Rikkaus

Köyhyys

Rikkauksien luoman väärän ylpeyden sokaisemana ihminen ei välitä mistään moraaliohjeista vaan nautiskelee aistinautinnosta.

Puutteenalainen henkilö on tässä suhteessa usein paremmassa asemassa,sillä hän vertaa itseään muihin.

Yleensä köyhä ei halua vahingoittaa muiden ruumiita,sillä hän tietää kuinka tuskallista se on.

Yleensä voidaan havaita,että jos joku köyhissä oloissa kasvanut rikastuu,hän perustaa elämänsä lopussa jonkinlaisen hyväntekeväisyysjärjestön,jotta muut köyhyyden vaivaamat saisivat apua.

Lyhyesti sanottuna sääliväinen ja köyhä osaa eläytyä muiden tuskiin ja iloihin.Vain harvoin häntä vaivaa väärä ylpeys taikka minkäänlainen sokaistuminen.

Rutiköyhänä pysytteleminen on eräänlaista itsekuria.Aineellisen hyvinvoinnin aiheuttama väärä ylpeys estää suuresti henkistä vapautumista.

Puutteessa elävä ei liho luonnottomasti syömällä liikaa,ja koska hän ei pysty syömään enempää kuin on välttämätöntä,hänen aistinsa eivät ole kovinkaan levottomat.Koska hänen aistinsa ovat levolliset,hänestä ei voi tulla väkivaltaista.

19

1116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohikulkija...

      Montako tällaista "valaistunutta köyhää" mahdat tuntea?

      • tässä yksi

        Bali Maharaja.


      • Madhava
        tässä yksi kirjoitti:

        Bali Maharaja.

        Asuu teitin naapurissa tämä Bali?


      • balin uhraus
        Madhava kirjoitti:

        Asuu teitin naapurissa tämä Bali?

        Bali Maharajan suuren aineellisen uhrinsa vastalahjaksi hän sai osakseen Herran yliaineellisen suosion ja pääsi Vaikunthalokalle.

        Jossa hän saattoi nauttia yhtä paljon tai enemmän kuin aiemmin,mutta tällä kertaa nautinto oli ikuista.

        Niinpä hän ei menettänyt mitään uhratessaan taivaallisen kuningaskuntansa,jonka oli ottanut haltuunsa aineellisen voimansa avulla.

        Kuinka houkuttelevaa aineellinen omaisuus sitten onkaan ,se ei ole pysyvää.Meidän täytyy luopua siitä vapaaehtoisesti,sillä muutoin meidän on pakko jättää se lähtiessämme aineellisesta ruumiista.

        Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta.

        Jotta voisimme kohota puhtaan olemassaolon tasolle,meidän täytyy olla aivan varmoja henkisestä olemassaolosta ja sen pysyvistä vaikutuksista.

        Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.

        Ihmisen ei pidä luoda keinotekoisia tarpeita.

        Nyky-yhteiskunnan kehitys perustuu aistitoiminnoille,sillä koko kulttuuri tähtää vain aistien tyydyttämiseen.

        Täydellinen kulttuuri pyrkii sitä vastoin tyydyttämään atmaa eli henkistä sielua.


      • Madhava
        balin uhraus kirjoitti:

        Bali Maharajan suuren aineellisen uhrinsa vastalahjaksi hän sai osakseen Herran yliaineellisen suosion ja pääsi Vaikunthalokalle.

        Jossa hän saattoi nauttia yhtä paljon tai enemmän kuin aiemmin,mutta tällä kertaa nautinto oli ikuista.

        Niinpä hän ei menettänyt mitään uhratessaan taivaallisen kuningaskuntansa,jonka oli ottanut haltuunsa aineellisen voimansa avulla.

        Kuinka houkuttelevaa aineellinen omaisuus sitten onkaan ,se ei ole pysyvää.Meidän täytyy luopua siitä vapaaehtoisesti,sillä muutoin meidän on pakko jättää se lähtiessämme aineellisesta ruumiista.

        Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta.

        Jotta voisimme kohota puhtaan olemassaolon tasolle,meidän täytyy olla aivan varmoja henkisestä olemassaolosta ja sen pysyvistä vaikutuksista.

        Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.

        Ihmisen ei pidä luoda keinotekoisia tarpeita.

        Nyky-yhteiskunnan kehitys perustuu aistitoiminnoille,sillä koko kulttuuri tähtää vain aistien tyydyttämiseen.

        Täydellinen kulttuuri pyrkii sitä vastoin tyydyttämään atmaa eli henkistä sielua.

        Bali Maharajan tarinaa jos luetaan, niin eihän tämä köyhyydessä elänyt Vamanan kohtaamisen jälkeenkään. Lisäksi Bali oli tullut Vishnu-bhaktaksi rikkauksien keskellä eläessään.

        Vamana sanoikin episodin päättyessä (BhP 8.22.26-27):

        . janma-karma-vayo-rUpa-vidyaizvarya-dhanAdibhiH |
        . . yady asya na bhavet stambhas tatrAyaM mad-anugrahaH ||

        "Hyvä syntymä, hurskaat teot, nuorekkuus, kaunis olemus, tieto, mahdit ja rikkaudet - Jos nämä omaava ei ole ylpeä, hän on minun siunaamani."

        . mAna-stambha-nimittAnAM janmAdInAM samantataH |
        . . sarva-zreyaH-pratIpAnAM hanta muhyen na mat-paraH ||

        "Vaikka hyvä syntymä ynnä muu aiheuttavatkin ylpeyttä ja julkeutta, ollen esteitä todelliselle hyvällemme, hän joka on minulle antautunut ei niistä hämmenny."

        Tämän jälkeen Vamana antoi Balille lupauksen asemasta taivaan kuninkaana Savarni-Manun aikakaudella. Tätä odottaessa hän antoi Balin asuinsijaksi jumalten arkkitehdin, Vishvakarman, Sutala-maailmaan luoman taivaallisen alueen, jonka sanottiin loistossaan päihittävän jumaltenkin maailmat.

        --

        Bali ei siis ole kovinkaan osuva esimerkki tuosta ajatuksesta, jota esittelet.


      • Madhava
        balin uhraus kirjoitti:

        Bali Maharajan suuren aineellisen uhrinsa vastalahjaksi hän sai osakseen Herran yliaineellisen suosion ja pääsi Vaikunthalokalle.

        Jossa hän saattoi nauttia yhtä paljon tai enemmän kuin aiemmin,mutta tällä kertaa nautinto oli ikuista.

        Niinpä hän ei menettänyt mitään uhratessaan taivaallisen kuningaskuntansa,jonka oli ottanut haltuunsa aineellisen voimansa avulla.

        Kuinka houkuttelevaa aineellinen omaisuus sitten onkaan ,se ei ole pysyvää.Meidän täytyy luopua siitä vapaaehtoisesti,sillä muutoin meidän on pakko jättää se lähtiessämme aineellisesta ruumiista.

        Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta.

        Jotta voisimme kohota puhtaan olemassaolon tasolle,meidän täytyy olla aivan varmoja henkisestä olemassaolosta ja sen pysyvistä vaikutuksista.

        Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.

        Ihmisen ei pidä luoda keinotekoisia tarpeita.

        Nyky-yhteiskunnan kehitys perustuu aistitoiminnoille,sillä koko kulttuuri tähtää vain aistien tyydyttämiseen.

        Täydellinen kulttuuri pyrkii sitä vastoin tyydyttämään atmaa eli henkistä sielua.

        ## Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä. ##

        Tunnetko käsitteen "yukta-vairagya"? Tarkoittaako se väistämättä kaiken minimointia, pitäen ainoastaan sen, joka on ruumiin ylläpitoon välttämätöntä? Entä asiat, jotka eivät oman ylläpidon kannalta ole välttämättömiä, mutta joita tarvitsemme Krishnan palvelusta varten?


        ## Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta. ##

        Eikö tämä vain luo toisenlaisen ylpeydentunteen, ylpeyden siitä, että on luopunut paljosta? Karma ja jnana ovat saman lantin kaksi puoliskoa, kumpikaan niistä ei itsessään johda bhaktiin, antaumukseen.


      • tarinasta
        Madhava kirjoitti:

        Bali Maharajan tarinaa jos luetaan, niin eihän tämä köyhyydessä elänyt Vamanan kohtaamisen jälkeenkään. Lisäksi Bali oli tullut Vishnu-bhaktaksi rikkauksien keskellä eläessään.

        Vamana sanoikin episodin päättyessä (BhP 8.22.26-27):

        . janma-karma-vayo-rUpa-vidyaizvarya-dhanAdibhiH |
        . . yady asya na bhavet stambhas tatrAyaM mad-anugrahaH ||

        "Hyvä syntymä, hurskaat teot, nuorekkuus, kaunis olemus, tieto, mahdit ja rikkaudet - Jos nämä omaava ei ole ylpeä, hän on minun siunaamani."

        . mAna-stambha-nimittAnAM janmAdInAM samantataH |
        . . sarva-zreyaH-pratIpAnAM hanta muhyen na mat-paraH ||

        "Vaikka hyvä syntymä ynnä muu aiheuttavatkin ylpeyttä ja julkeutta, ollen esteitä todelliselle hyvällemme, hän joka on minulle antautunut ei niistä hämmenny."

        Tämän jälkeen Vamana antoi Balille lupauksen asemasta taivaan kuninkaana Savarni-Manun aikakaudella. Tätä odottaessa hän antoi Balin asuinsijaksi jumalten arkkitehdin, Vishvakarman, Sutala-maailmaan luoman taivaallisen alueen, jonka sanottiin loistossaan päihittävän jumaltenkin maailmat.

        --

        Bali ei siis ole kovinkaan osuva esimerkki tuosta ajatuksesta, jota esittelet.

        Bali Maharaja toimitti suuren aineellisen uhrinsa uhratessaan taivaallisen kuningaskuntansa.

        Kuka on sanonut että Bali Maharaja eli köyhyydessä.? Hänestä tuli köyhä uhrinsa ansiosta.

        Yukta-Vairagya. Rupa Goswami on selittänyt tätä lähemmin Hän sanoo,että niin kauan kuin olemme aineellisessa maailmassa,meidän on toimittava me emme voi lakata toimimasta.

        Jos me kuitenkin työskentelemme ja uhraamme tekojemme hedelmät Krsnalle ,niin sitä kutsutaan yukta-vairagyaksi.(tämä on itse asiassa kieltäymystä.)

        Eikö tämä Bali Maharajan uhraus ole sinun mielestäsi Yukta Vairagya.?


      • Madhava
        tarinasta kirjoitti:

        Bali Maharaja toimitti suuren aineellisen uhrinsa uhratessaan taivaallisen kuningaskuntansa.

        Kuka on sanonut että Bali Maharaja eli köyhyydessä.? Hänestä tuli köyhä uhrinsa ansiosta.

        Yukta-Vairagya. Rupa Goswami on selittänyt tätä lähemmin Hän sanoo,että niin kauan kuin olemme aineellisessa maailmassa,meidän on toimittava me emme voi lakata toimimasta.

        Jos me kuitenkin työskentelemme ja uhraamme tekojemme hedelmät Krsnalle ,niin sitä kutsutaan yukta-vairagyaksi.(tämä on itse asiassa kieltäymystä.)

        Eikö tämä Bali Maharajan uhraus ole sinun mielestäsi Yukta Vairagya.?

        Annoit Balin esimerkkinä henkilöstä, jota ketjun avauspostissa kuvasit. Puhuit siinä puutteenalaisesta henkilöstä, sääliväisestä ja rutiköyhästä. Bali ei nähdäkseni tähän kuvaukseen sovi, kuten aiemmassa postissani mainitsin.


        ## Kuka on sanonut että Bali Maharaja eli köyhyydessä? Hänestä tuli köyhä uhrinsa ansiosta. ##

        Sitä yritin sanoa, ettei ollut köyhä, eikä hänestä tämän uhrin johdosta myöskään tullut edes aineellisesti köyhää, taivaallisten rikkauksien keskellä eli sen jälkeenkin.


        ## Yukta-Vairagya. Rupa Goswami on selittänyt tätä lähemmin Hän sanoo,että niin kauan kuin olemme aineellisessa maailmassa,meidän on toimittava me emme voi lakata toimimasta.

        Jos me kuitenkin työskentelemme ja uhraamme tekojemme hedelmät Krsnalle ,niin sitä kutsutaan yukta-vairagyaksi.(tämä on itse asiassa kieltäymystä.) ##

        En muista näin lukeneeni Rupa Goswamin kirjoittamana, viittaisitko lähdeteokseen?


      • kieltäymys
        Madhava kirjoitti:

        ## Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä. ##

        Tunnetko käsitteen "yukta-vairagya"? Tarkoittaako se väistämättä kaiken minimointia, pitäen ainoastaan sen, joka on ruumiin ylläpitoon välttämätöntä? Entä asiat, jotka eivät oman ylläpidon kannalta ole välttämättömiä, mutta joita tarvitsemme Krishnan palvelusta varten?


        ## Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta. ##

        Eikö tämä vain luo toisenlaisen ylpeydentunteen, ylpeyden siitä, että on luopunut paljosta? Karma ja jnana ovat saman lantin kaksi puoliskoa, kumpikaan niistä ei itsessään johda bhaktiin, antaumukseen.

        Tunnetko käsitteen yukta vairagya.Tarkoittaako se kaiken minimointia.Miksi ihmeessä pitäisi tarkoittaa.?Mutta se on osa yukta vairagyaa.se tulee bhaktin mukana.Minimoida ei toivotut asiat.

        Entä asiat,jotka eivät oman ylläpidon kannalta ole välttämättömiä,mutta joita tarvitsemme krishnan palvelukseen.

        Jos voit käyttää krishnan palvelukseen käytä ihmeessä!

        Eikö tämä luo toisenlaisen ylpeyden tunteen,ylpeyden siitä,että on luopunut paljosta.

        Tarkotus on luopua saadakseen parempaa,eikä suinkaan miettiä sitä,että mitä on joutunut antamaan pois.Tuo sinun paljosta vähän epäilyttää.

        Karma ja jnana ovat saman lantin kaksi puoliskoa,kumpikaan niistä ei johda bhaktiin,antaumukseen.

        Eikö jnana ole juuri bhaktin alku järkeilemällä yrittää ymmärtää absoluuttinen totuus.Mikä johtaa siihen että..

        Kuinka houkuttelevaa aineellinen omaisuus sitten onkaan,se ei ole pysyvää.Meidän täytyy luopua siitä vapaaehtoisesti,sillä muutoin meidän on pakko jättää se lähtiessämme aineellisesta ruumiistamme.

        Järkevä ihminen ymmärtää,että aineellinen omaisuus on väliaikaista ja että paras tapa käyttää omaisuuttaan on luovuttaa se Herran palvelemiseen.(yukta vairagya)

        Tällöin Herra mieltyy palvelijaansa ja suo tälle ikuisen paikan param dhamassaan.

        Vaikka ihmisellä olisi aineellisessa maailmassa paljon omaisuutta,kuten taloja,maata,lapsia,yhteisö,ystäviä ja rikkautta,hän omistaa nuo asiat vain hetkellisesti.

        Kukaan ei voi pysyvästi omistaa harhanomaisia,mayan luomia asioita.Se,joka luulee omistavansa tuollaisia asioita ei voi saavuttaa itseoivalluksen tasoa.

        Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta.

        Aineellisessa maailmassa aineellisen luonnon kolme laatua saastuttavat meitä,mutta mitä enemmän kehitymme henkisesti palvelemalla antaumuksellisesti Krisnaa ja luopumalla väliaikaisesta,aineellisesta omaisuudestamme,sitä enemmän pääsemme eroon myös aineellisesta harhasta.

        Jotta voisimme kohota puhtaan olemassaolon tasolle,meidän täytyy olla varmoja henkisestä olemassaolosta ja sen pysyvistä vaikutuksista.

        Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli vain sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.

        Ihmisen ei pidä luoda keinotekoisia tarpeita.Se auttaa häntä tyytymään elämän perusvälttämättömyyksiin.Aistitoiminnat ovat juuri tuollaisia keinotekoisia tarpeita.

        Nyky-yhteiskunnan kehitys perustuu aistitoiminnoille,sillä koko kulttuuri tähtää vain aistien tyydyttämiseen.

        Täydellinen kulttuuri pyrkii sitä vastoin tyydyttämään atmaa eli henkistä sielua.

        Tiedon ja kieltäymyksen avulla ihminen pystyy vapauttamaan itsensä elämän kiertokulusta.


      • karma ja jnanan
        Madhava kirjoitti:

        ## Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä. ##

        Tunnetko käsitteen "yukta-vairagya"? Tarkoittaako se väistämättä kaiken minimointia, pitäen ainoastaan sen, joka on ruumiin ylläpitoon välttämätöntä? Entä asiat, jotka eivät oman ylläpidon kannalta ole välttämättömiä, mutta joita tarvitsemme Krishnan palvelusta varten?


        ## Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta. ##

        Eikö tämä vain luo toisenlaisen ylpeydentunteen, ylpeyden siitä, että on luopunut paljosta? Karma ja jnana ovat saman lantin kaksi puoliskoa, kumpikaan niistä ei itsessään johda bhaktiin, antaumukseen.

        Kieltäymykseen ja luopumiseen,omaksi ilokseniko me tätä itsekuria harjoitamme.?


      • Madhava
        karma ja jnanan kirjoitti:

        Kieltäymykseen ja luopumiseen,omaksi ilokseniko me tätä itsekuria harjoitamme.?

        Saako kysyä kenen kanssa keskustelen, ennen kun jatketaan tämän pidemmälle?


      • aina saa kysyä
        Madhava kirjoitti:

        Saako kysyä kenen kanssa keskustelen, ennen kun jatketaan tämän pidemmälle?

        Hän kirjoitti viisi sivua sinulle,toistit samaa asiaa perässä.Ymmärtämättä kuitenkaan sitä,kenelle nämä kaikki uhritoimitukset on tarkoitettu.

        Ilmaisit sen yukta vairagyana,mitä hän ei varsinaisesti ollut kertonut.Hyppäsit suoraan maaliin,kertoen oikeanlaisesta kieltäymyksestä.

        Osoittaen että hänen kieltäymyksensä tai luopumisensa,itsekurinsa olisi väärän laista. Miksi hänen kieltäymyksensä pitäisi olla karma tai jnana.Sehän voi olla yhtä hyvin bhaktia,ei hän tässä kirjoituksessa kerro kenelle hän tämän kieltäymyksensä toimittaa uhritoimituksena.


      • mietityttää vähän
        Madhava kirjoitti:

        ## Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä. ##

        Tunnetko käsitteen "yukta-vairagya"? Tarkoittaako se väistämättä kaiken minimointia, pitäen ainoastaan sen, joka on ruumiin ylläpitoon välttämätöntä? Entä asiat, jotka eivät oman ylläpidon kannalta ole välttämättömiä, mutta joita tarvitsemme Krishnan palvelusta varten?


        ## Niinpä meidän täytyy omistaa mahdollisimman vähän tai ei mitään,jotta pääsisimme eroon väärästä ylpeydentunteesta. ##

        Eikö tämä vain luo toisenlaisen ylpeydentunteen, ylpeyden siitä, että on luopunut paljosta? Karma ja jnana ovat saman lantin kaksi puoliskoa, kumpikaan niistä ei itsessään johda bhaktiin, antaumukseen.

        (1.)##Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.##

        (1.)Tämähän on brahmacarya koulutuksen perusriippi.Parahinta bhakti joogaa,turhat kiintymykset pois.Mieli keskitetään Alttarihahmojen palvontaan.Miksi tämän pitäisi liittyä karma tai jnana joogaan.?


      • Madhava
        aina saa kysyä kirjoitti:

        Hän kirjoitti viisi sivua sinulle,toistit samaa asiaa perässä.Ymmärtämättä kuitenkaan sitä,kenelle nämä kaikki uhritoimitukset on tarkoitettu.

        Ilmaisit sen yukta vairagyana,mitä hän ei varsinaisesti ollut kertonut.Hyppäsit suoraan maaliin,kertoen oikeanlaisesta kieltäymyksestä.

        Osoittaen että hänen kieltäymyksensä tai luopumisensa,itsekurinsa olisi väärän laista. Miksi hänen kieltäymyksensä pitäisi olla karma tai jnana.Sehän voi olla yhtä hyvin bhaktia,ei hän tässä kirjoituksessa kerro kenelle hän tämän kieltäymyksensä toimittaa uhritoimituksena.

        Vastaatko sitten ystävällisesti kysymykseen? Sinä tai hän, tai mikäli olet sama henkilö joka aiemmat postit kirjoitti, niin sinä.

        Näin Vaishnavien keskuudessa, erityisesti dialogin siirtyessä vakavampaan ja perehtyneempään suuntaan, on tapana keskustella kasvotusten, ei anonyyminä.


      • Madhava
        aina saa kysyä kirjoitti:

        Hän kirjoitti viisi sivua sinulle,toistit samaa asiaa perässä.Ymmärtämättä kuitenkaan sitä,kenelle nämä kaikki uhritoimitukset on tarkoitettu.

        Ilmaisit sen yukta vairagyana,mitä hän ei varsinaisesti ollut kertonut.Hyppäsit suoraan maaliin,kertoen oikeanlaisesta kieltäymyksestä.

        Osoittaen että hänen kieltäymyksensä tai luopumisensa,itsekurinsa olisi väärän laista. Miksi hänen kieltäymyksensä pitäisi olla karma tai jnana.Sehän voi olla yhtä hyvin bhaktia,ei hän tässä kirjoituksessa kerro kenelle hän tämän kieltäymyksensä toimittaa uhritoimituksena.

        ## Hän kirjoitti viisi sivua sinulle,toistit samaa asiaa perässä. ##

        Näin asiasta viidenteen, puhutko yleisestikin itsestäsi kolmannessa persoonassa?


      • haikaroita
        mietityttää vähän kirjoitti:

        (1.)##Oppiaksemme tarkalleen tuntemaan henkisen olemassaolon kestävyyden meidän on vapaaehtoisesti harjoitettava itseämme omistamaan vähemmän eli sen verran kuin elämän helppoon ylläpitämiseen on välttämätöntä.##

        (1.)Tämähän on brahmacarya koulutuksen perusriippi.Parahinta bhakti joogaa,turhat kiintymykset pois.Mieli keskitetään Alttarihahmojen palvontaan.Miksi tämän pitäisi liittyä karma tai jnana joogaan.?

        Tässä ratkaisu teidän kieltäymyksenne harjoittamiseen!!! Srimad Bhagavatam ja Bhagavad-gita on tarkoitettu vapauttamaan ihmiset minäänsä ja omaisuuttaan koskevista väärinkäsityksistä.!!

        Srila Vyasadeva kirjoitti nämä kirjat muistiin,jotta langenneet sielut voisivat vapautua.!!

        "TÄYDELLINEN" menetelmä on hyväksyä Herra Vasudeva kaikissa suhteissa Korkeimmaksi.Tiedon kehittymisen TÄYDELLISTYMÄ on Hänelle ANTAUTUMINEN.!!!!!!!!!!!

        Vain silloin elävä olento voi päästä eroon itseään ja omaisuuttaan koskevista harhaluuloista.!!

        Srimad-Bhagavatamissa,laatimassaan mahtavassa teoksessa,Srila Vyasadeva on erityisesti lahjoittanut Jumalaa käsittelevän tieteen sekä bhakti-jooga menetelmän.!!

        Terveisin H.H.Nav Guru Kripa.


      • Anonyymi
        tässä yksi kirjoitti:

        Bali Maharaja.

        Shrila Bhaktivinod Thakur

        Durlabha mānava-janma


        durlabha manava-janma labhiya samsare
        krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

        'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
        labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

        kisera samsara ei chhayabaji praya
        ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

        e deha patana ha'le ki rabe amara?
        keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

        gardabhera mata ami kari parisrama
        kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

        dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
        nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

        bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
        nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

        deha-geha-kalatradi-chinta avirata
        jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

        haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
        jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

        smasane sarira mama padiya rahibe
        vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

        kukkura srgala saba anandita ha'ye
        mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

        ye dehera ei gati, tara anugata
        samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

        ataeva maya-moha chhadi buddhimana
        nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!








        klj


    • jälkeen

      Aistien yläpuolella on mieli,mielen yläpuolella on älykkyys,älykkyyden yläpuolella on yksilöllinen minuus ja yksilöllisen minuuden yläpuolella on Yliminä.

      Yliminän yläpuolella on Jumaluuden Ylin Persoonallisuus,visnu tattva.

      • Madhava

        ## yksilöllisen minuuden yläpuolella on Yliminä. Yliminän yläpuolella on Jumaluuden Ylin Persoonallisuus,visnu tattva. ##

        yliminä == paramAtman == kSIrodakazAyI-viSNu == viSNu-tattva


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe