Grillikota

että onnistuisi

Olen aikeissa laittaa grillikodan rantaan ja tässä funtsailen että millainen sen pitäisi olla että toimisi ja olisi viihtyisä. Ja että vaikka voisi yöpyäkin joskus siinä. Jos teillä on antaa kokemuksia niin olisin kiitollinen.

38

97403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luoman Oy

Siis 06 suuntanumerolla,Vaasan läänin alue,tarkemmin sanottuna Ylistaron kunta.Ja Luoman Oy.
      Pyydä itseään Pekkaa puhelimeen. Hän on tekijä,joka tietää. Mielellään ystävällisesti neuvoo.

• Jänkä Joonas

Se yleisin malli, jota näkyy olevan vähän siellä ja täällä, on liian pieni ja myös matala. Löytyy minunkin mökiltä.

Pienuus tarkoittaa sitä, että grillihökötyksen ja penkkien väli on niin pieni, että perällä kulkijat tönii syöpöttelijöitä. Eli siis grillin ja penkinreunan välin pitäis olla sellanen, että istujan voi ohittaa tönimättä ja grilliä kaatamatta.

Mataluus taas meinaa sitä, että ikkunat alkaa penkin tasosta. Antaahan ne valoa, mutta kyllä rannalla olis mukava katella kumartelematta järvelle tai joelle.

Grilli kantsii tehä mielluummin muuraamalla kuin ottaa sellanen mukana tuleva kevyt peltirimpuka, josta pihvit lentää lattialle kun joku liikkuja vähän tönäisee.

Savutorvi (jos sellaisen välttämättä haluat), kannattaa olla sellanen, että siinä on alhaalla reilu grillin koko alan peittävä kartiomainen huuva. Itse putki taas riittävän iso ja profiililtaan pyöreä. Kantikasta, etenkään nelikulmaista putkea elä erehy laittamaan. Ihan hyvin toimii myös ilman huuva/torvi yhdistelmää, jos kota on korkea ja yläpäässä iso luukku, jonka avausreunan voi valita tuulen mukaan.

Riittävä korvausilman saanti on tärkeää. Hyväksi olemme havainneet ratkaisun, jossa kodan lattian alla on hyvin karkeaa sepeliä ja joka jakaa ilman tasiasesti koko kotaan. Hirren ja maan välissä on reilut raot. sepelin päälle rakolaudoitus.

Tässäpä muutama mielipide. Jos itse teet, niin tee riittävän iso. Omalle kodalleni ei ole juuri muuta tehtävissä kuin se, että lisätään pari hirsikertaa alas, suurennetaan ikkunat ja heitetään kodan mukana tullut hilli ja savutorvet huitsin nevadaan ja muurataan uusi parempi tilalle ilman mitään torvia. Kepillä säädettävä kattoluukku saa riittää. Kavereille on tehty kaksi hyvää ja toimivaa kotaa näiden omien kokemusteni pohjalta.

Tilavassa kodassa on hyvä vaikkapa purkitella muikkuja syksyllä kutupyynnin aikaan, mahtuu lisätyötasoja ja painekeittimet grillin viereen. Ja penkit kun tekee riittävän leveiksi alunperin tai lisäreunalla, niin siellä nukkuukin mukavasti.

• ei_innosta

Miksi teet kodan etkä tavallista vajaa/mökkiä?

Ihmettelen tätä nykyistä kotavillitystä. Joskus innostuttiin tynnyrisaunoihin, tasakattoihin, käkikellotaloihin, espanjalaistyyliin... Nyt on menossa kodat ja kylpytynnyrit, voi voi. Kota sopii johonkin paikkaan, mutta useimmiten se ei sovellu tavalliseen pihapiirin, koska on muista rakennuksista niin poikkeava. Yksinäisenä jossakin patikkareitin varrella se menettelee.

Menepä sinne rakennuspaikalle ja yritä miettiä, miltä se kota näyttäisi juuri siinä muutaman vuoden päästä.

• ei tarvita
        ei_innosta kirjoitti:

Miksi teet kodan etkä tavallista vajaa/mökkiä?

Ihmettelen tätä nykyistä kotavillitystä. Joskus innostuttiin tynnyrisaunoihin, tasakattoihin, käkikellotaloihin, espanjalaistyyliin... Nyt on menossa kodat ja kylpytynnyrit, voi voi. Kota sopii johonkin paikkaan, mutta useimmiten se ei sovellu tavalliseen pihapiirin, koska on muista rakennuksista niin poikkeava. Yksinäisenä jossakin patikkareitin varrella se menettelee.

Menepä sinne rakennuspaikalle ja yritä miettiä, miltä se kota näyttäisi juuri siinä muutaman vuoden päästä.

Kota on siitä hyvä että voi tehdä ison eikä tarvitse lupaa
        Jos tekee aitan tai huvimajan yli 6m2 tarvitaan rak lupa
        Itse tein "kodan" jossa voi asua vieraat...

• kaikkeen rakentamiseen
        ei tarvita kirjoitti:

Kota on siitä hyvä että voi tehdä ison eikä tarvitse lupaa
        Jos tekee aitan tai huvimajan yli 6m2 tarvitaan rak lupa
        Itse tein "kodan" jossa voi asua vieraat...

viralliset rakennusluvat, nimi ilmoituslupa voi johtaa hieman harhaan.. näi se vaan on ... nim luvan hakenut grillikotaan

• Jänkäkoira

Minulla on mökillä mainittu perusmutteri. Liian ahdas, järvelle ei näy, huuva ei pelitä kun on liian kapea ja kantikas hormi ei vedä. Aina kun ovi avataan, pöllähtää savut huuvan ohi ja jää pyörimään sisälle.

Korjauksena metri lisää halkaisijaan, seiniin muutama varvi lisää ja huuva pois tai rutkasti leveämpi ja pyöreä tilava putki. Karkea sepeli rakolattian alla ja reunat sepeliin auki takaa vedon. Sääskiltä voi suojautuapistämällä lautojen alle sääskiverkon, jos tarvetta on. Olen käyttänyt näillä ohjeilla tehtyä kaverin kotaa (mm. muikun purkitukseen) ja toimii mainiosti. Avotulta pidettäessä savupinnan alaraja on reilusti pitkänkin miehen pään alapuolella. Piipunluukun jos vielä saranoi niin, että avaussuunnan ja -kulmanvoi säätää tuulen mukaan, niin toimii aina.

Kodassa verrattuna huvimajaan on omat puolensa. Yksi tärkeimmistä mahdollisuus pitää reilua avotulta.

Oma perusmutteri menee myyntiin tai haloiksi ja teen uuden em. mitoilla. En edes yritä korjata korkeutta lisäämällä, koska ahtauteen se ei auta. Ehkä se menettelisi jossain kaupunkitalon pihassa, josta ei naapurin seinään tartte nähdä ja grillaus omalle pikku perheelle tehdään kaasulla. Mutta ei sovi rannalle, avotulelle eikä isommalle porukalle tai toimintaan. Tätä mieltä olen vahvasti.

• kari h
        Jänkäkoira kirjoitti:

Minulla on mökillä mainittu perusmutteri. Liian ahdas, järvelle ei näy, huuva ei pelitä kun on liian kapea ja kantikas hormi ei vedä. Aina kun ovi avataan, pöllähtää savut huuvan ohi ja jää pyörimään sisälle.

Korjauksena metri lisää halkaisijaan, seiniin muutama varvi lisää ja huuva pois tai rutkasti leveämpi ja pyöreä tilava putki. Karkea sepeli rakolattian alla ja reunat sepeliin auki takaa vedon. Sääskiltä voi suojautuapistämällä lautojen alle sääskiverkon, jos tarvetta on. Olen käyttänyt näillä ohjeilla tehtyä kaverin kotaa (mm. muikun purkitukseen) ja toimii mainiosti. Avotulta pidettäessä savupinnan alaraja on reilusti pitkänkin miehen pään alapuolella. Piipunluukun jos vielä saranoi niin, että avaussuunnan ja -kulmanvoi säätää tuulen mukaan, niin toimii aina.

Kodassa verrattuna huvimajaan on omat puolensa. Yksi tärkeimmistä mahdollisuus pitää reilua avotulta.

Oma perusmutteri menee myyntiin tai haloiksi ja teen uuden em. mitoilla. En edes yritä korjata korkeutta lisäämällä, koska ahtauteen se ei auta. Ehkä se menettelisi jossain kaupunkitalon pihassa, josta ei naapurin seinään tartte nähdä ja grillaus omalle pikku perheelle tehdään kaasulla. Mutta ei sovi rannalle, avotulelle eikä isommalle porukalle tai toimintaan. Tätä mieltä olen vahvasti.

hei laitoithan ilman saantiputken pohjan alta tulipesän alle. tarvii korvausilman :)

• Arska

Harvassa muussa rakennuksessa onnistuu avotulen pito kuin kotatyyppisissä korkeissa virityksissä. Syyskylmillä ja tuulessa hyvä ominaisuus.Itse savustelen kalat rantakodassa.

Mutta en minäkään kotaa kaupunkiomakotitaloni pihaan rakentaisi. Sinne sopii paremmin huvimajatyyppinen rakennelma. Mutta rantamökille jametsään se kyllä sopii ja toimii.

• ei_innosta

>..avotuli
        Ihan hyviä perusteluita, siihen kota on poikiaan.

Sitä en kyllä ymmärrä edellisen vastaajan jutussa, että rakennuslupa olisi jotenkin kiinni rakennuksen muodosta. Ei saa rakentaa 6 m2:n huvimajaa, mutta saman kokoisen kodan saisi. Mikä järki siinä on? Entäs jos tekisi kuusikulmaisen huvimajan?

• Arska
        ei_innosta kirjoitti:

>..avotuli
        Ihan hyviä perusteluita, siihen kota on poikiaan.

Sitä en kyllä ymmärrä edellisen vastaajan jutussa, että rakennuslupa olisi jotenkin kiinni rakennuksen muodosta. Ei saa rakentaa 6 m2:n huvimajaa, mutta saman kokoisen kodan saisi. Mikä järki siinä on? Entäs jos tekisi kuusikulmaisen huvimajan?

Minulla on kiinteistöjä useamman kunnan alueella. Määräyksen ilman lupia pystytettävistä rakennuksista ja rakennelmista tuntuu vaihtelevat kunnittain aivan mielivaltaisesti. Osa märäyksistä tulee kaavasta, mutta osa tuntuu olevan kiinni päättävän viranomaisen (usein rakennustarkastaja) mieltymyksistä. Jos ei kaveri tykkää huvimajoista rannalla, mutta on ihastunut kotarakennelmiin, niin eipä siinä auta ihmettelyt.

Yhdelle mökeistä ei meinannut saada kodalle millään lupaa. Mutta nyt parhaillaan rakennan uutta lähemmäs asuntoani. Sinne tehtävä hirsikota ei tarvitse edes toimenpidelupaa kun tarkastaja ei laske sitä rakennukseksi, ellen tee sille betonisia perustuksia. Aleueella on rantakaava, mutta siihen suhtautuminen tuntuu olevan hyvin joustavaa. Hyvä minulle :)

• myös meillä
        Arska kirjoitti:

Minulla on kiinteistöjä useamman kunnan alueella. Määräyksen ilman lupia pystytettävistä rakennuksista ja rakennelmista tuntuu vaihtelevat kunnittain aivan mielivaltaisesti. Osa märäyksistä tulee kaavasta, mutta osa tuntuu olevan kiinni päättävän viranomaisen (usein rakennustarkastaja) mieltymyksistä. Jos ei kaveri tykkää huvimajoista rannalla, mutta on ihastunut kotarakennelmiin, niin eipä siinä auta ihmettelyt.

Yhdelle mökeistä ei meinannut saada kodalle millään lupaa. Mutta nyt parhaillaan rakennan uutta lähemmäs asuntoani. Sinne tehtävä hirsikota ei tarvitse edes toimenpidelupaa kun tarkastaja ei laske sitä rakennukseksi, ellen tee sille betonisia perustuksia. Aleueella on rantakaava, mutta siihen suhtautuminen tuntuu olevan hyvin joustavaa. Hyvä minulle :)

Samat kuviot meillä: En saanut lupaa 15m2 aitalle mutta ilman rak lupaa sain tehdä 35m2 kodan!
        - En käynyt kiistämään. Eikä tullut lisää verojakaan kun eivät noteeraa "oikeaksi" rakennukseksi kotaa. Alussa oli seinän raot auki, nyt saletti seinät, ovet ja ikkunat... Eläköön byrokratia, etenkin kun sorretukin voi voittaa joskus!

• Vanh. Suhari
        myös meillä kirjoitti:

Samat kuviot meillä: En saanut lupaa 15m2 aitalle mutta ilman rak lupaa sain tehdä 35m2 kodan!
        - En käynyt kiistämään. Eikä tullut lisää verojakaan kun eivät noteeraa "oikeaksi" rakennukseksi kotaa. Alussa oli seinän raot auki, nyt saletti seinät, ovet ja ikkunat... Eläköön byrokratia, etenkin kun sorretukin voi voittaa joskus!

Tiedätkö miksi? Perustelivatko viranomaiset tätä jollain tavalla? Miksi kotaa ei noteeerata oikeaksi rakennukseksi?

• Lupaa
        Arska kirjoitti:

Jos meinaa pysyttää jonkun muualta tuodun rakennuksen.
        Lupa heltiää helposti vain jos rakennelma on ostettu Mäntyharjulaiselta yrittäjältä,joka on rakennustarkastajan paras kaveri.

• Kotamies

Kota on perinteinen rakennus. Niitä on ollut tässä maassa kait melkein jääkaudesta lähtien. Niitähän oli 1950-luvulle saakka täydessä käytössä kesäkeittiöinä, pyykinpesupaikkoina ja karjakeittiöinä pitkin Sisä-Suomea. Saunan eteistäkin sanotaan kodaksi, jos kellä semmoinen vanhanaikainen, maapohjainen eteinen nyt vielä on. Meillä nyt sattuu olemaan. Pyöreä ja korkea kota on tietysti myös käytännöllinen tuossa avotulen pidossa ja nykyisin se on mukava huvimaja kaiken lisäksi, kuten edellinen viesti kertoo.

• puuma

laita 3 sivulta 16 cm korvausilma putki tulemaan
      tulisijan alle(MB merkki)ei muuten savuta

• Katselimme Korian Erämessuilla 2001 lukuisia silloisia kotamalleja ja päädyimme hankkimaan Kota-Centerin valmistaman Luxustupa-2000 kodan. Mallinahan tämä on lähinnä huvimajan ja kodan risteytys. Kota pystytettiin 2002 valmistajan toimesta yhdessä yönseudussa.

Hankintaa ei ole tarvinnut katua, tässä hieman perusteluja: On riittävän tilava vaikka pojan ala onkin vain 10 neliötä. Valoisa ja ilmava ja mukana toimitettu Kotakeittiökin toimii pienen modifioinnin jälkeen loistavasti. Omaa työtä oli pohjan betonivalu ja korvausilmaputken asennus sekä lattialaattojen asennus. Yöpymistä ajatellen vakiopenkit ovat liian kapeat mutta ovat suht. helposti levennettävissä. Tilaa tulee kolmelle yöpyjälle helposti.

Kodan pystyttäminen vaati toimenpideluvan, ei rakennuslupaa. Minimimatka rannasta 12m.

Itse tehden saa varmasti myös hyvän ja mieleisen mutta jos haluaa nopeasti niin tässä yksi varteenotettava vaihtoehto. Ja senkun vielä muistaa, ettei halvalla hyvää saa!!

• Kota!

Täältä löytyy todella hieno grillikota, varsinkin jos tykkää pyöröhirrestä. Itellä on sellainen ja on tarpeeksi korkea, sisältä seinän vierestäkin 2 metriä ja kotakeittiö vetää hyvin. http://www.hirsituote.com

• melko

ahtaalta.

• Kota!
        melko kirjoitti:

ahtaalta.

Näyttää ahtaalta? Ai ulkokuvasta pystyy näkemään kuinka tilava kota on sisältä? Pohja on 10m2, eli yleinen koko. Sinne sopii hyvin 10 henkeä sisälle. Samalta firmalta saa kyllä vaikka 25 neliön kodan jos haluaa tilaa enemmän.

• mökit
        Kota! kirjoitti:

Näyttää ahtaalta? Ai ulkokuvasta pystyy näkemään kuinka tilava kota on sisältä? Pohja on 10m2, eli yleinen koko. Sinne sopii hyvin 10 henkeä sisälle. Samalta firmalta saa kyllä vaikka 25 neliön kodan jos haluaa tilaa enemmän.

http://www.pinepro.se/

• Puu-alan yrittäjä
        mökit kirjoitti:

http://www.pinepro.se/

Katso nettisivut:gardengrillhouse.net Sieltä löytyy kuvia kodasta. Grilli on toimiva. Valmistaja on Polar Metalli Oy.Lisää tietoja saat nettisivuilla mainitulta yhteyshenkilöltä.

• remontti reiska
      • geggonen

Ehkä halvimmat,mutta miten on laadun laita? Miksi kuusta eikä mäntyä?

• haapaheikki
        geggonen kirjoitti:

Ehkä halvimmat,mutta miten on laadun laita? Miksi kuusta eikä mäntyä?

Mulla on ollut Porinpuupoikien kota 2 vuotta.
        Toimii tosi hyvin.Tärkein juttu on korrvausilman tuonti. Eli "mersun" merkki ylhäältä katsottuna ja 16 cm (halkaisija) putkella keskelle.
        Ei savuta ja veto riittää.
        Putkien liittymäkohdassa n.35 putki.

• TERHO WESSMAN
        haapaheikki kirjoitti:

Mulla on ollut Porinpuupoikien kota 2 vuotta.
        Toimii tosi hyvin.Tärkein juttu on korrvausilman tuonti. Eli "mersun" merkki ylhäältä katsottuna ja 16 cm (halkaisija) putkella keskelle.
        Ei savuta ja veto riittää.
        Putkien liittymäkohdassa n.35 putki.

MULLA ON KANS GRILLIKOTA OLLU VIIME KESÄSTÄ JA EI MEINAA TOIMIA MILLÄÄN,SAVUTTAA HIRVEÄSTI SISÄLLE NIIN ET AINA ON PÄÄ KIPEE JA SILMÄT VUOTAA VETTÄ!KERTOKAA IHMEESSÄ HYVIÄ VINKKEJÄ MITEN SAA ILMAN VAIHDON PELAAMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• pateeeee
        TERHO WESSMAN kirjoitti:

MULLA ON KANS GRILLIKOTA OLLU VIIME KESÄSTÄ JA EI MEINAA TOIMIA MILLÄÄN,SAVUTTAA HIRVEÄSTI SISÄLLE NIIN ET AINA ON PÄÄ KIPEE JA SILMÄT VUOTAA VETTÄ!KERTOKAA IHMEESSÄ HYVIÄ VINKKEJÄ MITEN SAA ILMAN VAIHDON PELAAMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Osta ihmeessä kunnon grilli isolla huuvalla ja jatkopiipuilla. Mielellään pyöreä. neliskanttisilla huuvilla ei tee juurikaan mitään.

• palvistukaa
        TERHO WESSMAN kirjoitti:

Aijon kokeilla hieman piipun jatkamista jospa se auttaisi. Huuva piipu systeemi vetää hyvin niin kauan kun palvat puut ovat ilmiliekeissä mutta heti kun tuli alkaa hieman hiipua muuttuu kota savustuspöntöksi. Grillihiiliä olemme käyttäneet usemmiten grillaukseen. Kota on ihan siisti kun kauempaa katselee. Kaikki jiirit ikkunan -ja ovenkarmeissa on horoja ja puolitekeisiä ym. x 10. Ei Suomi laatua. Myyjä taho postittaa säännöllisesti rompe tarjouksiaan. Laittais edes sähköpostiosotteensa niin voisi laittaa palautetta."me vaan myydään"

• nyypie
        palvistukaa kirjoitti:

Aijon kokeilla hieman piipun jatkamista jospa se auttaisi. Huuva piipu systeemi vetää hyvin niin kauan kun palvat puut ovat ilmiliekeissä mutta heti kun tuli alkaa hieman hiipua muuttuu kota savustuspöntöksi. Grillihiiliä olemme käyttäneet usemmiten grillaukseen. Kota on ihan siisti kun kauempaa katselee. Kaikki jiirit ikkunan -ja ovenkarmeissa on horoja ja puolitekeisiä ym. x 10. Ei Suomi laatua. Myyjä taho postittaa säännöllisesti rompe tarjouksiaan. Laittais edes sähköpostiosotteensa niin voisi laittaa palautetta."me vaan myydään"

Löytyiskö kenelläkään vinkkiä miten tehdä hyvä ja laadukas perustus? Mielellään yksityiskohtaisia ja perusteltuja ohjeita. Myös pahimmat mokat ja virheet kiinnostaa.
        Huhhuh...meinasin itsekin sortua yo. firmaan, mutta viimehetkellä alkoi hälytyskellot soimaan. Hinta ja laatu harvemmin kohtaavat.

• Kota deluxe

Meillä on kuusamon komein kota joka hankittiin hyvän kaupan paikasta.Laatu on hyvä ja kaikki tyytyväisiä.

• tai nussi
        TERHO WESSMAN kirjoitti:

jos et osaa käyttää idiootti

• Lapinjätkä

Kannattaa tutustua www.Kotamestarit.fi
      Ehdottomasti paras laatu ja ulkonäkö

• Jänkäkoira

Perusmuttereita, joiden hankintaa kehotan harkitsemaan kahdesti. Nätinnäköisiä, mutta toimivat huonosti noilla mitoilla. Pikkasen lisää leveyttä ja seiniin korkeutta ja huuvat veke, niin mikä ettei...

• kotaperäläinen
        Jänkäkoira kirjoitti:

Perusmuttereita, joiden hankintaa kehotan harkitsemaan kahdesti. Nätinnäköisiä, mutta toimivat huonosti noilla mitoilla. Pikkasen lisää leveyttä ja seiniin korkeutta ja huuvat veke, niin mikä ettei...

...muuta kun maaomistajan luvan.
        Kotani on näes kangasseinäinen ja pelittää oikein hyvin mun käyttöön.
        Ruoteet on pystyssä ympäri vuoden,mutta kangasseinät nosta ja lasken tarvittessa.
        Avotuli on aina avotuli,ei ole sen voittanutta.
        Ja jos ei sada ihan kaatamalla,voin istuskella kodan edustalle laitetussa kangaskatoksessa katselemassa järvelle.
        Lähellä on vanha huvilateltta makuuhuoneena ja olo on kuin hotellissa.Ja seura yleensä parempaa.

• :)
      • grillmann

Värkkäsin itse grillimajan. Hormina on 400mm ilmastointiputki ja tulisijana öljytynnyri. Tynnyri on jalasten varassa ja alla 4 kpl 100mm reikää. Grilli on korotettu, ja noin 10 senttiä maasta. Vetää penteleen hyvin.

• osaaaamaton
        grillmann kirjoitti:

Värkkäsin itse grillimajan. Hormina on 400mm ilmastointiputki ja tulisijana öljytynnyri. Tynnyri on jalasten varassa ja alla 4 kpl 100mm reikää. Grilli on korotettu, ja noin 10 senttiä maasta. Vetää penteleen hyvin.

Tarkeinta omn tehda se irti maasta.
        Itse ostin valmiin mutterin n 380cm halkaisija.
        Irtoharkoille paksut puut joissa tilaa niin, etta lopullisen puulattian saa niiden varaan tehtya.
        Maata vasten rak on aina savutin jos ei ole ovi auki.
        Nyt on n 15cm halkaisijaltaan korvausilmaputki tuomassa ilmaa kesagrillin alta.
        Hyvin toimii, ei edes huuvaa ole.
        Ei koskaan savua sisalla.
        Kustannus n 2100 valmispaketti.
        Sitten tarvikkeet ym muutama satku max.
        4 aijaa kiinnitti puuosat toisiinsa ja sitten tama aija teki pari viikkoa loppuun muutaman tunnin per paiva.
        On kallion paalal jylhasti jarvinakymin.
        Ja varavuoteita on useita.
        Mieti viela ikkunoiden paikat, ei pakko olla tasaisesti joka toisella seinalla.
        Lycka till!

• Kotarakentaja

Näissä kodissa on myös LAADULLISESTI suuria eroja.

Halvemmat valmistajat:

-kuusi on päärakennusaine, ongelma tulee kestävyydessä ja kakkoslaadussa
      -yksinkertaiset ikkunat
      -paneeliseinät ja alle 45 mm seinät jotka vääntyy ja päästävät kylmän sisään
      -"lelu" lukot, eli ulko-ovissa on jonkinlainen 1600 luvun lukko, nykyään laadukkaissa kodissa on jo kunnon lukot kuten omakotitalon ovessa.
      -Poron taljat päästävät karvaa
      -Paketti tulee osissa, eli tässäkin on suuria heittoja. Osa kodista tulee "ikea" mentaliteetillä että huovat ja ikkunat on kiinnitettävä itse ja mikäs siinä jos on 3 viikon kesäloma nii ei tarvitse miettiä mitä lomalla tekee.
      -Grilleissä on suuret erot. Näitäkin on laidasta laitaan eli älä osta sikaa säkissä
      -Nuoria yrityksiä jotka tekevät halvalla B-laatua

Laadukkaat tuotteet:

-Männystä pääraaka-aine
      -Seinät 45mm mäntyhirttä
      -Lämpöikkunat
      -Viimeistely
      -Katot huovitettuna, ikkunat kiinni ja lukot pesässä jo ennen toimitusta.
      -Usein pitkä historia alalla, hyvät asiakassuhteet.

Itse olen kasaillut tuollaisia jo useamman vuoden ja erilaisia malleja niin on jo pieni tuntuma mikä on helppo kasata ja mikä vaikeampaa ja nuo halvat 2000-3000 € kodat ovat juuri niitä ongelmapesiä eli ostat yhden ja parin vuoden päästä saatkin vaihtaa ikkunat, katot ja grillin. Näitä riittää.

Eli kun ostat kotaa tai muutakin tuotetta nii käy hyvä ihminen kattomassa paikan päällä ja kun kerralla ostaa hyvän niin ei tarvi sitten hankkia heti uutta. Pistä myykä koville ja pyydä syyt miksi hänen tuote on parempi kuin toinen, EROJA ON. Tässä muutama sivu mistä kannattaa katsoa:

www.leseko.com
      www.arcticfinland.com
      www.activegarden.com
      www.netrauta.fi

• Varovasti...

LUKEKAA GRILLIKODAN OSTAJAT!!!

Mielenkiintoista tekstiä Ultimate Marketin (Innoros Oy) tuotteista.

Toimitus ongelmia (http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/446)

konkurssi takana (http://www.kaleva.fi/uutiset/talotuotanto-jatkuu-pomarkussa/223206)

eli kannattaa olla varovainen jos myyjät pyytää tilauksen yhteydessä etukäteismaksua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53