CD-merikartan mainostetaan pyörivän jopa 486-tasoisessa koneessa. Tarkoitus olisi kokeilla halpaa kannettavaa, gpa-navigaattoria ja em. ohjelmaa. Mikähän mahtaa todellisuudessa on toimivan kokonpanon minimivaatimus prosessorille/muistille?
CD-merikartta/konevaatimus
6
1167
Vastaukset
PC Pentium, CD-asema, Win 3.1x/95, Win Nt 3.5.x, Ram 16 MB (Win 3.1x)/32 MB (Win95)/64 MB (Win NT).
SVEGA 800X600/256.
Kovalevyasennukseen tarvitset ~250 MB levytilaa / albummi
Jos tarvitset lisätietoja, kerro.- Pienempi
Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.
Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono. - Pienempi
Pienempi kirjoitti:
Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.
Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono.Tarkemmin muistellen tuo läppäri oli kuitenkin 486/75, 33 Mhz kone oli pöytäkone Win 3.11:lla ja siinäkin ohjelma toimi. Aikaa mennyt jo sen verran, että muisti vähän pätkii...
- 486/75
Ainakin 486 75 MHz toimii, minulla kun on sellainen.Käyttis win98.
- sanat
Ei se mitään Pentiumia kaipaa.
Mulla on kaksi toimivaa konetta, toinen on 486 ja maksoi 10€, toinen on pentium ja maksoikin 100€.
- AriT
Jos haluat halvalla käyttökelpoisen koneen karttaplotteriksi, ota yhteyttä sähköpostilla [email protected]
Tarjolla olisi Dell Latitude CPx PIII 450 MHz, 64 Mt RAM, 6 Gt HD, CD, 14" TFT. 1xCOM, 1xLPT ja 1xUSB. Lisäksi verkkolaite, nahkainen Dellin laukku sekä telakka-asema, jossa mm. verkkokortti, 2xUSB, COM ja LPT. H. 100 e pk. tai nouto Kuopiosta. Ei käyttistä, mutta testattu W2000:lla, akku kestää 1-2 h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673