Osaisiko joku kertoa VARMAN tiedon onko lampaalla häntä vai saparo? Meillä oli tänään töissä kiivas keskustelu aiheesta enkä löytänyt aiheesta googlen kautta mitään varmaa tietoa. Tätini, jolla on ollut lampaita sanoi että ei kumpikaan mutta vastaus täytyisi saada. Olen itse sitä mieltä että lampaalla on häntä, niin pieni ja töpö kuin onkin.. Työkaverini väittää että lampailla on saparo.. Please, auttakaa meitä tässä ylitsepääsemättömässä ongelmassa!!
Lampaalla häntä vai saparo?
16
8134
Vastaukset
- melko
varmana tietona, ei se ainakaan saparo ole, tai ei se mene kippuraan.
- tietysti
Ilman muuta se on saparo! niinkuin possullakin. Lehmällä on häntä ja hevosella. Kanalla ja kukolla on pyrstö.
- SILLÄ SE ON
SIKA LAMMASTEN VAATTEISSA
- mun mielestä häntä
kysy lampola.org:ista (googlesta varmaan löytyy sanalla lampola)! siellä luulis tietävän.
- ammatti lampuri
Lampaalla on häntä. Suomenlammas kuuluu lyhythäntäisiin lampaisiin. On olemassa myös pitkähäntäisiä lampaita, sekä rasvahäntä lampaita.
- zoomailija
Lampaiden häntä herättää sentää keskustelua muulloinkin kuin pikkutunneilla iltaa vietettäessä. Itse sain työkavereilta pari vuotta sitten kahden aikaan lauantaiyönä tekstiviestin missä luki ainoastaan "onks niillä häntä?". Tätä ihmeteltiin vaimokkeen kanssa, kunnes seuraavana aamuna (10 jälkeen) tuli selventävä viesti "lampailla".
Työkaverit on kuuluisia näistä selvistä kysymyksistä jotka esitetään selvänä. Ensimmäinen kuului "mikä v...u on matto", tietysti keskellä yötä sekin, ja seuraavan päivän selventävä viesti kuului "englanniks". Olivat aamuyöllä olleet kerrostalon parvekkeella puistelemassa olohuoneen mattoa, joka tippui tietysti viidennestä kerroksesta alas pihalle. Ja tapahtunutta manatessaan (f...king ???) unohtivat mikä on matto englanniksi.
Mutta asiaan: lampailla on HÄNTÄ. - agrologi
Häntä se on. Saahan sitä kutsua saparoksi ja kissaa koiraksi, jos tahtoo.
- Agrologi
Joku kielitieteilijä voisi ehkä valottaa sanojen häntä ja saparo alkuperää ja toisaalta merkitystä eri puolilla suomea tarkemminkin.
Kysymys lienee samaa tasoa, kuin onko hauki kala vai petokala. eli molemmat hyväksyttäviä.
Sanalla häntä tarkoitetaan eläimen peräaukon yläpuolelta lähtevää uloketta. Eli Sen mukaan lampaalla on häntä (samoin kuin koiralla, kissalla, hevosella, sialla...)
Saparoksi kutsutaan taas yleensä lyhyttä häntää. Joten näin ainakin suomenlampaan häntää voi kutsua myös saparoksi. Ainakin kainuussa ja lapissa käytetään ilmaisua lampaan saparo.- töpöhäntäisellä
manx-kissalla myös saparo?
Mun nähdäkseni saparo on kikkuralle menevän hännän nimi. Joidenkin koirien häntä voi olla saparo, minisian suora häntä ei ole saparo.
- paha pulma
Kiitos ensiksi kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan. En kuitenkaan saanut vastausta kysymykselleni vaan mielipiteet jakautuivat, joten menin lampola.org:n sivuille kuten joku täällä neuvoi. Siellä eräs kiltti ihminen innostui asiasta suunnattomasti ja perusti gallupin asiasta. Eli sinne voi mennä äänestämään oman kantansa puolesta. Lampola.org->foorumi->yleinen keskustelu... KIITOS!!
- perustelija...
...koska ei mene kippuralle, kuten saparo. Siallakin häntä, jos suora....
- se on
Lampaansaparostahan on useita sanontojakin... "syädän läpättää kuin lampaan saparo" jne. Eli, saparo se on.
- juu
juu, ja auton takana on suuttimet mistä savu tulee ulos.
- farmari-80
hei
kyllä sillä lampaalla on häntä.saparohan menee possullakin "kippuralle" ja kahden lemmikkilampaan omistajana voin sanoa 100% varmuudella että lampaalla on häntä. - Anonyymi
On.
- Anonyymi
Lampaalle on pitkä häntä!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529