LTO suodattimet

saastovinkki

Sattuipa Biltemassa silmään tuote nro. 52-700, elikkäs VW ja Audin raitisilmasuodatin.

Sattumalta se on tasan saman kokoinen kuin vanhaan Haato 21 LTO koneeseen sopiva EU7 suodatin. Joskin Bilteman suodatin on vähän paksumpi ja siinä on enemmän suodatuspinta-alaa. Vaikutti muutenkin laadukkaammalta kuin rautakaupasta ostettu 'oikea' suodatin.

No ei muuta kuin suodatin mukaan (9.90 euroa) ja sehän sopi koneeseen kuin nyrkki silmään!!

Karkeasuodattimena minulla oli jo ennestään edullista EU3 mattoa, josta on helppo leikata sopivat palat.

Rautakaupassahan sellaiset 'suodatinpaketit', jossa on pala EU3 mattoa ja EU7 suodatin maksaa jo melkein 30 euroa!?!

Isosta EU3 matosta leikatut palat maksaa ehkä 2e ja siihen päälle tuo Bilteman raitisilmasuodatin 9.90e -> aika mukavat säästöt ja viitsii vaihtaa suodattimet useamminkin!

Tuo suodatin muuten käynee suoraan myös ILTO, Vallox ym. merkkeihin. Kannattaa kokeilla!

30

17858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitot

      Hys, hys! Jos näiden kiskurihintaisten suodattimien valmistajat tämän huomaavat, niin suuttuvat. Myynti laskee ja voitot pienenevät.

      • Suodatinasiantuntija

        Sen verran voin paljastaa valmistajaportaan edustajana, että ne suurimmat katteet menevät kyllä kaupan taskuun, ei valmistajan.


    • Suodatinasiantuntija

      Säästäminen on toki suositeltavaa, mutta hiukan faktaa:

      Olen suodattimia valmistavan yrityksen palveluksessa ja olemme tutkineet ko. materiaalin. Nämä suodattimet eivät täytä sisäilmavaatimuksia (EU7 luokan suodatus tuloilmassa).

      Ilmamäärä autossa on huomattavasti pienempi kuin ok-talossa, joten autossa ne toimivat pienemmällä ilmavirralla luokassa EU6-7-8. Näillä suodattimilla päästään puhtaana LTO koneissa kuitenkin korkeintaan EU5 luokkaan. Kun suodatin likaantuu, erotusaste nousee, muttei saavuta EU7 luokkaa, ennekuin se on aivan tukossa.

      Standardin (EN779) mukaisessa luokituksessa tutkitaan 0,4 mikrometrin halkaisijaltaan olevia ja sitä suurempia hiukkasia. Suodattimen keskimääräinen erotusaste määrittää suodatusluokan.
      Erotusasteet:
      Luokka...puhdas suodatin.....keskim. erotusaste
      EU5........15-20%.................40-60%
      EU6........20-25%.................60-80%
      EU7........60-65%.................80-90%
      EU8........80-85%.................90-95%
      EU9........85-90%.................>95%

      Tämän jälkeen tulevat vielä ns. Hepa suodattimet (EU10-18), jotka määritellään toisen standardin mukaan(EN1822).

      Suodattimien erotusasteissa on siis tavattoman suuri ero EU5 ja EU7 luokan suodattimien välillä, koska toinen poistaa keskimäärin 50% ja toinen 85% pölystä. Eri valmistajien samanluokkaisetkin suodattimet saattavat olla hyvin eritasoisia.

    • raksaaja--sh

      ...että miten propellihattusuodattimet vaikuttaa ilmanvaihdon toimintaan. Säilyykö kämpän alipaine oikean suuruisena yms.

      • saastovinkki

        Vilkaiskaapa joskus huviksenne niitä rautakaupan suodatinpaketteja. Siinä oleva EU7 suodatin on todella naurettava pahviin vuorattu haitari, halvinta paskaa mitä vaan löytyy. Bilteman suodatin on huomattavasti laadukkaampi rakenteeltaan ja suoadttimen pinta-ala on suurempi. Suodatusluokka on EU7, eli esim. siitepölyt jää siihen hyvin.

        Voisiko nyt suodatinpakettimyyjät kertoa, miksi Bilteman suodatin ei käy 'originaali' pahvilaatikon tilalle?

        Ja alipaine ei varmaan juuri talossa muutu. Ennemmin se muuttuu siitä, kun tuo 'originaali' pahvilaatikko menee paikoilleen jotenkin huonosti ja falskaa jostain reunasta. Biltemalainen oli kauttaaltaan hyvin tiivis ja reunassa juuri sopiva tiivistenauha.


      • raksaaja--sh
        saastovinkki kirjoitti:

        Vilkaiskaapa joskus huviksenne niitä rautakaupan suodatinpaketteja. Siinä oleva EU7 suodatin on todella naurettava pahviin vuorattu haitari, halvinta paskaa mitä vaan löytyy. Bilteman suodatin on huomattavasti laadukkaampi rakenteeltaan ja suoadttimen pinta-ala on suurempi. Suodatusluokka on EU7, eli esim. siitepölyt jää siihen hyvin.

        Voisiko nyt suodatinpakettimyyjät kertoa, miksi Bilteman suodatin ei käy 'originaali' pahvilaatikon tilalle?

        Ja alipaine ei varmaan juuri talossa muutu. Ennemmin se muuttuu siitä, kun tuo 'originaali' pahvilaatikko menee paikoilleen jotenkin huonosti ja falskaa jostain reunasta. Biltemalainen oli kauttaaltaan hyvin tiivis ja reunassa juuri sopiva tiivistenauha.

        Mikäli suodatinasiantuntijaa yhtään ymmärsin niin bilteman EU7 suodatin ei talon ilmanvaihdossa ehkä toimikaan EU7 tasolla. (voi toimiakin jos joku vain viitsii mitata)

        Alipaineesta... mielestäni se voi muuttua.
        Mutta mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon mittauttamalla ja säädättämällä koneen heti alunperin biltema suodattimilla tai uudestaan bilötema suodattimiin siirtymisen jälkeen.


      • saastovinkki
        raksaaja--sh kirjoitti:

        Mikäli suodatinasiantuntijaa yhtään ymmärsin niin bilteman EU7 suodatin ei talon ilmanvaihdossa ehkä toimikaan EU7 tasolla. (voi toimiakin jos joku vain viitsii mitata)

        Alipaineesta... mielestäni se voi muuttua.
        Mutta mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon mittauttamalla ja säädättämällä koneen heti alunperin biltema suodattimilla tai uudestaan bilötema suodattimiin siirtymisen jälkeen.

        Eipä ne alipaineen muutokset paljon ok asujia hetkauta, kun suodattimia vaihdetaan. Esim. sellainen valmispaketti k-raudastahan käy paketin mukaan melkein kaikkiin LTO koneisiin. Eipä taida olla kuitenkaan samanlainen kuin alkuperäinen koneen mukana tullut...

        Auton raitisilmasuodattimet ei varmaan voi olla sekundaa, kun autolla tyypillisesti ajellaan erittäin pölyisissä kaupunkiolosuhteissa. Ilmamäärä ilmanvaihdossa ei varmaan ole sama, mutta kun ottaa huomioon suuremman likaisuuden, käy sama suodatin putaampaan okt ympäristöön mainiosti.

        Sama tehdashan nuo suodattimet varmaan tekee. Toinen vaan maksaa 3x enemmän, kun siinä on joku Valloxin myyntipaketti ympärillä :-)


      • Suodatinasiantuntija
        saastovinkki kirjoitti:

        Vilkaiskaapa joskus huviksenne niitä rautakaupan suodatinpaketteja. Siinä oleva EU7 suodatin on todella naurettava pahviin vuorattu haitari, halvinta paskaa mitä vaan löytyy. Bilteman suodatin on huomattavasti laadukkaampi rakenteeltaan ja suoadttimen pinta-ala on suurempi. Suodatusluokka on EU7, eli esim. siitepölyt jää siihen hyvin.

        Voisiko nyt suodatinpakettimyyjät kertoa, miksi Bilteman suodatin ei käy 'originaali' pahvilaatikon tilalle?

        Ja alipaine ei varmaan juuri talossa muutu. Ennemmin se muuttuu siitä, kun tuo 'originaali' pahvilaatikko menee paikoilleen jotenkin huonosti ja falskaa jostain reunasta. Biltemalainen oli kauttaaltaan hyvin tiivis ja reunassa juuri sopiva tiivistenauha.

        En tiedä (enkä välitä) minkä rautakaupan ja kenen valmistamia suodattimia olet tutkinut, mutta et todellakaan voi silmilläsi nähdä eroa suodatinkuiduista, tarvitaan mikroskooppi (n. 1000 kertainen suurennos).

        Autoissa käytetään sellupohjaista suodatinmateriaalia sen edullisen hinnan vuoksi. Sellukuidusta ei nykytekniikalla saada kuitenkaan läheskään yhtä pieniä kuituja kuin lasikuiduista tai käyttämistämme synteettisistä nanokuiduista. Juuri kuidun paksuus on olennainen tekijä suodattimen toiminnan kannalta.

        Ja vaikka paketissa lukisi EU7 (ks. ed. kirjoitukseni; toimii autoissa EU6-7-8 luokissa) ei se isommassa ilmavirrassa sitä todellakaan ole.


      • saastovinkki
        Suodatinasiantuntija kirjoitti:

        En tiedä (enkä välitä) minkä rautakaupan ja kenen valmistamia suodattimia olet tutkinut, mutta et todellakaan voi silmilläsi nähdä eroa suodatinkuiduista, tarvitaan mikroskooppi (n. 1000 kertainen suurennos).

        Autoissa käytetään sellupohjaista suodatinmateriaalia sen edullisen hinnan vuoksi. Sellukuidusta ei nykytekniikalla saada kuitenkaan läheskään yhtä pieniä kuituja kuin lasikuiduista tai käyttämistämme synteettisistä nanokuiduista. Juuri kuidun paksuus on olennainen tekijä suodattimen toiminnan kannalta.

        Ja vaikka paketissa lukisi EU7 (ks. ed. kirjoitukseni; toimii autoissa EU6-7-8 luokissa) ei se isommassa ilmavirrassa sitä todellakaan ole.

        Miettikääpä vielä sitä, että on paljon asuntoja, joissa huippari imee ilmat sisältä ja korvausilma tulee ilman mitään suodatusta suoraan sisälle. Varsinkin rivareissa tilanne on juuri tämä. Eli sitten jos laitat ok talon koneeseen eu3 bilteman vähintään eu5 suodattimen, onko tilanne parempi? :-) Puhumattakaan taloista, joissa ei ole 5 vuoteen edes avattu koko LTO pömpeliä ja suodattimista ei kulje ilma mihinkään suuntaan... Voin muuten vaikka lyödä vetoa, että esim. k-raudan paketissa ei todellakaan ole lasikuitu eu7 suodatin. Pahvia on koko paska.


      • Suodatinasiantuntija kirjoitti:

        En tiedä (enkä välitä) minkä rautakaupan ja kenen valmistamia suodattimia olet tutkinut, mutta et todellakaan voi silmilläsi nähdä eroa suodatinkuiduista, tarvitaan mikroskooppi (n. 1000 kertainen suurennos).

        Autoissa käytetään sellupohjaista suodatinmateriaalia sen edullisen hinnan vuoksi. Sellukuidusta ei nykytekniikalla saada kuitenkaan läheskään yhtä pieniä kuituja kuin lasikuiduista tai käyttämistämme synteettisistä nanokuiduista. Juuri kuidun paksuus on olennainen tekijä suodattimen toiminnan kannalta.

        Ja vaikka paketissa lukisi EU7 (ks. ed. kirjoitukseni; toimii autoissa EU6-7-8 luokissa) ei se isommassa ilmavirrassa sitä todellakaan ole.

        todellakin on. Vaikka suodattimet kooltaan voivat olla samanlaisia, saattaa ne olla mitoitetut aivan eri ilmavirralle.
        Yksi suodatusta ajatellen merkittävä suure on läpivirtausnopeus. Jos suunniteltu nopeus ylitetään, ei suodatinmateriaali toimi kuten on ajateltu vaan hiukkasten liike-energiat ja hitausmassat ovat liian suuria ja osa hiukkasista läpäisee materiaallin.
        Suodattimen pinta-alalla vaikutetaan myös pölynsitomiskykyyn ja siten vaihtoväliin.


      • saastovinkki kirjoitti:

        Miettikääpä vielä sitä, että on paljon asuntoja, joissa huippari imee ilmat sisältä ja korvausilma tulee ilman mitään suodatusta suoraan sisälle. Varsinkin rivareissa tilanne on juuri tämä. Eli sitten jos laitat ok talon koneeseen eu3 bilteman vähintään eu5 suodattimen, onko tilanne parempi? :-) Puhumattakaan taloista, joissa ei ole 5 vuoteen edes avattu koko LTO pömpeliä ja suodattimista ei kulje ilma mihinkään suuntaan... Voin muuten vaikka lyödä vetoa, että esim. k-raudan paketissa ei todellakaan ole lasikuitu eu7 suodatin. Pahvia on koko paska.

        suodattimen ulkonäöstä päätellä, mikä sen suodatusaste on. Synteettisillä ja lasikuituisilla on saadaan samanlaisia suodatusasteita, samoin myös vaikka paperilla pahvikehyksin, eipähän ole ongelmajätettä.


      • Alkuperäistä säästöä
        saastovinkki kirjoitti:

        Vilkaiskaapa joskus huviksenne niitä rautakaupan suodatinpaketteja. Siinä oleva EU7 suodatin on todella naurettava pahviin vuorattu haitari, halvinta paskaa mitä vaan löytyy. Bilteman suodatin on huomattavasti laadukkaampi rakenteeltaan ja suoadttimen pinta-ala on suurempi. Suodatusluokka on EU7, eli esim. siitepölyt jää siihen hyvin.

        Voisiko nyt suodatinpakettimyyjät kertoa, miksi Bilteman suodatin ei käy 'originaali' pahvilaatikon tilalle?

        Ja alipaine ei varmaan juuri talossa muutu. Ennemmin se muuttuu siitä, kun tuo 'originaali' pahvilaatikko menee paikoilleen jotenkin huonosti ja falskaa jostain reunasta. Biltemalainen oli kauttaaltaan hyvin tiivis ja reunassa juuri sopiva tiivistenauha.

        rautakauppa myy täysin alkuperäistä suodatinta
        hyllytavarana.Muutama poikkeus löytyy mutta se HINTA on mitä on.
        Yleensä ne on "vastaavia" jonkun muun valmistamia ja vielä kalliinpia kuin alkuperäinen.

        Nettikaupat taas myyvät niitä PAHVILAATIKOITA joista revitään suojukset pois.
        Nämä ovat mielestäni aika onnettomia asentaa koska ne eivät ole tarpeeksi jäykkiä rakenteeltaan että menisivät työntämällä paikalleen.
        Jos hinta ratkaisee joka asiassa niin ajaisin varmaan yleisillä kulkuneuvoilla enkä omalla.


    • tuollakin
      • ...

        Heinolalaiset eivät tee itse kasetteja.
        Ko. kasettien valmistajia tässä maassa on melkoisen tarkkaan 5 kappaletta. Enkä muuten mainosta ainoatakaan täällä. Muut myyvät sitten toisten tavaraa. Mutta sehän kuuluu asiaan.


      • mainosta vaan!
        ... kirjoitti:

        Heinolalaiset eivät tee itse kasetteja.
        Ko. kasettien valmistajia tässä maassa on melkoisen tarkkaan 5 kappaletta. Enkä muuten mainosta ainoatakaan täällä. Muut myyvät sitten toisten tavaraa. Mutta sehän kuuluu asiaan.

        "Enkä muuten mainosta ainoatakaan täällä."

        Kansa ansaitsee tietää.


      • vertailun vuoksi
        mainosta vaan! kirjoitti:

        "Enkä muuten mainosta ainoatakaan täällä."

        Kansa ansaitsee tietää.

        Auton moottori kuluttaa ilmaa polttaessaan bensaa.
        Ilma polttoainesuhde stokiometrisessä palamisessa on noin 14,6 :1 (oletetaan karkeasti, että näin koko ajan)

        Eli kilo bensaa ja 14,6 kiloa ilmaa.

        Jos auto kuluttaa esim 8 litraa sadalla, niin
        se kuluttaa 0,8 litraa 10 km. ~~0,8kg bensaa

        Jos nopeus on 108km/h = 30m/s

        [10 000 m ] / [30 m/s] = 333s

        Yksinkertaistetaan tiheydet litra bensaa vastaa kiloa bensaa (suuruusluokat ~karkeasti ok)

        Ilmaa poltettiin yhdessä sekunnissa
        0,8kg / 333 = 2,4 * 10E-3 Kg

        Paljonko on tuo massa ilmaa on litroina ???

        => ilman määrä litraa sekunnissa ????

        Iv-kone välittää ilmaa esim 100litraa / s

        => eli saatiin karkea ilmamäärävertailu kahden koneen välillä, joihin teoriassa voi asentaa saman filtterin......

        laskekaapas vertailu loppuun.

        OIKEASTI ILMAFILTTERIBUSINEKSESSA ON SIKA KATTEET, koska toimittajia on vähän.

        MANITTU PAINESUHDEASIA ON TÄRKEÄ JA SILLÄ EI SAA LEIKKIÄ.


      • kämmäri
        vertailun vuoksi kirjoitti:

        Auton moottori kuluttaa ilmaa polttaessaan bensaa.
        Ilma polttoainesuhde stokiometrisessä palamisessa on noin 14,6 :1 (oletetaan karkeasti, että näin koko ajan)

        Eli kilo bensaa ja 14,6 kiloa ilmaa.

        Jos auto kuluttaa esim 8 litraa sadalla, niin
        se kuluttaa 0,8 litraa 10 km. ~~0,8kg bensaa

        Jos nopeus on 108km/h = 30m/s

        [10 000 m ] / [30 m/s] = 333s

        Yksinkertaistetaan tiheydet litra bensaa vastaa kiloa bensaa (suuruusluokat ~karkeasti ok)

        Ilmaa poltettiin yhdessä sekunnissa
        0,8kg / 333 = 2,4 * 10E-3 Kg

        Paljonko on tuo massa ilmaa on litroina ???

        => ilman määrä litraa sekunnissa ????

        Iv-kone välittää ilmaa esim 100litraa / s

        => eli saatiin karkea ilmamäärävertailu kahden koneen välillä, joihin teoriassa voi asentaa saman filtterin......

        laskekaapas vertailu loppuun.

        OIKEASTI ILMAFILTTERIBUSINEKSESSA ON SIKA KATTEET, koska toimittajia on vähän.

        MANITTU PAINESUHDEASIA ON TÄRKEÄ JA SILLÄ EI SAA LEIKKIÄ.

        olinpas kömpelö. Anteeksi virhe.


      • virittelija
        kämmäri kirjoitti:

        olinpas kömpelö. Anteeksi virhe.

        Mulla on hienosuodattimen paikalla vanerilevy, johon olen porannut 70mm reikiä niin paljon kuin mahtuu. Suodattimiksi reikien päälle olen liimannut Bilteman hengityssuojamaskeja tarvittavan määrän. Tulee myös aika halvaksi ja puhdistaa ilman todella hyvin. Vaneri pitää silloin tällöin sahata ja porata uusi, mutta eipä tuosta kovin paljon ole vaivaa.


      • vastarannan kiiski
        virittelija kirjoitti:

        Mulla on hienosuodattimen paikalla vanerilevy, johon olen porannut 70mm reikiä niin paljon kuin mahtuu. Suodattimiksi reikien päälle olen liimannut Bilteman hengityssuojamaskeja tarvittavan määrän. Tulee myös aika halvaksi ja puhdistaa ilman todella hyvin. Vaneri pitää silloin tällöin sahata ja porata uusi, mutta eipä tuosta kovin paljon ole vaivaa.

        ...että joku ilmoittaisi käyttävänsä sukkahousuja...


      • on sairasta
        vertailun vuoksi kirjoitti:

        Auton moottori kuluttaa ilmaa polttaessaan bensaa.
        Ilma polttoainesuhde stokiometrisessä palamisessa on noin 14,6 :1 (oletetaan karkeasti, että näin koko ajan)

        Eli kilo bensaa ja 14,6 kiloa ilmaa.

        Jos auto kuluttaa esim 8 litraa sadalla, niin
        se kuluttaa 0,8 litraa 10 km. ~~0,8kg bensaa

        Jos nopeus on 108km/h = 30m/s

        [10 000 m ] / [30 m/s] = 333s

        Yksinkertaistetaan tiheydet litra bensaa vastaa kiloa bensaa (suuruusluokat ~karkeasti ok)

        Ilmaa poltettiin yhdessä sekunnissa
        0,8kg / 333 = 2,4 * 10E-3 Kg

        Paljonko on tuo massa ilmaa on litroina ???

        => ilman määrä litraa sekunnissa ????

        Iv-kone välittää ilmaa esim 100litraa / s

        => eli saatiin karkea ilmamäärävertailu kahden koneen välillä, joihin teoriassa voi asentaa saman filtterin......

        laskekaapas vertailu loppuun.

        OIKEASTI ILMAFILTTERIBUSINEKSESSA ON SIKA KATTEET, koska toimittajia on vähän.

        MANITTU PAINESUHDEASIA ON TÄRKEÄ JA SILLÄ EI SAA LEIKKIÄ.

        koska osa kotimaisista valmistajista käyttää tukityöllistettyjä vähäosaisia kunnan ja valtion tuella.


      • ImuriLTO
        on sairasta kirjoitti:

        koska osa kotimaisista valmistajista käyttää tukityöllistettyjä vähäosaisia kunnan ja valtion tuella.

        Minä laitoin imuriin sopivan hepa suodattimen LTO koneeseen. Tulee ainakin puhdasta! Imurin ilmamäärä alkaa täydellä teholla olemaan 100l/s, joten se käy LTO koneeseen oikein hyvin.


      • jjj
        vastarannan kiiski kirjoitti:

        ...että joku ilmoittaisi käyttävänsä sukkahousuja...

        hmmm... Monetkohan 20 denin sukkahousut pitäsi laittaa päällekkäin, jotta tulisi EU7 suodatus?


    • Ziivilä

      silti käytäisin alkuperäistä tarkoitusta varten olevia suotimia.
      Jos saan alkuperäiset 20 eurolla niin en ala kikkaileen n.10 euron takia.
      Rahallinen hyöty jää pieneksi vaikka vaihtaisin
      pari kertaa vuodessa uudet suodattimet.

      Hyvä idea muuten hakea vaihtoehtoja ettei olla yhden tai kahden toimittajan monopolissa.

      • joojotijoo

        miksi pitää käyttää minkäänlaista suodatinta.


      • miksi itse
        joojotijoo kirjoitti:

        miksi pitää käyttää minkäänlaista suodatinta.

        pidät minkäänlaisia kalsareita.


      • neljä ensimmäistä sivua

      • suodattimet

      • jjj

        Jos kaikki IV-koneen omistajat kikkailee, niin ehkä se oikean suodattiemen hinta laskee.


    • Marika-76

      Kuka osaa sanoa missä se audin raitisilmasuodatin sijaitsee? Auto on vuosimallia 95, A4, 1.6 litran koneella

    • Anonyymi

      Biltemassa on usein hyviä tuotteita jos ymmärtää että monet asiat voi toimia jopa paremmin tai yhtä hyvin kuin se marmoritiski osa. Pitää vain ymmärtää asiat todellisesti. Sukkahousuja suodattimeen no sehän on jo wanaha juttu kun auton imutorvien päällä oli dellortto suorat alumin imutorvet ja aah sitä ääntä. Lujaa mentiin oikeasti mutkissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      112
      3647
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      291
      2524
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2150
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1931
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1699
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1162
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      87
      1111
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      980
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      78
      934
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      912
    Aihe