No saako tuohon stellaan varaosia mistään ja mikä kone siinä on?
Jawa Stella
9
5608
Vastaukset
- Olipa kerran
itselläni oli aikoinaan moinen murheen kryyni, laitoin sen myyntii pikkupuutteelisena, pojat virosta tulivat hakemaan, sieltä saattaisi osia löytyä
- assss
aika heikosti osia Latviasta, Ruotsista ja Suomestakin. Kone on Jawa M225 ja minulla on jossain maahantuojalta saatu räjähdyskuvakin, pieni A4-kokoinen kopio.
Suomen maahantuoja Helsingin Hämeentiellä (liike) ei kai pärjännyt kuin vajaan vuoden. Joku myi uusia osia myös Helsingin tattarisuolla. Laatu oli todella surkea. Minulla ei kestänyt mökkimopona kai kuin yhden tai kaksi kesää, ehkä 1000 km. Vuosi taisi olla 1993. Ostin Stellan Riikasta tehtaan myymälästä, hintaan vajaa 1500 mk. Se sai tuoda verottomina tuomisina Suomeen - nythän EU:n aikana tuonti EU:n ulkopuolelta on verollista jo 175 euron ylittävältä tuotteelta. Onhan Latvia nyt jo EU-maa.
Luulin laatua paremmaksi, koska Jawan moottoripyörää olin käyttänyt 1970-luvulla ja ajanutkin varmaan 20.000 km (tosin koneremontteja tehden).
Stellassa se automaattikytkin levisi aika nopeasti. Kunsain uudet osat niin ilmeisesti jotain virhettä tuli asennukseen. Uusi kytkin hajosi vielä nopeammin. Sitten tuli käyntiinlähtöongelmat. Nopeusmittari kesti vajaa 600 km. Virossa kuulemma oli kestänyt alle 30 km joillakin. Takalokasuoja meni pikki, oli liian kovaa muovia. Ostin uuden, ja vahvistin sen altapäin pellillä. Takaiskarit myös paskat jotain 300 km ajon jälkeen. Hukkasin ison mutterin joka on ohjauspylvään yläpäässä. Vastaus tehtaalta: Ei saatavan varaosana lainkaan. Ohjaustanko oli säädettävä mutta sen pikalukitusmuttereita ei meinannut saada millän tarpeeksi lujaa kiinni jotta tanko ei olisi liikkunut (ylös-alas).
Minulla on 1 kpl Stelloja seissyt pressun alla kesämökillä paskahuusin takana n. vuodesta 1995 käyttämättömänä. Sinne se jäi: Automaattikytkin ei nappaa lainkaan kiinni, eikä kai muutenkaan käynnistyunyt. Nyt nuorempi pojistani, 12 v. innostui moposta. Onkohan tehdas vielä toiminnassa Riikassa? Sen jälkeen tehtiin Fanticin moottorilla olevia Stelloja. Varmasti se kone oli jo hyvä.
Mutta kun tuossa Stellassa olivat suurinpiirtein kaikki muutkin osat ihan paskaa. Vielä huonompi Stella oli kai versio jossa oli V-501 moottori (ehkä Liettuassa tehty). Sellainenkin minulla on, ostin halvalla joltain pikkupojalta Tampereelta. Siinä on manuaalivaihteet.
Minulla on myös Fantic 50 cc trial (-88) varastossa, siihenkin tuli joku sytytys/bensaongelma n. 7 v sitten. En kyllä viitsisi tuota väkivahvaa konetta uhrata Stellaan. Minunkin mielessäni on käynyt korjata Jawa Stella, mutta se taitaa vaatia kykyjä joita minulla ei ole eikä juuri kellään Suomessa.- EkaHonda
Ostin Stellan mökkimopoksi joskus yhdeksänkymmentä luvun alussa. Minun pojat alkoivat olla siinä iässä, että mopoa teki mieli. Pojalle ostin Monkey:n ja itselle kyseisen vehkeen jostain päin Helsinkiä. Stella oli uusi ja hinta 1000mk. Meillä oli hinausnaru aina mukana, koska Stella hajosi jokaisella ajoreissulla. Honda hinasi joka matkalta sen mökille. Viimeisellä reissulla alamäessä siitä suli mäntä enkä viitsinut sitä enää korjata, vaan jätin sen mökin taakse odottamaan parempia aikoja.
- Jutustelija1
EkaHonda kirjoitti:
Ostin Stellan mökkimopoksi joskus yhdeksänkymmentä luvun alussa. Minun pojat alkoivat olla siinä iässä, että mopoa teki mieli. Pojalle ostin Monkey:n ja itselle kyseisen vehkeen jostain päin Helsinkiä. Stella oli uusi ja hinta 1000mk. Meillä oli hinausnaru aina mukana, koska Stella hajosi jokaisella ajoreissulla. Honda hinasi joka matkalta sen mökille. Viimeisellä reissulla alamäessä siitä suli mäntä enkä viitsinut sitä enää korjata, vaan jätin sen mökin taakse odottamaan parempia aikoja.
Aika reteä peli, vähän noita on suomessa niin huolto/osa hommat ovat hiukan vaivaa kysyviä.
- Jutustelija1
Jutustelija1 kirjoitti:
Aika reteä peli, vähän noita on suomessa niin huolto/osa hommat ovat hiukan vaivaa kysyviä.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- tabioh
Stellaan et varaosia löydä! Mulla on tollane mopo ja hajoaa joka 5km!!
- kjkjkjj
itellä olis kaks stellaa koneen kyljes lukee v 501 m
- Anonyymi
On tšekkiläinen vehje sieltä kaikki varaosat halvalla,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574