koneen vaihdosta

ensikertalainen

Olen lähdössä heinäkuussa Los Angelesiin. Ja koska olen kokematon matkustaja, niin tuo koneen vaihto vähän pelottaa. Lentolippuja en ole vielä varannut. Kilroytravelsin hakukone tarjoaa menolippua, jossa olisi 1 tunnin vaihtoaika Frankfurtissa. Onko tuo aika ollenkaan riittävä? Ja sit vielä tyhmä kysymys, et miten se koneen vaihto käytännössä tapahtuu, täytyykö mun tulla "ulos" ja taas sisään turvatarkastuksen läpi? Entä kun tossa Kilroytravelsin ehdottamassa lennossa jatkolento on eri yhtiön koneella, voinko checkata itseni myös jatkolennolle Helsingissa sen ekan lentoyhtiön tiskillä? Onko vielä jotain mitä mun pitäs ottaa huomioon? Otan mielelläni vastaan vinkkejä.

Kiitos kovasti vastauksista,
terv. ensikertalainen

20

13705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuya

      Tuo tunnin vaihtoaika on kyllä ihan liian lyhyt. Suosittelisin etsimään sellaiset lennot jossa vaihtoaikaa on ainakin 2,5h. On paljon mukavampi matkustaa, etenkin ensikertalaisena, kun ei tarvitse hiki hatussa juosta kentällä koneesta toiseen. Porttien välimatkat voivat olla hyvinkin pitkiä ja lennot voivat olla myöhässä jne.

      Turvatarkastukseen joudut melko varmasti uudestaan, ehkä useampiinkin turvatarkastuksiin. Itsellä ei ole henkilökohtaista kokemusta Frankfurtista mutta ainakin Amsterdamissa ja Lontoossa joutui kävelemään parin turvatarkastuksen läpi konetta vaihdettaessa. Viimeksi lentäessäni Los Angelesiin Lontoon kautta oli viimeinen turvatarkastus lähtöportilla. Siellä tutkittiin käsimatkatavarat ja kengätkin piti ottaa pois.

    • ei riitä

      Yleensä long-haul lennoilla aletaan nousta koneeseen jo tuntia ennen lähtöä, joten jos sinulla on vain se tunti aikaa vaihtaa konetta/terminaalia/porttia, uskallan melkein väittää, ettet ehdi. Saapuva konekin saattaa olla myöhässä, joten sen vähempi sitten aikaa vaihtoon. Kannattaa siis katsoa sellainen lento, jossa on vähintään pari tuntia vaihtoaikaa. Silloin ei tule kiire ja paniikki, etenkin kun olet ensikertalainen.

      Käytännössähän toimit niin, että kun tsekkaat Hesan kentällä sisään, siirretään laukkusi automaattisesti Frankfurtissa Losiin menevään koneeseen (eri yhtiöstä huolimatta). Sinä siis vain itse vaihdat konetta Frankussa eli kävelet koneesta ulos, katsot terminaalin tv-monitoreista Losiin lähtevän koneen lähtöportin numeron ja kipität sinne. Portit on kyllä selvästi merkitty (isot kyltit roikkuvat katosta ja nuolet näyttää mihin suuntaan pitää mennä). Ennen jatkolennon porttia joudut uuteen turvatarkastukseen ja näyttämään liput ja passin ehkä useammankin kerran.

      Pikku vinkkinä; kun tsekkaat hesassa sisään, niin toivo käytäväpaikkaa ja mahd. edestä konetta, niin pääset nopeammin ulos koneesta määränpäässä.

      • Matkaaja

        Et kertonut että millä yhtiöillä lennät Helsingistä USAan. Mutta oletetaan että sulla on Staralliancen lennot, Helsinki-Frankfurt Lufthansalla ja jatkolento Lufthansa/United. Joka tapauksessa jatkolento FRA-LAX lähtee samasta 1 terminaalista johon Hesan lento laskeutuu. Katselin Lufthansan lentohakua ja ainakin se myy lentojaan Frankfurtin kautta alle tunnin vaihtoajalla, 55 min menossa ja 50 min paluussa. Joten varmasti ehdit tunnissa konetta vaihtamaan. Ja jos HEL-FRA lento on myöhässä ja myöhästyt jatkolennolta, lentoyhtiö on velvollinen etsimään sulle korvaavan lennon.


      • ei riitä
        Matkaaja kirjoitti:

        Et kertonut että millä yhtiöillä lennät Helsingistä USAan. Mutta oletetaan että sulla on Staralliancen lennot, Helsinki-Frankfurt Lufthansalla ja jatkolento Lufthansa/United. Joka tapauksessa jatkolento FRA-LAX lähtee samasta 1 terminaalista johon Hesan lento laskeutuu. Katselin Lufthansan lentohakua ja ainakin se myy lentojaan Frankfurtin kautta alle tunnin vaihtoajalla, 55 min menossa ja 50 min paluussa. Joten varmasti ehdit tunnissa konetta vaihtamaan. Ja jos HEL-FRA lento on myöhässä ja myöhästyt jatkolennolta, lentoyhtiö on velvollinen etsimään sulle korvaavan lennon.

        Kyllähän lentoja myydään alle tunnin vaihdolla, mutta se ei takaa sitä, että siinä ajassa todellakin ehtii vaihtaa. Lennon myyjä ei vastaa ehtimisestä! Ja vaikka lentoyhtiö on velvollinen etsimään korvaavan lennon, niin on ikävää jäädä odottelemaan sitä tunneiksi ja se ei välttämättä ole suora lento määränpäähän vaan joudut vaihtamaan konetta useammankin kerran. Näin kävi itselleni. Mielummin siis vähän pidempi vaihtoaika ja nopeammin perillä!


      • ensikertalainen
        Matkaaja kirjoitti:

        Et kertonut että millä yhtiöillä lennät Helsingistä USAan. Mutta oletetaan että sulla on Staralliancen lennot, Helsinki-Frankfurt Lufthansalla ja jatkolento Lufthansa/United. Joka tapauksessa jatkolento FRA-LAX lähtee samasta 1 terminaalista johon Hesan lento laskeutuu. Katselin Lufthansan lentohakua ja ainakin se myy lentojaan Frankfurtin kautta alle tunnin vaihtoajalla, 55 min menossa ja 50 min paluussa. Joten varmasti ehdit tunnissa konetta vaihtamaan. Ja jos HEL-FRA lento on myöhässä ja myöhästyt jatkolennolta, lentoyhtiö on velvollinen etsimään sulle korvaavan lennon.

        Siinä lipussa, josta kyselin, meno Helsinki-Frankfurt oli SASilla ja jatkolento Lufthansalla, molemmat paluulennot olivat kyllä Lufthansan.

        Taidan kuitenkin ostaa sellaisen lennon, jossa on pidempi vaihtoaika, mieluummin sitten vaikka liian pitkä.. Eipähän tartte sit turhaan stressata:)


      • en ymm
        ei riitä kirjoitti:

        Kyllähän lentoja myydään alle tunnin vaihdolla, mutta se ei takaa sitä, että siinä ajassa todellakin ehtii vaihtaa. Lennon myyjä ei vastaa ehtimisestä! Ja vaikka lentoyhtiö on velvollinen etsimään korvaavan lennon, niin on ikävää jäädä odottelemaan sitä tunneiksi ja se ei välttämättä ole suora lento määränpäähän vaan joudut vaihtamaan konetta useammankin kerran. Näin kävi itselleni. Mielummin siis vähän pidempi vaihtoaika ja nopeammin perillä!

        Miten niin lentoyhtiö on velvollinen etsimään korvaavan lennon eihän se ole mitään mokannut


    • näin se menee

      että tunti rittää vaikka olisi mikä jatkolento kyseessä.Jo pelkästään että kone on juuri ajoissa niin voi juuri ja juuri ehtiä ? viim. kuulutus tulee n. 20 minuuttia ennen lähtöä ja entäs jos kone ei saa laskulupaa ja menee 10-15 min kuten euroopassa usein käy, voi sanoa että lähes joka toisella lennolla käy näin. Minä sanon että tunti EI RIITÄ, EI .

    • varata

      aikaa myös turvatarkastuksiin. Etenkin iltapäivisin on muutamat muutkin liikkeellä. Tarkastus ei sinäänsä ole mikään ihmeellinen. Tavarat (myös kengät) vain hihnalle ja kävelet läpi. Noin kuukausi sitten meillä ei ollut ongelmia tarkastuksien kanssa L.A.han mentäessä eikä sieltä poistuttaessa. Muista pitää lentoliput, passi yms paperit lähettyvillä, niin saat ne nopeasti annettua niitä kysyttäessä. L.A.han mentäessä kentällä otetaan kummankin etusormen sormenjälki sekä digikuva kasvoista. Sitäkään ei tarvitse jännittää, sujui nopeasti ja vaivattomasti.

    • ensikertalainen

      On mukavampi lähteä matkaan, kun vähän tietää mitä odottaa..

      • KONEEN VAIHTOA

        Koska olet kokem. matkustaja niin et varmaan osaa englantiakaan kunnolla ja siis et mitenlkään voi saada selvää niisät kuulutuksista kun siellä asemilla kaikuukin niin pirusti ja se kuulutus muutenkin tosi vaikee saada selvää niin oon aika varma että et osaa oikeeseen koneeseen oikeeseen aikaan.


      • höpön
        KONEEN VAIHTOA kirjoitti:

        Koska olet kokem. matkustaja niin et varmaan osaa englantiakaan kunnolla ja siis et mitenlkään voi saada selvää niisät kuulutuksista kun siellä asemilla kaikuukin niin pirusti ja se kuulutus muutenkin tosi vaikee saada selvää niin oon aika varma että et osaa oikeeseen koneeseen oikeeseen aikaan.

        Mites luulet kuurojen selviävän oikealle portille/koneeseen??

        Ei kentillä minkään kuulutuksien mukaan mennä. Lähtöporttien numerot ja lentojen aikataulut katsotaan monitoreista ja sen mukaan toimitaan. Ainoastaan lähtöportilla virkailija kuuluttaa kun aletaan nousta koneeseen, mutta eiköhän senkin huomaa vaikka ei ymmärtäisi sanaakaan englantia. Ja jos koneen lähtö on myöhässä, taululle ilmestyy siitäkin tieto.


    • Opastettu

      Itse tilasin matkatoimiston kautta oppaan, joka odotti kyltin kanssa kun laskeuduin lentokoneesta.
      Jouduin vaihtamaan konetta Brysselissä ja Dallasissa. Molemmilla lentokentillä oli opas mua vastassa. He luotsasivat minut näppärästi pitkiä käytäviä pitkin lentoselvityksen kautta koneeseen.

      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxyyyy

        Mistäs tuollaisen oppaan saa :)
        Kiinnostaa :)


      • fdsfdf
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxyyyy kirjoitti:

        Mistäs tuollaisen oppaan saa :)
        Kiinnostaa :)

        lentoyhtiot ylibuukkaa aina 15-20 % yli, joten annan kaikille vinkin, et jos ei ole mitaaan alykiiretta hemma hos mamma, niin kandee odottaa pitkaan viimeista tarjousta lentoyhtioilta....itse venasin viimeseen asti sassilla viime vuonna, ja sain 300€ kateista ja seuraavan lennon business-luokassa


      • äiti
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxyyyy kirjoitti:

        Mistäs tuollaisen oppaan saa :)
        Kiinnostaa :)

        Me ainakin Miamiin lennettyämme saimme koneessa Hki-Pariisi kentälle virkailijan, joka luotsasi meidän tarkastuksen ohi eri kautta ja ohjasi Miamin koneeseen (ei koko matkaa mutta mille portille, eli emme jonottaneet koneesta tultuamme missään).
        Meillä oli 3 lasta ja vaihtoaikaa alle tunti joten puhuimme sen vuoksi finskin koneessa jo lentoemännälle tästä kiireisestä vaihdostamme ja hän järjesti meille sen oppaan tai lentokenttävirkailijan vastaan.


    • opastuksen pyytäjä

      Viime viikolla tuttavat menivät USAan ja Frankfurtissa oli tunnin vaihtoaika. Vaihto sujui hyvin.

      Jo Helsingin kentällä check-in-tiskillä he pyysivät, että saavat opastuksen, kun on niin lyhyt vaihtoaika. Virkailija merkitsi tiedon ja pyysi vielä koneessa ilmoittautumaan henkilökunnalle, että nämä muistavat koneesta ilmoittaa kentälle, että tarvitaan opastusta.

      Koneessa olikin sitten yhteensä 10 samaan USAn kohteeseen menijää ja heille oli erillinen bussikuljetus kentältä (Finski ei saapunut putken päähän) suoraan oikeaan terminaaliin ja opastaja vei passin- ja turvatarkastusten läpi lähtöportille.

      Eli kaikki sujui tässä tapauksessa erittäin hyvin ja tunnin vaihtoaika riitti.

    • CFL

      Tärkeimmät asiat siitä, miksi noin tunnin vaihtoaika ei ole riittävä, on täällä jo perusteltukin. Lisään vähän.
      Vaikka itse juuri ehtisikin koneeseen, voi olla että kirjattu matkatavara ei ehdi. Sama kiire on silläkin. Aikanaan sekin kyllä perässä tulee, mutta ei aivan ilman omaa aktiviteettiä kohdepaikan kotiovelle.

      Toinen asia on kireä aikataulu yleensä. Mitä lisäarvoa matkustamisesta saa tiukimmalla mahdollisella aikataululla? Jos on vaikka 3 tuntia takana ahtaassa koneessa ja 12 tuntia edessä, ainakin itse annan arvoa parin kolmen tunnin rentouttavalle tauolle vaikkapa parin oluen ääressä.
      Tilanne on tietysti riippuvainen siitä, mistä ja millä ehdoilla reittinsä on valinnut. Kannattaa kuitenkin aina katsoa eri vaihtoehdot.

    • .............

      minulla itselläni oli kerran alle 40 minsaa aikaa ehtiä toiseen koneeseen

      • Jouna

        Brysselissä on edessä koneen vaihto Porton koneeseen. Vaihtoaika 50 minuuttia. onko Bryssselin kenttä selväpiirteinen? Riittäneekö vaihtoaika?


      • matka
        Jouna kirjoitti:

        Brysselissä on edessä koneen vaihto Porton koneeseen. Vaihtoaika 50 minuuttia. onko Bryssselin kenttä selväpiirteinen? Riittäneekö vaihtoaika?

        Miten meni vaohto brysselissä? Itellä kanssa vaihto brysselissä ja kenttä on kuulemma ISO.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe