Minulla on kaksivuotias kummipoika, joka ei osaa muodostaa vielä kunnollisia sanoja. Eli jokeltelee ja hakee kyllä sanoja sinnepäin, mutta ei osaa ääntää muuta kuin sanat "äiti" ja "itä".
Mistä tämä voi johtua, voiko tästä olla jo oikeasti huolissaan?
Ei osaa puhua
4
1290
Vastaukset
- kolmen pojan äiti
pojat oppivat usein tyttöjä hitaammin puhumaan, eikä 2-vuotias poika, joka ei osaa vielä kunnolla puhua, ole ollenkaan harvinaista.
- Flikka
Tosiaan kummipoikasi on kehittynyt kuvauksestasi päätelleen hieman hitaammin, kuin lapsen keskimäärin. (jonkun täytyy olla keskiarvoa hitaampi, jotta toinen voisi olla nopeampi kuin keskiarvo).
Kuitenkin kummipoikasi kehitys on normaalin rajoissa. Kaikki oppii aikanaan ja omaan tahtiinsa. Pojan puheen kehitystä voit tukea lukemalla ja loruilemalla hänen kanssaan. kolmivuotis neuvolassa puututaan, jos pojan puheen kehitys on vielä huomattavan jäljessä tai jos puheen lisäksi pojan kehitys on huomattavasti viivästynyt muillakin osa-alueilla. - hoitsu
jos "kommunikoi" kuitenkin muuten, niin kyl ne sanat sieltä ajallaan tulee =)
Edellinen vastasi myös hyvin, kyl ne neuvolas sit katsoo!! Ja hyviä vinkkejäkin tuli jo.. - Tellu
Minulla poika täytti 3 vuotta ja eikä puhu kunnolla. Ennen päivähoitoon menoa puhui tosi vähän. Siellä rupesi puhekkin sujumaan. Ei vielläkään puhu oikein kunnolla, mutta uskon että kyllä se siitä. Minä kyllä osasin odottaa puhe vaikeuksia, koska vanhimmalla pojalla oli saman tapaisia ongelmia. Puheenkehityksen viivästymistä ja muita puheongelmia. Nyt hän on eka luokalla ja puhuu kuin papupata ja oppi myös lukemaan, vaikka alku näytti hankalalta. Toiset oppii aikaisemmin puhumaa ja toiset myöhemmin. Kaikki lapset ovat yksilöitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli275324Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123885Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403197IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512810Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851312Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861308- 601193
- 791139
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961112Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2141091