Hindut/Sikhit Suomessa?

mrssingh

Olen pian muuttamassa Suomeen Britti-intialaisen mieheni kanssa ja olen yrittänyt selvittää onko Suomessa toimivia joko Hindu tai Sikhi yhteisöjä/temppeleitä/pappeja? Haluaisimme kodillemme sikhi perinteiden mukaisen siunauksen ja sen lisäksi minä olen yleisesti kiinnostunut itämaisista uskonnoista, lähinnä Intianlaisista. Eli jos joku tietää näistä asioista Suomeen liittyen, otamme informaatiota kiitollisina vastaan.

22

10362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mese

      Jos Helsinkiin asetutte, niin ystäväni on ollut töissä jo 10v intialaisen sikhin alaisena...

      Kyseinen sikhi ja hänen veljensä (joka on kunnon turbaanipää-sikhi) omistavat Indiq living ja in-style nimiset liikkeet täällä...

      • mrssingh

        Kiitos avustasi, saatan vaikka pistäytyä liikkeissä katselemassa ja ehkäpä jopa kyselemässä lisää...jos kehtaan!


    • Satunnainen vierailija

      Täällä Helsingissä intialaisia käy Hare Krishna -temppelissä. Käyn siellä itse silloin tällöin ja olen omin silmin nähnyt, ettei siellä käy vain suomalaisia.

      Sikhitemppeleistä en tiedä.

    • Toinen Mrs Singh

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980339

      Rekisteroity yhteiso on tuon yllaolevan linkin mukaan olemassa, ainakin ollut joskus.

      Sikhnet.org ei loyda Suomesta yhtaan heille ilmoitettua Gurwaraa. Jos miehesi on Sikhi, en usko etta teidan kodinsiunausta voi Hindupappi tehda.Uskonnothan eroavat toisistaan aika lailla. Yleensa Guru Granth Sahib tuodaan tassa seremoniassa taloon. Mutta ei kai kukaan pane pahakseen jos seremoniota hiukan soveltaa...

      Sujuvaa muuttoa Suomeen ja onnea uuteen kotiin!

      • mrssingh

        Hei, kiitos avusta ja tiedoista sikhi yhteisöön liittyen. Otan asioista tarkemmin selvää, kun tässä ensin asetun Suomeen paremmin!


    • BLUE-BLUE

      .. Sikhismi ole kaikkea turhanpäiväistä ritualisointia vastaan?
      Lisätietoa saa sikhiläisyydestä http://www.sikhs.org/

      • Toinen Mrs Singh

        Ei liene maailmassa uskontoa jolla ei olisi rituaaleja, eivatka Sikhit ole mitenkaan poikkeus. Rituaalit ja seremoniathan tuovat turvallisuuden ja kuuluvaisuuden tunnetta aatesuunnan seuraajille.
        Kylla Sikhi haat, hautajaiset, nimenantoseremoniat ja rukoushetket ovat tietyn kaavan mukaan etenevia rituaaleja/riitteja. Tama kodinsiunaus, on tavallinen "path" eli rukoushetki jonka voi jarjestaa muidenkin elamaan liittyvien asioiden johdosta kuin pelkastaan uuteen kotiin muuton takia.

        Turhanpaivaisella ritualisoinnilla tarkoitetaan mm patsaiden ja kuvien palvontaa. Taytyy muistaa etta Sikhilaisyys on ikaan kuin Spin off Hindulaisuudesta ja uskonnon perustajalla lienee ollut selkea tarkoitus erottautua Hindulaisuudesta ja korostaa "askeettisempia" riitteja erottautuakseen valtavaestosta uskonnon syntyaikoina.


      • BLUE-BLUE
        Toinen Mrs Singh kirjoitti:

        Ei liene maailmassa uskontoa jolla ei olisi rituaaleja, eivatka Sikhit ole mitenkaan poikkeus. Rituaalit ja seremoniathan tuovat turvallisuuden ja kuuluvaisuuden tunnetta aatesuunnan seuraajille.
        Kylla Sikhi haat, hautajaiset, nimenantoseremoniat ja rukoushetket ovat tietyn kaavan mukaan etenevia rituaaleja/riitteja. Tama kodinsiunaus, on tavallinen "path" eli rukoushetki jonka voi jarjestaa muidenkin elamaan liittyvien asioiden johdosta kuin pelkastaan uuteen kotiin muuton takia.

        Turhanpaivaisella ritualisoinnilla tarkoitetaan mm patsaiden ja kuvien palvontaa. Taytyy muistaa etta Sikhilaisyys on ikaan kuin Spin off Hindulaisuudesta ja uskonnon perustajalla lienee ollut selkea tarkoitus erottautua Hindulaisuudesta ja korostaa "askeettisempia" riitteja erottautuakseen valtavaestosta uskonnon syntyaikoina.

        aineksi islamista ja hindulaisuudesta....
        Mielestäni sikhiläisyys on enemmän islamin spinoff kuin hindulaisuuden johtuen esim. tarinoista joissa kerrotaan Guru Nanakin visiitistä Mekassa ja Pyhän Koraanin saamisesta etc....
        Sikhiläisyys ei ollut aikanaan ainoa islamin spinoff sillä mm. ishmaelilaiset suosi synkretististä lähetystyötä....


      • Toinen Mrs Singh
        BLUE-BLUE kirjoitti:

        aineksi islamista ja hindulaisuudesta....
        Mielestäni sikhiläisyys on enemmän islamin spinoff kuin hindulaisuuden johtuen esim. tarinoista joissa kerrotaan Guru Nanakin visiitistä Mekassa ja Pyhän Koraanin saamisesta etc....
        Sikhiläisyys ei ollut aikanaan ainoa islamin spinoff sillä mm. ishmaelilaiset suosi synkretististä lähetystyötä....

        Kylla. Islam oli yksi uskonnoista joka selkeasti vaikutti Sikhilaisyyteen sen alkuaikoina.Ja Guru Nanak oli perin matkustellut mies joka kavi keskusteluja Muslimioppineiden kanssa.

        Usko yhteen Jumalaan jolla ei ole ymmarrettavissa olevaa, konkreettista ilmiasua lienee se selkein yhdistava tekija viela tana paivanakin.
        Mika on ennakkoluuloa on se monessa Sikhissa lujassa istuva ajattelutapa etta Islam on tavallaan se Sikhilaisyytta vastustava uskonto. Tama johtuu historiasta, Moguli-aikoina Sikhit ja Mogulit taittoivat peista oikein urakalla. Ja nama tarinat elavat vahvasti vielakin silla ne ovat sidoksissa Gurujen elamanvaiheisiin. Lasten suosikkitarina lienee kertomus Guru Gobind Singhin lapsista ja Mogulihallitsijasta.
        Nain syntyy ihmisista lahtoisin olevia ennakkoluuloja ja helposti todetaan etta eihan Sikhilaisyydessa tanapaivana voi olla mitaan Islamista.


      • mrssingh
        Toinen Mrs Singh kirjoitti:

        Kylla. Islam oli yksi uskonnoista joka selkeasti vaikutti Sikhilaisyyteen sen alkuaikoina.Ja Guru Nanak oli perin matkustellut mies joka kavi keskusteluja Muslimioppineiden kanssa.

        Usko yhteen Jumalaan jolla ei ole ymmarrettavissa olevaa, konkreettista ilmiasua lienee se selkein yhdistava tekija viela tana paivanakin.
        Mika on ennakkoluuloa on se monessa Sikhissa lujassa istuva ajattelutapa etta Islam on tavallaan se Sikhilaisyytta vastustava uskonto. Tama johtuu historiasta, Moguli-aikoina Sikhit ja Mogulit taittoivat peista oikein urakalla. Ja nama tarinat elavat vahvasti vielakin silla ne ovat sidoksissa Gurujen elamanvaiheisiin. Lasten suosikkitarina lienee kertomus Guru Gobind Singhin lapsista ja Mogulihallitsijasta.
        Nain syntyy ihmisista lahtoisin olevia ennakkoluuloja ja helposti todetaan etta eihan Sikhilaisyydessa tanapaivana voi olla mitaan Islamista.

        Hei! Huomaan, että sinulla on tietoa runsaasti sikheistä jne ja vaikka olenkin viimeiset 7 vuotta asunut ja elänyt ko uskonnon "parissa" olisi kiva oppia lisääkin... olisiko mahdollista, että pitäisimme yhteyttä muutenkin kuin tämän palstan keskutelun kautta?

        En myöskään edes ajatellut, että minun pieni käytännöllinen kysymykseni sikhi pappien "saatavuudesta" Suomessa saisi aikaan reaktion, missä pitää jo "todistella" sikhien periaatteita ja mm tämän toivomani kodinsiunauksen tarpeellisuutta ja oikeutta. Mutta hyvä että nämäkin tulevat selväksi!

        Mukavaa kevään alkua!!


      • Toinen Mrs Singh
        mrssingh kirjoitti:

        Hei! Huomaan, että sinulla on tietoa runsaasti sikheistä jne ja vaikka olenkin viimeiset 7 vuotta asunut ja elänyt ko uskonnon "parissa" olisi kiva oppia lisääkin... olisiko mahdollista, että pitäisimme yhteyttä muutenkin kuin tämän palstan keskutelun kautta?

        En myöskään edes ajatellut, että minun pieni käytännöllinen kysymykseni sikhi pappien "saatavuudesta" Suomessa saisi aikaan reaktion, missä pitää jo "todistella" sikhien periaatteita ja mm tämän toivomani kodinsiunauksen tarpeellisuutta ja oikeutta. Mutta hyvä että nämäkin tulevat selväksi!

        Mukavaa kevään alkua!!

        Mika jottei, kun ei meita suomea taitavia Mrs Singheja ihan joka oksalla kasva :)
        [email protected]


      • BLUE-BLUE
        Toinen Mrs Singh kirjoitti:

        Mika jottei, kun ei meita suomea taitavia Mrs Singheja ihan joka oksalla kasva :)
        [email protected]

        Haluaisin syventää käsitystäni/tietämystäni sikhiläisyydestä :=)


      • Myosotis Sylvatica
        BLUE-BLUE kirjoitti:

        Haluaisin syventää käsitystäni/tietämystäni sikhiläisyydestä :=)

        Jos tunnette sikhejä Suomesta, voisitteko kenties antaa yhteystietoja?

        Itse olen ollut sikhi vähän yli vuoden, en ole vielä ottanut amritia tosin.

        Olisi kiva jutella sikhien ja sikhiläisyydestä kiinnostuneiden kanssa. Osoite on [email protected]


        Ja muuten, Sikhi EI ole synkretistinen uskonto.. yksijumalaisuutta, uskoa sielunvaellukseen (johon kaikki sikhit eivät tosin yhdy) ja muuta sellaista ei voi pitää vaikutteina muista uskonnoista.


      • phill
        Myosotis Sylvatica kirjoitti:

        Jos tunnette sikhejä Suomesta, voisitteko kenties antaa yhteystietoja?

        Itse olen ollut sikhi vähän yli vuoden, en ole vielä ottanut amritia tosin.

        Olisi kiva jutella sikhien ja sikhiläisyydestä kiinnostuneiden kanssa. Osoite on [email protected]


        Ja muuten, Sikhi EI ole synkretistinen uskonto.. yksijumalaisuutta, uskoa sielunvaellukseen (johon kaikki sikhit eivät tosin yhdy) ja muuta sellaista ei voi pitää vaikutteina muista uskonnoista.

        Kyllä löytyy sikhi temppeli perustettu noin 6kk sitten Intialaisten yhteisttön johdosta olen itse Intialainen..

        Se on Sörniäisessä en tiedä tarkkaa osoitetta sinne mutta olikohan se hemmington ravintolan takana..


      • mrssingh
        phill kirjoitti:

        Kyllä löytyy sikhi temppeli perustettu noin 6kk sitten Intialaisten yhteisttön johdosta olen itse Intialainen..

        Se on Sörniäisessä en tiedä tarkkaa osoitetta sinne mutta olikohan se hemmington ravintolan takana..

        Kiitos tiedoista, hyvä tietää, että vihdoin on Suomessakin gurdwara.


      • mrssingh
        phill kirjoitti:

        Kyllä löytyy sikhi temppeli perustettu noin 6kk sitten Intialaisten yhteisttön johdosta olen itse Intialainen..

        Se on Sörniäisessä en tiedä tarkkaa osoitetta sinne mutta olikohan se hemmington ravintolan takana..

        On etsitty kavereidenkin voimalla temppeliä, huomenna olisi Vaisakhi, mutta emme löydä...
        Toivottavasti tämä viesti tavoittaa sinut... voit laittaa minulle myös emailia [email protected]
        Kiitollisin terveisin,
        Mrs S.


      • sfg
        mrssingh kirjoitti:

        On etsitty kavereidenkin voimalla temppeliä, huomenna olisi Vaisakhi, mutta emme löydä...
        Toivottavasti tämä viesti tavoittaa sinut... voit laittaa minulle myös emailia [email protected]
        Kiitollisin terveisin,
        Mrs S.

        hei.
        se on siinä sörniäisessä kun menee ala mäkeä alas pikkaisen sitten tulee sellainen baari kuin hemingways se on juuri sen takana. huomaat sen takana rakennuksen jossa on ikkuna sinisellä peitetty.. en valitettavasti tiedä tarkkaa osoitetta..
        toivottavasti löydätte


      • mrssingh
        sfg kirjoitti:

        hei.
        se on siinä sörniäisessä kun menee ala mäkeä alas pikkaisen sitten tulee sellainen baari kuin hemingways se on juuri sen takana. huomaat sen takana rakennuksen jossa on ikkuna sinisellä peitetty.. en valitettavasti tiedä tarkkaa osoitetta..
        toivottavasti löydätte

        Kiitos ohjeista ja pikaisesta vastauksesta!Jatkamme siis etsintää emmekä lannistu, vaikkei heti löytynytkään!


    • singh

      i am indian sikh person living i finland , you can find here sh. gurudawara sahib and temple also. for more call 0509374757

      • anthropological researcher

        Hei!

        I am doing my doctoral dissertation on Sikh immigrants living in Helsinki and I am looking for Sikhs to interview. Would you be interested in an interview?

        Best regards,
        researcher


    • hitlermutanttininja2

      moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe