Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Imovanen vaikutuksen alkaminen

Käyttäjä

En ole käyttänyt Imovanea muutamaan viikkoon mutta eilen taas jouduin hakemaan 30 kpl satsin. Illalla huomasin että aikaa kului eikä lääkkeen vaikutus ala millään... lähemmäs tunti meni ennen kuin tunsin vanhan tutun metallisen maun suussa mikä itselläni on ensimmäinen merkki lääkkeen vaikutuksesta. Nukahtamiseen menikin pitkälti yli toista tuntia...

Vaikuttaako nopeammin jos lääkkeen murskaa ensin ja hörppäsee mehulasillinen kyytipoikana alas vai onko tällä merkitystä vaikutusajan suhteen?

11

2553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mandata

      Imovanen murskaaminen ei vaikuta lääkkeen tehoon. Yksi mahdollinen syy on, että elimistösi (=keskushermostosi) on tottunut tauosta huolimatta aikaisemmin lääkkeeseen ja siksi 1 tabletti ei riitä tuomaan unta. Osalla ihmisistä Imovane aiheuttaa niin sanotun paradoksaalisen reaktion eli pää menee sekaisin, mutta motoriikka sen kun vain kiihtyy eikä unta tule. Imovanen käyttöön liittyy usein pitkällä aikavälillä tarve nostaa annosta ja sitä kautta väärinkäyttöriski kasvaa. Imovanen kaltaisille lääkkeille hyviä vaihtoehtoja unen saannissa ovat väsyttävät masennus- tai neuroleptilääkkeet, joihin ei liity riippuvuusriskiä. Näitä lääkkeitä voi lääkärin ohjeen mukaan myös käyttää Imovanen kanssa, jolloin yleensä pienempi annos Imovanea riittää.

      • miisa

        imovane ei aiheuta riippuvuutta.. ei ole bentso!
        tenox, alprox, xanor, diapam, risolid,opamox, oxepam jne. ovat riippuvuutta aiheuttavia..


      • mandata
        miisa kirjoitti:

        imovane ei aiheuta riippuvuutta.. ei ole bentso!
        tenox, alprox, xanor, diapam, risolid,opamox, oxepam jne. ovat riippuvuutta aiheuttavia..

        Totta, että Imovane ei ole varsinainen bentso. Se kuitenkin aiheuttaa riippuvuutta ja sitä todellakin käytetään väärin bentsojen tavoin. Vaikutusmekanismi on hieman erilainen kuin bentsoilla, mutta missään tapauksessa ei pidä luulla, että kyseinen lääke ei aiheuta riippuvuutta.


      • käyttäjä
        mandata kirjoitti:

        Totta, että Imovane ei ole varsinainen bentso. Se kuitenkin aiheuttaa riippuvuutta ja sitä todellakin käytetään väärin bentsojen tavoin. Vaikutusmekanismi on hieman erilainen kuin bentsoilla, mutta missään tapauksessa ei pidä luulla, että kyseinen lääke ei aiheuta riippuvuutta.

        ... Imovanea käytetään väärin?


      • mandata
        käyttäjä kirjoitti:

        ... Imovanea käytetään väärin?

        Imovanea käytetään väärin aivan kuten mitä tahansa päihdyttäviä aineita (kuten bentsot, huumausaineet, alkoholi) eli päihtymistarkoituksessa. Toisin sanoen lääkkeitä otetaan muuhun tarkoitukseen kuin nukahtamiseen. Imovanen väärinkäyttö ei ole samalla tavalla kuin bensot yleisesti puheissa, mutta terveydenhuollon alalla työskentelevät kyllä tietävät tästäkin ongelmasta.


      • 4844489799874
        miisa kirjoitti:

        imovane ei aiheuta riippuvuutta.. ei ole bentso!
        tenox, alprox, xanor, diapam, risolid,opamox, oxepam jne. ovat riippuvuutta aiheuttavia..

        Kyllä se imovane aihettaa riippuvuutta. Käyttöohjeessa lukee että lääke voi aiheuttaa riippuvuuden.


    • täällä

      oon vuoden päivät syöny imovanea ja nykyisin parina iltana vk:ssa käy sillee et tabu ei vaikutakkaan. (mulla kans metallin maku on eka merkki) oottelen yleensä 1 1/2 tuntia ja käyn sit ottaa uuden. En tosin nukahda pelkällä imolla vaan on ehdottomasti luettava kirjaa et uni tulee. Ilman kirjaa ei oo imolla mitään vaikutusta. Aika jännä homma mut näin mulla. Onpahan tullu kirjallisuutta koluttua läpi hyvin.
      Sit vielä on ilmaantunut sellainen ongelma että n kk:n ajan oon heränny keskel yötä (2-3:naikaan) enkä oo enää unta saanu. Ei oo tällästa ollu sit imovanen syönnin aloittamisen jälkeen. Pitäsköhän lähtee ihan virallisesti jotai hoitoo hakee. Imovane reseptin sain samalla kun kävin flunssan takia lääkärissä.

      • unelias

        Annetaanko imovanea jo flunssaankin, justiinsa!


    • unelias

      yksilöllistä toi vaikutus. Olen käyttänyt joka ilta kymmenisen vuotta imovanea, otan puolikkaan ja noin kymmenisen minuuttia,niin olen valmis nukkumaan, siis se rauhottaa mut, mutta en simahda lääkkeestä, tulee vaan tyyni olo ja saan siksi nukuttua. En tiedä mahdoinko selittää ymmärrettävästi.
      Mua on iät ajat vaivannut unettomuus ja johtuu varmaan siitä, että en osaa "rauhottaa" itseäni, vaikka olen kyllä kokeillut kaikenmaailman rentoutuskasettajakin, mutta kaikilla on vaivansa, mulla unettomuus.

    • Anonyymi

      Hyvä lääke se on.

    • Anonyymi

      Suosittelen ottamaan unilääkkeet tyhjään vatsaan. Ne vaikuttaa silloin nopeammin. Itsellä Tenox käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe