiinnostaa todella paljon.. en ole laiska, mutta näytän löytävän motivaatiota mielenkiintoa vain koodaukseen.. en muuhun.

Onhan koodaaminen joskus varmasti puuduttavaa ja ei aina joskuskaan mut elämä on. Paljon tuollainen FM ansaitsee keskimäärin kuussa ja millasiin hommiin sieltä pääsee? Varmasti on monipuoliset nimikkeet...

En katso alhaisten matematiikan numeroiden olevan suoranainen ongelma alalla. Ansioista on ollut paljon puhetta palstalla aiemmin. Yksinkertaista vastausta on mahdoton antaa, koska palkka rippuu kovin monesta asiasta. Varsinaisesti IT-alalla ei ole taulukkopalkkoja, joista alkupalkan voisi suoraan katsoa, tai ainakaan ne ei useinkaan vaikuta, vaan palkka sovitaan tapauskohtaisesti ja kirjataan sopimukseen. Saattaa vaikuttaa hankalalta, mutta taulukkopalkkojen puute on yksi syy alan suhteellisen korkeaan palkkaukseen. Siksi palkkaus on parempi, kuin useimmilla muilla aloilla, jotka vaativat vastaavan koulutuksen. Tyypillinen FM:n alkupalkka alalla on varmaan parin tonnin molemmin puolin. Tosin palkkauksen ja alalle sijoittumisen kannalta on parempi, jos IT-alan kokemusta on jo opintojen ajalta. Uran alussa korkeakoulututkinto ei kenties tuo paljoa parempaa palkkaa, kuin alemman tason tutkinnot, mutta ura etenee nopeammin.

• DI-3

Tässä on varmaan jonkinlainen väärinkäsitys. Ohjelmointityössä pyritään minimoimaan varsinainen käsityö käyttämällä aivoja. Se on koko homman perusta.

Toisaalta suurin osa "ohjelmoinnista" on vilkkuvien kilkkeiden tuottamista ruutuun valmiista paketeista, joiden ominaisuudet opetellaan ulkoa, ja siinä mielessä uuttera typerys on tarpeellisempi kuin laiska nero nykyään. Datanomithan olisivat diplareita, jos niillä olisi jotain edellytyksiä alalle.

• ...

"Datanomithan olisivat diplareita, jos niillä olisi jotain edellytyksiä alalle."

Ne onkin dippeli-inssit, jotka tällä palstalla arvostelevat kaikkia muita! Mistä noin huono itsetunto? Alalla on ihan riittävästi erilaisia tehtäviä ihan kaikille koulutussuunnille. Eikun otan takasin ton "riittävästi" kunnes suhdanteet taas paranevat.

• ropeli pyörimään

mikä homma ketäkin kiinnostaa kaverini on nokialla nykyään hp koodannu 25v ,viimeiset 5v konehuollossa "ylläpito" ollu.sinne ei tietenkään pääse pelkällä lukion matikalla eikä nykyään muutenkaan, koska entisiäkin laitetaan pihalle.

• Meikä

Ohjelmoinnissa tarvii osata muutakin kuin ohjelmointia.
      -Jos teet vaikkapa fysiikan mallinnusta tarvii sun tietää tai opetella fysiikkaa
      -Jos teet jotain matemaattista koodin pätkää sun tarvii tietää/opetella matikkaa
      -Jos teet peliä sun tarvii tietää direcx x tai open gl tai opetella noita

Hello world softia pystyy ketä vaan vääntämään unissaankin...

• hannes21v

Onko directX tai openGL vaikeeta? Onko Visual C hyödyllinen? Minkälaiselle osaamiselle olisi kysyntää?

• Rehtori Kassinen

"Hello world softia pystyy KETÄ vaan vääntämään unissaankin"

Ensin kannattaa opetella äidinkieli myös.

• adasa aaaaa
        Rehtori Kassinen kirjoitti:

"Hello world softia pystyy KETÄ vaan vääntämään unissaankin"

Ensin kannattaa opetella äidinkieli myös.

Puhumattakaan tuosta direcx:stä :D

• ...

sitten suurin osa ohjelmointitehtävistä alalla, uskokaa pois :D KETÄ muuten peliohjelmointi edes kiinnostaa?

• Meikä
        ... kirjoitti:

sitten suurin osa ohjelmointitehtävistä alalla, uskokaa pois :D KETÄ muuten peliohjelmointi edes kiinnostaa?

Muttei grafiikka koodin puuhastelua vaan muuta peliohjelmointia.

Tarvii vaan nykyään niin hemmetisti porukkaa ja hyvää porukkaa et sais jonkun pelin aikaseks mikä menis kaupaksi.

Peliteollisuudessa ei pikkurahat meinaan liiku...

• koodariksi?
        Meikä kirjoitti:

Muttei grafiikka koodin puuhastelua vaan muuta peliohjelmointia.

Tarvii vaan nykyään niin hemmetisti porukkaa ja hyvää porukkaa et sais jonkun pelin aikaseks mikä menis kaupaksi.

Peliteollisuudessa ei pikkurahat meinaan liiku...

Millä kielillä esim. counterstriken kaltaiset pelit väännetään?

• koodia kohta 10v

Matematiikan numeroilla ei paljoa oikeassa elämässä koodailla. Se että matematiikassa loistaa ei kerro yhtään mitään kaverin todellisista kyvyistä.

Se joka väittää että matematiikassa menestyvä on viisas, varmaan itse hallitsee matematiikan hyvin, mutta ei oikeasti olekaan niin viisas.

Minun esimies on tohtori ja matematiikkaa lukenut vuosia ja taas vuosia. Töissä sitä pitää neuvoa yksinkertaisissakin asioissa. Viime viikollakin soitti huoltomiehelle kun oli yhden mittalaitteen töpseli poissa seinästä. Saati sitten minkälainen torvelo se on kotonaan kun pitäisi vaikka vähän maalata talonsa ulkoseiniä, ei kun ei uskalla edes kokeilla vaan soitti kaupungin isoimmalle ja kalleimmalle maalausfirmalle.

No ei se mitään, minulla oli matematiikka peruskoulussa 8. Lukiossakin 7 ja 8. Siitä sitten AMK:hon, jossa vedin ykkösiä kaikista matikan kursseista. Siitä huolimatta olen mielestäni parhaimpia koodareita meidän firmassa, että ei sen väliä.

• koodariksi?

Millasta duunia teet ja paljon sulle maksetaan?

• koodia kohta 10v
        koodariksi? kirjoitti:

Millasta duunia teet ja paljon sulle maksetaan?

Terveydenhoitoalalle tehdään softaa ja lähinnä järjestelmien integrointiin liittyy tuo minun työkenttä.

Palkka on ihan mukava kaikkine etuineen (ruoka läppäri puhelin). Jääköön se rahamäärä nyt mielikuvituksesi pähkäiltäväksi ;)

• koodariäijä

Joo mulla oli peruskoulun päästötokarissa matikka 5 ja parissa edellisessä tokarissa 4..kävin vaan pri vuotta amista joskus ja nykyään olen ollut koodarina jo 7 vuotta. Ei yleinen koulumenestys edes ole vaadittava ominaisuus ;)

• sködeB
        koodia kohta 10v kirjoitti:

Terveydenhoitoalalle tehdään softaa ja lähinnä järjestelmien integrointiin liittyy tuo minun työkenttä.

Palkka on ihan mukava kaikkine etuineen (ruoka läppäri puhelin). Jääköön se rahamäärä nyt mielikuvituksesi pähkäiltäväksi ;)

Eikö terveyshallinnon ohjelmat oo vaan jotain sähkösiä potilaskortistoja?? =)

• code
        koodariäijä kirjoitti:

Joo mulla oli peruskoulun päästötokarissa matikka 5 ja parissa edellisessä tokarissa 4..kävin vaan pri vuotta amista joskus ja nykyään olen ollut koodarina jo 7 vuotta. Ei yleinen koulumenestys edes ole vaadittava ominaisuus ;)

...tavalliseen ei-reaaliaikaiseen-ohjelmointiin:

logiikan taju ja kiinnostus. Lukunopeuden kasvatus ei hullumpi idis.

Pelikoodaukseen:
        Logiikkaa. Matematiikka on kieli. Pelien ohjelmoinnissa monenlaisia kaavoja tarvitaan, tietty voit keksiskellä vähemmän realistisia omiakin.
        Poimi mikä tahansa peliohjelmoinnin kirja tai tuto netistä, ja ison asian saa mahtumaan muutamaan symboliin...huomaat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe