Onko kellään alkavana vaihdevuosioireena suun kuivuminen. Yöllistä hikoilua on hiukan, mutta tämä jatkuva kuivan suun tunne tekee olon tosi hankalaksi. Jääkö tämä pysyväksi vai onko jotain parantavaa hoitoa
suun kuivuminen
27
33861
Vastaukset
- Mummutautinen
Minulla myös vaikeaa suun kuivumista, lääkärin
mukaan liittyy vaihdevuosiin. Välillä suuta polttaa ja kirvelee myös. Hikoilen enää satunnaisesti öiseen aikaan, aloitin 2 kk sitten
estrogeenin käytön, oireet lievittyneet. - Kristiinalta
Toi suun kuivuminen onkin siitä "hassu" juttu, että se mainitaan myös hormonikorvaushoitojen haittavaikutuksena. Mutta liittyy se vaihdevuosiinkin.
Joku hoitaja jossain sivulla suositteli kurlaamaan vedellä jossa on tippa öljyä.
Apteekista saa suuvesiä, joissa ei ole alkoholia, vaan entsyymejä, kalkkia, ksylitolia ja fluoria. Kuiva suu lisää hampaiden reikiintymistä. Kannattaa välttää kaikkia värjääviä suuvesiä (Corsodyl, Oral-B, Meridol).
Ja oikeastaan hammastahnakin kannattaa ostaa apteekista, sellainen, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia.- ei ole kivaa enää
mukana melkein joka paikassa ja rappujen nouseminen on vaikeeta kun suu kuivaa sillä väkisinkin suun kautta hengittää rasituksessa.Tulee tunne että ilma loppuu juuri siitä kun kuiva suu ja kurkku mutta vesi auttaa hetkessä.
kyllä tässä kuivaa muutenkin kun saa raapia yökaudet ihoa ja mikään rasva ei riitä.
Millon tämä helpottaa! - Nimetön
ei ole kivaa enää kirjoitti:
mukana melkein joka paikassa ja rappujen nouseminen on vaikeeta kun suu kuivaa sillä väkisinkin suun kautta hengittää rasituksessa.Tulee tunne että ilma loppuu juuri siitä kun kuiva suu ja kurkku mutta vesi auttaa hetkessä.
kyllä tässä kuivaa muutenkin kun saa raapia yökaudet ihoa ja mikään rasva ei riitä.
Millon tämä helpottaa!auttaa kyllä kun juo mahdollisimman paljon, mutta samalla saa juosta vessassa yhtenään.
Minua auttoi kyllä tuo ruokaöljy yöksi, koska nukuin viime yön heräämättä ketaakaan. Muuten suu tuntuu kyllä jatkuvasti kuivalta.Minuakin se häiritsee rasitustilanteissa eniten ja eritoten,koska olen aina harrastanut paljon liikuntaa. Kiinnostaisi tietää meneekö tämä vaihdevuosien mukana ohi vai jääkö loppuiän riesaksi - auttoi
Nimetön kirjoitti:
auttaa kyllä kun juo mahdollisimman paljon, mutta samalla saa juosta vessassa yhtenään.
Minua auttoi kyllä tuo ruokaöljy yöksi, koska nukuin viime yön heräämättä ketaakaan. Muuten suu tuntuu kyllä jatkuvasti kuivalta.Minuakin se häiritsee rasitustilanteissa eniten ja eritoten,koska olen aina harrastanut paljon liikuntaa. Kiinnostaisi tietää meneekö tämä vaihdevuosien mukana ohi vai jääkö loppuiän riesaksiruokaöljyä teelusikallisen ja purskutin suussa loput nielasin ja kumma juttu yön nukuin tosi hyvin!
- muista ottaa
Ota vähän öljyä, että saat limakalvot kuntoon. Kokeile vaikka vehnäalkio- tai pellavaöljyä muutama viikko ja mieti sitten kuivuuko suu ja iho.
- Nimetön
Ostin pellavaöljyä ja se maistuu tosi pahalta. Onko sama vaikutus jos ostaa jotain omega 3 kapseleita tai helokkiöljy
- sitaatti
"Suun kuivuus, suupolte, makuhäiriöt, epämukava tunne suussa lisääntyvät peri- ja menopaussin aikana. Suun limakalvo on histologisesti emättimen limakalvon kaltainen ja estrogeenireseptoreita on limakalvoilla, ienkudoksessa, hampaan kiinnityskudoksisissa ja sylkirauhasissa."
-sanotaan Duodecimin kirjasessa Vaihdevuosien hormonikorvaushoito.
Auttaiskohan, jos liottais siellä suussa ihan pientä murua estrogeenitablettia (Progynova) illalla, tai käyttäis purskutteluun veden seassa jättihelokkiöljyä? Ihan villejä ehdotuksia, jota ei kukaan ole kokeillut. Progynova vaatis varmaan ennenpitkää myös progesteronin. Mutta ehkä niin pieneen progesteronitarpeeseen riittäis ProgestaCare. Edelleen vaan villejä ehdotuksia, kukaan ei ole kokeillut.- sitaatti
Ehkä on parempi ettei kukaan kokeilekaan! Tuli mieleeni, että jos Progynovan antaa sulaa suussa, niin silloinhan se imeytyy ihon (limakalvojen) kautta ja sen vaikutus saattaa olla paljon voimakkaampi kuin nieltynä. Ihon kautta estrogeeni menee suoraan vereen, sen vuoksi geelissäkin on vähemmän vaikuttavaa ainetta kuin tableteissa.
- ämmi riepu
olen 55v ja suuni on niin kuiva, varsinkin öisin,että kieli tarttuu kiinni, varsinkin alapuoleltaan.Vesipullo on ainoa apuni,Sjögreenin syndroomaa ei ole ,eikä nimeä tälle vaivalle.Muita oireita ovat lihaksissa nykiminen ja kouristelu kurkussa.Aika ajoin on päässä euforinen tunne ilman mitään lääkitystä.kurkun kouristelua luulin johtuvaksi kilpirauhasesta tai paikallisalkuisesta epilepsiasta ,mutta niitäkään ei todettu.Kuka ihmeessä keksii ,jos ei nimeä,niinjotain APUA tähän vaivaan???.
- kamomillankannattaja
hei hei, mulla on nuo suuoireet olleet jo vuosia, oon yli viiskymppinen. Yks ilta sitten jo olin niin hermona, kun suu ja kiel ja jopa huuletkin olivat niinku tulessa ja kitalakeen nousi semmonen pelottava näppylä ja aattelin, että eihän tuo ota jos ei annakkaan; joistain ohjeista olin lukenut, että pitäis juoda kamomillateetä. Join mukillisen kamomillateetä, no eihän se vielä äjähtänykkään, mutta sitten otin ja pistin sen teepussin suuhun ja ihan pirruuttan imeksin sitä semmosen puol tuntia ja vaikutus alko meleko välittömästi, kirvely poistu ja aamulla ei näppylästä tietookaan! Kamomillahan on tunnettu myös kuulemma unentuojana, hermoja rauhottavan ja mahalääkkeenä.
- vitamiinit tärkeitä
ämmi riepu kirjoitti:
olen 55v ja suuni on niin kuiva, varsinkin öisin,että kieli tarttuu kiinni, varsinkin alapuoleltaan.Vesipullo on ainoa apuni,Sjögreenin syndroomaa ei ole ,eikä nimeä tälle vaivalle.Muita oireita ovat lihaksissa nykiminen ja kouristelu kurkussa.Aika ajoin on päässä euforinen tunne ilman mitään lääkitystä.kurkun kouristelua luulin johtuvaksi kilpirauhasesta tai paikallisalkuisesta epilepsiasta ,mutta niitäkään ei todettu.Kuka ihmeessä keksii ,jos ei nimeä,niinjotain APUA tähän vaivaan???.
Jos jollakulla on tällaisia oireita, olisi syytä mittauttaa B12-vitamiiniarvo verestä. Olin syönyt mahavaivoihin Nexium- happosalpaajalääkettä pitkään ja oli muutenkin monenlaista stressiä elämässä. Hapottomasta mahasta ei erity B12-vitamiinia ruoasta irrottavaa tekijää. Minulla oli hyvin alhainen lukema ja aloin syömään lääkärin määräyksestä Betolvex vitamiinivalmistetta. Parin viikon päästä olo alkoi kohentua yleisesti ja kuuden kuukauden päästä limakalvot elpyä myös emättimessä. Yhdyntä on nyt kivutonta. Lukekaa asiasta vaikka netistä. Moni kärsii tämän elintärkeän vitamiinin puutosta ja luulee oireiden olevan vaihdevuosi vaivoja.
- Liisa
Kärsin todella kuivasta suusta joka yö. En hhdi nukahtaa kun täytyy jo ottaa vesi hörppy. Pari lasillistakin yön aikana menee vettä.Tästä on tosi ongelma tullut ,kun yöunet jäävät niin vähäiseksi.Olisin kiitollinen jos joku voisi neuvoa apua ongelmaani.
- 56
Estrogeeni auttaa kuiviin limakalvoihin niin suussa silmissä nielussa korvissa nenässä kuin alapäässäkin ja varmaan vielä sisäisestikin suolistossa ja muualla.
Jos ei voi ottaa estrogeenia niin pitää opetella elämään alkavaa vanhuutta ja onhan siihen tietysti jokaiselle värkille erikseen olemassa jokin troppi tarjolla, jotka auttaa tai ovat auttavinaan.
- Märkäääää
Apteekista saa kuivaan suuhun lääkkeitä. Käsittääkseni llman reseptiäkin.
- Sanna(69)
Justiinsa, vai liittyy tääkin ihanuus vaihtareihin...
Mulla tää on ajoittaista, mutta mitä kurjempi olo päällä niin sitä varmemmin myös alkaa suuta kuivata. Metallinen maku suussa on tuttu juttu myös. - violet70
Tätäkin asiaa oon just tällä viikolla miettiny. Mulla on tullu viimeaikoina enemmän ienongelmia/ tulehduksia ja suu ja kurkku on kuivan tuntunen. Suu on vähän jopa arka ja hellä. Ja niinku Sanna69 sano, mulla kans oireet korostuu kun muuten on vaikeempi vaihe. Sitä metallin makua on mulla kans aika-ajoin.
Silmät on verestävämmät ja välillä rähmivät. Kai nää vaan liittyy siihen että limakalvot kuivaa. Eli kuuluvat pakettiin ;)
Minä oon laittanu seesamiöljyä nenään ja se valuu vähän nieluunkin kostuttamaan. Tota nestemäisen öljyä suun kautta otettuna oon kans miettiny. Otan kuitenkin e-epat ja helikkiöljyt päivittäin, mut nestemäinem vois auttaa paikallisesti nieluun.
Taemppiä kaikille - Sanna(69)
Lisäksi vielä kysyisin - onko kellään semmosta että ääni on painuksissa ja aamuisin saa jatkuvasti kröhiä kurkkuaan auki ? Ihan kuin nielussa olis pala vaikkei siellä mitään olekaan (jossain vaiheessa syksyllä olin jo varma et mulle on tulossa flunssa kun kurkku oli aamuisin ihan oudon oloinen - kun sitä oli jatkunut viikkoja taisin turtua koko asiaan)
Mulla on aamuisin äänikin kuin haudan takaa... - violet70
Mulla kans sitä äänen madaltumista ja sitä palantunnetta kurkussa. Aiemmin ajattelin se palatunteen liittyvän ahdistukseen mut nyt tuntuis kyllä enemmän johtuva tosta kuivuudesta.
Ja toi aamun tukkosuus ja röhäsyys on kans tuttua. Viime syksynä olin jopa astmatutkimuksissa.
Moninaisia vaivoja tosiaankin ;) - kuivaa kurkkua
minulla on ollut aamuyskää vaikka en tupakoi ja tätä kestänyt kans jo yli kymmenen vuotta, syyksi mainittu refluksitauti, mutta vaikka söisin haponsalpaajia ei auta, olen tullut itse siihen tulokseen et varmaan johtuu vaihdevuosista..
- atoopikko
apteekista saa imeskelytabletteja jotka kostuttavat sylkeä suuhun,raikkaita ja sokerittomia.ja purukumin syöminenkin auttaa.puhumattakaan suuta kuivattavia hammastahnoja on ruokamerketit pullollaan.juodaan vettä ja imeskellään tabletit ...
- 55suu
Myös täällä...Suu kirvelee, polttavaa tunnetta, samoin kieli on arka, toisinaan siinä näkyy jotain vaaleita nystyjä (ei ns. aftoja!) Syöminen on vaikeaa, sattuu. Jatkuvasti tarvisi suuta kostuttaa, juoda. Olen ostanut apteekista suunkostuttaja suihketta ym. ym olen kokeillut. Vaivaa on ollut "vuosikaudet" mutta oikeastaan vaan öisin, eli vesilasi sängyn vieressä olen nukkunut; mutta nyt tämä vaiva on tullut myös päivisin, ja kirvely ja polttelu on uusi juttu?
Alapään limakalvot ovat oireilleet myös vuosia, kuivuus, kirvely ym. mutta ne tuntuisivat nyt tällä hetkellä paremmilta, ei vaivaa juurikaan > vagifem paikallishoito käytössä; ei muuta hormonikorvaushoitoa, koska ei suurempia vaivojakaan. Viimeiset kk ovat olleet kolme vuotta sitten.
Olen selaillut nettiä ja lukenut juttuja, mutta en sitten toisaalta tiedä, että kuuluuko tämäkin, suun kuivuus/kirvely!! tähän ikäkauteen...
Aina jotain uutta, kun yksi vaiva kenties vähäsen helpottaa..!!- eka vuosi takana
Sen muutaman kuukauden aikana minkä ehdin kokeilla luonnollista menopaussia, niin suun kuivuminen oli yksi oire, mutta minulla kuivui kaikki limakalvot silmiä myöten puhumattakaan muista vanhuuden vaivoista. Ihan kuin se olisi tullut jotenkin käänteisenä siihen mitä oli aiemmin ja vaikka minulla oli kaikenlaisia esivaihdevuosioireita, tosin ei kyllä suun kuivumista, niin silti sitä ei voi verrata ollenkaan siihen menopaussivaiheen tilanteeseen. Hormonikorvaus on ennallistanut tilannetta aika lailla, mutta esimerkiksi suun kuivumista on edelleen ja joskus on aika inhottavaa herätä siihen aamulla. Vesilasi yöpöydällä on aivan välttämätön, muuta keinoa en ole keksinyt, kun ei kai sitä Ovestinia suuhun voi laittaa. Silmien, korvien ja nenän kuivuminen on sentään kutakuinkin talttunut hormoneilla. Oireiden määrä taitaa vaihdella aika paljon yksilökohtaisesti ja minulla ainakin oli myös selviä psyykkisiä mummoutumisen piirteitä fyysisten oireiden lisäksi. Hormonihoidon myötä on alkanut tuntua jotenkin enemmän normaalilta olotilalta, kun aggressiot, nauru- ja itkukohtauksetkin on tulleet takaisin.
- mummoutunut jo
Sitä minä ihmettelen nyt kun vaihdevuodet pitäs olla hiipumassa etten itse juuri mistään, vaikka kuin paha olo olis?
Muuta, hormonihoitoa ei enää suositella yli kuuskymppiselle, ja tuo suun kuivuminen on todella hankala vaiva.- mummoutunut jo
siis, mikään ei itketä vaikka ennen itkin pienistäkin jutuista?Nauraessa kyllä kyyneleet valuu ehkä liikaakin.
- Mummo
Minä olen jo 76 vuotias ja nyt vasta on tullut paha vaiva tuosta suun kuivumisesta.Olen käyttänyt korvaushoitoa, eli laastaria 50 vuodesta lähtien,koska nukun tosihuonosti yöt niin en ilman hoitoa nukkuisi senkään vertaa.Olen yrittänyt välillä olla ilman, mutta uni on vielä kevyempää, joten palaan jälleen niihin laastareihin.Onneksi niitä saa tosi lievinä.Käyn säännöllisesti gynekologilla tarkastuksissa.Nyt vaan on ollut jo usean kuukauden tuo suunkuivuminen niin rankkaa että ei ehdi nukahtaa kun täytyy taas vettä hörpätä.Apua kaipaisin minäkin tähän kiusalliseen vaivaan,Nyt ostin apteekista biotene voidetta, se auttaa vähän ,vailla ällöttää sen maku, kun lieli pitää voidella sillä.
- vehnäalkio
Auttaisiko E-vitamiinilisä sulle? Vehnäalkion öljyssä sitä on luonnollisessa muodossa. Itse käytän kylmäpuristettua öljyä ja otan silloin tällöin 1tl ja huuhdon koko suun sillä ja nielen lopuksi. Välillä otan vähän reippaamminkin. Mulla on myös Vitatabsin E50 puristeena vielä lisäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713