kastuneet kirjansivut suoriksi??

lady

Tulipahan vaan kasteltua kirjastonkirja, ja kuivattamisn jälkeen ovat kirjan sivut pahasti ryppyisiä. Kirjastossahan kirjat silitetään suoriksi vai?? Onko vinkkejä millä lämpötilalla, tarvitaanko paperia välissä vai onko kirjaa mahdollista itse edes korjata..?

4

8029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTTT

Vie kastunut kirja kirjastoon ja kerro, mitä on tapahtunut. Kirjastossa tietävät, mitä sellaiselle teokselle pitää tehdä. Itse silittämällä saattaa saada aikaan vain keltaista, palanutta paperia.

• Kirjastontäti

Olen ollut kymmenisen vuotta kirjastossa töissä eikä meillä ikinä ole silitetty kirjoja. Ei sellaiseen nykymaailmassa ole aikaa! Kostean kirjan voi laittaa painavan painon alle ja väliin ohuita huokoisia papereita, niin se oikenee aika hyvin, mutta jos kirja on jo ehditty kuivattaa niin tämä konsti ei paljon auta.

Vie kirja suosiolla kirjastoon sellaisena kuin se nyt on. Ehkä joudut korvaamaan sen, mutta ei maailma siihen lopu. Jos kirja oli jo lainattaessa huonokuntoinen, se saattaa mennä poistoon niin ettet joudu edes maksamaan mitään.

• Anonyymi

samma här. perunasoselaatikossa oli nestettä sisällä, joka valui laukkuun jossa kirjaston kirjoja. nyt on painoa sivujen päällä, mut ilmeisesti tarrautuvat viel toisiinsa kiinni. huh huh.

• Anonyymi

ei sitten tullut mieleesi ottaa hedelmäpussia sille laatikolle? Itse en koskaan ole kuljettanut mitään elintarvikkeita samassa laukussa kirjojen tai muidenkaan tavaroiden kanssa. Elintarvikeostoksille aina oma kassi, sen opin kerrasta kun vuosikymmeniä sitten jouduin kaikki repussani olleet tavarat ja myös sen repun pesemään rikkoutuneen jogurttipurkin takia. Sen jälkeen olen myös aina ottanut hedelmäpussin erikseen sellaisille jotka saattaisivat kassissa vuotaa jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      138
      5828
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      397
      2642
    3. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      136
      2584
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      11
      2107
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      15
      1703
    6. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      73
      1266
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      4
      1094
    8. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1072
    9. Mikä musta tekee

Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      52
      948
    10. Millainen on

Ihanne kumppani
      Ikävä
      84
      890
    Aihe