Kohdunpoisto

turvonnut

Kokemuksia?
Kuinka kauan maha turvonneena kohdun poiston jälkeen?

39

27612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poistotqvasta

      Se siis riippuu kohdunpoistotavasta (alakautta / tähystämällä vai avoleikkauksella). Turpoamisaste riippuu suoraan leikkaustavasta.

      • turvonnut

        Alakautta ei tähystämällä


      • laparoskooppisesti
        turvonnut kirjoitti:

        Alakautta ei tähystämällä

        Täälä kohtalotoveri kohta 2 viikkoa mennyt ja massu on vielä aika pömppö enkä oo ees kokeillu normaaleja housuja jalkaan.Liikutko jo normaalisti?


      • turvonnut
        laparoskooppisesti kirjoitti:

        Täälä kohtalotoveri kohta 2 viikkoa mennyt ja massu on vielä aika pömppö enkä oo ees kokeillu normaaleja housuja jalkaan.Liikutko jo normaalisti?

        Teen pieniä kävelylenkkejä. Leikkauksesta 1,5 viikkoa. 3 x 600 mg Burana/pv. Olen kai istunut liikaa ja ulkosynnyttimissä jokin kipristää.


      • minä
        turvonnut kirjoitti:

        Teen pieniä kävelylenkkejä. Leikkauksesta 1,5 viikkoa. 3 x 600 mg Burana/pv. Olen kai istunut liikaa ja ulkosynnyttimissä jokin kipristää.

        Kuinka pitkä sairausloma leikkauksesta tuli?


      • turvonnut
        minä kirjoitti:

        Kuinka pitkä sairausloma leikkauksesta tuli?

        jos ei sitten tule mitään tulehduksia tms. jotka pitkittävät


      • laparos.....
        turvonnut kirjoitti:

        Teen pieniä kävelylenkkejä. Leikkauksesta 1,5 viikkoa. 3 x 600 mg Burana/pv. Olen kai istunut liikaa ja ulkosynnyttimissä jokin kipristää.

        Sama täälä 1/2 matelu tienpäällä ja sit maate. Ei varmaa iha normaalia että oon tosi heikko vaikka kohta 2 viikkoo mennyt.


      • turvonnut
        laparos..... kirjoitti:

        Sama täälä 1/2 matelu tienpäällä ja sit maate. Ei varmaa iha normaalia että oon tosi heikko vaikka kohta 2 viikkoo mennyt.

        Mulla ainakin laski hemoglobiini 90, kun ei annettu verta leikkauksessa. En ole pystynyt syömään rautaa särkylääkkeiden jo ihan tarpeeksi ärsyttäessä mahaa, joten hengästyn ja väsyn tuostakin syystä. Lisäksi paine ja kivut lisääntyy alapäässä, niin että sohva kutsuu nopeasti.


      • laprosk.
        turvonnut kirjoitti:

        Mulla ainakin laski hemoglobiini 90, kun ei annettu verta leikkauksessa. En ole pystynyt syömään rautaa särkylääkkeiden jo ihan tarpeeksi ärsyttäessä mahaa, joten hengästyn ja väsyn tuostakin syystä. Lisäksi paine ja kivut lisääntyy alapäässä, niin että sohva kutsuu nopeasti.

        Uskomatonta kyllä eenen leikkausta kuulin juttuja että saattaa nennä 1/2 vuotta ennen kuin on taas iha NORMAALI.Naureskelin ja ajattelin että mulla ei mee ko viikko ni lenkkeilen täyttä häkää vaan nyt alan tosissani uskomaan tuohon 1/2 v. odotteluun.


    • Muutenkin omena

      Kaksi viikkoa leikkauksesta, ja pullottaa vielä. Enkä ole ylipainoinen, ja jopa paino putosi leikkauksessa pari kiloa, mutta vyötärö leveni 4 cm! Vatsa toimii ok.

      Pieniä kävelylenkkejä. Pitkä istuminen tai autolla ajo on tuskaa.

      Mix tästä ei sairaalassa kerrottu mitään?

    • nainen 30

      tehty leikkaus jossa myoma poistettu 4 vko sitten ja kyllä olen vieläkin kipeä! nauraa ei paljoa voi kun niin on vatsa kipeä. Ja ihan tuulipuvun housuja ja verkkareita pitänyt kun farkut ei todellakaan mene jalkaan, niin turvoksissa on alavatsa, sitä aina luullaan että leikkaukset hienojen uusien tekniikoiden takia on kovin yksinkertaisia, mutta ei se ihan niin ole, aikansa ihmisen elimistöllä menee ennenkuin toipuu kunnolla, itse jouduin hakemaan vielä yhden viikon sairaslomaa lisää.

      • laproskoop.

        Kuumia aaltoja hikiakaatuu päälle kohta ei voi mennä ovesta ulos.


    • utelias

      Multa löytyi kohdunkaulansyövän esiaste ja sehän saattaa uusia. Jos uusii pari kertaa niin joudun kohdunpoistoon. Kiinnostaa onko teistä kukaan mennyt sinne saman vaivan takia?

      • turvonnut

        menin myoomien vuoksi.


      • Myoma oli vuodessa kasvanut kolminkertaiseksi ja viereen oli tullut toinenkin, joten vuotoa on jatkuvasti ja olo kuin kuumailmapallolla.


      • Anonyymi

        Itsellä löytyi kohdunkaulan syöpä joka oli levinnyt lantion imusolmukkeisiin asti. Tiistaina oli leikkaus ja kotiin pääsin keskiviikkona illalla. Vatsa on aika pömppö tällähetkellä.
        Ennen kohdunkaulan syöpää oli papakokeessa muunnoksia jotka tutkittiin uudestaan ja sit löyty syöpä


    • maantie kutsuu

      Miksiköhän pyöräilyä ei suositella vasta kun jälkitarkastuksen jälkeen.Kuitenkin töissää joutuu nostojen ja muiden äkkinäisten liikkeitten kanssa tekemisiin ennemmin.

      • turvonnut

        Sanopas muuta. Jos tikkejä ei ole alapäässä, luulisi... jaa, mutta ehkä se on se tärinä. Eihän pyöräkyyti ole niin tasaista kuin autossa.

        Muuten onko kenelläkään tietoa, kuinka herkästi emätin voi romahtaa alas tai jopa ulos, vai voiko? Minkälaisilla kiinnittimillä se on paikallaan, kun ei ole kohtua eikä kohdunsuuta?


      • kutsuu
        turvonnut kirjoitti:

        Sanopas muuta. Jos tikkejä ei ole alapäässä, luulisi... jaa, mutta ehkä se on se tärinä. Eihän pyöräkyyti ole niin tasaista kuin autossa.

        Muuten onko kenelläkään tietoa, kuinka herkästi emätin voi romahtaa alas tai jopa ulos, vai voiko? Minkälaisilla kiinnittimillä se on paikallaan, kun ei ole kohtua eikä kohdunsuuta?

        No joo empätaija vielä sittenkään pyöräillä. En kylläkään tiedä.... ei kait se putoaan pääse onhan sielä ympärillä kiinnitystä:) Kuntopyörä ei muute tärytä.


      • jonossa
        kutsuu kirjoitti:

        No joo empätaija vielä sittenkään pyöräillä. En kylläkään tiedä.... ei kait se putoaan pääse onhan sielä ympärillä kiinnitystä:) Kuntopyörä ei muute tärytä.

        Hyvä, ettei putoa.

        On se vaan kumma, että tulee 3 vk. täyteen ja vielä vaan turvottaa, vielä on kipuja millon missäkin, vielä pitää ottaa vähintään puoli kuussatasta Buranaa 3 krt pv, välillä kokonainen. Piti olla sulavat tikit ja vielä 2 tikkiä näkyy ulkopuolellakin.


      • turvonnut
        kutsuu kirjoitti:

        No joo empätaija vielä sittenkään pyöräillä. En kylläkään tiedä.... ei kait se putoaan pääse onhan sielä ympärillä kiinnitystä:) Kuntopyörä ei muute tärytä.

        tuo kuntopyöräily. Turvallinen, mutta maisemat ei vaihdu.


      • turvonnut
        kutsuu kirjoitti:

        No joo empätaija vielä sittenkään pyöräillä. En kylläkään tiedä.... ei kait se putoaan pääse onhan sielä ympärillä kiinnitystä:) Kuntopyörä ei muute tärytä.

        Aloin etsiä sitä, että mitenkä se emätin siellä oikein roikkuu ja löysin tällaisen

        Vaginal vault prolapse
        The vaginal vault is the top of the vagina. It can only fall in on itself after a woman's womb has been removed (hysterectomy). Vault prolapse occurs in about 15% of women who have had a hysterectomy for uterine prolapse, and in about 1% of women who have had a hysterectomy for other reasons.

        Siellä on kuvakin siitä, että emättimen yläosa putoaa emättimen keskelle. Onneksi vain 1% mahdollisuus niillä, joilla kohtu poistettu muusta syystä kuin kohdunlaskeuman takia (heillä 15%). Jos kelaa sivuja eteenpäin, on siellä kuva, jossa valuma on uudessa leikkauksessa kiinnitetty selkärangan luuhun jonkinlaisella nauhalla.
        http://www.womenshealthlondon.org.uk/leaflets/prolapse/prolapse.html

        Kaikenlaisia sitä tulee katottuakin itseänsä kauhistuttaakseen.


      • laproskoop.
        jonossa kirjoitti:

        Hyvä, ettei putoa.

        On se vaan kumma, että tulee 3 vk. täyteen ja vielä vaan turvottaa, vielä on kipuja millon missäkin, vielä pitää ottaa vähintään puoli kuussatasta Buranaa 3 krt pv, välillä kokonainen. Piti olla sulavat tikit ja vielä 2 tikkiä näkyy ulkopuolellakin.

        Ei enään kipuja mutta kävellessä pitemmästi välillä vihlasee ilkeesti.Tikit samaten sulavat mutta arven päältä irtosi rupi(tarttui pikkuhousun liitinkiin) siinä oli tiki mukana. Turvotus tipotiessään ja farkut voi jo laittaa päälle.


      • laproskoop.
        turvonnut kirjoitti:

        Aloin etsiä sitä, että mitenkä se emätin siellä oikein roikkuu ja löysin tällaisen

        Vaginal vault prolapse
        The vaginal vault is the top of the vagina. It can only fall in on itself after a woman's womb has been removed (hysterectomy). Vault prolapse occurs in about 15% of women who have had a hysterectomy for uterine prolapse, and in about 1% of women who have had a hysterectomy for other reasons.

        Siellä on kuvakin siitä, että emättimen yläosa putoaa emättimen keskelle. Onneksi vain 1% mahdollisuus niillä, joilla kohtu poistettu muusta syystä kuin kohdunlaskeuman takia (heillä 15%). Jos kelaa sivuja eteenpäin, on siellä kuva, jossa valuma on uudessa leikkauksessa kiinnitetty selkärangan luuhun jonkinlaisella nauhalla.
        http://www.womenshealthlondon.org.uk/leaflets/prolapse/prolapse.html

        Kaikenlaisia sitä tulee katottuakin itseänsä kauhistuttaakseen.

        Muute sinä ihana kohtalontoveri JOKO...:) on kohta paineita toisella. Kyllä tää tästä aatteleppa mitä ajatuksia oli pari viikkoo sitte.


      • turvonnut
        laproskoop. kirjoitti:

        Muute sinä ihana kohtalontoveri JOKO...:) on kohta paineita toisella. Kyllä tää tästä aatteleppa mitä ajatuksia oli pari viikkoo sitte.

        joo kyllä tää on pientä siihen ennen leikkausta olleeseen. Tänään oli muuten vaihteeksi parempi päivä, mutta eipäs nuolaista ennenkuin tipahtaa. Huomenna voi taas olla enemmän vaivoja.


      • turvonnut
        laproskoop. kirjoitti:

        Muute sinä ihana kohtalontoveri JOKO...:) on kohta paineita toisella. Kyllä tää tästä aatteleppa mitä ajatuksia oli pari viikkoo sitte.

        Nyt on lauantai ja tiistaina pitäisi alkaa työt. Turvotus on yhtä mahtava, pitääkö mennä verkkahousuissa vai etsiä joku kauhtana peittämään auki olevan vetoketjun!

        Sitten istua en voi kerralla kovinkaan kauan tai tulee tunne, että sisälmykset valuu ulos ja alapään kipristykset lisääntyvät. Toiseksi määräys, ettei ennen jälkitarkastusta saa nostaa 1-2 kg raskaampia painoja... Jaa´a katotaan nyt marssinko lääkärille tiistai aamuna, vai menenkö töihin katsomaan kuinka onnistuu.


    • Viime metreillä

      Minulle määrättiin kohdunpoisto ultraäänessä löytyneen myooman vuoksi. Kipuja (aina tuolla oikean munasarjan tienoilla 1-2 viikkoa kuukautisten aikaan)oli pari vuotta, gynellä kävin säännöllisesti, mutta vasta helmikuussa "tärppäsi" eli näkyi tämä myooma. Vielä leikkausta edeltävänä päivänä lääkäri sanoi, että munasarjat tod.näk. puhtaat, poistetaan vain kohtu tähystämällä, operaation kesto kaikkinensa n. 3 - 4 tuntia. Heräämössä yllätys melkoinen, maha oli avattu navasta alas asti, 2 lääkäriä leikannut 6 tuntia, diagnoosi: todella paha endometrioosi, kohtu täynnä, toinen munasarja aivan "mädännyt" (juuri se kohta missä ne kivut tuntuivat ja lääkäri ei nähnyt mitään vaikka pari vuotta siitä valitin) ja peräti 2 mm pelivaraa, ettei endo olisi päässyt tekemään tuhojaan toiseen munuaiseen! Olihan siellä toki löytynyt se myoomakin...
      Sairaslomaa sain 4 viikkoa, olen kyllä toipunut yllättävänkin hyvin, turvotusta tosin on ollut tähän saakka (nyt on tasan 3 viikkoa operaatiosta). Jälkitarkastusaikaa EI määrätty?!? Vasta lokakuussa käynti polilla.Täällä nyt istun ja arvon koska voin aloittaa "normaalin elämän" eli lähinnä käynnit punttisalilla ja golf-viheriötkin jo pikkuhiljaa lähettelevät kutsuhuutojaan...
      Summa summarum: vaikka sairasloman aikana on tullut kunnon masennuskohtauksia, olen todella onnelinen, että pääsin leikkaukseen näin viime metreillä...kauhistuttaa ajatellakin mitä sitten olisi tapahtunut, jos vielä munuaisvaivat olisi tulleet siihen kaiken keskelle. Ja naiset: jos selvästi tiedostatte kropassanne poikkeamia normaalista, niin menkää lääkäriin ja vaatikaa tarkempia tutkimuksia! Itseäni jaksaa vieläkin ihmetyttää se, ettei tuosta endometrioosista ole kukaan koskaan sanallakaan minulle maininnut... voiko se todella kehittyä niin salamannopeasti?!?

      Toinen munasarja jäi jäljelle, katsotaan nyt alkaako "mummotus" kuinka pian.

      Aurinko paistaa ja uusi (toivottavasti) uljaampi "kohtuuton" elämä alkoi... tsemppiä kaikille toipilaille :)

      • reilu kuukausi

        avoleikkauksesta, ja jouduin kyllä hakemaan sairaslomaa lisää, haava on yllättävänkin kipeä ja minä sain vielä kylkiäisenä haavainfektion joka kyllä rassasi mieltä kaiken muun lisäksi. Sinun täytyy nyt vain olla nostelematta mitään ja riuhtomatta, itse yllätyin kuinka kauan toipuminen voi kestää, koita nyt vaan syödä hyvin ja levätä ja ulkoilla paljon. Ja hae lisää sairaslomaa jos siltä tuntuu, henkisestikin leikkaus saatika sitten tuollainen yllätys mitä sinulla oli on aika rankka juttu. Hyvää tulevaa kesää!!


      • avoleikkaus

        siis kyllä sinulle pitäsi jälkitarkastus aika tulla noin 4 - 5 viikon päähän, eikö kotiutettaessa mitään puhetta ollut ? Tai sitten voit tilata ajan yksityisellekin.


      • ???
        avoleikkaus kirjoitti:

        siis kyllä sinulle pitäsi jälkitarkastus aika tulla noin 4 - 5 viikon päähän, eikö kotiutettaessa mitään puhetta ollut ? Tai sitten voit tilata ajan yksityisellekin.

        Minulta poistettiin kohtu laparoskopia-avusteisesti alakautta 7 viikkoa sitten. Kohtu oli 750 gr myoomien takia, mutta taitava lääkäri kuitenkin sai sen alateitse pois, paloiteltuna. Kipulääkettä otin ensimmäisenä yönä, sen jälkeen ei ole tarvinnut. Turvotusta oli noin kaksi viikkoa. Kävelylenkkejä tein jo kolmantena leikkauksen jälkeisenä päivänä; lenkit olivat ihan kohtuullisen pitkiä, kun olen kovassa kunnossa (min 8 km). Neljä viikkoa leikkauksesta aloitin hiihtämisen, juoksemisen vajaan viiden viikon kuluttua. Kovaakin liikuntaa olisin kipujen täydellisen puuttumisen takia voinut harjoittaa; piti oikein muistuttaa itseään, että vielä ei voi. Ai niin... alapää (emätin) oli kyllä hellänä kolmisen viikkoa; eikä ihme, melkoisen mötikän kun vetivät pois. Mutta olen hyvin tyytyväinen, että mahaa ei aukaistu. Toipuminen oli nopeampaa, ja olen sen verran narsisti, että en halua leikkaushaavoja vatsaani. Nyt mahakivut ovat pois ja suolikin toimii täydellisesti. Suoleen oli kasvanut kiinnikkeitä, jotka häiritsivät toimintaa ja kipuilivat.


      • kohduton
        avoleikkaus kirjoitti:

        siis kyllä sinulle pitäsi jälkitarkastus aika tulla noin 4 - 5 viikon päähän, eikö kotiutettaessa mitään puhetta ollut ? Tai sitten voit tilata ajan yksityisellekin.

        itseltäni poistettiin kohtu avoleikkauksella maaliskuun lopussa, eikä jälkitarkastusta määrätty ollenkaan. Sanottiin että mikäli tarvetta on voi tilata itse ajan, muttei se ole pakollinen. Sairaslomaa 4 vkoa 2 vkoa lisää työvuoksi.


      • Viime metreillä
        avoleikkaus kirjoitti:

        siis kyllä sinulle pitäsi jälkitarkastus aika tulla noin 4 - 5 viikon päähän, eikö kotiutettaessa mitään puhetta ollut ? Tai sitten voit tilata ajan yksityisellekin.

        Kiitos vastauksestasi,
        sairaslomani alkaa nyt olla loppusuoralla, maanantaina työt kutsuvat. 4 viikkoa on mennyt tosi nopeasti.
        Varasin ajan ensi viikolle työterveyslääkärille. Haluan varmistaa muutamia juttuja ja tod.näk. saan sieltä kautta vastaukset kysymyksiini.
        Nyt aion mennä pihalle ja ottaa varovasti haravan käteeni :)
        On se outoa ajatella, että kesä edessä, eikä tarvitse menoja suunnitella kuukautisten mukaan!!
        Ihanaa...


    • Outiliiniki

      Tähystyksellä kohdunpoisto 4 päivää sitten. Kävin jo toisena päivänä pienen kävelyretki. Kolmantena liikun jo paljon. Nyt kun vatsa toimii, ei kipuja paljoa ole, enkä tarvi enää kipulääkettä.

    • Anonyymi

      Mahan turvotus kesti viikon, oli ihan nestettä ja sitä itseään. Kun vatsa alkoi toimia ja kävelylenkit vaikuttivat, vatsa oli litteämpi kuin leikkaukseen mennessä. Kävelin varpaillani kävelylenkit pari-kolme ekaa viikkoa - tuntui että vatsan tilalla oli kristallivitriini ja ovet huonosti kiinni 😅 2-5 km lenkki per päivä, alkuun parissa osassa. 3 viikon kuluttua vakaammalla askeleella 4-8 km kävelylenkkejä. Istuminen oli tehtävä varoen n 6-8 viikon ajan ihan kuin synnytyksen jälkeen. Seksiä hyvin varovasti 8viikon jälkeen. Halu ja kyky parani - ja on pysynyt hyvänä, parempana kuin ennen leikkausta. Leikkaus alateitse, n 8x10cm myooma ja ennen leikkausta ihan karmean vuoto sekä jatkuvia vatsakipuja. Ikää viitisenkymmentä, estring-rengas paikallishormonihoitona.

    • Anonyymi

      Voiko veristä vuotoa tulla viellä8viikon jälkeen voiko johtua sulavista tikeistä aloitan työt tällä viikolla ei ole runsasta vuotoa mutta eilen alkoi vähän tulla

      • Anonyymi

        Jälkivuotoa on toimenpiteen jälkeen noin 1–3 viikon ajan. Vuodon määrä ja kesto vaihtelevat. Normaali leikkauksen jälkeinen vuoto on määrältään niukkaa. Vuoto saattaa olla pari päivää pois ja alkaa sitten uudelleen.

        Kantsii käydä lekurilla.


    • Anonyymi

      Vuotoa voi olla 6 viikkoakin. Jos ei kipua, kuumetta tmv, ei hätiä mitiä.

    • Anonyymi

      Leikkauksessa pumpataan kaasua vatsaan jotta saadaan näkyvyyttä ja tilaa. Pallea nousee ylemmäs ja saattaa pönköttää ennenkuin laskeutuu ja samoin sisäelimet. Liikuntaa pienissä erissä ja usein.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin kohdunpoisto alakautta kolme viikkoa sitten. Leikkaus sujui hyvin. Seuraavana aamuna aloin vuotamaan rajusti ja ei muutakuin uudestaan saliin tikattavaksi. Oli pelottava kokemus.
      Kotona en ole juurikaan tehnyt yhtäänmitään. Pieniä kävely lenkkejä kylläkin. Jälkivuotoa on edelleen. Välillä ei ollenkaan, sitten taas alkaa vuotamaan. Olisko se nyt sitä tikkien sulamisesta aiheutuvaa vuotoa?
      Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville ja ihanaa kesää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe