Karvasta

toopeton

Viikonlopun erilaisia rotuja kattaneella koulutusleirillä vietettyäni en voi kun ihmetellä dobermanin suurta suosiota. Voiko suomen oloissa enää epäkäytännöllisempää koiraa olla. Ei alusvillaa ja aina palelee, kesällä läkähtyy. Lie aika haastellista elämä tämän rotuisen kanssa?

4

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ainakaan

      Kyllä mulla dobberi pärjäsi ihan talvellakin. Toki se tarvitsee manttelin kun pakkasta on sen yli 10 astetta jos paikoillaan pysyy...

    • Toopen mama

      Meidän perheellä on 10kk tooperi, ja nyt loppunut talvi sujui siltä kyllä ilman kaapuja ym rättejä:D Sillä on tassut kun terästä verrattuna muihin koiriin:D

      Eipä hytissy kertaakaan kovillakaan pakkasilla, tosin oli liikkeessä koko ajan, mutta eihän sitä koiraa ole tarkotus jättääkkään mihinkään pakkaseen paikalleen seisomaan:)

      • Nimittäin tuo tassujen kestävyys. Itselläni on ollut historiassa kaksi sakemannia, ja kummallakin menivät tassut kipeiksi juoksemisesta. Pyörällä ei kärsinyt juoksuttaa juuri lainkaan, ei ainakaan asfaltilla. Dobbereita on ollut neljä, eikä yhdenkään tassut ole ikinä juoksemisesta kipeytyneet.

        Vaan mitä yleensä tulee tuohon koiran sopivuuteen Suomen oloihin, niin kysehän on aina käyttötarkoituksesta.

        Meillä koirat ovat elinkumppaneita, jotka jakavat kanssamme talon, sängyn, harrastukset. Ne tarkenevat olla talvellakin ulkona, kun tehdään sellaista, missä ne saavat liikkua. (Suksien vetäminen, vapaana juokseminen...) Ei meillä ole ollut tarkoituskaan ottaa koiraa sitä varten, että sen pitäisi seisoskella narunnokassa ulkona pakkasessa.

        Sisällä taas ne eivät ole liian kuumissaan, eli niiden ei tarvitse läähättää. (Läähättäminen on minusta hieman epämiellyttävää: ärsyttävää ääntä, johon liittyy nesteen erittyminen kielestä ja tipahteleminen sinne tänne...) Niistä ei myöskään irtoile kaikkialla pyöriviä karvapalloja. Ne eivät haise pahalle (="koiralle") märkänäkään. No dobberit märkänä ihan vähän. (Basenjit eivät lainkaan.) Lyhytkarvainen aluskarvaton koira on paras mahdollinen sängynlämmittäjä ja halikaveri!

        Puhumattakaan nyt lainkaan dobberin kaikista muista superhyvistä käyttöominaisuuksista. No sen verran voi tietysti mainita, että eipä ole yhtään "kutsumatonta" vierasta talossa käynyt, vaikka ei ole ulko-ovea lukittu viimeiseen viiteentoista vuoteen...


      • dobermän
        tiinamuori kirjoitti:

        Nimittäin tuo tassujen kestävyys. Itselläni on ollut historiassa kaksi sakemannia, ja kummallakin menivät tassut kipeiksi juoksemisesta. Pyörällä ei kärsinyt juoksuttaa juuri lainkaan, ei ainakaan asfaltilla. Dobbereita on ollut neljä, eikä yhdenkään tassut ole ikinä juoksemisesta kipeytyneet.

        Vaan mitä yleensä tulee tuohon koiran sopivuuteen Suomen oloihin, niin kysehän on aina käyttötarkoituksesta.

        Meillä koirat ovat elinkumppaneita, jotka jakavat kanssamme talon, sängyn, harrastukset. Ne tarkenevat olla talvellakin ulkona, kun tehdään sellaista, missä ne saavat liikkua. (Suksien vetäminen, vapaana juokseminen...) Ei meillä ole ollut tarkoituskaan ottaa koiraa sitä varten, että sen pitäisi seisoskella narunnokassa ulkona pakkasessa.

        Sisällä taas ne eivät ole liian kuumissaan, eli niiden ei tarvitse läähättää. (Läähättäminen on minusta hieman epämiellyttävää: ärsyttävää ääntä, johon liittyy nesteen erittyminen kielestä ja tipahteleminen sinne tänne...) Niistä ei myöskään irtoile kaikkialla pyöriviä karvapalloja. Ne eivät haise pahalle (="koiralle") märkänäkään. No dobberit märkänä ihan vähän. (Basenjit eivät lainkaan.) Lyhytkarvainen aluskarvaton koira on paras mahdollinen sängynlämmittäjä ja halikaveri!

        Puhumattakaan nyt lainkaan dobberin kaikista muista superhyvistä käyttöominaisuuksista. No sen verran voi tietysti mainita, että eipä ole yhtään "kutsumatonta" vierasta talossa käynyt, vaikka ei ole ulko-ovea lukittu viimeiseen viiteentoista vuoteen...

        Täysin samaa mieltä!! Kyllä kuitenkin kovilla pakkasilla kannattaa laittaa toopelle vaatetta päälle..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe