Tässä voimme kirjoitella mökkiin, loma-asuntoon, vuokramökkiin, huvilaan, kakkosasuntoon liittyviä tapahtumia, luonnonilmiöitä, tunnelmia, totta ja kuviteltua nyt ja menneinä aikoina, leikkisää huumorijuttua tai totista totta, miten haluat, ole hyvä !
Mökkielämää 3
96
4297
Vastaukset
- aupA
"Kun heität kaalimadon olkasi yli, voit toivoa mitä tahansa."
Mitä vastaavanlaisia "taikoja" teette mökillä ?
On hauska lukea tällaista ketjua ihmisten vapaa-ajan touhuista.- leikata
omenapuita, nuoria, muutamia vuosia sitten istutettuja?
Vai onko jo kevät liian pitkällä? - ii-li
...on enmmän kuin 4 terälehteä (tai mitä lievät liuskoja), niin sen syömällä saa toivoa mitä tahansa. - Tämä koskee vain vanhanaikaisia, kunnon maatiaissireenejä, ei mitään jalostettuja.
Kukissa on karvas maku. Taika oli helppo, kun sopivia, syötäviä kukkia oli yksinkerteista löytää. - Liisi
leikata kirjoitti:
omenapuita, nuoria, muutamia vuosia sitten istutettuja?
Vai onko jo kevät liian pitkällä?Kotipuutarha-lehdessä no 4/2006, siis huhtikuun numerossa on artikkeli aiheesta. Parhaaksi ajaksi mainitaan kevättalven hankiaiset. Myöhäinen kevät tänä vuonna on ainakin vielä viileä.
- mirjamarja
Liisi kirjoitti:
Kotipuutarha-lehdessä no 4/2006, siis huhtikuun numerossa on artikkeli aiheesta. Parhaaksi ajaksi mainitaan kevättalven hankiaiset. Myöhäinen kevät tänä vuonna on ainakin vielä viileä.
Asiantuntija sanoi tänään ammulla, että jos omenan silmut eivät vielä ole paisuneet, niin vielä voidaan leikata.
Antoi nyrkkiohjeeksi muuten, että vain noin tulitikkuaskin kokoisen arven saisi jättää runkoon. Isomman haavan paraneminen vie liikaa voimaa puulta. - aupA
ii-li kirjoitti:
...on enmmän kuin 4 terälehteä (tai mitä lievät liuskoja), niin sen syömällä saa toivoa mitä tahansa. - Tämä koskee vain vanhanaikaisia, kunnon maatiaissireenejä, ei mitään jalostettuja.
Kukissa on karvas maku. Taika oli helppo, kun sopivia, syötäviä kukkia oli yksinkerteista löytää.Neliapilan etsiminen oli nuorelle jännää puuhaa. Joskus löytyi viisiapilakin. Enää en viitsisi, mutta nuoremmille sekin perinne on siirrettävä. Opettaa sekin kasvien kasvusta jotakin.
Innolla alan vahtia sireenin kukkia, jos löytäisin mainitsemiasi terälehtiä.
Pelastin joku vuosi sitten runsaasti kukkivan vanhan sireenin. Se kukki lankkuaidan takana liikemiesklubin pihalla, kukki todella ja tuoksui.Kuljin päivittäin työmatkat kymmeniä vuosia sen ohi.
Kauhukseni huomasin kerran, että "minun" sireenipensaani kohdalla oli iso kaivurin monttu. Kaikki viety pois. Valittaen etsin ja löysin pienen pienen timotein kaltaisen alun. Nyt se kukkii jo !
Toinen vaalittava sireeni on appivanhempieni kihlasireeni 1930-luvulta, iso ja valkoisena kukkiva vanha pensas. Sitä hyvin harvoin leikkelemme, ettei raaskuuntuisi. Kasvutapa on hyvä, ei ole pientä poikasta laajalle, ruohonleikkuri auttaa. Nyt se on alkanut kiusata näköesteenä rakennuksen lähellä, vaikka autiossa talossa harvoin käymmekin.
Suunnitelmia tehdään, että peltojen vuokraaja sen kaivurillaan nostaisi ja siirtäisi. Se uusi paikka on vielä tekemättä, höystämättä. Siis hyviä neuvoja kaivataan !
Sireeni on hyvä kasvi nuorelleparille. Voi neuvoa heitä terälehtiä etsimään. - Saksikäsi40
mirjamarja kirjoitti:
Asiantuntija sanoi tänään ammulla, että jos omenan silmut eivät vielä ole paisuneet, niin vielä voidaan leikata.
Antoi nyrkkiohjeeksi muuten, että vain noin tulitikkuaskin kokoisen arven saisi jättää runkoon. Isomman haavan paraneminen vie liikaa voimaa puulta.Saas nähdä kuinka käy...
- on vessassa
kultaiset hanat
kotiteatterikin on
ja tietysti kirjastohuone- mökilläpä
on nettiyhteys digi tv dvd ym..
Johtuu siitä että on ykkös asunto.
Sitten täällä on hiiriä, lumitöitä, puutarhanhoitoa, jatkuvaa remonttia.
Rivitalossa on helppoa, siellä olen talvet. - Liisi
Lienee muotia nykyään kullalta hohtavat hanat mökin vessassa.. Minulla on ollut tilaisuus kerran kesässä vierailla mökillä, jossa kullanhohtoisten WC:n hanikoiden lisäksi on muutakin hyvällä huumorintajulla tehtyä. Esimerkiksi isännän ammattiin viittaava jättikokoinen painemittari pihassa on upotettu näkyvästi kaivonkoppiin. Hyvälle tuulelle siinä heti tulee, kun hoksaa tulleensa paineenalentajien vieraaksi.
- liehumassa
Liisi kirjoitti:
Lienee muotia nykyään kullalta hohtavat hanat mökin vessassa.. Minulla on ollut tilaisuus kerran kesässä vierailla mökillä, jossa kullanhohtoisten WC:n hanikoiden lisäksi on muutakin hyvällä huumorintajulla tehtyä. Esimerkiksi isännän ammattiin viittaava jättikokoinen painemittari pihassa on upotettu näkyvästi kaivonkoppiin. Hyvälle tuulelle siinä heti tulee, kun hoksaa tulleensa paineenalentajien vieraaksi.
vielä....:D
- viestittää
liehumassa kirjoitti:
vielä....:D
Olen iloissani näköyhteyden päässä mökkinaapurin isännänviiristä. Se viestittää, että naapuri on mökillään ja hänen kanssaan voidaan aloittaa kanssakäyminen. Me ikäkaverit käymme jutuissamme yksiin kuin nappi silmään. Siinä alkavat heti tekstiviestit ja puhelut, sitten jo koirinemme toista tapaamaan. Kesälämpimällä pienen välin voi soutaa veneelläkin. Istutaan laiturilla tai verannalla. Kylmällä säällä lämpimiksi kuljetaan toisissamme jalkapatikassa.
- Lapioimaan
Ihmeellinen kevät, mökillä vielä hanget, tosin hieman mataloituneena. On hanget korkeat nietokset, vaan vappu vappu on meillä - käykö niin.
päässyt mökillä käymään. Minua on pelottanut, että minkälainen lumikuorma mökin laajennusosan katolla on, se kun on niin loiva, että siellä lumi hyvin pysyy. Nyt kun on ollut noita sortumia enemmän ja vähemmän ympäri Suomea.
- aupA
ylikypsa kirjoitti:
päässyt mökillä käymään. Minua on pelottanut, että minkälainen lumikuorma mökin laajennusosan katolla on, se kun on niin loiva, että siellä lumi hyvin pysyy. Nyt kun on ollut noita sortumia enemmän ja vähemmän ympäri Suomea.
Meillä oli edellisen omistajan teettämä laakea 70-luvun alun muotikatto, jossa lumi pysyi loppuun asti eikä lähtenyt liikkeelle. Aina oli pelko sydämessä, kestävätkö rakenteet. Joskus kävimme lunta pudottamassa.
Remontissa katto jyrkennettiin ja harja käännettiin länsi-itäsuuntaan. Lumiongelmat loppuivat. Kun riittävä auringonpaiste tulee, lumet humahtavat alas profiloidulta peltikatolta.
Katto-ongelmiakin koettiin ensimmäisenä mökkikesänä. Sen aikanen peltikatto oli lisäksi väärin saumattu. Rankkasateella tuvassa öiseenkin aikaan joskus astiat tippojen alla ja ääni: tip tip tip... Pilapiirrokset mökkielämästä siis toteutuivat. Kaikenlaista on mökillä koettu. - onsiis
aupA kirjoitti:
Meillä oli edellisen omistajan teettämä laakea 70-luvun alun muotikatto, jossa lumi pysyi loppuun asti eikä lähtenyt liikkeelle. Aina oli pelko sydämessä, kestävätkö rakenteet. Joskus kävimme lunta pudottamassa.
Remontissa katto jyrkennettiin ja harja käännettiin länsi-itäsuuntaan. Lumiongelmat loppuivat. Kun riittävä auringonpaiste tulee, lumet humahtavat alas profiloidulta peltikatolta.
Katto-ongelmiakin koettiin ensimmäisenä mökkikesänä. Sen aikanen peltikatto oli lisäksi väärin saumattu. Rankkasateella tuvassa öiseenkin aikaan joskus astiat tippojen alla ja ääni: tip tip tip... Pilapiirrokset mökkielämästä siis toteutuivat. Kaikenlaista on mökillä koettu.Teillä on siis home ongelmainen kesämökki. Se on selvä asia jos katto on kerran vuotanut, eristeet ovat homehtuneet.
työmaa pitää muurata piippu saunaan ja uusia lattia.Ensiviikolla se alkaa eikä täältä kaupungista pääse meikäläinen kun kaikissa harrastuksissa on loppuhuipentumat esiintymiset.
Suunnittelemme matkaa Kiltalaisten kanssa jos vielä ehtii.Juhannukselta lähdemme eteläsuomeen kun tulee sääsket.
Mielikuvituksessa jäisi enemmän aikaa itselle.
Minulla olisi mielikuvituksissa sellainen kuin lehdessä oli Laajasalossa kaksikerroksinen rivitalo vanhanaikaisessa talossa.Tai iso parveke johon saa kukkia paljon.Jossa voi asua kesällä.
Ei kannata elää etukäteen kesää.Varmaan jännittää sellaista jolla on matala katto.Meillä on pysty peltikatto jossa ei pysy lumi.- aupA
Kevään valossa ja raikkaudessa mökkiremontit sujuvat parhaiten eivätkä kesätoiminnot häiriinny. Matkan takaa toimien on valmiit suunnitelmat ja ajankohta kalenterissa. Ohjelmat, matkat, harrastukset näyttävät limittyvän silloin hyvin kuten teillä, Pääsky. Sääskiajankin pakeneminen käy sujuvasti. Onneksi tulevat pääskyset niinä aikoina sääskiä pyydystämään.
Lyhyen kesän vuoksi ajan hallinta on välttämätön. Oikein mukava saada valmiiksi vaativia töitä. Siitä koituu henkistä tyydytystä. Muurin muuraaminen on sitä luokkaa, etten ole vierellä kokenut. On vain jatkettu piippua vintin makuutilan ja katon rakentamisen yhteydessä.
Edellisenä syksynä jo aloitetaan suunnitelmat, riippuu, mitä tehdään. On mittaamista, tarkastelua, funtsimista, jotta kaikki osuisi kohdalleen. Hommiin kun tarvitaan matkan takaa tuotavia työkoneita ja -välineitä, raaka-aineita. Pimeä syksy ja talvi ovat joutilasta aikaa harkintaan. Keväällä sitten kaikki tai suurin osa loksahtaa kohdalleen. Hyvä on remontin jälkeen kesäänsä elellä muissa mielenkiintoisissa hommissa.
Uusi ilmiö meillä on nuoren parin mummonmökin remonttitarpeet. Vaari oli koko maaliskuun Satakunnassa tekemässä perusteellista pihasaunaremonttia. Syksyn pimeillä kaikki ulos, lattiakin, jonka uusi valu tehtiin jo silloin. Nyt on vaaleassa saunassa hauska peseskellä leikki-ikäisiä ja pukea tilavassa saunakamarissa. Suomalaiseen perinteiseen tapaanhan tehtiin aina ensin sauna.
Juhannussääsket ovat vitsaus. Perinteisesti meidän juhannus vietetään siellä juhannuskeiton alueella sukulaisia tavaten. Yritämme järjestää anoppilassa ulkotyöt niin, ettei sääskiongelma vaivaa. Muistan ensivierailun mieheni kotiin. Minä tietämätön lähdin leveässä hameessa joen rantaan juhannuskokolle. Se oli tuskallinen kokemus etelän tytölle.
Vielä kukkalaatikoista. Kyllä ne ovat ihanat parvekkeella, mutta vaivansa niissä on, kun on istuttaminen, siis multaa on käsiteltävänä. Harrastin 15 vuotta itsepintaisesti pelargonien kasvatusta 7 pitkässä parvekelaatikossa, koska ympäristökin kiitteli. Kannoin laatikot alas kylmiöön lokakuun lopulla ja jälleen ylös maaliskuun alussa. Selälle se kantaminen oli kovaa touhua. Vain kaksi laatikkoa uusin vuosittain pistokkaista. Kiitollinen kukka, kukkii kuin mieletön, jos saa lannoitusta ja vettä silloin tällöin. Leikkaamalla ja seuraamalla siitä saa tanakan, villinä kukkivan. Parvekelasituksen myötä pääsin pelargonia-maniasta eroon.
Muutamana vuonna olen torilta tuonut laakeat mininarsissiruukut pääsiäisen kukiksi. Ne kestävät lasin suojassa yötä päivää, vaikka olisi yöpakkasia. Vien sipulit mökille kukkapenkin reunalle. Sieltä nousevat vuosittain itsekseen terhakoina kuin nämä ketjut, joita innokkaina riipustelemme.
- Liisi
Kyllä kait nyt oppii paremmin tunnistamaan ötököitä ja tauteja lähietäisyydeltä, kun sain pitkästä aikaa uudet linssit lukulaseihin. Liljakukko on jo opiskeltu, mutta varjoliljan virustauti taitaa jäädä uskonasiaksi. Kuihtuu kasvettuaan 30 cm.
Sain lukulasien linssit ensin ja maksoin niistä pelkistä linsseistä 280 euroa. Kyllä nyt näkee katukarttojen nimitekstinkin. Hinta on mielestäni kiskurihinta. Hinnoittelevat joka hipsauksen kalliisti erikseen ja kahteen linssiin erikseen. Otin käsittelyt: kovapinnoitus ettei naarmuunnu ja hionta ohueksi, jotta kevenee.
Seuraavalla viikolla valmistuvat moniteholinssit, joista tulee vielä n.kaksinkertainen hinta edellisiin linsseihin verrattuna. Nekin pannaan entisiin kehyksiin, tosin paljon kauniimpiin, mitä ovat nuo vallalla olevat pienet kissansilmäkehykset. On kuulemma paljon asiakkaita, jotka eivät hyväksy noita pienenkokoisia kehyksiä. Kertoivat muodin hiljalleen muuttuvan kookkaampiin kehyksiin. Edustaja oli jo luvannut tuoda niitä näytteille.
Lasit ovat tärkeä hankinta. Oman elämän hallinta pyörii yhä enemmän niiden suomin mukavuuksin hyvin nähdessä.mitä tiedän.Laitoin montavuotta sitten hyvät lukulasit kun olin kauan käyttänyt halpalaseja.
Ehdin pari vuotta käyttää kun ne joutuivat hukkaan.Niissä oli päällystetyt sangat ja muotoilu viimeistä muotia.Ihmeesti katosivat Kiutakönkäälle ja niitä haettiin siitä luontokekskusen pihasta.
Siellä on sisareni töissä niin sen mies joutessaan katseli kun toi töihin.Ei ole löytynyt lähdin sieltä vielä pois avojaloin.
Siinne tuli yhtäaikaa mmummoja retkelle ja yhdellä tutulla mummulla oli vain pikkukengät eikä se voinut olla kahvilassakaan kun se meni kiinni.Eikä se voinut lähteä pois.
Annoin talvikenkäni sille ja tulin avojaloin kotiin ja ilman silmälaseja.
Piti vielä käydä matkalla kylässä serkun luona.Vähän ihmetteli että avojaloin talvella vaikka ymmärsi kun minä kysymyksessä.- Liisi
pääsky kirjoitti:
mitä tiedän.Laitoin montavuotta sitten hyvät lukulasit kun olin kauan käyttänyt halpalaseja.
Ehdin pari vuotta käyttää kun ne joutuivat hukkaan.Niissä oli päällystetyt sangat ja muotoilu viimeistä muotia.Ihmeesti katosivat Kiutakönkäälle ja niitä haettiin siitä luontokekskusen pihasta.
Siellä on sisareni töissä niin sen mies joutessaan katseli kun toi töihin.Ei ole löytynyt lähdin sieltä vielä pois avojaloin.
Siinne tuli yhtäaikaa mmummoja retkelle ja yhdellä tutulla mummulla oli vain pikkukengät eikä se voinut olla kahvilassakaan kun se meni kiinni.Eikä se voinut lähteä pois.
Annoin talvikenkäni sille ja tulin avojaloin kotiin ja ilman silmälaseja.
Piti vielä käydä matkalla kylässä serkun luona.Vähän ihmetteli että avojaloin talvella vaikka ymmärsi kun minä kysymyksessä.Harvoin sitä kotiin palaa noin, etteivät tärkeimmät kapineet (ja kalleimmat) olekaan mukana, vaan puuttuu sekä päästä että jalasta. Kadottamiinsa esineisiin usein suhtautuu niin tunteenomaisesti, että tapahtuman muistaa vielä kymmenien vuosien kuluttua.
Nuorena kerran vapaa-ajalla soutelin Päijänteen saareen kalliolle kirjettä kirjoittamaan. Takaisin tultua en löytänyt ensi palkalla ostettua mustetäytekynää mistään. Olin pannut sen laukun jäykkään sisäsivutaskuun ja laukun huolettomasti alasille nojaamaan. Siitähän sen oli helppo solahtaa järveen. Iso hauki sen varmaan nielaisi ja vei toiselle tarvitsijalle, ajattelin. Harmitti kyllä vietävästi, koska mustetäytekynä oli silloin hintava hankinta. Tuntui myös, että sen käyttömukavuus kiehtoi kirjoittamaan, kynä antoi melkein sanat ja ajatuksen. Olikohan kuulakärkikyniä vielä olemassakaan, en muista milloin tulivat yleiseen käyttöön.
Pojan silmälasit kerran hävisivät mystisesti. Etsimme joukolla. Kolme vuotta myöhemmin yksin ollessa halusin kalastaa verkolla. Vedin sen toisen pään laituriin kiinni. Siitä oli aamulla helppo nostaa saalis. Sieltähän nousi sukeltajapojan silmälasit. Kunnossa olivat, mutta kirkkaat sangat olivat lopullisesti muuttuneet pikimustiksi.
- *Hemuli
No, jo otti olokileipä, kun ihan pitkät päivät sataa ja on vain 1 C. Miten nyt liikuntaa harrastaa, kun menee litimäräksi ulkona. Pitänee puntteja nostella pirtin puolella.
laittaa hupun päälle.Kaupungissa ei haittaa vaikka sataa.Helsingissä olimme ihan kovalla sateella.Sateenvarjo ja kaupan salperäiseen lämpöön välillä tai rannalle kahvitelttaan.
Oiken märkänä on suloista tulla kotiin ja vaihtaa suihkun jälkeen kuivaa,se lämmön vaihtelu on kivaa.Uomahalli johon aijon nyt lähteä on yksi paikka.- *Hemuli
pääsky kirjoitti:
laittaa hupun päälle.Kaupungissa ei haittaa vaikka sataa.Helsingissä olimme ihan kovalla sateella.Sateenvarjo ja kaupan salperäiseen lämpöön välillä tai rannalle kahvitelttaan.
Oiken märkänä on suloista tulla kotiin ja vaihtaa suihkun jälkeen kuivaa,se lämmön vaihtelu on kivaa.Uomahalli johon aijon nyt lähteä on yksi paikka.tarttis neuvoja, kun sellaisesta yhtenään höpöttävät. Onko se jotenkin hauskempaa kuin tavallinen kävely ? Pinnalla vai pohjassa ?
- Liisi
pääsky kirjoitti:
Oiken märkänä on suloista tulla kotiin ja vaihtaa suihkun jälkeen kuivaa,se lämmön vaihtelu on kivaa.Uomahalli johon aijon nyt lähteä on yksi paikka.Niinkuin valssi matka käy...Entisaikaan perukoilta ei olisi maailmaa nähnytkään ilman polkupyörää. Raajat ovat vieläkin polkemiseen käyvässä kunnossa.
Vuosi sitten hankin kevyen välikausitakin, pieneen tilaan menevän, sateen sietävän ja pyöräilyyn sopivan. Lippalakki päähän, reppu selkään ja pyörälle huristamaan kilometrin matka pääkadulle "rännikatuja" myöten. Verraton peli on pyörä ajatellen tavaran kantamista. Huomasin juuri tänään, kun tein pyöräilyssä kevään avauksen.
Jatkuvaan sateeseen en viitsi lähteä, koska kastuisivat jalat polven alapuolelta. Turhamainenkin olen. Ainakin pitäisi olla kunnon sydvesti päässä.
Seuraavina päivinä on odotettavissa aurinkoisia 10 C:n pyöräilyyn sopivia päiviä. Vihdoinkin lämpenemään päin. *Hemuli kirjoitti:
tarttis neuvoja, kun sellaisesta yhtenään höpöttävät. Onko se jotenkin hauskempaa kuin tavallinen kävely ? Pinnalla vai pohjassa ?
uimarannalla kun perkkaan pohjaa.Toinen kävely on joenpohja olen pitänyt kilpailun jokijuoksusta.Siinä juostaan kilpaa vyötäröä myöten joessa myötävirtaan välillä on kymmenen senttiä vettä ja limaiset kivet.Siitä on hauska filmi.Riittääkö neuvot vain pitääkö näyttää käestä.
- Jonsu
Nuukuusviikko alkoi eilen ja sopii mökkielämään kuin nyrkki silmään. Nuukuuttahan on harrastettu koko ajan mökin hyväksi.
Kun sataa, on aikaa miettiä, millä tavalla tuota nuukuutta harrastetaan. Kierrätys kuuluu asiaan. Jätteiden synnyn ehkäisy on juuri mökkiläiselle tuttu asia. Pyörällä ajellaan sielläkin niin paljon kuin mahdollista.
Miesten alueeseen kuuluvat kaikki pienkoneet viedä keräykseen. Nurkista löytyy toimintakyvytöntä moottoria, leikkuria, sahaa, silppuria - mitä vielä pumppua. Niistä kuulemma saa hyviä varaosia jne.
Nurkkia siis katselemaan ikävällä säällä !
Nuukuusteemassa on paljon muutakin, mutta tuossa päällimmäisiä mieleen tulleita. - Arkavarvas
pääsky kirjoitti:
uimarannalla kun perkkaan pohjaa.Toinen kävely on joenpohja olen pitänyt kilpailun jokijuoksusta.Siinä juostaan kilpaa vyötäröä myöten joessa myötävirtaan välillä on kymmenen senttiä vettä ja limaiset kivet.Siitä on hauska filmi.Riittääkö neuvot vain pitääkö näyttää käestä.
Ihmevarpaat Sinulla, kun kiedot niiden ympäri kasvit ja nyppäät pohjasta pois kuin pihdeillä ikään. Ei vaivaa nivelrikko.
Onko vastaasi tullut jouhimatoja ? Iilimatohan on myös yleinen. Arkavarvas kirjoitti:
Ihmevarpaat Sinulla, kun kiedot niiden ympäri kasvit ja nyppäät pohjasta pois kuin pihdeillä ikään. Ei vaivaa nivelrikko.
Onko vastaasi tullut jouhimatoja ? Iilimatohan on myös yleinen.teille neuvoa nyrjäytätte varpaanne.Minulla se käy vaivatta.Meillä on jouhimatoja sanovat olen joskus nähnyt mutta ei ne ole vielä syöneet ketään.Iilimatoja on myös samassa rannassa mustia sinkuvia ei mukavia iholla.
Mutaisessa vedessä ei näe mitä siellä on.Kun vesi kirkastuu tulee hiekkaa pohjasta näkyviin.Vedessä kuluu aika nopeasti minut huudetaan sieltä pois kun alan olla liian kauan.
Kaivaessani sarojen juuria oli koiruus mukana.Se innostui siitä niin paljon että piti lopettaa.Kisko sen saran minun käestä ennen kuin sain irti ja lähti juoksuttamaan.Minutkin meinasi vetää samalla.pääsky kirjoitti:
teille neuvoa nyrjäytätte varpaanne.Minulla se käy vaivatta.Meillä on jouhimatoja sanovat olen joskus nähnyt mutta ei ne ole vielä syöneet ketään.Iilimatoja on myös samassa rannassa mustia sinkuvia ei mukavia iholla.
Mutaisessa vedessä ei näe mitä siellä on.Kun vesi kirkastuu tulee hiekkaa pohjasta näkyviin.Vedessä kuluu aika nopeasti minut huudetaan sieltä pois kun alan olla liian kauan.
Kaivaessani sarojen juuria oli koiruus mukana.Se innostui siitä niin paljon että piti lopettaa.Kisko sen saran minun käestä ennen kuin sain irti ja lähti juoksuttamaan.Minutkin meinasi vetää samalla.vaan se kaivaminen.
- Arkavarvas
pääsky kirjoitti:
teille neuvoa nyrjäytätte varpaanne.Minulla se käy vaivatta.Meillä on jouhimatoja sanovat olen joskus nähnyt mutta ei ne ole vielä syöneet ketään.Iilimatoja on myös samassa rannassa mustia sinkuvia ei mukavia iholla.
Kaivaessani sarojen juuria oli koiruus mukana.Se innostui siitä niin paljon että piti lopettaa.Kisko sen saran minun käestä ennen kuin sain irti ja lähti juoksuttamaan.Minutkin meinasi vetää samalla.Täysin vaarattomia ovat molemmat madot. Eivät käy kimppuun.
Jouhimatokin kulkee vain lisääntymisasioissa siellä vesikasvien seassa. Se on asettamassa munarihmojaan vesikasvien varrelle. Ja sinä kiskot kasvit taivahan tuuliin !
Iilimato (hevosjuotikas) on myös viaton olento. Se entinen apteekkitavara, ihmisestäkin verta imevä, kirjava verijuotikas, esiintyy enää vain Ahvenanmaalla ja mahdollisesti lounaisrannikolla. Sen tehtävä aikoinaan oli poistaa verta potilaasta.
Kun sinulla varvas nyrjähtää, voit laittaa pohjaan juurimaton (tai viiran) ja sopivan rakeista soraa sen päälle.
Hauska koiranne ryhtyy sitten täysaikaisesti uimaan kanssasi koiraa.
Mitäs merkkiä se aktiivinen koira on ? - juurimato
Arkavarvas kirjoitti:
Täysin vaarattomia ovat molemmat madot. Eivät käy kimppuun.
Jouhimatokin kulkee vain lisääntymisasioissa siellä vesikasvien seassa. Se on asettamassa munarihmojaan vesikasvien varrelle. Ja sinä kiskot kasvit taivahan tuuliin !
Iilimato (hevosjuotikas) on myös viaton olento. Se entinen apteekkitavara, ihmisestäkin verta imevä, kirjava verijuotikas, esiintyy enää vain Ahvenanmaalla ja mahdollisesti lounaisrannikolla. Sen tehtävä aikoinaan oli poistaa verta potilaasta.
Kun sinulla varvas nyrjähtää, voit laittaa pohjaan juurimaton (tai viiran) ja sopivan rakeista soraa sen päälle.
Mitäs merkkiä se aktiivinen koira on ?tai viira ja soraa päälle? Jos varvas nyrjähtää. Mulla ymmärrys nyrjähti. Selitä!
Ei jummarra mine. juurimato kirjoitti:
tai viira ja soraa päälle? Jos varvas nyrjähtää. Mulla ymmärrys nyrjähti. Selitä!
Ei jummarra mine.Päijänteen rannoilta löytyy myös iilimatoja.
Arkavarvas kirjoitti:
Täysin vaarattomia ovat molemmat madot. Eivät käy kimppuun.
Mitäs merkkiä se aktiivinen koira on ?ettei se meidän iilimato ime verta.Eikä jouhimato mene ihon sisään hyvä. Mikähän se viira ja juurimato lienee.
Ei minun varvas nyrjähdä alan opetella vasemman jalan varpaalla.
Se koiruus jos olisi meidän eikä pojan(luojan kiitos)veisi enerkisyydellään hengen alta vuoden.
Oli meillä pojan ja sen tyttöystävän koira.Rotu on Englantilaisen lammaspaimenkoiran ja labradorinnoutajan rakkaustarinasta syntynyt.
Sen kolme viikkoa jonka pidin mökillä sitä koiraa teki hermoheikon kun se hyökkäsi aina jostain nurkalta ja seisomaan vasten.Oli pentu mutta täysikokoinen.
Eikä meille voinut tulla vieraita sinä aikana lähtivät karkuun.Jos pani kiinni se kisko puutkin juuriltaan.Aina nälissään vaikka koko ajan söi.Meidän oman koiran (hirvi ja karhukoiran sekoitus) se väsytti ainaisella leikkimisellä.
On vielä elossa on tyttö kouluttanut pojan hurjalla säestyksellä ja vuorotellen hoitavat vaikka on kaveritkin vaihtuneet.- arkavarvas
juurimato kirjoitti:
tai viira ja soraa päälle? Jos varvas nyrjähtää. Mulla ymmärrys nyrjähti. Selitä!
Ei jummarra mine.Ulalle menin minäkin viira-sanan suhteen jo 60-luvulla, kun veljeni tälläsi sellaisen mutarantaansa kasvuston päälle ja viiran päälle lapsille ihanaa hiekkaa. Juurimattokin samoin tarvitsee painon päälle, etteivät aallot vie.
Kymmenkunta vuotta sitten "viira" tuli jälleen korvaani, kun tutut olivat ruohikkorantaansa laittaneet n.6-8 m leveän viiran avulla hiekkarannan lapsenlasten uida.
Viira eli tasotuuki on eräissä paperikonetyypeissä vaakatasossa juokseva päätön kangas, jolla kuivattava paperisaos kulkee. Kun se aikanaan uusitaan, sitä lähiseutu ostaa tarpeisiinsa. Aikojen kuluessa materiaali lie vaihdellut tekstiilistä metallikankaaksi. Kasvit eivät tule siitä läpi.
Varvaskysymys. Kipeätä tekee, kun nivelrikkovarpaani nyrjähtää. Minulla on mahdollisuuksien rajoissa, puhumattakaan, jos harrastaisin järven pohjan kitkemistä neuvokkaalla varvas-konstilla kuten ylempänä koiransa kanssa touhuava ystävämme.
"Viirata" on sitten sellaista pään toimintaa, että minua viiraa miten milloinkin. Silläkin tavalla, etten selittele sanankäänteitä. - arkavarvas
pääsky kirjoitti:
ettei se meidän iilimato ime verta.Eikä jouhimato mene ihon sisään hyvä. Mikähän se viira ja juurimato lienee.
Ei minun varvas nyrjähdä alan opetella vasemman jalan varpaalla.
Se koiruus jos olisi meidän eikä pojan(luojan kiitos)veisi enerkisyydellään hengen alta vuoden.
Oli meillä pojan ja sen tyttöystävän koira.Rotu on Englantilaisen lammaspaimenkoiran ja labradorinnoutajan rakkaustarinasta syntynyt.
Sen kolme viikkoa jonka pidin mökillä sitä koiraa teki hermoheikon kun se hyökkäsi aina jostain nurkalta ja seisomaan vasten.Oli pentu mutta täysikokoinen.
Eikä meille voinut tulla vieraita sinä aikana lähtivät karkuun.Jos pani kiinni se kisko puutkin juuriltaan.Aina nälissään vaikka koko ajan söi.Meidän oman koiran (hirvi ja karhukoiran sekoitus) se väsytti ainaisella leikkimisellä.
On vielä elossa on tyttö kouluttanut pojan hurjalla säestyksellä ja vuorotellen hoitavat vaikka on kaveritkin vaihtuneet.Se juurimatto on on kuitumatto, jäykähkö kuitukangas, joka levitetään yhtenäisenä esim. kukkapenkin mullan alle esteeksi puunjuurien tunkeutumiselle. Materiaaleja lienee eri paksuisia käytön mukaan. Rantoja tehdessä käyttävät.
Villin nuoren koiran sain mökille hoidettavaksi viikon verran. Oli siinä olemista, kun ei saanut sitä millään väsymään. Tuli nuoria tyttöjä koiralle nauraa rätkättämään. Heittivät kepakkoa ja koira hullu juoksi väsymättä. Tytöt rätkättivät, heittivät kepakon suohautaan, mutta mitäs, koira perässä. Nauru hyytyi, leikki loppui, kun se palautti kepakon ja puisti turkkinsa tyttöjen kesämekoille. - Hiilikoukku
Jonsu kirjoitti:
Nuukuusviikko alkoi eilen ja sopii mökkielämään kuin nyrkki silmään. Nuukuuttahan on harrastettu koko ajan mökin hyväksi.
Kun sataa, on aikaa miettiä, millä tavalla tuota nuukuutta harrastetaan. Kierrätys kuuluu asiaan. Jätteiden synnyn ehkäisy on juuri mökkiläiselle tuttu asia. Pyörällä ajellaan sielläkin niin paljon kuin mahdollista.
Miesten alueeseen kuuluvat kaikki pienkoneet viedä keräykseen. Nurkista löytyy toimintakyvytöntä moottoria, leikkuria, sahaa, silppuria - mitä vielä pumppua. Niistä kuulemma saa hyviä varaosia jne.
Nurkkia siis katselemaan ikävällä säällä !
Nuukuusteemassa on paljon muutakin, mutta tuossa päällimmäisiä mieleen tulleita.Onneks aurinko lämmittää näin nuukuusviikolla eikä tarvii kuluttaa koivulapuja. Patteriakin voi pienentää.
- Liisi
Hei kaikki tyrnimarjan poimintajuttua käyneet jossain ketjussa (en muista, missä ja ketkä )! On keksitty ja markkinoilla tyrnin poimuri, jossa marjat poimitaan teräsleukojen avulla. Kylmällä säällä käsineitten käyttö mahdollista ja kädet säilyvät vahingoittumatta, samoin marjat. Ylikypsät voidaan poimia myös. Esitteen kuvassa viistoon leikattu lieriö, jonka sisältä näkyy teräslenkkejä.
Voit netistä kokeilla hakusanoja: Ikituki, T:mi Orava, tyrnin poimuri.
Kaikki eivät tule esiin.tiedosta, on iso helpotus poimijoille.
Kyllä siinä usko meinasi mennä, kun litran täyteen sain.
Aina joku fiksu osaa apuvälineitä keksiä, oikein hyvä juttu.ylikypsa kirjoitti:
että joku poimisi ylikypsan. Mutta ei ole poimijoita näkynyt.
Siis Näkisi, mihin lie ä tippunut
- +roikkuja
ylikypsa kirjoitti:
Virtuaalimaailmassa sinut on poimittu jo monta kertaa. Sen osoittaa jo tuo ää:n pilkkujen katoaminen. Nappasi sinut ja vei lopullisesti ää:n pilkut.
Eipä huolta, kun on aina väkeä ja touhua ympärillä, jos viitsii olla kuulolla. On vaikka tyrnin poimintaa syyskylmillä. - jatkoa edelliseen
Edellämainitun kautta voi löytää kärhöilleen, köynnoksilleen vaikka kukkapenkkiin kohotuksen 1-2 m:iin. Paikallinen taiminyymälä välittää. Ruusuportti on tulossa markkinoille.
Kottikärryn korokelaita on myös hyvä.
Kekseliäs materiaali. Hinta kohtuullinen. - pääsky oik.
ylikypsa kirjoitti:
on erilainen maku aromit laimentuneet.Sinustakaan ei maistamatta tiedä jutut on vielä poikosten.
- mummo
jatkoa edelliseen kirjoitti:
Edellämainitun kautta voi löytää kärhöilleen, köynnoksilleen vaikka kukkapenkkiin kohotuksen 1-2 m:iin. Paikallinen taiminyymälä välittää. Ruusuportti on tulossa markkinoille.
Kottikärryn korokelaita on myös hyvä.
Kekseliäs materiaali. Hinta kohtuullinen.Mainostaminen on täällä kielletty.
- jatkaja
mummo kirjoitti:
Mainostaminen on täällä kielletty.
ei tässä yksinkertanen huomaa kaikkia hienouksia. Täytyypä ruveta varovaiseksi, vaihtaa paremmat suodattimet (lasit) päähän. Ällikin silloin luistaa liukkaammin !
jatkaja kirjoitti:
ei tässä yksinkertanen huomaa kaikkia hienouksia. Täytyypä ruveta varovaiseksi, vaihtaa paremmat suodattimet (lasit) päähän. Ällikin silloin luistaa liukkaammin !
siellä mökillä mutakin tehdä, kuin kukkapenkkiä tonkia. Jos ei nimittäin ole yksin mökillä
- kuuluuko se maalle ?
ylikypsa kirjoitti:
siellä mökillä mutakin tehdä, kuin kukkapenkkiä tonkia. Jos ei nimittäin ole yksin mökillä
Kuka tietää, oleskeleeko naakkaparvi maalla ? Olen tavannut sitä kaupungeissa. Joskus kuulee "yksin kuin naakka." Ei pidä paikkaansa. Naakat ovat tulleet keräämään risukasojaan puihin ja savupiippuihin.
Entisajan oppikirjassa oli kuva naakkayhteisöstä, joka eleli Turun Linnan tornissa. Pitkään siinä uskossa, ettei niitä muualla ole, saikin olla. Nyt tuntuu niitä olevan joka puolella. Mitäs muuta harmia se saa aikaan kuin savupiipun tukkimisen? - *hemuli
SkillaN kirjoitti:
tiedosta, on iso helpotus poimijoille.
Kyllä siinä usko meinasi mennä, kun litran täyteen sain.
Aina joku fiksu osaa apuvälineitä keksiä, oikein hyvä juttu.kerran juttelimme messuista, käydäkö vai ei. Ohikulkiessa viimeisten tuntien aikana poikkesin mainitussa kaupungissa. Taisi olla jo lässähtänyt tunnelma, kuumuus ja huono ilma. Itsekin olisin saanut olla virittyneempi, mutta kylmä sääkö jähmettänyt.
- mirjamarja
Minun kokemukseni tyrnimarjoista on kaupan mehu. Kerran lankesin ostamaan taimen, jota myyjä kehui hyväkuntoiseksi. Enpä arvannut, että olisi pitänyt olla tyttö- ja pikatyrni! Eihän se yksinäinen rassukka selviytynyt ilman kaveria. Pari vuotta sinnitteli, mutta sitten menehtyi.
Tyrni kasvaa luonnonvaraisena Länsi-Suomen saaristossa. Vähänpä siellä on tullut marjastettua.
- Liisi
Nyt on aika ripustaa viimeisetkin lintupöntöt. Linnut napsivat ötökät, kasvit ja puut voivat paremmin. Ellet itse halua tehdä pönttöä, niitä voi ostaa torilta tai yhdistyksiltä, saada ilmaiseksi metsäliitolta.
pönttöjä laittaa, saahan nauttia kesällä lintujen puuhista ja viserryksistä. Mökillä aina herää ihanaan lintujen sirkutukseen ja lokkien lauluun. Olen niin hassu, että pidän lokin kirkumisestakin. Kun niitä seuraa huomaa, että niillä on todella hauskaa. Mikä meidänkin olisi kisaillessa, mutta yksin se ei oikein onnistu.
Hyvää kesää vain kaikille, kesä tulee kaikille oli mökki, tai ei.- aupA
Täällä kuivalla maalla suonenveto toisinaan iskee sängyssä venytellessä. Nyt on hyvät neuvot tarpeen.
Miten se uiminen onnistuu suonenvetoon taipuvaisella äkkisyvässä rannassa ? Onkohan suonenvetoon hoitoja, joita voisi tehdä järviveden lämpenemistä odotellessa ?
Jos alkaisikin harrastaa vesikävelyä järvessä kesällä, estääkö vesikävelyliivi päällä normaalin uinnin ? - onko siellä ketään
aupA kirjoitti:
Täällä kuivalla maalla suonenveto toisinaan iskee sängyssä venytellessä. Nyt on hyvät neuvot tarpeen.
Miten se uiminen onnistuu suonenvetoon taipuvaisella äkkisyvässä rannassa ? Onkohan suonenvetoon hoitoja, joita voisi tehdä järviveden lämpenemistä odotellessa ?
Jos alkaisikin harrastaa vesikävelyä järvessä kesällä, estääkö vesikävelyliivi päällä normaalin uinnin ?Hoi, hoi, missä kirjoittajat, kun ei noinkaan mielenkiintoiseen aiheeseen vastata vai onko uimataito kadonnut vai eikö sitä aikoinaan opittukaan.
Villasukat jalkaan, jos vetää suonta vai auttaisiko siihenkin puolukoiden syönti. - ii-li
aupA kirjoitti:
Jos alkaisikin harrastaa vesikävelyä järvessä kesällä, estääkö vesikävelyliivi päällä normaalin uinnin ?Kun suonenveto iskee, niin siinä on leikki kaukana. Viime lauantaina unohdin venytellä jalkojani saunassa, ja nyt sitten toissayönä iski suonenveto. Pohje on yhä kipeä.
Mitä tapahtuu, jos se iskee kaukana rannasta? Pystyykö silloin uimaan? Minulle ei ole koskaan vielä tapahtunut suonenvetoa uintimatkalla. Sen pelossa en myöskään sitten ui kovin kauas. -- Lapsena oli eri juttu. Piti aina näyttää, miten pitkälle uskaltaa uida. Hienointa tietysti oli uida uimarantaa vastapäätä olevalle saarelle.
Olen kuullut, että on olemassa Crampiton-lääkettä, jonka pitäisi ehkäistä suonenvetoa. - katriina64
ii-li kirjoitti:
Kun suonenveto iskee, niin siinä on leikki kaukana. Viime lauantaina unohdin venytellä jalkojani saunassa, ja nyt sitten toissayönä iski suonenveto. Pohje on yhä kipeä.
Mitä tapahtuu, jos se iskee kaukana rannasta? Pystyykö silloin uimaan? Minulle ei ole koskaan vielä tapahtunut suonenvetoa uintimatkalla. Sen pelossa en myöskään sitten ui kovin kauas. -- Lapsena oli eri juttu. Piti aina näyttää, miten pitkälle uskaltaa uida. Hienointa tietysti oli uida uimarantaa vastapäätä olevalle saarelle.
Olen kuullut, että on olemassa Crampiton-lääkettä, jonka pitäisi ehkäistä suonenvetoa.eli kansanomaisesti suonenvedoksi kutsuttu on kivulias ja hankala vaiva.
Natriumtason ollessa epätasapainossa lihaksia, juuri alaraajoja kouristaa.
"Suonenvedon" voi saada kuka tahansa, mutta joillakin on siihen erikoinen taipumus.
Puhun kokemuksesta, sillä minua vaivaa usein tuo kiusallinen kramppi, enkä koskaan uskalla mökilläkään uida kuin rantaviivaa pitkin, sekä niin, että joku on rannalla vahtimassa. - *Elli
ylikypsa kirjoitti:
pönttöjä laittaa, saahan nauttia kesällä lintujen puuhista ja viserryksistä. Mökillä aina herää ihanaan lintujen sirkutukseen ja lokkien lauluun. Olen niin hassu, että pidän lokin kirkumisestakin. Kun niitä seuraa huomaa, että niillä on todella hauskaa. Mikä meidänkin olisi kisaillessa, mutta yksin se ei oikein onnistu.
Hyvää kesää vain kaikille, kesä tulee kaikille oli mökki, tai ei.Eilinen mökillä käynti toi uuden tuttavuuden. Naapuri kävi uuden syksyllä syntyneen koiransa kanssa. Oli niin virkeä tepsukka ja hauskan tyylikäs liikkeiltään, pörröpää kuontalo ja vaalean ruskea nykerönenä ja nimeltään laulajattaren kaima "Anita". Muuta en tiedä rodusta. Ikävyyteen sen koiran seurassa ei varmaan pääse nääntymään.
*Elli kirjoitti:
Eilinen mökillä käynti toi uuden tuttavuuden. Naapuri kävi uuden syksyllä syntyneen koiransa kanssa. Oli niin virkeä tepsukka ja hauskan tyylikäs liikkeiltään, pörröpää kuontalo ja vaalean ruskea nykerönenä ja nimeltään laulajattaren kaima "Anita". Muuta en tiedä rodusta. Ikävyyteen sen koiran seurassa ei varmaan pääse nääntymään.
eläimet, varsinkin koira on ihana, miksei kissakin kun se kehrää kainalossa. Paras lemmikki tietysti olisi nainen, kun hän kukertaa kainalossa. No nämä on vain mielikuvitusta. Tällä hetkellä ei ole näistä mitään.
katriina64 kirjoitti:
eli kansanomaisesti suonenvedoksi kutsuttu on kivulias ja hankala vaiva.
Natriumtason ollessa epätasapainossa lihaksia, juuri alaraajoja kouristaa.
"Suonenvedon" voi saada kuka tahansa, mutta joillakin on siihen erikoinen taipumus.
Puhun kokemuksesta, sillä minua vaivaa usein tuo kiusallinen kramppi, enkä koskaan uskalla mökilläkään uida kuin rantaviivaa pitkin, sekä niin, että joku on rannalla vahtimassa.Minulle tulee vastaava kramppi usein. Merisuolan murunen kielen alle auttaa. Mangneesiumia myös käytän. Lääkärin ohje on.Niin kauaksi seinästä, että kun nojaat seinää vasten niin juuri ja juuri vielä pysyy kantapäät maassa. Tästä nojaat seinää vasten ja takaisin kymmenen kertaa päivittäin, se on hyvää ennalta ehkäisevää. ei vaan tule aina sitä tehtyä.
- *Elli
*Elli kirjoitti:
Eilinen mökillä käynti toi uuden tuttavuuden. Naapuri kävi uuden syksyllä syntyneen koiransa kanssa. Oli niin virkeä tepsukka ja hauskan tyylikäs liikkeiltään, pörröpää kuontalo ja vaalean ruskea nykerönenä ja nimeltään laulajattaren kaima "Anita". Muuta en tiedä rodusta. Ikävyyteen sen koiran seurassa ei varmaan pääse nääntymään.
Tiesinhän minä rodun, Italian vesikoira. Joku luuli sillä pienet räpylät olevan varpaiden välissä. En tiedä, pitääkö paikkansa. Hauska pörrö päälaella hyvä silittää ja nykerönenä. Sopii niin mahdottoman hyvin sille meidän kaikkien tietämän laulajattaren nimi Anita. Ei se koira laulaa osaa. Nyt ensitapaamisella se uteliaana vain yskähteli.
- aupA
ii-li kirjoitti:
Kun suonenveto iskee, niin siinä on leikki kaukana. Viime lauantaina unohdin venytellä jalkojani saunassa, ja nyt sitten toissayönä iski suonenveto. Pohje on yhä kipeä.
Olen kuullut, että on olemassa Crampiton-lääkettä, jonka pitäisi ehkäistä suonenvetoa.Minun suonenveto alkoi harvakseltaan myös vasta näillä kymmenin. Sen vuoksi ja syvän rannan vuoksi uin aina "vahti" mukana rantaviivaa pitkin, jotteivat pelastajat joutuisi vaikeuksiin. Onneksi vedessä ei ole ollut vaikeuksia, mutta mistäs sen tietää, milloin tulee.
Uiminen on ihanaa. Suomen lämmin kausi liian lyhyt. Arkanahkana pysyttelen helposti saunan lämmössä.
Pitääpä muistaa tu Crampiton. Kiitos myötätunnostanne. On koettu yhteinen asia, pohkeen lihaskipu. *Elli kirjoitti:
meilläkin enää.Se kyllä muutta asumaan meille kun mennään mökille.Syö ensin mahan täyteen ja sitten alkaa nukkumaan portaille.
Osaa nauraa ja irvistellä yhtä aikaa.Ennemmin oli joka talossa koira irti.Naapurissa oli sellainen naaras koira joka teki jokavuosi toistakymmentä penikkaa.Laskimma sen ystäväni kanssa että se teki yli sata penikkaa.
Helsinkiläinen joka osti naapurin maatilan toi kesällä ison sekarotukoiran ja se oli paljon irti.Pelkäsivät lapset ja itsekkin se oli aina maantiellä tuli ihan kiinni nuuskimaan eikä päässyt kulkemaan ohi toisenpäähän kylää.ii-li kirjoitti:
Olen kuullut, että on olemassa Crampiton-lääkettä, jonka pitäisi ehkäistä suonenvetoa.järvellä uskaltaakohan sillä lähteä kauas järvelle.Ostin viimekesänä sen lötkyn joita on uimahallissa jolla voi kellua.Sen kanssa uskaltaa mannä kauemmas.
En ole vielä suonenvedon takia pelännyt uimahallissakin voi suonella vetää syvällä puolen.Ei ole koskaan vetänyt suonella.
Minä yritän muistaa venytellä lenkin päälle.
Meillä kaikki vesikävelee minä vielä uin olen kyllä kokeillut kävellä vedessä siinä käy aika pitkäksi ellei jonkun kanssa kävele.
Lapsena en uskaltanut mennä syvälle uitiin laudan kanssa se meni joskus takaisinpäin syvälle.- aupA
pääsky kirjoitti:
järvellä uskaltaakohan sillä lähteä kauas järvelle.Ostin viimekesänä sen lötkyn joita on uimahallissa jolla voi kellua.Sen kanssa uskaltaa mannä kauemmas.
En ole vielä suonenvedon takia pelännyt uimahallissakin voi suonella vetää syvällä puolen.Ei ole koskaan vetänyt suonella.
Minä yritän muistaa venytellä lenkin päälle.
Meillä kaikki vesikävelee minä vielä uin olen kyllä kokeillut kävellä vedessä siinä käy aika pitkäksi ellei jonkun kanssa kävele.
Lapsena en uskaltanut mennä syvälle uitiin laudan kanssa se meni joskus takaisinpäin syvälle.En tunne asiaa, enkä osaa vastata. Nuorehko puntsi käy vesikävelyssä uimahallilla ja kertoi sen tehokkaasta vaikutuksesta. Energiaa kuluu hyvin paljon enemmän kuin tavallisessa kävelyssä. Ylimääräinen paino liikkuu siinä kevyesti jalkoja kipeyttämättä.
Meikäläiselle sopiva ajankulu on seilata järvellä lokoisasti patjan päällä. Niin tekivät saksalaisturistit. Lämmintä, tyyntä, aurinkoa, Suomen kesä ! aupA kirjoitti:
En tunne asiaa, enkä osaa vastata. Nuorehko puntsi käy vesikävelyssä uimahallilla ja kertoi sen tehokkaasta vaikutuksesta. Energiaa kuluu hyvin paljon enemmän kuin tavallisessa kävelyssä. Ylimääräinen paino liikkuu siinä kevyesti jalkoja kipeyttämättä.
Meikäläiselle sopiva ajankulu on seilata järvellä lokoisasti patjan päällä. Niin tekivät saksalaisturistit. Lämmintä, tyyntä, aurinkoa, Suomen kesä !vesikävelyä oli sellainen neuvontatapahtuma.Oli se hyvä.Tuli nälkä mietin mitä haluttaisi ja halutti omaleipomaa lepää.Sitten levoin leipiä ja tein ison kasan munkkeja,se siitä kävelystä kun se teki kovan nälän.Ei mahtunut pakasteeseen kun tuli niin monta leipää annoin kaverille kun tuli kylään.
- *Elli
pääsky kirjoitti:
vesikävelyä oli sellainen neuvontatapahtuma.Oli se hyvä.Tuli nälkä mietin mitä haluttaisi ja halutti omaleipomaa lepää.Sitten levoin leipiä ja tein ison kasan munkkeja,se siitä kävelystä kun se teki kovan nälän.Ei mahtunut pakasteeseen kun tuli niin monta leipää annoin kaverille kun tuli kylään.
Kertomasi viestittää sitä, että olet nuori terhakka ja terhakkana pysyt. Minä vaan kauppaan kävelin ja ostin kuusi pientä donitsia kaiken varalle. Itse en niihin kajoa. Vesirinkilä voittaa donitsin, tippaleivän ja munkin minun iässäni.
Erehdyin ostamaan kylmäsavustettua kirjolohisiivua. Pettymys tuli jälleen. Savu on niin katkeran väkevä niissä, suorastaan myrkyllinen. Kokeilen huomenna tehdä kalalaatikkoa niistä, ettei tarvitseisi pois viskata. - Toinen kaalimato
pääsky kirjoitti:
vesikävelyä oli sellainen neuvontatapahtuma.Oli se hyvä.Tuli nälkä mietin mitä haluttaisi ja halutti omaleipomaa lepää.Sitten levoin leipiä ja tein ison kasan munkkeja,se siitä kävelystä kun se teki kovan nälän.Ei mahtunut pakasteeseen kun tuli niin monta leipää annoin kaverille kun tuli kylään.
sieltä vesikävelystä ehkä saa. Kovaa työtä kait onkin. Tekisi minullekin hyvää. Enköpähän ala ravata siellä.
- Mikä?
aupA kirjoitti:
En tunne asiaa, enkä osaa vastata. Nuorehko puntsi käy vesikävelyssä uimahallilla ja kertoi sen tehokkaasta vaikutuksesta. Energiaa kuluu hyvin paljon enemmän kuin tavallisessa kävelyssä. Ylimääräinen paino liikkuu siinä kevyesti jalkoja kipeyttämättä.
Meikäläiselle sopiva ajankulu on seilata järvellä lokoisasti patjan päällä. Niin tekivät saksalaisturistit. Lämmintä, tyyntä, aurinkoa, Suomen kesä !Kerro!
- aupA
Mikä? kirjoitti:
Kerro!
Olen oppinut sanan nuorisolta ja mieltänyt sitä käytettävän pulskavartisesta yksilöstä, jolla vyötärö on laajenemassa.
Puntsi tulee ehkä sanoista punnus, puntti... = puntsi.
Kahdeksan vuotta sitten torontolaisessa ulkoilmakatsomossa näin siihen asti näkemästäni lihavinta nuorisoa.
Saapuivat shortseissa ja aurinkotopeissa isot hodarit ja cocacolapullot käsissä.
Meilläkin alkaa olla yhä enemmän paksua nuorisoa.
Jotain tarttis tehdä lasten ja nuorten suhteen, kirkuvat lehdet.
Onkohan perheiden arkiruoanvalmistus loppunut ja korvautunut lihottavalla pikaruoalla ? - ii-li
aupA kirjoitti:
Olen oppinut sanan nuorisolta ja mieltänyt sitä käytettävän pulskavartisesta yksilöstä, jolla vyötärö on laajenemassa.
Puntsi tulee ehkä sanoista punnus, puntti... = puntsi.
Kahdeksan vuotta sitten torontolaisessa ulkoilmakatsomossa näin siihen asti näkemästäni lihavinta nuorisoa.
Saapuivat shortseissa ja aurinkotopeissa isot hodarit ja cocacolapullot käsissä.
Meilläkin alkaa olla yhä enemmän paksua nuorisoa.
Jotain tarttis tehdä lasten ja nuorten suhteen, kirkuvat lehdet.
Onkohan perheiden arkiruoanvalmistus loppunut ja korvautunut lihottavalla pikaruoalla ?Hän oli ollut kouluaikana USA:ssa vaihto-oppilaana eräässä perheessä. Nyt sitten vuosikymmeniä myöhemmin hän meni tapaamaan entisiä "vanhempiaan". - Hän muisti, miten hyvää jokin "sijaisäidin" tekemä ruokalaji oli. Hän ehdotti, että saisi syödä sitä samaa vielä kerran.
"Sijaisäiti" hermostui aivan hirveästi. Siinä talossa ei ollutkaan lainkaan keittiötä! Kaikki ruoka ostettiin valmiina. - aupA
ii-li kirjoitti:
Hän oli ollut kouluaikana USA:ssa vaihto-oppilaana eräässä perheessä. Nyt sitten vuosikymmeniä myöhemmin hän meni tapaamaan entisiä "vanhempiaan". - Hän muisti, miten hyvää jokin "sijaisäidin" tekemä ruokalaji oli. Hän ehdotti, että saisi syödä sitä samaa vielä kerran.
"Sijaisäiti" hermostui aivan hirveästi. Siinä talossa ei ollutkaan lainkaan keittiötä! Kaikki ruoka ostettiin valmiina.Huomasimme mekin toisen polven suomalais-itävaltalaisperheessä, että ruoanvalmistus oli hankala ajatus. Kahden henkilön omakotitalon keittiö oli tilava, ruokailupöytä 6 henkilölle, arvopuinen laadukas nurkkasysteemi. Tyylikalusto vielä eri ruokailutilassa ja parempi serviisi sen vitriinikaapissa näyttivät takaavan hienompiakin aterioita.
Meille tarjottiin lihakeittoa rattoisasti keittiössä suomalaisuutta korostaen. (Soittivat vain suomalaista musiikkiakin meille.) Oletin, että se lihakeitto, jota kutsuivat menneen polven kutsumalla nimellä "jamakka" tai jotain sinne päin, oli haettu jostain muualta. Väritön, harmahtava keitto, vähän perunaa, hirveän paljon lihaa, joka oli liian vähän keitettyä. Kesämökeillä ja kotipuutarhajuhlissa syötiin sitten aina muidenkin luona isännän grillaamia jättikokoisia T-luupihvejä. Tulihan syötyä ajan kanssa lautanen tyhjäksi...
Kahdessa viikossa aina joku oli viemässä ravintolaan syömään.. Meille olisi riittänyt vaatimaton välipala kotona.
Tavat kehittyvät maailmalla omiin suuntiinsa ja vieraille osoitetaan vieraanvaraisuutta jo seuraavassa polvessa eri tavoin kuin vanhassa kotimaassa.
- Yks Kaalimato
Vuorenkilpipenkin keskellä kasvaa se nätimpilehtinen herttavuorenkilpi. Onkohan se jotenkin toista lajiketta herkempi, kun se oli talvikauden aikana harventunut melko harvaksi. Siinä ne ovat kasvaneet jo 20 vuotta oikein hyvin.
Nyt mielikuvituksen voimalla näin ikäänkuin "olion" käyntijäljet. Tosin en usko silmiäni. Olisihan se jo aikaisemmin vienyt ne lehdet. Haapanalle kyllä kelpaa nuput. Meillä ei ole haapanoita näkynyt.- Liisi
"Hiljainen on kylätie", laulettiin ennen. Yhtään en muista, miten se jatkuu. Puhutaankohan siinä jäässä olevasta järvestä yhtään mitään.
Monet kirjoittajat ovat jo lähteneet luontoon, vaikkeivat korvasienet vielä ole pinnalla. Mitä sieltä sitten löytyy ? - mirjamarja
Liisi kirjoitti:
"Hiljainen on kylätie", laulettiin ennen. Yhtään en muista, miten se jatkuu. Puhutaankohan siinä jäässä olevasta järvestä yhtään mitään.
Monet kirjoittajat ovat jo lähteneet luontoon, vaikkeivat korvasienet vielä ole pinnalla. Mitä sieltä sitten löytyy ?Yksi värssy on painunut sydämeni sopukoihin:
Hiljainen on kylätie,
joka kerran sun naurustas raikui.
Hiljainen on kylätie,
joka kerran sun laulustas kaikui.
Se oli silloin, mutta nyt
sydämes lienee kylmennyt.
Kylätie on hiljainen,
niin hiljainen.
Nyyh. - Liisi
mirjamarja kirjoitti:
Yksi värssy on painunut sydämeni sopukoihin:
Hiljainen on kylätie,
joka kerran sun naurustas raikui.
Hiljainen on kylätie,
joka kerran sun laulustas kaikui.
Se oli silloin, mutta nyt
sydämes lienee kylmennyt.
Kylätie on hiljainen,
niin hiljainen.
Nyyh.Hyvin muistit laulun sanat, kiitos. Se siis kertoi päättyneestä romanssista.
Tulimme juuri vajaan kilometrin sivukatua kotiin. Ei ollut hiljainen vapun aattona sivukatukaan. Näimme painiskelun ja tönimisen, hilpeitä ja hiljaisia, riehakkaan nuorisoporukan koulun sisäpihalla ja toisen porukan puistossa istumassa kylmässä maassa. Paikoitusalueella oli kymmenittäin huomisten torikauppiaiden asunto- ja pakettiautoja. Hulinaa on vappunakin. - *Elli
Liisi kirjoitti:
Hyvin muistit laulun sanat, kiitos. Se siis kertoi päättyneestä romanssista.
Tulimme juuri vajaan kilometrin sivukatua kotiin. Ei ollut hiljainen vapun aattona sivukatukaan. Näimme painiskelun ja tönimisen, hilpeitä ja hiljaisia, riehakkaan nuorisoporukan koulun sisäpihalla ja toisen porukan puistossa istumassa kylmässä maassa. Paikoitusalueella oli kymmenittäin huomisten torikauppiaiden asunto- ja pakettiautoja. Hulinaa on vappunakin.Hyvää vappua kaikille ! Kerrankin ihana sää vapaana kulkeville isoille ja pienille. Ei tule mieleen, milloin olisi ollut viimeksi...
- Karkottaja
Nyt, jos koskaan mökille, jänisräikkä mukana isoa rusakkoa karkottamaan ja keräämään pihasta ja kukkamailta talvituulten tiputtamat oksat ! Lämpöä ja aurinkoa on luvassa harvinaisen paljon !
- mirjamarja
Karkottaja kirjoitti:
Nyt, jos koskaan mökille, jänisräikkä mukana isoa rusakkoa karkottamaan ja keräämään pihasta ja kukkamailta talvituulten tiputtamat oksat ! Lämpöä ja aurinkoa on luvassa harvinaisen paljon !
Miten meinaat myyrät karkoittaa?
Joku suositteli kanankakkaa. Miten se toimii? Mistäs kaupunkilaismökkiläinen sellaista taikoo? - Karkottaja
mirjamarja kirjoitti:
Miten meinaat myyrät karkoittaa?
Joku suositteli kanankakkaa. Miten se toimii? Mistäs kaupunkilaismökkiläinen sellaista taikoo?Saapi varmimmin aikaan johtamalla pakokaasuletkun niiden tunneleihin. Sen jälkeen ei myyriä näy. Toinen hyvä keino on lähellä pesivä hiirihaukka. Kolmantena konstina suosittelevat viheltäviä pulloja. Tyhjät pullot puoliksi maahan, jolloin tuuli viheltelee niissä. Myyrät eivät kestä sitä ääntä.
Kanankakkarakeet haisevat mielestäni yhtä pahalle kuin aito kakka. Tuskin myyrät tykkäävät. Osta ½ kg:n pussi ja kokeile.
Minä kokeilin tänään uutta katiskaa ja heti siihen ui melkoinen hauenvonkale.
- aupA
Mikroaaltouunin säilytys kylmässä kesämökissä herättää kysymyksiä. Onko pakkanen sille haitallista ? Onko säilytyksessä eroa mekaanisella ja elektronisella ? Entä TV ? Jääkaappipakastinta ei voi lämpimään raahata, muut laitteet olemme vieneet. Mökkivarkaidenkin varalta. Jos sellainen eksyisi ensi kerran 34 vuoteen, saisipa pitkän nenän.
- *Elli
Lämmin sen kun jatkuu. Viikonlopuksi ennustetaan yli 20 C. Kylmä näyttää jo unohtuneen. Haravointi alkaa olla liian hikistä hommaa.
Antaas olla kun tulee syksyn kylmät ja pakkaset. Keskustelu kylmän tuhoista pulppuaa silloin itsestään. - *hemuli
*Elli kirjoitti:
Lämmin sen kun jatkuu. Viikonlopuksi ennustetaan yli 20 C. Kylmä näyttää jo unohtuneen. Haravointi alkaa olla liian hikistä hommaa.
Antaas olla kun tulee syksyn kylmät ja pakkaset. Keskustelu kylmän tuhoista pulppuaa silloin itsestään.Toistaiseksi järviveden kylmyys tekee mahdolliseksi katsoa katiskat rantavedestä joka toinen päivä. Nytkin siellä EHKÄ odottaa kolme haukea. Pienet saavat mennä. Roskakalat kompostiin.
- Kevään kohinaa
*Elli kirjoitti:
Antaas olla kun tulee syksyn kylmät ja pakkaset. Keskustelu kylmän tuhoista pulppuaa silloin itsestään.Kävin jo kurkkaamassa: pionit pinnalla, sipulikukat samoin ja tikka koputtelee isossa haavassa. Järven jää oli jo melkein puikkoina, kohta se lähtee...hip hurraa !
- Oiskohan
Kevään kohinaa kirjoitti:
Kävin jo kurkkaamassa: pionit pinnalla, sipulikukat samoin ja tikka koputtelee isossa haavassa. Järven jää oli jo melkein puikkoina, kohta se lähtee...hip hurraa !
jo Hämeen ja Uudenmaan rajamailla järvestä jää lähtenyt? En ole vielä ehtinyt käymään mökillä.
- tiedonhaluinenkin
Kävin jo kurkkaamassa: pionit pinnalla, sipulikukat samoin ja tikka koputtelee isossa haavassa. Järven jää oli jo melkein puikkoina, kohta se lähtee...hip hurraa !
Onko kenelläkään tietoa, josko Saimaan jäät Savonlinnan eteläisellä korkeudella jo olisivat lähteneet tai edes viikonlopuksi luvassa lähteä?
- Kevään kohinaa
Oiskohan kirjoitti:
jo Hämeen ja Uudenmaan rajamailla järvestä jää lähtenyt? En ole vielä ehtinyt käymään mökillä.
Kuopion korkeudelta kirjoitan ja Kallaveden itäpuolella sitä pienempi vesi, jonka jää näytti tiistaina ensin vaalealta, mutta muuttui mustanpuhuvaksi.
Otimme rantasulan pieniä jäitä kala-astiaan.
Laskeskelimme, että jäät lähtevät tullessamme mökille lämpimäksi viikonlopuksi. Säätiedot ennusti 20 C.
Etelätuuli soittaa "jäämusiikkia" hileiden kasautuessa rantaan röykkiöiksi.
Sitten vene vesille ja kierros kesäntulon kunniaksi. Soutaen kunto kohenee ! - se sama
Kuopion korkeudelta kirjoitan ja Kallaveden itäpuolella sitä pienempi vesi, jonka jää näytti tiistaina ensin vaalealta, mutta muuttui mustanpuhuvaksi.
Otimme rantasulan pieniä jäitä kala-astiaan.
Laskeskelimme, että jäät lähtevät tullessamme mökille lämpimäksi viikonlopuksi. Säätiedot ennusti 20 C.
Etelätuuli soittaa "jäämusiikkia" hileiden kasautuessa rantaan röykkiöiksi.
Sitten vene vesille ja kierros kesäntulon kunniaksi. Soutaen kunto kohenee !Jäät hävisivät perjantaina, katiskaveke järveen ja kierros veneellä soutaen. Pohjaventtiili putsattiin ja vesi virtaa kaikista raanoista. Saalis kaksi isoa haukea ja iso erä kukkokaloja. Lumikello, krookus ja narsissi kukkivat. Lämmintä oli kahtena päivänä 24 C.
Pohjolan asukas alkoi sulaa.
Miten kuumaa oli sinun mökilläsi ? Joko kalat liikkuivat?
- Liisi
Sään puolesta on ihanteellista mennä mökille, siivota, petata, kutsua naapuri juttusille ja yöpyä. Jospa tulisi kaikki kalatkin perattua, fileoitua ja syötyä. Touhua riittää myös kukkapenkkien siivoamisessa.
Hyvää kevään kohinaa kaikille ! Seiskyt ym, joko se kasvimaan teko pian alkaa ?
Maanantaina osallistun päivän maakuntaretkelle. Kuulumisiin.- Liisi
Kappas, kun kaikki ovat lähteneet mökille ! Minä lähden maakuntaretkelle bussiin hikoilemaan.
Virvoittavia lempeitä kevätpäiviä kaikille. - aupA
Kolmen viikon kuivuus ei tee hyvää kasvimaalle, alkaa olla poroa. Viikonlopuksi kylmenee isänmaallisen ilmanalan tuntumaan, mutta mutta tuleeko taivaalta vettä, jota kaipaamme.
- *Elli
Nyt höyrähdys tavoitti järki-ihmisen ja lähden kokeilemaan käytännön kielitaitoa. Uudenlainen mökkielämä siellä odottaa. Näihin *Ellin mökkineliöihin verrattuna desimaalipilkkua siirretään oikealle. Nuoruuden ajatusten kohdetta saan tästä lähtien tavata päivittäin. Nyt näkemiin, vain iloisiin kaikki palstalla käyneet !
- ¤hemuli
*Elli kirjoitti:
Nyt höyrähdys tavoitti järki-ihmisen ja lähden kokeilemaan käytännön kielitaitoa. Uudenlainen mökkielämä siellä odottaa. Näihin *Ellin mökkineliöihin verrattuna desimaalipilkkua siirretään oikealle. Nuoruuden ajatusten kohdetta saan tästä lähtien tavata päivittäin. Nyt näkemiin, vain iloisiin kaikki palstalla käyneet !
hauskan hauskaa matkaa ja takuusäätä, muista meitä kylmyydessä värjötteleviä, koneella istuvia
- *Elli
*Elli kirjoitti:
Pankaa parastanne palstalle, järkevät mielipiteet palstalle lukijoiden iloksi.
- ii-li ek
Tämä vanha siirtyy viimeistään huomenna seuraavalle sivulle, ja kuten tunnettua, se vaipuu silloin "unhon yöhön".
- *Elli
Iili hyvä, aloittaisitko Sinä uuden mökkielämä 4:n, minä en voi, koska olen matkustanut.
- loppu lähestyy
*Elli kirjoitti:
Iili hyvä, aloittaisitko Sinä uuden mökkielämä 4:n, minä en voi, koska olen matkustanut.
Aloita, aloittakaa mökkikauden saapuessa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212332
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4292193Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981190Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13995- 45839
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16807Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33715