Vaaditaanko kaikilta perhepäivähoitajilta hoitoalan koulutusta? Kuka valvoo perhepäivähoitajien työtä? Tehdäänko perhepäiväkoteihin "yllätystarkastuksia"?
Miten on mahdollista, että täysin kouluttamaton ihminen pääsee perhepäivähoitajaksi, hoitamaan jopa alle 1-vuotiaita lapsia? Saako hoitaja ruokkia lapsia jatkuvasti eineksillä? Kuka valvoo, ulkoileeko hoitaja hoitolastensa kanssa päivittäin? Saako hoitaja pakottaa hoitolapsia syömään?
Mikä on vanhempien oikeusturva, hoitolapsen karatessa hoitajan pihalta? Saako hoitaja pitää jopa 7-8 hoitolasta samana päivänä hoidossa?
Perhepäivähoitajien koulutus ja motivaatio?
15
3084
Vastaukset
- ent.perhepäivähoitaja
jos on esim.pitkäaikainen kokemus lasten hoidosta eikä ketään oteta haastattelematta.Niistä koulutuksista.Onhan ne ihan ok,mutta arki itse asiassa on sitä paskan pesua ja syöttämistä.Mitä koulutusta siihen tarvii jos on täysjärkinen aikuinen.Kunnat ja ohjaajat sitä valvoo ja käyvät paikanpäälläkin katsomassa.Oletko sitä mieltä ettei hoitaja saa lasta "vaatia"syömään.Mitä sanoisit seuraavaksi jos kertoisin ettei lapsesi ole syönyt koko päivänä mitään.Katsoisit hoitajassa olevan vikaa.Kysymyksesi ovat vähän lapsellisia,hoida itse lapsesi niin ei tartte kyseenalaistaa mitään.Mulla on ollut 9 kpl lapsiakin hoidossa ja hyvin pärjäsin.Kaikki saivat ruokaa,nukuttua ja ulkoiltua sen päivän aikana.
- Ihmettelevä äiti
Perhepäivähoitajilla ei tunnu olevan ammatillisuutta. Enpä ihmettele, miksi ammattia eivät muutkaan arvosta, jos perhepäivähoitajat suhtautuvat työhönsä niin kuin Sinä. "Arki itse asiassa on sitä paskan pesua ja syöttämistä.Mitä koulutusta siihen tarvii jos on täysjärkinen aikuinen."
Nuorimmat päivähoitolapset ovat noin 10 kk ikäisiä ja osa vanhemmista vie jopa ½-vuotiaita hoitoon. Omia lapsia en perhepäivähoitoon veisi, koska kotona työskentelevien hoitajien touhuja ei valvo kukaan.
Syömään pakottamisella tarkoitin lapsen syöttämistä väkisin. Sellaistakin hoitopaikoissa tapahtuu. Hoitolapsia karkailee hoitajan pihalta ja leikkipuistosta. Lapset tippuvat milloin mistäkin; pöydältä, sohvalta ja sängystä.
Hoitolapset hakkaavat ja kiusaavat toisiaan. Perhepäivähoitajat seisovat leikkipuistossa ringissä ja juoruavat hoitolastensa asioista. Ymmärtääkseni työssä on vaitiolovelvollisuus?
Vanhemmathan näistä epäkohdista harvoin tietävät, kun ovat onnellisesti töissä. - arjesta
Ihmettelevä äiti kirjoitti:
Perhepäivähoitajilla ei tunnu olevan ammatillisuutta. Enpä ihmettele, miksi ammattia eivät muutkaan arvosta, jos perhepäivähoitajat suhtautuvat työhönsä niin kuin Sinä. "Arki itse asiassa on sitä paskan pesua ja syöttämistä.Mitä koulutusta siihen tarvii jos on täysjärkinen aikuinen."
Nuorimmat päivähoitolapset ovat noin 10 kk ikäisiä ja osa vanhemmista vie jopa ½-vuotiaita hoitoon. Omia lapsia en perhepäivähoitoon veisi, koska kotona työskentelevien hoitajien touhuja ei valvo kukaan.
Syömään pakottamisella tarkoitin lapsen syöttämistä väkisin. Sellaistakin hoitopaikoissa tapahtuu. Hoitolapsia karkailee hoitajan pihalta ja leikkipuistosta. Lapset tippuvat milloin mistäkin; pöydältä, sohvalta ja sängystä.
Hoitolapset hakkaavat ja kiusaavat toisiaan. Perhepäivähoitajat seisovat leikkipuistossa ringissä ja juoruavat hoitolastensa asioista. Ymmärtääkseni työssä on vaitiolovelvollisuus?
Vanhemmathan näistä epäkohdista harvoin tietävät, kun ovat onnellisesti töissä.Itse arvostan lapsia ja lastenhoitoa.Olen hoitanut omatkin lapseni olemalla pois työelämästä ja panostamalla heihin.Sen vuoksi myös sain työpaikan perhepäivähoitajana.Minun hoitolasten vanhemmat olivat tyytyväisiä hoitopaikkaan ja aina oli tungosta tulossa.Tiedätkö mitä päiväkodissa tapahtuu päivisin,minä olen kuullut siitäkin...et voi taata että oavtko lapsesi ykkösiä vai viimeisiä suosionsaavuttajia.Etteivät muka päiväkodissa hoitajat puhu lasten asioista keskenään ja vanhemmista.Ensinäkin mitä pahaa siinä on vaihtaa kokemuksia.Jos on noin sulkeutunut ja arka niin kannattaakin hoitaa itse lapsensa.On varmaan hoitajallekin aikamoinen stressin paikka ed.vanhempi.
- kaakaa
En ihmettele että olet entinen pph . Näkee jo kirjotuksessas asenteestas.Onneksi et enää ole siinä työssä.Sun kaltaset " paskan pesemistä plaa plaa " pilaakin ammattitaitoisten ja sydämmellään työtä tekevien maineen.Toivottavasti olet siirtynyt tehdas tai siivoustyöhön,kauaks lapsista!
- tuittiz
Tavallisesti perhepäivähoitajilla on joku "tukihenkilöksi" rinnastettava päivähoidon ammattilainen, tukirinkinä joku toinen tai parikin lähipiirin perhepäivähoitajaa joiden ryhmien kanssa lähdetään yhdessä esim. puistoon tai lastentapahtumiin.
Koulutus ei ole välttämätön, mutta jos sitä ei ole, edellytetään vahvaa käytännön kokemusta lastenhoidosta. Jopa alle 1-vuotiaat pyritään nimenomaan sijoittamaan mieluummin perhepäivähoitajalle kuin päiväkotiin, sillä päiväkodeissa meno on villimpää ja juoksijoita on enemmän ja hoitajilla on vähemmän aikaa jokaista lasta kohden.
Hoitaja saa tietynsuuruisen rahasumman kuussa, riippuen hoitolasten ja hoitopäivien määrästä. Jos hoitajalla on varaa ruokkia lapset eineksillä, voi niin tehdä kunhan ravitsemussuosituksia noudatetaan.
Syömään pakottaminen on vähän hankala asia, sillä tarkoitetaan niin erilaisia asioita. Jos hoitaja pakottaa syömään esim. porkkanoita ruoan seassa vaikka lapsi ei niistä pidä, on se omanlaistaan pakottamista. Jos hoitaja ei anna lapsen paastota koko päivää vaan pakottaa syömään edes jotain lapsen oman terveyden ja jaksamisen takia, ymmärrän hyvin.
Hoitaja on vastuussa lapsista, ja hänen tehtävänsä on pitää lapset turvassa ja vahtia etteivät pääse karkaamaan. Toki hoitajakin on "vain" ihminen jolle voi tapahtua inhimillinen erehdys siinä missä meistä kelle tahansa muullekin.
En tiedä onko maksimi hoitolasten määrälle enää viisi, aikaisemmin oli.- mimmu
Mielestäni pph:n pitäisi tienata kuin ketkä tahansa työntekijät... tekevät arvokasta työtä, niin ainakin koen oman työni pph:na...
Minulla on ammattillinen koulutus ja 17v työkokemus takana, vaikken olekkaan mikään vanha tätsky vielä, mutta alotin urani jo heti teini-iässä... Silloin jo huomasin, että lapset ovat se minun juttuni...
Kunnallisia että yksityisiä pph:a valvoo kunnan pph:n ohjaaja tai esimies... Ja visiittejä tapahtuu, ja kyllä puskaradio hoitaa lopun, jos jotakin sanottavaa jostakin hoitajasta on...
Kyllä työ on vaativaa, kasvattaa, ja hoitaa pieniä ihmisiä, olet vastuussa heistä koko päivän, monesti jopa yli 10 tuntia lasta kohden...
Kyllä siinä tarvitaan suurta sydäntä, ja suurta pinnaa... ja minä ainakin toimin tämän kaavan mukaan, hoidan hoitolapsia kuin omiani, elikkä yhtä hyvin kaikkia...
Jokainen, joka arvostaa työtänsä, myös kouluttautuu/kursittautuu jollakin tavalla. Hoitotyössä tarvitaan myös teoreettista pohjaa, että osaat toimia eri-ikäisten lasten kanssa, tunnistaen heidän herkkyys- uhma... ym kautensa... Ei se todellakaan ole vain sitä mitä joku tuossa sanoi, tai itse en ainakaan lastani sellaiselle hoitajalle veisi... Enkä myöskään haluaisi kenenkään lasta hoitaa vain niillä perusasioilla... Ehei... Niin, nythän on tarkkaa, ylisuurta ryhmää EI todellakaan saa olla kuin väliaikaisesti, muutamia päiviä, mutta mieluusti ei lainkaan...
Ja työaika... Mehän ei saada vaikuttaa siihen ollenkaan( Kun emme kuulu työaikalain piiriin) Joten ensimmäinen lapsi saattaa olla aamu 5:stä, vaikkapa 16:00 ja seuraava tulla 12:00 vaikkapa ilta 22 asti... ja yhtään et voi vastaan hangoitella, ja palkka... Niin, tätä tehdään sydämellä :)
- tätä palstaa toisaalta
esim lapsi koulussa otsikon alta. Siellä todetaan ettei opettajatkaan tarvitse koulutusta niin mitenkä sitten perhepäivähoitajat ?
- perhepäivähoitajiin
olen kiinnittänyt huomiota puistoissa oleviin perhepäivähoitajiin.Siellä juoruillaan muiden aikuisten kanssa ja lapset leikkivät pitkän matkan päässä ja hoitajat eivät kiinnitä minkäänlaista huomiota lapsiin!!Itse en luota näihin perhepäivähoitajiin.Olihan Porvoossakin tapaus jossa pieni poika hukkui ojaan, kun hoitaja laitteli sisällä pyykkiä...
- mimmu
Perhepäivähoitajan työ on hyvin yksinäistä, jos pph:t joskus tapaavat toisia hoitajia, he saavat hetken jutella, samaa tapahtuu pk:n pihalla, kurkkaapa seuraavaksi kun kävelet pk:n ohi, kaikki hoitajat ringissä, ja lapsia on 25-30 kpl... Pph:lla on vain 4 lasta, joten hän pystyy tarkkailemaan pienen rupattelun merkeissä lapsia... Lapset saavat hoitajalta kaiken huomion päivän aikana... ei heidän kyljessä tarvitse esim. puistossa olla, he haluavat kirmailla muiden lasten kanssa... pienien rinnalla toki tarvitsee olla koko ajan...
Oman ryhmän kuule oppii todella hyvin tuntemaan, keheen luottaa missäkin...
ja monella on niin vankka ja pitkä työkokemus, sellaista hiljaista tietoa... mitä ei monellakaan ihmisellä ole... Korvat ovat koko ajan niin tarkkana, ja silmät ovat selässäkin...
Perhepäivähoito on kuitenkin KODINOMAISTSA hoitoa, se on monelta unohtunut... Miettikää mikä on kodinomaisuus... itse ainakin teen juuri sitä, mitä soisin oman lapseni hoitajalta, maalaisjärki on erittäin hyvä ja kullankallis väline tässä työssä...
Ja kaikille pph:lle, teette arvokasta työtä, paljon vastuullisempaa kuin moni muu, ollaan tyytyväisiä työhömme!
ja ps... tapaturmia, karkailevia lapsia on enemmin pk:ssa... koska hoitajat vaan eivät koko ajan pysy laskuissa, missä kukakin lapsi on...
Olen työskennellyt myös pk:ssa. - minulle sitten..........???
mimmu kirjoitti:
Perhepäivähoitajan työ on hyvin yksinäistä, jos pph:t joskus tapaavat toisia hoitajia, he saavat hetken jutella, samaa tapahtuu pk:n pihalla, kurkkaapa seuraavaksi kun kävelet pk:n ohi, kaikki hoitajat ringissä, ja lapsia on 25-30 kpl... Pph:lla on vain 4 lasta, joten hän pystyy tarkkailemaan pienen rupattelun merkeissä lapsia... Lapset saavat hoitajalta kaiken huomion päivän aikana... ei heidän kyljessä tarvitse esim. puistossa olla, he haluavat kirmailla muiden lasten kanssa... pienien rinnalla toki tarvitsee olla koko ajan...
Oman ryhmän kuule oppii todella hyvin tuntemaan, keheen luottaa missäkin...
ja monella on niin vankka ja pitkä työkokemus, sellaista hiljaista tietoa... mitä ei monellakaan ihmisellä ole... Korvat ovat koko ajan niin tarkkana, ja silmät ovat selässäkin...
Perhepäivähoito on kuitenkin KODINOMAISTSA hoitoa, se on monelta unohtunut... Miettikää mikä on kodinomaisuus... itse ainakin teen juuri sitä, mitä soisin oman lapseni hoitajalta, maalaisjärki on erittäin hyvä ja kullankallis väline tässä työssä...
Ja kaikille pph:lle, teette arvokasta työtä, paljon vastuullisempaa kuin moni muu, ollaan tyytyväisiä työhömme!
ja ps... tapaturmia, karkailevia lapsia on enemmin pk:ssa... koska hoitajat vaan eivät koko ajan pysy laskuissa, missä kukakin lapsi on...
Olen työskennellyt myös pk:ssa.Kuules!Kerroppa miksi hoitotäti seisoskelee HUOLESTUTTAVAN kaukana lapsista??!!Ja lapset ovat kaiken lisäksi kiipeilytelineessä!Kyl pikkuisen pisti miettimään....
Itse seison oman lapseni (5v) vieressä jos hän esim kiipeilytelineessä kiipeää!Todellakin! - kauan...
minulle sitten..........??? kirjoitti:
Kuules!Kerroppa miksi hoitotäti seisoskelee HUOLESTUTTAVAN kaukana lapsista??!!Ja lapset ovat kaiken lisäksi kiipeilytelineessä!Kyl pikkuisen pisti miettimään....
Itse seison oman lapseni (5v) vieressä jos hän esim kiipeilytelineessä kiipeää!Todellakin!aiot seistä lapsesi vieressä? Kyllä 5-vuotiaat ainakin meillä päin ulkoilevat jo keskenäänkin.
- mimmu
kauan... kirjoitti:
aiot seistä lapsesi vieressä? Kyllä 5-vuotiaat ainakin meillä päin ulkoilevat jo keskenäänkin.
Kuten yllä mainittiin... Oma 5v kyllä osaa olla omalla pihalla ihan itsekseenkin. Hoitolapsia ei tietenkään saa jättää itsekseen koskaan eikä missään... Hoitolasten kanssa seison kyllä kiipeilytelineen vierellä, oman 5v kanssa en ehkä ihan niin lähellä...
Ja harmi, että olet tavannut "huonoja pph:jia"...
Vaikka, en usko että välttämättä olivat... On vain helppo leimata, jos joku hoitaja joskus on hieman jutellut toisen hoitajan kanssa... Mutta kuten yllä mainitsin, monilla on niin hyvä tuntemus, tieto ja taito... He tietävät kyllä mitä vierellä tapahtuu... - DUU
mimmu kirjoitti:
Kuten yllä mainittiin... Oma 5v kyllä osaa olla omalla pihalla ihan itsekseenkin. Hoitolapsia ei tietenkään saa jättää itsekseen koskaan eikä missään... Hoitolasten kanssa seison kyllä kiipeilytelineen vierellä, oman 5v kanssa en ehkä ihan niin lähellä...
Ja harmi, että olet tavannut "huonoja pph:jia"...
Vaikka, en usko että välttämättä olivat... On vain helppo leimata, jos joku hoitaja joskus on hieman jutellut toisen hoitajan kanssa... Mutta kuten yllä mainitsin, monilla on niin hyvä tuntemus, tieto ja taito... He tietävät kyllä mitä vierellä tapahtuu...Onneksi meidän kaupungissa tuli pakolliseksi pph koulutus.Ja kysymykset ei olleet yhtään lapsellisia,koska jo työni puolesta tiedän että monenlaisia vääriä henkilöitä toimii silläkin alalla.Ei saa syöttää pelkkiä eineksiä.Vanhemmat maksavat ja ovat oikeutettuja saamaan laadukasta ja turvallista hoitoa lapsilleen. Osa näistä pph on kyllästyneitä työhönsä että ulkoilessa pienet lapset istuu vaan rattaissa,tai lasten kanssa pyöritään vaan shoppailemassa,tai juorutaan vaan muyiden hoitajien kanssa.Valvonta saisi olla paljon tiukempaa. Ja vanhempien on hyvä kysellä ja tarkkailla toimintaa.Vaatia ruokalistaa esille ja päivittäisistä toiminnoista tietoa ym ym
- vanha pph
DUU kirjoitti:
Onneksi meidän kaupungissa tuli pakolliseksi pph koulutus.Ja kysymykset ei olleet yhtään lapsellisia,koska jo työni puolesta tiedän että monenlaisia vääriä henkilöitä toimii silläkin alalla.Ei saa syöttää pelkkiä eineksiä.Vanhemmat maksavat ja ovat oikeutettuja saamaan laadukasta ja turvallista hoitoa lapsilleen. Osa näistä pph on kyllästyneitä työhönsä että ulkoilessa pienet lapset istuu vaan rattaissa,tai lasten kanssa pyöritään vaan shoppailemassa,tai juorutaan vaan muyiden hoitajien kanssa.Valvonta saisi olla paljon tiukempaa. Ja vanhempien on hyvä kysellä ja tarkkailla toimintaa.Vaatia ruokalistaa esille ja päivittäisistä toiminnoista tietoa ym ym
Meillä on velvoite pitää ruokalistaa näkyvillä ja valmistaa ruuat lapsille ruokalistan mukaan. (Joskus pph: kin turvautuu eineksiin, mutta niin tehdään kouluruokaloissa ja päiväkodeissakin on nykyään paljon eineksiä, ehkä sinun työpaikkaruokalassakin). Se ruokaraha jolla lapsesi päivittäinen ruokailu korvataan on pienehkö ja ainakin minä pyrin tekemään mahdollisimman paljon ruokia itse. Se on edullisempaa ja tietää mitä lapsille syöttää. Myös kuukausisuunnitelma on seinällä, josta vanhemmat voivat tarkistaa mitä milläkin viikolla on tarkoitus tehdä. On erilaisia teemoja ja touhuja, joiden mukaan toimitaan. Pph voi suunnitella päivän lasten tilanteen ja kulloisenkin päivän tunnelman mukaan. Kodinomaisessa hoidossa lapsesi saa yksillistä hoitoa, hänet huomioidaan enemmän yksilönä kuin esim. päiväkodissa. Tarpeen niin vaatiessa hoitaja voi muuttaa päivärytmiä jos lapsesi on vaikka väsynyt huonosti nukutun yön jälkeen tms.
Puistossa on aina mukavaa ja varsinkin jos siellä tapaa kollegan on todella tärkeää välillä saada aikuiskontaktejakin ja vaihtaa kuulumisia. Ollaahan sitä samalla viivalla. Ja nyt sopii kyllä lopettaa pph:den arvostelu. Yhdestä lapsesta maksetaan palkkaa 315 euroa kuukaudessa ja siitä menee vielä verot lisäksi tulevat ruokakorvaukset, pitkään kuntaa palvellut saa lisäksi määrävuosikorotuksen. Mielestäni työ on aliarvostettua ja todella vaativaa, koskaan ei voi olla kaikille mieliksi.
Pph ei voi jättää lapsia keskenään ulos, ja vaikka hän keskustelee puistossa toisen hoitajan kanssa on hänellä varmasti lähes jatkuva katsekontakti hoidettaviin lapsiin. Ei kukaan jätä vilkasta 5-vuotiasta yksin kiipeilytelineisiin.
- raukka
että voi raukka olet..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713