aistitoiminnat

niiden suoma onnellisuus

Korkein Herra on kaiken Ylin Sielu,ja sen vuoksi Korkeimman oivaltamiseen liittyy myös rakkaus.Rakkaus johtuu sielujen välisestä suhteesta.

Isä tuntee hellyyttä poikansa kohtaan,koska heidän välillään on läheinen suhde.Aineellisen maailman rakkaus on kuitenkin täynnä juopumusta.Kun elävä olento kohtaa Persoonallisuuden Jumalan,heidän välisensä rakkaussuhteen todellisuuden ansiosta rakkaus ilmenee täydessä mitassaan.

Herra ei ole sellaisen rakkauden kohde,jota värittää ruumiin ja mielen aiheuttama lika,vaan Hän on kaikkien elävien olentojen täydellinen,verhoamaton ja saastumaton rakkauden kohde.

Sillä Hän on Ylisieluna eli Paramatmana jokaisen sydämmessä.Rakkaus Herraa kohtaan herää täydessä mitassaan vasta vapautetussa olotilassa.

Tuohon olotilaan kohonneen henkilön ikuinen onnellisuus on kuin ehtymätön virta,jota ei häiritse edes täällä aineellisessa maailmassa kokemamme pelko sen katkeamisesta.

Suhde Jumalaan ei katkea milloinkaan,eikä meillä siksi ole mitään syytä suruun taikka pelkoon.Tuon suhteen tuomaa onnellisuutta ei voida selittää sanoin,ja sitä on turha yrittääkkään saavuttaa hedelmällisten toimintojen, järjestelyjen ja uhrimenojen avulla.

Meidän täytyy myös ymmärtää,että Korkeimman Henkilön eli Persoonallisuuden Jumalan ja elävän olennon välisen suhteen tuoma katkeamaton onnellisuus,jota tässä kuvailen, ylittää Upanisadien persoonattoman käsityksen.

Upanisadeissa kielletään aineelliset käsitykset melkeinpä täysin,mutta se ei merkitse sitä,että niissä kiellettäisiin myös Korkeimman Herran ylimaalliset aistit.

Aineellisia elementtejä käsittelevien lausuntojen yhteydessä myös säkeissä vahvistetaan,että kaikki Herran aistit ovat ylimaallisia,eikä minkäänlainen aineellinen samaistuminen saastuta niitä.

Vapautetuilta sieluiltakaan ei puutu aisteja,sillä muutoin heidän ja Jumalan välinen suhde ei voisi tuoda heille kummallekin esteetöntä henkistä onnellisuutta ja spontaania,keskeytymätöntä iloa.

Aineellinen lika ei saastuta Herran eikä Hänen palvojiensa aisteja.Heidän aistinsa ovat puhtaat,sillä ne ovat aineellisten syiden ja seurausten ulottumattomissa.

Harhanomainen,aineellinen energia ei pysty vaikuttamaan niihin hävetessään Herran ja Hänen yliaistillisten bhaktojensa edessä.

Aineellisessa maailmassa aistitoimintoihin liittyy aina surua,mutta säkeissä sanotaan selvästi,että Herran ja Hänen palvojiensa aistit ovat täysin vailla surua.

Aineellisten ja henkisten aistien välillä on selvä ero.Meidän täytyy ymmärtää tuo ero eikä suinkaan kieltää henkisten aistien olemassaoloa aineellisen aistikäsityksemme vuoksi.

Aineellisessa maailmassa aistit ovat täynnä aineellista tietämättömyyttä.Jokaisen tiedon auktoriteetit suosittelevat aistien puhdistaista aineellisista käsityksistä.

Aineellisessa maailmassa yksilö käyttää aistejaan tyydyttääkseen itseään,kun taas henkisessä maailmassa aisteja käytetään oikealla tavalla niiden alkuperäiseen tarkoitukseen eli Korkeimman Herran tyydyttämiseen.

Tälläinen aistien käyttö on luonnollista,ja niinpä henkisessä maailmassa aistinautinto on jatkuvaa.Aineellinen saaste ei keskeytä sitä ,koska aistit ovat siellä henkisesti puhdistuneet.

Yliaistillisen suhteen kummatkin osapuolet jakavat myös yhtälailla henkisten aistien tuoman tyydytyksen.Koska henkisessä maailmassa toiminta on rajatonta ja jatkuvasti laajentuvaa,siellä ei ole tilaa aineellisille yrityksille eikä keinotekoisille järjestelyille.

Yliaistillista onnellisuutta kutsutaan nimellä brahma-saukhyam.

2

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bg-gitasta

      Gitassa sanotaan,sarvasya caham hrdi sannivistah-ylisielulla on lopullinen päätäntävalta.Ylisielu ohjaa kaikki työskentelemään tietyllä tavalla.

      Hänen sisäisen ohjauksensa alaisuudessa suoritetut teot eivät tuota mitään vastavaikutuksia tässä elämässä eivätkä kuoleman jälkeisessä elämässä.

      Mitä tahansa oikeaa tai väärää ihminen tekee ,ajattelee tai puhuu,johtuu näistä viidestä tekijästä.Tieto,tiedon kohde ja tietäjä ovat yllykkeenä toimintaan.Aistit työ ja työntekijä ovat puolestaan teon kolme olennaista osaa.

    • Anonyymi

      Shrila Bhaktivinod Thakur

      Durlabha mānava-janma


      durlabha manava-janma labhiya samsare
      krsna na bhajinu duhkha kahiba kahare? [1]

      (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?

      'samsara' 'samsara' kari' michhe gela kala
      labha na ha-ila kichhu, ghatila janjala [2]

      (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.

      kisera samsara ei chhayabaji praya
      ihate mamata kari vrtha dina yaya [3]

      (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.

      e deha patana ha'le ki rabe amara?
      keha sukha nahi dibe putra paribara [4]

      (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.

      gardabhera mata ami kari parisrama
      kara lagi' eta kari, na ghuchi la bhrama [5]

      (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!

      dina yaya michha kaje, nisa nidra-vase
      nahi bhavi marana nikate achhe vase [6]

      (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.

      bhala manda khai, heri, pari, chinta-hina
      nahi bhavi, e deha chhadiba kona dina [7]

      (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.

      deha-geha-kalatradi-chinta avirata
      jagichhe hrdaye mora buddhi kari hata [8]

      (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.

      haya, haya! nahi bhavi—anitya e saba
      jivana vigate kotha rahibe vaibhava? [9]

      (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?

      smasane sarira mama padiya rahibe
      vihanga-patanga taya vihara karibe [10]

      (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!

      kukkura srgala saba anandita ha'ye
      mahotsava karibe amara deha la'ye [11]

      (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.

      ye dehera ei gati, tara anugata
      samsara-vaibhava ara bandhu-jana yata [12]

      (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!

      ataeva maya-moha chhadi buddhimana
      nitya-tattva krsna-bhakti karuna sandhana [13]

      (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!








      kjh

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      224
      5918
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      112
      5754
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      214
      4821
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      60
      4131
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4057
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3638
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      11
      3513
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      16
      3372
    9. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      40
      1710
    10. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      131
      1513
    Aihe