lähihoitaja vs. sairaanhoitaja

???

hei, antakaa yksikin hyvä syy, miksi kouluttautuisin juuri lähihoitajaksi,enkä sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi??

47

20560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhtiquu

      riippuvat tietenkin siitä, että millaisiin työtehtäviin sinä haluaisit sitten, kun koulu on käyty?!

      Jos haluat töihin päiväkotiin, niin ei ole mitään järkeä opiskella sairaan- tai ensihoitajaksi. Silloinkin se olisi turhaa, jos haluat työskennellä sairaanhoidon puolella, mutta vain perushoidollisissa tehtävissä.

      Sairaanhoitaja ja ensihoitaja tekevät ihan niitä varsinaisia toimenpiteitä, heillä on huomattavasti enemmän vastuuta ja laajemmat työtehtävät. Jos haluat esim laitella tippaa, tikkejä jne, niin lähihoitajan koulutus ei siihen riitä. Jos taas et halua niihin hommiin vaan sinua kiinnostaa enemmän pesemiset, syöttämiset ym, niin lähihoitaja on parempi vaihtoehto.

      • hukassa?

        Etpä taida itse olla ammattilainen? Ammattilainen kun ei käytä näin kansanomaisia termejä kuin "tikit"!!?
        Lähihoitajilla on vastuuta enemmän, kuin tuossa huhtíquun tekstissä oli mainittu. Työtehtävät/vastuut, riippuvat hyvin paljolti työpaikasta!


        Lähihoitajan toimialaa löytyy useammalta eri saralta, kuin mitä tässä on lueteltu.Lähihoitajan tehtäviin ei välttämättä liity pesuja ja syöttämisiä. Työtä voi löytyä esim. päihde- ja mielenterveyspuoleltakin.


      • Ylioppilas I
        hukassa? kirjoitti:

        Etpä taida itse olla ammattilainen? Ammattilainen kun ei käytä näin kansanomaisia termejä kuin "tikit"!!?
        Lähihoitajilla on vastuuta enemmän, kuin tuossa huhtíquun tekstissä oli mainittu. Työtehtävät/vastuut, riippuvat hyvin paljolti työpaikasta!


        Lähihoitajan toimialaa löytyy useammalta eri saralta, kuin mitä tässä on lueteltu.Lähihoitajan tehtäviin ei välttämättä liity pesuja ja syöttämisiä. Työtä voi löytyä esim. päihde- ja mielenterveyspuoleltakin.

        "Tikkejä" ei saa laittaa kuin lääkäri (tai koulutuksen ompeluun saanut kätilö).


      • Hoitotason lähäri
        Ylioppilas I kirjoitti:

        "Tikkejä" ei saa laittaa kuin lääkäri (tai koulutuksen ompeluun saanut kätilö).

        Kyllä tohon suturointiin piisaa ihan paikallisen lekurin lupa kun on todennut,että hommansa osaa.Tämä toki paikkakunta kohtaista.Mutta ainakin osissa sairaankulj.yksiköissä tuo on noin toteutettu.


      • tsesmage
        Ylioppilas I kirjoitti:

        "Tikkejä" ei saa laittaa kuin lääkäri (tai koulutuksen ompeluun saanut kätilö).

        Ei voi ku nauraa ku lukee näitä kirjotuksia :D Heti huomaa kuka kirjottaa asiasta josta ei tiedä yhtään mitään. Ensiksikki, tikkejä saa laittaa lähihoitajakin. Siitä on ihan turha olla kahtaa mieltä. Olen lähihoitaja ja tiedän mistä puhun. Elekääpä oloko niin varmoja aina mistä puhutte, ihmiset! :)


      • rikki ja loppu
        hukassa? kirjoitti:

        Etpä taida itse olla ammattilainen? Ammattilainen kun ei käytä näin kansanomaisia termejä kuin "tikit"!!?
        Lähihoitajilla on vastuuta enemmän, kuin tuossa huhtíquun tekstissä oli mainittu. Työtehtävät/vastuut, riippuvat hyvin paljolti työpaikasta!


        Lähihoitajan toimialaa löytyy useammalta eri saralta, kuin mitä tässä on lueteltu.Lähihoitajan tehtäviin ei välttämättä liity pesuja ja syöttämisiä. Työtä voi löytyä esim. päihde- ja mielenterveyspuoleltakin.

        on kyllä lähärillä mennyt monet kerrat sekaisin nämä rikit


    • vuosi lisää koulua

      Onko tosiaan järkeä, no voi olla voi olla... Lähihoitajanakin pääsee hieman erilaisiin hommiin kuten sairaanhoitajanakin.

      On vaan melkoinen koulumäärä sillekkin palkalle jos sairaanhoitajaksi mielii.

      • lukea tuossa

        .............


      • miten nii
        lukea tuossa kirjoitti:

        .............

        Miten niin vuosia lisää? Lähärin koulutus kestää 3 vuotta ja sairaanhoitajan 3,5 vuotta, että silleen.


      • melissa22
        miten nii kirjoitti:

        Miten niin vuosia lisää? Lähärin koulutus kestää 3 vuotta ja sairaanhoitajan 3,5 vuotta, että silleen.

        Niin, sairaanhoitajaksi pääsee ammattikorkeasta, jonne tuskin pääset suoraan ylä-asteelta. Eli koulutus lukio amk=n.6,5-7v


    • heote

      Ensihoitaja on ensihoidon koulutusohjelmasta valmistunut lähihoitaja..?? Eli mitä?

      • Ammattimies

        Lähihoitaja on LÄHIHOITAJA koulustuohjelmasta huolimatta. Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja, koulutusohjelmasta huolimatta. Ensihoitajia taas valmistuu VAIN JA AINOASTAAN ammattikorkeakoulusta Ensihoitaja AMK linjalta !

        Vaikka ensihoitaja ei olekaan niin sanottu rekisteröity ammattinimike, eli sitä saa periaatteessa TYÖELÄMÄSSÄ käyttää kuka vaan haluaa, niin siitä huolimatta LÄHIHOITAJA on tutkintonimike, millä LÄHIHOITAJAkoulusta valmistutaan LAHIHOITAJAKSI, ei miksikään muuksi !! Vai ovat sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta valmistuneet LÄHIHOITAJAT mielestäsi sairaanhoitaja ja huolenpitäjiä ??


      • melissa22

        Enshoitajaksi ainakin pääsee opiskelemalla sairaanhoitajaksi ja erikoistumalla ensihoitoon, mm ammattikorkeassa. Lähihoitaja on opistotasoinen koulutus


      • kille
        melissa22 kirjoitti:

        Enshoitajaksi ainakin pääsee opiskelemalla sairaanhoitajaksi ja erikoistumalla ensihoitoon, mm ammattikorkeassa. Lähihoitaja on opistotasoinen koulutus

        Lähihoitaja on kouluasteen tutkinto eli opiskelevat ammattikoulussa. Vanhat sairaanhoitajat ovat opistoasteen käyneitä, jota ei nykyään enää ole. Nykyään AMK:ssa opiskelevat sekä sairaanhoitajat että ensihoitajat. Jos opiskelee ensihoitajaksi valmistuu ensihoitajan lisäksi samalla myös sairaanhoitajaksi. AMK:ssa ei voi erikoistua ensihoitoon, vaan koko tutkinto on silloin nimeltään ensihoitaja.


      • heote
        Ammattimies kirjoitti:

        Lähihoitaja on LÄHIHOITAJA koulustuohjelmasta huolimatta. Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja, koulutusohjelmasta huolimatta. Ensihoitajia taas valmistuu VAIN JA AINOASTAAN ammattikorkeakoulusta Ensihoitaja AMK linjalta !

        Vaikka ensihoitaja ei olekaan niin sanottu rekisteröity ammattinimike, eli sitä saa periaatteessa TYÖELÄMÄSSÄ käyttää kuka vaan haluaa, niin siitä huolimatta LÄHIHOITAJA on tutkintonimike, millä LÄHIHOITAJAkoulusta valmistutaan LAHIHOITAJAKSI, ei miksikään muuksi !! Vai ovat sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta valmistuneet LÄHIHOITAJAT mielestäsi sairaanhoitaja ja huolenpitäjiä ??

        Käytätpä karkeaa kieltä. Sanoisin, että sinusta ei nyt joka tapauksessa tule kumpaakaan tuollaisella asenteella ja kielenkäytöllä.

        Ole hyvä ja surffaa vaikka Hesoten sivuille ja katso koulutusohjelma tarjonta ja tule sitten kertomaan että sinäkin huomasit siellä olevan ensihoidon koulutusohjelman lähihoitajan tutkinnon osana.

        Itse meinaan mennä asiakaspalvelu- ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan, sillä minulla on 12 vuoden kaupallinen tausta. On tiedossa hyvä työpaikkain yksityisen sairaalan vastaanotossa. Minä olen kyllä ylpeä lähihoitajuudestani. Syöttämisestä ja mitä muuta mainitsitkaan, en tiedä mitään sillä en ole menossa vanhustyön koulutusohjelmaan.


      • PRO
        heote kirjoitti:

        Käytätpä karkeaa kieltä. Sanoisin, että sinusta ei nyt joka tapauksessa tule kumpaakaan tuollaisella asenteella ja kielenkäytöllä.

        Ole hyvä ja surffaa vaikka Hesoten sivuille ja katso koulutusohjelma tarjonta ja tule sitten kertomaan että sinäkin huomasit siellä olevan ensihoidon koulutusohjelman lähihoitajan tutkinnon osana.

        Itse meinaan mennä asiakaspalvelu- ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan, sillä minulla on 12 vuoden kaupallinen tausta. On tiedossa hyvä työpaikkain yksityisen sairaalan vastaanotossa. Minä olen kyllä ylpeä lähihoitajuudestani. Syöttämisestä ja mitä muuta mainitsitkaan, en tiedä mitään sillä en ole menossa vanhustyön koulutusohjelmaan.

        Olen hyvin pahoillani mutta olen ollut jo alalla erittäin pitkään ja tunnen eri oppilaitosten koulutusohjelmat sekä opsit melkoisen hyvin. Olen toiminut myös opettajan useissa oppilaitoksissa sekä AMK:ssa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opetan säännöllisesti myös lähohoitajia. Lähihoitajan tutkinnnossa suuntaudutaan eri koulutusohjelmien kautta eri erikoisaloille, joisa yksi on ensihoito. Siitä huolimatta lähihoitaja valmistuu lähihoitajaksi, tutkinto on LÄHIHOITAJAN tutkinto ja tutkintotodistuksessa lukee LÄHIHOITAJA !

        On hyvä, että arvostat lähihoitajuuttasi, näin tuleekin tehdä. Ei lähihoitajuus ole yhtään vähempiarvoista kuin sairaanhoitajuus tai ensihoitajuus. Siitä huolimatta ENSIHOITAJAN tutkinnon saa vain ja ainoastaan AMK:sta ja ensihoidon koulutusohjelman suuntaavat opinnot suorittava LÄHIHOITAJA on LÄHIHOITAJA, EI ensihoitaja.


      • Ylioppilas I
        kille kirjoitti:

        Lähihoitaja on kouluasteen tutkinto eli opiskelevat ammattikoulussa. Vanhat sairaanhoitajat ovat opistoasteen käyneitä, jota ei nykyään enää ole. Nykyään AMK:ssa opiskelevat sekä sairaanhoitajat että ensihoitajat. Jos opiskelee ensihoitajaksi valmistuu ensihoitajan lisäksi samalla myös sairaanhoitajaksi. AMK:ssa ei voi erikoistua ensihoitoon, vaan koko tutkinto on silloin nimeltään ensihoitaja.

        AMK-tason koulutus vastaa opistotason koulutusta, vanhat opistot muuttuivat ammattikorkeakouluiksi.

        Siis sairaanhoitaja (AMK) on samantasoinen koulutus kuin sairaanhoitaja (opisto).


      • heote
        PRO kirjoitti:

        Olen hyvin pahoillani mutta olen ollut jo alalla erittäin pitkään ja tunnen eri oppilaitosten koulutusohjelmat sekä opsit melkoisen hyvin. Olen toiminut myös opettajan useissa oppilaitoksissa sekä AMK:ssa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opetan säännöllisesti myös lähohoitajia. Lähihoitajan tutkinnnossa suuntaudutaan eri koulutusohjelmien kautta eri erikoisaloille, joisa yksi on ensihoito. Siitä huolimatta lähihoitaja valmistuu lähihoitajaksi, tutkinto on LÄHIHOITAJAN tutkinto ja tutkintotodistuksessa lukee LÄHIHOITAJA !

        On hyvä, että arvostat lähihoitajuuttasi, näin tuleekin tehdä. Ei lähihoitajuus ole yhtään vähempiarvoista kuin sairaanhoitajuus tai ensihoitajuus. Siitä huolimatta ENSIHOITAJAN tutkinnon saa vain ja ainoastaan AMK:sta ja ensihoidon koulutusohjelman suuntaavat opinnot suorittava LÄHIHOITAJA on LÄHIHOITAJA, EI ensihoitaja.

        Luonnollisesti lähihoitajaksi valmistutaan koulusta jonne on menty opiskelemaan lähihoitajaksi. Hassua että sinulla on tarve alleviivata sitä.


      • opettaja ?? heh heh
        PRO kirjoitti:

        Olen hyvin pahoillani mutta olen ollut jo alalla erittäin pitkään ja tunnen eri oppilaitosten koulutusohjelmat sekä opsit melkoisen hyvin. Olen toiminut myös opettajan useissa oppilaitoksissa sekä AMK:ssa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opetan säännöllisesti myös lähohoitajia. Lähihoitajan tutkinnnossa suuntaudutaan eri koulutusohjelmien kautta eri erikoisaloille, joisa yksi on ensihoito. Siitä huolimatta lähihoitaja valmistuu lähihoitajaksi, tutkinto on LÄHIHOITAJAN tutkinto ja tutkintotodistuksessa lukee LÄHIHOITAJA !

        On hyvä, että arvostat lähihoitajuuttasi, näin tuleekin tehdä. Ei lähihoitajuus ole yhtään vähempiarvoista kuin sairaanhoitajuus tai ensihoitajuus. Siitä huolimatta ENSIHOITAJAN tutkinnon saa vain ja ainoastaan AMK:sta ja ensihoidon koulutusohjelman suuntaavat opinnot suorittava LÄHIHOITAJA on LÄHIHOITAJA, EI ensihoitaja.

        Samaa mieltä ed kanssa uskomaton käytös ja asenne sinulla...oletkohan ihan oikealla alalla...T Lähihoitaja kolme muuta tutkintoa


      • Ensihoitaja AMK
        opettaja ?? heh heh kirjoitti:

        Samaa mieltä ed kanssa uskomaton käytös ja asenne sinulla...oletkohan ihan oikealla alalla...T Lähihoitaja kolme muuta tutkintoa

        Ymmärrän hyvin tämän erään tuohtumuksen, kun joku mainitsi että lähihoitaja on ensihoitaja. Se kun on väheksyntää ensihoitajan tutkintoa suorittaneita kohtaan.

        Väheksymättä lähihoitajan ensihoitoon suuntautunutta tutkintoa, mutta lähihoitaja/ensihoito ei voi työskennellä kuin perustason ambulanssissa. Ensihoitaja AMK tai sairaanhoitaja voi taasen työskennellä hoitotason ambulanssissa, jossa vastuu on suurempi ja tehdään toimenpiteitä enemmän kentällä.

        Sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut ei nykyään enää erikoistu niinkään ensihoitoon, vaan voi ottaa akuutin hoidon suuntauksekseen, jolloin ambulanssissa työskentely on paremmalla pohjalla kuin avon suuntaumisessa. Ensihoitajan tutkinto on taasen suuntautunut alusta lähtien ensihoitoon ja on näin ollen paras tutkinto, jos haluaa lanssiin työhön.

        Lähihoitaja siis ei ole ensihoitaja, vaikka suuntautumisvaihtoehto ensihoitoon onkin. Lähihoitaja nimikkeellä puhutellaan ambulanssissa (lähihoito/ensihoito tutkinnon suorittanutta) työskenteleviäkin virallisesti. Puhekielessä se vääntyy ensihoitajaksi.

        T: 2v. lanssityötä tehnyt =)


      • Ensihoitaja AMK
        heote kirjoitti:

        Luonnollisesti lähihoitajaksi valmistutaan koulusta jonne on menty opiskelemaan lähihoitajaksi. Hassua että sinulla on tarve alleviivata sitä.

        Miksi aiemmassa kannaotossasi siis itse sanoit ensihoitajan ja lähihoitajan olevan jotenkin sama asia ? Otsikkosi kuului "lähihoitaja on ensihoitaja"

        Pilkunviilaamisestahan tässä on kyse. Olen vain siitä huolimatta vakaasti sitä mieltä, että ensihoitaja nimike kuuluu niille harvoille ja valituille, jotka ovat satojen hakijoiden joukosta päässeet ensinnäkin edes sisään ammattikorkeakouluun opiskelemaan ENSIHOITAJAKSI ja suoriutuvat opinnoistaan (4 vuotta !!) kunnialla läpi. Lähihoitajan ammattitaitoa tai ambulanssissa pärjäämistä ei muuta mihinkään suuntaan se, että rintapielessä lukee oikea titteli eli LÄHIHOITAJA.


      • amk-

        lähihoitaja voi suuntautua eri koulutus ohjelmissa mm. ensihoitoon, mielenterveys/päihdetyöhön. Vaikka olisi suuntautunut ensihoitoon ei tällöin tutkintonimike ole ensihoitaja vaan LÄHIHOITAJA. erikseen on ensihoitaja amk, sairaanhoitaja amk ja lähihoitaja.
        t: LH/ SH amk


      • safd676543
        heote kirjoitti:

        Luonnollisesti lähihoitajaksi valmistutaan koulusta jonne on menty opiskelemaan lähihoitajaksi. Hassua että sinulla on tarve alleviivata sitä.

        Kummallista, kun heote-nimimerkki on niin huonolla tuulella ja aggressiivinen. Sellaisen ei kannattaisi alalle tulla, koska kyseessä asiakaspalveluala. Sairaat potilaat kyselevät paljon kummallisempia asioita ja heitä täytyy neuvoa ja auttaa normaalisti. Tuskin tämän viestiketjun aloittajakaan kiusallaan asioista kyselee.


      • LH/EH-opiskelija
        PRO kirjoitti:

        Olen hyvin pahoillani mutta olen ollut jo alalla erittäin pitkään ja tunnen eri oppilaitosten koulutusohjelmat sekä opsit melkoisen hyvin. Olen toiminut myös opettajan useissa oppilaitoksissa sekä AMK:ssa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opetan säännöllisesti myös lähohoitajia. Lähihoitajan tutkinnnossa suuntaudutaan eri koulutusohjelmien kautta eri erikoisaloille, joisa yksi on ensihoito. Siitä huolimatta lähihoitaja valmistuu lähihoitajaksi, tutkinto on LÄHIHOITAJAN tutkinto ja tutkintotodistuksessa lukee LÄHIHOITAJA !

        On hyvä, että arvostat lähihoitajuuttasi, näin tuleekin tehdä. Ei lähihoitajuus ole yhtään vähempiarvoista kuin sairaanhoitajuus tai ensihoitajuus. Siitä huolimatta ENSIHOITAJAN tutkinnon saa vain ja ainoastaan AMK:sta ja ensihoidon koulutusohjelman suuntaavat opinnot suorittava LÄHIHOITAJA on LÄHIHOITAJA, EI ensihoitaja.

        Juu elikkä pisti silmään tuo LÄHIHOITAJA-sana. Asia menee näin. Lähihoitaja joka erikoistuu ensihoitoon tunnetaan työelämässä nimellä LÄHIHOITAJA/ENSIHOITAJA ja Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita ENSIHOITAJA AMK. Kumpikin toimii työssään ambulanssissa ja tekee käytännössä samaa duunia (LH voi myös antaa i.veenä esim vaikka adrenaliinia jos siihen on isompikenkäisen lupa.) Olen lukenut monta keskustelua siitä miten ihmiset polkevat lähihoitajia maahan sen takia että he kutsuvat itseään ensihoitajiksi. Siinä vaiheessa kun ihminen vuotaa kuiviin lanssin takana ei hirveesti ole merkitysta onko AMK vai vain "pelkkä" LH. Kunhan osaa hommansa ja pitää porukan hengissä. Näitä ihmisiä kutsutaan ensihoitajiksi.


      • Lh2010
        LH/EH-opiskelija kirjoitti:

        Juu elikkä pisti silmään tuo LÄHIHOITAJA-sana. Asia menee näin. Lähihoitaja joka erikoistuu ensihoitoon tunnetaan työelämässä nimellä LÄHIHOITAJA/ENSIHOITAJA ja Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita ENSIHOITAJA AMK. Kumpikin toimii työssään ambulanssissa ja tekee käytännössä samaa duunia (LH voi myös antaa i.veenä esim vaikka adrenaliinia jos siihen on isompikenkäisen lupa.) Olen lukenut monta keskustelua siitä miten ihmiset polkevat lähihoitajia maahan sen takia että he kutsuvat itseään ensihoitajiksi. Siinä vaiheessa kun ihminen vuotaa kuiviin lanssin takana ei hirveesti ole merkitysta onko AMK vai vain "pelkkä" LH. Kunhan osaa hommansa ja pitää porukan hengissä. Näitä ihmisiä kutsutaan ensihoitajiksi.

        Täsmälleen sama mieltä olen kanssasi. Työparina lh sh on yleien yhdistelmä erilaisissa hoitopaikoissa ja molemmat tekee lähes samaa työtä.


      • voi voi ja voi
        PRO kirjoitti:

        Olen hyvin pahoillani mutta olen ollut jo alalla erittäin pitkään ja tunnen eri oppilaitosten koulutusohjelmat sekä opsit melkoisen hyvin. Olen toiminut myös opettajan useissa oppilaitoksissa sekä AMK:ssa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opetan säännöllisesti myös lähohoitajia. Lähihoitajan tutkinnnossa suuntaudutaan eri koulutusohjelmien kautta eri erikoisaloille, joisa yksi on ensihoito. Siitä huolimatta lähihoitaja valmistuu lähihoitajaksi, tutkinto on LÄHIHOITAJAN tutkinto ja tutkintotodistuksessa lukee LÄHIHOITAJA !

        On hyvä, että arvostat lähihoitajuuttasi, näin tuleekin tehdä. Ei lähihoitajuus ole yhtään vähempiarvoista kuin sairaanhoitajuus tai ensihoitajuus. Siitä huolimatta ENSIHOITAJAN tutkinnon saa vain ja ainoastaan AMK:sta ja ensihoidon koulutusohjelman suuntaavat opinnot suorittava LÄHIHOITAJA on LÄHIHOITAJA, EI ensihoitaja.

        laita ne pimpsulat ja pompsulat kuntoon sitten, voi tulla tulostakin


    • kerhis1

      On varmaan yläasteikäisenä helppo sortua ajattelemaan, että haluaa nopeasti töihin kiinni, jolloin valitsee lähäri-ohjelman, johon on kaiken lisäksi helppo päästä sisään . Siinä sitä sitten ihastelee 1500 euron palkkakuittiaan jo 3 vuoden päästä, mikä on iso ja riittävä juuri teini-iän ohittaneelle, kun moni muu on vasta ylioppilas. Varmaan alussa kaikki on ihan hyvin, mutta kun samaa ikäluokkaa alkaa puskemaan sairaanhoitajina samalle työpaikalle voi nopeasti huomata oman asemansa olevansa kohtalaisen avuton. Niinä kolmena-neljänä vuotena mitä muut käyttivät sh:n opintoihin lh ehtii urautua sillä alalleen ja ehkäpä ihan virkaankin pääsee, mutta huomannee nopeasti, että tämän jälkeen kehitys loppuu ja hän tekee tuota työtä seuraavat 30-40 vuotta jos terveys kestää. Sh taas miettii vielä alaansa ja päätyy esim. kirralle, minne lh:lla ei oikein ole edes asiaa. Kun sh kyllästyy 45-vuotiaana kirraan hän voi vaikka vaihtaa sisuksille, jolloin työnkuva muuttuu taas aivan uudestaan ja 55-vuotiaana vaikka vielä lukea itselleen oikeudet ylihoitajan virkaan.

      Toisin sanoen, mitä enemmän koulutusta sitä paremmat ja monipuolisemmat työmahdollisuudet. Omalla kokemuksella voin sanoa, että perushoitajan työn pystyi keskussairaalan infektio-osastolla omaksumaan 3-4 viikossa ilman varsinaista alan koulutusta. Jotenkin tuntuu, että pidemmän päälle lh:n työnkuvaan turtuu ja pahasti.

      • Alkkes

        Oletko koskaan menettänyt kaikkea? Itselleni kävi niin kun sairastuin psykoosiin, menetin terveyteni, työkykyni, tyttöystäväni ja asuntoni. En koskaan päässyt armeijaan. En valmistunutkaan kauppiksesta. Kun sitä ihminen menettää kaiken sitä näkee maailman erilaisena. Sitä unelmoi että joskus vielä pääsisi töihin. Mutta sinne on monen vuoden matka. Ensin pitää päästä sairaalasta, oppia asumaan tuetussa asunnossa, jossa ohjaajat paikalla ma-la. Sen jälkeen pitää oppia käymään mielenverstaalla, jossa vertaistukea ja yksinkertaisia ryhmiä. Sen jälkeen pitää kokeilla työkokeilua, palkatonta sellaista työelämässä. Sen jälkeen kokeillaan lähihoitajan koulutusta. Ja sitten itsenäistä asumista ilman tukea ja sen jälkeen työelämää.

        Sitten unelmissani on erikoistua psykiatrian puolelle, minne lähihoitajat saavat jatkokoulutusta. Ja sitten jos pääsisin vakituiseen työhön suljetulle akuuttipsykiatrian osastolle, olisin siellä töissä loppu elämäni.

        "Siinä sitä sitten ihastelee 1500 euron palkkakuittiaan jo 3 vuoden päästä, mikä on iso ja riittävä juuri teini-iän ohittaneelle, kun moni muu on vasta ylioppilas" Tähän kommenttiin en voi muuta sanoa, muutakuin että minä ainakin ihastelisin sellaista saavutusta, että olisin ollut kuukauden töissä ja saanut ensimmäisen palkkakuittini. Miksi ihmisen pitää menettää kaikki ennen kuin tajuaa mikä elämässä on tärkeää?


    • ......ö.ö

      Lähihoitaja on lähihoitaja, sairaanhoitaja on sairaanhoitaja ja ensihoitaja on ensihoitaja. Lähihoitajaksin voi valmistua ensihoidon koulutusohjelmasta, silloin hän voi olla vaikka ensihoidon lähihoitaja mutta ei ensihoitaja.

      Vaikka olen itse lähihoitajaksi valmistunut, ensihoidon koulutusohjelmasta. Olen sitä mieltä, että antaa ensihoitaja AMK:n pitää oma nimikkeensä, sen eteen ne kuitekin on tehneet työtä. Ollaan me ylpeitä lähihoitaja nimikkeestä. Se ei ole sen huonompi kuin muutkaan.

      Sitten joku tuolla aiemmin väitti, ettei lähihoitaja voi toimia hoitotasolla. Kyllä voi toimia, sitten kun on suorittanut hoitotason tentit. Näitäkin tunnen henkilökohtaisesti muutaman. Missähän peräkylässä elät, jos tällainen usko sinulla on?

      • DaBuzzzz

        Antakaa nyt enemmän arvostusta LÄHIHOITAJILLE.
        Amk:sta valmistuneet ovat opiskelleet kauemmin,okei,en missään nimessä heitä väheksy.Mutta tuntuu että meit lähihoitajia ja lähihoitajiksi opiskelevia "väheksytään"ihan liikaa.Mitä ootte mieltä lähärit/opiskeijat? Entäs ammattikorkekoululaiset?:)


      • itse LH / SH amk
        DaBuzzzz kirjoitti:

        Antakaa nyt enemmän arvostusta LÄHIHOITAJILLE.
        Amk:sta valmistuneet ovat opiskelleet kauemmin,okei,en missään nimessä heitä väheksy.Mutta tuntuu että meit lähihoitajia ja lähihoitajiksi opiskelevia "väheksytään"ihan liikaa.Mitä ootte mieltä lähärit/opiskeijat? Entäs ammattikorkekoululaiset?:)

        Lähihoitja on tärkeä osa hoitotyötä. Vaikka toimenkuvat ovat erilaisia ei se tee lähihoitajasta yhtään sen huonompaa ihmistä. Tosiasia vaan on että ilman lähihoitajia ei pärjätä.


      • spr:n kurssit käynyt :)
        itse LH / SH amk kirjoitti:

        Lähihoitja on tärkeä osa hoitotyötä. Vaikka toimenkuvat ovat erilaisia ei se tee lähihoitajasta yhtään sen huonompaa ihmistä. Tosiasia vaan on että ilman lähihoitajia ei pärjätä.

        Ensihoidossa ei ole aikaa paneutua titteleihin. On ihan yksi ja sama lukeeko lätkässä lv-sk, lh sh, eh(amk) vai dosentti.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että pätevin on sellainen henkilö, jolla on kohtuullinen ensihoidon peruskoulutus esim. lähihoitaja ja helvetisti mielenkiintoa ensihoitoa kohtaan.

        On hyvä tehdä esim. 2 vuotta perustasolla ja sillä aikaa osallistua joka helvetin seminaariin, minkä voisi kuvitella olevan hyödyllistä kohdatessa akuuttipotilaan. Ja tässä yhteydessä tarkoitan sellaista perustason autoa, jolla oikeasti on muutakin kuin D- keikkaa ja sekin kerran viikossa...Sellainen missä saa mahdollisimman paljon potilaskontaktia.

        Lääkäreihin voi urankehityksen aikana helposti ottaa yhteyttä ja kysellä niistä aiheista, jotka askaruttaa. "Kysyvä ei tieltä eksy ensihoidossakaan"

        ja esim. Meikun luentosalissa ainakin aiemmin pidettiin alan luentoja, joilta sai todella arvokasta tietoa alasta.

        Jos joskus teen ihan hupia ensihoidossa töitä, käytän lätkää jossa lukee LV-SK. se riittää mulle titteliksi ihan hyvin. Ja koen olevani ainakin sen tasoinen edelleen...

        Eli tittelit voi unohtaa. oma tietotaito ja asenne ensihoitoa kohtaan tekevät hyvän amppariukon-tai eukon.

        Ja ihan pakko vielä mainita naisista sairaankuljetus- ja ensihoitotyössä. Olen vuosien varren kohdannut todella monta naispuolista kollegaa, joilla on "enemmän munaa" kuin monella mieslanssarilla...

        entäpä mikä oli tämän kirjoitukseni opetus: ensihoito on elämäntapa-ammatti ja opimme myös sen, että pääsääntöisesti näille palstoille ei kannata parin oluen (lue mäyräkoiran) jälkeen kirjoitella :) Mutta kaikille alalle aikoville tiedoksi, että se on mukavaa hommaa nuorena ja siitä saa ihan törkeän hyvän kokemuspohjan toimia koulutus- ja asiantuntijatehtävissä sitten kun alkaa sireenin ääni kyllästyttää!

        terv. Sosiaali-ja terveysalan perustutkinto,
        ensihoidon koulutusohjelma, LÄHIHOITAJA
        HUS hoitotaso, EMT ja vielä puutarhanhoidon peruskurssi Limingan kansalaisopistolta


      • Nimetön
        spr:n kurssit käynyt :) kirjoitti:

        Ensihoidossa ei ole aikaa paneutua titteleihin. On ihan yksi ja sama lukeeko lätkässä lv-sk, lh sh, eh(amk) vai dosentti.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että pätevin on sellainen henkilö, jolla on kohtuullinen ensihoidon peruskoulutus esim. lähihoitaja ja helvetisti mielenkiintoa ensihoitoa kohtaan.

        On hyvä tehdä esim. 2 vuotta perustasolla ja sillä aikaa osallistua joka helvetin seminaariin, minkä voisi kuvitella olevan hyödyllistä kohdatessa akuuttipotilaan. Ja tässä yhteydessä tarkoitan sellaista perustason autoa, jolla oikeasti on muutakin kuin D- keikkaa ja sekin kerran viikossa...Sellainen missä saa mahdollisimman paljon potilaskontaktia.

        Lääkäreihin voi urankehityksen aikana helposti ottaa yhteyttä ja kysellä niistä aiheista, jotka askaruttaa. "Kysyvä ei tieltä eksy ensihoidossakaan"

        ja esim. Meikun luentosalissa ainakin aiemmin pidettiin alan luentoja, joilta sai todella arvokasta tietoa alasta.

        Jos joskus teen ihan hupia ensihoidossa töitä, käytän lätkää jossa lukee LV-SK. se riittää mulle titteliksi ihan hyvin. Ja koen olevani ainakin sen tasoinen edelleen...

        Eli tittelit voi unohtaa. oma tietotaito ja asenne ensihoitoa kohtaan tekevät hyvän amppariukon-tai eukon.

        Ja ihan pakko vielä mainita naisista sairaankuljetus- ja ensihoitotyössä. Olen vuosien varren kohdannut todella monta naispuolista kollegaa, joilla on "enemmän munaa" kuin monella mieslanssarilla...

        entäpä mikä oli tämän kirjoitukseni opetus: ensihoito on elämäntapa-ammatti ja opimme myös sen, että pääsääntöisesti näille palstoille ei kannata parin oluen (lue mäyräkoiran) jälkeen kirjoitella :) Mutta kaikille alalle aikoville tiedoksi, että se on mukavaa hommaa nuorena ja siitä saa ihan törkeän hyvän kokemuspohjan toimia koulutus- ja asiantuntijatehtävissä sitten kun alkaa sireenin ääni kyllästyttää!

        terv. Sosiaali-ja terveysalan perustutkinto,
        ensihoidon koulutusohjelma, LÄHIHOITAJA
        HUS hoitotaso, EMT ja vielä puutarhanhoidon peruskurssi Limingan kansalaisopistolta

        Lähihoitajia "tehtaillaan" kasvavalla vauhdilla kasvaviin tarpeisiin. Opetuksen laatu on monin paikoin kehno. Kentällä törmää lähihoitajiin joilla ei ole minkäänlaista käsitystä anatomiasta tai lääkehoidosta. Erityisesti huolestuttaa lähihoitajien määrä dementia- yksiköissä. Siellä sairaanhoidollinen tietämys korostuu asiakkaiden ollessa kykenemättömiä ilmaisemaan tuntemuksiaan. Näissä paikoissa on myös heikko työmotivaatio mikä näkyy runsaina poissaoloina ja kostautuu puolustuskyvyttömille vanhuksille keikkatyöntekijöinä.
        Vastuu on yksiköiden johtajilla!
        Koulutusta, viikkopalavereita, työn kehittämistä tarvitaan että hoidon taso olisi riittävä.
        Keikkatyöntekijät ovat tärkeässä asemassa työn kehittäjinä. Epäkohdista ja taitamattomista hoitajista tulee ilmoittaa talojen johtajille.
        Vain näin saadaan muutosta aikaiseksi.
        nim.m. laatua lähihoitajilta :o)


      • spr:n kurssit käynyt :)
        Nimetön kirjoitti:

        Lähihoitajia "tehtaillaan" kasvavalla vauhdilla kasvaviin tarpeisiin. Opetuksen laatu on monin paikoin kehno. Kentällä törmää lähihoitajiin joilla ei ole minkäänlaista käsitystä anatomiasta tai lääkehoidosta. Erityisesti huolestuttaa lähihoitajien määrä dementia- yksiköissä. Siellä sairaanhoidollinen tietämys korostuu asiakkaiden ollessa kykenemättömiä ilmaisemaan tuntemuksiaan. Näissä paikoissa on myös heikko työmotivaatio mikä näkyy runsaina poissaoloina ja kostautuu puolustuskyvyttömille vanhuksille keikkatyöntekijöinä.
        Vastuu on yksiköiden johtajilla!
        Koulutusta, viikkopalavereita, työn kehittämistä tarvitaan että hoidon taso olisi riittävä.
        Keikkatyöntekijät ovat tärkeässä asemassa työn kehittäjinä. Epäkohdista ja taitamattomista hoitajista tulee ilmoittaa talojen johtajille.
        Vain näin saadaan muutosta aikaiseksi.
        nim.m. laatua lähihoitajilta :o)

        Jepulis jee,totta puhuu tämä edellinen kirjoittaja. Motivaatio on huono, koulutuksen taso heittelee ja siitä kärsii loppuviimeksi se TÄRKEIN eli potilas/asiakas.

        Kuten aiemmassa viestissäni totesin, lähäreiden koulutuksen taso toki vaihtelee. Onhan se vähän outoa, että lähihoitajan "nimekettä" saa käyttää kaikki sosiaali-ja terveysalan tutkinnon suorittaneet. Toinen on ehkä joutunut näyttämään opettajalle elvytystapahtuman kulun labratunnilla, mutta toisen suuntautumisvaihtoehdon opiskelija on saanut paperit suorittamalla EA 1-2.

        Tietenkin dementiayksiköiden anatomian tuntemus saakin olla pikkasen heikompi kuin esim. ensihoidossa toimivilla. Mutta toisaalta geriatrian lääkeaineiden tuntemus olisi dementiapuolella tärkeää. Ensihoidossa niillä tiedoilla taas ei paljon ole merkitystä.

        Kuten kaikki tietää, lähärikoulutuksen viimeinen vuosi on syventävää. Ehkä olisi syytä todella kiinnittää huomiota oppilaitosten taholta juuri niihin viimeisiin 40 opintoviikkoon..

        Mutta kun meillä on pikku los problemos oppilaitosten kanssa. Nehän ovat voittoa tavoittelevia laitoksia, joilla on tavoitteena saada paljon opiskelijoita saadakseen valtion koulutustuet. Oppilaitokset opettavat sen opetussuunitelman mukaan rimaa hipoen, minkä on Opetushallitus tutkinnolle määritellyt.Sitten lätkäistään tutkintotodistus. Miksi oppilaitosten pitäisi palkata koulutuksen laatua tehostaakseen esim. ulkopuolisia asiantuntijoita luennoimaan? Sehän on oppilaitokselle pelkkää ylimääräistä kulua ja pois vuotuisesta "liikevoitosta"...

        Olen edelleen sitä mieltä, että se on se oma motivaatio joka tekee alalle kuin alalle ammatilaisen.

        Mulla itsellä on kamala esimerkki työelämästä urani alkuvaiheessa.Siitä ehkä jää ikuinen henkinen trauma:) olin siis jo valmistunut ns. akuutti-lähäri" keikkalaisena yövuorossa. tein jo siihen aikaan sinivilkkuhommia, mutta keräsin lisätienestiä yövuoroilla sairaalassa. Alussa oli sillai ihan kiva yövuorofiilis, otin tärkeän näköisenä ammattilaisena raportin vastaan soluni potilaista. Rapsan jälkeen sitten pullakahvihetki toisen yökön kanssa, joka oli pitkän linjan sairaanhoitaja. Kahvia juodessamme tämä vanhahko SH sitten meinasi aiheuttaa mulle kammiovärinän päästämällä suustaan seuraavan lauseen: "ai sä olet siis lähihoitaja: Osaatko mitata verensokerin ja tyhjentää katetripussit?"

        No samaisessa yövuorossa sitten jouduttiin avaamaan suoniyhteys yhdelle potilaista. Tämä "kaikentietävä" SH askarteli kanyylin kanssa todella pitkään eikä saanut auki. Voi potilasraukkaa kun sisulla yritti SH piikittää epätoivoissaan potilasta. siinä vaiheessa kun alkoi verta olla lakanoilla vähän liian paljon ja puol laatikkoa oli mennyt viggoja, pyysin lupaa saada yrittää avata suoniyhteyttä. sehän osui ja upposi ja ringeri lorisi mukavasti ilman probleemia...Sinne jäi SH putsailee verta potilaan lähiympäristöstä ja minä ilmoitin meneväni tutkimaan, miten ne katetripussit tyhjennetään...

        Eli tästä voidaan päätellä, kuinka paljon lähihoitajan koulutusta arvostetaan kentällä. Ja nyt päästään sitten "aasinsillalla" siihen motivaatioaiheeseen. Motivaatioon tarvitaan potilaan/asiakkaan luottamuksen lisäksi työyhteisön arvostus lähihoitajia kohtaan.

        Jotta sitä arvostusta saataisiin ja sitä kautta motivaatiota, voisi olla hyvä idea kehittää vihdoin ja viimein se esim. STM:n tai vastaavan ulkopuolisen tahon ns. loppukoe, jolla mitataan lähihoitajan tietotaito ennen kuin lätkäistään paperit kouraan. Tämä malli olisi sitä laadunvarmennusta parhaimmillaan. Ja siinä vaiheessa kun työnantajaosapuoli voisi varmentua valmiin lähihoitajan taidoista, olisi helppoa alkaa kinuamaan esim.palkankorotusta jne...

        Tämän loppukokeen avulla saataisiin myös ehkä hieman käsitystä siitä, mikä on opiskelijan todellinen motivaatio lähihoitajan työtä kohtaan. kukapa viitsisi päntätä kirjoja ja harjoitella "temppuja", loppukoetta varten, jos tutkinto ei oikein sittenkään kiinnosta?

        Olen melko usein väärässä asioiden suhteen, mutta joku varmaan ystävällisesti antaa palautetta jos olen väärässä....


      • saf654342
        spr:n kurssit käynyt :) kirjoitti:

        Jepulis jee,totta puhuu tämä edellinen kirjoittaja. Motivaatio on huono, koulutuksen taso heittelee ja siitä kärsii loppuviimeksi se TÄRKEIN eli potilas/asiakas.

        Kuten aiemmassa viestissäni totesin, lähäreiden koulutuksen taso toki vaihtelee. Onhan se vähän outoa, että lähihoitajan "nimekettä" saa käyttää kaikki sosiaali-ja terveysalan tutkinnon suorittaneet. Toinen on ehkä joutunut näyttämään opettajalle elvytystapahtuman kulun labratunnilla, mutta toisen suuntautumisvaihtoehdon opiskelija on saanut paperit suorittamalla EA 1-2.

        Tietenkin dementiayksiköiden anatomian tuntemus saakin olla pikkasen heikompi kuin esim. ensihoidossa toimivilla. Mutta toisaalta geriatrian lääkeaineiden tuntemus olisi dementiapuolella tärkeää. Ensihoidossa niillä tiedoilla taas ei paljon ole merkitystä.

        Kuten kaikki tietää, lähärikoulutuksen viimeinen vuosi on syventävää. Ehkä olisi syytä todella kiinnittää huomiota oppilaitosten taholta juuri niihin viimeisiin 40 opintoviikkoon..

        Mutta kun meillä on pikku los problemos oppilaitosten kanssa. Nehän ovat voittoa tavoittelevia laitoksia, joilla on tavoitteena saada paljon opiskelijoita saadakseen valtion koulutustuet. Oppilaitokset opettavat sen opetussuunitelman mukaan rimaa hipoen, minkä on Opetushallitus tutkinnolle määritellyt.Sitten lätkäistään tutkintotodistus. Miksi oppilaitosten pitäisi palkata koulutuksen laatua tehostaakseen esim. ulkopuolisia asiantuntijoita luennoimaan? Sehän on oppilaitokselle pelkkää ylimääräistä kulua ja pois vuotuisesta "liikevoitosta"...

        Olen edelleen sitä mieltä, että se on se oma motivaatio joka tekee alalle kuin alalle ammatilaisen.

        Mulla itsellä on kamala esimerkki työelämästä urani alkuvaiheessa.Siitä ehkä jää ikuinen henkinen trauma:) olin siis jo valmistunut ns. akuutti-lähäri" keikkalaisena yövuorossa. tein jo siihen aikaan sinivilkkuhommia, mutta keräsin lisätienestiä yövuoroilla sairaalassa. Alussa oli sillai ihan kiva yövuorofiilis, otin tärkeän näköisenä ammattilaisena raportin vastaan soluni potilaista. Rapsan jälkeen sitten pullakahvihetki toisen yökön kanssa, joka oli pitkän linjan sairaanhoitaja. Kahvia juodessamme tämä vanhahko SH sitten meinasi aiheuttaa mulle kammiovärinän päästämällä suustaan seuraavan lauseen: "ai sä olet siis lähihoitaja: Osaatko mitata verensokerin ja tyhjentää katetripussit?"

        No samaisessa yövuorossa sitten jouduttiin avaamaan suoniyhteys yhdelle potilaista. Tämä "kaikentietävä" SH askarteli kanyylin kanssa todella pitkään eikä saanut auki. Voi potilasraukkaa kun sisulla yritti SH piikittää epätoivoissaan potilasta. siinä vaiheessa kun alkoi verta olla lakanoilla vähän liian paljon ja puol laatikkoa oli mennyt viggoja, pyysin lupaa saada yrittää avata suoniyhteyttä. sehän osui ja upposi ja ringeri lorisi mukavasti ilman probleemia...Sinne jäi SH putsailee verta potilaan lähiympäristöstä ja minä ilmoitin meneväni tutkimaan, miten ne katetripussit tyhjennetään...

        Eli tästä voidaan päätellä, kuinka paljon lähihoitajan koulutusta arvostetaan kentällä. Ja nyt päästään sitten "aasinsillalla" siihen motivaatioaiheeseen. Motivaatioon tarvitaan potilaan/asiakkaan luottamuksen lisäksi työyhteisön arvostus lähihoitajia kohtaan.

        Jotta sitä arvostusta saataisiin ja sitä kautta motivaatiota, voisi olla hyvä idea kehittää vihdoin ja viimein se esim. STM:n tai vastaavan ulkopuolisen tahon ns. loppukoe, jolla mitataan lähihoitajan tietotaito ennen kuin lätkäistään paperit kouraan. Tämä malli olisi sitä laadunvarmennusta parhaimmillaan. Ja siinä vaiheessa kun työnantajaosapuoli voisi varmentua valmiin lähihoitajan taidoista, olisi helppoa alkaa kinuamaan esim.palkankorotusta jne...

        Tämän loppukokeen avulla saataisiin myös ehkä hieman käsitystä siitä, mikä on opiskelijan todellinen motivaatio lähihoitajan työtä kohtaan. kukapa viitsisi päntätä kirjoja ja harjoitella "temppuja", loppukoetta varten, jos tutkinto ei oikein sittenkään kiinnosta?

        Olen melko usein väärässä asioiden suhteen, mutta joku varmaan ystävällisesti antaa palautetta jos olen väärässä....

        Kyllä se niin on, että lähih. tekee enemmän ruaanlaittoa, alapäänpesua kuin sairh. Keskim. lähih. saa olla vähemmän itse hoitotyössä. Sair.h. ei laita ruokaa eikä pese ensisijaisesti alapäitä yms. Toki paikkakohtaisia eroja on, mutta korkeampi koulutus mahdollistaa enemmän lääkkeiden antoa (toki lähih. saa myös koulutuksellaan luvan siihen) ja itse hoitovastuuta enemmän käytännön työelämässä. Paikat on toki hyvinkin erilaisia.


      • Mopo

        Tulevaisuudessa tulee olemaan niin että hoitotasolla on käytännössä vain sairaanhoitajia ja ensihoitajia AMK ja todennäköisesti sairaanhoitajilta tullaan vaatimaan ensihoidon täydennyskoulutus, koska sairaanhoitajaopinnot eivät anna valmiuksia työskennellä edes perustasolla ambulanssissa.

        Lähihoitaja (ensihoidon suuntautumisvaihtoehto) tulee olemaan vain perustasolla ja mahdollisuuksia hoitotasolle ei ole ilman ammattikorkeakoulututkintoa.

        Vanhat jarrut lääkintävaksit, lähärit yms. joilla on jo hoitotason luvat jamahdollinen hoitotason täydennykoulutus saavat varmasti hoiyolupansa pitää, mutta uusia hoitotasolle ei oteta ellei ole ensihoitaja AMK tai sairaanhoitaja.

        Tämä on käytäntö jo monilla alueilla suomessa...

        Näin seisoo sosiaali- ja terveysministeriön suosituksissa, joista tulee todennäköisesti pykälä valmisteilla olevaan ensihoitolakiin.

        Lähihoitajan työtehtävä on siis perustasolla=potilassiirrot ja perustason lanssikeikat tai mahdollisesti ns. h p yksikössä p:nä oleminen työpaikasta riippuen. Jotkut yksityiset esim. ajavat pääsääntöisesti vain siirtoja.

        Hoitotasolla taas ollaan hoitoyksiköissä tai ns. H P yksiköissä, joissa on työpareina hoitotason jannu ja perustason jannu. Hoitotasolla enemmän vastuuta ja käytännössä lääkeluvat, joita perustasolla ei ole. Työ on hoitotasolla ehkä asteen verran mielenkiintoisempaa omasta mielestäni... Esim. pelkän siirron ajaminen ei kiinnosta ja paljon helpompi on saada lanssista töitä jos on koulutustausta, jolla voi päästä hoitotasolle...


      • eettinen piru
        DaBuzzzz kirjoitti:

        Antakaa nyt enemmän arvostusta LÄHIHOITAJILLE.
        Amk:sta valmistuneet ovat opiskelleet kauemmin,okei,en missään nimessä heitä väheksy.Mutta tuntuu että meit lähihoitajia ja lähihoitajiksi opiskelevia "väheksytään"ihan liikaa.Mitä ootte mieltä lähärit/opiskeijat? Entäs ammattikorkekoululaiset?:)

        ei ole todella alalle kiinnostusta täysin eettisesti väärin suuntautunutta väkeä, hakeudu muualle on siedättävämpää. Kannattaa otta vakuutus sairauden kannalta se on eettistä


    • näinminä....

      Itse valitsin lähihoitaja opiskelut mielummin kuin noita muita siksi, että palkassa ei juurikaan eroa (on toki pieni ero) ja silti tehdään samoja asioita vanhuspuolella, johon minä suuntauduin. Sairaanhoitajalla opiskelu kestää pidempään ja vastuu on suurempi kuin lh:lla. Sairaanhoitaja on usein "asiantuntija" haavanhoito- ynnä muissa akuutemmissa asioissa. Kuitenkin edelleen samaa työtä tekevät ja molemmilla paljon vastuuta. Lähihoitajaksi pääsee helpommin melkein kuka vaan kiltti ihminen. Sh joutuu myös pidemästä koulutuksestaan huolimatta tekemään samat "likaiset" hommat kuin lh, kuten edellisessä työpaikassani siivoamista, roskien vientiä, keittiöhommia ja sen sellaista. Sh voi myös saada kenties suurempia vastuualueita ja paperihommia ja ylentyä osastonhoitajaksi. Sh:t joutuivat myös juoksemaan toisille osastoille kun on pulaa sh:sta, kun taas lh:t sai pysyä paikallaan. Siksi pidin enemmän siitä että valitsin lh-opinnot.

      • Kuplat puhjetkoon.

        No hyvää päivää.

        En ymmärrä, mikä kirvoittaa ihmisissä aina niin suuren kiistelyn halun,
        kuten tämä lähihoitaja vs. sairaanhoitaja-aihekin.
        Molemmat ovat kuitenkin ammatteja, joissa päämäärä on sama: ihmisen auttaminen.
        Ne molemmat täydentävät toistensa työtä.
        Miksi ihmeessä pitää edes miettiä, kumpi on parempi.
        Melko varmasti jokainen lähihoitaja on omasta syystään jättänyt jatkamatta sairaanhoito-opintojen pariin.
        Aivan kuten jokainen sairaanhoitaja on päättänyt jatkaa sairaanhoitajaksi, mahdollisesti lähihoitaja opintojen jälkeen.
        Toisille tuntuu olevan kauhean vaikeaa ajatella, että joku tyytyisi "vain" lähihoitaja-opintoihin.
        Ei kaikilla ole kunnianhimoa yhtä paljon. Eikä tarvitsekaan olla.
        Maailma tarvitsee monenlaisia taitajia.
        Ja jos puhutaan palkoista; ei raha ole kaikille se hyvinvoinnin mittari numero yksi. Toisille riittää vähempikin.

        Antakaa ihmiset hyvät toisillenne tilaa ja vapautta olla eri mieltä.

        Vielä loppukaneetti kaikille lähi- ja sairaanhoitajille ja lähi- ja sairaanhoitaja-opiskelijoille:

        Arvostakaa itseänne ja työtänne, jos te ette sitä itse tee, ette voi vaatia sitä myöskään muilta!

        Hyvää syksyä!

        Ugh!


      • pef
        Kuplat puhjetkoon. kirjoitti:

        No hyvää päivää.

        En ymmärrä, mikä kirvoittaa ihmisissä aina niin suuren kiistelyn halun,
        kuten tämä lähihoitaja vs. sairaanhoitaja-aihekin.
        Molemmat ovat kuitenkin ammatteja, joissa päämäärä on sama: ihmisen auttaminen.
        Ne molemmat täydentävät toistensa työtä.
        Miksi ihmeessä pitää edes miettiä, kumpi on parempi.
        Melko varmasti jokainen lähihoitaja on omasta syystään jättänyt jatkamatta sairaanhoito-opintojen pariin.
        Aivan kuten jokainen sairaanhoitaja on päättänyt jatkaa sairaanhoitajaksi, mahdollisesti lähihoitaja opintojen jälkeen.
        Toisille tuntuu olevan kauhean vaikeaa ajatella, että joku tyytyisi "vain" lähihoitaja-opintoihin.
        Ei kaikilla ole kunnianhimoa yhtä paljon. Eikä tarvitsekaan olla.
        Maailma tarvitsee monenlaisia taitajia.
        Ja jos puhutaan palkoista; ei raha ole kaikille se hyvinvoinnin mittari numero yksi. Toisille riittää vähempikin.

        Antakaa ihmiset hyvät toisillenne tilaa ja vapautta olla eri mieltä.

        Vielä loppukaneetti kaikille lähi- ja sairaanhoitajille ja lähi- ja sairaanhoitaja-opiskelijoille:

        Arvostakaa itseänne ja työtänne, jos te ette sitä itse tee, ette voi vaatia sitä myöskään muilta!

        Hyvää syksyä!

        Ugh!

        Kyllä sairaanhoitaja on parempi kuin lähihoitaja, esim ilman sairaanhoitajan koulutusta voi 2011 jälkeen unohtaa hoitotason ambulanssin pestin.

        Itse haen syksyn haussa lähihoitajaksi vain koska keskiarvo ei tahdo riittää sairaanhoitajaksi, eli numeroita parantamaan sinne menen.


      • Tuleva lh
        Kuplat puhjetkoon. kirjoitti:

        No hyvää päivää.

        En ymmärrä, mikä kirvoittaa ihmisissä aina niin suuren kiistelyn halun,
        kuten tämä lähihoitaja vs. sairaanhoitaja-aihekin.
        Molemmat ovat kuitenkin ammatteja, joissa päämäärä on sama: ihmisen auttaminen.
        Ne molemmat täydentävät toistensa työtä.
        Miksi ihmeessä pitää edes miettiä, kumpi on parempi.
        Melko varmasti jokainen lähihoitaja on omasta syystään jättänyt jatkamatta sairaanhoito-opintojen pariin.
        Aivan kuten jokainen sairaanhoitaja on päättänyt jatkaa sairaanhoitajaksi, mahdollisesti lähihoitaja opintojen jälkeen.
        Toisille tuntuu olevan kauhean vaikeaa ajatella, että joku tyytyisi "vain" lähihoitaja-opintoihin.
        Ei kaikilla ole kunnianhimoa yhtä paljon. Eikä tarvitsekaan olla.
        Maailma tarvitsee monenlaisia taitajia.
        Ja jos puhutaan palkoista; ei raha ole kaikille se hyvinvoinnin mittari numero yksi. Toisille riittää vähempikin.

        Antakaa ihmiset hyvät toisillenne tilaa ja vapautta olla eri mieltä.

        Vielä loppukaneetti kaikille lähi- ja sairaanhoitajille ja lähi- ja sairaanhoitaja-opiskelijoille:

        Arvostakaa itseänne ja työtänne, jos te ette sitä itse tee, ette voi vaatia sitä myöskään muilta!

        Hyvää syksyä!

        Ugh!

        Tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamaani - olen niin täsmälleen samaa mieltä ja jopa käyttänyt lähes sanatarkasti samoja ilmaisuja keskustellessani asiasta :)
        Kävin aikoinani lukion; päästötodistuksen ka. 8,4 ja yo-toikassa kolme laudaturia. Silti opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi siitä yksinkertaisesta syystä, että lähärin työnkuva on lähempänä sitä, mitä minä haluan tehdä eli olla ihmisten kanssa ja auttaa heitä. Tunnen itseni ja tiedän kuinka suuren vastuun toisten ihmisten hyvinvoinnista olen valmis kantamaan menettämättä yöuniani, enkä näin ollen ole antanut tittelinkipeyden ohjata ammattinimikkeen valintaani.
        Eletään ja työskennellään yhdessä toisiamme ja itseämme arvostaen ja kunnioittaen.
        Aurinkoista syksyä!


    • selvähän se on..

      Mielummin sairaanhoitajaksi, lähihoitajat tekevät huonommalla palkalla huonompaa työtä (siis paskempaa). Sairaanhoitajilla parempi työllisyystilanne.

      Itse opiskelen lähihoitajalinjan kautta ammattikorkeakouluun. Tee sinäkin niin ellet omista erityisen hyvää ylioppilastodistusta, sairaanhoitajaksikaan ei pääse keskinkertaisena kovin helposti.

      Mitä ylemmän asteen koulutus, sitä parempi.

    • Alkkes

      Minä ainakin aion kouluttautua lähihoitajaksi. Olen käynyt kauppiksen ja sielläkin oli kielet vaikeita, joten tuskin valmistuisin sairaanhoitajan koulutuksesta. Nyt kun kouluttaudun lähihoitajaksi ei tarvitse enää kieliä lukea.

      Olisin varmasti jäänyt kaupan alalle, mutta sairastuin psykoosiin ja koin psykoottistasoisen masennuksen. Kuitenkin selvisin siitä täysin. Se oli kuin olisi ollut viimeisellä matkalla ja kuolemassa, kun voimat eivät riittäneet edes päivittäiseen hampaiden pesuun. Makasin vain sängyssä. Osaavien lähihoitajien, sairaanhoitajien, lääkärien ja vertaistuen avulla selvisin. Sen tähden itse haluan auttaa ihmisiä joilla on ongelmia selviämisen kanssa. Koen että lähihoitajan työ on juuri sitä perustyötä, missä saan auttaa ihmisiä.

      • Lähäri ensihoito

        En kyllä suosittele alaa jos sinulla on tuon tapaisia mielenterveys kokemuksia. Joku vapaaehtoistyö voisi olla paremminkin sun juttu. Lähihoitajana tarvitsee, kuten alan soveltuvuustesteissäkin etsitään, "kaikin puolin tasapainoista" henkilöä. On ala kuitenkin sellainen et ei siellä kiikun kaakun puuhastelut menettele, jos on vaara sairastua itse! Kun vaikkaolisikin tasapainoinen luonne niin voi tulla "tiukkoja paikkoja" hoitotyössä.


    • miksi

      Lähihoitajana ei tarvitse olla tekemisissä laitapuolen kulkijoien kanssa.

    • ÄsHoo

      Lähes kaikessa hoitotyössä ollaan tekemisissä myös "laitapuolen kulkijoiden" kanssa! Niitä on niin potilaina/asiakkaina kuin omaisinakin.

    • anatomiaajalääkelaskuja

      Täällä joku kirjoitti, että lähihoitajan koulutuksessa ei ole anatomia ja eivät tunne lääkealan oppia. Itse olen käynyt alemman kouluksen terveydenhuollon alla siellä oli 2. eri osassa tentittiin anatomia kirja. Eka kerralla tuota tenttiä ei kaikki läpäisseet on siis aika paljon luettavaa ka vaikeesti opittavaa, lääkeopissa eli lääkelaskuissa annetaan 10 laskua eikä saa tulla yhtään virhettä, jolloin joutuu uusinta tenttiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe