Jos hommaa aso-kämpän jossa on vaikka huonokuntonen muovimatto. Haluaa siihen asentaa esim. laminaatin. Asuu pari vuotta ja muuttaa johonki muualle niin kysymys kuuluu: Mitä hyödyt remontista? Onko se "indeksikorotus" mikä asoista maksetaan, aina sitä korkeampi, mitä paremmassa kunnossa asunto on verrattuna ennen remonttia vai miten korotus määräytyy?
aso-asunnon
3
571
Vastaukset
- Entinen asolainen
Lattian vaihto tasokkaampaan hyväksytään indeksikorotukseen, mutta: "Korvaus alenee muutostyön valmistumisesta viitenä ensimmäisenä vuotena 14 %/vuosi ja viitenä seuraavana vuotena 6 %/vuosi. Aika lasketaan siitä alkaen, kun muutostyö on tehty ja kokonaan maksettu. Korvaus lasketaan aina alkuperäisestä muutostyön hinnasta ja ajankohdasta alkaen riippumatta asumisoikeuden haltijan vaihtumisesta."
Ja: "Korvauksen määrä lasketaan aina tapauskohtaisesti kullekin muutostyölle. Korvaus alenee muutostyön valmistumishetkestä lukien viiden vuoden kuluessa 30 %:iin ja kymmenen vuoden kuluessa nollaan."
Eli et saa kaikkea takaisin, mutta osan kuitenkin.
Pääsääntöisesti indeksikorotus on kylläkin nimenomaan rakannuskustannusindeksin mukainen korotus. Lähtökohtana alkuperäinen aso-hinta uuteen tehdyt lisätyöt. Poikkeuksena sitten nämä yllä mainitut muutostyöt. - Anu S.
Kun aikoinani muutin ASO:n kysyin nostaako laminaattilattia asunnon hyvitysarvoa.
Vastaus oli EI!
Kannattaa siis kysyä hyväksytäänkö laminaattilattia arvoa korottavaksi. Parketti hyväksytään. - Aso asuja
Joissain hyväksytään ne laminaatitikin! Omassamme valitettavasti ei, mutta laitoimme laminaatit silti, asumisviihtyvyys ja se että koti on "oman näköinen" on kuitenkin tosi tärkeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943752
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453134Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972739Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572420- 612388
- 1342387
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172357Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232266- 642070