Kesyttäminen

Tötötö

Elikkä undulaatti [1kpl] talossa, mutta kesytys? Kuinka kauvan noin kestää linnun kesyyntyminen (viikon, kuukauden, vuoden?) Meillä tuo tipu on ollut melkein kaksi viikkoa, eikä ole häkistä voitu päästää ulos kun ei anna käden tulle lähellekkään...

Miten totutetaan undulaatti käsittelyyn? Puhumalla häkin vierellä? o__o Olisin erittäin kiitollinen pikaisista vastauksista..

10

3062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hei!

      Monen vanha tämä yksi undulaattisi on? Eikö ikävöi kavereitaan? Eikö undulaatin elämä olisi mukavempaa kun sillä olisi kaveri? Voisi temmeltää yhdessä... Vai pystytö olemaan undusi kanssa sillain, että se on max 2h yksin?

      • Aloittaja

        Lintu on nuori, tarkkaa ikää en tiedä. Mutta olisin ERITTÄIN kiitollinen jos kysymyksiini vastattaisiin. Ei tässä mene mitään muuta kuin hermot..............................


        AIJON HANKKIA TOISEN UNDULAATIN TAIKKA NIETOKAKADUN KUN TÄMÄ ON KESYYNTYNYT. Tällä menolla se ei saa ikinä kaveria kun kukaan ei OSAA VASTATA!?!?!??

        Nyt katkes viimenen piuha..


    • -M-

      Kesyyntymisnopeus on hyvin lintukohtaista ja riippuu paitsi linnun yksilöllisestä luonteesta myös sen aiemmasta käsittelystä ja kesyttelijän pinnan pituudesta (mikä tässä tapauksessa ei tunnu kauhean pitkältä...)

      Parissa viikossa lintu on jo kotiutunut sen verran että voit aloittaa varsinaiset harjoitukset. Lennättää voit kyllä lintua jo nyt, eihän se mitään käsikesyyttä edellytä??? Lintu kyllä oppii hyvin nopeasti palaamaan häkkiin pienellä paimentelulla vaikkei veilä kädelle uskalla ja tarvittaessa sen voi kyllä varovasti pyydystää esim huivin tai haavin avulla.

      Kesytys kannattaa aloitella linnun häkissä ollessa, työnnät kättä ensin vaan ovelle ja jos lintu säikkyy odotat rauhalisesti jutellen että se rauhoittuu taas, kehut tai naksautat kielellä ja vedät käden pois. Toistat tätä niin kauan että lintu istuu aloillaan silloinkin kun laitat käden häkin luukulle, kehut kovasti ja lopetat harjoituksen.
      Sitten kun tämä sujuu hyvin alat työntää kättä pikkuhiljaa lähemmäs ja lähemmäs, mutta vain niin pitkälle että lintu ei ehdi lähteä karkuun, tällöin siis palkkaat linnun siitä mistä haluatkin eli paikallaan olemisesta. Jos lopetat silloin kun linty säikkyy ja räpistelee opetat sille että karkuun meno on se mitä kannattaa tehdä koska silloin pääsee rauhaan.

      Tällä tekniikalla pitäisi nuoren undulaatin kanssa päästä kosketusetäisyydelle varsin nopeasti, mutta tietysti se vaatii useita toistoja ja kärsivällisyyttä edetä tarpeeksi hitaasti. Jos lintu osaa jo ottaa herkkuja pinnan välistä voi käteen totutuksessä toki aluksi käyttää lisähoukuttimena vaikka hirssinpätkää.

      Itsestäsi sitten riippuu opetatko linnulle ensivaiheen jälkeen ensin vaikka rapsuttelua vai alatko pikkuhiljaa houkutella sitä sormelle tms.

    • olla :(

      Mietippäs nyt lintu parkaa. Itseäni oikein säälittää! Kyllä kaksi undulaattiakin kesyyntyy, ainakin itse kesytin kaikki neljä undulaattia samaan aikaan :) Yhdessä on mukavempi oppia.

      Lintu parkasi :(

      • ...

        Minun undilaattini on ollut 4 vuotta yksin, ja olen huomannut ettei se edes halua kaveria sinne. Olen sinne 3 kertaa hankkinut toisen undulaatin, ja aina se toinen on kuollut. Olen aika varma, että toinen undulaatti on "tappanut" sen toisen, koska ei halua kaveria.


      • .......
        ... kirjoitti:

        Minun undilaattini on ollut 4 vuotta yksin, ja olen huomannut ettei se edes halua kaveria sinne. Olen sinne 3 kertaa hankkinut toisen undulaatin, ja aina se toinen on kuollut. Olen aika varma, että toinen undulaatti on "tappanut" sen toisen, koska ei halua kaveria.

        Voihan niitä poikkeuksiakin olla, mutta yleisesti ottaen EI OLE HYVÄ PITÄÄ UNDUJA YKSIN!

        Jos itse olisit ollut monta vuotta YKSIN jossain neljän seinän sisällä, ehkä sinäkään et OSAISI ottaa enää ystäviä/kavereita vastaan. Olisit tottunut jo elämään apaattista elämää ja olemaan yksin. En toki halua haukkua, voihan olla että undusi on onnellinen (jos saa joka päivä väh. 2h lennellä vapaana, seurustella kanssasi, saada erilaisia ruokia... ym ym... puhdas häkki)

        YLEISESTI ottaen unduja ei ole hyvä pitää yksiN!


      • onnellinen perhe
        ....... kirjoitti:

        Voihan niitä poikkeuksiakin olla, mutta yleisesti ottaen EI OLE HYVÄ PITÄÄ UNDUJA YKSIN!

        Jos itse olisit ollut monta vuotta YKSIN jossain neljän seinän sisällä, ehkä sinäkään et OSAISI ottaa enää ystäviä/kavereita vastaan. Olisit tottunut jo elämään apaattista elämää ja olemaan yksin. En toki halua haukkua, voihan olla että undusi on onnellinen (jos saa joka päivä väh. 2h lennellä vapaana, seurustella kanssasi, saada erilaisia ruokia... ym ym... puhdas häkki)

        YLEISESTI ottaen unduja ei ole hyvä pitää yksiN!

        Meillä otettiin heti kaksi undulaattia. Toinen oli jo valmiiksi reipas ja kesyyntyi suht helposti. Toinen oli ilmeisesti kokenut kovia ja on vielä monen vuoden jälkeenkin varovainen ja arka.
        Se on sen luonne ja me olemme sen hyväksyneet sellaisena. Pyrimme vain tekemään sen elämästä pelottoman ja mukavan elää.
        Hankimme lisää kavereita taloon, ettei toisen linnun touhutessa se tuntisi oloaan yksin epävarmaksi ja tämä auttoi paljon.
        Silti hyväksymme, että se on eri luontoinen kuin muut ja rakastettava tipu juuri sellaisena. Kädelle ja päälle tulee silloin tällöin (monen vuoden tulos) ja palkitsevinta on vain katsoa, kun se innostuu muitten touhuihin mukaan. Onnellisia olemme, että juuri tämä yksilö päätyi meille, eikä jollekin teistä, jotka haluatte linnun kuvitelmanne tulokseksi.
        Älkää yrittäkö muovata linnuista sellaista kuin itse haluatte, nauttikaa siitä että pääsette näkemään niiden arkea ja edistystä. Se on etuoikeus, jota kaikille ei selvästi pitäisi suoda.
        Ei kesyyntymisellä pitäisi olla kiire. On hauskempaa, kun lintu tekee kaiken oma-aloitteisesti, eikä kun sitä pyydetään.
        Aloittajan tekstistä hyvin kyllä paistoi, että hän on ottanut yhden vain siksi, että hän haluaa sen ensin kesyttää... ja mielestäni se kuvastaa jo hyvin linnun omistajan iästä, välinpitämättömyydestä, itsekkyydestä.


    • yksin!

      EI KOSKAAN! Mieti, jos itse joutuisit elämään YKSIN (ilman KETÄÄN ihmistä ympärilläsi)!!!!!! Ei hyvänen aika!

    • kukka

      Elikkäs undulaatti on pohjimmiltaan vaikea saada kesyyntyyn joten hommassa vaaditaan todella paljon kärsivällisyyttä.

      Aluksi seisotaan häkin vierellä vaikkapa muutamia tunteja ja annetaan linnulle rauha, kun lintu on tottunut ihmisen läsnäoloon häkin vieressä.
      Seuraavaksi voidaan siirtyä siihen että laitetaan käsi häkkiin. Kättä pidetään häkissä vähän aikaa päivittäin kunnes lintu tottuu käteen häkissä. Kädessä voidaan pitää myös herkkua, mutta missään nimessä kättä ei saa heilautella undulaattia päin ennen kuin se on tottunut käteen häkissä, jottei se pelästy ja sitten ollaan taas lähtökuopissa.
      Kun undulaatti on rauhallinen käden ollessa häkissä voidaan pikkuisen liikuttaa kättä undulaattia kohden, ei vielä kosketuskontaktia, mutta käsi pikkuisen lähempänä. Totutus vaihe vaiheelta vie aikaa linnusta riippuen. Saattaa olla ettei lintu ikinä totu ihmisen läheisyyten jolloin kaveri olisi hankittava, sillä undulaatti on parvilintu ja yksinään se tylsistyy ja saattaa kuolla nuorena yksinäisyyteensä.

      Lintua tulisi kuitenkin päästää lentoon ja antaa sen lennellä vapaasti turvallisessa ympäristössä niin kauan kunnes se itse menee häkkiinsä.

      Pikkuhiljaa totuttamalla saatat saada undusi kesyyntymään, mutta aikaa ja kärsivällisyyttä se vaatii.

    • parvilintu

      hei!
      suosittelisin sinua hankkimaan undullesi kaverin, jospa se kesyyntyminenkin helpottuisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe