Olen ehdottomasti vanhojen ja alkuperäisten keittiöiden ihailija ja entisessä asunnossa sellaiset olivatkin. Uudessa asunnossa on tehty keittiöremontti ja kaapit ovat moderneja ja mielestäni mauttomia. Säilyttääkö ihmiset remonttia tehdessään asunnon alkuperäisiä kaapin ovia/kaappeja vai joutavatko ne kaatopaikalle. Tietääkö ketään löytyykö esim. pääkaupunkiseudulta jotain paikkaa/kauppaa mistä tälläisiä voisi löytyä?
Alkuperäiset keittiöt 50-luvulta
15
6379
Vastaukset
- Lyydia
Asuessani muinoin kaupunkikämpässä, manasin useasti asunnon entistä omistajaa, joka oli vaihtanut hienot 50-luvun kaapit hirveisiin laminaattivirityksiin. Putkiremontin yhteydessä monet naapuritkin heivasivat ne vanhat kaapit vaihtolavalle, josta muutama valveutuneempi asukas niitä sitten kaiveli ylös ja kunnosteli omaan keittiöönsä. Harmitti, kun olin ehtinyt oman keittiöni jo remontoida uusiksi. Vaikka siitä muuten kiva tulikin, niin olisihan se ollut hienoa saada alkuperäiset kaapit.
Jos kierrätyskeskuksesta tms ei mitään löydy, kannattaa ilmoitella esim 50-luvun talojen ilmoitustauluilla kaapinostohaluistansa. Monissa taloissa on putkiremontit meneillään ja siinä yhteydessä moni uusii kalustustaan.
Monestihan vanhat keittiökaapit ovat matalia ja työskentelykorkeus huono, mutta jos keittiö rakennetaan kokonaan uusiksi vanhoista palikoista, niiden sokkelia on helppo korottaa. Erilaiset kaapit saa helposti yhtenäisiksi uudella maalilla, ja varmasti elinikää tuollaisella köökillä on pidempään kuin uudella lastulevysysteemillä. Persoonallinen keittiö siitä varmasti tulee. - puusepällä
Etsi puuseppä joka tekee sinulle uudet 50 luvun tyyliset kalusteet.
- dsöflkösdkfk
Tarttis olla muutakin kuin tyyliset.
50-luvun kalusteissa oli rima- tai kimpilevyrungot ja hyllyt reunalistoitettuna oikealla puulla.
Olen asunut 1958-valmistuneessa talossa, asunnossani oli alkuperäinen, kunnsotettu keittiö. Keittiökalusteiden rungot oli rimalevyä ja puuta, ovet oli koivuvaneria, joka oli hiottu ja lakattu. Kaunis. Seinäkaapit ulottuivat kattoon asti, 2 ovea päällekkäin ja työpöytää oli korotettu, oli 85 sentin työskentelykorkeus. Sähkönsiniset vetimet.
Ihana ja käytännöllinen.
- jmk
Kiitos vinkeistä!
Kyllä täälläkin ollaan manailtu entisten omistajine perään kun jättivät kaameat laminaattiovet vieläpä vähän niin ja näin asennettuna..
Pitääpä käydä kierrätyskeskuksissa, mutta uskonpa, että suurin osa heittää vanhat kaapinovet roskiin jos ne eivät ole säilyneet kovin hyvin.- on useinkin
näitä kokopuisia 50-luvun kaappeja. Meillä on jo koko satsi (noin 2 vanhaa keittiöllistä :), paitsi että odotellaan vielä sellaista halkojen säilytyskaappia. tai ehkä se tehdään itse.
- jmk
on useinkin kirjoitti:
näitä kokopuisia 50-luvun kaappeja. Meillä on jo koko satsi (noin 2 vanhaa keittiöllistä :), paitsi että odotellaan vielä sellaista halkojen säilytyskaappia. tai ehkä se tehdään itse.
kävin kanssa kattomassa huuto.netissä. Ei löytynyt tällä erää vanhoja, mutta uudempiä käytettyjä kyllä löytyi..
- touhua
Vähän sama asia kuin MTV:n Pimp My Ride:ssa tehtäisiin Ferrarista Ladan näköinen ;)
Eihän siinä mitään, jos tykkää :)
Ei kyllä kannata isolla rahalla lähteä tekemään tuollaista. Joskus sitä kämppää ollaan myymässä ja ne "vanhat" 50-luvun kaapit ovat todella sieltä 50-luvulta (vaikka olisivat tehty 2-vuotta sitten). Näkyy pyyntihinnassa- sdfdsf
En todellakaan osaa edes kuvitella, että mitä hienoa -50 luvun kaapistoissa voisi olla. Kai se liittyy johonkin pervoon asiaan, koska sellaisia minä en harrasta ja siksi en osaa vissiin edes ajatella eri mahdollisuuksia.
Tai sitten vaan on yksinkertaisesti niin, että nuo ihmiset eivät ole hiffanneet, että mikä esimerkiksi hyöty on uusista keittiön vetolaatikoista (muita ei alakaappeihin paljon kannata edes suunnitella), tai miten hieno kapistus on tasoon upotettu induktioliesi.
Puhumattakaan tietenkään uusista kaksoisaltaista tai hanoista.
Ilmeisesti nuo ihmiset ovat vain nähneet maailman halvimmista lastulevyvirityksistä tehtyjä keittiöitä... mutta kukaan kunnollisen uuden keittiön hankkinut ei _taatusti_ kaipaa -50 luvun formaldehyydipaskaa omaan kotiinsa. - Lyydia
sdfdsf kirjoitti:
En todellakaan osaa edes kuvitella, että mitä hienoa -50 luvun kaapistoissa voisi olla. Kai se liittyy johonkin pervoon asiaan, koska sellaisia minä en harrasta ja siksi en osaa vissiin edes ajatella eri mahdollisuuksia.
Tai sitten vaan on yksinkertaisesti niin, että nuo ihmiset eivät ole hiffanneet, että mikä esimerkiksi hyöty on uusista keittiön vetolaatikoista (muita ei alakaappeihin paljon kannata edes suunnitella), tai miten hieno kapistus on tasoon upotettu induktioliesi.
Ilmeisesti nuo ihmiset ovat vain nähneet maailman halvimmista lastulevyvirityksistä tehtyjä keittiöitä... mutta kukaan kunnollisen uuden keittiön hankkinut ei _taatusti_ kaipaa -50 luvun formaldehyydipaskaa omaan kotiinsa.Siis kimpilevyssä? Tai liimapuulevyssä? Niistähän keittiönkaapit vielä 50-luvulla tehtiin. 70-luvun lastulevykeittiöistä voi sitä formaldehydiäkin löytää, mutta 50-luvulla alalla oli vielä käsityömäinen puuseppämeininki.
Olen kyllä tuollaisen edellä kuvaamani "uusiokäytetyistä" 50-luvun kaapeista tehdyn "uuden" keittiön joskus nähnytkin. En ymmärrä, miksei sellaiseen voisi ympätä kaksoisallasta tai induktioliettä (vaikka itse tosin vannonkin kaasulieden nimeen). Luovasti vanhoja kalusteita uusiin yhdistellen varmasti onnistuisivat ne älyttömän hienot liukuvaimennetut laatikostot ja vaikka mitkä.
Autenttisuudestahan tässä ilmeisesti oli aloittajan tekstissä kysymys, hänelle näytti olevan tärkeää asuntonsa aikakauden henki. Monelle muulle valitettavasti asunto on vain sisäseinät ja ilma niiden välissä, ja persoonallisuuden puutetta korvataan sitten "hienoilla kapistuksilla". Hyvä, että joku ymmärtää 50-luvun asunnonkin jonkinlaisena kokonaisuutena ja ajankuvana - jotain jugendiahan osataan jo arvostaa siinä määrin että sillä nimellä kaupataan vähän muitakin tyylisuuntia kiinteistönvälittäjien ilmoituksissa.
Ja vielä, itse olen tehnyt aikoinaan kerrostaloasuntooni keittiöremontin ihan moderneilla, tämän päivän "tavallisilla" normaalilaatuisilla kalusteilla, ja vaikka olinkin niihin ihan tyytyväinen, olisin milloin tahansa kyllä vaihtanut oikeisiin puisiin, vaikka vanhoihinkin kaappeihin. Niistä voi kunnostamalla saada todella hienot. Nykyisen vanhan talomme keittiö onkin sitten puusepällä massiivipuusta teetetty. - jmk
Lyydia kirjoitti:
Siis kimpilevyssä? Tai liimapuulevyssä? Niistähän keittiönkaapit vielä 50-luvulla tehtiin. 70-luvun lastulevykeittiöistä voi sitä formaldehydiäkin löytää, mutta 50-luvulla alalla oli vielä käsityömäinen puuseppämeininki.
Olen kyllä tuollaisen edellä kuvaamani "uusiokäytetyistä" 50-luvun kaapeista tehdyn "uuden" keittiön joskus nähnytkin. En ymmärrä, miksei sellaiseen voisi ympätä kaksoisallasta tai induktioliettä (vaikka itse tosin vannonkin kaasulieden nimeen). Luovasti vanhoja kalusteita uusiin yhdistellen varmasti onnistuisivat ne älyttömän hienot liukuvaimennetut laatikostot ja vaikka mitkä.
Autenttisuudestahan tässä ilmeisesti oli aloittajan tekstissä kysymys, hänelle näytti olevan tärkeää asuntonsa aikakauden henki. Monelle muulle valitettavasti asunto on vain sisäseinät ja ilma niiden välissä, ja persoonallisuuden puutetta korvataan sitten "hienoilla kapistuksilla". Hyvä, että joku ymmärtää 50-luvun asunnonkin jonkinlaisena kokonaisuutena ja ajankuvana - jotain jugendiahan osataan jo arvostaa siinä määrin että sillä nimellä kaupataan vähän muitakin tyylisuuntia kiinteistönvälittäjien ilmoituksissa.
Ja vielä, itse olen tehnyt aikoinaan kerrostaloasuntooni keittiöremontin ihan moderneilla, tämän päivän "tavallisilla" normaalilaatuisilla kalusteilla, ja vaikka olinkin niihin ihan tyytyväinen, olisin milloin tahansa kyllä vaihtanut oikeisiin puisiin, vaikka vanhoihinkin kaappeihin. Niistä voi kunnostamalla saada todella hienot. Nykyisen vanhan talomme keittiö onkin sitten puusepällä massiivipuusta teetetty.Kyllä, vanhassa se viehätys piilee..
Vaihtaisin ihan koska vaan kaksi vuotta vanhan modernin keittiömme ehjään 50-60-lukulaisiin kokopuukalustoon. Kyllähän vanhat kaapin ovet saa helposti kunnostettua maalilla ja hiomapaperilla. Siinä piilee myös osa viehätyksestä, kunnostamisessa.
Kyse ei ole keittiön moninaisuudesta tai laadusta vaan viihtyisyydestä ja kyllä jotkut edelleen haluavat, että keittiö näyttää siltä miltä ehkä talokin näyttää eli kodikkaalta ei liian modernilta. Retroa ehkä, mutta makuja on moneen lähtöön.. - tyttärestä
sdfdsf kirjoitti:
Ilmeisesti nuo ihmiset ovat vain nähneet maailman halvimmista lastulevyvirityksistä tehtyjä keittiöitä... mutta kukaan kunnollisen uuden keittiön hankkinut ei _taatusti_ kaipaa -50 luvun formaldehyydipaskaa omaan kotiinsa.Jotkut hankii puupurjeveneen, eikä busteria - vaikka sillä pääsisi nopeammin merelle - ilman jokakeväistä tuunaamista...
Toiset hankkii uusvanhan keittiön (vinkkinä alkuperäiselle: Lidshult), joka maksaakin sitten maltaita - on kuule puustellihinnoittelu pientä siihen verrattuna...
Kokopuu, kunnostettavuus, tunnelma, tyyli, estetiikka - Vai kuinka?
tyttärestä kirjoitti:
Jotkut hankii puupurjeveneen, eikä busteria - vaikka sillä pääsisi nopeammin merelle - ilman jokakeväistä tuunaamista...
Toiset hankkii uusvanhan keittiön (vinkkinä alkuperäiselle: Lidshult), joka maksaakin sitten maltaita - on kuule puustellihinnoittelu pientä siihen verrattuna...
Kokopuu, kunnostettavuus, tunnelma, tyyli, estetiikkaTuskin sentään Lidshult.
Meillä ainakin on Lidhults keittiö. On kokopuuta myös runko ja kunnollisen näköinen. Puusepällä teetettiin vielä mittojen mukainen lisäkaappi (korkea).
On leppoisa käytellä kun ei tutise eikä hajoile varmaan seuraavaan 50 vuoteen. - äääääh
Vai kuinka? kirjoitti:
Tuskin sentään Lidshult.
Meillä ainakin on Lidhults keittiö. On kokopuuta myös runko ja kunnollisen näköinen. Puusepällä teetettiin vielä mittojen mukainen lisäkaappi (korkea).
On leppoisa käytellä kun ei tutise eikä hajoile varmaan seuraavaan 50 vuoteen.kuka noista ruåttalaisista nimistä pitää lukua...
Mutta nättejä ovat.
- Hieno keittiö tuli
Jos sulla on vielä tarvetta noista makeista 50-luvun keittiöistä niin suosittelen teettämään ne niin saat kaiken kerralla kohdilleen.( koneet ja ergonomian)
Noita valmistaa tilauksesta Tilauskaluste S.Numminen Vaasassa joka tekee kaikenlaisia vanhan ajan keittiöitä. Me tilasimme itsellemme semmoisen vanhanajan keittiön ja on kyllä hieno. Laatukin oli jotain aivan muuta kuin melamiinirunkoiset normikaapit. Kestää kosteutta ja aikaa..
Mekin ollaan täältä etelä-suomesta (Turusta) mutta asennus hoitui ok- eli ihan sama vaikka olisi ollut naapurifirmasta.
Hintakaan ei ollut mahdoton ja ulkolaiseen kilpailijaan nähden oli mielestäni oikea valinta.
http://www.tilauskaluste.com/ - uusi50luvunkeittiö
Katsokaa noita kotimaisia Neljän Sepän keittiöitä, niitä saa kokonaan puisina. http://www.neljaseppaa.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha4102729Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo5932212Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1032132Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom401945etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!651473- 981344
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu1321201Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee1521167- 1681162
- 531125