Kansanradio-5

Katleija-T

Moniaiheinen ketju.

136

8606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noista kaloista vielä.
      Madekin on hyvää noin laitettuna,siis nyljetty
      kala paloiksi tai jos on pieniä niin pannulle vaan

Tippa vettä suolaa,pippuria, sipulirenkaita ja
      voita nammmm...

Myös muikut käy.

• Katleija-T

Pienet siiat ja muikut ovat aivan samannäköisiä, niillä on vain yksi tuntomerkki mistä ne eroittaa. Kukapa tietää?

• ja kalat suussa vielä.Kiva kun Katleija pitää tätä putiikkia yllä.
        Minulla on päinvastoin kun kalat meinaa syödä minut.
        Kun meuruutan uimarannalla vettä poistaessa kasveja pohjasta niin kalat uivat siinä mutaisessa vedessä.Nyppivät minun jalkoja.Siitä saisi ahvenia niin paljon kun vain haavilla nostaa.

• ii-li

Minulle oli uutta, että niitä voi syödä muutenkin kuin kettona. Muistan, miten lapsena niitä myytiin torilla, mutta en koskaan kuullut, että niistä olisi tehty muuta kuin keittoa.

Made sen sijaan on ollut herkkukala. Keittoa kai siitäkin etupäässä tehtiin.

Ankeriasta ei meidän huushollissa syöty enää ikinä sen jälkeen, kun nyljetty ja perattu ankerias hyppäsi vadista lattialle sätkimään äidin hysteerisen kiljunnan säestämänä.

• fiiuliN

Tein kerran madesoppaa ja tyttäreni joka oli silloin tuollainen 15 vuotias sai kurkkuunsa ruodon niin pahasti että piti viedä päivystykseen.
        Kesti monta vuorokautta ennenkuin se katosi kurkusta, ehkä jälki oli siellä kivun osa aiheuttajana sitten loppupäivinä

En nykyisin enää kaloja montaa lajia käytäkkään kun on niin vähän syöjiä.

Jotenkin vain muistoista pulpahti mieleen vanha juttu, kun luin kirjoituksesi.

• uzma-m
        fiiuliN kirjoitti:

Tein kerran madesoppaa ja tyttäreni joka oli silloin tuollainen 15 vuotias sai kurkkuunsa ruodon niin pahasti että piti viedä päivystykseen.
        Kesti monta vuorokautta ennenkuin se katosi kurkusta, ehkä jälki oli siellä kivun osa aiheuttajana sitten loppupäivinä

lahdin lapsena kaveri porukan kanssa jokirantaan ongelle,mutta voi kauheeta miten mato raukka kiemurteli sormissa kun yritin panna sita koukkuun,ja kun sitten vihdoin nyki ja sain kalan onkituksi,se piti irroittaa koukusta ja ottaa hengilta,iskin silmat ummessa kalaa kiveen niin etta paa irtosi,no enpa ankenyt mukaan onki reissuule sen koomin.

• reetta2
        fiiuliN kirjoitti:

Aika ikävästi kävi tyttärellesi kalan ruodon jämähdettyä nieluun kiinni. Ruoto tuntuu inhottavalta nielussa ja pitkään ollessa voi aiheuttaa tulehduksen.
        Eihän siinä auta kun hakeutua lääkärin vast.otolle. Usein suositus on syödä kalaruuan kanssa ruis-,tai näkkileipää joka vie mahdollisen ruodon mukanaan vatsalaukkuun.

Kala on terveellinen ravintoaine nimenomaan puhtaan veden kalat. Joskus miettii mitä kirjolohi oikein sisältää kun ne kasseissa keinotekoisesti kasvatetaan keinoravinnolla.
        Kait sitä syödä voi. Kaupoissa näkyy olevan ruskeita tonnikalapaloja kalatiskeissä,hmmmm.

Simpukoita joskus ostan ja keitän niitä hyvässä liemessä, ei hassumpia.
        Mikään ei korvaa rantakala soppaa muikuista keitettynä, ruisleipää kyytipoikana, on erinomaista.

• fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

lahdin lapsena kaveri porukan kanssa jokirantaan ongelle,mutta voi kauheeta miten mato raukka kiemurteli sormissa kun yritin panna sita koukkuun,ja kun sitten vihdoin nyki ja sain kalan onkituksi,se piti irroittaa koukusta ja ottaa hengilta,iskin silmat ummessa kalaa kiveen niin etta paa irtosi,no enpa ankenyt mukaan onki reissuule sen koomin.

Minä taas lopetin sen takia kun heittäessäni virveliä jäi uistin? pohjan kiinni ja mies kiukutteli,
        Niinpä sanoin että menenkin sellaiseen joukkoon jossa ei kenelläkään ole mitään syytä kiukutella
        ja lähdin bingoon.
        Siellä on sama juttu jokaisella jos ei voita niin ei kukaan syyttelekään, päinvastoin on jos voittaa, niin ollaan pahuksen kateellisia.

• Katleija-T
        reetta2 kirjoitti:

Aika ikävästi kävi tyttärellesi kalan ruodon jämähdettyä nieluun kiinni. Ruoto tuntuu inhottavalta nielussa ja pitkään ollessa voi aiheuttaa tulehduksen.
        Eihän siinä auta kun hakeutua lääkärin vast.otolle. Usein suositus on syödä kalaruuan kanssa ruis-,tai näkkileipää joka vie mahdollisen ruodon mukanaan vatsalaukkuun.

Kala on terveellinen ravintoaine nimenomaan puhtaan veden kalat. Joskus miettii mitä kirjolohi oikein sisältää kun ne kasseissa keinotekoisesti kasvatetaan keinoravinnolla.
        Kait sitä syödä voi. Kaupoissa näkyy olevan ruskeita tonnikalapaloja kalatiskeissä,hmmmm.

Mikään ei korvaa rantakala soppaa muikuista keitettynä, ruisleipää kyytipoikana, on erinomaista.

Jos on joskus harvoin ruoto kurkkuun tarttunut, olen sen kuivaa leipää niellen saanut irtoamaan. Mutta viime kesänä oli mentävä päivystykseen, kun ei sitten millään konstilla lähtenyt, tuli vaan kipeämmäksi. Lääkäri näki sen onneksi ja otti väärillä pihdeillä sen pois. Helpotus oli suuri. Se oli vaivainen ohut ja kaareva kylkipiikki, joka oli tiukassa kaukana kielen juuressa. Heitin loput niistä kolmesta savustetusta ahvenesta menemään. Meni maku siltä päivältä.

• fiiuliN
        reetta2 kirjoitti:

Ahvenet ovat minulle parasta herkkua.
        Silloin kun meillä oli vielä auto ja mies oli kunnossa, hän kävi usein ongella.
        Ahvenia tuli useasti, mutta minä en niitä putsannut.
        Mies itse nylki ne ja kyllä ne maistuivat paistettuina, etenkin uusien perunoiden lisäkkeinä.

Meillä on nimittäin meren ääreen vissiin 30-50 km.

• Katleija-T
        fiiuliN kirjoitti:

Minä taas lopetin sen takia kun heittäessäni virveliä jäi uistin? pohjan kiinni ja mies kiukutteli,
        Niinpä sanoin että menenkin sellaiseen joukkoon jossa ei kenelläkään ole mitään syytä kiukutella
        ja lähdin bingoon.
        Siellä on sama juttu jokaisella jos ei voita niin ei kukaan syyttelekään, päinvastoin on jos voittaa, niin ollaan pahuksen kateellisia.

Silloin joskus 90- luvun lopulla, kun minulla oli vielä auto tuli mieleeni, että elvytän onkimisharrastukseni ja ostin mato-ongen, sellaisen teleskooppivavan. Kertaakaan ei tullut lähdettyä ongelle. Vein talvisaappaat eilen vintille ja huomasin sen ongenvavan siellä nurkassa minua odottavan. Jospa tänä kesänä pyöräilisin ongelle.

• Katleija-T kirjoitti:

Silloin joskus 90- luvun lopulla, kun minulla oli vielä auto tuli mieleeni, että elvytän onkimisharrastukseni ja ostin mato-ongen, sellaisen teleskooppivavan. Kertaakaan ei tullut lähdettyä ongelle. Vein talvisaappaat eilen vintille ja huomasin sen ongenvavan siellä nurkassa minua odottavan. Jospa tänä kesänä pyöräilisin ongelle.

matoa onkeen.Kalat tapan ennenkuin perkkaan enkä laita varpuun roikkumaan elävänä.Meillä ei ole kalan perkkaajaa kun minun pitää perkata.
        Kauheata kun made hyppii nyljettynä on niissä sitkeä henki.Lapset laittaa aina isoon saaviin kaloja muka katsovat siihen ne kuolee aamuun mennessä.

• fiiuliN kirjoitti:

Ahvenet ovat minulle parasta herkkua.
        Silloin kun meillä oli vielä auto ja mies oli kunnossa, hän kävi usein ongella.
        Ahvenia tuli useasti, mutta minä en niitä putsannut.
        Mies itse nylki ne ja kyllä ne maistuivat paistettuina, etenkin uusien perunoiden lisäkkeinä.

Meillä on nimittäin meren ääreen vissiin 30-50 km.

Just järveltä tuodut ahvenet on viho viimeisiä
        paistettavia,ne kun vetää kippuraan vaikka
        kuinka yrität kääntää.

Mieheni oli kova kalastamaan Päijänteellä.
        Joskus naureskeltiin mökillä;jos verottaja
        näkisi ruokapöydän kyllä mätkyjä tulisi.

Sanoin monta kertaa loppukesästä, että minuun
        varmaan kasvaa suomut;))

Kyllä myös iso särki hiillostettuna on hyvää.
        Kerankin meinasi kissa jäädä kaloitta kun
        innostuimme hiillostamaan niitä.

• jemina

Hauska lueskella näitä kalajuttuja. Mikä kala on se paras ja miten se valmistetaan, on ilmeisesti paljolti siitä kiinni missä päin Suomea on itse varttunut.
        Lapsena kävimme ongella venevajoissa, siellä niitä simppuja tuli niin paljon kuin jaksoi onkia.
        Äiti valmisti saaliista keittoa. Norssia meillä kotona ei syöty, se oli isän mielestä roskakala. Mieheni taas joka oli kotoisin Itä Suomesta, piti norssia juuri Katleijan tapaan valmistettuna suurena herkkuna. Madetta mieheni ei myöskään syönyt. Petyin pahan kerran kun ensimmäisen avioliittovuotena valmistin hänelle mademuhennosta sitruuna- kermakastikkeella, ja hän kertoi, että ei moista syö.
        Lapsena olin usein veneessä isän kanssa, kun hän nosti pitkää siimaa tai verkkoja. Meillä oli saaren itäpuolella jyrkkä kallio ja syvä vesi, sieltä tuli aina hyvä ankerias saalis. Muistan vieläkin ne ankeriaat isossa laatikossa veneessä, aina ne eivät pysyneet siellä vaan ryömivät veneen pohjalle.
        Pelottavia ja isoja, pienen tytön silmissä. Kotona osa laitettiin sumppuun myöhempää myyntiä varten, osa savustettiin. Savuankerias on minulle vieläkin suurta herkkua.

• uzma-m
        jemina kirjoitti:

Hauska lueskella näitä kalajuttuja. Mikä kala on se paras ja miten se valmistetaan, on ilmeisesti paljolti siitä kiinni missä päin Suomea on itse varttunut.
        Lapsena kävimme ongella venevajoissa, siellä niitä simppuja tuli niin paljon kuin jaksoi onkia.
        Äiti valmisti saaliista keittoa. Norssia meillä kotona ei syöty, se oli isän mielestä roskakala. Mieheni taas joka oli kotoisin Itä Suomesta, piti norssia juuri Katleijan tapaan valmistettuna suurena herkkuna. Madetta mieheni ei myöskään syönyt. Petyin pahan kerran kun ensimmäisen avioliittovuotena valmistin hänelle mademuhennosta sitruuna- kermakastikkeella, ja hän kertoi, että ei moista syö.
        Lapsena olin usein veneessä isän kanssa, kun hän nosti pitkää siimaa tai verkkoja. Meillä oli saaren itäpuolella jyrkkä kallio ja syvä vesi, sieltä tuli aina hyvä ankerias saalis. Muistan vieläkin ne ankeriaat isossa laatikossa veneessä, aina ne eivät pysyneet siellä vaan ryömivät veneen pohjalle.
        Pelottavia ja isoja, pienen tytön silmissä. Kotona osa laitettiin sumppuun myöhempää myyntiä varten, osa savustettiin. Savuankerias on minulle vieläkin suurta herkkua.

minun koti pitajani oli tunnettu nahkiaisista,joen rannalla leikimme matomaisten nahkiais poikasten kanssa,niilla on sellaineen pyorea imuri suu,niilla ne takertuivat kasiin.
        Sitten minulle kerrottiin miten niita tapetaan ja savustetaan ruuaksi,en ole koskaan pystynyt syomaan niita vaikka kotona se oli suurinta herkkua.

• reetta2
        jemina kirjoitti:

Olen kotoisin Koillis-Hämeestä, joten ihmettelen kalojen nimityksiä simppu ja norssi. Norssin sain selville, siitä käytetään myös nimitystä kuore ja sillä nimellä kalan tunnen.
        Simpusta en tiedä mitään ilmeisesti joku pikkukala.
        Tämä onkin hyödyllinen ketju, jossa saa kalatietoutta ja valmistusohjeita ruuaksi.

• uzma-m kirjoitti:

minun koti pitajani oli tunnettu nahkiaisista,joen rannalla leikimme matomaisten nahkiais poikasten kanssa,niilla on sellaineen pyorea imuri suu,niilla ne takertuivat kasiin.
        Sitten minulle kerrottiin miten niita tapetaan ja savustetaan ruuaksi,en ole koskaan pystynyt syomaan niita vaikka kotona se oli suurinta herkkua.

Kuinka moni muistaa kouluaikojen lauluja??

Minulle tuli mieleeni;

Kaunis kirkas aurinko paistaa,metsät kummut kultaa,

Enempää en sitten muistakaan.

Laulun ope kyllä luetti ja ulkoa piti osata vaikka

kuinka monta laulua.

Nyt tulee mieleen pätkä sieltä ja toinen täältä.

• Katleija-T
        pääsky kirjoitti:

matoa onkeen.Kalat tapan ennenkuin perkkaan enkä laita varpuun roikkumaan elävänä.Meillä ei ole kalan perkkaajaa kun minun pitää perkata.
        Kauheata kun made hyppii nyljettynä on niissä sitkeä henki.Lapset laittaa aina isoon saaviin kaloja muka katsovat siihen ne kuolee aamuun mennessä.

On se kala kuollut, vaikka se vielä pannullakin hyppii. Niillä on sellainen hermojärjestelmä. Taitavat olla samanmoisia kuin kanatkin, joka ilman päätäkin lentää.

• Katleija-T
        reetta2 kirjoitti:

Olen kotoisin Koillis-Hämeestä, joten ihmettelen kalojen nimityksiä simppu ja norssi. Norssin sain selville, siitä käytetään myös nimitystä kuore ja sillä nimellä kalan tunnen.
        Simpusta en tiedä mitään ilmeisesti joku pikkukala.
        Tämä onkin hyödyllinen ketju, jossa saa kalatietoutta ja valmistusohjeita ruuaksi.

Ei ihme, ettet ole simppua nähnyt sillä käsitykseni mukaan se on merikala. Keskimäärin ne ovat 20-25 senttisiä, isopäisiä rumia kaloja. Pää on päältä litistynyt ja päälaella on neljä karheata nystyä (sarvea)Pyrstöosan päälläkin on karheat pitkittäisraidat. Suomuja ei ole lainkaan. Kidusten kohdalla on sivulle suuntautuvat komeat evät.

• Katleija-T
        muori67 kirjoitti:

Minulle tuli mieleeni;

kuinka monta laulua.

Kaunis kirkas aurinko paistaa metsät kummut kultaa.
        laula vaan, laula vaan huolet heitä unholaan.

• Reetta2 ejk
        Katleija-T kirjoitti:

Kaunis kirkas aurinko paistaa metsät kummut kultaa.
        laula vaan, laula vaan huolet heitä unholaan.

Muistuu mieleen kansakoulun 2.luokalta jolloin piti osata ulkoa runot, riimit ja laulujen sanat.
        Tämä tuli nyt mieleeni;

"Voi sä toukka tollero,
        kaunis karva rollero.
        Vihreä on sulla paita,
        siinä moni täplä, raita.
        Varo sinä varpusta,
        tiaista ja tikkaa.
        Toukka on makeampi,
        tunkion rikkaa".

• jeina
        uzma-m kirjoitti:

Saaristolaisena en ole koskaan törmännyt elävään nahkiaiseen, tuo tarinasi kuulostaa hellyttävältä. Olen liikkunut Porin seudulla paljonkin työmatkoilla, enpä ole jokien lähelle ehtinyt. Nahkiaista olen kerran maistanut, mielestäni kaikkea pitää kokeilla ainakin kerran, en erityisemmin pitänyt. Näin tuon Ii-lin mainitseman ohjelman enkä enää nahkiaista söisi.
        Nahkiaisista tuli mieleen Kosin matka vuosikymmenien takaa, siellä oli meressä laiturin alla kivikkoon ikään kuin imukupilla kiinnittyneitä nahkiaisen tapaisia otuksia, isompia kylläkin. Paikallinen asukas kertoi, että niitä pyydystetään ja syödään, nimitti kyllä käärmeiksi.
        Onko jollakin tietoa ??

• Katleija-T
        Reetta2 ejk kirjoitti:

Muistuu mieleen kansakoulun 2.luokalta jolloin piti osata ulkoa runot, riimit ja laulujen sanat.
        Tämä tuli nyt mieleeni;

"Voi sä toukka tollero,
        kaunis karva rollero.
        Vihreä on sulla paita,
        siinä moni täplä, raita.
        Varo sinä varpusta,
        tiaista ja tikkaa.
        Toukka on makeampi,
        tunkion rikkaa".

Voi mikä minulla tuli mieleen:
        On Pohjolan hangilla meill' isänmaa,
        sen rannoilla lietemme loimuta saa.
        Käs' säilöjä käyttäin on varttunut siell'
        on kunnial uskolle hehkunut miell'----
        ja ratsujamme Nevan vuossa juotettihin
        ne ui kuni häihin yll' Veikselinkin,
        ja kalpamme kostavan Reinille toi
        ja Tonavasta keisarin maljan se joi.

Samalla tuli mieleen se kaljupäinen konkkanokkainen kansakoulun opettaja.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

On se kala kuollut, vaikka se vielä pannullakin hyppii. Niillä on sellainen hermojärjestelmä. Taitavat olla samanmoisia kuin kanatkin, joka ilman päätäkin lentää.

tuosta tuli mieleeni 16 kesaisena kiertelin Savossa ottamassa tilauksia terveys lehdelle,eraan maatalon pihassa emanta katkoi pikku kirveella polkyn paassa kukon poikien paita,siina niita paattomia kukkopoikia hyppi kintuissani ja minua vietiin kiiruusti pyorallani pois, metsatiella voin pahoin ja kinttujani vapisutti.

• kankamannella
        Katleija-T kirjoitti:

Ei ihme, ettet ole simppua nähnyt sillä käsitykseni mukaan se on merikala. Keskimäärin ne ovat 20-25 senttisiä, isopäisiä rumia kaloja. Pää on päältä litistynyt ja päälaella on neljä karheata nystyä (sarvea)Pyrstöosan päälläkin on karheat pitkittäisraidat. Suomuja ei ole lainkaan. Kidusten kohdalla on sivulle suuntautuvat komeat evät.

Ehkä jokin hivenaineen puute. Ei muuten ole. Sukuvika tää on. Äidiltä meni ruokahalu
        ilman viikoittaista kalakeittoa.

Ne -70 luvun kiinalaiset mustekalasäilykkeet ovat niitä harvoja, jotka melki jäi syömäti.
        Samoin kaikki ravut ja äyriäiset enempi mentaalisista syistä kuin maun puolesta.

Viimeisen päälle tehty marinaadi lasimestarin sillille on talviajan ylivetosärvin.

Mielestäni tuoreesta kirjolohesta valmistetut ruuat hakkaavat jopa pyyntituoreen mateen.

On hyvä, ettei velipoika nää tätä kantaani, se loukkaantuisi mademuhennoksensa puolesta.

• Lokari1
        Katleija-T kirjoitti:

Sanovat luullakseni jossain päin suomea sitä
        kiven nuolijaksikin.
        Minusta näyttävät ihan samoilta , vaikka suomessa se kiven nuolija onkin kovin pieni kissakalaan verrattuna.

Vai onkohan joku toinen kala laji kysymyksessä?

Kaloista puheen ollen mitäs sanotte kiiskestä?
        Minusta tulee hyvä kala liemi siittä kun harsopussissa keittää.
        Terv: Lokari1.

• ii-li
        kankamannella kirjoitti:

Ehkä jokin hivenaineen puute. Ei muuten ole. Sukuvika tää on. Äidiltä meni ruokahalu
        ilman viikoittaista kalakeittoa.

Ne -70 luvun kiinalaiset mustekalasäilykkeet ovat niitä harvoja, jotka melki jäi syömäti.
        Samoin kaikki ravut ja äyriäiset enempi mentaalisista syistä kuin maun puolesta.

Viimeisen päälle tehty marinaadi lasimestarin sillille on talviajan ylivetosärvin.

Mielestäni tuoreesta kirjolohesta valmistetut ruuat hakkaavat jopa pyyntituoreen mateen.

On hyvä, ettei velipoika nää tätä kantaani, se loukkaantuisi mademuhennoksensa puolesta.

...kirjolohesta. Tosin en koskaan osta ja valmista sitä ite, vaan syön sitä lounaspaikoissa. Voi hyvin olla, että se on kaupasta tai torilta ostettuna erilaista. Ja varmasti onkin. Olen saanut tuttavieni luona hyvää, graavia kirjolohta, jolla ei tuntunut olevan mitään yhteistä lounaspaikkojen rasvalötköjen kanssa.

Lounaspaikkojen kirjolohessa on epämiellyttävää, läpkuultavaa ja rasvaista löllää, joka täytyy jättää syömättä. Muutenkin kirjolohi on sellaisessa paikassa kovin vetelää.

Voi olla, että lounaspaikat hankkivat liian suuria ja lihavia kirjolohia. En tiedä, millainen hinnanmuodostus kirjolohilla on, mutta lounasravintolat ostavat varmaankin sitä, mikä tulee halvimmaksi. - Toinen merkillisyys niissä lounaspaikoissa on silakkapihvit. Ne ovat kämmenen kokoisia, hajoavia, eivätkä milloinkaan rapeapintaisia.

Minä pidän kaikkein eniten siiasta ja kuhasta. Kunnon silliä ei enää nykyisin oikein enää ole. Saaliit ovat vähenneet ja vähennet, ja hinta on noussut.

• Katleija-T
        Lokari1 kirjoitti:

kiven nuolijaksikin.
        Minusta näyttävät ihan samoilta , vaikka suomessa se kiven nuolija onkin kovin pieni kissakalaan verrattuna.

Kissakala ei ole sama kuin simppu. Se on ihan eri kala, jota saa ainakin Norjan vesistä. Se on paljon isompi. Netissä on kuvia molemmista. Google/kuvahaku.

• ii-li
        Lokari1 kirjoitti:

kiven nuolijaksikin.

Eikö sillä amerikkalaisella kissakalalla ole viikset? Simpulla on päässään kovia paukamia, "sarvia". Simmpu on varsin pieni, ehkä 15 cm:n pituinen ja aivan täynnä ruotoja. Siksi sitä syödäänkin lähinnä siivilöitynä keittona. Evätkös ne kissakalat ole suuria vonkaleita?

Viime kesänä olin asiakkaani vieraana ravintolassa Priisissa. Söimme minulle täysin outoa kalaa, jota tarjoilija nimitti "catfish". En muista ranskalaista nimeä. Se oli täysin erilaista kuin mikään aikaisemmin syömäni kala. Kalapala oli iso, liha oli aivan valkoista, ja siinä oli jonkinlaisia paksuja lihassyitä, ja se oli hiukan sitkeää. Ruotoja oli vähan, ja ne olivat suuria. Minulle jäi kyllä sellainen kuva, ettei sekään kala ollut samaa kuin amerikkalainen kissakala. (Kerroin tietysti, miten tavattoman hyvää se on, mutta todellisuudessa se ei maistunut yhtään miltään.)

Satuin näkemään laskun. Vaatimattoman ulkoilmaravintolan "catfish" maksoi 35 € per annos. Kukaan täysijärkinen ei maksaisi simpusta sellaista hintaa.

• fiiuliN
        uzma-m kirjoitti:

tuosta tuli mieleeni 16 kesaisena kiertelin Savossa ottamassa tilauksia terveys lehdelle,eraan maatalon pihassa emanta katkoi pikku kirveella polkyn paassa kukon poikien paita,siina niita paattomia kukkopoikia hyppi kintuissani ja minua vietiin kiiruusti pyorallani pois, metsatiella voin pahoin ja kinttujani vapisutti.

Meillä oli lapsena ollessani kanoja ja sitten sellaiset jotka eivät enää munineet pääsivät ruokapöytäämme.
        Isä tavallisesti niiltä hengen otti, mutta kerran äiti alkoi samaan hommaan.

Kun hän oli saanut kaulan katkaistuksi (en muista oliko kukko tai kana) karkasi tipu käsistä ja läksi lentoon.
        Jatkosta en muista, olin vielä alle 10 vuotias, mutta kai hän sen lopulta kiinni sai.
        Muistan vain kun se oli sitten asetettu jaloista sidottuna roikkumaan.

• ii-li
        Katleija-T kirjoitti:

Kissakala ei ole sama kuin simppu. Se on ihan eri kala, jota saa ainakin Norjan vesistä. Se on paljon isompi. Netissä on kuvia molemmista. Google/kuvahaku.

Olen kerran nähnyt sellaisen kalastajalla. Se oli iso. Sillä ei ollut suomuja, ja sillä oli viikset. Kalastaja oli siirtolainen ja pyydystänyt kalan tummavetisestä soistuneesta järvestä, joka aina tulvi kesäisin, ja josta laski puro toiseen järveen. - Katsoin asiaa Wikipediasta, ja siellä sanottiin monnin kuolleen Suomesta sukupuuttoon!!

Monniksi mies sitä nimitti, ja se vastaa kuvausta, jonka Wkipediasta näin. - Mikä kumma se mahtoi olla?

• Kirsikka E
        Lokari1 kirjoitti:

kiven nuolijaksikin.

Olin Saimaan rannoilla aamupäiväkävelyllä. Mitä kummaa miehiä istui pilkillä ja joku nainenkin.

Menin yhden luokse, kysyin onko kalaa tullut, ja oli. Eikö arveluta heikot jäät, vastaus olen Laatokan rannoilta vaimon mukana tänne tullut, ja jouduin hyvin pienenä (6v?) onkimaan kaloja perheen ravinnoksi kun koti oli köyhä.

Minun vaimo on rikas suomalainen, mutta ongin edelleen, jäällä on vapaus, raikas tuuli, aurinko antaa lämpöä. Kun menen kotiin laitan ahvenista keiton, illalla on hyvä nukahtaa vaimon viereen onnellisena. Puhekin oli ymmärrettävää.

Tässä yltäkylläisyyden tarjoamassa seka melskassa tulee mieleen miten pienistä asioista ihmisen onni ja hyvä mieli voi muodostua. Kumpa sen huomaisi!

Siinähän se, ehkä hyvän elämän juju. Nyt lopetan ajattelemasta, kun näen pilkkijät jäällä, mitä iloa tollasesta nykyttelemisestä on.

• muori67 kirjoitti:

Minulle tuli mieleeni;

kuinka monta laulua.

pääasiassa marsseja joita silloin laulettiin kun minä kävin koulua.
        Talvella laulettiin kyllä, Riti rati rallaa, tuli talvi halla.
        Kuuraparta, tuiskutukka, lumiviitta, harmaasukka ja niin edelleen.
        Kumpi se oikein oli, harmaasukka vai valkosukka.

• Lokari1
        ii-li kirjoitti:

Eikö sillä amerikkalaisella kissakalalla ole viikset? Simpulla on päässään kovia paukamia, "sarvia". Simmpu on varsin pieni, ehkä 15 cm:n pituinen ja aivan täynnä ruotoja. Siksi sitä syödäänkin lähinnä siivilöitynä keittona. Evätkös ne kissakalat ole suuria vonkaleita?

Viime kesänä olin asiakkaani vieraana ravintolassa Priisissa. Söimme minulle täysin outoa kalaa, jota tarjoilija nimitti "catfish". En muista ranskalaista nimeä. Se oli täysin erilaista kuin mikään aikaisemmin syömäni kala. Kalapala oli iso, liha oli aivan valkoista, ja siinä oli jonkinlaisia paksuja lihassyitä, ja se oli hiukan sitkeää. Ruotoja oli vähan, ja ne olivat suuria. Minulle jäi kyllä sellainen kuva, ettei sekään kala ollut samaa kuin amerikkalainen kissakala. (Kerroin tietysti, miten tavattoman hyvää se on, mutta todellisuudessa se ei maistunut yhtään miltään.)

Satuin näkemään laskun. Vaatimattoman ulkoilmaravintolan "catfish" maksoi 35 € per annos. Kukaan täysijärkinen ei maksaisi simpusta sellaista hintaa.

On pienijäkin nuorena.
        Siis poikasena hyvinkin pieniä ja sitten kasvavat aika moiseksi viikset niillä on jo pienenä , mutta samoin on minusta sillä kiven nuolijallakin.

Minusta liika vahva maku niissä on mitä minä olen niitä syönyt.

Täällä kaupasta saa ostaa kokonaisia perkaamattomia catfish'iä, mutta ei kuulu minun ruoka valikoimaani.

Ai taisikin olla katleija joka niistä simpuista kirjoitti.
        Vähä liika aikanen aamu minulle pitää herätä ensin.
        Terv:Lokari1.

• Katleija-T
        muori67 kirjoitti:

Minulle tuli mieleeni;

kuinka monta laulua.

Meillä Turussa on huomenna Luostarivuoren koulussa vanhojen keväisten koululaulujen ilta. Lauletaan taas Miks' leivo lennät Suomehen, Tuuli hiljaa henkäilee, Peipon pesä jne. Tilaisuuden järjestää koulun senioriyhdistyksen kuoro Tyttökullat.

Koululauluillat ovat jo osoittaneet, että kouluaikoina opittujen laulujen kaiuttelu on hauskaa, yhteishenkeä kohottavaa ja muistoja herättävää sekä kaikin puolin virkistävää. Sinnepä suuntaamme lenkkikaverini kanssa askeleemme huomenna.

• fiiuliN
        Katleija-T kirjoitti:

Meillä Turussa on huomenna Luostarivuoren koulussa vanhojen keväisten koululaulujen ilta. Lauletaan taas Miks' leivo lennät Suomehen, Tuuli hiljaa henkäilee, Peipon pesä jne. Tilaisuuden järjestää koulun senioriyhdistyksen kuoro Tyttökullat.

Koululauluillat ovat jo osoittaneet, että kouluaikoina opittujen laulujen kaiuttelu on hauskaa, yhteishenkeä kohottavaa ja muistoja herättävää sekä kaikin puolin virkistävää. Sinnepä suuntaamme lenkkikaverini kanssa askeleemme huomenna.

Ikuisesti pysyy kauneimpana kevätlauluana (virtenä?)tämä
        Jo joutui armas aika
        ja suvi suloinen.
        Kauniissti joka paikkaa
        koristaa kukkanen.. jne.

Se tuo todellakin mieleen kauniin suloisen kouluajan joka on jo kauas häipynyt minun maailmastani.'
        Sitähän laulettiin useimmin koulun kevätjuhlissa,
        mutta kyllä se palaa mieleen joka kevät ja samalla myöskin entiset koulukaverini , joista heistäkään ei ole minkäänlaista tietoa miten kullakin menee ja luistaa.

• Hintriika
        Heinäaika kirjoitti:

pääasiassa marsseja joita silloin laulettiin kun minä kävin koulua.
        Talvella laulettiin kyllä, Riti rati rallaa, tuli talvi halla.
        Kuuraparta, tuiskutukka, lumiviitta, harmaasukka ja niin edelleen.
        Kumpi se oikein oli, harmaasukka vai valkosukka.

Kyllä minun "kielikorvani" sanoo, että sen ajan hallalla oli harmaat sukat, sellaiset isoäidin keinutuolissa kutomat!

Kouluajan lauluista tulee päällimmäisenä mieleen laulu, jota me hoilasimme ystäväni kanssa. Kävin joka aamu hakemassa häntä kouluun (hoputtamassa ja joskus herättämässäkin, kun äiti oli lähtenyt aikaisin töihin). Laulu alkaa:

Olen unessa useasti
        sinun kaduillas koulutie,
        kotiportilta kouluun asti
        minun askeleeni vie...

Pitemmälle en sanoja muista, mutta meitä nauratti aina, koska aamuntorkku ystäväni käveli todella puolinukuksissa ne koulumatkat!

• Katleija-T
        Katleija-T kirjoitti:

Olipa meitä iso sakki vanhoja koulun kevätlauluja laulamassa. Naisia melkein kaikki, joku harva oli saanut miehensä mukaan houkuteltua. Laulun sanat heijastettiin seinälle ja pianosäestys ja kuorovahvistus oli mukana.
        Vaikka laulu näytti vieraalta, mutta kun siihen tuli sävel niin tuttuja kaikki laulut olivat. Voi kun olisi ne sanat saanut itselleen. Viimeisenä lauloimme suvivirren seisaaltamme. Kiitokset tällaisen idean keksijälle. Tämä oli nyt neljäs kerta, kun tilaisuus järjestettiin. Ilman muuta jatkossakin osallistun.

• Katleija-T

Menkääs googlettamaan / Suomen kalat.
      Siellä ylimmäisessä otsikossa on kaikki Suomen yli 90 kalalajia kuvineen. Simppujakin on useampia sortteja, myös järvistä niitä löytyy.

• Uusisuvi

Nyt en kylläkään pysy enää aiheessa. Noin ihana päivä, luonto alkaa virota ja elää täysillä, Tuntuu kuin "...selkääni siivet saisin ja pyllyyni pitkän pyrstön..."

Jättäkää jo ne simput ja tulkaa maihin sieltä järveltä rakkaat ystävät:-DDDD

• kyynärskepit
        Uusisuvi kirjoitti:

Nyt en kylläkään pysy enää aiheessa. Noin ihana päivä, luonto alkaa virota ja elää täysillä, Tuntuu kuin "...selkääni siivet saisin ja pyllyyni pitkän pyrstön..."

Jättäkää jo ne simput ja tulkaa maihin sieltä järveltä rakkaat ystävät:-DDDD

Joskus on hankalaa elää.On vain istuttava, liikuttava kahdella kyynärsauvalla kun kipu vain sallii.
        Riemukkaita kävelylenkkejä, kevätsään haistelua teille joilla on terveet jäsenet ja vireä mieli.
        Minä nautin partsilla kevätsäästä.

• Uusisuvi
        kyynärskepit kirjoitti:

Joskus on hankalaa elää.On vain istuttava, liikuttava kahdella kyynärsauvalla kun kipu vain sallii.
        Riemukkaita kävelylenkkejä, kevätsään haistelua teille joilla on terveet jäsenet ja vireä mieli.

ja anteeksi jos pahoitin mielesi. En tarkoittanut kehua omilla menemisilläni, sillä ei tämä ole hääviä vielä pitkiin aikoihin itsellänikään.

Oikeasti tarkoitin sillä Nummisuutarin Eskon lausahduksen lainauksella tätä mielikuvituksen lentoa, jonka kevät tuo mukanaan.

• Katleija-T
        kyynärskepit kirjoitti:

Eikö ole ihanaa päästä parvekkeelle istumaan ja nauttimaan lämmöstä ja auringosta. Siellä maistuu kahvit, voi ratkoa ristisanoja, ottaa tuolissa nokoset, laittaa jonkun kukkasen iloksensa kasvamaan, haistella kesäilman tuoksuja, katsella lintujen lentoa ja kuunnella kevään ääniä. Toivottavasti sinulla on läheisiä, jotka auttavat sinut liikkeelle kotisi ulkopuolelle. Ne olisivat niitä piristysretkiä, joita tarvitset.
        Eikö kotikuntasi tai seurakuntasi järjestä mitään piristystä sinunlaisillesi?

• Kyynärskeppi
        Katleija-T kirjoitti:

Eikö ole ihanaa päästä parvekkeelle istumaan ja nauttimaan lämmöstä ja auringosta. Siellä maistuu kahvit, voi ratkoa ristisanoja, ottaa tuolissa nokoset, laittaa jonkun kukkasen iloksensa kasvamaan, haistella kesäilman tuoksuja, katsella lintujen lentoa ja kuunnella kevään ääniä. Toivottavasti sinulla on läheisiä, jotka auttavat sinut liikkeelle kotisi ulkopuolelle. Ne olisivat niitä piristysretkiä, joita tarvitset.
        Eikö kotikuntasi tai seurakuntasi järjestä mitään piristystä sinunlaisillesi?

Polveeni asennettiin uusi sarana, muuten menee hyvin mutta olen nyt liikuntarajotteinen ja se pitää minut hiukan kärsimättömänä. Pikkuhiljaa polvi paranee, sen aivan huomaa, parvekkeella auringonpaisteessa istuskelen.
        Lähden ensiviikolla ulos kinkkailemaan, joten eiköhän tämä tästä.

• Liisi
        Kyynärskeppi kirjoitti:

Polveeni asennettiin uusi sarana, muuten menee hyvin mutta olen nyt liikuntarajotteinen ja se pitää minut hiukan kärsimättömänä. Pikkuhiljaa polvi paranee, sen aivan huomaa, parvekkeella auringonpaisteessa istuskelen.

Oikein kiva, kun tulit kirjoittelemaan. Välillä tuntuu kuin olisi pulaa kirjoittajista eri otsikoissa. Entisiä on hävinnyt pois.
        Polvi luultavasti paranee ennalleen. Muutenhan sitä ei olisi ruvettu korjailemaankaan. Voimisteluryhmäläisistäni on usea uuden saranan saanut.

• Taija
        Kyynärskeppi kirjoitti:

Mitähän tutkimuksia siinä tarvitaan?

Minulla vasta röntgenkuva otettu, ja huomattiin , että nivelrako pienentynyt.

Artryl-kuureja ja tulehduskipulääke, mutta jatkossa?

Monilla tuttavistani on näitä lonkkakipuja, yhdellä viime talvena polvinivelen leikkauskin, ja lääkäri kyllä sanoi, kun kysyin, tuleeko leikkaus, että ei välttämättä.

Öisin tuntuu leposärkyä siinä nivelessä.

• saara.dma
        Kyynärskeppi kirjoitti:

... laitettiin minullekin oikeaan polveen sarana. Tuntuu hienolta kun polvinivel ei satu, kun kävelee! Leikkaushaavakin on jo melkein parantunut, jumpata vaan täytyisi kovasti.

Ostin eilen kävelysauvat, se antaa vähän rytmiä kävelyyn. Autollakin olen jo ajanut.

Kaiken kaikkiaan yllättävän nopeasti on toipuminen sujunut, vaikka kyllä siinä välillä oli tosiaan vähän kärsimätön olo.

• Katleija-T

Kuten jo kaikki tietänette lähden matkalle vapun jälkeen yöllä. Minulle on aina yhtä vaikeaa päättää, mitä vaatteita mukaan pakkaan. MDKx2 antoi kerran jossain ketjussa hyvät ohjeet, mutta minä aloitin vanhalla systeemillä.

Siis kesävaatteet esiin. Ensin eroitettiin talven aikana kutistuneet pois ja sitten sovituspuuhiin. Tulihan se homma valmiiksi, paitsi että kun on näin monta päivää lähtöön, voin huoletta tehdä vielä vaihdoksia puvustoon.

Mikä hulluus tämäkin on, että ihmiselle kertyy näin paljon vaatteita. Tuli tuosta Uffin keräykseenkin muhkea paketti valkattua samalla. Onneksi olen eläkkeellä ja tämmöiseenkin puuhasteluun on rutkasti aikaa.

Ai niin käviskö Wiklundilta katsomassa vielä yhdet kesäisemmät housut. Ne sellaiset E-tyyppiset, jotka ovat lantion kohdalta tilavammat ja kuitenkin reisistä istuvat.

• uzma-m

kai kesakuuhu mennes takasi tulet.Naas nain on nareet niinku aijomies sanoo,tulen Suomeen kesakuu alus ja tarttis juar ne tori kaffet sial Turu toril,ketas kakkii sieat tust pai o,no maa kyl ole enemmanki satakuntalaissi mut Turus o sukulaissii.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

kai kesakuuhu mennes takasi tulet.Naas nain on nareet niinku aijomies sanoo,tulen Suomeen kesakuu alus ja tarttis juar ne tori kaffet sial Turu toril,ketas kakkii sieat tust pai o,no maa kyl ole enemmanki satakuntalaissi mut Turus o sukulaissii.

Mää mene Turkki ja siell etelärannikol Kemer-nimisse paikka. Se o vaa simmone pikavisiitti, ett viiko mää vaa siell ole. Et en jää asumaa. Takas tulen, jos luoja suo. Ku ainha niit vaaroi maailmas o, mutt harvemmi ne kohral ossu. Näi mää ajattelen. Kyll kaiketi meit tääl Turus muitaki on ku mää, mutt niitte täytys sit ilmottautua, jos sää kerra tänne tulet. Tehräis möötit toril vaa. Kyll se olis mukavaa.

• jzma-m

Huh helletta mittari meni ens kertaa yli 40 astetta.Verannalla kukat palaa taytyy kiiruusti siirtaa varjoon,ilmastoinnit hyrraa just putsattiin ja kaasut tarkastettiin,saas nahda kuinka kauan kestaa kun tulee sahko katko ja kaikki istumme kuumuudessa,juomavedet keitetaan kolmasti paivassa ja jaitakin pitaa tehda valtavasti.
      Nyt luulis lintu flunssankin saavan kyytia tassa kuumuudessa,9 uutta farmia on vahvistettu lintu flunssa ja kymmenia tuhansia kanoja on tapettu.Ihmettelen vaan mista nuo kanat saa tartunnan kun ne pidetaan vain sisatiloissa,ei ole muita lintuja lahistolla.

• ii-li

• Minkälaista säätä on povattu Suomeen viikonloppuna ja vapun tienoilla?
      Pakkailen tässä laukkua ja mietin, kuinka lämpimiä vaatteita täytyisi ottaa mukaan vai tekisinkö niinkuin teen silloin kun olen autolla liikkeellä: otan sekä kylmiä että lämpimiä ilmoja varten sopivat vaatteet :-)
      Glada vappen!

• Katleija-T

Mtv3:n sivuilta katselin ennusteita. Lämpenevää näyttävät sääkartat. Sunnuntaina etelä-Suomessa ihan 16 astetta ja aurinkoista. Että tämmöistä. Toivottavasti ennusteet pitävät paikkansa.

• Liisi

Netistä:
        Ilmatieteen laitos Sää ja ilmasto Paikallissää

• Liisi kirjoitti:

Netistä:
        Ilmatieteen laitos Sää ja ilmasto Paikallissää

www,pudasjarvi.fi ja sieltä klikkaa kuvaketta
        Maakotka verkossa.
        Pääsee "tirkistelemään;))

• muori67 kirjoitti:

Maakotka verkossa.

maakotka jonka näimme Taivalkosken rajalla kun tulimme viimeksi sieltä.Se olisi lentänyt kyllä autoa kohti.Miksi ovat ottaneet verkkoon ei se taida olla terve.

• fiiuliN
        muori67 kirjoitti:

Maakotka verkossa.

Löysin Pudasjärven sivut, mutta en tuota mainitsemaasi maakotkaa

• Katleija-T
        fiiuliN kirjoitti:

Löysin Pudasjärven sivut, mutta en tuota mainitsemaasi maakotkaa

Googleta: kotkan lento

• Lokari1
        muori67 kirjoitti:

Maakotka verkossa.

Mutta ruoka ohjeita olim paljon .
        Jotku niistä varmaan kokeilemisenarvoisiakin.
        Mistähän tarpeet noihin ruokiin löytäs.
        No vesi kielellä, lukemallakin tuli melkeen maku jo suuhun.HAHA

• Lokari1 kirjoitti:

Mutta ruoka ohjeita olim paljon .
        Jotku niistä varmaan kokeilemisenarvoisiakin.
        Mistähän tarpeet noihin ruokiin löytäs.
        No vesi kielellä, lukemallakin tuli melkeen maku jo suuhun.HAHA

uudempi osoite sinne pesälle.

www.kotkanlento.org

Käykää toki katsomassa ja lukemassa jutut.

• Lokari1
        muori67 kirjoitti:

www.kotkanlento.org

Missähän mun silmäni ole kun viimeksi katson.

• muori67 kirjoitti:

www.kotkanlento.org

www.kotkanlento.org
        http://www.kotkanlento.org

pieni ero kuin miehellä ja naisella, mutta jälkimmäistä linkkiä klikkaamalla pääsee useimmilla selaimilla suoraan. Ja klikkaamalla kakkosnapilla eli hiiren oikeanpuoleisella, voi avata uuteen ikkunaan eikä sekoa alkuperäinen

Wappuhauskat kaikille

• Katleija-T
        vaarivaari kirjoitti:

www.kotkanlento.org

pieni ero kuin miehellä ja naisella, mutta jälkimmäistä linkkiä klikkaamalla pääsee useimmilla selaimilla suoraan. Ja klikkaamalla kakkosnapilla eli hiiren oikeanpuoleisella, voi avata uuteen ikkunaan eikä sekoa alkuperäinen

Wappuhauskat kaikille

Nuo pienet kikat on aina tervetulleita. Hauskaa vappua sinne Espanjaan. Koskas ne kaksijalkaiset "pääskyt" tänne koti-Suomeen tulevat lomailemaan. Eikös siellä pian ole jo liian kuuma?

• fiiuliN
        Katleija-T kirjoitti:

Nuo pienet kikat on aina tervetulleita. Hauskaa vappua sinne Espanjaan. Koskas ne kaksijalkaiset "pääskyt" tänne koti-Suomeen tulevat lomailemaan. Eikös siellä pian ole jo liian kuuma?

Mitä ihmeen kiinnostavaa te löydätte tuosta linkistä.
        Eihän siellä ole muuta kuin oksia ja risukoita.

• pullaulla
        vaarivaari kirjoitti:

www.kotkanlento.org

Wappuhauskat kaikille

tuli kiva linkki jo tänään toistamiseen Vaari vaan on hyvä opastaja . Kiva kun löysin tänne .
        Hyvää vappua Suomeen , Täällä ei vapusta ole tietookaan . En ole enään marssi kunnossakaan ,ennen 40v sitten joka vappu mentiin --Mies soitti Torvisoittokunnassa jonon edessä.

• Markeliina
        fiiuliN kirjoitti:

Mitä ihmeen kiinnostavaa te löydätte tuosta linkistä.
        Eihän siellä ole muuta kuin oksia ja risukoita.

ihan samaa. Otaksuin, että siinä voi todella nähdä poikasia ja emon syöttämässä niitä. Seurata hieman elämän sujumista pesällä, mutta eihän siinä todella näy muuta kuin risukasa ja hieman linnun nokkaa joissain kuvissa.

Fiiulin uskalsi vain laittaa ajatuksen sanoiksi. Minä ajattelin osoittavani tyhmyyteni, jos tuon ajatuksen julki tuon.

Mielenkiintoisempaa on ollut Hesarista seurata MIRJA-sääksen lentoa Kamerunista Laatokan tienoille. Nyt onkin jännittävää, löytääkö Mirja puolison. Sillä alkaakin olla jo kiire pesimään.

• Katleija-T
        Markeliina kirjoitti:

ihan samaa. Otaksuin, että siinä voi todella nähdä poikasia ja emon syöttämässä niitä. Seurata hieman elämän sujumista pesällä, mutta eihän siinä todella näy muuta kuin risukasa ja hieman linnun nokkaa joissain kuvissa.

Fiiulin uskalsi vain laittaa ajatuksen sanoiksi. Minä ajattelin osoittavani tyhmyyteni, jos tuon ajatuksen julki tuon.

Mielenkiintoisempaa on ollut Hesarista seurata MIRJA-sääksen lentoa Kamerunista Laatokan tienoille. Nyt onkin jännittävää, löytääkö Mirja puolison. Sillä alkaakin olla jo kiire pesimään.

Olisi kiva, jos kamera olisi koko ajan päällä eikä olisi vain otettuja kuvia. Siinähän on mahdollista selata niitä räpsittyjä kuvia, mutta ne on otettu vain kahden tunnin välein. Ensi viikolla pitäisi kahdesta munasta kuoriutua poikaset.

Joku varmaan tietää jonkun pesäpönttökameran, jossa on seuranta koko ajan tai sitten kuvanotto joka 10 tai 20 sekunti.

Tästä pesästä tuli muuten uutisissakin. On nuo luontoasiat aika mielenkiintoisia. Radion ja Tv:n luontoillat ovat mieliohjelmiani samoin kuin monelle muullekin.

• Markeliina kirjoitti:

Kotkan pesällä näkyy myös 2-munaa ja toinen
        hautomassa.
        Kokeilkaa sitä animaatiota.

• uzma-m
        muori67 kirjoitti:

Kotkan pesällä näkyy myös 2-munaa ja toinen
        hautomassa.
        Kokeilkaa sitä animaatiota.

munat ja muut,pesa on mantypuussa,on se ihme etta ovat saaneet kameran sinne ja sitten kotka on pyorayttanyt kaks munaa pesaansa,toivottavasti ei hairiinny kamerasta.sellaiselta risukasalta se minustakin ensiksi naytti mutta katsoin uudelleen viimeisesta kuvasta uusinpaan ja sitten se klikkas.

• pullaulla
        vaarivaari kirjoitti:

www.kotkanlento.org

Wappuhauskat kaikille

lämmin --kyllä se kestää se haudonta --koskaan ei näy sitä isä kotkaa sielä pesällä --vai vaihteleeko ne tuuria --niin ei pääse näkeen ?
        Sitten kun se munista kuoriutuminen on tapahtunut onkin kiva seurata --kuinkas pitkä aika siihen vielä on?

• Hämeessä oli tosi lämmintä, 17 parhaimmillaan.
        Sain matkamuistoksi kauhean nuhan, kurkku on kuin riivinrauta ja nenä vuotaa.

Ajelin Aulangolla ja verestin vanhoja muistoja. Hämeenlinnassa asuessa kävin aina sunnuntaiaamuisin lenkillä Aulangolla ja vein kuivia leivänpaloja hevosille. Ajelin luontoreitin ympäri nähdäkseni onko mitään uutta tullut turistien houkuttimeksi. Kaikki näytti olevan entisellään.

Turussa oli vappuaattona tungosta kun yritin ängätä entistä reittiä satamaan. Katuja oli suljettu ja jouduin palaamaan takaisin ja kiertämään keskustan ympäri.

En ole käynyt Suomessa moneen vuoteen ja Tukholmassakin oli avattu uusi reitti sataman ja E4:n välille, n. 4 km:n pituinen tunneli. Todella hyvä ja nopea, kun ei tarvinnut pysäytellä missään liikennevaloissa ja kiemurrella Globen-arenan ympäri.

Tämä viikko menee nyt nuhanenänä, ensi viikolla alkaa uusi vierasbuumi. Tuntuu, että kevät menee aina liian nopeasti.

• ullapulla (toisinpäin)
        vaarivaari kirjoitti:

www.kotkanlento.org

Wappuhauskat kaikille

Minun mielestäni poikaset ovat menehtymäisillään kylmään =:(

• Katleija-T

Ajoin tänään pitkästä aikaa autoa. On se kummallista, että tuntui kuin olisi eilen vasta ajanut. Niin se on selkäytimessä. Mutta sen se teki, että kamala autokuume iski. Mutta järki voittakoon. Ei autoa enää. Mutta on mietittävä, että mitä tuon ajokortin kanssa tekisi. Kai se kannattaisi uusia. Tuleeko sieltä jostain muistutus minulle. Pyöreät vuodet täyttyvät tänä vuonna.

• uzma-m

Autokortin kannattaa uusia eihan sita tieda millon sita tarvit.
        Minun ystavani englantilainen alkoi ajamaan taalla 15 vuoden tauon jalkeen,miehensa kuoli,mies ei yksinkertaisesti antanut ystavani ajaa,mutta sitten han peri aivan uuden Hondan ja nauttii ajamiseta ja vapaudestaan.
        Muuten olemme saman ikaisia,tuli pyorea vuosi tayteen kolme paivaa sitten.
        Hyvaa matkaa sinulle Turkkiin,nauti lammosta niinkuin minkakin,istun ilko alastaomna keskiyolla kirjoittamasa tata,tuuletin puhaltaa nyt on 'vain'37 astetta.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

Autokortin kannattaa uusia eihan sita tieda millon sita tarvit.
        Minun ystavani englantilainen alkoi ajamaan taalla 15 vuoden tauon jalkeen,miehensa kuoli,mies ei yksinkertaisesti antanut ystavani ajaa,mutta sitten han peri aivan uuden Hondan ja nauttii ajamiseta ja vapaudestaan.
        Muuten olemme saman ikaisia,tuli pyorea vuosi tayteen kolme paivaa sitten.
        Hyvaa matkaa sinulle Turkkiin,nauti lammosta niinkuin minkakin,istun ilko alastaomna keskiyolla kirjoittamasa tata,tuuletin puhaltaa nyt on 'vain'37 astetta.

Ilta yö meillä. No sinä tarkenet siellä hyvin. Mitä niillä vaatteilla tekee. Miehesikin on tyytyväinen, kun viereensä kellahdat.
        Onnea vaan äskeisen syntymäpäiväsi johdosta. Ajatella että olemme niin samanikäisiä. Minä täytän ihan joulukuun lopulla. Muuten, millainen "almanakka" teillä on?

Kyllä olen myös sitä mieltä, että ajokortti kannattaa pitää voimassa. Jos liikkuminen vaikeutuu, niin silloin voi ostaa auton. Olen minä välillä ottanut vuokra-auton ihan vain testatakseni ajokykyäni.

Minäkin ajoin kortin vasta 45 vuotiaana mieheni kuoltua. Pari autoa mulla on ollut ja sitten -98 lopetin autoilun ihan vain aloittaakseni jalkojeni tehokkaamman käytön ja käyttääkseni senkin rahan muihin tarkoituksiin. Meillä auton pito on kallista.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Ilta yö meillä. No sinä tarkenet siellä hyvin. Mitä niillä vaatteilla tekee. Miehesikin on tyytyväinen, kun viereensä kellahdat.
        Onnea vaan äskeisen syntymäpäiväsi johdosta. Ajatella että olemme niin samanikäisiä. Minä täytän ihan joulukuun lopulla. Muuten, millainen "almanakka" teillä on?

Kyllä olen myös sitä mieltä, että ajokortti kannattaa pitää voimassa. Jos liikkuminen vaikeutuu, niin silloin voi ostaa auton. Olen minä välillä ottanut vuokra-auton ihan vain testatakseni ajokykyäni.

Minäkin ajoin kortin vasta 45 vuotiaana mieheni kuoltua. Pari autoa mulla on ollut ja sitten -98 lopetin autoilun ihan vain aloittaakseni jalkojeni tehokkaamman käytön ja käyttääkseni senkin rahan muihin tarkoituksiin. Meillä auton pito on kallista.

jotka ajavat,nuorenpana meilla oli yks vanha koppakuoriainen W,ja se oli ana ukon mukna,kun mun piti opetella ajamaan niin takapenkilla istui kaks pelokasta lasta,sitten viela ajoin kissan yli,siihen se sitten jai,mutta kannustin tyttareni ajamaan,kas mokomaa tuota pojan ryokaletta,ei anna minian ajaa,ei naiset muka ole hyvia ajureita ja kattia kanssa,minia kylla sanoi etta katsotaas,kylla han viela aikoo kortin hankkia.
        Pari on lomalla Parisissa istun heidan koneellaan kun omani yhteydet katkes.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

jotka ajavat,nuorenpana meilla oli yks vanha koppakuoriainen W,ja se oli ana ukon mukna,kun mun piti opetella ajamaan niin takapenkilla istui kaks pelokasta lasta,sitten viela ajoin kissan yli,siihen se sitten jai,mutta kannustin tyttareni ajamaan,kas mokomaa tuota pojan ryokaletta,ei anna minian ajaa,ei naiset muka ole hyvia ajureita ja kattia kanssa,minia kylla sanoi etta katsotaas,kylla han viela aikoo kortin hankkia.
        Pari on lomalla Parisissa istun heidan koneellaan kun omani yhteydet katkes.

Mun mies sanoi aina, että hän on mun kuskini, etten korttia tarvitse. Sitten kun kuski kuoli menin heti autokouluun vajaan kuukauden kuluttua. Luulin että se on helppoa, kun olin siinä vieressä aina "ajanut". Erehdyin, ei ollutkaan.
        Nyt alkaa minua nukuttaa, hyvää yötä.

• reetta2

Kyllä tulee muistutus ajokortin uusinnasta kun täyttää pyöreitä vuosia. Lääkärintodistus ja pari uutta passikuvaa poliisilaitokselle. Näin se ilmeisesti menee.

Ajan vuosittain noin 10 000 - 15 000km, oma ajoneuvo antaa vapauden tunnetta liikkua paikasta toiseen silloin kun haluaa. Onhan se edes jokin viihdyke yksineläjälle.

Toivon voivani ajella 80v saakka, sitten alkavat jo reaktiot ja koordinaatiotaidot heiketä, silloin on kait parasta miettiä asia uudelleen.

Uusi ihmeessä ajokorttisi, ei sitä koskaan tiedä milloin se olisi tuiki tarpeellinen. Voi näet fyysisessä kunnossa tulla yllättäviäkin muutoksia, jolloin liikkuminen omalla autolla on ainoa vaihtoehto. Auton käyttölaitteistoa voi muokata tarpeita vastaaviksi. Automaattivaihteet ym. Liikuntarajoitteiset voivat ostaa auton verottomana - näin olen asian ymmärtänyt.

Turvallisia ajokilometrejä kaikille autoileville.

• reetta2 kirjoitti:

Kyllä tulee muistutus ajokortin uusinnasta kun täyttää pyöreitä vuosia. Lääkärintodistus ja pari uutta passikuvaa poliisilaitokselle. Näin se ilmeisesti menee.

Ajan vuosittain noin 10 000 - 15 000km, oma ajoneuvo antaa vapauden tunnetta liikkua paikasta toiseen silloin kun haluaa. Onhan se edes jokin viihdyke yksineläjälle.

Toivon voivani ajella 80v saakka, sitten alkavat jo reaktiot ja koordinaatiotaidot heiketä, silloin on kait parasta miettiä asia uudelleen.

Uusi ihmeessä ajokorttisi, ei sitä koskaan tiedä milloin se olisi tuiki tarpeellinen. Voi näet fyysisessä kunnossa tulla yllättäviäkin muutoksia, jolloin liikkuminen omalla autolla on ainoa vaihtoehto. Auton käyttölaitteistoa voi muokata tarpeita vastaaviksi. Automaattivaihteet ym. Liikuntarajoitteiset voivat ostaa auton verottomana - näin olen asian ymmärtänyt.

radio savon pöttökamerassa on liikehdintää.

Näyttäisi olevan sinitiainen,en kyllä ole ihan varma. Käykää katsomassa.

• muori67 kirjoitti:

Nyt Lahden radiossa vitsin murjasivat;

uusi eläkeläisten sukupolvi on
        ROKKENROLLAATTORI sukupolvi;DDDD

• muori67 kirjoitti:

Nyt Lahden radiossa vitsin murjasivat;

uusi eläkeläisten sukupolvi on
        ROKKENROLLAATTORI sukupolvi;DDDD

Täällä meillä taas sanotaan sellaista lasiseinäistä kuistia eläkeläiskuvöösiksi (lämpökaapiksi).
        Minullakin on rakennuslupa haettu sellaista varten :)

• Uzma-m
        muori67 kirjoitti:

Hei mika tuo valkoinen otus on kuvassa joka on otettu tanaan 11:4?Ei kai poikanen?

• Uzma-m kirjoitti:

Hei mika tuo valkoinen otus on kuvassa joka on otettu tanaan 11:4?Ei kai poikanen?

sitä mieltä ;se on poikanen,vaan en ole varma

jännä seurata mitä siellä tapahtuu.

Sinitiainen touhuaa kovasti ja äsken kun katsoin
        näytti että siellä on jo yksi muna.

Viime kesänä siellä selvisi 4 poikasta.

• pullaulla
        muori67 kirjoitti:

sitä mieltä ;se on poikanen,vaan en ole varma

jännä seurata mitä siellä tapahtuu.

Sinitiainen touhuaa kovasti ja äsken kun katsoin
        näytti että siellä on jo yksi muna.

Viime kesänä siellä selvisi 4 poikasta.

kotkanpesällä .Ja molemmay munat ovat kuoriutuneet. Toivotaan Onnea Kotkanpoikasille!

• ii-li
        reetta2 kirjoitti:

Pitää vain käydä lääkärintarkastuksessa.

Äitini ei koskaan suostunut ajamaan moottorivenettä. Hän ei suostunut edes tulemaan laiturilta veneeseen, vaan hänet piti aina hakea vierasvenesataman matalalta laiturilta.

Sitten isäni sairastui. Äitini ei sallinut hänen edes korkea veneen ohjaimiin eikä moottoriin. Yhtäkkiä hän olikin kapteeni veneessä, ja hän hoiti kaiken itse. Loikki pitkin laitureita, kiinnitti veneen yksin, ajoi venettä, hoiti moottorin jne. Eli ihan kaikkea sitä, mistä hän oli siihen päivään asti sanonut, ettei osaa eikä ymmärrä siitä mitään. - Kun isäni sitten kuoli saareessa kesämökillä, niin äitini hoiti ruumiin kuljetuksen kaupunkiin. Hänellä oli apunaan isän lähes 80-vuotias sisar, ja yhtäkkiä he molemmat olivat sekä fyysiseti vahvoja että taitavia kaikessa "miesten työssä".

• my.mm.eli
        pullaulla kirjoitti:

kotkanpesällä .Ja molemmay munat ovat kuoriutuneet. Toivotaan Onnea Kotkanpoikasille!

Turun saaristossa näette kun klikkaatte osoitteeseen

http://natureit.net/index.php?page=livekamerat#1

Täällä on nyt nähtävissä vain tämä sääksipari, mutta myöhemmin kesällä aloittavat muutkin kamerat välittää kuvia merimetsosta, merikotkasta ja vedenalainen kamerakin tulossa kuulemma. Muutaman kymmenen sekunnin välein napsaa kuvaa näistä sääksistä.

Täällä on noita pönttökameralinkkejä edellä kerrottu, ajattelin näin kantaa vielä oman korteni vihjekekoon ;))

Heippa!

• ii-li kirjoitti:

Pitää vain käydä lääkärintarkastuksessa.

Äitini ei koskaan suostunut ajamaan moottorivenettä. Hän ei suostunut edes tulemaan laiturilta veneeseen, vaan hänet piti aina hakea vierasvenesataman matalalta laiturilta.

Sitten isäni sairastui. Äitini ei sallinut hänen edes korkea veneen ohjaimiin eikä moottoriin. Yhtäkkiä hän olikin kapteeni veneessä, ja hän hoiti kaiken itse. Loikki pitkin laitureita, kiinnitti veneen yksin, ajoi venettä, hoiti moottorin jne. Eli ihan kaikkea sitä, mistä hän oli siihen päivään asti sanonut, ettei osaa eikä ymmärrä siitä mitään. - Kun isäni sitten kuoli saareessa kesämökillä, niin äitini hoiti ruumiin kuljetuksen kaupunkiin. Hänellä oli apunaan isän lähes 80-vuotias sisar, ja yhtäkkiä he molemmat olivat sekä fyysiseti vahvoja että taitavia kaikessa "miesten työssä".

merkille.Aina kun joku jää leskeksi tulee vieressä istujasta autonkuljettaja.Niin avuttomasta mummusta heti virkistyy.

Olisikkin parempi jäädä nuorempana yksin silloin vielä tulisi jotain,vanhempi leski ei enää uskalla.

Oli hyväksi nähdä teille pojille miten naisetkin osaavat.Kun että naiset istuu avuttomana ja odottaa palveluja.
        Minulla on pakotettava itseni autolla ajamaan.talven aikana en ala kun pakosti.Nyt aloin taas ajaa ja se on ihan mukavaa sulalla tiellä.

• my.mm.eli kirjoitti:

Turun saaristossa näette kun klikkaatte osoitteeseen

http://natureit.net/index.php?page=livekamerat#1

Täällä on nyt nähtävissä vain tämä sääksipari, mutta myöhemmin kesällä aloittavat muutkin kamerat välittää kuvia merimetsosta, merikotkasta ja vedenalainen kamerakin tulossa kuulemma. Muutaman kymmenen sekunnin välein napsaa kuvaa näistä sääksistä.

Täällä on noita pönttökameralinkkejä edellä kerrottu, ajattelin näin kantaa vielä oman korteni vihjekekoon ;))

Heippa!

my.mm.eli linkistä.

Minulla on kirjanmerkki sivu niin täynnä ettei
        sinne kohta varmaan mahdu mitään;)

Siellä olisi poistettavia,mutta en osaa vielä
        niitä ylimääräisiä poistaa.
        Täytyy opetella vielä.

• my.mm.eli
        muori67 kirjoitti:

my.mm.eli linkistä.

Minulla on kirjanmerkki sivu niin täynnä ettei
        sinne kohta varmaan mahdu mitään;)

Siellä olisi poistettavia,mutta en osaa vielä
        niitä ylimääräisiä poistaa.
        Täytyy opetella vielä.

poistopolku: Klikkaile seuraavasti
        Kirjanmerkit > Muokkaa kirjanmerkkejä > valitse luettelosta poistettava klikkaamalla sen nimeä > klikkaa poistamerkkiä

Terveisin my.mm.eli

• my.mm.eli kirjoitti:

poistopolku: Klikkaile seuraavasti
        Kirjanmerkit > Muokkaa kirjanmerkkejä > valitse luettelosta poistettava klikkaamalla sen nimeä > klikkaa poistamerkkiä

Terveisin my.mm.eli

Onnistui ja nähtävästi opinkin;))

• pääsky kirjoitti:

merkille.Aina kun joku jää leskeksi tulee vieressä istujasta autonkuljettaja.Niin avuttomasta mummusta heti virkistyy.

Olisikkin parempi jäädä nuorempana yksin silloin vielä tulisi jotain,vanhempi leski ei enää uskalla.

Oli hyväksi nähdä teille pojille miten naisetkin osaavat.Kun että naiset istuu avuttomana ja odottaa palveluja.
        Minulla on pakotettava itseni autolla ajamaan.talven aikana en ala kun pakosti.Nyt aloin taas ajaa ja se on ihan mukavaa sulalla tiellä.

Kyllä on komeat näkymät Sääksen pesältä !!

Äsken kävi ukko sääksi siinä,liekö tuonut ruokaa.

Emo näyttää hautovan tomerana.

Upeita lintuja.

• Katleija-T
        muori67 kirjoitti:

Kyllä on komeat näkymät Sääksen pesältä !!

Äsken kävi ukko sääksi siinä,liekö tuonut ruokaa.

Emo näyttää hautovan tomerana.

Upeita lintuja.

Laiskuuttani en viitsi etsiä itse, joten olis kiva saada lisää peäkameralinkkejä. Kotkanlento mulla on jo.
        Muuten minulla oli hotellini parvekkeen vieressä sypressi, jossa oli jonkun linnun pesä. Se oli kyyhkysen näköinen lintu, mutta aika paljon pienempi. Oli kiva seurata lintuperheen elämää siinä parvekkeella kahvia hörppiessä.
        Asuin huoneistohotellissa. Minulla oli yksin käytössä kaksio ja oikein iso parveke. (Tuli muuten seurattua formula-1 kisa.) Pari kertaa vain olin "ulkona" syömässä. Itse tein ateriani. Söin hyvin kevyesti. Siellä oli ihanat vihannekset ja hedelmät. Mansikoita, kirsikoita ja hunajameloneita.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Laiskuuttani en viitsi etsiä itse, joten olis kiva saada lisää peäkameralinkkejä. Kotkanlento mulla on jo.
        Muuten minulla oli hotellini parvekkeen vieressä sypressi, jossa oli jonkun linnun pesä. Se oli kyyhkysen näköinen lintu, mutta aika paljon pienempi. Oli kiva seurata lintuperheen elämää siinä parvekkeella kahvia hörppiessä.
        Asuin huoneistohotellissa. Minulla oli yksin käytössä kaksio ja oikein iso parveke. (Tuli muuten seurattua formula-1 kisa.) Pari kertaa vain olin "ulkona" syömässä. Itse tein ateriani. Söin hyvin kevyesti. Siellä oli ihanat vihannekset ja hedelmät. Mansikoita, kirsikoita ja hunajameloneita.

linjoilla.Kesa on nakojaan tullut Suomeen joten ei tarvii lainata suksia Ylikypsalta kun tulen sinne.Mina siivoan 'talvi vatteita'sailoon ja yritan miettia mita pitais ottaa mukaan Suomeen.
        Kuumuus senkun yltyy ja talon omistaja poraa kaivoa puutarhaansa,vesi vahenee koko ajan putkista.Kuvitteles olin taas nuhassa vaikka on kuumaa 42 astetta parhaillaan.
        Huomenna esikouluni lapset saavat todistuksensa,paasevat pariviikkoa aikaisemmin kesalomalle.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

linjoilla.Kesa on nakojaan tullut Suomeen joten ei tarvii lainata suksia Ylikypsalta kun tulen sinne.Mina siivoan 'talvi vatteita'sailoon ja yritan miettia mita pitais ottaa mukaan Suomeen.
        Kuumuus senkun yltyy ja talon omistaja poraa kaivoa puutarhaansa,vesi vahenee koko ajan putkista.Kuvitteles olin taas nuhassa vaikka on kuumaa 42 astetta parhaillaan.
        Huomenna esikouluni lapset saavat todistuksensa,paasevat pariviikkoa aikaisemmin kesalomalle.

On se aika mukavaa, kun joku muistaa. Oikein mukavaa on "nähdä" tuttuja täällä palstoilla. Ne ovat tuttuja, joilla on nimi. Toi on kamalaa, kun helteellä on flunssainen. Otan osaa. Kyllä Turkissakin oli lämmintä, mutta ei liian kuumaa vielä. Aurinko paistoi kyllä kovin ylhäältä Suomeen verrattuna. Parasta oli laittaa voidetta kertoimilla. Enkä polttanutkaan ihoa.
        Asuin aika lähellä moskeijaa, joten rukouskutsut kuuluivat alkaen aamu viideltä. Minä pidin siitä. Kukot kiekuivat jo klo puoli neljältä.
        Yksi hotelli"pojista" otti minut äidikseen. Muuten turkkilaismiehet kunnioittivat vanhempaa naista-kiitos heille siitä.

• Katleija-T kirjoitti:

Tässä pari Radio savon pönttökamera ja
        NatureIT-livekamerat

Kurkkaillaan vain;))

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

On se aika mukavaa, kun joku muistaa. Oikein mukavaa on "nähdä" tuttuja täällä palstoilla. Ne ovat tuttuja, joilla on nimi. Toi on kamalaa, kun helteellä on flunssainen. Otan osaa. Kyllä Turkissakin oli lämmintä, mutta ei liian kuumaa vielä. Aurinko paistoi kyllä kovin ylhäältä Suomeen verrattuna. Parasta oli laittaa voidetta kertoimilla. Enkä polttanutkaan ihoa.
        Asuin aika lähellä moskeijaa, joten rukouskutsut kuuluivat alkaen aamu viideltä. Minä pidin siitä. Kukot kiekuivat jo klo puoli neljältä.
        Yksi hotelli"pojista" otti minut äidikseen. Muuten turkkilaismiehet kunnioittivat vanhempaa naista-kiitos heille siitä.

taallakin,siihen olen tottunut.Miehet kayttaytyvat yleensa kunnioittavasti ja kohteliaasti meidan ikaisia naisia kohtaan.Nuorempia tietysti yrittavat iskea.
        Huomasin juuri kun aloin katselemaan vaatevarastoani,olin jattanyt kaikki uudet natit toppini USA:han viimekesana,entas nyt, Suomessa on niin kallistakin.Vanhuus ei tule yksin.
        Kyl me vial treffataaki sial Turu toril.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

taallakin,siihen olen tottunut.Miehet kayttaytyvat yleensa kunnioittavasti ja kohteliaasti meidan ikaisia naisia kohtaan.Nuorempia tietysti yrittavat iskea.
        Huomasin juuri kun aloin katselemaan vaatevarastoani,olin jattanyt kaikki uudet natit toppini USA:han viimekesana,entas nyt, Suomessa on niin kallistakin.Vanhuus ei tule yksin.
        Kyl me vial treffataaki sial Turu toril.

Kuule Uzma, Turun torilla on maahanmuuttajien vaatekojuja. Löytyy ihan edullisia toppeja ja halappeja. Jossain päin maailmaa on varmaan kauhian isot ompelimot, kun joka paikka on täynnä samanlaista väätetta. Mihin ne loput mahtavat joutua, sillä ei ne kaikki millään kaupaksi mene.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Kuule Uzma, Turun torilla on maahanmuuttajien vaatekojuja. Löytyy ihan edullisia toppeja ja halappeja. Jossain päin maailmaa on varmaan kauhian isot ompelimot, kun joka paikka on täynnä samanlaista väätetta. Mihin ne loput mahtavat joutua, sillä ei ne kaikki millään kaupaksi mene.

kuuleppas en oo mikaan keijukainen vaan oikee viikinki,pitka ja puslka,en saa mitaan taalta valmiina vaan pitaa teettaa ja kraatarit ei ossaa tehra lansimaist toppii meikalaise,joko se on liia piani tai lia iso,ja hihat roikkuu ja helma kans,mun hyva kraatarini sairastu ja lupas tehra vaa yhre topi mul,mut ensi taytyy men tuoho helteesee kangasta etsimaa.
        olin kai viime vuan paattany kayda USA:ensiks,se on mulle niin hyva maa vaatteisi nahde kun nuo jenkit on niin isoi ihmisii, maa ole vaa semmost keski kokkoo sial.

• muori67 kirjoitti:

Tässä pari Radio savon pönttökamera ja
        NatureIT-livekamerat

Kurkkaillaan vain;))

katsoneet sillä siisti ohjelmaa??

Uskomatonta jos on totta,epäilen että lavastettua.

Vielä jotenkin uskon poikien huushollista,
        mutta että naisihmisen kämppä UHUH;((

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

viestisi matka kokemuksiasi Turkissa?

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

viestisi matka kokemuksiasi Turkissa?

Tuli vaan sellainen olo, ettei ketään kiinnosta.

• isoäiti**
        Katleija-T kirjoitti:

Olen ollut pois lukumaisemista, mutta kiva olisi
        kuulla seikkailuistasi Katleija.

Miten mukavalta oma sänky aina tuntuukaan poissaolon jälkeen, sen huomasin taas.
        Omissa pehkuissa on mukava suunnitella uusia matkoja.

Turku ympäristöineen olis kiikarissa suvella.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

ihmiset ovat tulleet laiskoiksi vastaamaan,minullakin on sellainen tunne etta yksikseni taalla laulen.
        Meilla ei ole tanaan tippaakaan vetta,tilanne peloittaa vahan,kohta WC alkaa lemuamaan kun ei voi vetaa.
        pullovettakin pitaa hamstratata,meitakin on n.20 ihmista tassa talossa,koskaan ei ole vesi nain loppunut,kuumenee viela ainakin tuonne heinakuun alkuun ennenkuin sadekausi alkaa.mitenkahan elaimet ja linnut selviavat kuukauden viela.
        Vesi loppuu niin seuraavaksi tulee sahkokatjoja,hiki vaan virtaa kuin pienet purot.

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

ihmiset ovat tulleet laiskoiksi vastaamaan,minullakin on sellainen tunne etta yksikseni taalla laulen.
        Meilla ei ole tanaan tippaakaan vetta,tilanne peloittaa vahan,kohta WC alkaa lemuamaan kun ei voi vetaa.
        pullovettakin pitaa hamstratata,meitakin on n.20 ihmista tassa talossa,koskaan ei ole vesi nain loppunut,kuumenee viela ainakin tuonne heinakuun alkuun ennenkuin sadekausi alkaa.mitenkahan elaimet ja linnut selviavat kuukauden viela.
        Vesi loppuu niin seuraavaksi tulee sahkokatjoja,hiki vaan virtaa kuin pienet purot.

Ei tietysti pitäisi välittää, vaikka tuntuukin välillä yksinpuhelulta. Totuus on kuitenkin se, että aina se luettu jotain lukijassa liikauttaa. Sellainenhan itsekin olen. Voi mennä päivä, etten kirjoita (vastaa) mitään; luen vain. Mutta olenhan kiinnostunut palstasta, koska luen. Ja ajatuksissa olen mukana. Siis kirjoitellaan.

P.s. Onpa vesitilanne vaikea teillä. Sitä on vaikea käsittää täällä järvien maassa. Onko siellä vuoristot ja jäätiköt niitä vesilähteitä. Entäs kun ilmastonmuutoksen vuoksi jäätiköt vähenee. Ei hyvältä näytä. Käytetäänkö siellä hanavettä puutarhan kasteluun? Juomavesi on kai pullovettä.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Ei tietysti pitäisi välittää, vaikka tuntuukin välillä yksinpuhelulta. Totuus on kuitenkin se, että aina se luettu jotain lukijassa liikauttaa. Sellainenhan itsekin olen. Voi mennä päivä, etten kirjoita (vastaa) mitään; luen vain. Mutta olenhan kiinnostunut palstasta, koska luen. Ja ajatuksissa olen mukana. Siis kirjoitellaan.

P.s. Onpa vesitilanne vaikea teillä. Sitä on vaikea käsittää täällä järvien maassa. Onko siellä vuoristot ja jäätiköt niitä vesilähteitä. Entäs kun ilmastonmuutoksen vuoksi jäätiköt vähenee. Ei hyvältä näytä. Käytetäänkö siellä hanavettä puutarhan kasteluun? Juomavesi on kai pullovettä.

tarpeeksi lunta joten sen sulattua patojarvet jaivat aika tyhjiksi,koskaan ei ole ollut nain kuuma toukokuussa,ei ole satunut kuukauteen ja kesakuu on viela edessa siis pahenee vain.
        Raanavetta kaytetaan ihnan kaikkeen vain mina ja ulkomaalaiset ja muut joilla on varaa kayttaa pullovetta juomiseen.Juomavesi pitaa keittaa ja samoin vesi josta tehdaan jaita.

• jemina
        muori67 kirjoitti:

katsoneet sillä siisti ohjelmaa??

Uskomatonta jos on totta,epäilen että lavastettua.

Vielä jotenkin uskon poikien huushollista,
        mutta että naisihmisen kämppä UHUH;((

Satunnaisesti on tullut seurattua. Kyllä siellä varmasti osa on lavastusta, kärjistetään, että kiinnostus kasvaisi. Lapsiperheessä sotkuakin syntyy jo muutamassa päivässä ja uusavuttomiakin löytyy, ihmisiä jotka eivät kerta kaikkiaan tajuaa että siivotakin pitäisi joskus.

• Katleija-T
        isoäiti** kirjoitti:

Olen ollut pois lukumaisemista, mutta kiva olisi
        kuulla seikkailuistasi Katleija.

Miten mukavalta oma sänky aina tuntuukaan poissaolon jälkeen, sen huomasin taas.
        Omissa pehkuissa on mukava suunnitella uusia matkoja.

Turku ympäristöineen olis kiikarissa suvella.

Niin siellä Goulet-purjehduksella häiritsivät venäläisturistit. Heidän laivallaan pidettiin kovaa meteliä. Venäläinen jytä jyräsi täysillä ja porukka säesti omatekoisella metelillä. Se oli tosi törkeää heiltä. Luonnon rauha oli tipotiessään. Se porukka erottui täysin muista. Saivat ainakin huomiota osakseen. Meidänkin laivan kippari otti sinne yhteyttä, jonka jälkeen häirintä jkv. rauhoittui.

Siinä meitä oli kymmenisen laivaa aina samalla lahdella ankkurissa ja pulahdettiin laivalta uimaan. En ollut vähään aikaan uinut Välimeressä, joten en muistanut miten suolaista se vesi olikaan. Siinä oli vaikea uida sen vuoksi, että vesi kantoi liikaa. Sammakkoa uidessa jalat nousi liian pintaan potkimaan. Laivalla oli valokuvaaja, joka sai meikäläisenkin veneen nokassa poseeraamaan. Kokovartalokuvat jäivät ostamatta. Ostin vain sen kuvan, missä minulta näkyi yläkroppa palleaan asti. He..he. Valokuva se aina totuuden paljastaa.

• jemina
        uzma-m kirjoitti:

tarpeeksi lunta joten sen sulattua patojarvet jaivat aika tyhjiksi,koskaan ei ole ollut nain kuuma toukokuussa,ei ole satunut kuukauteen ja kesakuu on viela edessa siis pahenee vain.
        Raanavetta kaytetaan ihnan kaikkeen vain mina ja ulkomaalaiset ja muut joilla on varaa kayttaa pullovetta juomiseen.Juomavesi pitaa keittaa ja samoin vesi josta tehdaan jaita.

Niin erilaisessa maailmassa elämme. Täällä Suomessa ei aina muista miten arvokas luonnonvara puhdas vesi on. Vesijohtovettä voi vapaasti juoda, joskus tosin on makuhaittoja, eikä yleensä tarvitse pihistellä veden käytössä.
        Tulin juuri hautausmaalta harmissani, viime viikolla ei tullut vielä veden tippaa ja maa on rutikuiva,
        ei kyllä kauan enää, sadepilvet kerääntyvät taivaalle. Nyt sitten tuli vettä niin kovalla paineella että kastuin yltä päältä, näin pieniä harmeja vedestä täällä.
        Asiasta toiseen, kyllä palstoilla on viime aikoina ollut hiljaista. Olisiko kaunis kevät sää karkottanut meidät täältä ruudun takaa, vai vaivaako kevätmasennus, mene ja tiedä.

• jemina kirjoitti:

Niin erilaisessa maailmassa elämme. Täällä Suomessa ei aina muista miten arvokas luonnonvara puhdas vesi on. Vesijohtovettä voi vapaasti juoda, joskus tosin on makuhaittoja, eikä yleensä tarvitse pihistellä veden käytössä.
        Tulin juuri hautausmaalta harmissani, viime viikolla ei tullut vielä veden tippaa ja maa on rutikuiva,
        ei kyllä kauan enää, sadepilvet kerääntyvät taivaalle. Nyt sitten tuli vettä niin kovalla paineella että kastuin yltä päältä, näin pieniä harmeja vedestä täällä.
        Asiasta toiseen, kyllä palstoilla on viime aikoina ollut hiljaista. Olisiko kaunis kevät sää karkottanut meidät täältä ruudun takaa, vai vaivaako kevätmasennus, mene ja tiedä.

täällä luetaan,minäkin käyn jokapäivä ja välillä
        useastikin lueskelemassa.

Ei sitä kyllä osaa kuvitella tuota vesipulaa.
        Itsellä tulee lotrattua varmaan liikaakin.

Meillä naristaan nyt kun taloyhtiö nuukailee
        nurmikon kastelussa,se kun on sidottu jotenkin
        jätevesi maksuihin,en ymmärrä noita laskutus
        kiemuroita.

Täällä Lahdessa on todella hyvä vesi,vaikkei
        enää Launeen lähteiltä tulekaan.

Mökillä ollaan onnellisia,kun siellä on lähde
        johon laitettu 2-rengasta,se on ihan pihapiirissä.

Kyllä minäkin luulen että hienot ilmat on vieneet
        porukat ulos.

• isoäiti**
        uzma-m kirjoitti:

Ei sitä osaa oikein kuvitella tilannettasi,
        kun ei ole ihan vastaavassa elänyt.
        Ilmastointi on aina pelannut kuumuudesta huolimatta ja kraanasta juossut vettä,
        mitä voi ainakin käyttää pesemiseen.

Pullovesi on yleistynyt kaikkialla.
        Muistan katselleeni Australiassa ohjelman telkkarista, missä
        pullovesiä testattiin, ja ns lähdevesi oli samassa
        luokassa kraanaveden kanssa.

Puhdas vesi on yksi luonnonvara, mikä tulee olemaan öljyä tärkeämpi
        ennusteiden mukaan.
        Vaikea sitä on aina tajuta, kun on tuhansien järvien maasta lähtenyt maailmalle.

Tsemppiä uzma, toivotaan sadetta ja kaikkea parasta sinulle.

• Katleija-T

Siitä Turkin matkasta vähän. Se oli erittäin askeettinen matka minulta. Yksin lähdin pikalähdölle. Yritin päästä halvalla. Enkä aikonut saada turistiripulia, kuten viime kerralla Marmariksessa.

Varasin huoneistohotellista kaksion, jossa iso parveke ja TV. Päätin olla omissa ruoissani. Pakkasin mukaan pari pulloa vettä, kestohylamaitoa pikku purkeissa, Juhla-mokkaa, makeutusainetta,ruisleipää, maustettua pastaa, keittopusseja, broileripyöryköitä, ruisrieskaa ja juustoa. Silti söin koko ajan maitohappobakteereja ennaltaehkäisyyn.Torilta ostin ihania vihanneksia ja hedelmiä. Ne olivat tosi edullisia.

Kahtena päivänä aterioin turkkilaisittain. Veneretkeen kuului lounas ja hotelli järjesti grillijuhlan, jossa oli hyvät ruoat. Markkinoilta ostin paikallisten naisten tekemiä köyhien lasten hyväksi myymiään viininlehtikääryleitä, jotka söin paikalla kadun reunalla istuen. Paljon patikoin.

Nousin korkealle paikalle, jonne johti 4 km pitkä, lopussa kivinen koko ajan nouseva tie. Eli 8 km:n kuntokävely. Matkalla näin 4 ranskalaista vaeltajaa, vanha norjalaisparistunta ja nuorempi ruotsalaispariskun sekä kolme kilpikonnaa. Sitten karmeaa käärmeen sihinää, joka kuulosti kalkkarokäärmeeltä. Se tuli tien viereltä, mutta otusta en jäänyt etsimään. Hrrrrr..rr

Valokuvia otin kukkasista ja juttukaverista, vanhasta helsinkiläisestä rouvasta, joka oli matkalla viisikymppisen poikansa kanssa. Ei minun tarvinnut ihan yksin sentään olla. Pari naista Turun läheltä olivat samassa rakennuksessa ja aina välillä tapailtiin ja juteltiin.

Jatkuu huomenna....

• Kerro lisää.Minä tykkään lukea noita "reissu"juttuja

Samoin Uzman kuvauksia sieltä oudoista oloista.

Myös kaikki muut reissaajat.

Matkakertomuksia esiin....

• isoäiti**

Varmasti hyvä akkujen latausloma tuollainen.
        Rinteillä yrtit tuoksuvat ja ne käärmeet- huh
        luontoon kuuluvat nekin ja karkuun menevät ihmistä.

Eikö se askeettisuus, jos nyt noin voi sanoa, ole mukavaa
        vaihteeksi tämän kaiken runsauden keskellä eläessä.

Monet käyttävät sitä kierukkaa vettä keittäessään juomakelpoiseski,
        sillä veden kanssa on syytä olla varovainen.
        En ole kokeillut, vaikka sairastanut olen lukuisat kerrat.

Minä en seuramatkoista välitä ja matkustan mielelläni yksinkin.
        Ehkä sitten vanhana reissaan ryhmässä tai risteilen lepotuolissa...hehhee.

• Katleija-T
        isoäiti** kirjoitti:

Varmasti hyvä akkujen latausloma tuollainen.
        Rinteillä yrtit tuoksuvat ja ne käärmeet- huh
        luontoon kuuluvat nekin ja karkuun menevät ihmistä.

Eikö se askeettisuus, jos nyt noin voi sanoa, ole mukavaa
        vaihteeksi tämän kaiken runsauden keskellä eläessä.

Monet käyttävät sitä kierukkaa vettä keittäessään juomakelpoiseski,
        sillä veden kanssa on syytä olla varovainen.
        En ole kokeillut, vaikka sairastanut olen lukuisat kerrat.

Minä en seuramatkoista välitä ja matkustan mielelläni yksinkin.
        Ehkä sitten vanhana reissaan ryhmässä tai risteilen lepotuolissa...hehhee.

Opas neuvoi, että hampaat voi pestä ja kahvin keittää siitä kraanavedestä. Ihan hyvää kahvia siitä tuli. Siellä oli varusteena vedenkeittopannu. Keitin vettä 5 minuuttia ja jäähdytin ja pidin jääkaapissa. Ei siinä mitään sivumakua ollut. Ostin kuitenkin vettä 2x5litraa juomavedeksi ihan varmuuden vuoksi.

Niin, olihan mulla Myllyn paras lettujauhoja ja ei kun letun paistoon. Pannu oli kuitenkin teräksinen ja niin letut tarttuivat pohjaan. No niistä tuli sellaisia lettumöykkyjä, mutta letuilta maistuivat ja hyviä olivat kahvin kanssa. Pelkäsin, että pannu meni pilalle, mutta eikä mitä liotuksella ja Sunlight-saippualla pannu tuli aivan kirkkaaksi.

Illat vietin huoneustossani välillä parvekkeella istuen, Kaiken karvaisia eläimiä (kirja)lukien tai TV:tä töllötellen. Katsoinkin formulat ja tennistä. Saksalainen RTL näkyi. Hirveästi niillä on mainoksia omilla kanavillaan.

• Katleija-T kirjoitti:

Opas neuvoi, että hampaat voi pestä ja kahvin keittää siitä kraanavedestä. Ihan hyvää kahvia siitä tuli. Siellä oli varusteena vedenkeittopannu. Keitin vettä 5 minuuttia ja jäähdytin ja pidin jääkaapissa. Ei siinä mitään sivumakua ollut. Ostin kuitenkin vettä 2x5litraa juomavedeksi ihan varmuuden vuoksi.

Niin, olihan mulla Myllyn paras lettujauhoja ja ei kun letun paistoon. Pannu oli kuitenkin teräksinen ja niin letut tarttuivat pohjaan. No niistä tuli sellaisia lettumöykkyjä, mutta letuilta maistuivat ja hyviä olivat kahvin kanssa. Pelkäsin, että pannu meni pilalle, mutta eikä mitä liotuksella ja Sunlight-saippualla pannu tuli aivan kirkkaaksi.

Illat vietin huoneustossani välillä parvekkeella istuen, Kaiken karvaisia eläimiä (kirja)lukien tai TV:tä töllötellen. Katsoinkin formulat ja tennistä. Saksalainen RTL näkyi. Hirveästi niillä on mainoksia omilla kanavillaan.

matkassa.Vieläköhän meikäläinenkin joskus Turkissa käy.Onneksi ei vielä tartte mennä.Olihan ne Suomalaiset siellä turkin sodassa.Siellä asti kävivät Venäjän kanssa valtasivat Konstanttinopolin.Olen kuuullut sanottavan.Meilläkin oli öoru joka luettiin aina naapurin pojalle sitä kun haukuttiin turkin keisariksi että:

Turkin Keisari linnassansa
        kiroili ja itki,
        pieri ja potki.

Tällaisen huutelun jälkeen piti olla jalat alla ja kaukana jo menossa.Siltikin seuraavana päivänä sai selkäänsä.

• Katleija-T
        pääsky kirjoitti:

matkassa.Vieläköhän meikäläinenkin joskus Turkissa käy.Onneksi ei vielä tartte mennä.Olihan ne Suomalaiset siellä turkin sodassa.Siellä asti kävivät Venäjän kanssa valtasivat Konstanttinopolin.Olen kuuullut sanottavan.Meilläkin oli öoru joka luettiin aina naapurin pojalle sitä kun haukuttiin turkin keisariksi että:

Turkin Keisari linnassansa
        kiroili ja itki,
        pieri ja potki.

Tällaisen huutelun jälkeen piti olla jalat alla ja kaukana jo menossa.Siltikin seuraavana päivänä sai selkäänsä.

Nyt myyvät Turkin matkoja alenuksella. Tämän päivän lehdessä oli *****-tähden hotelliin täyshoidolla 199 euroa / viikko. Pakkaapa matkalaukku. Oikein ovat ystävällisiä siellä. Sittenpähän olet käynyt Aasian puolella.

• uzma-m

lahkeiden levydesta montako senttia tanakesana,pidetaanko viela sellaisia housuja jotka ovat polvenalapuolla,kuinka monta senttia?

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

lahkeiden levydesta montako senttia tanakesana,pidetaanko viela sellaisia housuja jotka ovat polvenalapuolla,kuinka monta senttia?

Kyllä käytetään pitkiä sekä puolipitkiä ja 3/4 mittaisia. Lahkeen leveys maun mukaan. Itselleni eivät shortsit sovi alkuunkaan, mutta n 15 cm polven alapuolelle yltävät housut ovat ihan mukavat. Sitten toppi ja jonkinlainen kevyt paitapusero yläosaksi. Mukava asu on, kadullekin voi mennä tepastelemaan.

• Katleija-T kirjoitti:

Kyllä käytetään pitkiä sekä puolipitkiä ja 3/4 mittaisia. Lahkeen leveys maun mukaan. Itselleni eivät shortsit sovi alkuunkaan, mutta n 15 cm polven alapuolelle yltävät housut ovat ihan mukavat. Sitten toppi ja jonkinlainen kevyt paitapusero yläosaksi. Mukava asu on, kadullekin voi mennä tepastelemaan.

Katleija-t,samaa mieltä minäkin ja pidän

noista "pöksyistä".
        Tälläinen ylileveä;))voi käyttää kivoja jakkuja
        niiden kanssa.

Huhu minulla on kuuma,kävin hakemassa pyöräni
        huollosta.
        Nyt sillä on taas hyvä huristella.

Mutta kun tuo pää vuotaa,olen sanonut;jos se olisi
        lasista,niin näkyisi kuin siellä lainehtii;))

• Hintriika
        Katleija-T kirjoitti:

Ihanaa, että nykyisin ei tarvitse seurata virallisia muotivirtauksia. Periaatteessa kaikki on muotia! Nuorilla muotitietoisuus voi olla tarkempaa (siinäkin omat ryhmänsä), mutta aikuista ei katso kukaan pitkään, vaikka vetäisi vuosikymmeniä vanhat kuteet päälleen (nehän voivat sitä paitsi olla taas uusinta muotia).

Eikä kaikki sovi kaikille, sanovat muotigurut mitä tahansa! Yksilöllisyyden salliva pukeutuminen on OK. Ei tarvitse mittailla, montako senttiä jonkun ylä- tai alapuolelle helman tai lahkeen pitää ylettyä! Ruumiinrakenne ja oma mieltymys määräävät, mikä kellekin sopii, eivät muotivillitykset.

Siksi on kiva olla suomalainen. Etenkin, kun minun muotini kulkee kukkaron mukaan. Jos löydän mukavan vaatteen, käytän sen hiuti-puhki-loppuun! Ja suren, kun en löydä vastaavanlaista tilalle...

• Katleija-T
        muori67 kirjoitti:

Katleija-t,samaa mieltä minäkin ja pidän

noista "pöksyistä".
        Tälläinen ylileveä;))voi käyttää kivoja jakkuja
        niiden kanssa.

Huhu minulla on kuuma,kävin hakemassa pyöräni
        huollosta.
        Nyt sillä on taas hyvä huristella.

Mutta kun tuo pää vuotaa,olen sanonut;jos se olisi
        lasista,niin näkyisi kuin siellä lainehtii;))

Usko nyt minua, että kyllä sulla on hyvä pää. Muistikin on ihan hyvä, mutta hieman lyhyt vaan. Kyllä sillä muutkin pärjää. Ainoastaan joukossa tyhmyys tiivistyy. Heh..heh..hih

• jemina
        Katleija-T kirjoitti:

Nyt myyvät Turkin matkoja alenuksella. Tämän päivän lehdessä oli *****-tähden hotelliin täyshoidolla 199 euroa / viikko. Pakkaapa matkalaukku. Oikein ovat ystävällisiä siellä. Sittenpähän olet käynyt Aasian puolella.

Voi, voi alkoi matkakuume nousta kun lueskelin sinun tekstiäsi. Mieheni kanssa matkustelimme aikaisemmin joka vuosi kunnes hänen kunto oli niin huono, että hän ei jaksanut, eikä enää sietänyt aurinkoakaan. Näiltä matkoilta jäi paljon ihania muistoja, me olimme niin yhteen kasvaneita, että matkoilla kaikki sujui saumattomasti ja molempien toiveille jäi tilaa. Viimeisen yhteisen matkamme teimmekin Turkkiin Ichmelerin pikkukaupunkiin. Vietimme siellä kolme viikkoa kesällä 1994.
        Kahdesti olin sen jälkeen ollut etelänmatkalla ystävättären kanssa. Matkalla vasta huomaa miten huonosti itse asiassa tuntee ihmisen jonka kuitenkin on tuntenut jo kymmeniä vuosia.

Nyt on viime matkasta jo kahdeksan vuotta ja mieli tekisi reissuun. Lähtisin kyllä yksin, iltamenot eivät enää kiinnosta ja aina matkoilla juttukavereita löytyy. Hinta vain hirvittää, yksinmatkustava joutuu maksamaan lisähintaa huoneesta ja karvainen ystäväkin pitää majoittaa matkan ajaksi hoitolaan, siihen jo menee 15€ / vrk.
        Tänä keväänä matka kyllä jää haaveeksi. Olen luvannut tyttärenpojalle junamatkan Helsinkiin ja Korkeasaarelle, hän on vasta neljän, ja sisaren kanssa lähdemme elokuussa muutaman päivän muistelumatkalle hotellimajoituksineen lapsuudenmaisemiin. Niin ja talvirenkaatkin pitää ostaa. Ei eläkeläisen budjetti sitten enempää sallikaan.

• Hintriika
        Katleija-T kirjoitti:

Usko nyt minua, että kyllä sulla on hyvä pää. Muistikin on ihan hyvä, mutta hieman lyhyt vaan. Kyllä sillä muutkin pärjää. Ainoastaan joukossa tyhmyys tiivistyy. Heh..heh..hih

Nyt mitataan muistin pituutta sillä, muistatko aloittaa uuden kansanradion. Tämä menee ihan kohta nurkan taakse.

Ei sitä koskaan tiedä, mitä tulenpalavaa asiaa yhtäkkiä tulee, kun eivät ilmat houkuttele pois koneen läheisyydestä. Lumiukkojen rakentaminen ei enää tälle keväälle jaksa innostaa...

• Katleija-T
        jemina kirjoitti:

Voi, voi alkoi matkakuume nousta kun lueskelin sinun tekstiäsi. Mieheni kanssa matkustelimme aikaisemmin joka vuosi kunnes hänen kunto oli niin huono, että hän ei jaksanut, eikä enää sietänyt aurinkoakaan. Näiltä matkoilta jäi paljon ihania muistoja, me olimme niin yhteen kasvaneita, että matkoilla kaikki sujui saumattomasti ja molempien toiveille jäi tilaa. Viimeisen yhteisen matkamme teimmekin Turkkiin Ichmelerin pikkukaupunkiin. Vietimme siellä kolme viikkoa kesällä 1994.
        Kahdesti olin sen jälkeen ollut etelänmatkalla ystävättären kanssa. Matkalla vasta huomaa miten huonosti itse asiassa tuntee ihmisen jonka kuitenkin on tuntenut jo kymmeniä vuosia.

Nyt on viime matkasta jo kahdeksan vuotta ja mieli tekisi reissuun. Lähtisin kyllä yksin, iltamenot eivät enää kiinnosta ja aina matkoilla juttukavereita löytyy. Hinta vain hirvittää, yksinmatkustava joutuu maksamaan lisähintaa huoneesta ja karvainen ystäväkin pitää majoittaa matkan ajaksi hoitolaan, siihen jo menee 15€ / vrk.
        Tänä keväänä matka kyllä jää haaveeksi. Olen luvannut tyttärenpojalle junamatkan Helsinkiin ja Korkeasaarelle, hän on vasta neljän, ja sisaren kanssa lähdemme elokuussa muutaman päivän muistelumatkalle hotellimajoituksineen lapsuudenmaisemiin. Niin ja talvirenkaatkin pitää ostaa. Ei eläkeläisen budjetti sitten enempää sallikaan.

Ei aina tarvitse kauas lähteä, kun jo saa piristystä elämäänsä. Työväen opistoltamme teemme kolmen päivän kierroksen armaassa kotimaassamme. matkamme nimi onkin "Kotimaan monet kasvot". Turusta suuntaamme Mikkeliin, sieltä läpi Suomen Kaustisille ja Kokkolaan, josta sitten Ilmajoen ja Noormarkun kautta Eurajoelle ja Turkuun -kotiin. Majoitutaan nuoriso-opistoilla, aterioidaan kolme kertaa päivässä ja kierrellään katsomassa monia mielenkiintoisia paikkoja, joita matkamme varrelta löytyy. Minua kiinnostaa erityisesti Taidekeskus Salmela Mäntyharjulla.
        Sitten nuo bussimatkat kotipaikkakunnan ulkopuolelle teatteriin ovat myös mukavia. Muistaakseni vastasin sinun kirjoitukseesi silloin, kun miehesi oli äskettäin kuollut. Muistanko oikein? Kauanko siitä nyt on aikaa? Olet ilmeisesti vasta alussa uuden elämän opettelemisessa.

• jemina
        Katleija-T kirjoitti:

Ei aina tarvitse kauas lähteä, kun jo saa piristystä elämäänsä. Työväen opistoltamme teemme kolmen päivän kierroksen armaassa kotimaassamme. matkamme nimi onkin "Kotimaan monet kasvot". Turusta suuntaamme Mikkeliin, sieltä läpi Suomen Kaustisille ja Kokkolaan, josta sitten Ilmajoen ja Noormarkun kautta Eurajoelle ja Turkuun -kotiin. Majoitutaan nuoriso-opistoilla, aterioidaan kolme kertaa päivässä ja kierrellään katsomassa monia mielenkiintoisia paikkoja, joita matkamme varrelta löytyy. Minua kiinnostaa erityisesti Taidekeskus Salmela Mäntyharjulla.
        Sitten nuo bussimatkat kotipaikkakunnan ulkopuolelle teatteriin ovat myös mukavia. Muistaakseni vastasin sinun kirjoitukseesi silloin, kun miehesi oli äskettäin kuollut. Muistanko oikein? Kauanko siitä nyt on aikaa? Olet ilmeisesti vasta alussa uuden elämän opettelemisessa.

Onhan kotimaankin matkoja, tuo Työväen opiston matka kuulostaa mielenkiintoiselta. Samoin teatterimatkat eri kaupunkeihin ovat ihan siedettävissä hinnoissa.
        Kyllä muistat oikein, vastasit minulle silloin joskus kun kirjoittelin täällä mieheni kuoleman jälkeen. Vielä on niin kuin huomautit, oman elämäni malli hakusessa. Mieheni kuolemasta tulee heinäkuussa vuosi. Sitä edelsi pitkä kausi kun omalle elämälle ja omille tarpeille ei jäänyt lainkaan tilaa mieheni sairauden vuoksi. Oli työ ja mieheni hoito ja sitten ei enää työtäkään kun jäin kotiin hoitamaan miestäni.
        Kyllä ihminen on ihmeellinen kapine, elämä täytyy opetella uudelleen, vieläkin tulee ikään kuin huono omatunto jos suunnittelen lähteväni jonnekin. Pitää oikein muistuttaa itselleen, että minä saan mennä ja myös voin, mikään ei estä.

• Katleija-T
        jemina kirjoitti:

Minä kävin ensimmäisen kerran etelässä mieheni kuoleman jälkeen. Mieheni oli työnsä puolesta käynyt ulkomailla, minä vain Ruotsissa. Olimme lasten kanssa lomilla telttailleet Lapissa ja kotimaassa. Hänen kuoltuaan ensi matkani Kanariansaarille tein hänen siskonsa kanssa. Sitten minua 10 v nuorempi työkaverini on ollut matkatoverini liki 20 kertaa. Matkalla sitä oppii toisen tuntemaan perin pohjin. Me keskustelimme ennen matkalle lähtöä omat toiveemme matkalla olosta. Meillä sujuu matkat yhdessä hyvin, olemme henkisesti yhtä vanhoja. Se on tärkeää, että kaikki synkkaa hyvin. Minä olen kuitenkin joustavana osapuolena siinä, että mennään ajoissa nukkumaan ja ruoka-ajat ovat säännölliset. Minä tulisin aamu- ja päiväkahvilla toimeen iltaan asti, mutta kaverini on päästävä syömään jo klo yhden paikkeilla. Menee liki paniikkiin, ellei saa ruokaa. Kyllä yksinkin voi reissata. Silloin tulee osallistuttua enemmän retkille. Yleensä matkalla on muitakin yksinäisiä, joten seuraa löytyy. Olen kuitenkin maksanut huoneen omaan käyttööni sen jälkeen, kun kerran menin naispaikalle ja sain vieraan kaverin, joka oli hieman erikoinen.

• Katleija-T

Tässähän tämä kansanradio on muiden mukana roikkunut. Milestäni moniaiheisuus puolustaa paikkaansa. Rupesin uusia nimiä fundeeraamaan. Mitä mieltä kansalaiset ovat nimestä. Ihan huvikseni laitan tähän erilaisia nimiä. Tää käy aivovoimistelusta.
      -Toiveiden tynnyri.
      -Kalapaliikki.
      -Kirpputorilla.
      -Päivän toivotut.
      -Ikäihmisten tietolaari.
      -Täällä kansanradio.
      -Juttunurkka.
      -Aihetta aiheista.
      -Rönsyilyä.
      -Luettavaksi tarkoitettu.
      -Kansanradio-6.
      -Juttupaikka tosikoille ja veitikoille.

• katriina64

vaihtoehtoja.
        Kysyit vieläkö jaksamme jatkaa.
        Minä en ole ehtinyt edes aloittaa täällä vielä.
        Lukaissut jotain joskus ohimennen, mutta laita vaan uusi aloitus!

• Mitäsitä nimeä muuttamaan,vaikka nuo Sinun ehdotukset on kyllä hyviä.

Mutta kerkesi jotenkin tottua jo tähän
        Kansa ratioon;))

• Puuttuu

Torin kulmalta kuultua

• Hintriika
        muori67 kirjoitti:

Mitäsitä nimeä muuttamaan,vaikka nuo Sinun ehdotukset on kyllä hyviä.

Mutta kerkesi jotenkin tottua jo tähän
        Kansa ratioon;))

Samaa mieltä kuin muori67. Kansanradion monet tuntevat jo muutenkin "kaikkien mahdollisuuksien foorumina". Miksi siis vaihtaa, vaikka onkin ylen Ylen lainaa. Ollaan vaikka äänettömiä yhtiömiehiä (eikä anneta ylen)!!!

• Katleija-T
        Puuttuu kirjoitti:

Torin kulmalta kuultua

Toi olis kans hyvä.

• my.mm.eli
        Katleija-T kirjoitti:

Toi olis kans hyvä.

mutta minäkin kannattaisin pysyttelemistä vanhassa ;) ja vain järjestysnumero kuutoseksi.

Tässä samalla kiitän matkakertomuksistasi, jossain valittelit etteivät kiinnosta, sanoit poistaneesi jotain. Älä ihmeessä poista, kyllä kiinnostavat. Ja minä kun en jokapäivä palstoille ehdi kirjoittamaan, niin jäisivät näkemättä kokonaan.

Kirjoittelen nyt jääkiekkomatsin väliajalla, nyt alkaa kolmas erä, joten tulee loppu piste tähän. :=DD

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3037
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3021
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2387
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1808
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      79
      1317
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1270
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79