Olen seurannut mielenkiinnolla kiivasta Turkki-keskustelua, ja ajattelin, että hämmennämpä minäkin vähän tätä soppaa. Kerran olen käynyt Turkin Marmariksessa, ja totesin heti, että eipä tarvi mennä toistamiseen. Huom: tämä on vain minun mielipiteeni, sillä tapasin ko. paikassa ikuisia Turkki-faneja ja kunnioitan heidän mieltymystään. Itse tykkään ulkomaille mennessäni puhua vähän muitakin kieliä kuin suomea - Turkissa pärjää taas kielitaidotonkin. Haluan omatoimisesti tutustua muuhunkin kuin hotellialueeseen, tapaamani Turkki-fanit tykkäsivät taas siitä, että ei tartte lähteä mihinkään hotellilta, koska kaikki tarvittava löytyy sieltä. Ja vielä suostuvat avaamaan piikinkin...Maksaa voi sitten, kun muistaa ja jaksaa - eikä varmasti Turkki-fanin mielestä tule kuse... tarkoitan, huijatuksi! Matkojen hinnat ovat kieltämättä halvat, mutta halvaksi ei itse paikan päällä oleskelu tosiaankaan tule. Tuntuu, että "matka-ale" houkuttaa ne tietyt ja samat aina yhä uudestaan samaan paikkaan, samaan hotelliin, samaan huoneeseen...Näinhän se matkailu avartaa, tai sitten ei?
Matkailu avartaa...
41
4387
Vastaukset
- eipä avartanut sinuakaan
Kyllähän siihen tarvitaan oikea asenne, jos haluaa matkan avartavan. Mielestäni et ole yhtään kummempi matkailijana kuin nuo kertomasi ns. esimerkki tyypit. Olet valmis yhden lomasi perusteella uskomaan, että Turkissa pärjää kielitaidotonkin. Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa:) Sinulle on joku suomalaisturistien lomakohde on sama kuin koko Turkki. Eipä matkailu sinua vartanut, mutta syy ehkä onkin asenteessasi eikä matkailussa. Tämäkin on vain minun mielipiteeni ellei kukaan toinen kerro samoin ajattelevansa;)
- tai jumittaa
Olen lukuisia kertoja Turkissa käynyt ja osittain samaa mieltä kanssasi.
Itse olen reissannut monessakin Turkin kohteessa ja mieluummin hotellissa, jossa monia kansalaisuuksia. Olen jopa opiskellut 3 vuotta turkkia. Ja kuljen ihan eri polkuja kuin suomalaishotelleihin jumittuneet.
Mutta yksi kerta Marmariksessa ei tee sinusta asiantuntijaa. Siellä kyllä pärjää suomella, se on totta. Jotkut haluavat ihme kyllä kuunnella suomikaraokea, katsoa Suomen tv:tä yms. Eli ihan kuin ei ulkomailla olisikaan.
Muutama tuttuni kuuluu tähän Metropol-porukkaan, ja varaa lähdöt jo joulukuussa, että varmaan pääsee siihen hotelliin. Nämä ovat arkoja puhumaan englantia, joten heille on helpotus pärjätä suomella. Ohjelmakin on aina sama: päivät vain altaalla (ei koskaan rannalle), veneretki (aina sama vene), markkinat jne. Vuodesta toiseen.
Minä kaipaan vaihtelua ja tutustumista ympäristöön, joten kuljemme Marmariksessa aika paljon eri teitä, asun aina eri hotlassa. En silti katso, että heidän tapansa on väärä, minusta se on vain yksitoikkoista. Mutta kukin viettää lomansa kuten haluaa.. Jotkut kaipaavat tuttua ja turvallista, eivätkä muusta uneksi. - Zeynep1
joo kaikkea loytyy, ihmisia joka lahtoon. vaikka itse olen asunut Turkissa pitkat patkat en ole "turkkifani" koska muutin maahan alunperin olosuhteiden pakosta enka ollut ennen muuttoa koskaan kaynyt koko maassa. aluksi en edes pitanyt Istanbulin kaaoksesta. mutta olen kylla tormannyt kaikenmaailman ruusunpunaiset lasit silmilla -tyyppeihin, joilla ei loppupelissa ole mitaan tajua siita mita arkielama Turkissa on: esim. suomalaiset naiset jotka avoimesti juopottelevat paikallisten miesten kanssa luullen etta "ollaan vaan kavereita" jne.
Turkissa on uskomattoman huonoja lomapaikkoja (mielestani kaikki turistirysat ja erityisesti marmariksen "sillit suolassa" -ranta) ja myos todella upeita paikkoja (Patara, Fethiyen lahti, Datcan niemimaa jne). On hupaisaa, etta monien pakkomielteena on juuri Turkin turistirysamaisemmat paikat eika suinkaan ne aidosti hienot paikat (eipa ihme, eihan aurinkomatkat muualle viekaan).
Tosin pakko huomauttaa, etta Marmariksen ulkopuolella ei muuten suomella todellakaan parjaa. Itseasiassa Istanbulissa ei parjaa useimmiten edes englannilla vaan on pakko osata turkkia.
Yleistat koko Turkin, joka on kaksi kertaa Suomen kokoinen alue, yhden turistirysa/pikkukaupungin perusteella --- missa on teikalaisen avarampi maailmankuva? Marmaris on sitapaitsi varmasti yksi epaturkkilaisin paikka koko maassa.
No jokatapauksessa joka kansasta loytyy niita jotka vannovat yhden paikan nimeen. Olen tormannyt parilla etelanlomalla eri Valimeren maissa naihin tyyppeihin: hotellilta ei lahdeta minnekkaan, samassa paikassa lomaillaan vuodesta toiseen, mutta lahiympariston pikkukylista, hiljaisista rannoista saatika kaupungin toisella laidalla olevista ravintoloista ei tiedeta mitaan. Naita porukoita hengaa aika lailla myos Kanarialla, Kreikassa ja Italiassa. Samanlaisia tyyppeja loytyy paljon briteista, norjalaisista ja ruotsalaisista.- tai sitten ei jatkaa...
Joo, kiva kun ootte keskustelussa mukana. Mä olen sitä mieltä, että se ensivaikutelma matkakohteesta saattaa vaikuttaa siihen, että koko maasta jää ikävä kuva - näin mulla on käynyt myös jonkin muunkin maan suhteen, ei pelkästään Turkin. Esim. Belgiassa meiltä varastettiin kamera: sen jälkeen en ole ko. maassa käynyt - tosin se maa tuli kyllä kerralla koluttuakin läpikotaisin. Marokossa riitti myös vain se yksi ainoa viikko, jonka siellä vietin, koska en tykkää lomallani siitä, että perään huudellaan ruokottomuuksia ja ettei saa olla rauhassa. Niitä maita, joissa olen tykännyt käydä, on taas tosi paljon (joissakin olen käynyt useammankin kerran), mutta luulen, että aina jos jotain ikävää ko. kohteessa tapahtuu, tippuu kyseinen maa mun lomailukohteista pois.
- Zeynep1
tai sitten ei jatkaa... kirjoitti:
Joo, kiva kun ootte keskustelussa mukana. Mä olen sitä mieltä, että se ensivaikutelma matkakohteesta saattaa vaikuttaa siihen, että koko maasta jää ikävä kuva - näin mulla on käynyt myös jonkin muunkin maan suhteen, ei pelkästään Turkin. Esim. Belgiassa meiltä varastettiin kamera: sen jälkeen en ole ko. maassa käynyt - tosin se maa tuli kyllä kerralla koluttuakin läpikotaisin. Marokossa riitti myös vain se yksi ainoa viikko, jonka siellä vietin, koska en tykkää lomallani siitä, että perään huudellaan ruokottomuuksia ja ettei saa olla rauhassa. Niitä maita, joissa olen tykännyt käydä, on taas tosi paljon (joissakin olen käynyt useammankin kerran), mutta luulen, että aina jos jotain ikävää ko. kohteessa tapahtuu, tippuu kyseinen maa mun lomailukohteista pois.
Niin, MUTTA: uskon etta monelle voi jaada huono maku myos Suomesta, jos siella vierailee loska-aikaan, kuulee asiattomuuksia asematunnelin juopoilta ja saa tylya palvelua Hesan ravintoloissa. Nama ovat vain osa Suomen realiteetteja: jos ihminen odottaa eloveenatyttojen kohteliaisuutta, pohjoismaista hyvinvointia ja Kolin maisemia Helsingilta, voi koppavat stadilaiset, katujuopot ja jaykahko palvelualttius olla huomattava pettymys....
Itse en lahde yleistamaan mitaan maata parin negatiivisen kokemuksen perusteella: niitakin kun on kertynyt joka maasta, hyvin ikaviakin mahtuu joukkoon niin kotimaasta kuin myos muualta. Suomesta kannattaa nahda muutakin kuin vain Senaatintori tai Kerava, Lontoon ulkopuolelle kannattaa uskaltaa pistaytya ja Turkin rantakohteista saa mahdollisimman huonon kuvan juuri Marmariksessa lomailemalla. Suosittelen etta itse kukin lahtee aurinkomatkoiltaan hieman ulkopuolellekin seikkailemaan etta saa ko maasta hieman tasapuolisemman kuvan. - rempseä täti
tai sitten ei jatkaa... kirjoitti:
Melko vähästä hylkäät lomakohteen.
Jösses, jos jokainen turisti joka Suomessa näkee lapsijuopot tai astuu 3:n ratikkaan, pöyristyy niin näkemästään, ettei palaa koskaan. Ja kirjoittaa omassa maassaan kauhistuttavasta kokemuksesta.
Hölmöhän sellainen turisti on. Vähän seikkailumieltä peliin, kun matkustaa. ;-) Mutta naukumaijat toki voivat jäädä kotiin. - selam
Sanopa mitä pidät Turkin parhaana (ranta)lomakohteena (tiedän, tämä on aika hölmö kysymys). Olin pari vuotta sitten Patarassa ja minusta se oli paras ranta missä ikinä olen ollut (Suomenlahdella tosin on komeat rannat, mutta vähän eri mielessä). Se on hieno, luonnontilainen ranta, todella uniikki. En paljoa ole rantoja kolunnut ja nekin vähät ovat olleet surkeita (Marmaris, Antalyan Konyaalti ja Lara, kerran jopa Büyükada). Nyt pitää kuulema löytää hyvä lomakohde ja ranta olisi tärkeä, kun on lapsikin mukana. Anna vihje. Millainen on Datça?
Turkissa on todella vastenmielisiä lomakohteita, mutta myös aivan uskomattoman hienoja paikkoja. Turkki on todella moninmutkainen maa ja kaikkea löytyy. Mitä kauemmin olen täällä asunut, sitä huonommin huomaan tätä maata ymmärtäväni.
Laseista sen verran, että minusta koomisimpia ovat nämä "vasta-2-tuntia-Turkissa-voisin-kuvitella-asuvani täällä-lopun-ikääni" -tyypit. Ne joille kaikki on hienoa, aitoa ja rohkeaa vastapainona tylsyydelle Suomessa. Tervetuloa vaan joulukuussa kyntämään sohjoa Ankaraan, kun kengät ovat märät ja Giman muovikassi repeää kesken kotimatkan. Toooosi eksoottista.
Turistin liikkumasäde on 200 m turistibussimatkat. Antalyan Larassa olen ollut huimassa turkkilaisessa ravintolassa, jossa ei ollut turistin turistia. Vain siksi, että ravintolaan olisi pitänyt matkustaa 10 min dolmusilla ja puhua turkkia. - petsku
selam kirjoitti:
Sanopa mitä pidät Turkin parhaana (ranta)lomakohteena (tiedän, tämä on aika hölmö kysymys). Olin pari vuotta sitten Patarassa ja minusta se oli paras ranta missä ikinä olen ollut (Suomenlahdella tosin on komeat rannat, mutta vähän eri mielessä). Se on hieno, luonnontilainen ranta, todella uniikki. En paljoa ole rantoja kolunnut ja nekin vähät ovat olleet surkeita (Marmaris, Antalyan Konyaalti ja Lara, kerran jopa Büyükada). Nyt pitää kuulema löytää hyvä lomakohde ja ranta olisi tärkeä, kun on lapsikin mukana. Anna vihje. Millainen on Datça?
Turkissa on todella vastenmielisiä lomakohteita, mutta myös aivan uskomattoman hienoja paikkoja. Turkki on todella moninmutkainen maa ja kaikkea löytyy. Mitä kauemmin olen täällä asunut, sitä huonommin huomaan tätä maata ymmärtäväni.
Laseista sen verran, että minusta koomisimpia ovat nämä "vasta-2-tuntia-Turkissa-voisin-kuvitella-asuvani täällä-lopun-ikääni" -tyypit. Ne joille kaikki on hienoa, aitoa ja rohkeaa vastapainona tylsyydelle Suomessa. Tervetuloa vaan joulukuussa kyntämään sohjoa Ankaraan, kun kengät ovat märät ja Giman muovikassi repeää kesken kotimatkan. Toooosi eksoottista.
Turistin liikkumasäde on 200 m turistibussimatkat. Antalyan Larassa olen ollut huimassa turkkilaisessa ravintolassa, jossa ei ollut turistin turistia. Vain siksi, että ravintolaan olisi pitänyt matkustaa 10 min dolmusilla ja puhua turkkia.Jos minä vietän lomaa Alanyassa ja miettisin muuttamista sinne hetken mielijohteesta 2 tuntia maassa olleena...niin tuskin minä Ankaraan lähtisin sohjoa kyntämään. Tuli oltua suomalaisen ystävän luona viime kesänä 1 kuukausi Alanyassa eikä oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa ja paljon tuli nähtyä kiitos siitä ystävälle ja hänen Turkkilaiselle miehelleen. 2 viikon päästä lähden ns. hotellilomalle katsotaan mitä se tuo tullessaan...
- JokaKesä
petsku kirjoitti:
Jos minä vietän lomaa Alanyassa ja miettisin muuttamista sinne hetken mielijohteesta 2 tuntia maassa olleena...niin tuskin minä Ankaraan lähtisin sohjoa kyntämään. Tuli oltua suomalaisen ystävän luona viime kesänä 1 kuukausi Alanyassa eikä oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa ja paljon tuli nähtyä kiitos siitä ystävälle ja hänen Turkkilaiselle miehelleen. 2 viikon päästä lähden ns. hotellilomalle katsotaan mitä se tuo tullessaan...
Kyllähän te Selam ja Zeynep tietysti Turkin tunnette paremmin ja olette nähneet paljon ja kiitos monista mielenkiintoisista jutuistanne, mutta älkää nyt ihmeessä haukkuko noin kauheasti turisti paikkoja. Marmaris voi olla teidän mielestänne surkea, mutta minun ja monen muun mielestä aivan ihana paikka, ainakin vielä. Onhan Marmariksen ulkopuolella ihania maisemia ja parempia rantoja ja tuonne Datcan suuntaan oli myös huikeat näköalat ja paljon nähtävää löytyisi pienellä vaivalla. Minulle riittää lyhyemmällä reissulla veneretki ja makoilu rannalla, eikä väenpaljous häiritse eikä rantakaan niin kaamea ole kun vertaa miten likaista vettä ja ruohottuneita rantoja on koto Suomessa. Minusta on myös ihanaa istuskella baareissa ja kuunnella hyvää musiikkia ja jopa käydä diskoissa "joraamassa" kun Suomessa kaikki paikat on suunnatta pelkästään nuorille. Marmariksessa on myös helppo liikkua ja kaikkea tarvittavaa löytyy. En kyllä muuttaisi asumaan sinne enkä muuallekkaan Turkkiin, mutta kiva siellä on käydä ja nytkin odotan innolla tulevaa Marmariksen matkaani.
- mieltä
JokaKesä kirjoitti:
Kyllähän te Selam ja Zeynep tietysti Turkin tunnette paremmin ja olette nähneet paljon ja kiitos monista mielenkiintoisista jutuistanne, mutta älkää nyt ihmeessä haukkuko noin kauheasti turisti paikkoja. Marmaris voi olla teidän mielestänne surkea, mutta minun ja monen muun mielestä aivan ihana paikka, ainakin vielä. Onhan Marmariksen ulkopuolella ihania maisemia ja parempia rantoja ja tuonne Datcan suuntaan oli myös huikeat näköalat ja paljon nähtävää löytyisi pienellä vaivalla. Minulle riittää lyhyemmällä reissulla veneretki ja makoilu rannalla, eikä väenpaljous häiritse eikä rantakaan niin kaamea ole kun vertaa miten likaista vettä ja ruohottuneita rantoja on koto Suomessa. Minusta on myös ihanaa istuskella baareissa ja kuunnella hyvää musiikkia ja jopa käydä diskoissa "joraamassa" kun Suomessa kaikki paikat on suunnatta pelkästään nuorille. Marmariksessa on myös helppo liikkua ja kaikkea tarvittavaa löytyy. En kyllä muuttaisi asumaan sinne enkä muuallekkaan Turkkiin, mutta kiva siellä on käydä ja nytkin odotan innolla tulevaa Marmariksen matkaani.
JokaKesän kanssa,että vaikka onkin kivoja kirjoituksia Selamilla ja Zeynepilla niin alkaa kyllästyttään heidän tapansa mollata turisti kohteita.
Jos joku kysyy esim Marmariksesta jotain niin tarvitseeko siihen vastata,että mene sinne ja tai tänne niin on paremmat rannat ja halvemmat hinnat yms..näet aitoa Turkkia...Kysyjähän on nimenomaa halunnut tietoa kysytystä paikasta. - Zeynep1
mieltä kirjoitti:
JokaKesän kanssa,että vaikka onkin kivoja kirjoituksia Selamilla ja Zeynepilla niin alkaa kyllästyttään heidän tapansa mollata turisti kohteita.
Jos joku kysyy esim Marmariksesta jotain niin tarvitseeko siihen vastata,että mene sinne ja tai tänne niin on paremmat rannat ja halvemmat hinnat yms..näet aitoa Turkkia...Kysyjähän on nimenomaa halunnut tietoa kysytystä paikasta.Marmariksen alue ei ole vain Marmaris ja Icmeler, vaan laajempi asutuskeskittyma, jonka sisalle mahtuu paljon nakemisen arvoisia paikkoja. Turunc, Akyaka ja Kumlubuk ovat tosiasiassa erittain lahella Marmarista, noin 15 minuutin dolmusmatkan (Akyaka) tai 15min venematkan (Kumlubuk ja Turunc) paassa. Outoa, etta naista ei saisi mainita kun keskustellaan lomailusta Marmariksessa.
Suurimpaan osaan naista suomalaiset matkanjarjestajat eivat vie ihmisia - ja tasta syysta olisi mielestani typeraa jattaa suosittelematta paikkoja jotka ovat 15min dolmusmatkan paassa Marmariksen keskustasta ja tuhat kertaa hienompia kuin kaupungin ydinkeskusta.
Jos turisti saapuu viikoksi Helsinkiin, etko suosittelisi hanta kaymaan myos Suomenlinnassa? Senaatintori ja Aleksanterinkatu antavat Helsingista eparealistisen kuvan aivan kuten Marmariksen keskustan uimaranta ja paakatu antavat Marmariksen alueesta.
Kuka tahansa, joka kay katsastamassa vaikkapa Turuncin ja Akyakan rannat ymmartaa kylla miksi niin julmasti 'mollaan' Marmarista. Kyllahan suomalaisetkin mollaavat Keravaa kun tietavat, etta Porvoo ja Helsinki ovat natimpia ja mielenkiintoisempia paikkoja lahiseudulla.
Sitapaitsi: olen lukemattomat kerrat kommentoinut myos Marmariksen keskustaa itseaan: missa supermarketit on, mista mikakin dolmus lahtee, missa on hyvia ravintoloita jne.
Suosittelen todellakin etta ihmiset uskaltautuvat myos siihen Akyakaan menevaan dolmukseen ja kayvat katsomassa kuinka hienoja rantoja Marmariksen *alueella* on - vaikkakin aivan sen ydinkeskustan ulkopuolella. Vasta sitten he ymmartavat miksi ihmeessa mielestani Marmariksen ranta on likainen ja ahdistava paikka jossa kenenkaan ei kannata koko lomaansa lohota. Ei Hietsukaan anna sita parasta kuvaa Suomen luonnosta. - et halua
Zeynep1 kirjoitti:
Marmariksen alue ei ole vain Marmaris ja Icmeler, vaan laajempi asutuskeskittyma, jonka sisalle mahtuu paljon nakemisen arvoisia paikkoja. Turunc, Akyaka ja Kumlubuk ovat tosiasiassa erittain lahella Marmarista, noin 15 minuutin dolmusmatkan (Akyaka) tai 15min venematkan (Kumlubuk ja Turunc) paassa. Outoa, etta naista ei saisi mainita kun keskustellaan lomailusta Marmariksessa.
Suurimpaan osaan naista suomalaiset matkanjarjestajat eivat vie ihmisia - ja tasta syysta olisi mielestani typeraa jattaa suosittelematta paikkoja jotka ovat 15min dolmusmatkan paassa Marmariksen keskustasta ja tuhat kertaa hienompia kuin kaupungin ydinkeskusta.
Jos turisti saapuu viikoksi Helsinkiin, etko suosittelisi hanta kaymaan myos Suomenlinnassa? Senaatintori ja Aleksanterinkatu antavat Helsingista eparealistisen kuvan aivan kuten Marmariksen keskustan uimaranta ja paakatu antavat Marmariksen alueesta.
Kuka tahansa, joka kay katsastamassa vaikkapa Turuncin ja Akyakan rannat ymmartaa kylla miksi niin julmasti 'mollaan' Marmarista. Kyllahan suomalaisetkin mollaavat Keravaa kun tietavat, etta Porvoo ja Helsinki ovat natimpia ja mielenkiintoisempia paikkoja lahiseudulla.
Sitapaitsi: olen lukemattomat kerrat kommentoinut myos Marmariksen keskustaa itseaan: missa supermarketit on, mista mikakin dolmus lahtee, missa on hyvia ravintoloita jne.
Suosittelen todellakin etta ihmiset uskaltautuvat myos siihen Akyakaan menevaan dolmukseen ja kayvat katsomassa kuinka hienoja rantoja Marmariksen *alueella* on - vaikkakin aivan sen ydinkeskustan ulkopuolella. Vasta sitten he ymmartavat miksi ihmeessa mielestani Marmariksen ranta on likainen ja ahdistava paikka jossa kenenkaan ei kannata koko lomaansa lohota. Ei Hietsukaan anna sita parasta kuvaa Suomen luonnosta.tajuta mitä tarkoitin eli selvennetään vielä sitten asiaa sinulle...Jos kysyn täällä Marmariksen rannasta niin enköhän suurella todennäköisyydellä tarkoita silloin sitä "roskaista huonoa"rantaa,ja haluan tästä rannasta vastauksia...Jos kysyn,että onko Marmariksen(tällä nyt tarkoitan sitä turistirysää enkä lähialueita)lähistöllä kauniita rantoja yms näkemisen arvoisia paikkoja niin silloin on vastauksesi oikea.
Tämä ei kohdistu ainoastaan sinuun mutta joskus ottaa vaan päähän kun asioihin kommentoidaan lukematta kysymystä kunnolla eli kommentoidaan asian vierestä.
Esimerkkinä voisi myös mainita tässä tapauksen jossa kysyin busseista niin vastauksia sain auton vuokraamisesta.Sainko siis vastauksen kysymykseeni busseista? - Zeynep1
et halua kirjoitti:
tajuta mitä tarkoitin eli selvennetään vielä sitten asiaa sinulle...Jos kysyn täällä Marmariksen rannasta niin enköhän suurella todennäköisyydellä tarkoita silloin sitä "roskaista huonoa"rantaa,ja haluan tästä rannasta vastauksia...Jos kysyn,että onko Marmariksen(tällä nyt tarkoitan sitä turistirysää enkä lähialueita)lähistöllä kauniita rantoja yms näkemisen arvoisia paikkoja niin silloin on vastauksesi oikea.
Tämä ei kohdistu ainoastaan sinuun mutta joskus ottaa vaan päähän kun asioihin kommentoidaan lukematta kysymystä kunnolla eli kommentoidaan asian vierestä.
Esimerkkinä voisi myös mainita tässä tapauksen jossa kysyin busseista niin vastauksia sain auton vuokraamisesta.Sainko siis vastauksen kysymykseeni busseista?jos selaat palstaa, tajuat aika vikkelaan etta harva kysymys taalla on yhta selkeasti esitetty kuin oma esimerkkisi. 99% kysymykset talla palstalla on ymparipyoreita ja yleisia joihin mielestani voi myos vastata laajemminkin.
ymmartaakseni tama palsta on keskustelupalsta - ei kysymys-vastus-palsta, jossa asian vieresta ei saa mainita yhtaan mitaan.
keskustelun tarkoitus on yleensa se, etta ajatuksia vaihdetaan puolin ja toisin -- asiasta ja sen vierestakin. ehkapa keskusteluun kyllastyneiden pitaisi aloittaa uusi "kysymys-vastaus" -palsta, jossa marmariksen rannan aurinkotuolien hinnoista ei saa lainkaan ronsyilla siihen, etta Turuncissa on parempi ranta. Keskustelun iloa?
hyvaa paivanjatkoa itse kullekin. - lomani aikana
Zeynep1 kirjoitti:
Marmariksen alue ei ole vain Marmaris ja Icmeler, vaan laajempi asutuskeskittyma, jonka sisalle mahtuu paljon nakemisen arvoisia paikkoja. Turunc, Akyaka ja Kumlubuk ovat tosiasiassa erittain lahella Marmarista, noin 15 minuutin dolmusmatkan (Akyaka) tai 15min venematkan (Kumlubuk ja Turunc) paassa. Outoa, etta naista ei saisi mainita kun keskustellaan lomailusta Marmariksessa.
Suosittelen todellakin etta ihmiset uskaltautuvat myos siihen Akyakaan menevaan dolmukseen ja kayvat katsomassa kuinka hienoja rantoja Marmariksen *alueella* on - vaikkakin aivan sen ydinkeskustan ulkopuolella. Vasta sitten he ymmartavat miksi ihmeessa mielestani Marmariksen ranta on likainen ja ahdistava paikka jossa kenenkaan ei kannata koko lomaansa lohota. Ei Hietsukaan anna sita parasta kuvaa Suomen luonnosta.Vierailin monta kertaa (melkein joka päivä) Turunchin rannalla ja pari kertaa Datchassa (mielenkiintoinen vuoristomatka linja-autolla).
Olisi mennyt loma aivan pilalle muuten, jos olisin jäänyt sisäänheittäjien ja kauppiaitten armoille hotellialueelle. Mugla oli myös aika aidontuntuinen kaupunki n. tunnnin (muistaakseni) linja-automatkan päässä.
Enää en Marmarikseen palaa, jos hinnat ovat tosiaan ryöstäytyneet käsistä ja kusetuksen makua havaittavissa. - kkk
selam kirjoitti:
Turistin liikkumasäde on 200 m turistibussimatkat. Antalyan Larassa olen ollut huimassa turkkilaisessa ravintolassa, jossa ei ollut turistin turistia. Vain siksi, että ravintolaan olisi pitänyt matkustaa 10 min dolmusilla ja puhua turkkia.Kuin omia ajatuksiani:) Ensimmäinen päivä Turkissa ja Ankarassa oli ikimuistoinen ja pudotti komeasti realiteetteihin. Tulin tammikuussa ja sohjoa oli nilkkaan saakka ja ilmassa nokea niin, että hiukset oli pestävä moneen kertaan ennen kuin niistä sai puhtaat.
Kivahan se on, jos ensivaikutelma maasta on positiivinen, mutta takuu varmasti niitä pettymyksiäkin tulee ajan kuluessa. - arabityttö
Olen aivan samaa mieltä. Olen asunut myös "pitkät pätkät" turistirysässä aj se todellakaan ei ole aitoa turkkia, vaan kaukana kaukana sitä. Se on Eurooppaa, muu on turkkia. Pidän Turkista kovasti, mutta en turistirysän show-elämästä. Se on rasittavaa ja ahdistavaa ja epätodellista. Lisäksi siellä on paljon paskaakin ja huijaamista.
Onneksi olen nähnyt Turkkia muualtakin 1000000000 kertaa kauniimmimista paikosta kuin joku Marmariksen likainen ranta. Näitä esim.muita kaupunkeja jo voi sanoa Turkiksi ja löytyy sieltä uskomattoman kauniita paikkoja.
Mutta kun matkanjärjestäjät vievät parilla sadalla rysään kuuntelemaan suomea ja suomiblondien palvelemaksi niin ja "avuliaat" ja anteliaat suomitytöt ovat opettaneet tarjoilijapojille suomea "romanntisissa merkeissä".
Sekin on eritt tyhmää, että tyhmät tytöt menevät touhuamaan vaikka mitä näiden maalta tulleiden tarjoilijapoikien kanss aja kuvittelevat heidän olevan "länsimaalaisia" jos niillä sattuu olemaan feikki Niken paita ja farkut heh heh!
Niiden päässä ei ole länismaisuudesta kuultukaan.
Tulipas taas vähän osallistuttua tähänkin keskusteluun, Moi! - arabityttö
petsku kirjoitti:
Jos minä vietän lomaa Alanyassa ja miettisin muuttamista sinne hetken mielijohteesta 2 tuntia maassa olleena...niin tuskin minä Ankaraan lähtisin sohjoa kyntämään. Tuli oltua suomalaisen ystävän luona viime kesänä 1 kuukausi Alanyassa eikä oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa ja paljon tuli nähtyä kiitos siitä ystävälle ja hänen Turkkilaiselle miehelleen. 2 viikon päästä lähden ns. hotellilomalle katsotaan mitä se tuo tullessaan...
"katsotaan mitä se tuo tullessaan"? No, se tuo sen mitä itse haet. JOko 2 vkon loman ja levänneen rentoutuneen itsesi takaisin tai toisen valintasi mukaan, sen rantapojan tai baaritarjoilijan jota todennäköisesti tuolla lauseella tarkoitit. Elämä on valintoja. Kyllä suomityristityöt sen rantapojan sieltä löytävät jos haluavat.
- Ykä II
arabityttö kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä. Olen asunut myös "pitkät pätkät" turistirysässä aj se todellakaan ei ole aitoa turkkia, vaan kaukana kaukana sitä. Se on Eurooppaa, muu on turkkia. Pidän Turkista kovasti, mutta en turistirysän show-elämästä. Se on rasittavaa ja ahdistavaa ja epätodellista. Lisäksi siellä on paljon paskaakin ja huijaamista.
Onneksi olen nähnyt Turkkia muualtakin 1000000000 kertaa kauniimmimista paikosta kuin joku Marmariksen likainen ranta. Näitä esim.muita kaupunkeja jo voi sanoa Turkiksi ja löytyy sieltä uskomattoman kauniita paikkoja.
Mutta kun matkanjärjestäjät vievät parilla sadalla rysään kuuntelemaan suomea ja suomiblondien palvelemaksi niin ja "avuliaat" ja anteliaat suomitytöt ovat opettaneet tarjoilijapojille suomea "romanntisissa merkeissä".
Sekin on eritt tyhmää, että tyhmät tytöt menevät touhuamaan vaikka mitä näiden maalta tulleiden tarjoilijapoikien kanss aja kuvittelevat heidän olevan "länsimaalaisia" jos niillä sattuu olemaan feikki Niken paita ja farkut heh heh!
Niiden päässä ei ole länismaisuudesta kuultukaan.
Tulipas taas vähän osallistuttua tähänkin keskusteluun, Moi!Me kaikki oletamme että "me" ollaan juuri se oikea turisti joka tietää tarkalleen mikä on se paras kohde mihin mennään vuodesta toiseen.Minulla on englantilainen työkaveri joka vaimonsa kanssa on käynyt 25 vuotta Kyproksessa.Ei missään muualla.Sama hotelli vuodesta toiseen.Vaimo makaa aamun rannalla ja käy iltapäivällä ostoksilla,mies seuraa pubissa jalkapalloa tai tennistä aamusta iltaan.Hämmästeli, kun kerroin että vaimoni kanssa ollaan 45 vuotta matkustellut vähintään kerran vuodessa,ehkä 55 matkaa,eikä kertaakaan samaan paikkaan.Olen nähnyt kaikki maanosat,ollut niin kaukana Suomesta että jos olisin mennyt piteempään olisin tullut kotiapäin.On semmoisia kohteita mihin voisi mennä uudestaan esm.Jerusalem,Tahiti ja Vanuatu.Kerran teimme extempore matkan Marmarikseen 2005 syksyllä.Sen jälkeen hämmästeltiin sitä Turkin mieltämystä mitä Suomalaisilla on.Arabimaitten jälkeen se on se vihoviimeinen paikka mihin mentäis.Avatkaa hyvät ihmiset silmät,tehkää matkustamisesta nautittavaa lomalla olemista.Marmaris sai pohjapisteet meiltä.Minulla on se käsitys että muutaman vuoden kuluttua,kun Suomalaiset saa silmät auki,niin kukaan ei lähde enää Turkkiin.
- Multakämmen
Ykä II kirjoitti:
Me kaikki oletamme että "me" ollaan juuri se oikea turisti joka tietää tarkalleen mikä on se paras kohde mihin mennään vuodesta toiseen.Minulla on englantilainen työkaveri joka vaimonsa kanssa on käynyt 25 vuotta Kyproksessa.Ei missään muualla.Sama hotelli vuodesta toiseen.Vaimo makaa aamun rannalla ja käy iltapäivällä ostoksilla,mies seuraa pubissa jalkapalloa tai tennistä aamusta iltaan.Hämmästeli, kun kerroin että vaimoni kanssa ollaan 45 vuotta matkustellut vähintään kerran vuodessa,ehkä 55 matkaa,eikä kertaakaan samaan paikkaan.Olen nähnyt kaikki maanosat,ollut niin kaukana Suomesta että jos olisin mennyt piteempään olisin tullut kotiapäin.On semmoisia kohteita mihin voisi mennä uudestaan esm.Jerusalem,Tahiti ja Vanuatu.Kerran teimme extempore matkan Marmarikseen 2005 syksyllä.Sen jälkeen hämmästeltiin sitä Turkin mieltämystä mitä Suomalaisilla on.Arabimaitten jälkeen se on se vihoviimeinen paikka mihin mentäis.Avatkaa hyvät ihmiset silmät,tehkää matkustamisesta nautittavaa lomalla olemista.Marmaris sai pohjapisteet meiltä.Minulla on se käsitys että muutaman vuoden kuluttua,kun Suomalaiset saa silmät auki,niin kukaan ei lähde enää Turkkiin.
Kun olet matkustanut niin paljon, niin mitä paikkaa suosittelet ? Olen itse reissannut Pohjoisamerikan ja Etelä-Afrikan läpikotaisin, joten kaipaisin uutta kohdetta. ETA-maatkin ovat jo tuttuja. Aasia on minulta kokematta, sillä en ole ollut esim. Thaimaasta ja Kiinasta kiinnostunut. Thaimaata olen pitänyt turisturysänä ja Kiinaa epämääräisen paskaisena paikkana. Tuntemukseni ei perustu tietoon vaan ovat todellakin vain ennakkoluuloja (tai -tietoja). Olen huomannut, että mitä enemmän reissaan ja vanhenen, sitä vähemmän mikään paikka enää sykäyttää. Globalisaation myötä paikat alkavat säätä lukuunottamatta muistuttaa toisiaan. Parhaat reissut olivat ne ensimmäiset nuorena tehdyt ulkomaanmatkat, kun kaikki oli vielä niin jännää.
- Zeynep1
Ykä II kirjoitti:
Me kaikki oletamme että "me" ollaan juuri se oikea turisti joka tietää tarkalleen mikä on se paras kohde mihin mennään vuodesta toiseen.Minulla on englantilainen työkaveri joka vaimonsa kanssa on käynyt 25 vuotta Kyproksessa.Ei missään muualla.Sama hotelli vuodesta toiseen.Vaimo makaa aamun rannalla ja käy iltapäivällä ostoksilla,mies seuraa pubissa jalkapalloa tai tennistä aamusta iltaan.Hämmästeli, kun kerroin että vaimoni kanssa ollaan 45 vuotta matkustellut vähintään kerran vuodessa,ehkä 55 matkaa,eikä kertaakaan samaan paikkaan.Olen nähnyt kaikki maanosat,ollut niin kaukana Suomesta että jos olisin mennyt piteempään olisin tullut kotiapäin.On semmoisia kohteita mihin voisi mennä uudestaan esm.Jerusalem,Tahiti ja Vanuatu.Kerran teimme extempore matkan Marmarikseen 2005 syksyllä.Sen jälkeen hämmästeltiin sitä Turkin mieltämystä mitä Suomalaisilla on.Arabimaitten jälkeen se on se vihoviimeinen paikka mihin mentäis.Avatkaa hyvät ihmiset silmät,tehkää matkustamisesta nautittavaa lomalla olemista.Marmaris sai pohjapisteet meiltä.Minulla on se käsitys että muutaman vuoden kuluttua,kun Suomalaiset saa silmät auki,niin kukaan ei lähde enää Turkkiin.
Mielenkiintoista huomata, etta jopa maailmaa laajemmalti kierrellyt henkilo yleistaa koko Turkin huonoksi lomakohteeksi pikkuruisen Marmariksen turistirysan perusteella. Kun suomalaiset saavat silmansa auki, he matkustavat Turkissa muuallekin kuin Marmarikseen.
- meitä on moneksi
Ykä II kirjoitti:
Mielenkiintoinen kertomus, Ykä II.
Mutta kuten Zeynep toteaa: yhden turistirysän perusteella ei voi koko maata teilata. Turkkihan on täynnänsä mitä mielenkiitoisempia paikkoja ja historiaa. Pelkkä Marmaris on kuin ulkomaalainen kävisi Keravalla ja luulisi, että Suomi on siinä, muuta ei koko maassa ole.
Olen itsekin matkustellut yli 20 vuotta ja monissa maissa. Mutta en noin kaukana, koska se ei ole ikinä ollut taloudellisesti mahdollista. Joku Vanuatu ei tulisi tuloillani kysymykseenkään.
Kaikkien matkojeni jälkeen ihastuin Turkkiin ekalla kerralla. Ihan kuin olisi kotiinsa tullut, enkä ollut sellaista tuntenut missään. Enpä usko käsitykseen, että suomalaiset lakkaisivat käymästä Turkissa, päinvastoin.
Kertomasi pariskunta viettää lomansa tosi tylsällä tavalla, mutta sehän lienee heidän asiansa. Meillä ei kaikilla ole edes mahdollisuutta kiertää koko maapalloa.
Eli minusta tuo kuulosti 'maailmankansalaisen' alentuvalta mielipiteeltä. Ja kovin suppea oli käsitys muiden lomailusta, meitä on joka lähtöön. Onneksi :-) - Ykä II
Multakämmen kirjoitti:
Kun olet matkustanut niin paljon, niin mitä paikkaa suosittelet ? Olen itse reissannut Pohjoisamerikan ja Etelä-Afrikan läpikotaisin, joten kaipaisin uutta kohdetta. ETA-maatkin ovat jo tuttuja. Aasia on minulta kokematta, sillä en ole ollut esim. Thaimaasta ja Kiinasta kiinnostunut. Thaimaata olen pitänyt turisturysänä ja Kiinaa epämääräisen paskaisena paikkana. Tuntemukseni ei perustu tietoon vaan ovat todellakin vain ennakkoluuloja (tai -tietoja). Olen huomannut, että mitä enemmän reissaan ja vanhenen, sitä vähemmän mikään paikka enää sykäyttää. Globalisaation myötä paikat alkavat säätä lukuunottamatta muistuttaa toisiaan. Parhaat reissut olivat ne ensimmäiset nuorena tehdyt ulkomaanmatkat, kun kaikki oli vielä niin jännää.
Nimenomaan,nuoruudessa tehdyt matkat vieläkin tässä iässä tekee kylmiä väreitä.Kaikki oli uutta,eka lentoja,ei tiennyt mistään mitään.Sitten tulee se maailmanmatkaajan rutiini,mä tiedän just miten pitää tehdä,mitä vaatia,ja miten siellä oli,kuis on täällä.Nuorempana kun ei ollut silleen varaa valita matkakohteita,päädyttiin enimmäkseen välimeren maihin.Rhodos,Cypros ja Malta.Sitten tuli Afrikka.Tunisia,Algeria ja Marokko,ei helvetissä,ei ikinä.Kyselit matkakohteita,nämä esittämäni ovat kaikki omatoimimatkoja.No:1 Gambia: Fajara Hotel Safari Garden.Moorea: Fare Vai Moena.Cook Iland: Sokala Villas,pistän linkin alempana.Palataan Turkkiin,toivon tosiaan että Marmaris on se heikoin kohde Turkissa ja että muut kohteet ovat rahan arvoisia.Siis semmoista kusettamista ja mieltämistä en ole missään muualla tavannut.En tosiaan viihtynyt siellä.
http://www.sokalavillas.com/ - neuvoa
Zeynep1 kirjoitti:
Suosittelen todellakin etta ihmiset uskaltautuvat myos siihen Akyakaan menevaan dolmukseen ja kayvat katsomassa kuinka hienoja rantoja Marmariksen *alueella* on - vaikkakin aivan sen ydinkeskustan ulkopuolella. Vasta sitten he ymmartavat miksi ihmeessa mielestani Marmariksen ranta on likainen ja ahdistava paikka jossa kenenkaan ei kannata koko lomaansa lohota. Ei Hietsukaan anna sita parasta kuvaa Suomen luonnosta.minua, kun olen lähdössä kesällä kahdeksi viikoksi Alanyaan, eli aikaa on vähän kierrellä lähiseutuakin. Osaatko suositella mitään Alanyan lähellä olevaa näkemisen arvoista paikkaa (rantaa, kivaa pikkukaupunkia, luonnonkaunista paikkaa tms.)? Olis kiva nähdä vähän ympäristöäkin eikä pelkästään turistikohde :)
- kuinka on mahdollista
Ykä II kirjoitti:
että sinä paljon matkustaneena ihmisenä olisit ymmärtänyt, ettei Marmaris ole sama kuin Turkki. Siis matkailu, vaikka kävisi kymmenissä maissa, ei sittenkään kakkia avarra. Itsekään en pitänyt Marmariksesta, mutta Turkista löytyy paljon mielnkiintoisia paikkoja joihin olen matkustanut useamman kerran ja menenpä vielä joskus uudelleenkin. Suosittelen sinullekin silmien avaamista:)
- korjattuna
kuinka on mahdollista kirjoitti:
että sinä paljon matkustaneena ihmisenä olisit ymmärtänyt, ettei Marmaris ole sama kuin Turkki. Siis matkailu, vaikka kävisi kymmenissä maissa, ei sittenkään kakkia avarra. Itsekään en pitänyt Marmariksesta, mutta Turkista löytyy paljon mielnkiintoisia paikkoja joihin olen matkustanut useamman kerran ja menenpä vielä joskus uudelleenkin. Suosittelen sinullekin silmien avaamista:)
Olisi luullut, että sinä paljon matkustaneena ihmisenä olisit ymmärtänyt, ettei Marmaris ole sama kuin Turkki. Siis matkailu, vaikka kävisi kymmenissä maissa, ei sittenkään kaikkia avarra. Itsekään en pitänyt Marmariksesta, mutta Turkista löytyy paljon mielenkiintoisia paikkoja joihin olen matkustanut useamman kerran ja menenpä vielä joskus uudelleenkin. Suosittelen sinullekin silmien avaamista:)
- aiheita
Ykä II kirjoitti:
Niinhän se on, että jokainen tosiaan uskoo olevansa se "ainoa oikealla tavalla matkaava" turisti. Sen lisäksi moni vielä uskoo, kerran jossain käytyään, olevansa paikan paras asiantuntija. Kuten sinäkin kirjoituksellasi tulit "todistaneeksi".
Oikeastaan aika hupaisaa, että jaksetaan ihmetellä kuinka jotkut vuodesta toiseen matkustaa samaan paikkaan. Mitäs siinä, moni menee mökilleenkin vuodesta toiseen. Eiköhän se ole sama juttu - paikka on tuttu ja turvallinen. Ja tästä syystä minäkin matkustan vuodesta toiseen Turkkiin. Enkä toistaiseksi aio maata vaihtaa sillä näkemättä on vielä paljon. Sanottakoon vielä selvennykseksi, että Turkkiin enkä Alanyaan tai Marmarikseen. - samassa lähikaupassakin
aiheita kirjoitti:
Niinhän se on, että jokainen tosiaan uskoo olevansa se "ainoa oikealla tavalla matkaava" turisti. Sen lisäksi moni vielä uskoo, kerran jossain käytyään, olevansa paikan paras asiantuntija. Kuten sinäkin kirjoituksellasi tulit "todistaneeksi".
Oikeastaan aika hupaisaa, että jaksetaan ihmetellä kuinka jotkut vuodesta toiseen matkustaa samaan paikkaan. Mitäs siinä, moni menee mökilleenkin vuodesta toiseen. Eiköhän se ole sama juttu - paikka on tuttu ja turvallinen. Ja tästä syystä minäkin matkustan vuodesta toiseen Turkkiin. Enkä toistaiseksi aio maata vaihtaa sillä näkemättä on vielä paljon. Sanottakoon vielä selvennykseksi, että Turkkiin enkä Alanyaan tai Marmarikseen.vaikka vaihtoehtoja varmasti löytyisi...
- Oletko rajoittunut
Ykä II kirjoitti:
Kirjoitat, että arabimaitten jälkeen Turkki on vihonviimeinen paikka mihin mentäis. Monessako arabimaassa olet käynyt, kun on noin negatiivinen asenne muodostunut? Euroopan historia on kuitenkin suurelta osin lähtöisin arabialueilta; Mesopotamiasta ja Egyptistä. Varhaisimmat kaupungit lienevät olleen Jeriko Jordaniassa ja Catal Hüyük Vähässä-Aasiassa Turkissa. Noin lyhyesti sanottuna.
Eivät suomalaiset Turkin matkailusta luovu, sieltähän ostetaan nykyään paljon kakkosasuntoja muiden eurooppalaisten tavoin. - ilovethesun
Ykä II kirjoitti:
Kannattaisiko meidän kaikkien yrittää hyväksyä se, että me ihmiset olemme erilaisia ja koemme erilaiset matkat nautittavina. Henkilö, joka on matkustellut laajasti ympäri maailmaa ja jolla on ollut siihen taloudellinen mahdollisuus, on varmasti saanut itselleen paljon hienoja ja huonoja kokemuksia ja henkistä pääomaa. Soisi, että se olisi tuonut myös suvaitsevaisuutta ja armollista asennetta ihmisten erilaisuutta kohtaan. Jollekin saattaa se vuodesta toiseen samaan lomakohteeseen matkaaminen ja siellä samojen rutiinien noudattaminen antaa niitä kokemuksia joitten voimalla taas voi jatkaa arkea. Joku tässä ketjussa vertasikin tuttuun ja turvalliseen lomakohteeseen matkustamista aika hyvin omalle kesämökille menemiseen. Varsin ennalta-arvattavaa se mökkilomakin on, mutta silti me monet sitäkin jaksamme kummasti vuodesta toiseen.
Elä ja anna toisten elää ja olkaamme erilaisia turisteja toisiamme mollaamatta. Turkissakin. - todella
ilovethesun kirjoitti:
Kannattaisiko meidän kaikkien yrittää hyväksyä se, että me ihmiset olemme erilaisia ja koemme erilaiset matkat nautittavina. Henkilö, joka on matkustellut laajasti ympäri maailmaa ja jolla on ollut siihen taloudellinen mahdollisuus, on varmasti saanut itselleen paljon hienoja ja huonoja kokemuksia ja henkistä pääomaa. Soisi, että se olisi tuonut myös suvaitsevaisuutta ja armollista asennetta ihmisten erilaisuutta kohtaan. Jollekin saattaa se vuodesta toiseen samaan lomakohteeseen matkaaminen ja siellä samojen rutiinien noudattaminen antaa niitä kokemuksia joitten voimalla taas voi jatkaa arkea. Joku tässä ketjussa vertasikin tuttuun ja turvalliseen lomakohteeseen matkustamista aika hyvin omalle kesämökille menemiseen. Varsin ennalta-arvattavaa se mökkilomakin on, mutta silti me monet sitäkin jaksamme kummasti vuodesta toiseen.
Elä ja anna toisten elää ja olkaamme erilaisia turisteja toisiamme mollaamatta. Turkissakin.LOISTAVA MIELIPIDE!!!!Yhdyn täysin =)
- ottaa...
ilovethesun kirjoitti:
Elä ja anna toisten elää ja olkaamme erilaisia turisteja toisiamme mollaamatta. Turkissakin.Erilaisiahan me ollaan vaikka kuitenkin niin samanlaisia:) Hiukka vielä haluan heittää epäilyksen siemeniä: vaikka kohteita on ollut lukuisia, kymmeniä, niin onko niissä vietetty aikaa viikkoa kahta enempää? Harvemmin varmaankin ja nekin viikot on oltu joissain lomakohteissa. Ei siinä sinänsä mitään väärää tai huonoa ole, mutta ehkäpä me huomaamattamme arvioimme sellaisen matkustamisen merkityksen ja vaikutukset turhan korkealle. Minä ainakin olen äärettömän tyytyväinen siihen mitä olen nähnyt ja uskallan jopa väittää, että halpamatkani ovat avartaneet näkemyksiäni enemmän kuin suurella rahalla tehtävät luksusmatkat koskaan voisivat tehdä.
- tai sitten ei kommentoi
Ykä II kirjoitti:
Nimenomaan,nuoruudessa tehdyt matkat vieläkin tässä iässä tekee kylmiä väreitä.Kaikki oli uutta,eka lentoja,ei tiennyt mistään mitään.Sitten tulee se maailmanmatkaajan rutiini,mä tiedän just miten pitää tehdä,mitä vaatia,ja miten siellä oli,kuis on täällä.Nuorempana kun ei ollut silleen varaa valita matkakohteita,päädyttiin enimmäkseen välimeren maihin.Rhodos,Cypros ja Malta.Sitten tuli Afrikka.Tunisia,Algeria ja Marokko,ei helvetissä,ei ikinä.Kyselit matkakohteita,nämä esittämäni ovat kaikki omatoimimatkoja.No:1 Gambia: Fajara Hotel Safari Garden.Moorea: Fare Vai Moena.Cook Iland: Sokala Villas,pistän linkin alempana.Palataan Turkkiin,toivon tosiaan että Marmaris on se heikoin kohde Turkissa ja että muut kohteet ovat rahan arvoisia.Siis semmoista kusettamista ja mieltämistä en ole missään muualla tavannut.En tosiaan viihtynyt siellä.
http://www.sokalavillas.com/Ykä II vei melkeinpä sanat suustani! Molemmissa viesteissäsi toit esiin just niitä pointteja, miksi mm. Marokossa ja Turkissa ei oikein "natsannut". Mutta: kuten tässä keskustelun tiimellyksessä olemme varmaan kaikki huomanneet, niin makuja ja mieltymyksiä on monenlaisia - matkailussakin. Olen itse jotain mieltä ja joku toinen jotain toista mieltä: ollaan vaan ihan rohkeasti ja toisia tuomitsematta, koska näin sitä keskustelua syntyy.
Mun mielestä tässä viestiketujussa on ollut tosi rakentavaa ja asiallista mielipiteenvaihtoa, olis varmaan mielenkiintoista rupatella oikein nokatusten kaikkien keskusteluun osallistuneiden kanssa...
Vinkki Ykä II:lle ja tietty muillekin: jos et ole käynyt vielä Sloveniassa tai Kroatiassa, suosittelen. - Ykä II
tai sitten ei kommentoi kirjoitti:
Ykä II vei melkeinpä sanat suustani! Molemmissa viesteissäsi toit esiin just niitä pointteja, miksi mm. Marokossa ja Turkissa ei oikein "natsannut". Mutta: kuten tässä keskustelun tiimellyksessä olemme varmaan kaikki huomanneet, niin makuja ja mieltymyksiä on monenlaisia - matkailussakin. Olen itse jotain mieltä ja joku toinen jotain toista mieltä: ollaan vaan ihan rohkeasti ja toisia tuomitsematta, koska näin sitä keskustelua syntyy.
Mun mielestä tässä viestiketujussa on ollut tosi rakentavaa ja asiallista mielipiteenvaihtoa, olis varmaan mielenkiintoista rupatella oikein nokatusten kaikkien keskusteluun osallistuneiden kanssa...
Vinkki Ykä II:lle ja tietty muillekin: jos et ole käynyt vielä Sloveniassa tai Kroatiassa, suosittelen.Sloveniassa en ole käynyt,mutta Kroatiassa kylläkin,ja jos ei seuraava matkakohde olisi jo valittu ja tilattu,voisin mennä uudestaan,mutta ei huhtikuussa niinkuin viime vuonna,vaan myöhempään,ehkä syksyllä.Bulgaria on vielä kokematta,eli sinne myöskin joskus.
Olisi mukava avata semmoinen keskustelu pelkästään Marmariksesta,minkä takia menen,miksi en mene ikinä enää.
1.
Hintataso noussut huimasti.Olen vain kerran käynyt,mutta hintatietoisten tuttavien kanssa jotka olivat Turkkifaneja,mutta ei enää.
2.
Ilmoitat kahdellesadalle sisäänheittäjälle että olet juuri syönyt,haluat vain kävellä rauhassa pitkin rantaa.
3.
Vuokraat veneen päiväksi ja aikasi kuluu siihen että pidät huolta että tyttäresi ei raiskata miehistön toimesta.Oli muutes lähellä.
4.
Sinulle myydään nahkatakki hyvin paketoituna,kotona huomaat että se on muovia.
5.
Se byrokratia ja paperisota kun sun huoneeseen murtaudutaan parvekkeen kautta keskellä päivää ja viedään passit ja osa matkakassasta.Olet hyvissä ajoissa kentällä,mutta konsulaatin tekemän passin tarkastus on hidasta.Et ehdi edes Tax-Free shoppiin.Vakuutus korvasi,mutta mikä maku jäi.
6.
Kestää 5vrk.että hotellin henkilökunta toteaa että sinun maksettu jääkaappi ei tosiaan toimi.
Nyt on puolustuksella puheen vuoro.Eli kaikki te,jotka ovat jo varanneet matkan Marmarikseen,ehkä siihen ihi-ihanaan Anatoliaan,jos vaikka ne pojat tällä kertaa huomais minut. - selam
Ykä II kirjoitti:
Sloveniassa en ole käynyt,mutta Kroatiassa kylläkin,ja jos ei seuraava matkakohde olisi jo valittu ja tilattu,voisin mennä uudestaan,mutta ei huhtikuussa niinkuin viime vuonna,vaan myöhempään,ehkä syksyllä.Bulgaria on vielä kokematta,eli sinne myöskin joskus.
Olisi mukava avata semmoinen keskustelu pelkästään Marmariksesta,minkä takia menen,miksi en mene ikinä enää.
1.
Hintataso noussut huimasti.Olen vain kerran käynyt,mutta hintatietoisten tuttavien kanssa jotka olivat Turkkifaneja,mutta ei enää.
2.
Ilmoitat kahdellesadalle sisäänheittäjälle että olet juuri syönyt,haluat vain kävellä rauhassa pitkin rantaa.
3.
Vuokraat veneen päiväksi ja aikasi kuluu siihen että pidät huolta että tyttäresi ei raiskata miehistön toimesta.Oli muutes lähellä.
4.
5.
Se byrokratia ja paperisota kun sun huoneeseen murtaudutaan parvekkeen kautta keskellä päivää ja viedään passit ja osa matkakassasta.Olet hyvissä ajoissa kentällä,mutta konsulaatin tekemän passin tarkastus on hidasta.Et ehdi edes Tax-Free shoppiin.Vakuutus korvasi,mutta mikä maku jäi.
6.
Kestää 5vrk.että hotellin henkilökunta toteaa että sinun maksettu jääkaappi ei tosiaan toimi.
Nyt on puolustuksella puheen vuoro.Eli kaikki te,jotka ovat jo varanneet matkan Marmarikseen,ehkä siihen ihi-ihanaan Anatoliaan,jos vaikka ne pojat tällä kertaa huomais minut.Maninitsemasi asiat pätevät moneen maahan ja kohteeseen. Ankarassa noista yksikään ei pidä paikkaansa siinä mittakaavassa, että kannattaisi mainita. Tosin eipä täällä ole turistejakaan. Massaturismi pilaa kohteen kuin kohteen ja on ekologisesti kestämätöntä. Säälittää katsoa, kun Kreikan ja Turkin monet rannat on pilattu typerällä rakentamisella.
Minusta Marmaris on rasittava turistirysä enkä jaksa jatkuvaa kaupustelua ja huutelua perään. Enkä halua kuunnella englantilaisten tai skandinaavien örinää vuorokaudet läpeensä. Parasta Marmariksessa on maisemien lisäksi bussiasema ja lautta Rodoksen kautta muualle Kreikkaan. Jos joku Marmariksesta jostain syystä pitää, niin mikäs siinä. Mikäs minä olen muita arvostelemaan. Minusta kaljan kittaaminen aamusta iltaan, allaspoikien vikittely, turkin kieliopinnot, luonnossa patikointi ja miniatyyrimaalausten tutkiskelu ovat kaikki yhtä arvokkaita lomanviettotapoja. Makuja on monia ja tärkeintä on, että lomalla viihtyy. Jos et pitänyt Marmariksesta, niin älä matkusta sinne uudelleen.
Hyvää lomaa kaikille! - puolustella
Ykä II kirjoitti:
Sloveniassa en ole käynyt,mutta Kroatiassa kylläkin,ja jos ei seuraava matkakohde olisi jo valittu ja tilattu,voisin mennä uudestaan,mutta ei huhtikuussa niinkuin viime vuonna,vaan myöhempään,ehkä syksyllä.Bulgaria on vielä kokematta,eli sinne myöskin joskus.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Nyt on puolustuksella puheen vuoro.Eli kaikki te,jotka ovat jo varanneet matkan Marmarikseen,ehkä siihen ihi-ihanaan Anatoliaan,jos vaikka ne pojat tällä kertaa huomais minut.Ei asiassa ole mitään puolusteltavaa eikä minun asiani olisikaan puolustella tuntemattomia ihmisiä joita en edes ole tavannut. Marmariskin on tuntematon paikka. Asenteellisuutesi kuitenkin paistaa läpi joka kohdasta. Kokemukset ovat sinun ja niistä tekemäsi päätelmät myös. Mitään objektiivista totuutta ne eivät edusta.
Haluamatta epäillä juuri sinua, juttusi kuulostaa kovasti samalta kuin erään toisen henkilön, joka siellä oli juovuspäissään örveltänyt. - selam
puolustella kirjoitti:
Ei asiassa ole mitään puolusteltavaa eikä minun asiani olisikaan puolustella tuntemattomia ihmisiä joita en edes ole tavannut. Marmariskin on tuntematon paikka. Asenteellisuutesi kuitenkin paistaa läpi joka kohdasta. Kokemukset ovat sinun ja niistä tekemäsi päätelmät myös. Mitään objektiivista totuutta ne eivät edusta.
Haluamatta epäillä juuri sinua, juttusi kuulostaa kovasti samalta kuin erään toisen henkilön, joka siellä oli juovuspäissään örveltänyt."Haluamatta epäillä juuri sinua, juttusi kuulostaa kovasti samalta kuin erään toisen henkilön, joka siellä oli juovuspäissään örveltänyt."
Tämän huomion tein minäkin. Joko kyse on samasta henkilöstä, joka nyt kirjoittaa eri nimimerkillä tai sitten yhteensattumasta. No väliäkö tuolla.
Siitäkin olen samaa mieltä ettei tarvitse puolustella. Mitään kollektiivista syyllisyyttä tai selitysvelvollisuutta ei ole. Voihan sitä tietenkin sanoa, miksi pitää tai ei pidä Marmariksesta. - Ykä II
selam kirjoitti:
"Haluamatta epäillä juuri sinua, juttusi kuulostaa kovasti samalta kuin erään toisen henkilön, joka siellä oli juovuspäissään örveltänyt."
Tämän huomion tein minäkin. Joko kyse on samasta henkilöstä, joka nyt kirjoittaa eri nimimerkillä tai sitten yhteensattumasta. No väliäkö tuolla.
Siitäkin olen samaa mieltä ettei tarvitse puolustella. Mitään kollektiivista syyllisyyttä tai selitysvelvollisuutta ei ole. Voihan sitä tietenkin sanoa, miksi pitää tai ei pidä Marmariksesta.Pidän olueesta,juon sitä,mutta en ole koskaan ollut humalassa
- selam
Sanopas miksi matkailun pitäisi avartaa? Jospa ihmiset menevät lomamatkoille monista eri syistä joista "avartuminen" on vain yksi?
Esim. tiedän Antalyassa Larassa yhden oikein hyvän ravintolan. Aina siellä käydessäni syön tuossa ravintolassa ainakin kerran. Koska se on kaikin puolin mukava paikka ja ruoka on siellä hyvää. Näinkö ei siis saisi tehdä? - Kulkukissa
...sillä on, mitä kukin tekee lomallaan. Minä matkustan seuramatkoilla, koska ne ovat turvallisempia ja pääsen vähemmällä, kun matkatoimisto hoitaa järjestelyt. Perillä kuitenkin kuljen täysin omia polkujani. En tykkää viettää aikaani hotellissa tai löhöillä rannalla, mutta ne jotka tykkäävät, saavat sen minun puolestani tehdä. Yhteisille retkille osallistun harvoille ja valituille - jos osallistun. Tutustun kohteeseen ja sen kulttuuriin, luontoon jne mieluummin omatoimisesti ja omassa aikataulussani. Turkissa olen käynyt kaksi kertaa, Marmariksessa ja Alanyassa. En välttämättä halua niihin ainakaan ihan heti uudelleen, mutta muualle Turkkiin kyllä. Tuttavapiirissäni on monia, jotka vuodesta toiseen haluavat käydä samassa paikassa, enkä ymmärrä, miksi he eivät saisi tehdä niin. Jokainen viettää lomansa siten kuin parhaalta tuntuu eikä minun matkani ainakaan mene siitä pilalle, että muut toimivat eri tavalla kuin minä.
- turvapaikka
Olen täysin samaa mieltä. Olen käynyt monessa maassa, ja Turkissa: Marmariksessa, Alanyassa ja Istanbulissa. Marmarikselle menen syksyllä kolmatta kertaa ja kahdeksi viikoksi. Ei riittänyt toukokuun alun yksi viikko... Menen koska siellä pääsee irti stressistä ja luterilaisesta suorittamisen pakosta. En tee mitään suunnitelmaa, makaan vaikka hotellin pihalla koko kaksi viikkoa jos siltä tuntuu... En kaipaa basaareihin enkä vesipustoon sen enempää kuin venereissullekaan. On jo nähty... toukokuussa en rantaa pidemmälle lähtenyt ja voi sitä ihanaa oloa kun Suomeen pääsin. Akut ladattuina olen jaksanut painaa töissä. Syksyllä menen vielä ladattavaksi pitkää talvea varten. Jaksaa sitten hampaat irvessä tehdä töitä, opiskella, laihduttaa, siivota ja kärsiä vilua, niin kuin kunnon ihmisen täytyy Suomessa tehdä. Jokainen hymyilevähän on täällä sama kuin pölvästi. Matkailu voi avartaa muullakin tavalla kuin stressaamalla nähtävyyksistä tai retkistä. Voi vaikka jutella ihmisten kanssa, jos siltä tuntuu. Minä ainakin saan siitä enemmän irti.
- anu_m
missa kay. Niin isoa maata kuin Turkkia ei liene viisasta tuomita yhden Marmaris-matkan perusteella. Itse olen kaynyt maassa noin 10 kertaa, Istanbulissa, Cappadokiassa, ita-Turkissa
Vanissa , Urfassa yms. Siella ei suomella parjaa, eika englannillakaan. Mutta nakemista riittaa, historiaa, luontoa, ystavallisia ihmisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392942Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332767100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482413Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo432027Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks211994Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581760- 431652
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371520- 451443
- 261291