CD-merikartta/konevaatimus

ookkei

CD-merikartan mainostetaan pyörivän jopa 486-tasoisessa koneessa. Tarkoitus olisi kokeilla halpaa kannettavaa, gpa-navigaattoria ja em. ohjelmaa. Mikähän mahtaa todellisuudessa on toimivan kokonpanon minimivaatimus prosessorille/muistille?

6

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PC Pentium, CD-asema, Win 3.1x/95, Win Nt 3.5.x, Ram 16 MB (Win 3.1x)/32 MB (Win95)/64 MB (Win NT).
      SVEGA 800X600/256.
      Kovalevyasennukseen tarvitset ~250 MB levytilaa / albummi
      Jos tarvitset lisätietoja, kerro.

      • Pienempi

        Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.

        Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono.


      • Pienempi
        Pienempi kirjoitti:

        Ensimmäinen läppäri jossa pyöritin MeriCD:tä oli 486/33, 64 Mt RAM ja kiintolevy sen verran pieni, että Win 95 riisuttuna kaikesta turhasta ja tietenkin MeriCD:n kartat sinne mahtuivat. CD-asemaakaan ei tarvita kuin asennuksessa, käytön aikana ei, jos kartat saa mahtumaan kovalevylle. Muistaakseni minulla oli ruhtinaallinen 200 Mt levy ja sille sain mahtumaan käyttiksen lisäksi M- ja L-sarjan kartat. Tilavaatimus riippuu siis myös käytettävästä sarjasta.

        Koneen teho tai tehottomuus ei yleensä ole ongelma, käytännössä suuremmaksi harmiksi muodostuu noissa vanhoissa koneissa huonot näytöt. Vanhemmat näytöt ovat ns. passivinäyttöjä (CSTN tai jotain sinnepäin), nykyiset ovat aktiviimatriiseja eli TFT-näyttöjä. Varsinkin päivänvalossa näkyvyys vanhoissa näytöissä on erittäin huono.

        Tarkemmin muistellen tuo läppäri oli kuitenkin 486/75, 33 Mhz kone oli pöytäkone Win 3.11:lla ja siinäkin ohjelma toimi. Aikaa mennyt jo sen verran, että muisti vähän pätkii...


    • 486/75

      Ainakin 486 75 MHz toimii, minulla kun on sellainen.Käyttis win98.

      • sanat

        Ei se mitään Pentiumia kaipaa.

        Mulla on kaksi toimivaa konetta, toinen on 486 ja maksoi 10€, toinen on pentium ja maksoikin 100€.


    • AriT

      Jos haluat halvalla käyttökelpoisen koneen karttaplotteriksi, ota yhteyttä sähköpostilla [email protected]

      Tarjolla olisi Dell Latitude CPx PIII 450 MHz, 64 Mt RAM, 6 Gt HD, CD, 14" TFT. 1xCOM, 1xLPT ja 1xUSB. Lisäksi verkkolaite, nahkainen Dellin laukku sekä telakka-asema, jossa mm. verkkokortti, 2xUSB, COM ja LPT. H. 100 e pk. tai nouto Kuopiosta. Ei käyttistä, mutta testattu W2000:lla, akku kestää 1-2 h.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe