Nukutuksen vaikuttava aine?

väsynyt sorsa

Tietääkö joku mitä vaikuttavaa ainetta käytetään leikkaussalissa suoritettavassa anestesiassa eli nukutuksessa?

7

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoitsu

      Yleisanestesian ("nukutuksen") osakomponentit ovat tiedottomuus ("uni"), kivuttomuus ja lihasrelaksaatio. Nämä saadaan aikaan useita aineita yhdistelemällä.

      Anestesia ("nukutus") aloitetaan tilanteesta riippuen suonensisäisesti annettavalla propofolilla, tiopentaalilla tai etomidaatilla, lisäksi joskus suoraan hengitettävällä anestesia-aineella, esimerkiksi sevofluraanilla (huoneenlämmössä höyrystyvä neste). Anestesia voidaan aloittaa antamalla myös sevofluraania suoneen annosteltavien aineiden lisäksi.
      Anestesian ylläpitoon käytetään usein anestesiakaasua ja ohessa typpioksiduulia (nk ilokaasu) vähentämään varsinaisen anestesia-aineen tarvetta. Anestesiaa voidaan ylläpitää myös laskimonsisäisellä anesteetilla (propofoli), mutta kuten sanottua, usein käytössä on höyrystyvä anesteetti.

      Edellä mainitulla tavalla hoidetaan yleisanestesian nk unikomponentti, kivun hoito tapahtuu käytännössä suonensisäisesti annetulla opioidilla (esim fentanyyli, remifentanyyli, jotka annostellaan jatkuvana infuusiona eli "tiputukena" tai kerta-annosteluna tarpeen mukaan (bolukset)), lihasten relaksointi ("täydellinen rentouttaminen") kirurgisia toimenpiteitä suonensisäisesti annostellulla lihasrelaksantilla, esimerkiksi sisatrakuurilla. Pienemmissä toimenpiteissä ei välttämättä jatkuvaa relaksaatiota tarvita, vaan anestesian aloituksen jälkeen hoidoksi riittää unen ylläpito ja kivun hoito esimerkiksi juuri sevofluraanilla ja fentanyylillä. Huomattavaa on, että anestesia aloitetaan antamalla anesteetin lisäksi kipulääkettä ja lihasrelaksanttia, jos/kun potilas aiotaan toimenpidettä varten intuboida (viedä hengitysputki henkitorveen), sillä näin mahdollistetaan mahdollisimman haitaton ja onnistunut intubaatio. Poikkeuksia toki on, mutta näin pääsääntöisesti.

      Edellä oleva koski siis esimerkiksi kirurgisia toimenpiteita, tehohoitopotilaiden sedaatio hengityskoneeseen ("unessa pito") tapahtuu käytännössä laskimoteitse annettavilla aineilla, joita ovat tilanteesta riippuen esimerkiksi propofoli, tiopentaali tai midatsolaami. Kipua hoidetaan tarpeen mukaan edellä mainituilla opioideilla, joko jatkuvalla infuusiolla tai mahdollisesti bolusannostelulla. Hyvin huonokuntoisille potilaille saattaa riittää sedaatioon pelkkä opioidi, usein tarvitaan kuitenkin hengityskoneeseen sopeutumisen mahdollistamiseksi myös jotakin anesteettia.

      Pieniä toimenpiteitä varten (esimerkiksi nk rytminsiirto) riittää lyhytaikainen sedaatio ("humaus"), joka toteutetaan usein esimerkiksi propofolilla sen lyhyen vaikutusajan takia, toki myös esimerkiksi lyhytvaikutteisia bensodiatsepiineja (midatsolaami) tai pelkkää lyhytvaikutteista opiaattia (alfentaniili) voidaan käyttää. Kuten sanottua, tarve ja tilanne ratkaisee, mitä käytetään.


      Toivottavasti edelläolevasta saa jotakin irti, poikkeuksia esitettyyn toki on, mutta näin kuitenkin pääsääntöisesti menetellään. Lisätietoa anestesia-aineista ja opioideista saat oheistetuista linkistä, jotka viittaavat ansiokkaaseen "farmakologia ja toksikologia" -teokseen.

      http://www.medicina.fi/fato/20.pdf (yleisanestesia-aineet)

      http://www.medicina.fi/fato/21.pdf (euforisoivat analgeetit)

      • epäonninen potilas

        noin paljon, niin tietäisitkö, että jos ja kun minut täytyy nukuttaa, niin tiettyä lihasreleksannttia tulee välttää, sillä edel. leikkauksessa mulle tapahtui niin, että en meinannut millään herätä, joten minua ei voi ilmeisesti normaalisti nukuttaa. Tutkittiin pariin kertaan verikokein, syy oli muistaakseni liian alhainen pseudokolinesteraasi? eli miten mun kanssani toimitaan, jos joutuisin leikkaukseen?


      • Hoitsu
        epäonninen potilas kirjoitti:

        noin paljon, niin tietäisitkö, että jos ja kun minut täytyy nukuttaa, niin tiettyä lihasreleksannttia tulee välttää, sillä edel. leikkauksessa mulle tapahtui niin, että en meinannut millään herätä, joten minua ei voi ilmeisesti normaalisti nukuttaa. Tutkittiin pariin kertaan verikokein, syy oli muistaakseni liian alhainen pseudokolinesteraasi? eli miten mun kanssani toimitaan, jos joutuisin leikkaukseen?

        Asialle taustaa:
        Pseudokoliiniesteraasi hajottaa hermo-lihasliitoksessa vaikuttavan suksametonin, joka on siis eräs vanhemmista lihasrelaksanteista ("lihasten rentouttajista"), mutta käytössä edelleen etenkin intubaation (hengitysputken laiton) yhteydessä ylivertaisen vaikutusprofiilinsa ansiosta (erittäin nopea lihaslaman alku, lyhytaikainen vaikutus). Ongelma tulee siitä, jos henkilöllä on perimänsä puolesta epänormaalia pseudokoliiniesteraasia, ja käytetään lihasten lamaamiseen suksametonia: relaksaatio pítkittyy muutamaksi kymmeneksi minuutiksi tai jopa tunneiksi (riippuen siitä, onko henkilö homo- vai heterotsygootti epänormaalin pseudokoliiniesteraasin suhteen). Näinpä henkilön anestesian uni- ja kipukomponentin kanssa ei tule ongelmia, mutta "lihasrentoutuksen" kanssa kylläkin.
        Henkilö voidaan siis saattaa uneen ja herättää normaalisti, mutta lihasten toiminta ei palaudukaan tavanomaiseen tapaan. Relaksaation pitkittyminen kyllä huomataan, sillä sen astetta seurataan mittaamalla neurostimulaattorilla hermo-lihasyhteyden toimintaa.
        Edelläoleva ei siis koske "uudempia" lihasrelaksantteja, vaan lähinnä suksametonia, jota suositaan anestesian aloitusvaiheessa, kun potilas nukutetaan ja asetetaan henkitorveen hengitysputki (intuboidaan), sillä suksametoni tarjoaa optimaaliset olosuhteet intubaatiolle nopeasti.

        Eli lihasrelaksaatio siis pitkittyy jos käytetään suksametonia potilaalla, jolla on epänormaali pseudokoliiniesteraasi, mutta varsinaisen unen tai kivunhoidon suhteen tämä ei ole ongelma. Pitkittynyt lihasrentoutus voidaan välttää käyttämällä jotain toista lihasrelaksanttia eo potilasryhmällä.


      • Anelma
        epäonninen potilas kirjoitti:

        noin paljon, niin tietäisitkö, että jos ja kun minut täytyy nukuttaa, niin tiettyä lihasreleksannttia tulee välttää, sillä edel. leikkauksessa mulle tapahtui niin, että en meinannut millään herätä, joten minua ei voi ilmeisesti normaalisti nukuttaa. Tutkittiin pariin kertaan verikokein, syy oli muistaakseni liian alhainen pseudokolinesteraasi? eli miten mun kanssani toimitaan, jos joutuisin leikkaukseen?

        Hei. Olen saman perinnöllisen taipumuksen omaava kun sinäkin. Suksametoni ei käy nukutuksessa mulle, lamaa lihakset. Joku muu nukutusaine käy. Olen Kuopiosta ja Kysillä sain hyvät neuvot ja eväät moiseen. On kiinnostavaa kun löytyy muitakin. Sanottiin että yksi 3000 saattaa olla maailmassa niitä joilla tätä on.


      • Anonyymi
        Anelma kirjoitti:

        Hei. Olen saman perinnöllisen taipumuksen omaava kun sinäkin. Suksametoni ei käy nukutuksessa mulle, lamaa lihakset. Joku muu nukutusaine käy. Olen Kuopiosta ja Kysillä sain hyvät neuvot ja eväät moiseen. On kiinnostavaa kun löytyy muitakin. Sanottiin että yksi 3000 saattaa olla maailmassa niitä joilla tätä on.

        Mulla on sama perinnöllinen matala seerumin pseudekolinesteraasitaso.
        Suksametoni ei käy, Isän suvssa perinöllinen, suku ilmeisesti kuopion suunnalta , isä nilsiästä.
        Nämä viestit kirjoitettu jo ajat sitten, Mutta nyt korona aikana mietin tätä uuden (teknologian) rokotetta on mitään merkitystä tähän perinnllisyys tekijään.
        normali rokotukset kyllä ok.
        Mutta jotakin syystä lähin miettimään asiaa.
        ja googletin löytyykö ketään jolla on sama perinnöllinen, matala seerumin pseudekolinesteraasi taso.


    • Anelma

      Hei. Olen kokenut myös hitaan heräämisen leikkauksen jälkeen. Eli lihakset laumautuu jos minut nukutetaan suksametonilla! Sen jälkeen on nukutettu toisella aineella ja kaikki meni hyvin. Kohdallani se on vanhemmilta saatu perintötekijä. Sisarillani ei sitä ole, eikä lapsillani.

      • vvjatt

        Hei!

        siskollani on myös tuollainen perinnöllinen entsyymin puutos ja hän on paraikaa menossa leikkaukseen. Hieman huolestuttaa, koska kyseinen sairaala ei tahdo tietää asiasta juurikaan.kun itse aikoinani odotin lasta ja synnytys lähestyi ja kerroin, että mahdollisesti myös itselläni saattaa olla periytynyt ja minulla kaikkien hankaluuksien jälkeen testattiin (muistaakseni loppupeleissä se oli tavallinen verikoe) ja lähetettiin saksaan tutkittavaksi, mutta tästä tapauksesta on kulunut jo kaksi vuotta aikaa ja edelleenkään en tiedä vastausta...kun eilen yön vietin ensiapupoliklinikalla siskoni kanssa ja siellänäin miten nopeasti normaali tilanne voi kääntyä ja aloin huolestumaan omasta tilanteestani, koska en ole vieläkään vastausta saanut ja enkä tule koskaan kyllä saamaankaan. Voisitteko kertoa miten te olette lähtenyt asiaa viemään eteenpäin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe