papa-tulokset

Hämmentynyt

Papa-kokeeni tuloksista soitettiin. Täti sanoi, että tulehdusluokka on 2 ja puhtausluokka 1. On tapahtunu "hyvälaatuisia solumuutoksia", jotka johtuvat jostakin tulehduksesta, johon ei ole lääkkeitä ja joka Voi parantua itsestään ajan kanssa.
Seuraava papa on mentävä otattamaan puolen vuoden päästä.

Menin niin hämilleni etten saanut kysyttyä lisäkysymyksiä...
Mistä tällainen tulehdus sitten voi olla peräisin? Onko se otettava jotenkin huomioon seksiä harrastettaessa? Entäpä jos tulehdusluokka on puolen vuoden päästä edelleen 2, entäpä jos se 'pahentuu'?

Onko tämä nyt ihan tarpeetonta panikointia..!? :O

14

28106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odottaa..

Papa kokeen tuloksia, itselläni sama juttu !
      (Minulla on vielä helposti verta vuotava kohdunsuu.) Vaikka erenisi syöväksi, kun huomataan ajoissa voidaan hoitokin aloittaa nopeasti. Vaikka kyllä se pelottaa. Minulla on hyydytetty nuorempana kohdun suulta jotain muutoksia. Joten kyllä omalla kohdallani tulee syövän mahdollisuus mieleen. Olen lukenut kohdunkaula syövästä, kannattaa tutustua aiheeseen vaikka turhaa paniikkia on syytä välttää. Jos papasi on vielä seuraavalla kerrallakin kakkosta, kyllä he sitten kertovat onko aihetta jatko tutkimuksiin yms.

http://www.pohjanmaansyopayhdistys.fi/Default.aspx?id=304723

"Suuri osa todetuista solumuutoksista johtuu HPV-infektiosta (Human Papilloma Virus, syylävirus, kondyloomavirus). Se on yleinen infektio ja paranee useimmiten itsestään. Tutkimuksella haetaan tapauksia, joissa paraneminen on viivästynyt ja paikallishoito on tarpeellinen. Sen avulla voidaan todeta myös monia muita paikallishoitoa vaativia tulehduksia."

• Tulehdus ?

Minullakin vuotaa verta, yhdynnän jälkeen. Mitä pitäisi tehdä? Aika kiusallinen vaiva.

• Gynegologille
        Tulehdus ? kirjoitti:

Minullakin vuotaa verta, yhdynnän jälkeen. Mitä pitäisi tehdä? Aika kiusallinen vaiva.

Ottavat papan ja siitä selviää onko jostain vakavammasta kysymyt.
        Minullakin siis verta vuotava kohdunsuu. Kuukautisia ei ole (hormonikierukka)
        Minunkaan vaivani ei vielä ole selvinnyt. Olisikohan jollain kokemusta tälläisestä...
        Olisiko pitänyt aloittaa uusi ketju.. Taitaa mennä ohi alkuperäisen kysyjän asiasta.

• gynekologit
        Gynegologille kirjoitti:

Ottavat papan ja siitä selviää onko jostain vakavammasta kysymyt.
        Minullakin siis verta vuotava kohdunsuu. Kuukautisia ei ole (hormonikierukka)
        Minunkaan vaivani ei vielä ole selvinnyt. Olisikohan jollain kokemusta tälläisestä...
        Olisiko pitänyt aloittaa uusi ketju.. Taitaa mennä ohi alkuperäisen kysyjän asiasta.

voi auttaa siihen mitenkään. Mulla myös tulee verta yhdynnän jälkeen (ei aina, mutta useasti). Olen siitä kysellyt gyneltä muutaman kerran mutta en ole saanut selvää vastausta. Mistään vakavasta ei ole kyse mutta se on häiritsevää. Multa otettiin just viime kuussa papa ja kaikki ok. Omistan myös hormonikierukan.

• Ektopia tai eroosio
        Tulehdus ? kirjoitti:

= Kohdunkaulan limakalvoa on kohdun nipukan pinnalla. Jossa normaalisti on vahvempaa limakalvoa. Ilmiö varsin tavallinen, korjaantuu usein itsestään. Poikkeavan solukon alue saattaa tulehtua. Myöhemmin itsestään parantuneelle ektopia alueelle voi syntyä tavallista herkemmin virutulehduksia, ja kohdunkaulan syövän esiasteita. Usein tila on oireeton, jos alue on laaja voi esiintyä valkovuotoa, tai yhdynnän jälkeistä verenvuotoa.

Kohdunkaulan eroosio

= Limakalvon puuttumista kohdun nipukan alueella. Ilmiö on harvinainen, sen syynä voi olla voimakas tulehdus, mekaaninen vaurio tai alkava syöpä. Oireena on verenvuoro yhdynnän jälkeen. Syövän esiasteet tarkistetaan irtosolukokeella. Mahdollinen tulehdus hoidetaan. Vaurio korjaantuu yleensä itsestään. Seuranta tarpeen syöpä mahdollisuuden vuoksi

• gynegologilla
        Ektopia tai eroosio kirjoitti:

= Kohdunkaulan limakalvoa on kohdun nipukan pinnalla. Jossa normaalisti on vahvempaa limakalvoa. Ilmiö varsin tavallinen, korjaantuu usein itsestään. Poikkeavan solukon alue saattaa tulehtua. Myöhemmin itsestään parantuneelle ektopia alueelle voi syntyä tavallista herkemmin virutulehduksia, ja kohdunkaulan syövän esiasteita. Usein tila on oireeton, jos alue on laaja voi esiintyä valkovuotoa, tai yhdynnän jälkeistä verenvuotoa.

Kohdunkaulan eroosio

= Limakalvon puuttumista kohdun nipukan alueella. Ilmiö on harvinainen, sen syynä voi olla voimakas tulehdus, mekaaninen vaurio tai alkava syöpä. Oireena on verenvuoro yhdynnän jälkeen. Syövän esiasteet tarkistetaan irtosolukokeella. Mahdollinen tulehdus hoidetaan. Vaurio korjaantuu yleensä itsestään. Seuranta tarpeen syöpä mahdollisuuden vuoksi

Ei sanota, että voi olla tuon kaltaisia vaivoja emättimessä. Sanotaan vaan, että vaiva parantuu itsestään, koeta vaan sen kanssa pärjätä. Miten verenvuodon kanssa voi pärjätä? Ja entä tämä syöpä riski. Ei siinä ihan mitättömistä vaivoista silloin puhuta.
        Miksi ei puhuta mitään hoidosta, pitää vaan kärsiä oireista.
        Kyllä näitä solu muutoksia voi hoitaa.

• pelottele
        Ektopia tai eroosio kirjoitti:

Kohdunkaulan eroosio

mulla on tullut ajoittain yhdynnän jälkeen verta jo monta vuotta, mitään ei ole löydetty ja papa ollut aina luokka 1.

• Ymmärrä

Minäkin kävin taannoin papassa. Tuloksena oli 1 ja kommenttina, että löydös normaali. Olen aiemmistakin viesteistä joskus lukenut, että joku on saanut kaksi lukemaa. Miksi näin? Mikähän tämä oma tulokseni nyt tarkoittaa? Olenko vain "puhdas", mutta joku tulehdus saattaa olla?

• ,,,

..papastasi olisi löydetty jotain huolestuttavaa olisi sinulle siitä mainittu. Jos sinulla olisi tulehduksia ei papaluokkasi olisi 1 eli "normaali".

• meikäläisellä

joukkopapassa puoli vuotta sitten tuli vastaus puhtaus 1 papa 2 ja soitin vastaan otolle jossa hoitaja sanoi et monet on saanu näitä vastauksia eikä huolta tai mitään ole vialla eli mitään ei tarvitse tehdä,MUTTA kun menin muun syyn takia gynelle hän sanoikin että kun on täyttäny 40 pitää papa ehdottomasti uusia puolen vuoden päästä. minulla se oli sit luokka 1.

• ei ole

ei syytä huoleen, hyvänlaatuiset solumuutokset eivät ole vaarallisia, sinun ei tarvitse ottaa sitä huomioon yhdynnässä, eikä paljon muutenkaan. Onko ollut hiivatulehduksia viime aikoina? jos on, kannattaa vaihtaa pesuaine laimeaan tuotteeseen, esim. apteekista saa siihen tarkoitukseen sopivia tuotteita, hiivatulehdukset voivat nostattaa tulehdusluokkaa, vaikka pahempaa ei olisi, kuitenkin käyt varmuuden vuoksi puolen vuoden päästä uudelleen gynellä/lääkärillä, jotta näkee onko luokka vieläkin 2, jos on, tai noussut, lisää tutkimuksia, mutta ei tarvitse huolehtia, ellei oireita ilmaannu.

• Hämmentynt

vastauksestasi :)

• nyt aika

vanha viesti, mutta toivottavasti joku lukee/vastaa.

Mulla on siis ollu jo pari vuotta jatkuvia hiiva-/virtsatulehduksia ja sitten tulee sellasta ruskeaa alapäästä, josta apteekin täti sanoi, että kannattaa mennä lääkärille. Ongelma on, että lääkäri ei osaa tehdä mitään.

Kun yli vuosi sitten otettiin papa, se oli luokka 2. Puolen vuoden päästä otetiin uudelleen ja se oli edelleen 2. Mutta mitään jatkotoimenpiteitä ei ole tehty!
        Ja olen aika varma, että vaivat jothtuu siitä ja sille pitäis tehdä jotain. Ei normaali ihminen sairasta monta hiivaa tai vuoda ruskeaa nestettä joka vuosi.
        Mutta mitään ne ei lääkärissä tee, antavat vaan jonku tabletin, joka hävittää oireet muutamaksi kuukaudeksi.

Tietääkö kukaan mistä vois olla kysymys?
        Pelottaa jo vähän, että onko tässä joku syöpä aluillaan, mutta lääkärit vaan ei tee mitään ennenku on myöhästä. (Nim. Kokemusta on hammashoidon puolella.)

• papasta
        nyt aika kirjoitti:

vanha viesti, mutta toivottavasti joku lukee/vastaa.

Mulla on siis ollu jo pari vuotta jatkuvia hiiva-/virtsatulehduksia ja sitten tulee sellasta ruskeaa alapäästä, josta apteekin täti sanoi, että kannattaa mennä lääkärille. Ongelma on, että lääkäri ei osaa tehdä mitään.

Kun yli vuosi sitten otettiin papa, se oli luokka 2. Puolen vuoden päästä otetiin uudelleen ja se oli edelleen 2. Mutta mitään jatkotoimenpiteitä ei ole tehty!
        Ja olen aika varma, että vaivat jothtuu siitä ja sille pitäis tehdä jotain. Ei normaali ihminen sairasta monta hiivaa tai vuoda ruskeaa nestettä joka vuosi.
        Mutta mitään ne ei lääkärissä tee, antavat vaan jonku tabletin, joka hävittää oireet muutamaksi kuukaudeksi.

Tietääkö kukaan mistä vois olla kysymys?
        Pelottaa jo vähän, että onko tässä joku syöpä aluillaan, mutta lääkärit vaan ei tee mitään ennenku on myöhästä. (Nim. Kokemusta on hammashoidon puolella.)

oireita mulla oli ruskeahko (tai ihan verinen) verenvuoto yhdynnän jälkeen, toistuvat tulehdukset (emätin/hiiva).. papassa oli kaks peräkkäistä luokka 2, se taas kerran uusittiin, kolmannella kerralla se olikin luokka 3, jolloin jäin epätietoisuudessa odottelemaan aikaa gynepolille. pari kk sitä jouduin odottelemaan ja sinne päästyäni otettiinkin koepala jonka jälkeen oli vain odottelua.. tosi stressaavaa aikaa. mulla solumuutos oli levinnyt jo niin laajalle alueelle, ettei pelkkä koepalan otto auttanut, vaan jouduin leikkaukseen, jossa poistettiin koko solumuutos alue. sen jälkeen kaikki ollu suht ok. nyt taas odottelen vuosikontrollin vastauksia.. uskoisin että sullekin lähetetään aikaa lääkärille jos se katsotaan tarpeelliseksi, tai uskoisin ainakin niin, koska pakkohan tuollainen asia on tarkistaa ettei solumuutoksia sen kummemmin ole päässyt tapahtumaan.. voimia ja tsemppiä sulle! ja nämähän on vain minun kohdalle tapahtuneita asioita, toivotaan ettei näin ole sinulla.. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe