Onko luvallista?

AGFA

Onko luvallista ottaa luonnosta hämähäkkiä lemmikiksi, kun harkitsen sellaisen ottoa?

Äiti tuossa naureskeli, kun menin esittämään kysymyksen tarantellan ottamisesta ja sanoi että ''mene ulkoa hakemaan, siellä niitä on, saat ottaa vapaasti vaikka huoneen täyteen kunhan pidät musta kaukana''

Jos on täysin luvallista, niin haluaisin tietää nämä jutut:
1. Mikä on se kotimainen, aika iso ja roteva musta hämähäkki millä on lyhyet paksut jalat, ja kantaa munapalloa selässään, niin mikä se on? Mikä hämähäkki?

2. Mä tiedän kyllä että oikeille lemmikkitarantelloille syötetään jauhomatoja ja sirkkoja, mutta en tiedä mitä/miten luonnosta otettu söis?

3. Mun huone remontoidaan ja kaikki elukat (sauvasirkat, rukoilijasirkat, kaks jättituhatjalkaista, akaattikotilo ja pienet lehtokotilot ja kesyrotat) viedään siks aikaa mun sedän luo, kun kukaan perheenjäsenistä ei halua niitä lähelleen. Jos otan hämiksen (luonnosta) voiko sitä pitää vaikka leikkimökissä? Pärjääkö se yöt siellä?

Tuli äsken mieleen, et joku vois pitää mua vastuuttomana kun aina haluan vaan lisää ja lisää elukoita ja et joku vois luulla et en pidä tarpeeks hyvää huolta mun kullanmuruistani, mut kyllä mä vaan pidän. Ehkä joku voi pitää mun vanhempiaki vähän vastuuttomana ku antaa mun ottaa eläimiä eikä itte tykkää lainkaan, mut mä tiedän että ne luottaa siihen et osaan todellakin pitää niistä hyvän huolen. Mulla menee monta tuntia siivota niiden terraarioita ja olla niiden kanssa ja rahaa menee ainakin kolmekymmentä euroa kuukaudessa, mutta se on sen arvoista. Ymmärrän toki sen että luonnosta otetuilla eläimillä (lehtokotiloilla, EHKÄ tulevalla hämiksellä) ois paremmat oltavat luonnollisessa ympäristössään. Mä ymmärrän jos mun kysymykseen annetaan negatiivinen palaute.
Sanon vaan vielä, että mä rakastan mun pieniä lemmikeitäni.

10

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyiii

      Olet ällöttävä... ei millään pahalla :D mut mitä näet noissa öttiäisissä...?
      oksettaa koko ajatus että nukut sellasten joukossa...:( puistattaa ihan :D
      Onnea sinulle ja varo eeti ne pääse joku yö vapaaks ja hyökkää kimppuusi :D

      Leikkimökissä..mites meinasit löytää pikku hämpiksen sieltä.. :D

      • jokuvaantuoltamettästä

        Tollasten araknofobisten dorkien ei kannata tulla tänne palstalle, sorry vaan.

        Ite aion ottaa tarantellan, ja oon ennenki pitänyt luontohämiksiä! ^^ Ovat tooosi ihania. Kannattaa ottaa joku harmiton ja helppo hämähäkki (luonnosta saa ottaa selkärangattomii mut harvinaiset on eri juttu). Ristihämiksen varmaan tunnistat, niillä on risti selässä (jou). ne voi purra ja se voi tuntuu siltä että ampiainen pistää, tai itseasiassa tuntuukin. Olen saanut sormeltani tämän tiedon.

        Ulkohämisten ruokkiminen on aika hankalaa. Ensin pitää koittaa saaha hämis tekemään verkko, mikä tarkottaa et se on kotiutunu. Sitten verkkoon voipi tiputella kaikenlaisia öttiäisiä, ei ampiaisia tms vaarallista. Mukavaa, että joku muukin on hullaantunu hyönteisiin.. Mä saan ruskorukoilijasirkan ja Theparosa Blondi naaraan (TB on siis hämis)


      • hämppi
        jokuvaantuoltamettästä kirjoitti:

        Tollasten araknofobisten dorkien ei kannata tulla tänne palstalle, sorry vaan.

        Ite aion ottaa tarantellan, ja oon ennenki pitänyt luontohämiksiä! ^^ Ovat tooosi ihania. Kannattaa ottaa joku harmiton ja helppo hämähäkki (luonnosta saa ottaa selkärangattomii mut harvinaiset on eri juttu). Ristihämiksen varmaan tunnistat, niillä on risti selässä (jou). ne voi purra ja se voi tuntuu siltä että ampiainen pistää, tai itseasiassa tuntuukin. Olen saanut sormeltani tämän tiedon.

        Ulkohämisten ruokkiminen on aika hankalaa. Ensin pitää koittaa saaha hämis tekemään verkko, mikä tarkottaa et se on kotiutunu. Sitten verkkoon voipi tiputella kaikenlaisia öttiäisiä, ei ampiaisia tms vaarallista. Mukavaa, että joku muukin on hullaantunu hyönteisiin.. Mä saan ruskorukoilijasirkan ja Theparosa Blondi naaraan (TB on siis hämis)

        Ja siis kaikki Suomen luonnossa tavattavat hämpithän eivät pyydystä verkolla, vaan osa juoksee saaliin kiinni, niin ettei kannata ihmetellä, miksei se välttämättä seititä... Näihin pätee ihan sama kuin mihin tahansa eläimeen; Hanki tietoa kyseisestä lajista ennen kuin otat sellaisen.


    • hämppi

      On ihan luvallista. Tuon kuvauksen perusteella on vähän hankala sanoa mika hämppi on kyseessä. (Ehkä joku susihämähäkki?) Pyydystä sille sapuska ulkoa, tai syötä pieniä jauhomatoja tai buffalomatoja.

    • AGFA

      Mulla on nyt ollut noin kuukauden kaksi sellaista isoa hämähäkkiä 16l faunassa, pohjalla 3cm turvetta ja kasveja ja ihan hyvin ovat tottuneet syömään vaikka ekana päivänä eivät syöneet.

      • oli pihalla

        Se olis kelvannut sulle terraarioon.
        Mittasin -> 1 cm pituinen ruumis siihen jalat. Läpimitaksi tuli yhteensä 3 cm.
        Musta ja karvanen. Kellonkorjausmikroskoopilla läheltä katsottuna näytti ihan lintuhämikseltä.
        6 silmääkin. Ei mitään havaintoa mikä otus, vaikka olen pitkään surffaillut netissä etsimässä sitä (ei ole rantahämppis kun kylkiviivat puuttuu.)


      • hämppinen
        oli pihalla kirjoitti:

        Se olis kelvannut sulle terraarioon.
        Mittasin -> 1 cm pituinen ruumis siihen jalat. Läpimitaksi tuli yhteensä 3 cm.
        Musta ja karvanen. Kellonkorjausmikroskoopilla läheltä katsottuna näytti ihan lintuhämikseltä.
        6 silmääkin. Ei mitään havaintoa mikä otus, vaikka olen pitkään surffaillut netissä etsimässä sitä (ei ole rantahämppis kun kylkiviivat puuttuu.)

        Jos silä hämpillä tosiaan oli vain kusi silmää, niin sitten se kuului Haplogyne-hämppeihin. Jos siis olet varma että silmiä oli tosiaan kuusi, (eikä kahdeksan)
        Ehkä Segestria-suvun laji?


    • joku--93

      Oli suihkuhuoneessa. Pikkusormen pään kokoinen ensimmäiseen ''niveleen'' asti (jalat tietty vähän pidemmät). Hämpyn ruumis oli sellainen siro ja jalat pitkät ja ohuet. Väriltään oli kellertävä. Kävin heittämässä sen ulos paperin sisässä, normaalisti uskallan koskea hämppyihin mutta tuota ''goljattia'' pelkäsin jo.

    • sande!

      kyllä on perkele. hämähäkki haisee niin paskalle että pyörtyy vartissa. ota omalla vastuulla mutta älä ihmettele jos kukat ovat kuolleet ja seinät lahot. tämä viesti on elintärkeä kaikille hämähäkin haluaville ystäville. muistakaa ottaa yhteyttä korjaajille jos putket ovat tukossa. ne ovat nimittäin täynnä hämähäkin paskaa.

      • lolleri

        ookko oikeen tutkinu asiaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe