Olen piakkoin jäämässä lopullisen lopullisesti eläkkeelle. Kuulun yhä STTK:laiseen ammattiliittoon, mutta mitä sitten, kun työ kokonaan loppuu?
Jos voi kuulua ammattiliittoon vielä sen jälkeen, niin onko siitä minkäänalaista hyötyä? Kysyn mieluummin teiltä, joilla ei ole oma lehmä ojassa kuin suoraan liitosta.
Jos taas ei enää voi kuulua liitoon, niin sittenhän asia on selvä. Säästyväthän nekin jäsenmaksurahat. Liittoni on kalliimpi kuin monet muut, joten kaikki säästyneet rahat ovat kotiinpäin.
Eläkeläinen ja ammattiliitto
41
6648
Vastaukset
- M75*
Pidän ehdottoman tärkeänä omaan ammattiliittoon kuulumisen eläkkeelläkin. Elleivät liitot kykene puolustamaan jäseniään, niin sitä ei tee kukaan. Oma liittoni ei peri jäsenmaksua eläkeläisiltään, pitää ajan tasalla tapahtumista - ehkä kaikki eivät.
- mirjamarja
Ajaako liittosi eläkeläisen asiaa? Entä työttämän?
Miten? - M75*
mirjamarja kirjoitti:
Ajaako liittosi eläkeläisen asiaa? Entä työttämän?
Miten?Mistään muualta en näistä asioista voi lukea. Ainakaan eläkeläisten tai työttömien asiat eivät parane jättäytymällä pois omasta liitosta. Joukkovoimaa pyritään estämään monelta taholta.
- väärinajattelija
M75* kirjoitti:
Mistään muualta en näistä asioista voi lukea. Ainakaan eläkeläisten tai työttömien asiat eivät parane jättäytymällä pois omasta liitosta. Joukkovoimaa pyritään estämään monelta taholta.
erosin kyseisestä STTK:sta jo yli 30 vuotta sitten syystä, ettei se ajanut yhtään mitään asiaa. Enkä ole katunut.
Rahat se kyllä vei, mutta nekin kavallettiin johonkin. Kun liiton lehteä ei tullut, soitin liittoon ja sanoivat etten kuulu liittoon. Kysyin toisenkin kaverin tietoja jolloin virkailija sanoi "ai se teidän rahastonhoitaja?" jonka myönsin oikeaksi. Ei löytynyt hänenkään tietojaan.
Monta muutakin tapausta.
Työssä ollessani STTK oli enemmän työnantajan puolta kuin tämä itse.
Ainakin STTK ja SAK ovat jo kauan pettäneet jäseniään ja tosi röyhkeästi. - ihmetellen1
hyötyä enää sitten kun olet jo eläkkeellä. Kun siirryin 20 vuotta sitten eläkkeellen niin
sen jälkeen ei ole ollut mitään yhteyttä ja tietoja olen saanut oman eläkeläisjärjestön kautta. Kuuluin silloin Teknisten liitton kun
eläköidyin Rintamamieseläkkeelle. - yhteistyössä voimamme
väärinajattelija kirjoitti:
erosin kyseisestä STTK:sta jo yli 30 vuotta sitten syystä, ettei se ajanut yhtään mitään asiaa. Enkä ole katunut.
Rahat se kyllä vei, mutta nekin kavallettiin johonkin. Kun liiton lehteä ei tullut, soitin liittoon ja sanoivat etten kuulu liittoon. Kysyin toisenkin kaverin tietoja jolloin virkailija sanoi "ai se teidän rahastonhoitaja?" jonka myönsin oikeaksi. Ei löytynyt hänenkään tietojaan.
Monta muutakin tapausta.
Työssä ollessani STTK oli enemmän työnantajan puolta kuin tämä itse.
Ainakin STTK ja SAK ovat jo kauan pettäneet jäseniään ja tosi röyhkeästi.Miten luulet olemmoko kukin itse saaneet neuvoteltua
itselemme ne edut joita saamme nauttia?
Vai onko tähän tarvittu vähän isompi porukka.
Tuskin olisit viellä eläkkeellä,jos yksin olisis yrittänyt sitä työnantajaltasi kinua.
Aina on parantamisen varaa,pyrkikäämme siihen yhteistyöllä! - Albertiina
yhteistyössä voimamme kirjoitti:
Miten luulet olemmoko kukin itse saaneet neuvoteltua
itselemme ne edut joita saamme nauttia?
Vai onko tähän tarvittu vähän isompi porukka.
Tuskin olisit viellä eläkkeellä,jos yksin olisis yrittänyt sitä työnantajaltasi kinua.
Aina on parantamisen varaa,pyrkikäämme siihen yhteistyöllä!Yhteistyössä on voimamme - siitä sloganista mä tykkään ja sitä kannatan. Amen!
Me finnit ollaan aivan liian vaisuja - hieman vaan purnataan ja arvostellaan nimimerkin suojassa. Otetaan esimerkki ranskalaisista... miljoonat siellä osallistuivat mielenosoituksiin kun nuorten työehtosopimuksia meinattiin heikentää. Laki ehdotus peruttiin. Siinä on mallia meillekin.
Jaahah ... tää viestiketju olikin oikein hyvä muistutus Wappua ajatellen. Ei muuta kuin pölyt pois valkolakista ja reippaaseen mielenosoitukseen. Kyllä se jalka vielä nousee! - m.s.
Albertiina kirjoitti:
Yhteistyössä on voimamme - siitä sloganista mä tykkään ja sitä kannatan. Amen!
Me finnit ollaan aivan liian vaisuja - hieman vaan purnataan ja arvostellaan nimimerkin suojassa. Otetaan esimerkki ranskalaisista... miljoonat siellä osallistuivat mielenosoituksiin kun nuorten työehtosopimuksia meinattiin heikentää. Laki ehdotus peruttiin. Siinä on mallia meillekin.
Jaahah ... tää viestiketju olikin oikein hyvä muistutus Wappua ajatellen. Ei muuta kuin pölyt pois valkolakista ja reippaaseen mielenosoitukseen. Kyllä se jalka vielä nousee!Juuri noin ajattelin Ranskan mielenosoituksia ja yksituumaisuutta katsellessani. He todella ajavat asioitaan! Ja saavat läpi!
Itse jäin eläkkeelle noin puolitoista vuotta sitten. Aika pian erosin myös ammattiliitosta, koska siihen kuulumisesta ei olisi juuri mitään saanut jäsenmaksujen vastineeksi. Kuuluin akavalaiseen liittoon.
- eevakaarina
Erosin Akavan jäsenliitosta. Jäsenmaksua olisi edelleen pitänyt maksaa, ei muuta hyötyä kuin 5-6 numeroa/vuosi jäsenlehti, jonka voin lukea kirjastossakin ja joku alennus parista lomamökistä.
Akava ei mielestäni eläkeläisistä piittaa. - reetta2
Samansuuntaiset mielipiteet ovat minullakin. Eläkkeelle siirryttyäni jäin pois ammattiliitosta, kiitoksena jäsenyydestä saan ilmaisjakeluna lehden muutaman kerran vuodessa.
Kuulun poliittisesti vapaaseen eläkeläisjärjestöön
jossa on useita kerhoja, matkailua, ooppera ja teatterimatkoja. Talvikausi menee ihan mukavasti kesät ovatkin kysymys erikseen.
Sunnuntai lounaita harrastamme pienellä porukalla ympäri maakuntaa laadukkaissa paikoissa.
Mikään poliittinen puolue ei aja eläkeläisten asioita sen me kaikki olemme esim. eläkkeissämme todenneet. Eläkeläisten elämänlaadun alentaminen niiltä kyllä hyvin onnistuu, päätös on silloin aina yksimielinen, se on todettu.
Eipä vaivuta synkkyyteen, jospa joku hieraisisi aivonystyröitään sopivalta kohdalta ja keksisi hyvän idean valtaapitävien puolueiden pään menoksi ja ymmärryksen päättäjien käsitemaailmaan että eläkeläisetkin ovat tasa arvoisia henkilöitä kansalaisina. Sitä todella toivon.
- PellePeloton
Hei hei, Ii-li ja kumppanit!
Minun mielestäni ei ole mitään järkeä eläköidyttyään kuulua entiseen, aktiiviuransa aikaiseen ammattiliittoon/-järjstöön!
Itse olen eläköitynyt toimesta, jossa kuuluttiin AKAVA:n suurimpaan jäsenliittoon, osa-aikaeläkkeelle v. 1998, yksilölliselle varhaiseläkkeelle v. 2000, ja lopuksi vanhuuseläkkeelle Valtiokonttorin mielestä v. 2003 ja Kuntien eläkevakuutuksen mielestä v. 2005. Nyt olen siis kaikkien em. laitosten käsityksen mukaan vanhuuseläkkeellä, ja hyvä niin.
Tässä eläkkeellesiirtymisprosessissa ei ollut mitään hyötyä tai apua ammattiliittoni jäsenyydestä, vaikka sääntöjen mukaan oikeusturva- ja neuvontapalvelu jäsenmaksuun sisältyivätkin.
Ihan itse piti em. eläkelaitoksia vastaan taistella, saadakseen lakisääteiset, oikeat laskelmat eläkkeellejäämispäätöstä varten. Virkaani olin aikoinaan hoitanut sekä valtion, että kuntayhtymien palveluksessa, mutta vastaavilla eläkelaitoksilla ei ole keskusteluyhteyttä keskenään. Ammattijärjestöni ei, useista pyynnöistäni huolimatta, ottanut mitään kantaa näihin "eläköitymistaisteluihini".
No, onneksi jäin eläkkeelle jäsenteni - en aivojeni- takia, ja kykenin tunnettuna "pilkun nussijana" vastaamaan eläkelaitosten pykäliin, ja saattamaan eläkkeeni minulle kuuluvalle tasolle.
Miten ammattijärjestöni tässä minua auttoi? Ei mitenkään. Kiirehti vain, jäsenmaksun valtakirjaperinnän loputtua ulostamaan minut jäsenistöstään ja lakkauttamaan jäsenlehden viikottaisen tulon.
Korvikkeeksi sitten joku 'Akavan veteraanit'? tms. tyrkytti jäsenyyttään joittenkin kymppien vuosimaksulla. kokeeksi otin, vuodeksi. Ei ollut mitään järkeä.
Sillä tavalla siis, PellePelottoman mielestä kenenkään ansaittua eläkettään nauttivan ei kannata kuulua aikaisempaan ammattijärjestöönsä, koska ne ajavat vain työllisten jäsentensä asoita, jos niitäkään.!
Hyvää eläköitymistä kaikille, mutta pitäkää puolenne !Jäin eläkkeelle vuonna 2003 STTK:laisesta ammattiliitosta. Tuntui hieman haikealle, koska olen työurani aikana ollut vuosia ay-toiminnassa mukana myös erilaisissa luottamustehtävissä. Järki voitti kuitenkin tunteet. Jäsenmaksuni olisi ollut n.200€/vuosi. Mitä järkeä olisi ollut maksaa tuollainen summa seniorijäsenyydestä "kannatuksen vuoksi"?
Toki järjestön/liiton neuvottelemia alennuksia löytyy kosolti bensiinistä, matkoihin, vakuutusmaksuista lomaosakkeisiin jne. Laskeskelin eläkkeelle jäädessäni, että tuskin tulisin jäsenmaksuni verran noita etuja vuodessa käyttämään. Ja oikein laskin: miinukselle olisin jäänyt.
Työnantajani muistaa minua edelleen säännöllisesti henkilökunnan lehdellä. Sitä lueskelen mielelläni. Mukava seurata, kuka nyt on jäänyt vuorostaan eläkkeelle jne. Työnantajani tarjoaa senioreilleen mahdollisuuden käyttää lomamökkejä/osakkeita myös edulliseen hintaan. En ole käyttänyt sitäkään etua. Suoraan sanoen, haluan olla eläkkeellä myös "lomalla" enkä tavata entisiä työtovereitani silloin.
Ammattiliitoilla riittää kyllä työsarkaa työssä olevien etujen ajamisessa yllin kyllin. Eläkeläisjärjestöt ovat nyt ajankohtaisia minulle. Toistaiseksi en ole liittynyt niihinkään. Tosin hiukan on alkanut jo kiinnostaa:)))
Hyvin kirjoitit PellePeloton! Eipä minulla ole paljon lisättävää ajatuksiisi. Mielenkiintoista on muuten näissä keskusteluissa mainittu "vapaajäsenyys". Oma liittoni ei sellaisesta puhu mitään, ei myöskään "kosiskele" eläkeläisiä pysymään riveissään. Mitä tästä pitäisi päätellä? Yksinkertaisesti: entinen liittoni ei ole enää kiinnostunut minusta, joten ei minunkaan kannata olla enää siitä kiinnostunut.
Onnittelen, jos joku kokee saavansa ammattiliitosta vielä jotain iloa ja hyötyä - eläkkeelläkin!- PellePeloton
Frederiikka kirjoitti:
Jäin eläkkeelle vuonna 2003 STTK:laisesta ammattiliitosta. Tuntui hieman haikealle, koska olen työurani aikana ollut vuosia ay-toiminnassa mukana myös erilaisissa luottamustehtävissä. Järki voitti kuitenkin tunteet. Jäsenmaksuni olisi ollut n.200€/vuosi. Mitä järkeä olisi ollut maksaa tuollainen summa seniorijäsenyydestä "kannatuksen vuoksi"?
Toki järjestön/liiton neuvottelemia alennuksia löytyy kosolti bensiinistä, matkoihin, vakuutusmaksuista lomaosakkeisiin jne. Laskeskelin eläkkeelle jäädessäni, että tuskin tulisin jäsenmaksuni verran noita etuja vuodessa käyttämään. Ja oikein laskin: miinukselle olisin jäänyt.
Työnantajani muistaa minua edelleen säännöllisesti henkilökunnan lehdellä. Sitä lueskelen mielelläni. Mukava seurata, kuka nyt on jäänyt vuorostaan eläkkeelle jne. Työnantajani tarjoaa senioreilleen mahdollisuuden käyttää lomamökkejä/osakkeita myös edulliseen hintaan. En ole käyttänyt sitäkään etua. Suoraan sanoen, haluan olla eläkkeellä myös "lomalla" enkä tavata entisiä työtovereitani silloin.
Ammattiliitoilla riittää kyllä työsarkaa työssä olevien etujen ajamisessa yllin kyllin. Eläkeläisjärjestöt ovat nyt ajankohtaisia minulle. Toistaiseksi en ole liittynyt niihinkään. Tosin hiukan on alkanut jo kiinnostaa:)))
Hyvin kirjoitit PellePeloton! Eipä minulla ole paljon lisättävää ajatuksiisi. Mielenkiintoista on muuten näissä keskusteluissa mainittu "vapaajäsenyys". Oma liittoni ei sellaisesta puhu mitään, ei myöskään "kosiskele" eläkeläisiä pysymään riveissään. Mitä tästä pitäisi päätellä? Yksinkertaisesti: entinen liittoni ei ole enää kiinnostunut minusta, joten ei minunkaan kannata olla enää siitä kiinnostunut.
Onnittelen, jos joku kokee saavansa ammattiliitosta vielä jotain iloa ja hyötyä - eläkkeelläkin!...kun löytää täältä palstoilta "hengen heimolaisen". Kiitos Sinulle, Frederiikka, vaimikäsenytolikaan, vastauksestasi. samoilla linjoilla ollaan ja nautitaan! Eikö niin?
- PellePeloton
PellePeloton kirjoitti:
...kun löytää täältä palstoilta "hengen heimolaisen". Kiitos Sinulle, Frederiikka, vaimikäsenytolikaan, vastauksestasi. samoilla linjoilla ollaan ja nautitaan! Eikö niin?
Edellisen lisäksi: Ihan pienet lämpimät halit Sinulle Frederiikka! toivoo PelleP
PellePeloton kirjoitti:
Edellisen lisäksi: Ihan pienet lämpimät halit Sinulle Frederiikka! toivoo PelleP
eikös juu? Joten halataan vaan:)))
- O.Velin
Jäsenmaksuja en ole sen jälkeen maksellut. Liiton lehti tulee jatkuvasti ja paikallisyhdistys kutsuu kokouksiinsa. Aluksi kävin niissä, mutta en käy enää. Lienen jonkinlainen vapaajäsen.
- on sitä muutakin
Kuuluin aikoinaan Opettajien ammattiliittoon.Jäätyäni eläkkeelle siirryin automaattisesti liiton eläkeläispuolelle.Jäsenmaksu pieneni tietysti,mutta mutta
Matkoja oli tietysti edullisemmin ja muiden entisten ammatti-ihmisten tapaamisia.Mielestäni en niitä tarvinnut.Voinhan halutessani tavata entisiä työtovereitani muutenkin.Niinpä lopetin jäsenmaksut mielestäni aivan turhina.Eläkeläisalennuksia matkoitakin saa ilman jäsennyyttäkin.Näin minä. - eipä apua
Jäätyäni osa-aikaeläkkeelle kyselin ktv.ltä, mitä hyötyä on enää maksella jäsenmaksuja?Vastaus: Saat lehden ja kalenterin, sekä ammattiapua, jos tarvitset. Sanoin jäsenyyteni irti 5 v. sitten, enkä mitään noista ole tarvinnut. Jäsenmaksut eivät tosin ole pankkitilille joutaneet, mutta satoja euroja kuitenkin viidessä vuodessa säästin.
- Vapaajäsen
Kyselisin onko muita henkilöitä jotka ovat päässeet
vapaajäseniksi ammattiliitostaan?
Miten koitten jäsenyyden,oliko se"pakkopullaa"vai oliko siitä teille todellista hyötyä?
Itselleni oli varmasti jäsenmaksujen edestä hyötyä.
Itselläni jo 53 vuotta jäsenyyttä.
Eikä jäsenyys kaduta. - ii-li
Vapaajäsen kirjoitti:
Kyselisin onko muita henkilöitä jotka ovat päässeet
vapaajäseniksi ammattiliitostaan?
Miten koitten jäsenyyden,oliko se"pakkopullaa"vai oliko siitä teille todellista hyötyä?
Itselleni oli varmasti jäsenmaksujen edestä hyötyä.
Itselläni jo 53 vuotta jäsenyyttä.
Eikä jäsenyys kaduta....sen vuoden loppuun, kun jään eläkkeelle. Sen jälkeen maksu tulee olemaan 60 € vuodessa. Saan joitakin pieniä alennuksia liiton sopimuskumppaneilta, mutta ne ovat niin mitättömiä, etten ole niitä ikinä käyttänyt. - Ainoa varsinainen hyöty ilmeisesti tulisi olemaan ryhmävakuutuksen säilyminen. Mitähän sekin sitten merkitsee? Siinä tulee olemaan selvittämistä. (Liiton lehden menttäminen on minulle aivan yhdentekevää.)
Itse asiassa juuri tänään soitin liittoon. Minulle paljastui yhtäkkiä, että työnantajani ei ole perinyt liiton maksuja palkastani puoleen vuoteen, vaan ne olisi pitänyt itse hoitaa. No en ole hoitanut, kun en ollut tiennyt palkasta perimisen lopettamisesta. (Onko lainsäädäntö tässä asiassa muuttunut?) Nyt on sitten tulossa aikamoinen maksu. - Kannattaakohan sitä ollenkaan maksaa? Tuskin joudun työttömäksi seuraavan 4 kk:n aikana, jonka jälkeen työsuhteeni loppuu.
Olisikin herkullista, jos saisin vielä potkut, sillä olen firman työsuojeluvaltuutettu. Työnantajani ei taatusti tiedä, että siitä seuraisi isot korvaukset. Tämä onkin ollut salainen aseeni jo vuosikausia. :D - ollenkaan
ii-li kirjoitti:
...sen vuoden loppuun, kun jään eläkkeelle. Sen jälkeen maksu tulee olemaan 60 € vuodessa. Saan joitakin pieniä alennuksia liiton sopimuskumppaneilta, mutta ne ovat niin mitättömiä, etten ole niitä ikinä käyttänyt. - Ainoa varsinainen hyöty ilmeisesti tulisi olemaan ryhmävakuutuksen säilyminen. Mitähän sekin sitten merkitsee? Siinä tulee olemaan selvittämistä. (Liiton lehden menttäminen on minulle aivan yhdentekevää.)
Itse asiassa juuri tänään soitin liittoon. Minulle paljastui yhtäkkiä, että työnantajani ei ole perinyt liiton maksuja palkastani puoleen vuoteen, vaan ne olisi pitänyt itse hoitaa. No en ole hoitanut, kun en ollut tiennyt palkasta perimisen lopettamisesta. (Onko lainsäädäntö tässä asiassa muuttunut?) Nyt on sitten tulossa aikamoinen maksu. - Kannattaakohan sitä ollenkaan maksaa? Tuskin joudun työttömäksi seuraavan 4 kk:n aikana, jonka jälkeen työsuhteeni loppuu.
Olisikin herkullista, jos saisin vielä potkut, sillä olen firman työsuojeluvaltuutettu. Työnantajani ei taatusti tiedä, että siitä seuraisi isot korvaukset. Tämä onkin ollut salainen aseeni jo vuosikausia. :Dtarkista tilinauhaasi? Siitä olisit huomannut, että jäsenmaksua ei ole peritty. Kyllä palkansaajan täytyy vähintään osata tilinauhansa lukea.
- ii-li
ollenkaan kirjoitti:
tarkista tilinauhaasi? Siitä olisit huomannut, että jäsenmaksua ei ole peritty. Kyllä palkansaajan täytyy vähintään osata tilinauhansa lukea.
Palkanlaskulomake on meillä sellainen, jossa ei ole valmiita otsikoita. Olisin tietysti huomannut, jos jäsenmaksuotsikon alla olisi ollut tyhjää. - Kun jäsenmaksu on peritty suoraan palkasta jo parikymmentä vuotta, niin en tosiaankaan pannut sitä merkille.
En tunne koskaan saaneni liitolta mitään. Minusta on koko ajan tuntunut siltä, että olen kovin epätyypillinen jäsen siinä liitossa. Saas nyt sitten nähdä, miten kauan kestää maksulapun tulo. Liittoni ei tunnu olevan erityisen nopea käänteissään.
Minua on aina vähän ärsyttänyt, että minun liittoni on kalliimpi kuin muiden. Olen meidän firmassa ainoa, joka kuuluu tähän liittoon. - Ehkä olisi alunperinkin pitänyt valita toinen liitto. Tai se liittoihin kuulumaton työttömyyskassa, joka sijaitsee Salossa. - Myöhäistä se on nyt. Laman aikana kaikki järjestäytyivat liittoihin. En ollut aikaisemmin kuulunut mihinkään, ja valitsin summamutikassa sen, joka tuntui sopivalta. Olin silloin kovin tietämätön ammattiyhdistysasioista. ii-li kirjoitti:
Palkanlaskulomake on meillä sellainen, jossa ei ole valmiita otsikoita. Olisin tietysti huomannut, jos jäsenmaksuotsikon alla olisi ollut tyhjää. - Kun jäsenmaksu on peritty suoraan palkasta jo parikymmentä vuotta, niin en tosiaankaan pannut sitä merkille.
En tunne koskaan saaneni liitolta mitään. Minusta on koko ajan tuntunut siltä, että olen kovin epätyypillinen jäsen siinä liitossa. Saas nyt sitten nähdä, miten kauan kestää maksulapun tulo. Liittoni ei tunnu olevan erityisen nopea käänteissään.
Minua on aina vähän ärsyttänyt, että minun liittoni on kalliimpi kuin muiden. Olen meidän firmassa ainoa, joka kuuluu tähän liittoon. - Ehkä olisi alunperinkin pitänyt valita toinen liitto. Tai se liittoihin kuulumaton työttömyyskassa, joka sijaitsee Salossa. - Myöhäistä se on nyt. Laman aikana kaikki järjestäytyivat liittoihin. En ollut aikaisemmin kuulunut mihinkään, ja valitsin summamutikassa sen, joka tuntui sopivalta. Olin silloin kovin tietämätön ammattiyhdistysasioista.koko ajan kun olin työelämässä.Sen jälkeen liittoa ei tarvitse muuhun kun huvitteluun.Nehän pitävät kaikenlaisia kursseja ja retkiä.
En ole ollut jäsenenä eläkkeellä ei sitä tarvitse.
Eläkeläsjärjestöt ovat paljon parempia koska niissä on omanikäistä porukkaa ja ne järjestää kaikkea hupia ja harrastusta.Järjestöjen kautta haetaan tuetut lomat ja käydään niissä yhdessä.
Alussa olet kun puulla päähän lyöty kun jäät eläkkeelle luulisin. Minä en ollut koska se oli pelstus.Siitä kun toipuu niin huomaa että mahtavaa.
- eläkkeelle
siirtyessäsi ollut vapaajäsenyyteen oikeuttavan ajan liiton jäsenenä, joten nauti vaan eduista.
- Myös vapaajäsen
Pitkään liittoon kuuluneea olen eläkkeellä vapaajäsen. Saisvat tosin ajaa omien eläkeläisnaistensa asioita, koska naisten palkat ovat olleet niin pieniä miesten palkkoihin verrattuna. Yksin asuvan naisen eläkkeellä eläminen on köyhyysrajan tuntumassa vuosikymmenien työn jälkeen.
- fiiuliN
On ollut eläkkeellä jo 22v.
Jäi vapaehtoisesti eläkkeelle kun tuli sopiva tarjous.
On metallityöv. ammattiliitossa vapaajäsenenä.
Sieltä sai matkakorvauksensa takaisin vakuutusehtojen mukaan kun sairaus esti matkalle lähdön.
Jos kuolee , saa myös hautausavustuksen.
Ei ole ollut minkäänlaisia maksuja enää sen jälkeen kun eläkkeelle jäi.
Oma ammattiliittoni taas heitti paperini pellolle heti ensikättelyssä. Kyselin näitä loma avustuksia, sanottiin ettei papereitani enää ole missään, eikä aikaa ollut kulunut kuin parisen kuukautta eläkkelle lähdöstäni. - aatu.k
Omalta kohdaltani voin todeta, ettei ammattiliitto tehnyt viimeisten 25 vuoden aikana mitään hyväkseni. Kuuluin niihin, joista ammattiliiton edustaja sanoi, ettei niiden tilanne muutu, vaikka ammattiliitto päällään seisoisi.
En edes itse ole kiinnostunut yhteyksistä ammattiliittoon.
Tulihan kuitenkin aikanaan kustannetuksi ammattiliiton suuripalkkaisten johtajien palkkoja. ammattiliitosta hyötyä eläkkeelläkin, ainakin oletan näin olevan.
Itselleni kävi nöpelösti, kuvittelin että ei tarvitse maksa jäsenmaksua, kun eläkkeelle pääsee, mutta ei n iin ollutkaan.
Mieheni pääsi vapaajäseneksi ja luulin että minäkin.
Kuukauden perästä sain oikeaa tietoa, mutta ei onnistunut enää takaisin mennä.
Olen käsittänyt, että liitosta saa vakuutusturvan, liiton kurssi ja vapaa-ajan paikat käytössä, lehti tulee, matkoille ym. selaiseen voi osallistua.
Nämä kai ovat liittokohtaisia, mutta yleisesti kai kannattaa maksaa niin kauan kuin vapaajäsenyys ehdot täyttyy.- pelaa nesteellä
pokeria
rahat riittää koiranmakkaraan - M75*
Kuten vastauksista näkyy, on erilaisia liittoja. Minulla on omasta liitostani pelkästään positiivista sanottavaa. Olen ylpeä tallettaen lompakkooni joka vuosi automaattisesti tulevan jäsenkorttini. Seuraan jäsenlehdestä nuorten kolleegojeni taistelua vastuullisessa ammatissaan.
Arvelen niin, että mukana oloni jäsenluettelossa merkitsee tukeani, vaikka en mitenkään muuten voikaan auttaa. He tarvitsevat tukea, en minä.- eläkeläistä
Olen ollut liki 10v eläkkeellä ja eläkkeeni on pudonnut n 250€/kk, siis 3000€/vuosi. Leikattu indeksi on tehnyt verotuksen lisäksi tehtävänsä.
Mistä voisi korjauksen eläkkeiden epäoikeudenmukaisuuteen saada. Nyt kun se eläkkeiden leikkauksen pääarkkitehti on ministerin toimesta sijoitettu muualle. - juuri eläköitynyt
eläkeläistä kirjoitti:
Olen ollut liki 10v eläkkeellä ja eläkkeeni on pudonnut n 250€/kk, siis 3000€/vuosi. Leikattu indeksi on tehnyt verotuksen lisäksi tehtävänsä.
Mistä voisi korjauksen eläkkeiden epäoikeudenmukaisuuteen saada. Nyt kun se eläkkeiden leikkauksen pääarkkitehti on ministerin toimesta sijoitettu muualle.Onko tämä totta? Eläke putoaa n.250€/kk = 3000 €/vuosi? Leikattu indeksi ja verotusko sen tekevät?
Sain juuri ennakkotäytetyn veroilmoituksen. Palautusta tulee n.270€ joulukuussa. Taidan olla ikionnellinen "porkkanasta"". - eläkeläistä
juuri eläköitynyt kirjoitti:
Onko tämä totta? Eläke putoaa n.250€/kk = 3000 €/vuosi? Leikattu indeksi ja verotusko sen tekevät?
Sain juuri ennakkotäytetyn veroilmoituksen. Palautusta tulee n.270€ joulukuussa. Taidan olla ikionnellinen "porkkanasta"".Siis tarkoitin noin 10vuoden aikana on tuo pudotus tapahtunut. Ei voi mitään.
Kun jäin eläkkeelläni oli 250€/kk enempi ostovoimaa kuin tänään. Hinnat kapuavat ylös, eläkeläisen verotus ankarampaa kuin työssäolevien,leikattu indeksikorotus tekevät pikkuhiljaa tehtävänsä.
Vuoden alussa usein huomaan, tänä vuonna saankin korotusten jälkeen 10 - 15€ käteeni vähempi.
- asiastatuosta
Joissain ammattiliitoissa eläkejäsenyys on ilmainen, ja silti voi saada jäsenetuja. Tuosta johtuen joissain liitoissa eläkeläisiä on kai jo enemmistökin.
Esim. SAK:n liitoista suurimmassa, PAMissa eläkeläisjäsenyys on ilmainen:
"Eläkeläisjäsenyys on maksuton. Pam-lehti ja jäsenkortti lähetetään eläkkeelle siirtyneelle pyynnöstä."
https://www.pam.fi/wiki/elakelaisjasenyys.html
Ideana on se, että näin saadaan jäsenluvut näyttämään korkeammilta. Jos maksua perittäisiin, kymmenet tuhannet eläkeläiset jättäisivät jäsenyyden. En tiedä, johtuuko tuosta eläkeläisten osuuden kasvusta ja ylitpäätään jäsenistön jatkuvasta ikääntymisestä se, että SAK on viime vuosina ollut niin kovin lapsiperhevastainen järjestö. Varsinkin kotiäitejä SAK on haukkunut jatkuvasti. Jäsenistöstä selvä enemmistö on lapsensynnytysiän ylittäneitä, joten järjestökin ajaa nykyään enemmän vanhusväestön asiaa, ja esim. eläkeiän alempana pitämistä kuin nuorempien työikäisten ja töistä perhevapailla olevien asiaa.- Pulp-fictio
Meillä on sellainen seniori-ryhmä. Vuosimaksu on muutaman kympin. Jossain konsertissa olen käynyt. Joka kuukausi on jokin teema tai luennoitsija, mutten ole käynyt, koska aiheet eivät ole niin kiinnostaneet. Retkiä ja teatterikäyntejä on myös järjestetty. Samoin loma- ja Olen kiltisti maksanut, koska se on vähän kuin optio, mahdollisuus ja onhan se ollut solidaarisuutta, voitu palkata joku erityisluennoitsija.
Ammattiyhdistyksesta on kyllä ollut hyötyä minulle.
Paikallisiin eläkeläisryhmiin en ole liittynyt.
Olenkin usein miettinyt, jos me kaikki eläkeläiset olisimme samassa systeemissä, ehkä meillä olisi enemmän painoarvoa. Indeksejäkään ehkä ei taiteltaisi ja eläkkeet tarkistettaisiin muissakin kuin puheissa eikä niillä ratsastettaisi vain vaalipuheissa.
Meidän pitäisi siis kuulua joukkoon.
On varmaan niin, että monen asema on ollut aiemmin eri puolilakin pöytää, mutta eläköidyttyä me vain ikäännymme.
Saattaisimme olla jo varsin sopuisa sopulilauma. Ehkemme enää niin kärkeviä.
Sopii hyvin tähän yhteiskuntaan, että irtisanoudumme ay:stä, mutta sitten hajasijoitumme kukin tahoillemme.
17.4.2006, mitä järkeä on nostella ikivanhoja ketjuja etusivulle???
- Liikenteentarkastaja
On kait Googlen kautta eksynyt sivulle eikä huomannut noin vanhaksi.
Toisaalta parempi myöhempien kuuklettajien kannalta, että yhdessä ketjussa käsitellään monelta taholta asiaa kunhan ketju ei ole luokkaa 500 viestiä jotain jankkaamista.
Jos ei tähän ole muilla lisättävää/korjattavaa, niin huomenna iltapv ketju on poissa etusivulta, don't worry...
Oh-hoh, melkein 20 klikkausta vaati nyt... Liikenteentarkastaja kirjoitti:
On kait Googlen kautta eksynyt sivulle eikä huomannut noin vanhaksi.
Toisaalta parempi myöhempien kuuklettajien kannalta, että yhdessä ketjussa käsitellään monelta taholta asiaa kunhan ketju ei ole luokkaa 500 viestiä jotain jankkaamista.
Jos ei tähän ole muilla lisättävää/korjattavaa, niin huomenna iltapv ketju on poissa etusivulta, don't worry...
Oh-hoh, melkein 20 klikkausta vaati nyt...Täällä tämä vain tuntuu olevan jollakin tapana.
- Vanhus_kai
Kivaa muistella mennyttä aikaa, kun olimme nuoria ;)
Tässäkin näemme mitä joukkovoimasta on suomalaiselle apuja,
ja paljonko siitä on hyötynyt, koska köyhiä on PALJON enemmän kun esim. 2006 vuonna.
Kansanradiossahan ehdotettiin sellaista et, miten Suomi pääsee taas maailman YKKÖSEKSI, eli Guinnessin ennätyskirjan.
Menisivät YLEN -toimittaja töihin, ja mittaisivat maan kaikki leipäjonot ja niiden pituudet. Siitä tulisi heti ennätys, ja Suomi pääsisi taas kansainvälisiin tiedotusvälineisin.
- rihtaus
Liitoilla on senioriosastoja, jotka ovat eräänlaisia "kannatusyhdistyksiä" keräävät vuosittaisen jäsenmaksun, ja järjestävät yhteismatkoja ja liitonlehti.
Tietysti vaihtelee eri liitoissa toiminta ym tavat. Itse olin entisessä teknisissä, mutta lopetin vuosimaksun, kun en tuntenut juuri kostuvan pelkän lehden lukemisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458470Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462378Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361822
- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811717Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai201138Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015