Ajokortti 70v

Uusinta edessä

Mitä toimenpiteitä tänä päivänä edellyttää ajokortin uusinta, onko se vanhan systeemin mukainen vai joko edellytetään ajokoetta?
Miten pitäisi toimia?
Iltapäivälehdet ovat vaahdottaneet ajokoetta 70v.

11

28733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M75*

      Sain alkuvuodesta uusituksi ajokortin vielä 5 vuodeksi. Lääkärin lausunto näytti olevan tärkein. Ei muuta kuin poliisilaitokselta hakulomake, ajokokeesta ei puhettakaan ja kahden henkilön todistus ajokyvyn säilymisestä!

      • aupA

        Pyysimme tuttavapariskunnan 100 km:n kesäretkelle. Jo pihassa istuuduin kuljettajan paikalle. He vain sanoivat: "Vaimokos teillä ajaakin". Ei sitten muuta ajaessamme pieniä ja isoja teitä. Retki oli hauska ja antoisa. Vasta takaisin tultua kysäisin, suostuvatko todistamaan ajokykyni. Sopihan se.
        Helposti sujuu ajokortin uusiminen, jos pääkoppa ja silmät pelaavat eivätkä lääkitykset haittaa, että nukahtaa kesken kaiken.
        Olen kuullut, että silmälääkäriltä ja psykiatrilta voi saada kiellon ajamiseen. Voi niitä olla muitakin syitä, joita en tunne.


      • Kolmiolääkkeet ja vastaavat

      • M75*
        Kolmiolääkkeet ja vastaavat kirjoitti:

        http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/puheenvuorot/id2421.shtml

        Lääkityksillä varmaankin on suuri merkitys. Lääkärintarkastukseen mentäessä ajokortin hakija joutuu itse kirjoittamaan "meriselityksen" mahdollisista sairauksistaan ja lääkityksestään. Lääkäri sitten tsekkaa, puhuuko asiakas totta. Minä hain todistuksen omasta terveyskeskuksestani omalta lääkäriltäni, joten hän kyllä tietää minusta kaiken.

        Aikaisemmin usein mentiin hakemaan todistusta sellaiselta lääkäriltä, jonka tiedettiin helposti antavan suotuisan lausunnon. En tiedä, mutta minusta tuntuu, että seula on tänä päivänä tiukempi.


      • reetta2
        M75* kirjoitti:

        Lääkityksillä varmaankin on suuri merkitys. Lääkärintarkastukseen mentäessä ajokortin hakija joutuu itse kirjoittamaan "meriselityksen" mahdollisista sairauksistaan ja lääkityksestään. Lääkäri sitten tsekkaa, puhuuko asiakas totta. Minä hain todistuksen omasta terveyskeskuksestani omalta lääkäriltäni, joten hän kyllä tietää minusta kaiken.

        Aikaisemmin usein mentiin hakemaan todistusta sellaiselta lääkäriltä, jonka tiedettiin helposti antavan suotuisan lausunnon. En tiedä, mutta minusta tuntuu, että seula on tänä päivänä tiukempi.

        Voi olla ongelmallistakin saada 70v ajokortti uusittua. Jos on tk lääkäri joka haluaa näyttää nahkaansa, laittaakin todistukseen lonkkaproteesit ja "niska ei taivu kunnolla" esteiksi, siinähän olet haavi auki.

        Tulikin mutkia matkaan, uusi ajotutkinto autokoulussa kirjallisine kokeineen, tietysti maksaa maltaita siis rahastusta. Eiköhän vielä vaadita erik.lääkärin lausunnotkin.
        k.o. henkilö on ajanut vilkkaasti liikennöidyn suurkaupungin teitä kolareitta yli 50v.
        Ihmeellisiä ovat joidenkin aivoitukset.

        Henkilöt jotka punaisen kolmion lääkeyhdistelmiä käyttävät, vähiten mitä heidän kohdalla olisi hyvä tehdä, asiallinen keskustelu lääkkeiden yhteisvaikutuksesta eri toimintoihin.


      • Ratinkientäjä,,, vua en aen...

        TERE taas

        Ai ketkä kiäntäjiä???? ,,No sitä mie en muista.

        Minulla on kuulkeepa melekone menopeli. Siinä on kepiät 400 hevosvoimoo ja kulukua piisoo. Pahinta on se, kun jäläkeen 350 km/h alakoo näkö nykiä. Meinoon, jotta ei tule toellista informaatiota ratin kiäntämiseen. Mitäs siihen tehään?

        Terveisin ratin kiäntäjä.


    • O.Velin

      ...lääkärintodistus ja kaksi passikuvaa ja sitten poliisilaitokselle hakemusta tekemään. Vastaaja ei maininnut todistusta ajotaidon säilyttämisestä mitään. Hyvä tietä sekin. Ajokortin uusiminen on itselläni puolen vuoden kuluttua.

      • aupA

        Terveyskeskuslääkärille on niin pitkä jono ajokorttitodistusta hakevia, että olisi syytä tilata hänelle aika "kuukausia" ennen. Ajokortille tulee helposti hintaa noin 100 euroa, kun käy yksityislääkärillä, muistelen.
        Vanhalla kortilla ei voi ajella.
        Poliisilaitoksen toimitusaika oli ehkä 1½ viikkoa.
        Pientä järjestelyä siis koituu ajokortin uusimisesta.

        Yli 90 vuotias tarmokas ja eloisa rouvashenkilö täällä teki pikkumokan juuri poliisin silmien edessä. Poliisi otti heti kortin pois, kun ei tiennyt, miten tärkeänä rouva piti autolla ajamista. Topakka nainen lähti siitä heti uutta korttia hankkimaan, ajoi inssiajon kirkkaasti läpi ja sai kortin. Täyttää pian 95 vuotta. Tämä on tositarina.


      • Nimetön
        aupA kirjoitti:

        Terveyskeskuslääkärille on niin pitkä jono ajokorttitodistusta hakevia, että olisi syytä tilata hänelle aika "kuukausia" ennen. Ajokortille tulee helposti hintaa noin 100 euroa, kun käy yksityislääkärillä, muistelen.
        Vanhalla kortilla ei voi ajella.
        Poliisilaitoksen toimitusaika oli ehkä 1½ viikkoa.
        Pientä järjestelyä siis koituu ajokortin uusimisesta.

        Yli 90 vuotias tarmokas ja eloisa rouvashenkilö täällä teki pikkumokan juuri poliisin silmien edessä. Poliisi otti heti kortin pois, kun ei tiennyt, miten tärkeänä rouva piti autolla ajamista. Topakka nainen lähti siitä heti uutta korttia hankkimaan, ajoi inssiajon kirkkaasti läpi ja sai kortin. Täyttää pian 95 vuotta. Tämä on tositarina.

        Terveisin

        Oke Velin


    • ollessasi 75 vuotias

      Lääkärintodistus, selvitys ajotaidon säilymisestä ja valokuvat. Tämä ajokortin voimassaoloaika on taas 5 vuotta, mutta kuitenkin 3 vuoden kuluttua pitää olla lääkärin todistus, että oletko vieläkin ajokuntoinen.
      Olen juuri hakemassa ajokortin uusintaa, koska olen 75 "vanhus".

    • uusimista varten.

      Olin lääkärin tarkastuksessa ajokortin uusimista varten. Olen yli seitsemänkymppinen. Tarkastettiin näkökenttä edestä ja sivuilta , mikä on tärkeä. Sitten tohtori laittoi eteeni piirretyn kellotaulun jossa ei ollut viisareita eikä numeroita vaan pisteet niiden paikalla. Sitten käskettiin laittamaan viisarit kello kymmentävaille yksitoista. Se oli helppo normaalille ikäihmisellekkin. Mutta jos sitä ei osaa, voidaan sanoa, ei tarvita enää ajolupaa uusia. Siirrytttävä bussikuljetuksiin. Tehokas koe. Muisti testattiin. Sanottiin kolme sanaa, jotka piti muistaa viiden minuutin jälkeen. Se oli myös tehokas koe, että muistaa missä ajaa.
      Että sillee. Sain toistaiseksi "puhtaat paperit"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe