Zafira B viat/takuuviat

Zafira 2006

Raportoikaa tänne mitä ongelmia teillä itsellänne on ollut uuden Zafiran kanssa. Kertokaapa myös, jos ei ole ollut mitään vikoja ja olette tyytyväisiä, ja paljonko on aikaa / kilometrejä takana.

87

21975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Radiomann

      Eipä ole vielä kuin 1000 km takana, ei vikoja. Jotenkin kuitenkin 1,8-moottorisen kaasupoljin on kuin löysällä kuminauhalla kiinni moottorissa, tämä ilmenee liikkeelle lähdettäessä, eikä edes aina. Kierroksia tarvitaan tavallista enemmän, pienillä kierroksilla kone meinaa hyytyä. Kun ollaan liikkeellä, ei ilmiötä huomaa millään lailla. Ovat kuulemma huolloissa säätäneet tyhjäkäyntikierroksia hiukan isommaksi, jolloin vaiva helpottaa.

      • elektroninen

        Kaasupoljin kai on elektroninen, eikä kiinni missään. "Löysän kuminauhan" oireen aiheuttanee moottorinohjaus tms. jonne kaasupolkimen asentotieto menee sähköisenä CAN väylää pitkin?. Vai olisiko systeemissä liian pitkä viive siihen kun painat poljinta, ennenkuin asentotieto on tietokoneella? Aikaisemmin joku kommentoi, että 1.8 moottorissa on on/off kaasu ja siksi nykii. Eli olisiko säätimessä virittämistä, joko liian nopea tai liian hidas reagointi polkimen liikkeeseen.


      • Radiomann
        elektroninen kirjoitti:

        Kaasupoljin kai on elektroninen, eikä kiinni missään. "Löysän kuminauhan" oireen aiheuttanee moottorinohjaus tms. jonne kaasupolkimen asentotieto menee sähköisenä CAN väylää pitkin?. Vai olisiko systeemissä liian pitkä viive siihen kun painat poljinta, ennenkuin asentotieto on tietokoneella? Aikaisemmin joku kommentoi, että 1.8 moottorissa on on/off kaasu ja siksi nykii. Eli olisiko säätimessä virittämistä, joko liian nopea tai liian hidas reagointi polkimen liikkeeseen.

        On se elektroninen poljin, tunne vaan on sama kuin pedaali olisi kuminauhan päässä. Merkillisintä on se, että tämä ilmiö ei esiinny aina, melko usein kuitenkin. Liikkeelle lähdössä tulee käytettyä hiukka tavallista suurempia kierroksia.


      • samaa

        Ihmettelevät vertailutestissään, että tuo 1,8 moottori on todella hankala kaupunkiajossa. Ovatko muut kokenet tämän ongelmaksi vai onko vaan tottumiskysymys?


      • tyytyväinen.
        samaa kirjoitti:

        Ihmettelevät vertailutestissään, että tuo 1,8 moottori on todella hankala kaupunkiajossa. Ovatko muut kokenet tämän ongelmaksi vai onko vaan tottumiskysymys?

        Nyt 2viikkoa 1.8 koneella ajaneena totean, että aluksi oli hieman hankalaa toi liikkeelle lähtö, mutta nyt rupeaa sujumaan. Mielestäni siis tottumiskysymys... potkua muuten riittää tollakoneella yllättävän hyvin.


      • Enjoy 1.8 Business Line
        Radiomann kirjoitti:

        On se elektroninen poljin, tunne vaan on sama kuin pedaali olisi kuminauhan päässä. Merkillisintä on se, että tämä ilmiö ei esiinny aina, melko usein kuitenkin. Liikkeelle lähdössä tulee käytettyä hiukka tavallista suurempia kierroksia.

        on jo saatavana moottorinohjaukseen.
        Hankin Zafi -06:n pari kuukautta sitten ja ihmettelin nykivää menoa pienellä kaasulla ajettaessa.Kone sammuili tai käytti virtoja hetken pois päältä pienillä kierroksilla parkkiin ajaessa. Varsinkin pakittaessa ylämäkeen meno oli kuin kengurun kyydissä...Kytkintä ei voi säätää ja tyhjäkäynnin korotus ei ole taloudellinen vaihtoehto.
        Vein huoltoon ja pojat pisti piuhat konehuoneen plugiin kiinni ja uudet päivitysohjelmat sisään. Ajelin huollosta pois leveä hymy naamalla!Kyyti todella tasaista ja ei huolen häivää sen jälkeen!


      • Vesku
        Enjoy 1.8 Business Line kirjoitti:

        on jo saatavana moottorinohjaukseen.
        Hankin Zafi -06:n pari kuukautta sitten ja ihmettelin nykivää menoa pienellä kaasulla ajettaessa.Kone sammuili tai käytti virtoja hetken pois päältä pienillä kierroksilla parkkiin ajaessa. Varsinkin pakittaessa ylämäkeen meno oli kuin kengurun kyydissä...Kytkintä ei voi säätää ja tyhjäkäynnin korotus ei ole taloudellinen vaihtoehto.
        Vein huoltoon ja pojat pisti piuhat konehuoneen plugiin kiinni ja uudet päivitysohjelmat sisään. Ajelin huollosta pois leveä hymy naamalla!Kyyti todella tasaista ja ei huolen häivää sen jälkeen!

        2 viikkoa takana 1.8 Enjoylla. Uutena vikoja: äänimerkki ei toimi, vakionopeussäädin ei toimi, radion napit ei toimi ratissa. Radion volume kasvaa kun rattia kääntää, eli kuuntele radiota vain suoralla tiellä. Liikkeelle lähdöt vaikeita kuten TM:ssa todettiin. Nyt on uusi piirilevy tilattu rattiin, eli hyvin alkaa Zaffen taival. Softapäivitys pitäneen pyytää samalla kertaa. Vanhassa -00 1.8:ssa oli ongelmia koko auton iän. Alkaa tulla merkin vaihto mieleen.


      • ilmiöitä
        Vesku kirjoitti:

        2 viikkoa takana 1.8 Enjoylla. Uutena vikoja: äänimerkki ei toimi, vakionopeussäädin ei toimi, radion napit ei toimi ratissa. Radion volume kasvaa kun rattia kääntää, eli kuuntele radiota vain suoralla tiellä. Liikkeelle lähdöt vaikeita kuten TM:ssa todettiin. Nyt on uusi piirilevy tilattu rattiin, eli hyvin alkaa Zaffen taival. Softapäivitys pitäneen pyytää samalla kertaa. Vanhassa -00 1.8:ssa oli ongelmia koko auton iän. Alkaa tulla merkin vaihto mieleen.

        Tuon 100 euron vakionopeussäätimen uuden viiksen kun vaihtavat myyjäliikkeessä autoon, niiden pitäis myös kytkeä sen toiminta päälle ohjelmasta. Olisiko jäänyt tekemättä ja vaan viiksi on vaihdettu. Radion volume kuuluukin kai muuttua nopeuden mukaan, ottaakohan se signaalin nyt jostain väärästä paikasta jos piirilevy rikki? Olisiko sulla maanantai-kappale, kun ei muut ole tuollaisia ihmetelleet :-( Ettei olisi esim. saanut kipeää ratin sähköt esim. staattisesta sähköstä, kun myyjäliike on ruuvaillyt sen vakkariviiksen vakion tilalle.


      • päivitettiin?
        Enjoy 1.8 Business Line kirjoitti:

        on jo saatavana moottorinohjaukseen.
        Hankin Zafi -06:n pari kuukautta sitten ja ihmettelin nykivää menoa pienellä kaasulla ajettaessa.Kone sammuili tai käytti virtoja hetken pois päältä pienillä kierroksilla parkkiin ajaessa. Varsinkin pakittaessa ylämäkeen meno oli kuin kengurun kyydissä...Kytkintä ei voi säätää ja tyhjäkäynnin korotus ei ole taloudellinen vaihtoehto.
        Vein huoltoon ja pojat pisti piuhat konehuoneen plugiin kiinni ja uudet päivitysohjelmat sisään. Ajelin huollosta pois leveä hymy naamalla!Kyyti todella tasaista ja ei huolen häivää sen jälkeen!

        Milloin sinulla päivitettiin. En ole huomannut toukokuussa tulleessa uudessa 1.8 mitään tyhjäkäynti - on/off kaasu - liikkeellelähtö ongelmia. Kytkin - moottori yhteistyö pelaa erittäin hyvin, ei sammu ikinä, liikkeelle voi lähteä periaatteessa vaikka kakkosella tai lähes nollakierroksilla. Ei mitään nykimisiä tai TM havaitsemaa tukehtumista liikennevaloissa. Olisivatko saaneet moottorinohjauksen ohjelmabugin korjattua nyt toukokuussa?


      • -06 kytkin
        Enjoy 1.8 Business Line kirjoitti:

        on jo saatavana moottorinohjaukseen.
        Hankin Zafi -06:n pari kuukautta sitten ja ihmettelin nykivää menoa pienellä kaasulla ajettaessa.Kone sammuili tai käytti virtoja hetken pois päältä pienillä kierroksilla parkkiin ajaessa. Varsinkin pakittaessa ylämäkeen meno oli kuin kengurun kyydissä...Kytkintä ei voi säätää ja tyhjäkäynnin korotus ei ole taloudellinen vaihtoehto.
        Vein huoltoon ja pojat pisti piuhat konehuoneen plugiin kiinni ja uudet päivitysohjelmat sisään. Ajelin huollosta pois leveä hymy naamalla!Kyyti todella tasaista ja ei huolen häivää sen jälkeen!

        sama. mutta sillä eroituksella että moottorinohjauksen ohjelmistopäivitys EI poistanut ongelmia. kytkin ravistaa edelleen kostealla säällä aamun ekoissa lähdöissä. Valitin huoltoon, menee koko kytkinpaketti vaihtoon / Opel laatua - on kuulemma samaa vaivaa astrassa.....


        onneksi takuuseen....


      • meidän 06 zafirassa
        -06 kytkin kirjoitti:

        sama. mutta sillä eroituksella että moottorinohjauksen ohjelmistopäivitys EI poistanut ongelmia. kytkin ravistaa edelleen kostealla säällä aamun ekoissa lähdöissä. Valitin huoltoon, menee koko kytkinpaketti vaihtoon / Opel laatua - on kuulemma samaa vaivaa astrassa.....


        onneksi takuuseen....

        kytkinn ravisteli kostealla ilmalla, vaihtoivat takuuseen uuden kytkimen niin vika hävisi, samalla korjattiin ilmastointia kun see "rämisi" paljon oli alussa kaikenlaista, mutta nyt kun ne on kunnossa huoletonta ajoa, joskaan ei kovin taloudellista


      • Jay p
        elektroninen kirjoitti:

        Kaasupoljin kai on elektroninen, eikä kiinni missään. "Löysän kuminauhan" oireen aiheuttanee moottorinohjaus tms. jonne kaasupolkimen asentotieto menee sähköisenä CAN väylää pitkin?. Vai olisiko systeemissä liian pitkä viive siihen kun painat poljinta, ennenkuin asentotieto on tietokoneella? Aikaisemmin joku kommentoi, että 1.8 moottorissa on on/off kaasu ja siksi nykii. Eli olisiko säätimessä virittämistä, joko liian nopea tai liian hidas reagointi polkimen liikkeeseen.

        Opelin 1,8-litraisella moottorilla ajaminen vaatii totuttelua, sillä kone reagoi kaasuun todella ärhäkästi. Kaasun löysääminen vastaavasti saa aikaan moottorijarrutuksen, joten ajaminen voi ainakin alussa olla hyvinkin nykivää.

        OSTAMASSA ZAFIRAA. luo toi linkki. Helpottaa päätoksen teossa. Eli osta Zafira=)
        Niin tein minäki. 2006. 1.8 Hyvin on toiminu, ja hyvä ajaa.
        http://www.iltasanomat.fi/autot/1514829


      • Jay p.-o
        elektroninen kirjoitti:

        Kaasupoljin kai on elektroninen, eikä kiinni missään. "Löysän kuminauhan" oireen aiheuttanee moottorinohjaus tms. jonne kaasupolkimen asentotieto menee sähköisenä CAN väylää pitkin?. Vai olisiko systeemissä liian pitkä viive siihen kun painat poljinta, ennenkuin asentotieto on tietokoneella? Aikaisemmin joku kommentoi, että 1.8 moottorissa on on/off kaasu ja siksi nykii. Eli olisiko säätimessä virittämistä, joko liian nopea tai liian hidas reagointi polkimen liikkeeseen.

        Opelin 1,8-litraisella moottorilla ajaminen vaatii totuttelua, sillä kone reagoi kaasuun todella ärhäkästi. Kaasun löysääminen vastaavasti saa aikaan moottorijarrutuksen, joten ajaminen voi ainakin alussa olla hyvinkin nykivää.

        OSTAMASSA ZAFIRAA. luo toi linkki. Helpottaa päätoksen teossa. Eli osta Zafira=)
        Niin tein minäki. 2006. 1.8 Hyvin on toiminu, ja hyvä ajaa.
        http://www.iltasanomat.fi/autot/1514829


      • Jay q
        elektroninen kirjoitti:

        Kaasupoljin kai on elektroninen, eikä kiinni missään. "Löysän kuminauhan" oireen aiheuttanee moottorinohjaus tms. jonne kaasupolkimen asentotieto menee sähköisenä CAN väylää pitkin?. Vai olisiko systeemissä liian pitkä viive siihen kun painat poljinta, ennenkuin asentotieto on tietokoneella? Aikaisemmin joku kommentoi, että 1.8 moottorissa on on/off kaasu ja siksi nykii. Eli olisiko säätimessä virittämistä, joko liian nopea tai liian hidas reagointi polkimen liikkeeseen.

        Opelin 1,8-litraisella moottorilla ajaminen vaatii totuttelua, sillä kone reagoi kaasuun todella ärhäkästi. Kaasun löysääminen vastaavasti saa aikaan moottorijarrutuksen, joten ajaminen voi ainakin alussa olla hyvinkin nykivää.

        Lue:
        http://www.iltasanomat.fi/autot/1514829


      • Jasiis
        Jay p kirjoitti:

        Opelin 1,8-litraisella moottorilla ajaminen vaatii totuttelua, sillä kone reagoi kaasuun todella ärhäkästi. Kaasun löysääminen vastaavasti saa aikaan moottorijarrutuksen, joten ajaminen voi ainakin alussa olla hyvinkin nykivää.

        OSTAMASSA ZAFIRAA. luo toi linkki. Helpottaa päätoksen teossa. Eli osta Zafira=)
        Niin tein minäki. 2006. 1.8 Hyvin on toiminu, ja hyvä ajaa.
        http://www.iltasanomat.fi/autot/1514829

        Paska laite koko zafira


    • autonomi

      Nyt noin 4 kuukautta ja 5000 km takana CDTI automaatilla. Vikoja ei ole ollut toistaiseksi. Eli pelannut toistaiseksi hyvin. Kovilla pakkasilla kulutus ollut noin 8 l/100 kaupunkiajossa ja maantiellä ehkä noin 7 litraa. Nyt alkaa mennä pidemmillä ajoilla alle 7. Moottorin säteilylämmitin vaihdettu Defan letkulämppäriin joka pelaakin aivan hyvin - säteilylämmitin tuntui tehottomalta.

    • Uusi Opelisti

      Olen ollut 1.8L enjoy Zafiraani. 10500km on takana eikä mitään kipuja ole ollut, hyvin on toiminut.

    • takana

      Autossa kaikki pelaa loistavasti.... paitsi tuo on/off kaasu. Sitä saa ihmetellä miten hiekkatiellä pääsee ylämäestä liikkeelle. Kaksi vaihtoehtoa: moottori sammuu tai runtaisee oikein kunnolla (eikö tässä pitänyt olla sutimisenestojärjestelmä...). Ihan pelästyttää välillä, kun vaan sutii hiekat alustaan. Asfaltilla ei ongelmaa ole, kun voi antaa kunnolla kaasua lähdössä. Onkohan tuo tyyppiominaisuus kytkimessä, vaihteistossa vai moottorissa. Jos se on jälkimmäisessä, pitää toivoa että päivitys tulee moottorinohjausohjelmaan pian ennen talvea. Mahtaako Zafiralla päästä talvikelillä liikkeelle ollenkaan?

      • Zafira kuski 06

        http://www.iltasanomat.fi/autot/1514829
        Luo tuo texti iltasanomatsivu

        Opelin 1,8-litraisella moottorilla ajaminen vaatii totuttelua, sillä kone reagoi kaasuun todella ärhäkästi. Kaasun löysääminen vastaavasti saa aikaan moottorijarrutuksen, joten ajaminen voi ainakin alussa olla hyvinkin nykivää.
        Valinta voi olla vaikea. Polttoaineen kulutus tuskin on ratkaiseva: 15 000 kilometriä ajava joutuisi moottoreiden kulutuslukemien valossa tankkaamaan isompaan koneeseen 90 litraa enemmän vuodessa. Vakuutusmaksut ovat isommalle moottorille noin 150 euroa korkeammat.

        Sen sijaan moottorin hankintahinta voi olla ratkaiseva. Zafira maksaa 1,8-litraisella 2 500 euroa vähemmän. Monelle perheelle se on paljon.


    • dieseli jyrää

      Hyvin menee ,voimaa on mukavasti , kulutus on kohdallaan , eikä mitään häiriöitä ole esiintynyt.
      Dieselissä on vielä sekin etu ,että se ei ihan vähästä sammahtele.

    • ei vikoja

      Ei ensimmäistäkään laatuvikaa eikä muutakaan havaittu 1kk aikana. Pari tuhatta takana. Laadukkaalta tuntuu uusi Zafira. Eikä tuo uusi 1.8 moottori mihinkään kaupunkiajossa sammu, kuten TM väittää. Aika paljon jo kaupungissa ajeltu, eikä kertaakaan sammunut vielä...

    • zafi 1.8

      Takana 11 tuhatta kilometriä.(rek. 2/2006.) Startatessa käynnistyksenesto jää päälle avainta kääntäessä. Starttimoottori ei pyöri. Avain on otettava kokonaan virtalukosta ja yritettävä uudelleen. Tässä vaiheessa yleensä alkaa käynn.eston merkkivalo vilkkua. Starttaa ehkä kolmannella kerralla oikein. Vara-avaimella tekee ihan samaa, joten huoltoon on vietävä.
      Jos auto sammahtaa esim. risteyksessä ja tekee ko. ilmiön, on "hiostava olo" kuljettajalla...
      Onko muilla samaisia ongelmia?

      • __JiiPee__

        itsellä samanlaisia oireita... mistä moinen johtuu? löytykö huollossa vikaa?


    • ryppyilee

      Zafira 1.8, 1,5kk/2000km. Ei vikoja tai valittamista, paitsi nyt vakionopeussäädin. Satunnaisesti ei vakionopeussäädin käynnisty. Napista näpyttelemällä ei tapahdu mitään, tämä tapahtunut 4 kertaa. Esiintynyt liikkeelle lähtiessä vain päivän ensimmäisessä startissa kotipihasta lähdön jälkeen. Kun sammuttaa ja käynnistää auton taas uudelleen, vakkarikin toimii. Voisiko se seota, jos yrittää sitä päälle vielä kun ryyppy on päällä käynnistyksen jälkeen tms.? Onko muilla esiintynyt samaa?

      Vakkariviiksi vaihdettu kaupanpäällisinä vakiovilkun tilalle myyjäliikkeessä ja kytketty ohjelmasta päälle auton luovutushuollossa.

      • jarrua

        Sama ongelma tuon vakkarin kanssa jos lähden liikkeelle enkä ole painanut jarrua kertaakaan ennen vakkarin kytkemistä. Eli jos ei mene päälle niin paina jarrua sen verran että jarruvalo vilahtaa. PS Varo takaa tulevia ;-)


      • tiedosta
        jarrua kirjoitti:

        Sama ongelma tuon vakkarin kanssa jos lähden liikkeelle enkä ole painanut jarrua kertaakaan ennen vakkarin kytkemistä. Eli jos ei mene päälle niin paina jarrua sen verran että jarruvalo vilahtaa. PS Varo takaa tulevia ;-)

        Eipä ollut vika, vaan tarkoituksellinen ominaisuus.


      • Jay p eee

        Kokeile ajaessa painaa vähä jarrua tai kytkintä alas JOS ei nopeudensäätö mene pääle. Sitten toimii. minulla se ainakin on toiminu.
        06 zafira. 1.8


        Jay


    • Zafira 1.8 vm.2006

      Mulla on 2/2006 rekisteröity Zaffe ja seuraavia vikoja olen korjauttanut takuuseen:
      - hanskalokeron kansi -> lukko oli rikki, ei pysynyt kiinni. Vaihdettiin uusi kansi, jonka jälkeen ok.
      - virta-avain -> ei lähteny toisinaan käyntiin, koska käynistykseneston koodin luku ei onnistunut avaimesta. Vaihdettiin uusi avain, jonka jälkeen ok.
      - Kytkin -> ravisti kylmänä liikkeelle lähtiessä. Vaihtoivat kytkinlevyn ja vauhtipyörän, jonka jälkeen ok.

      • T:Sepe

        Moikka mul ja 06 zafira 2.2l koneella.Siinä ihmevika kun antaa pikkusen koneelle kenkää niin menee vara käytölle ja kulkee 50km h.Koetauluun syttyy autonkuva jossa jakari päällä. Eipä korjaamon pojat o löytän vikaa.


    • eka opel

      Ollut uudesta asti eikä mitään mainittavaa. Nyt syttyi luistoneston vikavalo tauluun. Päivitettiin huollossa ja syttyi taas uudelleen hiukan myöhemmin. Onko muilla samoja ongelmia eli mikä lienee syynä? muuten olemme olleet tyytyväisiä autoon. hinta/laatu sopiva ja 4 lapsinen perhe matkustaa hyvin.

    • Opelilla mukavasti

      Vuoden vanha nokivasara alla manuaalilaatikolla.
      Just oli eka huolto 25000 kohdalla. Egr venttiili meni vaihtoon. Loppu nykiminen.

      Muuten on pelannut hyvin ja mukavasti menee. Pitkän aikavälin ajotietokoneen kulutus on 7.1l / 100km. Nollattu viimeksi alkuvuodesta.
      Mielestäni kulutus on hivenen koholla, no eihän tämä toisaalta mikään pikkuauto ole...

      • Zafiraaaa

        2.2 Zafiralla ajettu 90 000 ja ei mitään vikoja. Hieno auto.


    • ongelmaa

      2.2, Vm 2005 65000 km (minulla 1,5 vuotta, 20000 km).
      Takaluukun lukko, olisiko saanut liikaa kosteutta, sillä takaluukku tosiaan kuraantuu valtavasti. Laitoin tuuliohjaimen, joka kyllä parantaa huomattavasti tilannetta.
      Käsijarrun vaijeri jäätyi talvella, meni vaihtoon.
      Muuten auto on toiminut erittäin hyvin ja soveltuu meidän tarpeisiimme.

      • ongelmaa

        Nyt 102 000 km takana. Vasemman etupyörän laakeri meni. Jarrupalat jouduttiin uusimaan, koska alkoivat kulua sylinterin puolelta uhkaavasti. Ulkopuolella kyllä olisi ollut vielä kulutuspintaa runsaasti jäljellä.


    • Jay,..

      82tkm ei vikoja LOISTAVA OPELI ! ! !

      Ja uskon ja toivon että kestää hyvänä ja ehjänä pitkään.
      Loistava tila-auto (7henk)

      Kaikki on hyvää. ajo on mukavaa sekä nautinnolista pitkillä matkoilla.
      Kulutus on OK(näillä bensahinnoilla) n 6-7lit satasella jos ajaa vaikka 120km/h.
      Rauhalisella ajolla jopa 4-5lit/satasella=) (eli taloudellisella ajolla)

      Jay,.

      • Ooppelin oma poika

        Nyt mittarissa 165tkm, itse ajanut niistä 15tkm. Takaoveen täytyi vaihtaa johtosarja kun ei mennyt lukkoon, olis ollut yli 300e:n homma. Muutoin vallanmainio, kulutus ollut n.6l kun en kauheasti kaupungissa aja. Ajotietsikan mukaan pienimmillään 4,5l päässyt 90km/h tasavauhtia maantiellä. Edellinen autoni oli -00 1.8 zafira. Ajoin sillä 280tkm asti, joista itse 100tkm. Mitään normaalista poikkeavaa vikaa ei ollut, kuluvaa osaa välillä vaihdettiin. Oli helppoa ostaa Zafiraan, kokemukset vanhastakin oli hyvät. Tämä uusi tuntuu edeltäjäänsä jämäkämmältä. Lämmityksestä en tiedä vielä onko kuinka kylmä talvella. No sitten webastoa vaan, mutta kassotaan ny eka....


      • Ooppelin oma poika
        Ooppelin oma poika kirjoitti:

        Nyt mittarissa 165tkm, itse ajanut niistä 15tkm. Takaoveen täytyi vaihtaa johtosarja kun ei mennyt lukkoon, olis ollut yli 300e:n homma. Muutoin vallanmainio, kulutus ollut n.6l kun en kauheasti kaupungissa aja. Ajotietsikan mukaan pienimmillään 4,5l päässyt 90km/h tasavauhtia maantiellä. Edellinen autoni oli -00 1.8 zafira. Ajoin sillä 280tkm asti, joista itse 100tkm. Mitään normaalista poikkeavaa vikaa ei ollut, kuluvaa osaa välillä vaihdettiin. Oli helppoa ostaa Zafiraan, kokemukset vanhastakin oli hyvät. Tämä uusi tuntuu edeltäjäänsä jämäkämmältä. Lämmityksestä en tiedä vielä onko kuinka kylmä talvella. No sitten webastoa vaan, mutta kassotaan ny eka....

        Nyt mittarissa 180tkm ja hetki sitten ilmeni uusi vika, takaluukku ei auennut. Vaihdettiin mikrokytkin luukkuun, 100e oli osalla hintaa työt. No heti perään alkoi tehot kadota koneesta, ei toimi yhtään alakierroksilla. Kaasua kun painaa , mitään ei tapahdu ennen kun kierrokset nousee yli 3000rpm. Vika valoa on välillä tuikutellut. Vahva epäilys on että egr venttiili on selvä. Harmittaa koska epäilen sen olevan kalliimman puoleinen homma, torstaina olen viisaampi. Muutoin talvella, nyt varsinkin on ollut kunnon talvi ollut kohtuu lämmin. Lämpenee aika hitaasti mutta lopulta kuitenkin siedettävä yli -20 asteessakin, joksin esim vanha B-mallin Vectra oli paljon lämpöisempi. Eberiä kyselin paikalliselta jälleen myyjältä, 1400 e asennettuna. En ainakaan itse katsonut tarpeelliseksi, hintaan suhteutettuna.


      • Ooppelin oma poika
        Ooppelin oma poika kirjoitti:

        Nyt mittarissa 180tkm ja hetki sitten ilmeni uusi vika, takaluukku ei auennut. Vaihdettiin mikrokytkin luukkuun, 100e oli osalla hintaa työt. No heti perään alkoi tehot kadota koneesta, ei toimi yhtään alakierroksilla. Kaasua kun painaa , mitään ei tapahdu ennen kun kierrokset nousee yli 3000rpm. Vika valoa on välillä tuikutellut. Vahva epäilys on että egr venttiili on selvä. Harmittaa koska epäilen sen olevan kalliimman puoleinen homma, torstaina olen viisaampi. Muutoin talvella, nyt varsinkin on ollut kunnon talvi ollut kohtuu lämmin. Lämpenee aika hitaasti mutta lopulta kuitenkin siedettävä yli -20 asteessakin, joksin esim vanha B-mallin Vectra oli paljon lämpöisempi. Eberiä kyselin paikalliselta jälleen myyjältä, 1400 e asennettuna. En ainakaan itse katsonut tarpeelliseksi, hintaan suhteutettuna.

        Viitaten ed. 4.01.09 lähettämääni viestiin oli vika diagnoosi oikea, mutta kuinka oikein kävikään: No niin, kasvot käsille! Vika korjaantui 3:n kilometrin ajaksi! Vikakoodit p0622 laturin f-napa häiriö, p1901 paine-erotunnistin ja p0400 egr virtaus. EGR-venttiilivaihdettiin, osan hinta 148,16e tiiviste 2,22 e työt 1 kpl. Lähdin liikkeen pihasta ajelemaan kotia päin, kone toimi taas niin kuin pitikin, kunnes 3 km jälkeen syttyi iloinen ystävä jakoavaimen kuva tauluun! Kaasua kun koitti antaa ei mitään tapahtunut, kierrokset eivät nousseet ja kone puutui. Sammutin pelit, ja uusi yritys. Sama meininki jatkui joten ei muuta kuin auto takaisin korjaamolle. Onkohan nyt niin että jotain sähköissä perseellään, hajoittaa egr:n heti kättelyssä? Kassotaan lisää, mitä tapahtuu, mielenkiintoista.....


      • Förd
        Ooppelin oma poika kirjoitti:

        Viitaten ed. 4.01.09 lähettämääni viestiin oli vika diagnoosi oikea, mutta kuinka oikein kävikään: No niin, kasvot käsille! Vika korjaantui 3:n kilometrin ajaksi! Vikakoodit p0622 laturin f-napa häiriö, p1901 paine-erotunnistin ja p0400 egr virtaus. EGR-venttiilivaihdettiin, osan hinta 148,16e tiiviste 2,22 e työt 1 kpl. Lähdin liikkeen pihasta ajelemaan kotia päin, kone toimi taas niin kuin pitikin, kunnes 3 km jälkeen syttyi iloinen ystävä jakoavaimen kuva tauluun! Kaasua kun koitti antaa ei mitään tapahtunut, kierrokset eivät nousseet ja kone puutui. Sammutin pelit, ja uusi yritys. Sama meininki jatkui joten ei muuta kuin auto takaisin korjaamolle. Onkohan nyt niin että jotain sähköissä perseellään, hajoittaa egr:n heti kättelyssä? Kassotaan lisää, mitä tapahtuu, mielenkiintoista.....

        No, miten kävi, vaihdoitko jo Fordiin?


      • ooppelin oma poika
        Förd kirjoitti:

        No, miten kävi, vaihdoitko jo Fordiin?

        Hiukkassuodatin siellä oli tukossa, ei lähtenyt regenerointi käyntiin. Korjaamolla saivat sen toimimaan, joten nou hätä. Ilmeisesti egr ollut ehjä kokoajan. Paine-erotunnistin vaihdettiin ja nyt toimii taas hyvin.


      • zafiraa ostamassa
        ooppelin oma poika kirjoitti:

        Hiukkassuodatin siellä oli tukossa, ei lähtenyt regenerointi käyntiin. Korjaamolla saivat sen toimimaan, joten nou hätä. Ilmeisesti egr ollut ehjä kokoajan. Paine-erotunnistin vaihdettiin ja nyt toimii taas hyvin.

        Onko zafirassa mitään uusia vikoja ilmennyt?


      • zaffeB
        zafiraa ostamassa kirjoitti:

        Onko zafirassa mitään uusia vikoja ilmennyt?

        Rattitietokoneyksikkö/ajonestohäiriö (tietokoneyksikön vaihto Opel jatkettuun takuuseen), kytkin ravistaa (1.8 bensakone, korjaus takuuaikana Opelin piikkiin), huohotin jäätyi (korjaus Opelin jatkettuun takuuseen, parannettu kaasuläppäkotelo ja letkut), hanskalokero vaihdettu, takajarrujen sisempi pala laahaa (palat loppuun, kulutusosa -> palojen ja levyjen vaihto omistajan kustannuksella). Takaoven sähkökaapelit katkeavat (materiaalivika, uusi oikeanpituinen silikonijohtosarja Opel piikkiin)

        Jos käytettyä olet hommaamassa, niin kannattanee varmistaa että kytkin on vaihdettu (vain 1.8 kone, ei kaikissa yksilöissä) tai testata lähtöä syyskelillä kosteana aamuna. Ja jos huohotin on jäätynyt, niin onko huohotinjärjistelmä uusittu. Ja onko ollut satunnaista ongelmaa ajonestolaitteen kanssa ja onko yksikkö vaihdettu. Ja onko takaoven kaapelit jo vaihdettu (todennäköisesti vasen takaovi). Uusissa nämä lapsentaudit lienee jo korjattu.


      • zafiraa ostamassa
        zaffeB kirjoitti:

        Rattitietokoneyksikkö/ajonestohäiriö (tietokoneyksikön vaihto Opel jatkettuun takuuseen), kytkin ravistaa (1.8 bensakone, korjaus takuuaikana Opelin piikkiin), huohotin jäätyi (korjaus Opelin jatkettuun takuuseen, parannettu kaasuläppäkotelo ja letkut), hanskalokero vaihdettu, takajarrujen sisempi pala laahaa (palat loppuun, kulutusosa -> palojen ja levyjen vaihto omistajan kustannuksella). Takaoven sähkökaapelit katkeavat (materiaalivika, uusi oikeanpituinen silikonijohtosarja Opel piikkiin)

        Jos käytettyä olet hommaamassa, niin kannattanee varmistaa että kytkin on vaihdettu (vain 1.8 kone, ei kaikissa yksilöissä) tai testata lähtöä syyskelillä kosteana aamuna. Ja jos huohotin on jäätynyt, niin onko huohotinjärjistelmä uusittu. Ja onko ollut satunnaista ongelmaa ajonestolaitteen kanssa ja onko yksikkö vaihdettu. Ja onko takaoven kaapelit jo vaihdettu (todennäköisesti vasen takaovi). Uusissa nämä lapsentaudit lienee jo korjattu.

        Moi, muutamaa 06 zafiraa katellu ja molemmissa sama vika pinnoissa eli ovien maalipinta lohkeilee siitä alareunan kitin päältä. Onkom muilla tällaisia kokemuksia?


      • ooppelin oma poika
        zafiraa ostamassa kirjoitti:

        Moi, muutamaa 06 zafiraa katellu ja molemmissa sama vika pinnoissa eli ovien maalipinta lohkeilee siitä alareunan kitin päältä. Onkom muilla tällaisia kokemuksia?

        Ei ainakaan omassa tullut vastaan tuollaista maali hommaa. Muutoin auto pelannut taas 2kk edellisen remontin jälkeen ongelmitta. Keskikulutus on noussut, kun kylmää on riittänyt suht maltillisesti reilun litran/100km, 6,5-7,0l paikkeille.


      • norost
        zafiraa ostamassa kirjoitti:

        Moi, muutamaa 06 zafiraa katellu ja molemmissa sama vika pinnoissa eli ovien maalipinta lohkeilee siitä alareunan kitin päältä. Onkom muilla tällaisia kokemuksia?

        Takaovien maalauksen kanssa on ongelmia vain kulmissa, jotka lapset kolauttaa autotallin seinään tai minne kulloinkin. Maalikynällä kannattaa paikkailla kolhut. Uusi Zafira sai lähes täydet pisteet ruostesuojatestissä eikä sen osalta moitittavaa juuri löytynyt.

        http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=139


      • jottanäinmeillä
        norost kirjoitti:

        Takaovien maalauksen kanssa on ongelmia vain kulmissa, jotka lapset kolauttaa autotallin seinään tai minne kulloinkin. Maalikynällä kannattaa paikkailla kolhut. Uusi Zafira sai lähes täydet pisteet ruostesuojatestissä eikä sen osalta moitittavaa juuri löytynyt.

        http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=139

        Sen verran pitää kommentoida, että omassa -06 zafirassa on vasemmassa takaovessa alareunassa ruostetta. En tiedä mistä on saanut alkunsa, mutta maali kupruilee jo melkoisesti. Pikkaisen ahistaa, kun alle 4-vuotiaan kanssa täytyy jo taistella ruosteen kanssa. Takaluukun alareuna epäilyttää myös.


      • Man of Hell----Opel
        jottanäinmeillä kirjoitti:

        Sen verran pitää kommentoida, että omassa -06 zafirassa on vasemmassa takaovessa alareunassa ruostetta. En tiedä mistä on saanut alkunsa, mutta maali kupruilee jo melkoisesti. Pikkaisen ahistaa, kun alle 4-vuotiaan kanssa täytyy jo taistella ruosteen kanssa. Takaluukun alareuna epäilyttää myös.

        Omassa Zafirassa vm.06 (kahta päivää vaille 07) meni 142 000 km kohdalla Nokka-akselin hammaspyörät. Koneesta alkoi kuulua ensin tyhjäkäynnillä ajoittaista kilkatusta ja lopulta alle 3000 kierroksissa jatkuvaa kilkatusta. Tyyppivika tuntuu olevan koska palstojen perusteella monilta mennyt.

        Venttiilikopan tiiviste vuodot yleisiä.


      • oo
        Man of Hell----Opel kirjoitti:

        Omassa Zafirassa vm.06 (kahta päivää vaille 07) meni 142 000 km kohdalla Nokka-akselin hammaspyörät. Koneesta alkoi kuulua ensin tyhjäkäynnillä ajoittaista kilkatusta ja lopulta alle 3000 kierroksissa jatkuvaa kilkatusta. Tyyppivika tuntuu olevan koska palstojen perusteella monilta mennyt.

        Venttiilikopan tiiviste vuodot yleisiä.

        soititko maahantuojalle?korvasiko kukaan?ittellä 122000 km ja pyörät sökönä.jakohihnan vaihtoväli 150000 joten johonkin valitan ja kovaa.huollot ok mut pitäs sen kestää vähän kauvemmin,vai???


      • se vaihtoväli
        oo kirjoitti:

        soititko maahantuojalle?korvasiko kukaan?ittellä 122000 km ja pyörät sökönä.jakohihnan vaihtoväli 150000 joten johonkin valitan ja kovaa.huollot ok mut pitäs sen kestää vähän kauvemmin,vai???

        150000km tai 4 vuotta, tuliko vuodet täyteen?


      • Man of Hell---Opel
        oo kirjoitti:

        soititko maahantuojalle?korvasiko kukaan?ittellä 122000 km ja pyörät sökönä.jakohihnan vaihtoväli 150000 joten johonkin valitan ja kovaa.huollot ok mut pitäs sen kestää vähän kauvemmin,vai???

        sori hidas vastaus:

        Maahantuojan vastaus oli että vie Opel-viralliskorjaamolle ja katsotaan sitten asiaa.
        Totesivat myös että aika paljonhan tuo on ajettu joten mennään tapauskohtaisesti.
        Virallsikorjaamolle olisi ollut 2-3 viikon jonot silloin ja ilman autoa kun en voinut olla korjautin omaan piikkiin.

        Marraskuussa kärähti sytytin boksi. Hinta 220€ työt.

        Halpaa ajoa : ))))))))))))))))))))))))


    • Kuljettaja omistaja

      nyt mittarissa 360 ,000 km vm 2003 ja ajanut uudesta asti pääosin itse. Tosiaan normaalista poikkeavia vikoja ei ole ollut ja on palvellut hienosti. Tavis kuluvat osat on vaihdeltu ja huollettu hyvin. Nyt esikertaa on tuuletin herennyt toimimasta joten vika lienee siinä vastuksessa ja nopeudesäätimessä. Eli edelleen keräillään kilometrejä kun moinen pysähdys on jes. Eli tyytyväinen olen .

    • vdytfujjh

      Eli nyt on 60 000km mittarissa. ikää 2,5 vuotta.

      Viat tähän mennessä:

      EGR venttiili vaihdettu takuuseen kaksi kertaa.
      Kuskinoven lasin tiiviste kitisi vaihdettiin uuteen.
      Kuskinpuolen peilin lämmityselemetti vaihdettu.

      Siinäpä ne.

      • speidelle

        Kuinka luotettava on automaatti? Paljonko kuluttaa teillä, koneeksi tulee harkitsen 1.9Cdti:tä. Kertokaa muutenki lisää kokemuksia tästä B-Zafirasta.


      • O' pelisti
        speidelle kirjoitti:

        Kuinka luotettava on automaatti? Paljonko kuluttaa teillä, koneeksi tulee harkitsen 1.9Cdti:tä. Kertokaa muutenki lisää kokemuksia tästä B-Zafirasta.

        ettei kukaan valita takaluukun jäätyvästä aukaisukahvasta! Minulla on ollut -05 Astara ja nyt on samaa vuosimallia oleva Zafira. Molemmissa tapauksissa takaluukun kahva jäätyi, koska sen kumilärtsykkä/mikrokytkinviritelmän suunnittelija on ilmeisen jälkeenjäänyt, koska ei tajua että auton perässä pyörii koko ajan vesi joka pyrkii jokaiseen rakoseen ja Suomessa on talvella pakkasta.
        Kahdella ystävälläni on ollut 06- ja 06 Astroissaan sama vika. Ne korjataan kyllä takuuseen, mutta autoliikkeen huoltopäälliköt ihmettelevät "no onpas outo vika eikä ole koskaan aikaisemmin tullut vastaan”, kun taas asentajat sanovat että niitä pitää korjata jatkuvasti pakkastalvina.
        Tein ilmoituksen maahantuojalle pari kuukautta siten, sain vastauksen että asia on kerrottu tehtaalle. Asia ei ole edennyt. Sen sijaan kylläkin hyvin toimiva äänimerkin kytkin on pyydetty tarkastukseen. Se onkin todella elintärkeä laite. Jos takaluukkua ei saa auki lukon jäätymisen vuoksi, niin voi ainakin soittaa torvea vitutuksen vallassa kun tavaratilassa on
        perunasäkki, ulkona pakkasta 20 astetta. Älä ala neuvoa että ”kaada takapenkin selkänoja ja ota se säkki sivuoven kautta”. Mitä varten autossa on sitten takaluukku?
        Mikä kumma suomalaisia auton omistajia vaivaa: Kun auto ei toimi niin kuin pitäisi niin pitää olla nöyränä ja viedä se korjaamolle jossa ylimieliset huoltopäälliköt katselevat kalenteriaan kuin joku Saddam. Kun auto lopulta saadaan kuntoon, niin pitää olla kiitollinen ja onnellinen. Ja ennen kaikkea: Ei saa kertoa kenellekään autonsa vioista ettei menetä kasvojaan.
        Minulla on hieman kokemusta, ollut 10 Opelia ja kakissa on ollut paljon sähkövikoja jotka aiheutuvat Suomen suolavedestä ja pakkasista. Muuten ne toimivat kuten Sakasa Mossen pitääkin.


    • zaffe 1.8 -06 100tkm

      Zafira -06 1.8/140hv 100.000km rikki ja hyvin pelaa taas välillä. Aluksi kaikki mahdolliset tyyppiviat kytkinpaketin vaihdosta ainakin kolmeen sim-modulin vaihtoon ( ajonestolaite) ja stefan vaihtoon (huohotin jäätyi kaasuläppäkotelo-huohotin systeemin suunnitteluvirheen vuoksi ja heitti öljyt stefan välistä pakkasella ulos). Jatkettu takuu pelannut 4v ikään asti, eli opel kyllä hoitaa tyyppiviat kuntoon virallisen takuun päätyttyäkin.

      Kytkimen vaihdon jälkeen aluksi autolehtiä myöten haukuttu on-off kaasu/kytkin on historiaa. Ajella voi pelkällä tyhjäkäynnillä eikä autoa saa sammumaan enää millään keinoin. Kaikki toistaiseksi mallillaan, ei ruostetta tms. Seuraavaksi odotellaan koska pääsee vääntämään kättä jakohihnan vaihdosta, vaihto kuulemma tuskin menee huolto-ohjelman 150.000km asti. Moottori kyllä jo kilkattelee (liekö jakopään laakerit), mutta niin se on kilkattanut jo kauan. Katsellaan kuitenkin menisikö välin 4-6 vuotta täysin viatta ettei tarvisi testata takuun jatkuvuutta enää 4v jälkeen....

    • lux et origo

      Zafiran ostoa harkitsevalle haluaisin hieman avautua omista kokemuksistani, Ostin 1.9 diesel Zafiran (vm 2007, aj. 155 tkm.) 3/10. Tässä saldoa kuluneelta vuodelta (nyt mittarissa 181tkm):

      - ilmastointi rikki (kenno tohjona)
      - kallistuksen vakaaja kolisee alustassa (korjattu 2 kertaa)
      - takaoven johtosarja uusittu, ovi ei mennyt lukkoon
      - takaluukun pelti kupilii (ruoste puskee läpi sisältä, ei kiveniskemästä), muutenkin maali kestää heikosti iskemiä
      - EGR-venttiili tohjona, vaihdettiin
      - hiukkassuodattimen paineanturin tunnistimen toimintahäiriö, vaihdettiin lopulta kun softan päivitys ja liimaus ei tuottanut haluttua tulosta
      - laturin puola resonoi, vaihtoon
      - laturin valo palaa, auto taas pajalla, ilmeisesti laturi sökö

      Lisäksi normaalia kuluvaa osaa kuten jarrulevyt ja -palat.

      Halvasta autosta 15 900e tulikin vuoden aikana aika kallis. Seuraava merkki ei ole Opel.

      • Kertakokeilu

        Pihalla, ja pajalla, 1,9 CDTI -07. Ajettu ~180 tkm ja seuraavaa riemua on ollut:

        - Ilmastointilaitteen kenno vaihdettu => rämisee irti
        - Automaattilaatikko vaihtaa joskus reippaasti nykäisten => öljyjen vaihdolla parantunut
        - Laturi vaihdettu
        - Takaa rekkarin valojen navat piti uusia
        - Ruostuu vasemman takaoven alareunasta listan alta
        - Häiriökoodi taulussa => pajalle => oikean takajarrun ABS-liittimessä jäähdytysnestettä. Näin sanoivat merkkikorjaamolla, mitenhän on mahdollista
        - EGR-venttiili vaihdettu
        - Ihme räminöitä ja kolinoita
        - Maalit ja massat häviää etuovien alta kynnyskotelosta
        - Lähtee käyntiin jos haluaa => avaimet pois ja uusi yritys
        - Hävittää yön aikana sähköt akusta, tämä viimeisin riesa.

        Nicht lieben diesem Auto.


      • Fehler-Diagnose
        Kertakokeilu kirjoitti:

        Pihalla, ja pajalla, 1,9 CDTI -07. Ajettu ~180 tkm ja seuraavaa riemua on ollut:

        - Ilmastointilaitteen kenno vaihdettu => rämisee irti
        - Automaattilaatikko vaihtaa joskus reippaasti nykäisten => öljyjen vaihdolla parantunut
        - Laturi vaihdettu
        - Takaa rekkarin valojen navat piti uusia
        - Ruostuu vasemman takaoven alareunasta listan alta
        - Häiriökoodi taulussa => pajalle => oikean takajarrun ABS-liittimessä jäähdytysnestettä. Näin sanoivat merkkikorjaamolla, mitenhän on mahdollista
        - EGR-venttiili vaihdettu
        - Ihme räminöitä ja kolinoita
        - Maalit ja massat häviää etuovien alta kynnyskotelosta
        - Lähtee käyntiin jos haluaa => avaimet pois ja uusi yritys
        - Hävittää yön aikana sähköt akusta, tämä viimeisin riesa.

        Nicht lieben diesem Auto.

        Der Fehler ist zwischen dem Fahrrad und dem Sitzt. Donnerwetter!


      • Jatkettu takuu

        Kommentiksi "lux et origo" (takaoven johtosarja uusittu, ovi ei mennyt lukkoon):

        Uuden auton sähköjohdon oletettu kestoikä ei ole 3 vuotta. Kyseessä on tuotteessa oleva valmistusvirhe. Ostajan tulee olettaa, että sähköjohto ei normaalikäytössä katkea poikki 3-4 vuoden ikäisenä. Minulle Opel vaihtoi vm. 2006 Zaffeen takaoven johtosarjan lähes 4 vuotiaana. Huoltoliike ei sitä tee tietenkään omasta aloitteestaan, mutta jatketun takuun kysely lähti Ruotsiin pyydettäessä ja sieltä tuli päätös päivässä.

        Opel on näissä erittäin joustava ainakin niissä tapauksissa, joissa he tiedostavat kyseessä olevan suunnitteluvirhe. Sanoisin ilmastoinnin kennon rikkoontumisen olevan myös tuotevirhe, olettaen ettei ulkoisesti näy rikkoontumisen merkkejä (sepelinpala tms.) Kolme vuotiaana voisi olettaa saavan noin 50% alennuksen (koska saat uuden tilalle).


    • 1.9 CDTI 88kw 2009

      ajettu 25000km ei mitään vikoja ole ollut, hyvin toimii.

      • ajOpeli

        Sama juttu, ajanut 30.000 täysin ongelmitta, turhaan tojoterot täällä mollaavat.


    • Obelix Felix Zafirix

      Zafiran vuosimalleihin 2005-09 on hyvä Haynesin korjaus- ja huolto-opas, sen saa halvalla esim. http://www.ago.fi tai vielä halvemmalla kirjastosta.

      Jos käytetyn ostaa, vikoja ja häiriöitä on yleensä aina tiedossa, mitä enemmän ajettu, sitä enemmän vikoja. Auton huoltotyöt kandee tehdä itse omien taitojen mukaan ja teettää muut työt jossakin muualla kuin merkkikorjaamossa, esimerkiksi AD- tai Autoasi, paikkakunnasta riippuen.

      Oma on ollut uudesta saakka, eikä ongelmaa ole ollut. Aika turhalta tuntuu parjata autoa, jos vikoja tulee oman tai edellisten omistajien huolimattomuuden ja välinpitämättömyyden takia.

    • ooppelimies

      Toimii moitteetta tuonne ~150tkm asti, sitten pelkkää vikaa vian perään, kaikkea mahdollista rikki ja hajalla... Ei ole edes kaikkea jaksanut korjata kun ei vaikuta kulkemiseen vaan on kosmeettista...

      vm. 2006, 1.9 cdti ajettu reilu 200tkm

      Vikalistaa:

      - CIM moduli vikakoodia herjaa ja välillä ei lähde yrittämään käyntiin vaan vaatii muutaan yrityksen ennekuin starttaa... pitäs kai se moduli vaihtaa ko jaksais...
      - Hansikaslokero ei pysy kiinni
      - Oven alareunan tiivisteet irronneet
      - Ruostetta tiivisteen alla ja etuhelmoissa
      - Rekisterikilven valot ei toimi
      - Iskarin yläpään laakerit paukkuu
      - Kaasuläppäanturin vikakoodia herjailee aina välillä...
      - Takajarrut vikisee ajossa... kait pitäs jaksaa vaihtaa levyt tms...

      - Hiukkasloukku vaihdettu (n. 2000e osa työt)
      - Turbo vaihdettu (n. 1200e työt)
      - EGR vaihdettu (n. 250e työ)
      - Iskarin yläpään laakereita vaihdeltu...
      - Koiranluita vaihdeltu...
      - Kaasuläppää korjailtu (puhdistus liitosten uudelleen juotto)

      Muuten ihan hyvä ajella ja tilavahko auto. En silti suosittele kenellekkään varsinkaan käytettynä. Uutena ja takuu voimassa menee vielä

      t:ex-opelisti

      • ooppelimies

        Aini, laturi tietty kans vaihdettu... n. 600 töineen... tyyppivika tietenkin :P

        t:ex-opelisti


      • mukava ajOpeli
        ooppelimies kirjoitti:

        Aini, laturi tietty kans vaihdettu... n. 600 töineen... tyyppivika tietenkin :P

        t:ex-opelisti

        Kannattaisi ostaa tuo Haynesin huoltokirja. Jos ihan pikkuisen viittsisit autoasi hoitaa, vaihtaa silloin tällöin öljyt, tarkistaa nestemäärät jne., autosi pysyisi ihan moitteettomassa kunnossa. Totta kai esimerkiksi oven alareunan tiivisteet repeilevät, jos suljet oven satella ja sitten väkisin revit sen auki pakkasella - niin käy kaikissa muissakin autoissa. Ne tiivisteet voi vetäistä vaikka paperinenäliinalla kuiviksi, jos pakkasia tulossa. Pikkuisen voisi käyttää omia aivojaan näissä asioissa, jos siellä korvien välissä jotain on :)


    • ooppelin oma poika

      Kirjoittelin tuossa aiemmin (2.vuotta sitten) kuulumisiani 1.9 CDTI:stä vm.-06. Silloin oli propleemia kun hiukkassuodatin ei meinannut puhdistua. Nyt sen jälkeen ajeltukin taas 60tkm (yht.240tkm.) eikä ole mitään merkittäviä vikoja matkan varrelle tullut parit polttimot vaihdettu, huollot tehty ja leima laakista.... Tuossa joku kertoi oven alaosan tiivisteestä, joka menee kynnyskotelon päällä. Itsellä kanssa ne alkanut repsottelemaan eikä meinaa pysyä paikoillaan. Lisäksi takavalojen ympioihin kerääntyy vettä, (ei siis pelkkää kosteutta). Ne vois kanssa vaihdella tuossa.... Mutta hyvin mennyt, kertoilen taas kun kilometriä karttuu.

    • kohta vaihdetaan

      -06 tdi zafirassani ajettu 220tkm,takaluukussa kolme selvää ruostejälkeä peukalon kynnen kokoista,helmassa kiinni olevat tiivisteet repsottaa,alla ruostetta.laturi remontti justiin tehty (600€) ja jakoavain/auto merkkivalo palaa koko ajan,mutta kaikki toimii

    • Seuraavakin Zafira

      241tkm ajeltu -06 1.cdti:llä. Laturi, takaoviin johtosarjat, takaluukun mikrokytin, 2x egr venttiiliä, kerran Pdf elvytetty samalla vaihettiin ko.osaan paineanturi (ettei enään tukkiintuisi). Leimalla kävin, ei mitään huomautettavaa. Alustassa jarrulevyjä ja kallistuksenvakaimen päitä lukuunottamatta alkuperäiset osat! Ei maalivaurioita tai ruosteongelmia, huollettu vaan ja ajettu. Ei mitään valittamista ko. autosta. Omassa ainakin ajotieturi näyttää n.0,4l/100km liian pientä. Keskikulutus omassa seka-ajossa manuaalia askilla ollut täten 6,4l/100km.

    • ooppelizafira

      Vm. 2006-2009 1.8/140hv ecotec bensamoottorissa on vialliset jakopään nokkapyörät. Jollakin ne kestää 40000 ja jollain 100000. Itsellä vaihdettiin nokkapyörät 6 vuoden ikäisenä ja jakopään remontti meni Opelin maksettavaksi (jatkettu takuu eli kuluttajasuojan mukainen virhevastuu vähintään 5 vuoden ikään asti).

      Jos sinulla on 2006-2009 välillä oleva 1.8 bensamoottori, niin kuuntele erittäin tarkkaan käynnistyksen yhteydessä moottorin ääntä. Jos moottori raksuttaa ensimmäisen minuutin, on nokkapyörät kuluneet ja ajoituksen säätövara ei enää toimi. Jos jatkat ajamista, tulee lopulta kansi ja venttiliremontti. Opel huolto tietää vian ja osaa korvakuulolta tuon korjata, mutta vaatii todella kovaa vaatimista asiakkaalta korjata se ennen lopullista hajoamista ellei sitten ole jo jakopää sökö.

      Opel huoltoa on ohjeistettu vaihtamaan molemmat nokkapyörät uusittuihin, jos asiakas valittaa käynnistyksen jälkeen olevaa moottorin poikkeavaa ääntä. Näitä tapauksia on Saksassa paljon ja tietoa löytyy mm. saksalaisilta nettisivuilta.

      • näitä VVT moduuleja

        hajoaa runsaasti ja ensi oireita ovat käynnistyksen jälkeinen naputteleva ääni jakopäästä, dieselmäinen käynti tai nakutuksen kaltainen koneesta matalilla kierroksilla vedätettäessä. Joten autokaupoilla kannattaa vaatia käynnistämään kone ulkona kylmänä sekä kuunnella sivusta auton kiihdytys/liikkeelle lähteminen. Samaa bensa konetta löytyy GM:n yhteistyökuvioiden kautta myös muista merkeistäkin, ainakin Fiat Croma 1.8. Ooppeli-foorumilta löytyy lisää ja Youtube:ssa on videoita Astra ja Vectra C kalinoista. Nokkapyörän hinta 200-250 eur/kpl päälle jakopään työt.


    • Approbatur

      -06 (rek. -05) 1.8 bensa, ajettu 160 000km. Ollut minulla 4½ vuotta/85 000km. Vikoja: perinteiset kallistuksenvakaajan päät, takaluukun pumppu, takaluukun mikrokytkimen olen kerran purkanut itse (oli vaan ***kanen ja napsahtanut paikaltaan), takaoven johdotus, takaiskarit uusittu ja viimeisimpänä ilmastoinnin kompura kosahti. Alkuaikoina satunnaisia sähköhässäköitä etenkin talvella - hävinneet kuitenkin mystisesti iän myötä (paranee kuin viini?).

      Aika normisettiä vuosiin ja kilometreihin suhteutettuna? Tuo ilmastointi tietysti vähän ottaa päähän, kun oli kalliimpi remontti. Ruostetta ainoastaan takaluukussa kolhujen kohdalla.

    • Seuraavakin Zafira

      Jaaha. Melkein vuosi ja 24tkm lisää tupsahtanut sitten viime kirjoitteluni. -06 cdtillä nyt omassa käytössä takana 4v. ja 110tkm, kokonaisuudessa autolla ajettu 264tkm. Sivupeili irtosi pikapesussa, liimattu kiinni. Kallistuksenvakaajanpäät alkoi kolista, vaihdettu. Joka toinen vuosi ne saa uusia. Alkuperäiset iskarit tuli juuri vaihdettua uusiin. Ei ne vieläkään loppu olleet mutta tanakammaksi auto hieman muuttui. Katsatsastamassa tuli tänään käytyä, ei huomautettavaa tälläkään kertaa, k-arvo oli 0,21... Ei siis mitään ihmeitä, palaan asiaan vuoden päästä....

      • OPC Zafira CDTI -08

        OPC Zafira CDTI -08 ajettu n. 120tkm. Egr vaihdettiin n. 80tkm:ssa ja vasemman takaoven johtosarjaa on myös korjailtu. Letkulämmitin vaihdettiin säteilylämmittimen tilalle.
        Moottoriohjauksen vikavalo syttyi vuodenvaihteen jälkeen ja diagnoosi oli että paineanturi ei toimi. Anturin vaihdossa huomattiin, että anturille menevä letku, hiukkassuodattimen vierestä, on poikki. Vaihdettiin molemmat.
        Muutaman päivän jälkeen valo syttyi uudelleen. Ajelin autolla, hiukan huolissani kalliimmasta remontista, mutta kuitenkin ilman ongelmia yli 2000km. Nyt letku oli mennyt poikki paineanturin päästä... ihmetyttää, vaikka tuo anturin letku oli poikki, niin silti auto poltti hiukkassuodatinta niinkuin ennenkin!


      • ooppelin omapoika
        OPC Zafira CDTI -08 kirjoitti:

        OPC Zafira CDTI -08 ajettu n. 120tkm. Egr vaihdettiin n. 80tkm:ssa ja vasemman takaoven johtosarjaa on myös korjailtu. Letkulämmitin vaihdettiin säteilylämmittimen tilalle.
        Moottoriohjauksen vikavalo syttyi vuodenvaihteen jälkeen ja diagnoosi oli että paineanturi ei toimi. Anturin vaihdossa huomattiin, että anturille menevä letku, hiukkassuodattimen vierestä, on poikki. Vaihdettiin molemmat.
        Muutaman päivän jälkeen valo syttyi uudelleen. Ajelin autolla, hiukan huolissani kalliimmasta remontista, mutta kuitenkin ilman ongelmia yli 2000km. Nyt letku oli mennyt poikki paineanturin päästä... ihmetyttää, vaikka tuo anturin letku oli poikki, niin silti auto poltti hiukkassuodatinta niinkuin ennenkin!

        Ihan sama kuvio oli omassakin -06 Zafirassa, letkurikki, paineanturi vaihdettiin ja egr venttiili. Tämä 175tkm kohdalla, nyt 264tkm ja toiminut edelleen, kop, kop.


    • Neljättä miettivä

      Kolmas Zafira 1,8 nyt 180000 ajettu, määräaikaishuollot tehty. Paras kolmesta, täysin viaton. Tehokkaampi olisi tietysti mukava, mutta 6 ja V8:t tulivat sakkojen takia kalliiksi.

      • Sahviira

        Kaikki Zafirat on varmatoimisia kiesejä.


    • jo toinen opel

      OPC Zafira CDTI -08 ajettu 94000 km ja meni vaihdelaatikko. Onneksi Autorasti Ylivieskasta tuli auton myyjänä hieman takuumaksajaksi.
      Vaihdelaatikossa rupesi laakerit ääntelemään ja siksi pantiin se vaihtoon. Autolla suht vähän ajettu silti vahidelaatikko ei kestänyt. Kuulin että sama 6-vaihteinen laatikko on useilla merkeillä käytössä. Epäilyksi on heitetty että autolla on jurruutettu pienillä kierroksilla ja isolla vaihteella polttoainetta säästäen. Tällöin laaatikon voitelu ei pelaa. Eipä muuta moitittavaa Zafirassa.

      • Zafi Risti

        Mulla oli 2006-mallinen 1.8 manuaalivaihteilla. Ajelin sillä ilman ongelmia 130 tuhatta. Se ecotec-moottori opettelutti, että oppi käyttämään kaasua. Bensaa meni keskimäärin 8 litraa. Tosin ilmastointilaitten lauhdutin simahti kerran. Tietenkin helteellä. Ja osaa odoteltiin Itävallasta viikko. Sitten etsin samanmerkkisen ja samaa vuosimallia olevan 1.9 dieselin automaattilaatikolla. Sillä oli ajeltu noin 120 tuhatta.Ostin siihen heti alussa uuden Varta-akun. Noin vuden ajelun jälkeen, viime talven alku meni latauksen ja akun kanssa vehkeillessä. Akkukauppias väitti takuun alaisen akun hajonneen liian alhaisesta latauksesta, OIpel-huollon viisaat sanoivat että lataus oli riittävä. Vaihtoivat kuitenkin uuden laturin ja akun välisen piuhan. Uusi akku autoon vaihdettiin helmikuussa. Nyt auto on korjaamolla. Laturi lakkasi toimimasta ja lähes kaikki muukin, kuten ohjaustehostin, vaikka latasin akun täyteen verkkolaturilla. Eli jos laturi simahtaa niin matka katkeaa heti. Tehostin ei toimi akulla.
        Huomasin nettiä selamalla että kyseisen vuosimallin dieselzafiroissa on ollut erityisen paljon laturivikoja. Että semmosta.


    • opelistiksikö

      nostetaampa vanhaa ketjua, opel zafira 1.9cdti autom ja mittarissa n.366tkm, toimii kaikinpuolin kuin unelma. alapallot alkaa olla vaihtokunnossa, mutta taidan vaihtaa tukivarret kokonaisuudessaan kun on noita kissoja jo mittarissa. laatikko vaihtaa todella hienosti, hyvällä pidolla pääsee pitkälle :)

    • Olen tyytyväinen

      vm. 2009 Opel Zafira 1.9 cdti ajettu 82tkm, kuljettajan istuimen lämmytys rikki (ollut 2 vuotta), en ole korjauttanut, kuuluukohan vielä "takuun/virhevastuun" piikkiin, eikös tuota vikaa ole ollut muissakin Opeleissa, auto on toiminut ihan moitteettomasti, eikä muita vikoja ole ollut.

    • pepexxx78

      Zafira 1.9CTDI 131tkm. Takaluukussa ainakin 10 ruostekuplaa ja takaluukun alareunassa 1cm korkea ja 10cm leveä ruostealue. Lämpimänä joutuu usein käynnistämään toisen kerran. Ei lähde ekalla läyntiin.

    • Sahvira

      Olisiko ilmavuotoa polttoaine puolella? Polttoainesuodattimen kotelon kansi huonosti, haiskahtaako nafta? Itse vaihdoin uudet suodattimelle tulevan/menevän polttoaineputket kotelon uusiin, ilmeiseisesti o-renkaat menneet. Ei tartte enään toista kertaa starttailla. Itsellä -06 285tkm ajettu 1.9Cdti. Muutoin konehuoneeseen vaihdettu osia laturi, 2 kertaa, 1 egr venttiili, jäähdytin ja termostaatti kerran. Alustaan iskarit, vuosi sitten, taakse jarrulevyt(kesti tuon 285tkm), kallistuksen vakaajanpäät pariin, kolmeen kertaan. Etulevyt 155tkm kohdalla... Muutoin alustassa alkuperäiset vetonivelet, raidetangot, tukivarret nivelineen. Ainakin katsastusmies totetesi kunnossa oleviksi. Takaoven johtosarjat meni takuuseen aikoinaan.... Hiukkassuodatin kerran pakkopoltettu auki (oli huollossa laitettu väärät öljyt).. Siitäkin monta vuotta jo ja toiminut sen jälkeen moitteetta. Korissa ei sanomista, kiven iskemää keulassa jo luonnollisesti toki... Kaksoismassa vauhtipyörää ei ole tarttenut uusia, ei ole millään lailla oireillutkaan vielä... Tyytyväinen autoon ollut kaiken kaikkiaan.

      • Zafira cdti -07

        Ilmeisesti muillakin ollut samaa vikaa; auto lähtee käyntiin milloin haluaa. Avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään, ei yhtään mitään, auto/jakoavain valo alkaa vilkkumaan-> viittaa käynnistyksen estoon. Mitä tuolle voi tehdä? Pajalle joo mutta mitä ne siellä sille tekee? Lähinnä kiinnostaa osaako sen korjata jokin muukin kuin merkkipaja..


    • Sahvira

      Voipi olla ajonestossa, avaimen sirussa jotain... Itselle joskus pari kertaa tehnyt juurisamanlailla, eli tosi harvoin... Tekeekö samaa vara-avaimellakin?

      • zafira cdti -07

        Tekee samaa molemmilla avaimilla. Yleensä toimii pitkiä aikoja (1-2kk) vallan mainiosti, sitten kun alkaa ongelmaa tekemään niin tekee sitä usemman kerran viikossa.. Vikaa ollut siis jo aika pitkään, kerran ajossa hävisi virrat, kaikki mittarit kävi nollalla mutta veto ei katkennu sinä aikana..


      • Suhmuran Zafira
        zafira cdti -07 kirjoitti:

        Tekee samaa molemmilla avaimilla. Yleensä toimii pitkiä aikoja (1-2kk) vallan mainiosti, sitten kun alkaa ongelmaa tekemään niin tekee sitä usemman kerran viikossa.. Vikaa ollut siis jo aika pitkään, kerran ajossa hävisi virrat, kaikki mittarit kävi nollalla mutta veto ei katkennu sinä aikana..

        Ajoenstolaitteiston vikoja esiintyy kaikissa autoissa. Paholaisen keksintö.


    • Zafira1.7cdti-11

      150tkm menty 2011 vuotisella 1.7l diesel. Uudesta saakka ollut polttoainemittarin kanssa ongelmia samoin kun vilkut tuplanopeudella jos alle -15 pakkasta. Vähän aikaa sitten uusittiin suuttimet. Muuten hyvin luotettava ja oltu tyytyväisiä. Maalipinnan laatu ei vakuuta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1776
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1336
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1209
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1176
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      615
      1138
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      974
    Aihe