Rinnalle nukuttaminen

Katti

Olenko tehnyt väärin nukuttaessani vauvani rinnalle? Tai olenko tehnyt itselleni karhunpalveluksen ajatellen tulevia aikoja, olisiko pitänyt alusta asti erottaa syöminen ja nukkuminen? Miten vauva oppii nyt sitten nukahtamaan muulla tavoin?
Vaikeutena on myös se, että vauva ei syö millään tuttia, joka voisi auttaa nukahtamisessa itse omaan sänkyyn. Hirveä huuto syntyy siis, jos laittaa väsyneenä ja syöneenä sänkyynsä. Ei auta hyssyttelyt, silittelyt, tissiä on saatava ja äidin on maattava vieressä kunnes nukahtaa kunnolla ja voin irrottaa tissin suusta. Käy vähän raskaaksi ja tissin päät tosi arat välillä.

Kertokaapa kokemuksia ja valaiskaa 4 kk ikäisen pojan äitiä.

11

6384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaa,

jos rinnanpäät ovat rikki. Minun lapseni nukkuivat vauvana yöt vieressäni ja siitä oli helppo imettää - ei ole koskaan tarvinnut yöllä syöttämisen takia nousta sängystä.
      Minulle ainakin sopi tällainen käytäntö, mutta jokainen tekee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. En ymmärrä miksi sinun pitäisi katua yhtään mitään...!?

• Katti

mutta vauva on todella kova imijä ja illallakin heräilee nukahtamisen jälkeen 2-4 kertaa ja silloinkin hän haluaa jatkaa siitä mihin jäätiin eli vain tissillä saa unia jatkettua. Minulle se on välillä raskasta, kun muuten en saa lasta nukkumaan.
        Toivottavasti en antanut väärää kuvaa...haluan todellakin imettää lastani pitkään, nytkin edelleen täysimetyksellä ja haluan vastata hänen suureen imemisen tarpeeseensa. Mieltäni vain askarruttaa, että olenko toiminut NUKUTTAMISESSA oikein? Lapsihan tottuu siihen, mihin hänet totutetaan. Meillä vain tissin avulla nukahtaminen ikäänkuin häiritsee lapsen unta, koska hän ei osaa nukahtaa itse uudestaan ja aina alkaa huutaa. Luulen myös, että hän havahtuu nimenomaan siihen, että missäs se tissi nyt on....yöllä imettäminen ja nukkuminen vieressä toimii ja se on helppoa, syö 2-3 kertaa yössä.

Selitykseni on varmaan sekavaa, mutta ehkä tarvitsisin vain varmistusta, että toimin oikein ja voin jatkaa hyvillä mielin näin ja että myöhemminkin nukahtaminen itse opitaan.
        Miten sinun lapsesi oppivat nukahtamaan imettämisen lopetettuasi?

• on.
        Katti kirjoitti:

mutta vauva on todella kova imijä ja illallakin heräilee nukahtamisen jälkeen 2-4 kertaa ja silloinkin hän haluaa jatkaa siitä mihin jäätiin eli vain tissillä saa unia jatkettua. Minulle se on välillä raskasta, kun muuten en saa lasta nukkumaan.
        Toivottavasti en antanut väärää kuvaa...haluan todellakin imettää lastani pitkään, nytkin edelleen täysimetyksellä ja haluan vastata hänen suureen imemisen tarpeeseensa. Mieltäni vain askarruttaa, että olenko toiminut NUKUTTAMISESSA oikein? Lapsihan tottuu siihen, mihin hänet totutetaan. Meillä vain tissin avulla nukahtaminen ikäänkuin häiritsee lapsen unta, koska hän ei osaa nukahtaa itse uudestaan ja aina alkaa huutaa. Luulen myös, että hän havahtuu nimenomaan siihen, että missäs se tissi nyt on....yöllä imettäminen ja nukkuminen vieressä toimii ja se on helppoa, syö 2-3 kertaa yössä.

Selitykseni on varmaan sekavaa, mutta ehkä tarvitsisin vain varmistusta, että toimin oikein ja voin jatkaa hyvillä mielin näin ja että myöhemminkin nukahtaminen itse opitaan.

6kk, ja meillä on ollut ihan samanlaista kuin sullakin. Täysimetän vieläkin ja vauva nukkuu vierelläni yönsä.. niin on mulle hepompaa , kun ei kans suostu ottaan tuttii. Uskon et iän myötä lapsella vaihtuu tavat , en oo stressiä ottanut siitä. Läheisyys ei voi johtaa pahaan.

• nukkuu
        Katti kirjoitti:

vieläkin usein vieressäni.. :)
        Kannattaako sitä tulevaisuutta vielä tuossa vaiheessa murehtia.. päivä kerrallaan!?
        Syökö vauvasi vielä muuta ruokaa?

• Katti
        nukkuu kirjoitti:

vieläkin usein vieressäni.. :)
        Kannattaako sitä tulevaisuutta vielä tuossa vaiheessa murehtia.. päivä kerrallaan!?
        Syökö vauvasi vielä muuta ruokaa?

se on, kun lapsi nukkuu vieressä ja se ei oikeastaan ole se minun ongelmani, vaan se nukahtaminen...
        Vauva ei syö vielä kiinteitä...
        Lapseni saa nukkua vieressäni vaikka hamaan tulevaisuuteen, mutta "ongelmani" on siis, että miten saan hänet nukkumaan muuten kuin ravaamalla illalla 2-6 kertaa antamassa lisää tissiä sen jälkeenkin kun olen ensin makoillut hänen vieressään tuttina tunnin...

• että...
        Katti kirjoitti:

se on, kun lapsi nukkuu vieressä ja se ei oikeastaan ole se minun ongelmani, vaan se nukahtaminen...
        Vauva ei syö vielä kiinteitä...
        Lapseni saa nukkua vieressäni vaikka hamaan tulevaisuuteen, mutta "ongelmani" on siis, että miten saan hänet nukkumaan muuten kuin ravaamalla illalla 2-6 kertaa antamassa lisää tissiä sen jälkeenkin kun olen ensin makoillut hänen vieressään tuttina tunnin...

neuvolan tädit ehdottivat minulle vastaavanlaisessa tilanteessa kiinteän ruokavalion aloittamista. Eli, että nälissään vauva tarvitsi sitä tissiä niin usein..

• böö..

sama juttu..vauvasta asti oon menny helpointa tietä ja nukuttanu tissille tai vaunuihin..nyt kun neiti on 6kk,ei enään nukaha rinnalle...eikä kyllä omaan sänkyynkää...eli vaunuissa nukahtaa..saa nähä kuinka käy kun vaunut jää pieneks,eli ihan kohta!!Pojan nukutin aina tissille,mutta kun maito loppu,nukahti ihan hyvin ilman tisua,vähän vaan pyllyä taputtamalla:)Kumpikaan ei oo ikinä huolinu tuttia...eli eiköhän se rupee sujumaan vähän niiku itsestään..ei onneks vauvatkaa jaksa aina valvoa:)

• tissille

Meillä tyttö nukahti rintaa syöden 4,5kk ikään asti, kunnes maidontulo väheni rinnoissani merkittävästi. Annettiin sitten pullosta lisämaitoa, kun ei aina lapsi tullut kylläiseksi rintaruokinnalla. Nyt tyttö on 9kk ja kuukausi sitten lopetin rinatruokinnan kokonaan (silloin enää yöllä 1-3 kertaa söi pienen hetken rintaa).

Tyttö saadaan nukahtamaan pulloruokinnan jälkeen silittelemällä selkää/taputtamalla peppua. Ja pinnasänkyynkin nukahtaa päiväunille näin, vaikka yöt onkin tottunut perhepetiin.

Itse murehdin samaa kuin sinäkin tytön ollessa pienempi, mutta kummasti ne vauvat vaan muutavat tapojaan ja tottuvat uusiin asioihin. MEidänkään tyttö ei ole koskaan kelpuuttanut tuttia.

Mutta kokeileppas antaa pullosta välillä vaikka sitä rintamaito niin tottuu pullosta syömään. Josko tällä sitten saat siirryttyä tissille nukahtamisesta pikkuhiljaa vaikka rauhoitteluun ja taputteluun. Onnea matkaan ja pitkämielisyyttä vanhemmille muutosyritykseen :)

• Katti
        tissille kirjoitti:

Meillä tyttö nukahti rintaa syöden 4,5kk ikään asti, kunnes maidontulo väheni rinnoissani merkittävästi. Annettiin sitten pullosta lisämaitoa, kun ei aina lapsi tullut kylläiseksi rintaruokinnalla. Nyt tyttö on 9kk ja kuukausi sitten lopetin rinatruokinnan kokonaan (silloin enää yöllä 1-3 kertaa söi pienen hetken rintaa).

Tyttö saadaan nukahtamaan pulloruokinnan jälkeen silittelemällä selkää/taputtamalla peppua. Ja pinnasänkyynkin nukahtaa päiväunille näin, vaikka yöt onkin tottunut perhepetiin.

Itse murehdin samaa kuin sinäkin tytön ollessa pienempi, mutta kummasti ne vauvat vaan muutavat tapojaan ja tottuvat uusiin asioihin. MEidänkään tyttö ei ole koskaan kelpuuttanut tuttia.

Mutta kokeileppas antaa pullosta välillä vaikka sitä rintamaito niin tottuu pullosta syömään. Josko tällä sitten saat siirryttyä tissille nukahtamisesta pikkuhiljaa vaikka rauhoitteluun ja taputteluun. Onnea matkaan ja pitkämielisyyttä vanhemmille muutosyritykseen :)

Yritettiin eilen antaa rintamaitoa pullosta, kun rinnanpää oli rikki verelle asti. Eipä onnistu...pyörittää vaan kielellä tuttia, mutta ei osaa imeä.
        Niin kai se täytyy ajatella, että uudet tavat muotoutuvat sitten tilanteen mukaan myöhemmin...
        KIITOS KANNUSTUKSESTA!

• 2tytön äiti
        Katti kirjoitti:

Yritettiin eilen antaa rintamaitoa pullosta, kun rinnanpää oli rikki verelle asti. Eipä onnistu...pyörittää vaan kielellä tuttia, mutta ei osaa imeä.
        Niin kai se täytyy ajatella, että uudet tavat muotoutuvat sitten tilanteen mukaan myöhemmin...
        KIITOS KANNUSTUKSESTA!

on kaali!! Usko tai älä,mutta kokeile ihmeessä.Mulla ainakin toimi kadessa päivässä.

Eli osta ihan tavallinen keräkaali.ota palat kaalta,riko kaalen lehden pintaa vähän veitesllä ja laita liiveihin .
        Vaidoin muistaakeni 3kertaa päivässä kaalen.Rinnanpää parani yllättävän nopeasti!Kannattaa kokeilla.

Ja meillä auttoi vauvan yö kitinöihin kun kapaloin hänet!

• böö..
        Katti kirjoitti:

KIITOS KANNUSTUKSESTA!

oli pullottelun alotus kanssa hankalaa..koitettiin erillaisia tutteja mutta eih,kunnes käteen sattui kauppareissulta emma pullo,jossa pyöreäpäinen tutti...ja siitä asti juonu maitoo kunnolla:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5851
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3246
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2524
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2219
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1896
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1596
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      270
      1247
    Aihe