Mitä mieltä olette lähihoitajien työstä kka:na jolta puuttuu (erityis)pedagoogisen aineen opinnot mutta pitää itseään parempana kuin koulutuksen saanut avustaja...?Ei kuulemma tarvii koulutusta mihinkään ja iltapäivä-kerhonohjaajankin täysin pätevä ilman lisäkoulutusta ja ammattitutkintoo.Olen aina ollut käsityksessä että lähihoitaja on lähinnä hoiva- puolen koulutusta ja ammattitaitoa omaava henkilö?!Täysin väärässäkö!?
KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA VS LÄHIHOITAJA
38
28363
Vastaukset
- eri asia
Osaahan sitä toki lähäri koulunkäynti AVUSTAJAN töitä, kun kerran on koulutuksen alalle saanut. Nämä näyttötutkinto koulutukset, joita on mm. koulunkäynti AVUSTAJAN tutkinto, ovat kyllä oikeasti ihan jotain muuta kuin vankan ammattitaidon antavia.
- lh/ka
Minulla on siis molemmat tutkinnot suoritettu viimeemmäksi koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto näyttökokein v. 2000
moduulit
kasvun tukeminen ja ohjaaminen
avustaminen
OPETTAMINEN JA OHJAAMINEN - mitä ei käsittääkseni ole missään lähihoitajan koulutuksessa
Lisäksi kävimme erittäin paljon läpi lasten mielenterveysongelmia, vammaisuutta yms. - muna kanana
lh/ka kirjoitti:
Minulla on siis molemmat tutkinnot suoritettu viimeemmäksi koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto näyttökokein v. 2000
moduulit
kasvun tukeminen ja ohjaaminen
avustaminen
OPETTAMINEN JA OHJAAMINEN - mitä ei käsittääkseni ole missään lähihoitajan koulutuksessa
Lisäksi kävimme erittäin paljon läpi lasten mielenterveysongelmia, vammaisuutta yms.opettajan pedagogiset opinnot suorittaneen työnhakijan työnhaussa, koska pätevän opettajan pärstä ja ulkomuoto ei miellyttänyt valitisijoita ja avustajatutkinnon suorittaneelle tarvii maksaa 4000 euroa vähemmän palkkaa sijaisuuden hoidosta, että sillei
- outolintuko?
muna kanana kirjoitti:
opettajan pedagogiset opinnot suorittaneen työnhakijan työnhaussa, koska pätevän opettajan pärstä ja ulkomuoto ei miellyttänyt valitisijoita ja avustajatutkinnon suorittaneelle tarvii maksaa 4000 euroa vähemmän palkkaa sijaisuuden hoidosta, että sillei
Tuohan ei oikeasti käy päinsä. Muodollisesti pätevä on otettava vaikkei naama miellyttäisikään.
- enpä tiedä
Onhan lähihoitajan tutkinto nyt kuitenkin monipuolisempi ja peruskoulupohjalta 2 vuotta pitempi kuin kka:n tutkinto. Ei se kka:n tutkintokaan nyt niin hirveästi mitään pedagogiikkaa sisällä ja täällä meillä päin ainakin terveydenhoitajat ja sosiaalialan ihmiset kouluttavatkin kka:t, eivät kasvatusalan asiantuntijat.
- Haloo!?
Missäköhän on niin surkee koulutus..?Meillä ainakin opettivat kasvatusalan ammattilaiset kasvatustieteitä ja erityispedaa sellaiset opet jotka opettavat yliopistolla erityispedaa(samat jotka opeja opettavat).Opintoviikkoja kerty muutama ihan reilusti joskus oli päiviä millon opiskeltiin pelkästään kyseisiä aineita(7 h)ja olipa kerran viikkokin millon oltiin lukivaikeus asiaa opettelemassa ja siihen seuraava viikko pelkää kotitehtävää kyseisestä aiheesta(esseitä,tenttejä jne).Ja koulukin kesti puoltoista ja rapiat kun kehitysvammaisille pitämämme leirit(kesä)lasketaan mukaan niin melkein parivuotta siinä hujahti!Ettei nyt ihan tyhjää päätä olla!!!!
- kyllä on
Haloo!? kirjoitti:
Missäköhän on niin surkee koulutus..?Meillä ainakin opettivat kasvatusalan ammattilaiset kasvatustieteitä ja erityispedaa sellaiset opet jotka opettavat yliopistolla erityispedaa(samat jotka opeja opettavat).Opintoviikkoja kerty muutama ihan reilusti joskus oli päiviä millon opiskeltiin pelkästään kyseisiä aineita(7 h)ja olipa kerran viikkokin millon oltiin lukivaikeus asiaa opettelemassa ja siihen seuraava viikko pelkää kotitehtävää kyseisestä aiheesta(esseitä,tenttejä jne).Ja koulukin kesti puoltoista ja rapiat kun kehitysvammaisille pitämämme leirit(kesä)lasketaan mukaan niin melkein parivuotta siinä hujahti!Ettei nyt ihan tyhjää päätä olla!!!!
No olen todella läheltä seurannut näitä kka-opintoja täällä Itä-Suomessa tunnetussa kaupungissa ja voin kyllä hyvällä omalla tunnolla sanoa, että puheet on suuret ja teot pienet. Hirveät tavoitteet paperilla, joita sitten kaikille esitellään, mutta todellisuudessa opiskelu on jotain ihan muuta. Opetus on ollut korkeimmillaankin lukion psykologian kurssien tasoista. Esim. vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät kurssin (1 ov) on suorittanut, kun ohjaaja on maininnut, että joillain oppilailla käytetään tukiviittomia tai kuvakommunikaatiota. Opettajina toimivat sosionomi (AMK), lastentarhanopettaja ja sairaanhoitaja. Opintojen kesto 40 ov, eli vuosi, oppisopimuksella 2 vuotta. Eli ei mielestäni kovin suurta pedagogista pätevyyttä tällä meiningillä saa. Mutta onhan se sitten hienoa näytellä sitä tutkintotodistusta siitä, mitä kaikkea onkaan opiskeltu...
- ......
Ihmisiä nyt on monenlaisia. Tuossa on surullinen yksittäistapaus.
Mutta yleisellä tasolla: lähihoitajan sopivuus KKA:n tehtävään riippuu ihan siitä, mitä työhön sisältyy.
Alunperin KKA:t olivat liikuntavammaisten ym. avustajia, ja siihen hoitajan koulutus on tietysti omiaan. Mutta nykyään kun oppimishäiriöisiä avustetaan yhtä enemmän, pedagogista puolta olisi hyvä myös opiskella.- tutkintovaatimukset
ennen kuin alkaa valittamaan kka:n ammattitaidoista.
Jos itse saan valita, kumman otan KKA vai lähihoitajan, niin ehdoton valinta on KKA. Heille on anettu koulutusta erityispedassa jne. Lähihoitaja voi olla parempi alle kouluikäisten kanssa.
Alla olevat linkit kannatta lukea. Muistakaa myös, että ammattitutkintoja valvoo tutkintolautakunta, joka muuten allekirjoittaa jokaisen valmistujan todistuksen, oli koulu sitten Hangossa tai Utsjoella. Mielestäni kuntien tulisi ensi sijaisesti palkata päteviä KKavustajia ja sijoittaa YO-tytöt kopionti ja kahvinkeitto hommiin. Mielipiteeni perustuu viiden KKA-kouluttajana olemiseen.
http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koulunk_avustajan_at.pdf
http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koulunkayntiavustajaneat.pdf - ei edes
tutkintovaatimukset kirjoitti:
ennen kuin alkaa valittamaan kka:n ammattitaidoista.
Jos itse saan valita, kumman otan KKA vai lähihoitajan, niin ehdoton valinta on KKA. Heille on anettu koulutusta erityispedassa jne. Lähihoitaja voi olla parempi alle kouluikäisten kanssa.
Alla olevat linkit kannatta lukea. Muistakaa myös, että ammattitutkintoja valvoo tutkintolautakunta, joka muuten allekirjoittaa jokaisen valmistujan todistuksen, oli koulu sitten Hangossa tai Utsjoella. Mielestäni kuntien tulisi ensi sijaisesti palkata päteviä KKavustajia ja sijoittaa YO-tytöt kopionti ja kahvinkeitto hommiin. Mielipiteeni perustuu viiden KKA-kouluttajana olemiseen.
http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koulunk_avustajan_at.pdf
http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/koulunkayntiavustajaneat.pdfkka avustajaa liikuntavammaisen oppilaan avustajaksi edes ajatella. Mielummin lähihoitaja jolla on tutkinto jo sairausksien ja rajoitteiden mukainen koulutus!! Turvallisuus kysymys!! Lähihoitaja perehdytetään enempi. Sorry vaan: Kaikki kuitenkin osaa tavallaan!
- lähäri
on ihan pätevä.
- mieltä!!
Ja kokemuksella!!
- KKA JA LH.lla
joku helvetin kiista. Meillä ihan yhtä monta kka kun on lähäreitäkin... Silti tehään samaa työtä. Antakaa jo olla. Työkamuni on lähäri ja suuntautunu kehitysvammaistyöhön ja vetää parempaa palkkaa ku mä vaikka olen kkatutkinnon suorittanu!! Palkkakko vai tasaarvo teitä niin nmietittyttää? Kaikki me ollan ihan saman arvoisia, oma asenne työhön kertoo jo paljon oletteko samalla viivalla!!! Lopettakaa jo tämä aihe!! HALOO!!!!
- Kka/hka
Kysymys on ehkä enemmänkin siitä että miks koulunkäyntiavustajia koulutetaan jos lähärit vie niiden työpaikat!?Vai?!Mutta totuushan on että avustajilla on pedagoogisia opintoja joita taas lähäreillä ei ole!!
- mog-ur
Kka/hka kirjoitti:
Kysymys on ehkä enemmänkin siitä että miks koulunkäyntiavustajia koulutetaan jos lähärit vie niiden työpaikat!?Vai?!Mutta totuushan on että avustajilla on pedagoogisia opintoja joita taas lähäreillä ei ole!!
Syvällä rintaäänellä puhuvat ne kka:t jotka eivät ole edes lähihoitajan koulutus sisältöä koskaan nähneet. Varsinkaan lasten ja nuorten koulutsohjelman...Tarkistelkaa faktoja ja keskustelkaa sitten kumpi on pätevämpi.
- lh/kka
mog-ur kirjoitti:
Syvällä rintaäänellä puhuvat ne kka:t jotka eivät ole edes lähihoitajan koulutus sisältöä koskaan nähneet. Varsinkaan lasten ja nuorten koulutsohjelman...Tarkistelkaa faktoja ja keskustelkaa sitten kumpi on pätevämpi.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Olen lukenut lasten ja nuorten koulutusohjelman, tehnyt mielenterveys,vanhus-ja nuorisotyötä. On koluttu lastenkodit ja ip-kerhot. Nyt olen erityiskoulussa,lähihoitajan palkalla ja nautin työstäni. Ja meillä on suuri ero kka:n kanssa,jo meidän varmuus heijastuu siinä että kka avustajat kysyvät paljon neuvoa. Ero on 3v ja 1v koulutuksella, sitäpaitsi, pedagokiikkaa olen lukenut minäkin lähäriksi opiskellessani. Hei, kouluttautukaa ensin lähäriksi,puhukaa sitten vasta=)
- http://kka-blogi.vuodatus.net
lh/kka kirjoitti:
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Olen lukenut lasten ja nuorten koulutusohjelman, tehnyt mielenterveys,vanhus-ja nuorisotyötä. On koluttu lastenkodit ja ip-kerhot. Nyt olen erityiskoulussa,lähihoitajan palkalla ja nautin työstäni. Ja meillä on suuri ero kka:n kanssa,jo meidän varmuus heijastuu siinä että kka avustajat kysyvät paljon neuvoa. Ero on 3v ja 1v koulutuksella, sitäpaitsi, pedagokiikkaa olen lukenut minäkin lähäriksi opiskellessani. Hei, kouluttautukaa ensin lähäriksi,puhukaa sitten vasta=)
Hei, miksi tämä vastakkainasettelu? Eivätkö molemmat ole hyviä ammattikuntia, jotka täydentävät toisiaan? Olen kuullut huonosta lähihoitajakoulutuksesta ja huonosta kka-koulustuksesta MUTTA olen myös kuullut myös edellämainittujen koulutuksista jotka ovat olleet monipuolisia ja syventäviä. Esim. eräässä KKA-koulutuksessa oli mukana mm. viittomakielenkurssi, PECS-koulutusta jne.
Kummankaan ammattikunnan ei pitäisi ylenkatsoa toista, vaan kunnioittaa ja olla ammattimaisesti yhteistyössä. - ARVOKAS TYÖ
http://kka-blogi.vuodatus.net kirjoitti:
Hei, miksi tämä vastakkainasettelu? Eivätkö molemmat ole hyviä ammattikuntia, jotka täydentävät toisiaan? Olen kuullut huonosta lähihoitajakoulutuksesta ja huonosta kka-koulustuksesta MUTTA olen myös kuullut myös edellämainittujen koulutuksista jotka ovat olleet monipuolisia ja syventäviä. Esim. eräässä KKA-koulutuksessa oli mukana mm. viittomakielenkurssi, PECS-koulutusta jne.
Kummankaan ammattikunnan ei pitäisi ylenkatsoa toista, vaan kunnioittaa ja olla ammattimaisesti yhteistyössä.KOULUISSA TARVITAAN MONIAMMATILLISTA OSAAMISTA.
VASTAKKAINASETTELU EI AUTA ARVOSTUKSEN JA PALKKAUKSEN KORJAAMISESSA. OLEN KOULUTUKSELTANI LASTEN- JA NUORISOTYÖN SEKÄ VAMMAISTYÖN LÄHIHOITAJA JA TYÖSKENTELEN HENK.KOHT. AVUSTAJANA. OMAAN KOULUTUKSEENI KUULUI RUNSAASTI MM. ERITYISPEDAGOGISIA OPINTOJA. ON TURHAUTTAVAA
"TODISTELLA" MUODOLLISTA PÄTEVYYTTÄÄN JOPA ESIMIEHILLE. - mutta...
ARVOKAS TYÖ kirjoitti:
KOULUISSA TARVITAAN MONIAMMATILLISTA OSAAMISTA.
VASTAKKAINASETTELU EI AUTA ARVOSTUKSEN JA PALKKAUKSEN KORJAAMISESSA. OLEN KOULUTUKSELTANI LASTEN- JA NUORISOTYÖN SEKÄ VAMMAISTYÖN LÄHIHOITAJA JA TYÖSKENTELEN HENK.KOHT. AVUSTAJANA. OMAAN KOULUTUKSEENI KUULUI RUNSAASTI MM. ERITYISPEDAGOGISIA OPINTOJA. ON TURHAUTTAVAA
"TODISTELLA" MUODOLLISTA PÄTEVYYTTÄÄN JOPA ESIMIEHILLE.työskentelen erityiskoulun opettajana 8-luokalla (ESY) ja meillä on koulussamme 21 KKA-tutkinnon suorittanutta avustajaa. Syvällä kokemuksen rinta äänellä voin sanoa, että olemme kantapään kautta kokeneet ettei lähihoitajilla ole samanlaista/riittävää koulutusta suoriutua meidän koulun kaltaisten, hyvinkin vaikeiden oppilaiden parissa. KKA-tutkinnon suorittaneilla on!
Kyllähän sen jo opintosuoritus kokonaisuudesta voi katsoa, minkälaisiin töihin lähihoitajat ja koulunkäyntiavustajat ovat suuntautuneet. Siinä on kaksi ihan eri ammattia! - Jasu
Kka/hka kirjoitti:
Meilläpäin lähärit ohittaa KKA:t valinnoissa ja varsinkin kaikki ne ohittavat joilla on kaikkein ruskein kieli. Monesti olen miettinyt valitsinko väärän koulutusalan ja pitääkö sittenkin opiskella KKA:n tutkinnon lisäksi lähäriksi, vaikkakaan siihen ruskeakielisyyteen en sorru sittenkään.
- qiqassu
lh/kka kirjoitti:
oot sitte lukenu pedagokiikkaa.. vai niin.. oisit lukenu pedagogiikkaa ni oisit uskottavampi...
- Lostejekale
Olen lähihoitaja ja tehnyt esy-luokassa töitä kaksi ja puoli vuotta. Näen lähihoitajan tarpeellisena koulumaailmassa. Lähihoitaja pystyy asettamaan rajoja ja tukemaan lasta oppimistilanteessa. Hän lisäksi kykenee kuuntelemaan lapsen murheita ja tukemaan lapsen kavussa. En tiedä koulunkäyntiavustajan opetussuunnitelmaa, mutta uskon, että molemmat voivat olla yhtä hyviä lapsen tukioita. Lähihoitajakoulutuksen sisällöt vaihtelee opiskelijan mukaan. Lähihoitajakoulussa on valinniaisia opintoja, joista voi saada eväitä myös koulunkäyntiavustajan työhön. Harjoittelut eri paikoissa tuo kokemusta ihmisten kanssa olevaan työhön. Oma lapsi saattaa myös opettaa, miten lasten kanssa kannattaa toimia. Lähihoitajakoulutuksessa oli aikoinaan myös lasten ja nuorten psykiatriaa oppiaineena. Jos kokee, että ei ole tarpeeksi tietoa pedagokiikasta aina voi mennä kirjastoon ja hankkia ne kirjat, joita yliopisto käyttää opetuksessa erityispedagokiikassa... Kannattaa vaan kattoo minkä kokee tärkeenä työssä selviytymisessa. Koen ainakin itse, että olen pärjännyt lähihoitajan papereilla ja nautin työstäni paljon koulunkäyntiavustajana. Tein vuoden kehitysvammaisten lasten kanssa töitä koulumaailmassa. Pärjäsin niin hyvin, että minua pyydettiin seuraavaksikin vuodeksi töihin, vaikka olin lähihoitaja. Vaikka olen lähihoitaja minua pyydetään sijaistamaan opettajaa, vaikka en ole käynyt lukiota. Olen myös seurannut vierestä koulunkäyntiavustajia ja he tekevät yhtä hyvin töitä kuin minäkin. Kaikki voivat oppia toisiltaan ja elämä opettaa lisää. PAhimmat opit tulevat ehkä kantapään kautta.
- kka ja lähihoitaja
mielestäni tämä asia menee niin että ensin täytyy olla lähihoitajan tutkinto, se perustutkinto, jolloin on tietotaitoa eri asioista ja sen jälkeen vasta erikoistutaan tähän ammattitutkintoon, joka on koulunkäyntiavustaja, mikäli sillä suunnalla kiinnostusta riittää.
valitettava tosiasia on se, että kka ei ole arvostettu ammatti, ja lh:t saavat isompaa palkkaa kuin kka:t, mutta pääasia on se, että olet siellä töissä missä sinua arvostetaan ja teet työtä josta pidät ja jota itse arvostat! - vakkari lähäri
Olen tismalleen samaa miletä ja samalla kokemuksen rintaäänellä =)ja elkää väitelkö...se ja sama kuhan ootta työhönne vihkiytyneitä.
- ole lähihoitaja
Itse olen lähihoitaja, mutten mielestäni mitenkään erityisesti suuntautunut hoivapuoleen. Sehän riippuu paljon siitä, mihin puoleen on erikoistunut. Peruskoulutukseenhan meillä kuului toki lääkkeiden jako, peruspsykologiaa, kieliä, ruuan laittoa, hoivaa, atk jne ja harjoittelu paikkoina minulla itselläni oli päiväkoti, terveyskeskuksen vuodeosasto, mielenterveys ja päihde kuntoutuspaikka ja vammaisten asuntola.
Itse olen suuntautunut ja teen töitä vammaispuolella, mikä tarkoittaa omalla kohdallani sitä että tuo "hoiva" puuttuu kokonaan ja työni on lähinnä sosiaalipuolen työtä (ohjaamista, Kela:n kanssa asioiden selvittämistä jne).
Ja ystäväni jotka lapsiin erikoistuivat ovat suurimmaksi osaksi töissä päiväkodeissa tai perhekodeissa. - Riittävän hyvä
...ja itsekin kouluavustajana (siis kouluavustajana, en koulunKÄYNTIavustajana) työskennelleenä voisin sanoa vain, että molempi parempi. Kuitenkin jos saan valita omalle lapselleni avustajaa, otan ehdottomasti mieluummin kka:n kuin lähärin.
Meillä on lapsi, jolla on laaja-alainen sensorisen integraation häiriö, ja avustajina on ollut sekä lähäreitä että yksi kka. Onhan se tietysti henkilöistäkin kiinni, mutta ainakin tällä meidän kka:lla on selvästi kuntouttavampi asenne lapseen kuin lähäreillä on ollut. Tätä ovat kiitelleet meidän vanhempien lisäksi myös pväkodin muu henkilökunta sekä terapeutit. Kuitenkin, jos ajattelen kavereittemme erittäin vaikeavammaista lasta, hänelle on varmasti enemmän hyötyä lähäristä, sillä jo perushoito on vaativampaa lapsen kanssa, joka ei liiku itsenäisesti, ei ota juurikaan kontaktia, eikä tule koskaan esim. puhumaan - AINAKIN TÄSSÄ VAIHEESSA, KUN EI OLLA VIELÄ KOULUSSA!!!
Uskaltaisin väittää, että mitä syvemmin vammaisen kanssa työskennellään, sitä parempi on (yleisellä tasolla katsottuna) lähäri, ja mitä "normaalimmasta" lapsesta puhutaan (siis kyseessä esim."vain" oppimisen ongelmia), kka. Ja puhun nyt siis nimenomaan vammaislapsen vanhempana ja nimenomaan siitä erosta, mitä on hoitaa ja työskennellä kuntouttavassa ja avustavassa asemassa vammaisten ja ns.terveiden kanssa.
Vuodet ovat opettaneet, että kukaan meistä ei ole terve kuin niin kauan, kun lääkäri toisin sanoo. Muistakaa se, olkaa onnellisia lapsistanne sellaisena kuin he ovat. Tukekaa heitä heidän ongelmissaan miettimättä sitä, miten muu ikätaso samoista asioista suoriutuu. Normaalius ei ole onnellisuuden tae, eikä se liioin ole tavoittelemisen arvoista. Tärkeintä on aina se, että lapsi kokee olevansa
RIITTÄVÄN HYVÄ.- openope
Opettajan näkökulmasta:
HYVÄ ja koulutettu kka on painonsa arvoinen kultaa. Minulla on kokemusta niin hyvistä kuin huonoistakin. Olen ottanut vastaan näyttöjä niin kka kuin lähihoitajaopiskelijoiltakin.
Kouluun AINOA oikea valinta on kka. JOS hän on HYVÄ.
HUonolla ope saa yhden lapsen lisää paimennettavakseen.
Sinänsä lähihoitajan koulutus on PIDEMPI. Sopii mielestäni ja kokemukseni mukaan paremmin hoiva- ja hoitopuolelle....
TUrhaa täällä vängätä nyt tämmöisestä.... - ei lähihoitajille
openope kirjoitti:
Opettajan näkökulmasta:
HYVÄ ja koulutettu kka on painonsa arvoinen kultaa. Minulla on kokemusta niin hyvistä kuin huonoistakin. Olen ottanut vastaan näyttöjä niin kka kuin lähihoitajaopiskelijoiltakin.
Kouluun AINOA oikea valinta on kka. JOS hän on HYVÄ.
HUonolla ope saa yhden lapsen lisää paimennettavakseen.
Sinänsä lähihoitajan koulutus on PIDEMPI. Sopii mielestäni ja kokemukseni mukaan paremmin hoiva- ja hoitopuolelle....
TUrhaa täällä vängätä nyt tämmöisestä....Onko koulussa lähihoitajan virkoja? Johan nimikekin sanoo sen, että ei tarvitse sitä sen enempää miettiä. Lähihoitajat tuntuvat olevan kohta päteviä mihin tahansa. Nyt ne tunkevat koulun puolelle ja pitävät itseään oikein ammattilaisina. Jo opiskelemaan lähtiessään hoitaja aikoo hoitamaan ja koulunkäyntiavustaja avustamaan koulussa. Hyvin usein omaa ammattia etsiessä on jokseenkin selvä kuva siitä, mitä ammatti sisältää. Oppilaita ei hoideta muuaal kuin sairaalassa ja sinne ne lähihoitajatkin kuuluvat.
- KKA kans
ei lähihoitajille kirjoitti:
Onko koulussa lähihoitajan virkoja? Johan nimikekin sanoo sen, että ei tarvitse sitä sen enempää miettiä. Lähihoitajat tuntuvat olevan kohta päteviä mihin tahansa. Nyt ne tunkevat koulun puolelle ja pitävät itseään oikein ammattilaisina. Jo opiskelemaan lähtiessään hoitaja aikoo hoitamaan ja koulunkäyntiavustaja avustamaan koulussa. Hyvin usein omaa ammattia etsiessä on jokseenkin selvä kuva siitä, mitä ammatti sisältää. Oppilaita ei hoideta muuaal kuin sairaalassa ja sinne ne lähihoitajatkin kuuluvat.
Ja täällä missä asun ja työskentelen KKA:na (suoritin oppisopimuksella) pitää olla suoritettuna KKA:n ammattitutkinto, jos meinaa saada pätevän palkan.
Eli lähäri saa epäpätevän palkan. Vois sanoa, että avustajista 90 prossaa on KKA:n tutkinnon suorittaneita kaupungissamme. - hoitajista.
ei lähihoitajille kirjoitti:
Onko koulussa lähihoitajan virkoja? Johan nimikekin sanoo sen, että ei tarvitse sitä sen enempää miettiä. Lähihoitajat tuntuvat olevan kohta päteviä mihin tahansa. Nyt ne tunkevat koulun puolelle ja pitävät itseään oikein ammattilaisina. Jo opiskelemaan lähtiessään hoitaja aikoo hoitamaan ja koulunkäyntiavustaja avustamaan koulussa. Hyvin usein omaa ammattia etsiessä on jokseenkin selvä kuva siitä, mitä ammatti sisältää. Oppilaita ei hoideta muuaal kuin sairaalassa ja sinne ne lähihoitajatkin kuuluvat.
Oppilaita ei hoideta muuaal kuin sairaalassa ja sinne ne lähihoitajatkin kuuluvat.
Ei se ihan näin ole. Lähihoitaja on sosiaali (!) ja terveysalan perustutkinto. Jos suuntautuu lapsiin ja nuoriin, niin hyvin pitkälle se työ on sellaista ohjausta ja "kasvatustyötä". Minusta se varsinainen sairaanhoito jää vähemmälle tämän suuntauksen työkentässä lähihoitajien osalta. Sairaaloihin halutaan hyvin pitkälle sairaanhoitajia, vaikka töitä lähihoitajillekin on lasten parissa.
Nyt ne tunkevat koulun puolelle ja pitävät itseään oikein ammattilaisina.
Se ei ole lähihoitajien päättämä asia vaan muiden. Kaikissa työnhakuilmoituksissa, avustajien osalta, on vaatimuksena kka tutkinto tai sosiaali ja terveysalan perustutkinto (lähihoihoitaja). Se katsotaan päteväksi ja on pätevä kyseiseen työhön, ja varsinkin jos on lapsiin suuntautunut. Voi olla että vakituisiin töihin palkataan vain kka tutkinnon suorittaneita. Jos verrataan KKA ja LH tutkintoa, niin se lähihoitajan tutkinto sisältää oikeastaan hyvin pitkälle kaiken saman. Ainoastaan se oppimisen ohjaamisen tutkinnonosan osalta tiedot jää ohuemmaksi ja mahdolliset työssäoppimiset koulussa voi jäädä puuttumaan (osa lh opiskelijoista kyllä sattuu harjoittelemaan luokassa). Tuttua asiaa on todella paljon, mutta opettajat ei anna vapautuksia niin paljon kuin lähihoitajille pitäisi, eri kursseista.
Oppilaita ei hoideta muuaal kuin sairaalassa
Monissa erityisryhmissä on sairaita lapsia, esim epilepsia ym. Menee lääkkeitä koulussa, on katetrointia ja insuliin pistämistä ym jotka on pakko tehdä. Monissa paikoissa se lähihoitajan tutkinto on suuri etu ja helpottaa käytännön työssä toimimista. KKa tutkinto antaa paremman "ammatti-identiteetin" kyseiseen työhön ja täsmällisemmän tiedon nimenomaan koulumaailmaa ajatellen verrattuna lähihoitajiin.
- wödörfi
No lähihoitajat nyt luulee olevansa Jeesuksesta seuraavia alalla kuin alalla... Pedagogisia opintoja, didaktisista nyt puhumattakaan, ei heillä ole
Opiskelen kka:ksi Akaan kaupungissa ja taidan opiskella suoraan työttömäksi, täällä kun ei kka ole mitään. Töihin palkataan ainoastaan lähihoitajia. Kuitenkin jos esim. mol:in sivuilla on työpaikka tarjolla, ei siellä mainita, että pohjakoulutusvaatimuksena on lähihoitajakoulutus. Kuitenkin työnkuvaus on kuin suoraan koulunkäyntiavustajan tutkintovaatimuksista. Onkohan tämä laillistakaan? Pitäisikö valittaa?
- khkhkhkhkh
Mä taas olen yhteisöpedagogi/merkonomi ja työskentelen tällä hetkellä koulunkäyntiavustajana/iltapäivätoiminnan ohjaajana ja kuulemma mulla on tähän hommaan pätevyys.
- Yhden vuoden kokemus
Oma kokemus koulunkäyntiavustajana, 1 vuosi.
Valmistuin lähihoitajaksi 2004. Opintoihin tosiaan sisältyi mm. kasvatustiedettä ja erityispedagogiikkaa, olipa suuntautuminen mikä tahansa. Joka tapauksessa, lähihoitajan koulutus myös jo silloin katsottiin täysin soveltuvaksi koulunkäyntiavustajan työhön.
Suoritin yhden työssaoppimisjakson koulunkäyntiavustajana kiitettävin arvosteluin ja nautin kyseisestä jaksosta. Niinpä, saman vuoden syksyllä sain koulunkäyntiavustajan paikan eräältä yläasteelta luokasta, jonka useimmilla oppilailla oli esim. oppimisvaikeuksia ja muita erityistarpeita.
Työsopimus tehtiin, kuten tavallista ainakin silloin, yhdeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Myöhemmin olen ollut huojentunut siitä, ettei uutta sopimusta tehty seuraavalle syksylle. Jos kyseessä olisi ollut eri koulu, ehkä olisin jatkanut mielelläni. Olen tehnyt muita oman alani töitä sen jälkeen, enkä haluaisi palata enää koulunkäyntiavustajan työhön. Toisaalta kokemusteni "kouluttamana", saattaisin löytää uusia keinoja taistella työn epäkohtia vastaan. En kuitenkaan halua siihen ryhtyä, koska työn palkkaus ei motivoi ainakaan minua sellaista kamppailua aloittamaan.
Tuolla yläasteella, jolla vuoden työskentelin, oli koulunkäyntiavustaja, ainakin silloin, "ilmaa vaan", niinkuin joku täällä aiemmin hyvin kuvasi. Selvä enemmistö opettajista oli täysin ulkona koko koulunkäyntiavustaja-käsitteestä. Yritettiin jopa teettää sijaisuutta ilman erillistä sopimusta asiasta, jolloin olisin jäänyt ilman sijaiselle kuuluvaa palkkaa. Sen en antanut kuitenkaan tapahtua!
Yhteistyöhalu ja jopa -kyky puuttui useilta opettajilta kokonaan. Toisaalta ymmärrän heitä, koska vaikeinta osoittautui olevan juuri sellaisilla opettajilla, jotka kokivat jo ennestään työnsä ylivoimaisen raskaaksi ja stressaavaksi, ja joista monet jäivätkin usein sairaslomille työuupumuksen takia. Yksi jopa jäi työttömäksi. Hän olikin niin "hermoraunio", että vain huusi kasvot punaisena oppilaille ja hoki tyhjiä uhkauksi "rangaistuksista", joita ei koskaan oikeastaan toteuttanut. Hän sarkastisesti kiitti minua kevätjuhlapäivänä "eteerisestä läsnäolostani" tunneilla. En siis hänen sanojensa ja mielipiteensä mukaan koskaan ollut mitään töitä hänen tunneillaan tehnytkään. Ei silti, että hän olisi yrittänytkään opettajana ottaa minkäänlaisia aloitteita yhteistyön suhteen, saati vastannut myönteisesti minun aloitteisiini.
Ei koulunkäyntiavustajan tehtävä ole edes yrittää ottaa opettajan roolia. Ne ovat kaksi eri ammattia, vaikka työskennellään samojen oppilaiden ja oppiaineiden parissa samoissa tiloissa. Opettajien asenne koulunkäyntiavustajan työssä on ratkaisevan tärkeä. He voivat tehdä sekä omasta että koulunkäyntiavustajan työstä joko antoisaa tai uuvuttavan taakan ja teeskennellä samalla tekevänsä itse kaiken "niin kuin pitääkin".
Opettajan täytyy osata ja uskaltaa suunnitella oppitunteja yhteistyössä koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos kangistutaan vanhoihin kaavoihin, ei auta vaikka koulunkäyntiavustaja kuinka tekisi oman osansa. Opettajan vastuuta se ei muuta. Hänellä on aina pääasiallinen vastuu ohjata ryhmää kokonaisuutena. Jos koulunkäyntiavustaja tekee jonkun opettajan sijaisuuden erillisestä sopimuksesta, se on tietenkin aivan eri asia. Silloin on koulunkäyntiavustajan tietysti ymmärrettävä mihin sitoutuu.
Kiitos sille myönteiselle äidinkielenopettajalle, jolla siinäkin koulussa oli asenne kohdallaan!
- ikäviä kokemuksia..
Ikävää, että kokemuksesi ovat noin huonot. Aina välillä tuollaisesta kuulee, ei tuo yllättävää ole. Kannattaa hakeutua sellaisiin paikkoihin töihin, jossa koulunkäyntiavustajiin on totuttu. On paljon esimerkiksi pienryhmiä, joissa opettajat eivät pärjää ilman avustajaa haasteellisten oppilaiden kanssa. Sellaisissa työpaikoissa on koulunkäyntiavustajiin totuttu ja heihin osataan suhtautua hyvin. Opettajakoulutukseen pitäisi kuulua sellaista opetusta, jossa käsitellään yhteistyötä kkan kanssa, koska heitä on nykyisin enenevässä määrin kouluissa. En ymmärrä ollenkaan väheksymistä, jos avustaja on vielä koulutettu henkilö.Tuskin sitä avustajaa ilman tarvetta palkataan ja siinä hukataan yhden ihmisen työpanos, jos yhteistyötä avustajan kanssa ei osata tehdä.Jotkut ovat suorittaneet kka tutkinnon ja lisäksi myöskin lähihoitajan, missä ovat suuntautuneet lapsiin ja nuoriin. On varmasti tietoa ja taitoa siihen hommaan ihan tarpeeksi, varsinkin tuplatutkinnon suorittaneilla. Pitäisi arvostaa eikä väheksyä, kyse on kuitenkin koulutetusta ihmisestä jolla on siihen tehtävään pätevyys. Kaikki lähihoitajat ei siihen hommaan edes lähde kun muualla voi tienata peremmin ja saada täydet työviikot.
- riinahbkihyoiuo
Heipä hei!
Itse olen pienryhmässä, avustajiin on kyllä totuttu. Opettaja ei siltikään siedä mitään "virheitä" kouluavustajiltaan. Meidän tulee olla mykkiä, tottelevaisia ja nöyriä. On aivan totaalisen turhaa kysyä esim. seuraavan päivän ohjelmasta, koska vastauksena on ärsyyntynyttä piikittelyä ja suoranaista vittuilua. Jos en tiedä mitä liikuntatunnilla tehdään, otan varalta useat varusteet mukaan. Näin tekee muutkin avustajat ko. luokassa. Puheyhteys on poikki ja mieli musta.
- huhhuhhu
Lähihoitajan koulutuksessa voi erikoistua koulunkäyntiavustajaksi. Joten mikä on ongelma?
- Koulunkäynnin_ap_ip_ohj
Näin olen asian ymmärtänyt jos haetaan koulunkäynninohjaajaa niin ainoastaan silloin jos lähihoitja on suuntautunut lapsiin ja nuoriin on muodollisesti yhtä pätevä kuin koulunkäynninohjaaja, mutta jos lähihoitaja on suuntautunut vanhuksiin silloin mielestäni koulunkäynninohjaaja on pätevämpi em. tehtävään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798