Tunkki

Antti_

Onko moni teistä joutunut vaikeuksiin Scenicin tunkin kanssa? Vaihdoin viikonloppuna renkaat ja olipas kova urakka. Ei ole ennen kulunut neljän renkaan vaihtoon niin kauaa aikaa, lähinnä sitä tuhraantui tunkin kanssa taisteluun. Se pyörii todella tahmeasti molempiin suuntiin. Viimeisen renkaan kohdalla vääntyi jo se varsi josta sitä pyöritetään ja lopulta se katkesi auton ollessa ylhäällä. Ei auttanut muu kuin kaivaa monttu tunkin viereen ja löydä se lapiolla nurin siihen monttuun ja pudottaa auto sillä tavalla alas. Onneksi en ollut asvaltilla, olisi jäänyt koko ranskan ihme siihen.

Eturenkaiden vaihto olisi tuskaa ilman tunkkiongelmiakin, koska renkaat pureutuvat niin kovin kiinni pyörännapaan. Rasvakuppi kun on lähes samankokoinen kuin vanteen keskireikä eli vannetta ei saa asetettua rasvakuppiin "roikkumaan" jotta voisi asetella pultit paikoilleen vaan rengas pitää "vetää" pulteilla kiinni pyörännapaan. Nytkin toista eturengasta sai potkia ja hakata varmaan 10 minuuttia ennenkuin se alkoi vähän liikkua sivuttain. Pikku hiljaa kitkuttamalla sen sai sieltä irti, mutta aikaa meni valehtelematta varmasti vartti.

Kamala kokemus!

30

5174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vsku

      Joo kyllä tuo tunkki on aika syvältä pyöritellä.

      Mutta ei nyt sentään hajonnut kuitenkaan, olen aikaisemmin rasvaillut pyöriviä osia mutta kyllähän toi tiukka ja ihmeen epäkäytännöllinen on pyöritellä.

      Mitä vanteisiin tulee, ongelmia omien aluvanteiden kanssa ei ole irroituksessa eikä asennuksessa.
      Mielestäni keskiön reikä on just passeli.

      ( Molemmat vannesarjat merkkiliikkeestä. )

    • parin tonnin hallitunkkia, halpahalleista saa 30€ täysin toimivan ja luotettavan tunkin, joka ei kaadu, eikä jumittele.

      • Vsku

        Taisi keskustelun aiheena olla auton alkuperäinen tunkki ja sen käytännöllisyys.

        Hallitunkki on aina hallitunkki.
        Rengasliikkeetkin tekevät homman edullisesti ja nopeasti, mutta kyse oli edelleen auton omasta tunkista.
        Sekä vaneen istuvuudesta keskireikään.


    • mja

      Ei minkään auton alkuperäistunkkia ole tarkoitettu rengassatsien vaihtamiseen. Ei ne etelässä ole edes kuulleet jostain "kausivaihdosta" . Tunkki on hätävaruste, ihan niinkuin varapyöräkin. Ja suurin osa tämän palstan lukijoista ei edes tiedä mistä on kysymys, koska melkein kaikilla on GS, missä ei ole varapyörää. (tilan vie viimeinen penkkirivi). GS:ssä tulee vakiona pumppu ja paikkaussiirappia. Sillä pohjennut rengas kuulemma korjataan tien päällä - ja ei kun menox! Paitsi jos reikä on iso.

      Jos haluaa varapyörän ja haluaaa maksaa 500 euroa, niin voi tilata GS:n pohjassa hissivaijerilla roikkuvalla vararenkaalla.

      Jos renkaat (kausi)vaihdetaan itse, niin siinähän käytetään ulkopuolista tunkkia, mieuluummin pientä hydraulista hallinosturia. Hätätilassa voi ostaa halpahallista saksinosturin ja säilyttää sitä muutoin varastossa. Olen kyllä kerran vaihtanut Scenic II:een varapyörän. Oli lomaa, oli heinäkuu, linnut lauloi ja upouusi Scenic II 1 kk ikäinen. Aamulla vaan oli rengas kasassa ja reikä pinnassa. Ohjekirja oli tietysti jossain, mutta kyllä homma puolessa tunnissa sujui. Vein korjattavaksi ja jatin vararenkaan alle, kun se oli oikea rengas.

      • Vsku

        Miten voit sanoa että tunkki on hätävaruste kun samaan hengenvetoon ilmaiset tietämyksesi varapyörän puutteesta Gs:n kohdalla.

        Mikä tunkin käytön kieltää renkaanvaihtoon ?

        Miksi hätätilanteessa neuvot ostamaan halpahallista saksinosturin, kun autossani on tunkki ?
        Joka on kaikintavoin kyllä kömpelö käyttää, mutta sekin on tunkki.


      • Filsu2
        Vsku kirjoitti:

        Miten voit sanoa että tunkki on hätävaruste kun samaan hengenvetoon ilmaiset tietämyksesi varapyörän puutteesta Gs:n kohdalla.

        Mikä tunkin käytön kieltää renkaanvaihtoon ?

        Miksi hätätilanteessa neuvot ostamaan halpahallista saksinosturin, kun autossani on tunkki ?
        Joka on kaikintavoin kyllä kömpelö käyttää, mutta sekin on tunkki.

        Siis kyllä mä väitän että ihan toimiva on tuo GS:n nosturi. Itselläni on ollut erimerkkisiä autoja enkä nyt väitä että GS:n tunkki olisi paras, mutta ei mulla siinä mitään ongelmia ollut. Vaihdoin kaikki renkaat kauniilla kesäilmalla. Ei siinä nyt kiireillä saa kun on olut pullokin siinä vieressä.

        Tottakai hallinosturi/tunkki on parempi ja vielä parempi/heplpompi on viedä auto renkaat Vianorille ja hörppiä kahiva kun kaverit tekee työtä.

        Mutta kyllä sen verran voin tähän vielä sanoa että itselläni oli varastossa 3 tonnin tunkki, mutta en jaksanut sitä hakea kun GS:n oma toimi myös ihan hyvin.

        Jos todellakin tuo veivi katkesi, niin ei muuta kuin maahantuojalle maili, veikkaisin että saat uuden tilalle.


      • mja
        Vsku kirjoitti:

        Miten voit sanoa että tunkki on hätävaruste kun samaan hengenvetoon ilmaiset tietämyksesi varapyörän puutteesta Gs:n kohdalla.

        Mikä tunkin käytön kieltää renkaanvaihtoon ?

        Miksi hätätilanteessa neuvot ostamaan halpahallista saksinosturin, kun autossani on tunkki ?
        Joka on kaikintavoin kyllä kömpelö käyttää, mutta sekin on tunkki.

        Kuulehan nyt vsku: kaikki tietoni Grand Scenicin varapyöräjärjestelmästä ovat peräisin nimenomaan tältä palstalta. Olen kysynyt tietoa, saanut GS-omistajilta vastauksia eikä kukaan ole ainakaan tietoja korjannut. Joten olen hyvässä uskossa uskonut. Tieto on siis väärää?

        Tälläiset tiedot olen saanut:
        1. Varapyörä ei mahdu sisälattian alle (kuten lyhytperäisessä), koska siinä kohtaa on taaimmaiset istuimet. Renault tarjoaa kahta vaihtoehtoa A ja B, jotka esitellään manuaalissa.

        A. GS tulee Suomeen ilman varapyörää, mukana on paikkausampulli ja täyttöpumppu. Monet vastaajat pitävät asiaa ihan passelina ja niiden (teidän) mielestä ei haittaa vaikka tulis isompikin reikä. Sitten vaan tilataan taksi, kaveri tms

        B. 500 e lisamaksusta saa tilattaessa hissisysteemin, missä on vararengas pohjan alla. Sen saa veivaamalla alas. Joidenkin tietojen mukaan saisi myös jälkiasennettuna.

        Nimenomaan tiedustelin täällä, onko se hissi-varapyörä normaalipyörän kokoinen. Ja sain vastauksen että ei tiedä kun tulee vaihtoehto A. Valista ihmeessä minua, mikä noista tiedoista oli väärä/puutteellinen? .

        Itselläni on lyhytperäinen Scenic, siinä on normaali vararengas ja hiton huono tunkki jota käyttäisin vain hätätilanteessa - kuten kerran käytinkin. Kausivaihdot teen hydraulisella hallinosturilla ja onneksi hallissa.


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Kuulehan nyt vsku: kaikki tietoni Grand Scenicin varapyöräjärjestelmästä ovat peräisin nimenomaan tältä palstalta. Olen kysynyt tietoa, saanut GS-omistajilta vastauksia eikä kukaan ole ainakaan tietoja korjannut. Joten olen hyvässä uskossa uskonut. Tieto on siis väärää?

        Tälläiset tiedot olen saanut:
        1. Varapyörä ei mahdu sisälattian alle (kuten lyhytperäisessä), koska siinä kohtaa on taaimmaiset istuimet. Renault tarjoaa kahta vaihtoehtoa A ja B, jotka esitellään manuaalissa.

        A. GS tulee Suomeen ilman varapyörää, mukana on paikkausampulli ja täyttöpumppu. Monet vastaajat pitävät asiaa ihan passelina ja niiden (teidän) mielestä ei haittaa vaikka tulis isompikin reikä. Sitten vaan tilataan taksi, kaveri tms

        B. 500 e lisamaksusta saa tilattaessa hissisysteemin, missä on vararengas pohjan alla. Sen saa veivaamalla alas. Joidenkin tietojen mukaan saisi myös jälkiasennettuna.

        Nimenomaan tiedustelin täällä, onko se hissi-varapyörä normaalipyörän kokoinen. Ja sain vastauksen että ei tiedä kun tulee vaihtoehto A. Valista ihmeessä minua, mikä noista tiedoista oli väärä/puutteellinen? .

        Itselläni on lyhytperäinen Scenic, siinä on normaali vararengas ja hiton huono tunkki jota käyttäisin vain hätätilanteessa - kuten kerran käytinkin. Kausivaihdot teen hydraulisella hallinosturilla ja onneksi hallissa.

        Tieto varapyörästä on oikea, eli se puuttuu.

        Lisävarusteena saatavasta varapyörästä minulla ei ole minkäänmoista tietoa kun en ole kysellyt asiaa sen tarkemmin kun on tuntunut vaimo pärjäävän ilmankin.

        Mutta kun tässä oli kyse tunkista ja vanteen keskireijästä käsittääkseni ?

        (Itseltänikin löytyy muutamia hallitunkkeja, muutama kompura ja niihin käyvä pulttipyssy. Hallinkäyttö onnistuu päivästä ja vuorokaudenajasta välittämättä milloin tahansa hallitunkein ja pulttipyssyin varustettuna. Löytyy hallista öljymontut ja rengaskoneet sun muut "releet".)

        Mutta kun nyt renkaat vaihtuivat pikipäällysteisellä autopaikallani autokatoksessa, auton omalla tunkilla.
        Eipä liienmilti voi kehua että kätevästi mutta vaihtui kuitenkin.

        Ja keskustelua käydään jälleen huoltopaikkavertailun jälkeen tunkista sekä vanteen keskireijjän sopivuudesta autoon ! Jooko?


      • mja
        Vsku kirjoitti:

        Tieto varapyörästä on oikea, eli se puuttuu.

        Lisävarusteena saatavasta varapyörästä minulla ei ole minkäänmoista tietoa kun en ole kysellyt asiaa sen tarkemmin kun on tuntunut vaimo pärjäävän ilmankin.

        Mutta kun tässä oli kyse tunkista ja vanteen keskireijästä käsittääkseni ?

        (Itseltänikin löytyy muutamia hallitunkkeja, muutama kompura ja niihin käyvä pulttipyssy. Hallinkäyttö onnistuu päivästä ja vuorokaudenajasta välittämättä milloin tahansa hallitunkein ja pulttipyssyin varustettuna. Löytyy hallista öljymontut ja rengaskoneet sun muut "releet".)

        Mutta kun nyt renkaat vaihtuivat pikipäällysteisellä autopaikallani autokatoksessa, auton omalla tunkilla.
        Eipä liienmilti voi kehua että kätevästi mutta vaihtui kuitenkin.

        Ja keskustelua käydään jälleen huoltopaikkavertailun jälkeen tunkista sekä vanteen keskireijjän sopivuudesta autoon ! Jooko?

        Kirjoitit: "Mutta kun tässä oli kyse tunkista ja vanteen keskireijästä käsittääkseni ? "

        Ainakin minä keskustelin vain siitä, onko Scenicin tunkki tarkoitettu mihinkään muuhun kuin hätätilanteeseen. Minusta ei. Hätätilanteella tarkoitan sitä että rengas menee poks tien päällä ja pitäsi vaihtaa varapyörä alle, jos sellainen on. Neljän renkaan kausivaihtoihin en rupeaisi rellutunkkia vapaaehtoisesti käyttämään, en hallissa enkä parkkiksella.

        Vanteen keskirei'istä en ole kirjoittanut (enkä lukenut) mitään.


      • Viestin aloittaja kommentoi
        mja kirjoitti:

        Kirjoitit: "Mutta kun tässä oli kyse tunkista ja vanteen keskireijästä käsittääkseni ? "

        Ainakin minä keskustelin vain siitä, onko Scenicin tunkki tarkoitettu mihinkään muuhun kuin hätätilanteeseen. Minusta ei. Hätätilanteella tarkoitan sitä että rengas menee poks tien päällä ja pitäsi vaihtaa varapyörä alle, jos sellainen on. Neljän renkaan kausivaihtoihin en rupeaisi rellutunkkia vapaaehtoisesti käyttämään, en hallissa enkä parkkiksella.

        Vanteen keskirei'istä en ole kirjoittanut (enkä lukenut) mitään.

        Moi!

        Aiemmin omastamani automerkkien omilla tunkeilla olen voinut huoletta suorittaa myös renkaiden kausivaihdot, ongelmitta. Nyt kun olen pariin otteeseen vaihtanut renkaat Renuun ymmärrän miksi hallitunkkeja myydään, ennen en ymmärtänyt.


      • Antti_
        Filsu2 kirjoitti:

        Siis kyllä mä väitän että ihan toimiva on tuo GS:n nosturi. Itselläni on ollut erimerkkisiä autoja enkä nyt väitä että GS:n tunkki olisi paras, mutta ei mulla siinä mitään ongelmia ollut. Vaihdoin kaikki renkaat kauniilla kesäilmalla. Ei siinä nyt kiireillä saa kun on olut pullokin siinä vieressä.

        Tottakai hallinosturi/tunkki on parempi ja vielä parempi/heplpompi on viedä auto renkaat Vianorille ja hörppiä kahiva kun kaverit tekee työtä.

        Mutta kyllä sen verran voin tähän vielä sanoa että itselläni oli varastossa 3 tonnin tunkki, mutta en jaksanut sitä hakea kun GS:n oma toimi myös ihan hyvin.

        Jos todellakin tuo veivi katkesi, niin ei muuta kuin maahantuojalle maili, veikkaisin että saat uuden tilalle.

        Soitin jo auton myyneeseen liikkeeseen ja kerroin mitä kävi niin varaosista kerrottiin etten ole ensimmäinen joka asiasta huomauttaa. Itse asiassa ovat kuulemma jo myyneet uusia tunkkeja, minulle lupasivat uuden veloituksetta kun autossa on takuu voimassa.


      • mja
        Viestin aloittaja kommentoi kirjoitti:

        Moi!

        Aiemmin omastamani automerkkien omilla tunkeilla olen voinut huoletta suorittaa myös renkaiden kausivaihdot, ongelmitta. Nyt kun olen pariin otteeseen vaihtanut renkaat Renuun ymmärrän miksi hallitunkkeja myydään, ennen en ymmärtänyt.

        Itse olen viimeksi käyttänyt minkään auton omaa tunkkia kausivaihdoissa yli 20 vuotta siten. Aina ei kyse ole ollut pelkästään auton omasta surkeasta tehdastunkista, vaan jo ihan mukavuudenhalusta. Helpompi on ollut nostaa kärry parilla ranneliikkeellä ylös kuin ruveta kaivamaan auton omaa veiviviritystä jostain. Ja usein vielä olisi pitänyt ruveta opiskelemaan ja välttämään yllätyksiä auton ovien ym kanssa.
        Ennen vanhaan, siis ennen liimalla kasattuja muoviautoja, nousi hallitunkilla jopa puolikas autoa kerrallaan. Hallitunkki toki käytännössä edellyttää tunkille jonkinlaista vakio säilytyspaikkaa tilassa mihin autonkin voi ajaa.

        Tähän pariinkymmeneen vuoteen mahtuu kyllä muutakin autoa kuin Rellua. Mieleen tulee ainakin VW, Mazda, Nissan, Fiat - kaikista en viitsinyt edes tutkia minkälainen tunkkiviritys vararengastilasta löytyy.


      • Antti_
        mja kirjoitti:

        Itse olen viimeksi käyttänyt minkään auton omaa tunkkia kausivaihdoissa yli 20 vuotta siten. Aina ei kyse ole ollut pelkästään auton omasta surkeasta tehdastunkista, vaan jo ihan mukavuudenhalusta. Helpompi on ollut nostaa kärry parilla ranneliikkeellä ylös kuin ruveta kaivamaan auton omaa veiviviritystä jostain. Ja usein vielä olisi pitänyt ruveta opiskelemaan ja välttämään yllätyksiä auton ovien ym kanssa.
        Ennen vanhaan, siis ennen liimalla kasattuja muoviautoja, nousi hallitunkilla jopa puolikas autoa kerrallaan. Hallitunkki toki käytännössä edellyttää tunkille jonkinlaista vakio säilytyspaikkaa tilassa mihin autonkin voi ajaa.

        Tähän pariinkymmeneen vuoteen mahtuu kyllä muutakin autoa kuin Rellua. Mieleen tulee ainakin VW, Mazda, Nissan, Fiat - kaikista en viitsinyt edes tutkia minkälainen tunkkiviritys vararengastilasta löytyy.

        Isä-papalla on Volvo S60 jossa nousee auton omalla tunkilla (taka)nostokohdasta nostaen molemmat renkaat ilmaan.

        ps. itselläni on kauppakassina Fiesta johon renkaiden vaihto kesti kaikkine rituaaleineen kokonaisuudessaan 15 min. (poislukien renkaiden pesu ja varastointi), joten ei kaikissa autoissa alkuperäisten työkalujen käyttö ja säilytys hankalaa ole.


      • Rellu

        Mitä olen n. 30 vuotta auton omistanut, olen minä ainakin vaihtanut auton renkaat auton omalla tunkilla aina, eikä ole ollut mitään ongelmia. Ei ole tullut mieleenkään käyttää mitään muuta. Mulla ei ainakaan ole tilaa säilytellä mitään helvetin hallinosturia himassa. Ihan uskomaton vääntö tämmöisestä asiasta. Jos ei tunkilla voi muka renkaita vaihtaa, niin eiku sit rengasliikkeeseen. Mä ainakin käytän auton omaa tunkkia jatkossakin!

        Ps. Olen kyllä nähnyt kun tehdään esim. jarruremonttia tunkin varassa ja se on kyllä mun mielestä vaarallista hommaa!


    • W..

      Melko hidashan tuo on veivata, mutta muuten toimii sen verran hyvin, etten ole vaivautunut parempaakaan etsimään. Reiän ahtauskaan ei vaivaa.

      Ja on tässä nyt parikymmentä vuotta tullut säännöllisesti keväisin ja syksyisin renkaita vaihdettua autojen omien tunkkien avulla (toistakymmentä vuotta kahteen autoon) eikä vielä kertaakaan ole tunkin takia homma keskeytynyt sen paremmin rellussa kuin muissakaan. Pitää vissiin koputtaa puuta...

      • Scenikisti

        Oman Scenic II (GS) tunkki on ainakin toiminut moitteettomasti (niin GS:ssä on tunkki, vaikka ei olekkaan vararengasta). Hidashan tuo on ja jäykkä, mutta johtunee auton painosta.
        Rellun tunkilla on myös nosteltu naapurin Obelixi, jonka "puolisaksi" tunkki levähti ja veti samalla helmapellit solmuun, sekä kaverin citikka, jonka tunkki oli nerokkaasti auton pohjassa ja ihan umpiruosteessa. En myöskään kokenut mitään ongelmia pyöriennapojen kanssa. Autossani on alkuperäiset alu- ja peltivanteet.


      • JUSA
        Scenikisti kirjoitti:

        Oman Scenic II (GS) tunkki on ainakin toiminut moitteettomasti (niin GS:ssä on tunkki, vaikka ei olekkaan vararengasta). Hidashan tuo on ja jäykkä, mutta johtunee auton painosta.
        Rellun tunkilla on myös nosteltu naapurin Obelixi, jonka "puolisaksi" tunkki levähti ja veti samalla helmapellit solmuun, sekä kaverin citikka, jonka tunkki oli nerokkaasti auton pohjassa ja ihan umpiruosteessa. En myöskään kokenut mitään ongelmia pyöriennapojen kanssa. Autossani on alkuperäiset alu- ja peltivanteet.

        Hyvin tunkki on toiminut. Jäykkä ei ainakaan ole, kun yhdellä sormella pystyy pyörittelemään. Ekalla kerralla pähkäilyä aiheutti sovitus takaisin koteloon.


      • W..
        JUSA kirjoitti:

        Hyvin tunkki on toiminut. Jäykkä ei ainakaan ole, kun yhdellä sormella pystyy pyörittelemään. Ekalla kerralla pähkäilyä aiheutti sovitus takaisin koteloon.

        Aika akropaatti saa olla, jos pelkästään yhdellä sormella nostaa ylös asti.


      • JUSA
        W.. kirjoitti:

        Aika akropaatti saa olla, jos pelkästään yhdellä sormella nostaa ylös asti.

        Mutta kyllä yhdellä sormella pyörittelee aika pitkälle. Oma tunkki on toiminut loistavasti. Jäykkyyttä on vain väännettäessä tunkkia säilytysasentoon. Mulle on varmaankin sattunut huippuyksilö :)


      • mja
        JUSA kirjoitti:

        Mutta kyllä yhdellä sormella pyörittelee aika pitkälle. Oma tunkki on toiminut loistavasti. Jäykkyyttä on vain väännettäessä tunkkia säilytysasentoon. Mulle on varmaankin sattunut huippuyksilö :)

        Tuleeko siis GS:n mukana kuitenkin tunkki, vaikkei varapyörä tulekaan? Pitääkö vaurioitunut rengas nostaa ylös (pyörittämistä varten?) jotta spreijaus/paikkausoperaatio voidaan suorittaa?

        Onko kukaan paikannut puhjennutta GS:n rengasta sillä paikkaussysteemillä ja onko se kestänyt? Mitenkähän se paikkausaine toimii kunnon pakkasella? Pitääkö "paikattu" rengas viedä myöhemmin rengasliikkeeseen lopullista korjaamista varten?


      • täyttöpakkaus
        mja kirjoitti:

        Tuleeko siis GS:n mukana kuitenkin tunkki, vaikkei varapyörä tulekaan? Pitääkö vaurioitunut rengas nostaa ylös (pyörittämistä varten?) jotta spreijaus/paikkausoperaatio voidaan suorittaa?

        Onko kukaan paikannut puhjennutta GS:n rengasta sillä paikkaussysteemillä ja onko se kestänyt? Mitenkähän se paikkausaine toimii kunnon pakkasella? Pitääkö "paikattu" rengas viedä myöhemmin rengasliikkeeseen lopullista korjaamista varten?

        Ei tartte nostaa rengasta ylös kun käyttää tuota täyttöpakkausta ja autolla ei saa ajaa yli 80km/h eikä yli 200km eli mahdollisimman pian korjaamolle, ei oo kokemusta käytännöstä luin nuo ohje kirjasta.


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Tuleeko siis GS:n mukana kuitenkin tunkki, vaikkei varapyörä tulekaan? Pitääkö vaurioitunut rengas nostaa ylös (pyörittämistä varten?) jotta spreijaus/paikkausoperaatio voidaan suorittaa?

        Onko kukaan paikannut puhjennutta GS:n rengasta sillä paikkaussysteemillä ja onko se kestänyt? Mitenkähän se paikkausaine toimii kunnon pakkasella? Pitääkö "paikattu" rengas viedä myöhemmin rengasliikkeeseen lopullista korjaamista varten?

        Kuten sanottu GS:n mukana tulee tunkki, vaikkei varapyörää tulekkaan.

        GS:n mukana tulevaa paikka-ainetta en ole testannut, mutta tavaratalojen myymiä paikkauspulloja olen matkanvarrella kahteen vuotavaan renkaaseen painanut hyvin tuloksin.

        Paikkapullosta voin kertoa joka on GS:kin takakontissa varuiksi hommattuna. ( Merkkiä en muista.)
        Paikkapullo lämmitetään talvella esim. lämmöt säätämällä tuulilasille ja pullo siihen ilmavirtaan lämpenemään, välillä pulloa pyöräyttäen.
        Lämmennyt paikka-ainepullo kierretään letkusta venttiiliin, jonka jälkeen painetaan kaikki pullon sisältö renkaaseen venttiilin kautta.
        Pullo irroitetaan venttiilistä ja kierretään hattu paikoilleen.
        Sitten ajoa muutama kilometri, jolloin aine hoitaa "rengasliikkeen työn", lopuksi hakeudutaan rengaspainemittarilla varustetun kompuran läheisyyteen ja tarkastetaan oikea rengaspaine.
        ( Vaikka rengas on aivan "lutussa", pullo täyttää rengasta ajettavaan kuntoon. eihän aine mitään isompia reikiä tietenkään korjaa.)
        Korjaamokäynti on turha jos rengas ei enää vuoda, kuten minulla on käynyt.

        Ainoat "harmit" mitä itselle tullut:
        Venttiilin hattu ollut sen verran likainen että olen sotkenut sormenpääni siinä mustaksi.
        Jäänyt "räkäinen" paikkapullo kuljetettavaksi roskakoriin.
        Että suhteellisen pientä.

        Näppärä käyttää missä vain.

        Käyttö-ohjeet ovat pullossa tarkemmin.


      • W..
        JUSA kirjoitti:

        Mutta kyllä yhdellä sormella pyörittelee aika pitkälle. Oma tunkki on toiminut loistavasti. Jäykkyyttä on vain väännettäessä tunkkia säilytysasentoon. Mulle on varmaankin sattunut huippuyksilö :)

        Ei jäykkyys estäkään pyöritystä yhdellä sormella, mutta liikerata on sellainen, että nakkisormi ei ainakaan pysy mukana ;-)

        Jo on murheet pieniä, kun tämmöisestä aiheesta keskustelu käy kuumana...


      • dCi
        Vsku kirjoitti:

        Kuten sanottu GS:n mukana tulee tunkki, vaikkei varapyörää tulekkaan.

        GS:n mukana tulevaa paikka-ainetta en ole testannut, mutta tavaratalojen myymiä paikkauspulloja olen matkanvarrella kahteen vuotavaan renkaaseen painanut hyvin tuloksin.

        Paikkapullosta voin kertoa joka on GS:kin takakontissa varuiksi hommattuna. ( Merkkiä en muista.)
        Paikkapullo lämmitetään talvella esim. lämmöt säätämällä tuulilasille ja pullo siihen ilmavirtaan lämpenemään, välillä pulloa pyöräyttäen.
        Lämmennyt paikka-ainepullo kierretään letkusta venttiiliin, jonka jälkeen painetaan kaikki pullon sisältö renkaaseen venttiilin kautta.
        Pullo irroitetaan venttiilistä ja kierretään hattu paikoilleen.
        Sitten ajoa muutama kilometri, jolloin aine hoitaa "rengasliikkeen työn", lopuksi hakeudutaan rengaspainemittarilla varustetun kompuran läheisyyteen ja tarkastetaan oikea rengaspaine.
        ( Vaikka rengas on aivan "lutussa", pullo täyttää rengasta ajettavaan kuntoon. eihän aine mitään isompia reikiä tietenkään korjaa.)
        Korjaamokäynti on turha jos rengas ei enää vuoda, kuten minulla on käynyt.

        Ainoat "harmit" mitä itselle tullut:
        Venttiilin hattu ollut sen verran likainen että olen sotkenut sormenpääni siinä mustaksi.
        Jäänyt "räkäinen" paikkapullo kuljetettavaksi roskakoriin.
        Että suhteellisen pientä.

        Näppärä käyttää missä vain.

        Käyttö-ohjeet ovat pullossa tarkemmin.

        Edelliseen täytyy lisätä vaikkei ole kokemusta litkujen käytöstä. GS:n kontin uumenista löytyy tupakansytytin virralla toimiva "kompressori" jossa on myöskin painemittari.
        Tunkki keskusteluun oma kommentti: parempiakin olen käyttänyt mutta renkaat saa tälläkin vaihdettua.


    • Juuso

      Monella Rellulla ajelleena täytyy sanoa, että uuden Scenicin tunkki on jo parempi kuin aikaisemmin eri Rellu-mallien vastaavat, tosin sitä täytyy osata käyttää, esim. takapyöriä nostettaessa tunkki pitää asettaa hieman "vinoon", nostettaessa se oikenee. Jos laitat aivan pystysuoraan, on tunkki auton ylhäällä ollessa jo kaatumisvaarassa. Noin yleisesti sanottuna ja verrattuna moneen muuhun automerkkiin, Rellulla on kyllä vielä paljon kehittämistä tunkkiensa kanssa.

      • perheellinen

        Itsellä ongelmia aiheuttaa tuo tunkin varsi josta en oikein ole keksinyt sitä "oikeaa" käyttöasentoa. Hallitunkki tai jopa pullotunkki on kätevä ja nopeampi käyttää (tosin renkaat vaihtui jälleen rellun omalla tunkilla). Hyvää rellun systeemissä on se kuoppa johon tunkin pää sijoitetaan, ei tarvitse arvailla oikeaa kohtaa :)


    • minä

      hah...ostin maanantaina 2001 scenicin, aloin vaihtamaan renkaita..yllätys yllätys...se tunkin kampi oli poikki jo valmiiksi.... huomaan että en ole yksin ongelmani kanssa:))))

    • Kauko Putki

      Mietitäänpä. Auton keskimääräinen romutusikä Suomessa on 18 vuotta, ja koska lähes kaikissa autoissa on erikseen kesä- ja talvirenkaat, käytetään tunkkia 2 x 18 = 36 kertaa, joista jokaisella kerralla vaihdetaan neljä rengasta eli 4 x 36 = jokaiselle tunkille tulee 144 käyttökertaa.

      Kun autot kuitenkin suunnitellaan suuria markkinoita varten, joilla ajellaan läpi vuoden samoilla renkailla, ei tunkki-insinöörillä ehkä tule mieleen mitoittaa tilapäiskäyttöön tarkoitettua laitetta moista käyttöä ajatellen.

      Olen ajanut n. 440.000 km ja rengas on puhjennut vain kahdesti. Todennäköisyys sille, että tunkkia tien päällä tarvitsee, on siis häviävän pieni.

      Tämä ei tietenkään ole mikään syy sille, että tehtaat saisivat tuottaa sutta ja sekundaa. Pistäisin ilmoille melkoisia ärräpäitä, jollen pääsisi jatkamaan matkaa kelvottoman tunkin vuoksi.

      Itse vaihdan renkaat aina hydraulisella 2tn tunkilla, jollainen maksaa Biltemassa 16:90. Korin ja käpälän väliin oln laittanut sellaisen Bilteman kumitallan, joka venyy ja paukkuu aivan mahdottomasti mutta palautuu aina entiselleen.

      Tallan huono puoli vaan on siinä että se saattaa lipsahtaa paikaltaan ja sen kanssa on vaikeaa löytää tunkin käpälälle juuri oikea paikka, ja näin ollen aion jatkossa korvata tallan pistämälle kynnyspaarteeseen suojaksi pätkän Teollisuus-Etolasta saatavaa kumitiivistettä. Näin massaan ja maaliin ei tule nirhaumaa.

      Huomioikaa muuten, että autonne on AIVAN tasaisella, kun alatte vaihtaa renkaita, sillä kun pari autoa sitten vaihdoin renkaita hivenen vinossa paikassa, tunkin alla ollut jää petti ja auto putosi sillä seurauksella että tunkin yläpää teki reiän kynnyskoteloon. Ai sitä hatutuksen määrää.

      Muitakin renkaanvaihtokommelluksia on ollut, mutta niistä sitten paremmalla ajalla.

      • Avuton

        Rellun tunkki on todellakin melko vaivalloinen käyttää. Hankin itsekin tuon Bilteman "hallinosturin" ja suojuksen siihen päälle, mutta mihin sen tunkin voi turvallisesti laittaa. Siinä kohtaa mihin alkuperäinen tunkki laitetaan on kummallinen reunus (se jossa on reikä tunkin korvakkeelle). Kestääkö tuo reunus auton painon vai pitääkö tunkki laittaa syvemmälle auton keskelle?


    • pa uli

      vanhassa rellussani vielä vaihtelin renkaan sen omalla tunkilla (kuten olen aina tehnyt muillakin merkeillä). Pari vuotta se toimikin, mutta sitten siitä meni kierteet sileeksi.
      Eikun hallitunkki autotalliin ja ostin jonkun halvan saksitunkin takakonttiin hätätilannetta varten. SEn jälkeen en ole rellun omaan tunkkiin koskenut, on se niin hankala ja hepponen peli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe