Klotriptyl mite vs xopinox?

Nipsu

Moi! Joudun uniongelmiini syömään nappeja,mutta onkohan pitkällä aikavälillä järkevää syödä klotriptyl mite (lihasrelaksantti, 1 tabletti) joka mukavasti nukuttaa pitkät unet ja rentouttaa, vaiko zopinoxia jolla nukkuu syvää unta 4-5 tuntia ja alkaa taas kukkumaan. Itte valitsisin ekan vaihtoehdon mutta onko riippuvuusriski sama?

Lääkäri vastasi tyyliin "tee miltä tuntuu" ja kokeilemalla oman löytää, mutta että pariin kertaan viikossa rajoittaisi klotrptylin. Nyt syön vähän vuoron perään, en kuitenkaan joka yö.

Onko kokemuksia klotriptyl miten pitkäaikaiskäytöstä unettomuuden hoitoon? Mulla kun myös niskakipuja usein niin siinä on niinkun kaksi kärpästä yhellä iskulla..

24

25322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elma

      Klotriptyl on mielestäni ns.turvallisempi käyt.itse sain sillä unen jonkun aikaa,mut nyt zopinox joka ilta...mut unta on saatava et jaksaa töissä käydä.PS.olen varmaan riippuvainen,mut syödäänhän sitä lääkkeitä esim.verenpain. ym.mitään haittaa ei ole lääkkeestä ollut.

    • Tyttö Hesarilta

      Nipsu kyseli taannoin Klotriptyl Mite -nimisen lääkkeen mahdollisesta riippuvuusriskistä. Olen käyttänyt kyseistä lääkettä reilut 10 vuotta yhteen menoon kroonisen selkäsäryn hoitoon annoksella 1 tabletti iltaisin. Koska selkäsärkyni ei parantunut, lopetin lääkkeen syönnin vähän niin kuin koemielessä. Tällöin havaitsin, että krooninen vakava ruoansulatushäiriöni sekä useita vuosia jatkunut anemiani olivatkin Klotriptyl Miten sivuvaikutuksia.

      Huolestuttavinta asiassa on, että niistä EI OLE mainintaa lääkkeen mukana tulevassa sivuvaikutuslistassa. Lääkkeen mukana tulevassa pakkausselosteessa pyydetään kylläkin kertomaan hoitavalle lääkärille kaikista mahdollisista lääkkeen aiheuttamista sivuvaikutusepäilyistä. En kuitenkaan osannut yhdistää 6-7 vuotta kestäneitä ruoansulatusongelmiani Klotriptyl Miteen, koska ne alkoivat vasta useita vuosia lääkityksen aloittamisesta. (No jos aivan tarkkoja ollaan, ruoansulatusoireet alkoivat jo vuoden kuluttua, mutta ne olivat aluksi satunnaisia ja aika lieviä.)

      Ruoansulatusoireeni pahenivat kaiken aikaa johtaen siihen, että pystyin syömään viimeiset neljä vuotta lähinnä vain veteen keitettyä riisipuuroa marjakeiton kanssa sekä banaania ja vähäisessä määrin myös ruisleipää. Kävin näiden vatsaoireiden vuoksi mm. vatsatähystyksessä, jossa ei kuitenkaan löytynyt mitään. Hemoglobiini oli alhaisimmillaan 105 huolimatta nauttimastani päivittäisestä rautalisäyksestä.

      Kun sitten lopetin Klotriptyl Miten syömisen, alkoi ruoansulatus toimia ja vauhdikkaasti! Positiivista oli, että saatoin syödä ihan normaalisti, muun muassa appelsiinin syöminen 10 vuoden tauon jälkeen oli todellinen elämys. Ikävää lääkkeen lopettamisessa oli se, että siihen liittyi todella paljon vieroitusoireita. Saan tosin syyttää niiden rajuudesta itseänikin, koska oli tyystin unohtanut sen, että kun lääkettä määrättiin minulle yli 10 vuotta aiemmin, lääkäri oli varoittanut, että lääkitystä ei saisi keskeyttää omin päin.

      Sain Klotriptyl Mite -lääkityksen keskeyttämisestä mm. seuraavia vieroitusoireita: elohiiri silmässä ja silmän nykiminen; selittämätön ärtyneisyys, joka muuttui välillä selittämättömäksi surullisuudeksi (oli kuin jokin näkymätön vetovoima olis vetänyt suupieliä alaspäin ja itketti, vaikka mitään syytä itkuun ei ollut); itselleni täysin vieras tunne siitä, ettei viitsisi ryhtyä tekemään kulloinkin käsillä olevia töitä; todella outo ja pelottavakin levottomuuden tunne: koin toisinaan ikäänkuin kihelmöintiä koko ruumissa, nopeutunut suolen toiminta, hirvittävä nälkä iltaisin, laihtuminen, pahoinvoinnin tunne (joka mielenkiintoista kyllä katosi, kun söin jotain!); todella paha ja omituinen maku suussa sekä ilmeisesti myös pahanhajuinen hengitys; suunnaton väsymys iltaisin, joka vaihtui keskiyön tienoilla nukahtamisvaikeudeksi!). Pahinta kaikista oli kuitenkin selittämätön särky olkavarressa sekä se, etten saanut liikunnasta enää hyvänolon tunnetta.

      Sinnittelin kaiken kaikkiaan ehkä noin 3-4 kuukautta, mutta lopulta vieroitusoireet kävivät niin pahoiksi, että palasin normaaliannokseen, jolloin vieroitusoireet lakkasivat muistaakseni viikossa tai parissa. Sittemmin ryhdyin laskemaan annostusta hitaasti, neljännestabletti kerrallaan. Tätä on nyt jatkunut puolisen vuotta ja vieroitusoireet palasivat vasta noin viikko sitten. Eli saa nähdä, mitä tuleman pitää.

      Kaikkein mielenkiintoisinta on kuitenkin se, että Klotriptyl Miten lopettamisella/vähentämisellä ei tähän mennessä ole ollut hirvittävän dramaattista vaikutusta selkäsärkyni tasoon! Mutta tulevaisuus vasta näyttää, millaiseksi muodostuu elämäni ilman kyseistä lääkettä.

      Selviä vieroitusoireita on siis ollut. Jos lääkäri olisi kuvaillut näitä oireita, olisin ehkä muistanut paremmin, että lääkitys pitää lopettaa vähitellen. Pahinta kuitenkin kyseisissä oireissa oli se, että luulin jo melkein tulleeni hulluksi!! Pohdiskelin muun muassa tällaista, että ehkä "ruumiini yrittää vietiä minulle jotain", sillä että minua oksettaa lähes 24 h vuorokaudessa. Että minulla on ehkä jotain tukahdutettua vihaa, joka näin etsii purkautumistietä, ynnä muuta naistenlehtisoopaa. Okei, en väitä, etteikö tämä olisi ollut mahdollista. Minä nyt vaan satun olemaan erittäin suoraviivainen putkiaivo: kun minulla on kielteisiä tunteita, en niitä kyllä pahemmin tukahduttele, en siis (valitettavasti...) osaa tätä taitoa, vaan ilmaisen ne ikävät tunteet siinä missä myönteisetkin ihan reaaliajassa.

      Ja vielä lopuksi, muistakaa myös se, että me ihmiset ollaan yksilöitä myös reaktioissamme. Eli ei kaikki varmaankaan saa samanlaisia sivu- tai vieroitusoireita kuin minä. Eräskin vesijumppakaveri kertoi, että hän joutui lopettamaan jo viikon sisällä Klotriptyl Miten käytön, koska hän vain nukkui kaiket päivät! Minulla taas ei koskaan ollut tuollaista ongelmaa Klotriptyl Miten kanssa.

      Hyvä, jos tästä kieltämättä pitkästä puheenvuorosta on iloa jollekin. Itse olin suunnattoman helpottunut, kun tajusin, että edellä kuvailemani oudot asiat olivat "vain" vieroitusoireita ja siten myös (toivottavasti) ohimenevä vaihe elämässäni.

      Terveisin,
      Tyttö Hesarilta

      • Santtu

        Kiitoksia tiedoista klotriptylin lopettamisesta johtuvista oireista! Olen jo jonkin aikaa tässä koneella istunut ja etsinyt tietoja vieroitusoireista. Tällä hetkellä käytössä Cipralex 15 mg ja Klotriptyl. Tarkoituksena lopettaa pikkuhiljaa molemmat..ei tosin ihan samaan aikaan ettei sivuoireet tulisi niin pahoiksi että estäisi viikon päästä alkavan tiukan 4kk opiskelujakson. Henkisestä ja fyysisestä valmiudesta lääkkeiden lopettamiseen en ole täysin varma mutta olen kertakaikkisen kyllästynyt painon nousuun, joka osaltaan lisää masennusta. 10kg tullut 1.5v lääkityksen aikana. Liikunta ja terveellinen ruokavalio ei auta ja hermot alkaa mennä kun vaattet ei kertakaikkiaan mahdu päälle ja uusiin ei olisi varaa. Ciprat on mulla traumaperäiseen keskivaikeaan masennukseen ja Klotriptylit krooniseen päänsärkyyn. Viikon olen nyt Ciproja vähentänyt ja tarkoitus olisi 1-2 kk sinnitellä 10mg päivässä,jos onnistuu ni sit 7.5 -> 5 ja sit lopetus. Ahdistuslääkkeistä(xanor,opamox) en luovu koska niitä otan vain satunnaisesti pahimpina aikoina.Tenoxit nukahtamisvaikeuksiin lopetin jo kuukausia sitten ja oireita ei tullut,otin tilalle ataraxit koska bentsopohjasia lääkkeitä on jo ihan tarpeeks ja halusin niitä vähentää.. Ataraxit tosin väsyttävät niin paljon seuraavanakin päivänä et vähiin jääny niitten popsiminen. Klotrit ajattelin vähentää myös porrastaen eli ensin siirtyä miteen ja sitten puolikkaaseen miteen ja sit kokonaan pois. Vielä en sitä urakkaa uskalla alottaa koska ciprojen vähentämisestä oireena kauhee päänsärky ja kovat mielialan ailahtelut. Jos ne ei pian lopu ni pakko nostaa se takas 15mg päivässä ja yrittää lopettamista uusiks sit ens vuonna. Toivottavasti lopettamiset onnistuu ilman kaameita oireita! Jaksamista kaikille!


      • tyttö Hesarilta
        Santtu kirjoitti:

        Kiitoksia tiedoista klotriptylin lopettamisesta johtuvista oireista! Olen jo jonkin aikaa tässä koneella istunut ja etsinyt tietoja vieroitusoireista. Tällä hetkellä käytössä Cipralex 15 mg ja Klotriptyl. Tarkoituksena lopettaa pikkuhiljaa molemmat..ei tosin ihan samaan aikaan ettei sivuoireet tulisi niin pahoiksi että estäisi viikon päästä alkavan tiukan 4kk opiskelujakson. Henkisestä ja fyysisestä valmiudesta lääkkeiden lopettamiseen en ole täysin varma mutta olen kertakaikkisen kyllästynyt painon nousuun, joka osaltaan lisää masennusta. 10kg tullut 1.5v lääkityksen aikana. Liikunta ja terveellinen ruokavalio ei auta ja hermot alkaa mennä kun vaattet ei kertakaikkiaan mahdu päälle ja uusiin ei olisi varaa. Ciprat on mulla traumaperäiseen keskivaikeaan masennukseen ja Klotriptylit krooniseen päänsärkyyn. Viikon olen nyt Ciproja vähentänyt ja tarkoitus olisi 1-2 kk sinnitellä 10mg päivässä,jos onnistuu ni sit 7.5 -> 5 ja sit lopetus. Ahdistuslääkkeistä(xanor,opamox) en luovu koska niitä otan vain satunnaisesti pahimpina aikoina.Tenoxit nukahtamisvaikeuksiin lopetin jo kuukausia sitten ja oireita ei tullut,otin tilalle ataraxit koska bentsopohjasia lääkkeitä on jo ihan tarpeeks ja halusin niitä vähentää.. Ataraxit tosin väsyttävät niin paljon seuraavanakin päivänä et vähiin jääny niitten popsiminen. Klotrit ajattelin vähentää myös porrastaen eli ensin siirtyä miteen ja sitten puolikkaaseen miteen ja sit kokonaan pois. Vielä en sitä urakkaa uskalla alottaa koska ciprojen vähentämisestä oireena kauhee päänsärky ja kovat mielialan ailahtelut. Jos ne ei pian lopu ni pakko nostaa se takas 15mg päivässä ja yrittää lopettamista uusiks sit ens vuonna. Toivottavasti lopettamiset onnistuu ilman kaameita oireita! Jaksamista kaikille!

        Hei!

        Vielä vinkkinä Klotriptyl Miten lopettamiseen liittyen: netistä voi ladata Järvenpään sosiaalisairaalan julkaiseman ohjevihkosen "Bentsodiatsepiinit – kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa". Se kannattaa lukaista ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka kaikki eivät edes vieroitusoireita saa. Myös ainakin Helsingin kirjastoista löytyy useita kappaletta samasta aiheesta kirjoitettua kirjaa nimeltä "Bentsodiatsepiinit – kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa".

        Onnea sulle vieroitukseen, jos et ole vielä päässyt Kloposta eroon. Itse olen nyt oman vieroitukseni viime metreillä ja selkäni on parempi kuin kertaakaan viimeisten 11 vuoden aikana! Eli ei kaduta, vaikka välillä on ollutkin tosi vaikeaa. (Minun tapauksessa siis vaikuttaa siltä, että nimenomaan Klopo piti särkyäni yllä,sillä mitään muuta lääkettä en ole käyttänyt, paitsi unilääke Tenoxia reilut 3 vuotta. Tenox on myös bentso, lopetin sen käytön lokakuussa.

        P.S.
        Olen laihtunut hiukan vieroituksen aikana, siitä huolimatta että ruokahaluni on palautunut lähes normaaliksi oltuaan nollissa kaikki nämä vuodet.

        Selitys lienee siinä, että Klopot sun muut huumeet laittavat kehon toimimaan säästöliekillä. Nyt on muutenkin energisempi olo (siis aina silloin kun vieroitusoireet on poissa).


      • Santtu
        tyttö Hesarilta kirjoitti:

        Hei!

        Vielä vinkkinä Klotriptyl Miten lopettamiseen liittyen: netistä voi ladata Järvenpään sosiaalisairaalan julkaiseman ohjevihkosen "Bentsodiatsepiinit – kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa". Se kannattaa lukaista ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka kaikki eivät edes vieroitusoireita saa. Myös ainakin Helsingin kirjastoista löytyy useita kappaletta samasta aiheesta kirjoitettua kirjaa nimeltä "Bentsodiatsepiinit – kuinka ne toimivat ja kuinka vieroittaa".

        Onnea sulle vieroitukseen, jos et ole vielä päässyt Kloposta eroon. Itse olen nyt oman vieroitukseni viime metreillä ja selkäni on parempi kuin kertaakaan viimeisten 11 vuoden aikana! Eli ei kaduta, vaikka välillä on ollutkin tosi vaikeaa. (Minun tapauksessa siis vaikuttaa siltä, että nimenomaan Klopo piti särkyäni yllä,sillä mitään muuta lääkettä en ole käyttänyt, paitsi unilääke Tenoxia reilut 3 vuotta. Tenox on myös bentso, lopetin sen käytön lokakuussa.

        P.S.
        Olen laihtunut hiukan vieroituksen aikana, siitä huolimatta että ruokahaluni on palautunut lähes normaaliksi oltuaan nollissa kaikki nämä vuodet.

        Selitys lienee siinä, että Klopot sun muut huumeet laittavat kehon toimimaan säästöliekillä. Nyt on muutenkin energisempi olo (siis aina silloin kun vieroitusoireet on poissa).

        Moi ja kiva kuulla että olet jo lähes valmis vieroituksen kanssa ja tulokset hyviä!
        Mä en ikävä kyllä ole päässyt vielä edes vieroituksen alkuun,eli Klotriptyliä syön joka ilta,en edes miteen ole päässyt vaan täysiä annoksia :/ Ciprat olen ajanut alas opiskelun ohella ja nyt otan enään 5mg n.joka toinen päivä..eli rehellisesti sanottuna aamuisin on niin kiire etten aina muista ottaa..heh. Mutta niistä siis päässyt melkein eroon vaikka pään sisäiset olotilat ei kyllä hyvää lupaile,voi tosin johtua väsymyksestäkin että meinaa masentaa ja mielialat ailahdella. Koulu on nyt loppu ja oli tarkoitus aloittaa klopojen vähennys ku ciprat ajettu alas mutta sainkin vakituisen työn heti koulun päätyttyä ja taaskaan ei olisi aikaa ja mahdollisuutta ottaa "oireilun" riskiä..uudessa työssäni olisi pakko pysyä skarppina. Oikeaa hetkeä ei siis tähän mennessä ole tullut. Nyt ongelmana taas nukahtamisvaikeudet kun työasiat meinaa pyöriä mielessä vaikka voisi ja pitäisi levätä,tenoxeja on enää pari jälellä jostain vanhasta purkista enkä niitä oikein uskalla ottaa,opiskellessa otin yhtenä iltana ja seuraavana aamuna en sitten herännytkään herätyskelloon..ja noita bentosoja kun olen vältellyt niin uutta reseptiäkään en halua.Ataraxit nuuduttaa edelleen seuraavana päivänä. Voisitko kuvailla omaa alasajoasi tarkemmin? Millä aikavälillä ja annostuksella? Olivatko oireet kestettävissä jokapäiväisessä työelämässä esim.?
        Kiitos kovasti jos jaksat vastailla ja onnea sinulle! :)


      • lääkitys
        Santtu kirjoitti:

        Moi ja kiva kuulla että olet jo lähes valmis vieroituksen kanssa ja tulokset hyviä!
        Mä en ikävä kyllä ole päässyt vielä edes vieroituksen alkuun,eli Klotriptyliä syön joka ilta,en edes miteen ole päässyt vaan täysiä annoksia :/ Ciprat olen ajanut alas opiskelun ohella ja nyt otan enään 5mg n.joka toinen päivä..eli rehellisesti sanottuna aamuisin on niin kiire etten aina muista ottaa..heh. Mutta niistä siis päässyt melkein eroon vaikka pään sisäiset olotilat ei kyllä hyvää lupaile,voi tosin johtua väsymyksestäkin että meinaa masentaa ja mielialat ailahdella. Koulu on nyt loppu ja oli tarkoitus aloittaa klopojen vähennys ku ciprat ajettu alas mutta sainkin vakituisen työn heti koulun päätyttyä ja taaskaan ei olisi aikaa ja mahdollisuutta ottaa "oireilun" riskiä..uudessa työssäni olisi pakko pysyä skarppina. Oikeaa hetkeä ei siis tähän mennessä ole tullut. Nyt ongelmana taas nukahtamisvaikeudet kun työasiat meinaa pyöriä mielessä vaikka voisi ja pitäisi levätä,tenoxeja on enää pari jälellä jostain vanhasta purkista enkä niitä oikein uskalla ottaa,opiskellessa otin yhtenä iltana ja seuraavana aamuna en sitten herännytkään herätyskelloon..ja noita bentosoja kun olen vältellyt niin uutta reseptiäkään en halua.Ataraxit nuuduttaa edelleen seuraavana päivänä. Voisitko kuvailla omaa alasajoasi tarkemmin? Millä aikavälillä ja annostuksella? Olivatko oireet kestettävissä jokapäiväisessä työelämässä esim.?
        Kiitos kovasti jos jaksat vastailla ja onnea sinulle! :)

        Minulla oli akustikus neurinooma vaikea leikkaus ja sen jälkisairautena jäi ajoittainen päänsärky. Olen syönyt klotriptyyliä ja särkylääkettä, aina tarvittaessa mikään muu lääke ei auta. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, ehkä hivenen väsyneempi olen aina lääkityksen jälkeen. Särky tuskin tulee koskaan häviämään joten pitää varoen käyttää kun mittarissa on vasta 63 niin voisi ihmetellä tätä maailman menoa vielä muutaman vuoden.


      • Anonyymi

        Minä käytän Klortriptyl miteä kuurina, päästäkseni pahimpien hermokipujen yli. Hermokipu hellittää vähitellen....se vie lähimuistin ja aloitekyvyn, vaikka käytän vain 5mg...reilun viikon jaksan aivosumua...sitten lopetan...onneksi tehoaa hermokipuun.


    • mulla toimii hyvin

      minulla auttaa stilnoct eli Stella 10MG,aiemmin kun olin työssä riitti 1/2 tbl iltaisin.joskus jopa 1/4 tbl,mutta kun tottuu näköjään ann.ähän nousee,otan nykyään 3/4 tabl iltaisin ja nukun aamuun saakka.ei sivuvaikutuksia ehkä lääke jäänyt nyt päälle kun aina ei tarvitsekaan,olen kerran jo vieroittautunut sitä hyvin.mulle ei imovane,ei tenox,ei xanor sopineetn ollenkaan.Insomine oli hyvä kun unettomuutta jatkunut kauan auttoi unirytiin takaisin,stella siis paras luotan siihen oikein käytettynä.nukkumaan klo.22 ja ulkoilua tarpeeksi joka pvä!!!!!!

    • Kolmen lapsen äiti

      Hei! Olen käyttänyt Klotriptyl Miteä 18 vuotta 2 tablettia iltaisin. Harmittaa, etten saanut niitä jo nuoruudessani. 40-vuotiaasta saakka olen ko. pillereitä käyttänyt. Elämänlaatuni parani selkeästi, kun pystyin nukkumaan tarpeeksi pitkät yhtäjaksoiset yöunet. Aion jatkaa lääkitystä lopun ikäni. Haittavaikutuksena on ollut suun kuivuminen joskus. Vanhemmiten suu voi kuivua myös muista syistä öisin.
      Saatan olla myös ns. Asperger-henkilö. Ilmeisesti tämä lääke näin pienenä annoksena vaikuttaa myönteisesti ko. oireyhtymään.Äitini kuoli 64-vuotiaana alkoholismiin. Ilmeisesti käyttämällä Klotriptyl Miteä olen välttynyt liialliselta alkoholinkäytöltä!

      • 25...

        bentzoa mukana, joten....kuka valitsee sitten sen bentzon Zopinoxissa kuka Klopossa,


      • Kiru
        25... kirjoitti:

        bentzoa mukana, joten....kuka valitsee sitten sen bentzon Zopinoxissa kuka Klopossa,

        Olipa hyvä, että poikkesin lukemaan kokemuksia Klotriptyl mitestä...
        Olen lopettanut kyseisen lääkkeen syömisen 19.10. kerralla monen vuoden käytön jälkeen. Olen käyttänyt erinäisiä määriä kaikenlaisia lääkkeitä nuoruudestani saakka ja viime vuosina jatkuva väsymys ympäri vuorokauden saattoi minut siihen pisteeseen, että halusin päästä väsyttävistä lääkkeistä eroon.
        Lääkäri päätti kerralla jättää Klopot pois, eikä hän puhunut mitään mistään seurauksista ja olinkin aika kauhuissani, kun joulukuussa "sairastuin" akuutisti hirveään ripuliin.
        Kaikki, mitä söin, tuntui tulevan samantien ulos ripulina useita kertoja päivässä ja fysiikka meni ihan alas.
        Kaikenlaisia verikokeitakin jo ehdittiin ottaa ja seuraavaksi väläytettiin tähystysten todennäköisyyttä, ellei oireet helpota. Siis kokeissa ei ollut mitään "epämääräistä".

        Vasta nyt vuoden vaihteen aikoihin aloin tosissani ajatella tätä vieroitusoireiden mahdollisuutta, ja alan todella uskoa nyt, että siitä on kyse. Olen sairastanut nuoruudessani pohjukaissuolen haavan, joten tähystykset ovat tuttuja ja luonnollisesti, koska sellaisen jälkeen maha ei koskaan ole enää täysin oireeton ja monia vatsavaivoja kärsineenä ehdin kuitenkin ajatella vaikka mitä...

        Olen kuitenkin hiukan ihmeissäni, ettei lääkäri ajanut Klopoa alas vähitellen, eikä edes maininnut mahdollisista ongelmista. No, hän ei ole psykiatri, sillä sellaisen vastaanotolle minua ei enää saa, vaikka hänkin sitä suositteli. Niin on pahat arvet niistä "oppineista" jäänyt.

        Muita viekkareita on sitten ollut juuri aikaisemminkin kirjoittaneellakin, kuten se, että silmissä saattaa olla "hiekkaa" koko päivän ja illan, mutta maata mennessä kaikki nukkumisen mahdollisuudet ovat tiessään. Samoin vuoteessa maatessa olen kovin levoton ja hermostunut ja sitä samaa saattaa olla pitkin päivääkin. Tuntuu, kuin olisi muurahaisia sisuksissa. Samoin tuota pahoinvointia ja illan/yön aikana kovaa nälän tunnetta.

        Tämän lääkemuutoksen jälkeen minulta jäi (vähitellen) myös Somnor ja Deprakinea vähennettiin. Lisäksi aloitettiin unihormonihoito Melatoniinilla 3mg yöksi. Tarkoitus oli käyttää myös Mirtazapinia 15mg yöksi unettomuuteen, mutta sain siitä niin kauheita sivuoireita, etten pystynyt edes olemaan makuulla, sillä olin kuin sähköimpulssien vallassa kaiken aikaa, eikä niin ollen nukkumisesta voinut tulla yhtään mitään. Jätin sen aika pian itse pois.

        Nyt minulla on edelleen Efexor depot 75mg kolmasti päivässä, joka pitää mielialan hyvin tasapainoisena. Deprakinea aamulla 100mg ja yöksi 300mg. Sekä se Melatoniini.

        Tuntuu todella painostavalta ajatella, jos viekkarit saattavat kestää kuukausiakin, edessä voi olla vielä kauan levottomia öitä, ehkä päiviäkin, mutta olen todellakin kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä pitkälti toistakymmentä vuotta ja läheiset ihmisetkin ovat siitä olleet huolissaan, että olen päättänyt kestää koko rumban aloittamatta Klopoa enää missään annoksessa. Yrittäjänä, minun oli kertakaikkiaan pakko tehdä loppu ainaisesta nuokkumisesta ja saamattomuudesta, ettei tarvitsisi laittaa lappua luukulle lääkityksen takia !!!

        Toivotan kaikille "viekkaristeille" ja muillekin lukijoille oikein hyvää ja palkitsevaa uuta vuotta !!!


      • Sumppi pk-seudulta
        Kiru kirjoitti:

        Olipa hyvä, että poikkesin lukemaan kokemuksia Klotriptyl mitestä...
        Olen lopettanut kyseisen lääkkeen syömisen 19.10. kerralla monen vuoden käytön jälkeen. Olen käyttänyt erinäisiä määriä kaikenlaisia lääkkeitä nuoruudestani saakka ja viime vuosina jatkuva väsymys ympäri vuorokauden saattoi minut siihen pisteeseen, että halusin päästä väsyttävistä lääkkeistä eroon.
        Lääkäri päätti kerralla jättää Klopot pois, eikä hän puhunut mitään mistään seurauksista ja olinkin aika kauhuissani, kun joulukuussa "sairastuin" akuutisti hirveään ripuliin.
        Kaikki, mitä söin, tuntui tulevan samantien ulos ripulina useita kertoja päivässä ja fysiikka meni ihan alas.
        Kaikenlaisia verikokeitakin jo ehdittiin ottaa ja seuraavaksi väläytettiin tähystysten todennäköisyyttä, ellei oireet helpota. Siis kokeissa ei ollut mitään "epämääräistä".

        Vasta nyt vuoden vaihteen aikoihin aloin tosissani ajatella tätä vieroitusoireiden mahdollisuutta, ja alan todella uskoa nyt, että siitä on kyse. Olen sairastanut nuoruudessani pohjukaissuolen haavan, joten tähystykset ovat tuttuja ja luonnollisesti, koska sellaisen jälkeen maha ei koskaan ole enää täysin oireeton ja monia vatsavaivoja kärsineenä ehdin kuitenkin ajatella vaikka mitä...

        Olen kuitenkin hiukan ihmeissäni, ettei lääkäri ajanut Klopoa alas vähitellen, eikä edes maininnut mahdollisista ongelmista. No, hän ei ole psykiatri, sillä sellaisen vastaanotolle minua ei enää saa, vaikka hänkin sitä suositteli. Niin on pahat arvet niistä "oppineista" jäänyt.

        Muita viekkareita on sitten ollut juuri aikaisemminkin kirjoittaneellakin, kuten se, että silmissä saattaa olla "hiekkaa" koko päivän ja illan, mutta maata mennessä kaikki nukkumisen mahdollisuudet ovat tiessään. Samoin vuoteessa maatessa olen kovin levoton ja hermostunut ja sitä samaa saattaa olla pitkin päivääkin. Tuntuu, kuin olisi muurahaisia sisuksissa. Samoin tuota pahoinvointia ja illan/yön aikana kovaa nälän tunnetta.

        Tämän lääkemuutoksen jälkeen minulta jäi (vähitellen) myös Somnor ja Deprakinea vähennettiin. Lisäksi aloitettiin unihormonihoito Melatoniinilla 3mg yöksi. Tarkoitus oli käyttää myös Mirtazapinia 15mg yöksi unettomuuteen, mutta sain siitä niin kauheita sivuoireita, etten pystynyt edes olemaan makuulla, sillä olin kuin sähköimpulssien vallassa kaiken aikaa, eikä niin ollen nukkumisesta voinut tulla yhtään mitään. Jätin sen aika pian itse pois.

        Nyt minulla on edelleen Efexor depot 75mg kolmasti päivässä, joka pitää mielialan hyvin tasapainoisena. Deprakinea aamulla 100mg ja yöksi 300mg. Sekä se Melatoniini.

        Tuntuu todella painostavalta ajatella, jos viekkarit saattavat kestää kuukausiakin, edessä voi olla vielä kauan levottomia öitä, ehkä päiviäkin, mutta olen todellakin kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä pitkälti toistakymmentä vuotta ja läheiset ihmisetkin ovat siitä olleet huolissaan, että olen päättänyt kestää koko rumban aloittamatta Klopoa enää missään annoksessa. Yrittäjänä, minun oli kertakaikkiaan pakko tehdä loppu ainaisesta nuokkumisesta ja saamattomuudesta, ettei tarvitsisi laittaa lappua luukulle lääkityksen takia !!!

        Toivotan kaikille "viekkaristeille" ja muillekin lukijoille oikein hyvää ja palkitsevaa uuta vuotta !!!

        Itse olen uniongelmainen kauan, vaikka välillä sainkin luonnollisen uneni takaisin. Suurimman osan tästä ongelma-ajasta olen syönyt tarpeen mukaan Tenoxia. Pahimmillaan jouduin ottamaan 1 - 2 kertaa vielä yölläkin, joka luonnollisesti ajoi minut väsymyksen umpikujaan ja sairaslomalle.

        Sitten sain Tenoxin rinnalle Klotriptyl Mite -pillerit. Tämä yhdistelmä toimi ilman minkäänlaisia oireita.
        Olen ollut ottamatta kolmekin viikkoa yhtä mittaa Klotriptyl Mite-pillereitä, enkä huomannut mitään oireita. Kun olosuhteet on ihanteelliset ilman paineita, nukun ilman lääkkeitä, en koe siten olevani riippuvainen lääkkeistä. Vaihtoehtona Klotriptylille sain Mirtazapin 15 mg -pillerit, mutta jouduin lopettamaan heti alkuunsa. Jos en väärin muista, levottomat jalat oli seuraus, kuten on ollut monesta muustakin lääkkeestä. Siksi otan edelleen Klotriptyl Miteä, koska se takaa unen, jos/kun sen vihdoin saan, aamuun asti. Ainoa miinus on, että olen aika tokkurassa, eli ylösnousu ei ole mukavaa, eikä siten helppoa.

        Reakoin paineisiin ja stressiin unettomuudella, mitä enemmän ongelmia, sitä huonommin nukahdan. Ongelma on nimenomaan nukahtamisessa, joka ei onnistu edes puolikkaalla Tenoxilla, kun ongelmalliset asiat on liian ajankohtaisia.

        Eilen ostin piikkimaton, mutta ei se ensimmäisen käytön jälkeen nukahtamista edesauttanut mitenkään.


      • unihäirikkö

        Olen hyvin tyytyväinen klotriptyl miteen.Annosta nostettu nyt 2 tabl illalla.Nyt saan nukuttua yli 3h yössä kun aikoinaan 5 vuotta sitte aloitin lääkkeen.Syy nukuin vain 3h yö ja olen maatalouslomittaja joten aamu 5 ja jo aikaisemminkin herätys.2009 oli kova selkä leikkaus välilevytyrä.ja myös kipuihin sain pienen avun lääkkeestä.ei sivuoireita ole ollu.SUOSITTELEN!!!!!!!!!!


    • silakka2

      Tyhymä. . .
      Mitä tedkemistä kyseisellä lääkkeelä onm bentsojen kanssa?

    • elämänkipuilija

      Sain Kloriptyl Miten fibromyalgiakipuihin ja huonoon uneen 08/2009 ja todella pitkään aikaan nukuin vihdoinkin kunnolla !!! Myös kivut helpottivat,koska ennen lääkettä olo oli kuin pesäpallomailalla hakatulla 80-vuotiaalla mummolla !!
      Siis nyt nukun ja kivut on helpottaneet,mut jossain vaiheessa aamut muuttui ihan kauheiksi.Oon niin väsynyt,etten millään jaksaisi nousta ja suorastaan pelkään seuraavaa aamua.Kaikki menot täytyy sopia iltapäiväksi tai illaksi sillä aamuisin en voi luvata mitään tapahtuvaksi.Onneksi työ on pääsääntöisesti iltavoittoista,joten saan "kipuilla" aamut rauhassa.Se harmittaa,että ennen olin aamuihminen,olin jo käynyt lenkillä tai leiponut ennen kuin muut perheestä heräsivät,mutta ei onnistu enää.Aamut on tosi takkuisia ja alakuloisia ja vasta puolen päivän jälkeen olo alkaa hellittää.Olen tauottanut Klotriptyl miteä useasti ja välillä on kokeiltu jos jonkinnäköistä mielialalääkettä tähän väsymykseen-tuloksetta.Olen aina palannut takaisin Klotiptyliin,sillä se on ainoa lääke,joka rentouttaa minua tarpeeksi,jotta hartiat ei jämähdä ja en pärjään ilman purentakiskoa yöllä.(ei mikään kiva häkkyrä suussa,mut muuten pakko pitää tai hirveä hartia ja leukakipuilu)
      En ole keksinyt muuta ratkaisua kuin energiajuomaa tölkillinen heti aamusta,jotta saisin energiaa lähteä töihin tai saada edes jotain kotitöitä aikaiseksi.Ei ehkä mikään terveellinen tapa,mut kun en juo edes kahvia ja teetäkin vain harvakseltaan silloin tällöin,niin saan energiajuomasta lisää puhtia elämääni.Tosin elämääni kuuluu tuon fibromyalgian lisäksi myös Sjögrenin syndroma niminen reuma,jotka molemmat aiheuttavat väsymysoireita eli ehkä tuo Klotiptyl mite ei ole tän väsymyksen ainoa aiheuttaja?

    • .

      En tiedä kelle tuo aiempi viesti oli. Klotriptylissä ja sen Mite-muodossa ON toisena vaikuttava lääkeaineena bentzo!

    • Unihäiriöinen

      Jokainen ihminen reagoi masennuslääkkeisiin eri tavalla, ja sivuvaikutukset sekä vieroitusoireet ovat yksilöllisiä. Jotkut lääkkeet sopii toiselle, jotkut ei. Masennuslääkkeitä käytetään pieninä määrinä mm. unihäiriöihin, ne ovat unta parantavia lääkkeitä.

      Kaikkien masennuslääkkeiden lopettaminen, varsinkin pitkän käytön jälkeen, kannattaa tehdä porrastetusti.. Vähän kerrallaan.

      Klotriptyl mite sisältää bentsodiatsepiinijohdannaista, joka rauhoittaa keskushermostoa (mieltä ja lihaksia). Bentso on pitkäaikaiskäytössä riippuvuutta aiheuttava, joka siis saattaa aiheuttaa muun muassa tunnevaihteluita.

      Hyvä vaihtoehto unihäiriöisille on esim. Mirtazapin tai vaikka Atarax, vaihtoehtoja on useita..

      Kloptriptyl mite on ns. ensimmäisen sukupolven masennuslääke, kun esimerkiksi Mirtazapin on muistaakseni 4. sukupolven masennuslääke.

      • risolid

        Klotriptyl ei sisällä mitään bentso johdannaista, vaan klooridiatsepoksidia mikä on ensimmäinen markkinoille tullut bentsodiatsepiini.


    • toimii.
    • TillaO

      Klotriptyl on käyttökelpoinen lääke pitkäaikaiseen unettomuuteen ja sitä voi huoletta käyttää pysyvästi ja tarvittaessa liittää siihen esim. tsopikloni (Imovane, Zopinox etc.) tai tsolpideemi (esim. Stella). Em. lääkkeisiin liittyy riippuvuusriski, mutta se on toissijaista ja jopa merkityksetöntä verrattuna unettomuuden kroonistumiseen ja epäedullisiin vaikutuksiin hyvinvoinnissa.

    • nimimerkkiuneton

      Kiva löytää sivu joka koskettaa itseänikin. Minä olen saanut n. 20 vuotiaana ensin Triptylit ja myöhemmin univaikeuksien vuoksi vaihdettiin Klotriptyl Miteen. Nyt olen yli 60v. ja monta kertaa yrittänyt päästä Klotriptylistä eroon. Minulla on ollut 3 taplettia per ilta viimeiset vuodet. Nyt yritän ajaa alas ja hitaasti, vaan unet ovat kadonneet oikeastaan kokonaan. Nukahtamislääkkeillä nukahdan, mutta herään yöllä ja en enää saa unta. Suurin vaikeus on juuri tuo unien totaalinen menetys. Elämäni olen taistellut sen kanssa ja kadun että olen sortunut koko Klotriptyliin siitä vaikean irrottautumisen vuoksi. Sairauksia on putkahdellut kuin sieniä sateella ja olenkin työkyv.eläkkeellä. Minusta kenenkään ei pitäisi ottaa Klotriptyliä koska siitä eroon pääseminen on tuskainen tie. Nyt olen 2. tapletissa per ilta ja viime yönä huonoa unta ehkä 2-3 tuntia. Olen kuin sombi. Silmiä kirvelee ja väsyttää, mutta uni vain ei tule. Lisäksi väsyneenä töppäilen ja unohdan asioita. Älkää hyvät ihmiset sortuko tähän samaan, halpaan kylläkin, lääkkeeseen. Paino nousee ja irti ei pääse! Minä olen päättänyt taistella siitä irti. Ehkä käyn psykiatrilla pyytämässä Opamoxia jolla tiedän nukkuvani edes hiukan. Sitä en tule käyttämään kuin epäsäännöllisesti esim. matkoilla. Melatoniini ei toimi minulla kuin tuo väsymyksen tunteen, mutta ei pidä unta lainkaan. Nukahtamislääkkeistä pääsin kovan työn kautta eroon ja joskus voin ottaa yhden, mutta joka yö, ei missään nimessä. Lääkeriippuvuus on minusta h....tti ja siihen jää niin nopeasti koukkuun. Alkoholia en juo nykyään edes saunaoluita. Kaikki mahdolliset olen työhistoriani aikana kokeillut huonoon uneen ja migreeniin - nyt otan "raittiin" elämän takaisin vaikka valvoen itseni hengiltä, ellei muu auta. Ei tuo 3 taplettiakaan enää kunnon unta antanut, vaikutti vain lyhyen aikaa ja siksi en suosittele kenellekään.

    • No jos vaikeasta unettomuudesta kärsii pitkään niin ikävä kyllä apu on otettava mistä vain. Itselläni alkanut olemaan pahoja uniongelmia vaikka menee vuorokaudessa 50mg Diapamia, 1,5 Risperidonia masennuslääke. Ja yöksi Diapam 10mg, circadine 3mg ja tenox 20mg. Mutta melkeinpä heti nukahdettuani herään ja saankin juosta kaapille hakemaan lisää tenoxia ja diapamia. Kyllä piti olla tyhmä kun näitä alkoi säännöllisesti syömään aikoinaan lääkärin ohjeistuksella.

      • Tässä_muutosapuja

        Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ..." kirja ja sitten kunnon luomunainti,
        niin vaan helpottaa...

        Resepti; Luomunaintia 3 x viikossa niin vot, uni on taas mukavaa...


      • No kyllä tulee naintia ihan tarpeeks mutta kun se unettomuus on psyykkisistä syistä johtuvaa niin ei ne nainnit ja kirjat auta. Oletkin eri viestiketjuun käydä samaa ohjetta jakamassa. Hyvä että sulla toimii!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2315
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      169
      1703
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe