Minulleko tolleri?

Jebua

Kaipaisin vielä kokemuksia tollereista, ennen kuin päätän onko se minun rotuni.

Onko tolleri nartun- ja uroksen käyttätymisessä paljon eroa? Onko narttu esim. huomattavasti helpompi kouluttaa? (jos nyt karkeasti yleistän) Onko tollerisi "sählääjä"? Sählääjällä tarkoitan sellaista koiraa, joka ei koskaan malttaisi rauhoittua, vaikka olisi tullut pitkältä lenkiltä tai saanut paljon aivotyöskentelyä.
Sopiiko tolleri mielestäsi ensimmäiseksi koiraksi? ( jos on asennoitunut oikein siihen, että koiralla on oltava paljon tekemistä, ja että kouluttaessa on oltava kekseliäs)
Onko tollerilla mielestäsi paljon, vai vähän miellyttämisenhalua? Vai tekeekö se asiat vain, jos kokee tarpeeksi hyötyvänsä?
Jos jollakin on vielä kertoa kokemuksia tollerin kanssa agilitystä tai tokosta, olisin kiitollinen!

32

24105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jebua

      Olenko hullu, jos maksan (sirutetusta, madotetusta, rekisteröidystä, terveistä vanhemmista) tollerista 1200€? Ja mitä merkitsee, jos kasvattaja ei kuulu tollerien rotujärjestöön?

      • tolleroinen

        Miten vanhemmat ovat terveet? Onko pennun PRA status selvä eli ovat vanhemmat testattuja? Onko vanhemmilla tuloksia kisoista tms jotka hieman antavat osviittaa koulutettavuudesta?

        Vaikka et itse esim kisoihin ikinä aio niin on se tärkeä että koira on koulutettava.

        Minä en edes harkinnut ottavani pentua kasvattajalta joka ei kuulunut rotujärjestöön. Hinta 1200...hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.


        Pentuja tulee kyllä vuoden mittaan aika lailla joten älä nyt ryntää ottamaan heti.Maltti on valttia ja haluathan sinäkin varmasti koiran jonka kanssa ei tarvitse hammasta kiristellä. Monelle kuitenkin se elämä tollerin kanssa on ollut aikamoinen yllätys vaikka kuinka on ottanut selvää. Kysyttäessä ottaisitko tollerin nyt kun tiedät mitä se on vastaus on ollut että en.Joten harkitse.

        Kysymyksistäsi päätellen kuitenkin rodun tuntemus on todella huonoa.
        Maltti on valttia.

        Palaan myöhemmin kirjoittamaan lisää omasta koissusta ja elämästä sen kanssa.


      • jesssu

        lä tolleri maksaa oikeasta 1000 e !


      • -Moonika-
        jesssu kirjoitti:

        lä tolleri maksaa oikeasta 1000 e !

        Raha ei ratkaise mitään minulla on tolleri ja se maksoi 1000euroo ei se oo paljoo niin ihanasta mun kaverista .sori jos väitän vastaan mut oon tätä mieltä


      • Toller fani

        Mulla on itelläkin tolleri. Kannattaa ottaa siotuksena. :)


      • Tollerih
        Toller fani kirjoitti:

        Mulla on itelläkin tolleri. Kannattaa ottaa siotuksena. :)

        Ihanaa mäli haluun isona tollerin :) :D


    • palsta noutajille

      Olethan käynyt www.noutajat.com keskustelupalstalla?
      Ja www.tollerit.fi osoitteessa?

    • vaativaa

      Mihin tarkoitukseen haluat tollerin? Onko tarkoituksesi harrastaa sen kanssa muutenkin kuin muutaman kerran viikossa käydä jollain kurssilla?Jaksatko lenkkeillä tarpeeksi sen kanssa? Onko sinulla mahdollisuus päästä sen kanssa metsään missä se saa vapaana temmeltää? Pystytkö elämään sen kanssa ns johdonmukaista elämää jotta se ei pääse niskan päälle?
      Kestätkö sen "oikut" ilman että menetät hermosi?

      • ihmettelijä!

        En voi ymmärtää näiden tolleri-ihmisten suurta halua saada oma koiransa vaikuttamaan mahdollisimman vaativalta ja vaikealta rodulta!

        Mulla ensimmäinen koira, ja tolleri. Hyvin oppii ja on innokas. On toki joskus sählääjä, mutta se tuskin on rodusta kiinni! Olen nähnyt paljon pahempia sähläreitä jopa kultaisissa noutajissa!

        Tollerin voi ottaa ihan normaaliin perheeseen, ei tarvii olla mikään superomistaja! Eilen oltiin vuostarkastuksessa ja kehuttiin kuinka hyvännäkönen ja hyvätapainen meidän koira on, vaikkei sen suuremmin olla mitään intohimotolleriharrastajia!!

        Ottakaa ihmeessä tollereita vaikka epäröitte, kunhan kuuntelette koiran tarpeita niin ei tule ongelmia!!


      • -Moonika-
        ihmettelijä! kirjoitti:

        En voi ymmärtää näiden tolleri-ihmisten suurta halua saada oma koiransa vaikuttamaan mahdollisimman vaativalta ja vaikealta rodulta!

        Mulla ensimmäinen koira, ja tolleri. Hyvin oppii ja on innokas. On toki joskus sählääjä, mutta se tuskin on rodusta kiinni! Olen nähnyt paljon pahempia sähläreitä jopa kultaisissa noutajissa!

        Tollerin voi ottaa ihan normaaliin perheeseen, ei tarvii olla mikään superomistaja! Eilen oltiin vuostarkastuksessa ja kehuttiin kuinka hyvännäkönen ja hyvätapainen meidän koira on, vaikkei sen suuremmin olla mitään intohimotolleriharrastajia!!

        Ottakaa ihmeessä tollereita vaikka epäröitte, kunhan kuuntelette koiran tarpeita niin ei tule ongelmia!!

        Olen aivan samaa mieltä mullakin on tolleri!! Ne on tosi ihanii vai mitä???


    • ...

      Meillä narttu tolleri, erittäin rauhallinen, säheltäjästä ei tietoakaan. On ensimmäinen koira minulle, miehellä ollut aiemminkin, mutta minä koiran koulutan. Ensimmäiseksi koiraksi käynyt erittäin hyvin; tokossa voittaja luokassa agilityssa pari nollaa vasta alla, eka luokkaa siis tahkotaan.

      Suurella ihmetyksellä luen juttuja, joissa puhutaan koiran olevan vaikea kouluttaa tai ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi... Kai se kaikki on suhteellista. Olemme aktiivisia ihmisiä, koiralle on touhua paljon, (mutta kun tolleri kuulema kaipaisi sitä ihan älyttömästi...) koiran kanssa ei ole KOSKAAN ollut minkäänlaista ongelmaa. Etsimällä etsin ainakin itse seuraavaksi koiraksi jotain jossa olisi jotain haastettakin, innostusta ja kykyä antaa vaativallekin koiralle jotain on. Tolleri on ollut erittäin hyvä harjoitus kappale koiraksi ja aivan ehdoton perheenjäsen ja harrastuskumppani. Parempaa ei löydy, haastetta voi etsiä muualta.

      Toisaalta voi miettiä miten paljon aioit koiraan aikaa uhrata? Haastava on taatusti jokainen koira joka tylsistyy tai ei voi energiaansa purkaa normaalisti. Mutta kun terve ihminenkin tarvitsee vähintään sen neljä tuntia ulkoilua päivässä, ei tolleri todellakaan ole mikään haaste kun se siinä mukana pyörii.

      • hieman edellistä

        Nyt on pakko kommentoida.

        Mielestäni on kiva että täällä kerrotaan minkälainen oma koira on mutta toivottavasti lukijat pitävät mielessä sen että yksi yksilö ei edusta koko rotua.

        Voisin kertoa omasta koirastani joka on aivan erilainen kuin edellisen kirjoittajan koira. Haasteellinen, voimakastahtoinen. Säheltäjä se ei ole mutta sen kanssa on kyllä todella saanut tehdä töitä jotta ollaan saatu elämä raiteilleen ja koulutustuokiot onnistumaan.


        Jotkut yksilöt ovat helpompia jotkut vaikeampia.Hyvä kasvattaja on tässä kullanarvoinen asia. Joku joka osaa arvioida pentujen luonnetta eikä anna sitä voimakastahoisinta kokomattomiin käsiin.

        Koiraa harkitsevan olisi otettava tosissaan se mitä tollerista rotujärjestön sivuilla kerrotaan. Kannattaa myös käydä tutustumassa tollereihin ja kysellä omistjilta. Käsittääkseni rotuyhdistyksellä olisi joku lista ihmisistä jotka ottavat mielellään tutustumaan tolleria harkitsevia.
        Itse ainakin kävin kolmeen hauvaan tutustumassa aikanani ja lisäksi sitten näyttelyissä haastattelin ihmisiä.


      • päivässä

        " Mutta kun terve ihminenkin tarvitsee vähintään sen neljä tuntia ulkoilua päivässä "

        Kuka ulkoilee neljä tuntia päivässä...? En edes minä jolla on koiria ulkoile sellaista määrää...

        Ja mitä tuohon tollerin haasteellisuuteen tulee...se ei ole vaikea kouluttaa. Rodustahan on aina sanottu että oppii helposti. Kyse onkin sitten siitä että tolleri on hieman kenkkumaisempi luonne kuin joku ns perinteinen palveluskoira rotu.

        Totuus kuitenkin on se että MONELLA ihmisellä on ongelmia tollerinsa kanssa jossain vaiheessa koiran elämää.


      • tollereita
        päivässä kirjoitti:

        " Mutta kun terve ihminenkin tarvitsee vähintään sen neljä tuntia ulkoilua päivässä "

        Kuka ulkoilee neljä tuntia päivässä...? En edes minä jolla on koiria ulkoile sellaista määrää...

        Ja mitä tuohon tollerin haasteellisuuteen tulee...se ei ole vaikea kouluttaa. Rodustahan on aina sanottu että oppii helposti. Kyse onkin sitten siitä että tolleri on hieman kenkkumaisempi luonne kuin joku ns perinteinen palveluskoira rotu.

        Totuus kuitenkin on se että MONELLA ihmisellä on ongelmia tollerinsa kanssa jossain vaiheessa koiran elämää.

        Niin tolleri oppii herkästi, mutta se oppii ne negatiivisetkin jutut herkästi. Ja oppii asioita joita et ole tarkoittanut sen oppivan. Siinä siis haastetta koulutukseen.

        Tolleri on suhteellisen voimakkaasti dominoimaan pyrkivä ja samalla herkkä koira. Vaatii siis koiranlukutaitoa.
        Niillä on suhteellisen vähän miellyttämisen halua. Tolleri toimii siksi kun se nauttii tekemisestä ja se saa siitä palkan.(leikki, nouto, makupala, kehut).

        Lisäksi tollereilla on perinnöllisiä sairauksia ja ongelmia, joista on hyvä olla selvillä pentua hommatessa. Kysyntä on valtavaa ja se motivoi kasvattajia tuottamaan enemmän pentueita, välittämättä kovin paljo vanhempien tasosta.

        Joten kannattaa käyttää aikaa ja harkintaa tollerin hommamisessa.


      • Kidy

        Itsekin haaveilen tollerista, mutta olen pitänyt vielä maltin mukana. Haluan tollerin ja sillä kyllä tulee olemaan lääniä missä temmeltää ja touhuta. Ja haluan itsekin koiran, jonka kanssa voin yhdessä harjoitella kaikenlaista. Agility kiinnostaisi kovasti..
        Asun maaseudulla rivitalossa, mutta vanhempani asuvat vain "kivenhieton" päässä tilallaan,joten siellähän minäkin vietän suurimman osan ajastani.


      • noutajatar_
        Kidy kirjoitti:

        Itsekin haaveilen tollerista, mutta olen pitänyt vielä maltin mukana. Haluan tollerin ja sillä kyllä tulee olemaan lääniä missä temmeltää ja touhuta. Ja haluan itsekin koiran, jonka kanssa voin yhdessä harjoitella kaikenlaista. Agility kiinnostaisi kovasti..
        Asun maaseudulla rivitalossa, mutta vanhempani asuvat vain "kivenhieton" päässä tilallaan,joten siellähän minäkin vietän suurimman osan ajastani.

        Kannattaa sitten ENNEN pennun tuloa ottaa selville pennun koulutuksesta. Lukea vaikka kirjoja ja sitten vaikka kysellä tollerin omistajilta vinkkejä miten siitä pennusta saa kasvatettua fiksun koiran.

        Tollerin pennun kun ovat aikamoisia pakkauksia!


      • ...
        päivässä kirjoitti:

        " Mutta kun terve ihminenkin tarvitsee vähintään sen neljä tuntia ulkoilua päivässä "

        Kuka ulkoilee neljä tuntia päivässä...? En edes minä jolla on koiria ulkoile sellaista määrää...

        Ja mitä tuohon tollerin haasteellisuuteen tulee...se ei ole vaikea kouluttaa. Rodustahan on aina sanottu että oppii helposti. Kyse onkin sitten siitä että tolleri on hieman kenkkumaisempi luonne kuin joku ns perinteinen palveluskoira rotu.

        Totuus kuitenkin on se että MONELLA ihmisellä on ongelmia tollerinsa kanssa jossain vaiheessa koiran elämää.

        No, kaikki terveet ihmiset! Minä ja about kolme miljoonaa (?) muuta itsestään huolehtivaa Suomalaista ihmistä.

        Kuten sanotaan ongelmat saattavat usein olla hihnan toisessa päässä, siellä missä ei ole koira. Jos koira tuntuu haastavalta, voi miettiä esimerkiksi elämäänsä; ulkoilenko tarpeeksi, vai mätänenkö tupaan. Aivan taatusti on koirassa kun koirassa haastetta jos ei neljän seinän sisältä pääse kuin muutamiksi tunneiksi päivässä.

        Olen työssä kahdeksan tuntia sisällä. Miksi ihmeessä kenellekään tulee mieleen olla vapaa-ajallaan sisällä? Oli syy mikä tahansa, mutta älkää sitten koiraanne alkako syyllistämään haasteelliseksi tai säheltäväksi, vaan miettikää omaa laiskuuttanne...


    • lyhyesti

      Mielestäni tähän www.tollerit.fi sivuilta lainattuun tekstiin kiteytyy tollerin luonne oikein hyvin. Herkkä ja itsepäinen, ja vaatii selkeitä rajoja.


      "Luonteeltaan tolleri on yhtä aikaa herkkä ja itsepäinen, ja sen kasvatus vaatii määrätietoisuutta ja selkeitä rajoja. Tollerin herkkyys on aina otettava koulutuksessa huomioon, ja hyvän suhteen luominen vaatiikin taitavaa kurin ja hellyyden tasapainottamista. Eräs menestyksekäs ruotsalaiskasvattaja on kuvannut tolleria erittäin osuvasti seuraavin sanoin: "Alan oppia jotakin niiden hyvin erikoisesta temperamentista. Tolleri on erittäin intensiivinen. Se tottelee intensiivisesti, noutaa intensiivisesti, nukkuu intensiivisesti ja kokee koko maailman intensiivisesti. Tollerin mielestä on sitä hauskempaa työskennellä mitä mutaisempi vesi on ja mitä huonompi ja risuisempi metsä. Jalkapallokentällä se tuskin viitsii vaivautua noutamaan lintua."

      • noutsku

        www.tollerit.fi -sivustolta löytyy tollereiden jalostuksen tavoiteohjelma (JTO). Se kannattaa ehdottomasti lukea, ja kasvattajalta kannattaa kysyä, miten hän ottaa sen huomioon omassa kasvatustyössään.


      • Kidy
        noutsku kirjoitti:

        www.tollerit.fi -sivustolta löytyy tollereiden jalostuksen tavoiteohjelma (JTO). Se kannattaa ehdottomasti lukea, ja kasvattajalta kannattaa kysyä, miten hän ottaa sen huomioon omassa kasvatustyössään.

        Osaan kyllä itsekin lukea, ja olen kyllä lukenut kaiken tollerin luonteesta, hankinnasta, käyttäytymisestä jne. Toivoin, mitä moni laittoikin, ihan käytännön juttuja ja temmellyksiä tollerin kanssa. Kiitoksia!


    • Jebua

      Nyt minulla se tolleri on ja hyvin pyyhkii.

    • jussu

      no ei ole sählääjä uron helpompi ja liikku vaisempi oppii hyvin ja on aktiivinen !!

    • Elluskafani

      Mielle tuli tolleri narttu ekana koirana ja ihan hyvin ollan pärjäilty...Ja aika helppo rotu on mielestäni(Siis jos saa ulkoilua ja aivotyöskentelyä tarpeeksi).

      • koira

        Mulla ollut koiria monta vuosikymmentä ja nyt eka tolleri.Ei mitään vaikeuksia ollut mutta tällä kokemuksella voin sanoa ettei se helppo rotu ole.Jos ei ole tottunut kouluttamaan ja käsittelemään niin kyllä vaikeuksia saatta tulla.Olen nähnyt myös niitä tollereita joilla on ongelmia tai niiden omistajilla.Tollerin omistajalle pitää lauman johtajuus olla itsestäänselvyys kaikissa pienissäkin tilanteissa niin ei synny ongelmia.Ja sitä liikuntaa ja päänkäyttöä se todellakin tarvitsee ollakseen onnellinen.Ei missään nimessä sohvaperunan koira.Näitäkin valitettavasti nähty.Muuten rotu on tosi viehettävä ja kouluttaminen palkitsevaa.


    • -Moonika-

      Minulla on Tolleri. se on minun ensimmäinen koirani Se on hyvä ensimmäiseksi koiraksi. Minulla on narttu
      sen nimi on Nelly. Hän ei ole sählääjä eikä yleensä tollerit ole sählääjiä jossei ne ole luonne vikaisia
      luonne vikainen tolleri on aika harvinainen koska luonne vikaisia tollereita on hyvin vähän.

      MINUSTA TOLLERI SOPISI JUURI SINULLE!!!!


      ps. minun koirani on nyt 10kk

      T:kaisuli

      • on tolleri

        joka vihaa vettä, eikä halua sateella lähteä edes lenkille. Ei saa yleistää että kaikki tollerit pitäisivät vedestä :)


    • Ugi2

      Moi!

      Minullakin oli ensimmäisenä koirana tolleri, Leevi. Leevi nukkui ikiuneen helmikuussa, sairastui eturauhassyöpään, joka on koirilla erittäin harvinainen, ei siis mikään tollereiden tyypillinen sairaus. Leevi eli 9,5 vuotiaaksi, eikä sen kanssa ollut koskaan mitään ongelmia.

      Selkeät rajat pitää olla, mutta niinhän kaikilla koirilla pitäisi. Ulkoilusta pitäville tavallisille ihmisille tolleri sopii mainiosti ja meillä koira oli myös ihan "kotikoirana" lasten kanssa, eikä ongelmia ollut.

      Uusi tolleri mielessäin!

      • Nowa

        Hei!
        Viestiketju on aika vanha, mutta tollereista on kiva puhua muutenkin.
        Pari-kolmen collien jälkeen vaihdoimme tollereihin, eikä ole kaduttanut. Collie on ihan ihana, mutta ei vedä enää vertoja tollerille.
        Jos koiralle ei ole aikaa, miksi pitää yleensäkään hankkia koira. Monet "haastelliset" asiat ovat meille aika itsestään selvyyksiä. Koiran kanssa ulkoillaan, sen kanssa leikitään ja koiralle pitää asettaa ehdottomasti rajat, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jotkut puhuu kouluttamisesta. Tässäkin toimii edelleen oma järki. Koira koulutetaan aina itselle ja ne tarpeet on ihan erillaiset eri ihmisillä. Tolleri on helppo kouluttaa. Se on erittäin älykäs ja osaa lukea hyvin omistajaansa.
        Erittän perhe "lauma" rakas ja tarvitsee lauman johtajan. Niin kuin kaikki koirat aina. Tolleri haluaa olla aina siellä missä perhe on.
        Suosittelen ulkoileville, tavallisille lapsiperheille.
        -uros tolleri-


    • Ari V.Koski

      on omapäinen, eikä sitä voi komentaa kovalla äänellä, vetää höplästä jos mahdollista, muuten ihan kiva

    • Tolleristi

      Suosittelen tutustumaan livenä tollereihin jos sellaista haluaa! Sillä tavoin saa mahdollisimman laajan kuvan rodusta ja jos näkee vaivaa että tapaa useampia koiria. Tuskin monikaan kieltäytyy esittelemästä koiriaan, en minä ainakaan jos sen avulla joku pystyy varmistumaan onko kyseessä itselle oikea rotu.
      Tollerissa on omat haasteensa, niinhän kaikissa roduissa. Itse olen taas viehtynyt tollerin haasteelliseen mieleen ;) Toki suosittelen jotain tiettyä harrastusta (eihän sitä kokeissa tarvitse käydä vaan tekee koiran ja itsensä iloksi) ja ainakin käymään jonkun koulutuksen koska hyvin helposti tollereista saa kuumakallen muiden koirien seurassa ja perus tottelevaisuus tulee kaikilla koirilla olla, oli rotu mikä tahansa :)
      Kuitenkin tolleri tarvitsee johdonmukaisen johtajan koska kyseessähän on ovela pikkukettu ;)

    • simbaliisa

      Onko tolleri itsepäinen?

    • lintsu

      Minulla on kolme tolleria. Ne ovat hyvin kilttejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe