Sukupolvenvaihdos

Mokke

MOI!

Tuttavalla on toi vaihdos edessä ja halukkaita tilan jatkajia olisi kaksi (tyttö ja poika). No jatkaahan voi vain toinen (poika) toinen kun on syntynyt tytöksi?, niin eikö sisarukselle tosiaan tarvitse antaa muuta kuin pahaa mieltä?, vaikka toinen saa ostaa tilan ns "pilkkahintaan(-50%)" ja saa vielä perinnönjaossa rahoistansa puolet takaisin. Ei oikein näin kaupunkilaislogiikalla mietittynä tunnu ihan oikeudenmukaiselta.

9

1272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkaja

Et esitä mitään argumentteja miksi hinta olisi väärä!

Joten ehdotan, että jatka sinä jotakin maatilaa niin saat kokemusta ottaa kantaa kys, asiaan.

• mokke

Niin argumentti, eikös kyseessä ole tavallaan tulonsiirto/ennakkoperintö jos voi ostaa 600k€ tilan 300k€ etenkin kun viljelystä tulee vain sivutoimi muun työn rinnalle. Eihän siinä mitään ihmettelemistä olisikaan jos jatkajan pitäisi maksaa tilasta markkinahinta(reilua).

• Mokke

ÖÖÖ Miten minä voisin jatkaa jotain maatilaa?, siis kuka pöllö sellaisen minulle puoleen hintaan myisi?

PS.Jos joku myy niin ostan heti

• jaa
        Mokke kirjoitti:

ÖÖÖ Miten minä voisin jatkaa jotain maatilaa?, siis kuka pöllö sellaisen minulle puoleen hintaan myisi?

nääääääääääääääässss !!!!!!!!!!!!

• jospa se pöllökin löytyy
        Mokke kirjoitti:

siis kuka pöllö sellaisen minulle puoleen hintaan myisi?

Niimpä niin, kuvittelit vain sen olevan totta, eihän tosiaan kukaan pöllö tilaansa puoleen hintaan myy, aivan totta!

• kun varakkaat
        Mokke kirjoitti:

vanhempasi kuolevat, niin sinähän perit aivan ilmaiseksi osakkeet, autot ja purjeveneet....ei tarvitse edes maksaa sitä puoltakaan.:)

• Kyse on yksinkertaisimmillaan työpaikan ostamisesta, ei nykyiset tuotot mahdollista isoja kauppahintoja. Fiksut vanhemmat hoitavat asiat niin että sisarusten ei tarvitse niistä riidellä.
      Sanoisin että tytöt ovat yhtä hyviä maanviljelijöitä kuin pojat.

• sama jätkä

Jatkat tätä samaa juttua, koskaan ei tila ole siirtynyt "oikealla hintaa" eteenpäin, se ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti mahdollista.

Maatilan tuotot ei yksinkertaisesti riitä siihen, eikä minkään muunkaan yrityksen.

Perinnönjako on taas toinen juttu ja siihen on omat pykälät ...

Jos totta puhutaan, niin yksikään maanviljelijä ei ole koskaan saanut tilaansa markkinahinnalla, kautta historian on täytynyt tilan hinta sopeuttaa maksukykyyn, ennenvanhaan se merkitsi sitä että yksi sai tilan ja muiden piti etsiä muita töitä tai tila ...
      Isoja tiloja tosin on voitu jakaa, koska ne on olleet elinkelpoisia jaettunakin.

• Vanhan parin

Miksi vanhan parin pitäisi saada tilastaan enempi, ne on myös itse aikanaan saaneet tilan "alihintaan" sen takia koska ovat jatkajia.

Tämä on jatkajan tuhatvuotinen oikeus ollut aina, se perustuu siihen että jatkaa tilaa ja sukua tilalla.
      Eli tilaan sitoutuu eliniäkseen ja sitoutuu myös siihen että se tila pysyy suvun hallussa, eli myy sen aikanaan alennettuun hintaan omille jälkeläislleen.

Tämä alennettu tilasta saatu myyntihinta on sitten se jaettava perintö, jonka jakavat kaikki lapset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe