Tytär on 13 kk vanha. Vähän on ongelmia päivärytmin löytämisessä. Yöt kylläkin nukkuu läpi, jo 4kk lähtien. Mutta toisinaan on päivisin vähän "teatteria".. onko hyvä olla mahdollisimman tarkka rytmi syömisen, nukkumisen, ulkoilemisen jne. suhteen. Vai ollaanko nyt uhmaiässä?
Eka lapsi tämä tytär meillä.. vähän kyllä koettelee äidin hermoja. Pahinta on syöminen: pitää näyttää tuhansia eri esineitä, ennen kuin alkaa syömään, eli aikamoista teatteria on ruokailu. Toivottavasti en nyt vaan tee kasvatuksellisesti suuria virheitä..
Minkälainen päivärytmi on muilla? Kokemuksia ja vinkkejä.. kiitos.
päivärytmi
10
1502
Vastaukset
- Vilppu
on päivät meillä. Poika 14kk (kohta 15kk). Vinkkejä en oikein osaa antaa, mut kerron meidän päivästä. Meillä on vielä kahdet päikkärit käytössä. Jos aamulla herätään esim. seitsemän maissa, ni eka unille mennään jo yhdeksän aikaan. Unet kestää alle tunnin (joskus puolitoista). Sit syödään lounas ennen yhtätoista. Sit leikitään ja käydään pihalla. Tullaan sisälle, syödään välkkäriä, leikitään ja unille taas n. 14-15 aikaan, nukutaan taas tunteroinen. Illalla saatetaan (ei aina) käydä vielä pihalla tai rattailemassa. Nukkumaan 20-21 (vaihtelee riippuen päiväunien ajankohdasta ja kestosta). Tällainen on peruspäivä. Parhaiten menee kun eletään tuolla rytmillä. Mut sitten on erilaisia päiviä. Jos yllättäin aamulla nukuttaakin yli kahdeksaan, niin rytmi saattaa mennä sekaisin, ja unille menon kanssa temppuillaan. Joskus lapsi on lopulta yliväsynyt ja pitää heijata sylissä uneen (ei ole aikaisemmin jostain syystä suostunut unille..?) Ei näitä juttuja aina tajuu. Syömisongelmat voi johtua hampaista, samoin nukkumisen vaikeudet. Miksei pientä tahtovaihettakin voi olla. Meidän pojalla oli vähän yli vuoden ikäisenä sellainen viikon "uhmajakso". Silloin mikään ei sopinut.
Kaiken kaikkiaan oon sitä mieltä, että on hyvä jos on rytmi päivälle. Siihen saisi sisältyä vaihtelevasti sisä- ja ulkoleikkiä. Jotkut vanhan kansan ihmiset sanoo, että mahdollisimman paljon ulkoilua. Silloin uni ja ruoka maistuu. Ja varmasti siinä on vinha perä. Eikä lapsi myöskään turhaudu kun on vaihtelua. - Kia
Meillä on myös melkein 13kk ikäinen tytär. Meillä päivä- ja yörytmit ovat ihan ok. Aamulla herätään n. 7.00, aamupala syödään n. 8.00, pari tuntia leikkii ja sit menee ekoille päikkäreille jo n.9.30-10.30 (eikä nuku kuin omassa sängyssä, siksi pääsemme ulos tai liikenteeseen vasta päiväunien jälkeen), nukkuu n. tunnin, päiväruoka n. 12-13.00, sitten ulos, päikkärit n.15-16.00, ruoka n. 17-17.30 ja iltapala n. 19-20.00 ja nukkumaan. Siinä oli meidän rytmi noin pääsääntöisesti. Poikkeuksia on ja välipaloja on myös.
Kyllä se rytmi vielä teillekin löytyy. Minulla on kolmas lapsi ja minusta tuntuu, että tämän lapsen kanssa on ihan oma päivärytmi. Toiset lapset nukku aamulla pidempään ja menivät vasta päiväruan jälkeen päiväunille.
Syömisestä ei kannata olla huolissaan, lapsi syö sitten kun sillä on nälkä. Minun ensimmäinen lapseni oli myös sellainen, ettei oikein syönyt mitään ja hyvin tuo on kasvanut ja kehittynyt. Hän on aina ollut laiha, mutta kuitenkin terve. Vaikka syö vähän, niin muistaa kuitenkin, että antaa senkin vähäsen terveellistä ruokaa ja jättää ylimääräiset välipalat pois. Jonkilainen säännöllisyys on kuitenkin hyväksi eli joka päiväiset ruoka-ajat.
Tsemppiä teille ja mukavaa kevättä! - on...
säännölliset ruokailuajat, noin suunnilleen ei nyt minuutilleen kuitenkaan ja myös nukkumaan meno ajat. Mutta muut asiat sittenb tehdään milloin minäkin päivänä.
- ^¨¨^
ei kuitenkaan orjallisesti noudatettuna.
Mutta mutta..mulla on kolme lasta ja esikoisen kanssa kaikki taisi mennä aika "rytmittömästi", syöminen sirkusta, ulos lähteminen sirkusta...kaikki sirkusta ;-)
Seuraavien kanssa olenkin ottanut tehtäväkseni huolehtia nukkumaanmenon tiettyyn aikaan mennessä (meillä tavoite 21), aamulla en herätä, mutta ei meillä kukaan koskaan nuku yli 7 aamuun ;-)
Toinen on että ruoka-ajat/välipala on samaan tiettyyn aikaan...jos ei sillä hetkellä maistu niin maistuupa seuraavan kerran.
Mun mielestä syömättömyys on enempi isompien lasten "ongelma" elikkä pienemmillä tepsii just se säännöllisyys...ajatteles jos itsekin esim. aikaisemmin aamusyömättömyytenä (kork. kahvikupillinen) alkaisitkin säännöllisesti syömään kunnon aamupalan, tähän olisit jo tottunutkin...mulla ainaskin on aivan tajuton kiljuva nälkä jos joutuukin poikkeamaan tuosta aikasemmasta säännöllisestä ruokailuajasta!!
Kokeilepa jos tepsii syömis-sirkukseen...myönnän kyllä että poikkeuksiakin on, ehkei kaikkiin tepsi ;-)
Olisi se aika tylsää elämää musta sellainen, jos ulkoilisi aina orjallisesti tyyliin ennen ensimmäistä ateriaa tms. (heh, tosin esikoisen aikana tuotakin tuli harrastettua?!! mikähän pakko oli aina noudattaa päivärutiini samalla kaavalla?), joten meillä mennäänkin noissa asioissa fiiliksen mukaan...siis ulos lähdetään kyllä väh. kerran päivässä...ja muutenkaan ei ole mitään säännöllisiä kellon aikoja millonka leikitään/luetaan/käydään avoimessa päiväkodissa yms.
Kaikkea kyllä tulee tehtyä päivän aikana (paitsi kerhoilla ei jaksa joka päivä), noissa väleissä sitten tiskailen/kokkailen/pyykkään/siivoilen paikkoja eli kaiketi ihan normaalia perhe-elämää.
Vaihtelu virkistää, niin itseänikin kuin lapsiakin...toisinaan tehdään eväsretkiä yms. - Kaksosten äiti
taitaa olla aika perus ns."päiväkoti"-rytmi käytössä, vaikka lapset hoidetaankin kotona. Meidän perheelle oikein sopiva rytmi ja sitä noudatetaan suunnilleen ei siis pilkkua viilaten.
Jos tiedän, että ollaan lähössä esim.rattailla kylään ilatasella, niin iltapäivän ulkoilun saatan fuskata ja monesti ollaan syömässä jo päivällistä muualla kuin kotona, mutta oltiimpa sitten missä päin tahansa menossa, niin suunnilleen saman kaavan mukaan menee päivät.
Tuplilla ikää 1v6kk, saman kaavan mukaan ollaan menty kohta puolisen vuotta (jolloin jäi iltapäiväpäikkärit pois).
7-7.30 herätään
8 aamiainen
aamupesut yms.
9.30-10.30 ulkoilu
11 lounas
11.30-13.30 päikkärit
13.30 välipala
14.30-15.30 ulkoilu
16 päivällinen
kauppailuja, kyläilyjä tai kotona perheen parissa
19 iltapala
iltapesut ja -pisut, iltasatu ja pusut
yöunille n.19.30-20 (unten mailla 20 mennessä)
Välissä leikkiä, piirtämistä, vesileikkejä ja muuta mukavaa yhdessä oloa. Virikkeitä ja raitista ilmaa riittävästi, niin ruoka ja uni maistuu.
Pitää vaan muistaa, että pieni lapsi ei kaipaa hirveästi mitään kummempaa ohjelmaa, vaan ihan isän ja äidin kanssa yhteisiä hetkiä.
Ja unen ja ravinnon tarve on yksilöllistä ja vaihtelee suuresti kausittain, jopa päivittäin. Meillä kaksosista toinen syö aamupäivisin paremmin ja toiselle maistuu vasta iltapäivällä suuremmat satsit. Sitten on niitäkin päiviä, että elävät suunnilleen pelkällä maidolla. Terve lapsi ei nälkää näe, vaan syö kyllä sitten kun on nälkä. Meillä on ollut puolisen vuotta vaihe, ettei kukaan saa auttaa syömisessä, vaan itse pitää lusikalla haroa (puolet meni ja menee vielä välilläkin lattialle). Ja hampaiden puhkeamisen aikaan ei ruoka oikein maistu, silloin on kaikki viileä ainakin meidän muksuille nannaa. Mm.jääkaappikylmät hedelmät, jogurtti/viili, pakastemarjat puolittain jäisenä...
Toivottavasti sait edes joitain vinkkejä....=) - polpot
Meillä on sitte aivan erilaiset rytmit.
Heräämme joskus 10-11 maissa, aamianen klo 12. Yritetään syöttää ruokaa joskus klo 14 maissa. Päikkäreille klo 15. Nukkuu yleensä reilun tunnin. Sitten vaimo on tullut töistä ja syöttää muksulle lisää ruokaa. Purkkeina pari purkkia yleensä. Lisää ruokaa joskus klo 19 maissa. Iltapuuro klo 21-22 välillä. Vaimo vie muksun nukkumaan 22-23 maissa. Yleensä nukahtaa siinä 23-24 välillä.
Koitin vaimolle sanoa että pitäisi kai saada aikaisemmin nukkumaan. Tulee tappelu, ei voi nukuttaa kun ei kuulemma nukuta. Ja vaimon käy mielellään suihkussa ennen kun menee lapsen kanssa nukuttelemaan. Eikäs se suostu suihkuun ennen klo 22. Jos ehdotan että minä nukutan muksun, niin tappelu tulee. Tissiä pitää kuulemma ehdottomasti antaa ennen nukkumista.
Pelottaa mihin tämä johtaa. Vaimo valvoo itse yleensä puoleenyöhön asti. Soittelee kotiväellensä "päivittäin" klo 23 maissa. Monesti appivanhemmat ovat silloin menossa esim. saunaan. Joskus on tullut tappelu kun vaimo alkaa imuroimaan kymmenen maissa. Sanon ettei yöllä imuroida, vaimo huutaa että vittu nyt mikään yö ole kun ilta vasta. Kohta makaan yksin sängyssä ja yritän nukkua kun perheen akkaväki kolistelee ja paukkii kämpässä. Miten muksun saa hereille koulua varten jos pienenä on jo kasvatettu vamppyyriksi?
No plus puoli on se että saan itse hoitovapaalla ollessani nukkua myöhään.- olekaan
ei voi olla.
- Äiti3
niin näytä akallesi massä kaappi seisoo,älä ole tossunalla.Iltauni on lapselle erityisen tärkeää 19-22.Lapsen pitää käydä viimeistään 20.00 nukkumaan.Ulkoiletteko lainkaan?Ulkoilma saa ruokahalun heräämään ja unen silmään.Vähintään 3 tuntia päivässä.
- äippä85...
Rytmi.
Arki aamuisin herätään puoli kahdeksan maissa, 8 jälkeen aamupala.
välipalaa välillä.
12 maissa ruokaa ja päiväunille 13 maissa, nukutaan noin 2 tuntia.
Ruokaa 16 aikoihin ja 19-20 maissa iltapalaa.
Yöunille 20-21 aikoihin.
Ja sitten leikkiä ja ulkoilua tietenkin.
Viikonloppuisin tyttö nukkuu jopa yhdeksään=)
En ymmärrä, vaikka rytmi on sama myös silloin, ehkä se sisäistää sen että isin pitää antaa edes viikonloppuisin nukkua pidempään kun arkisin joutuu heräämään niin aikasin töihin;) - Jessica
Kiitos kaikille vastanneille.
Joku kirjoitti tekstissään itsenäisestä syömisestä.. aloitin heti kokeilemaan, ja parannusta on jo tapahtunut! Tähän mennessä olen pääasiallisesti itse syöttänyt, mutta nyt harjoitellaan kunnolla syöttötuolissa pöydän ääressä. Osa menee suuhun, osa lattialle.. mutta itse syöminen sujuu nyt huomattavasti paremmin.
Joten eiköhän se tästä.
Hyvää aurinkoista kevättä kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995