noptel!!

tietämätön.. ;(

tämmöistä miettinyt tässä omaksi ajan kuluksi..saakohan mistään kotikoneelle sellaista noptel-hässäkkää millä voi harjoitella omaa ampumistaan omalla aseella ja omalla tietokoneella?mikähän lie hinta moisella laitteella? ei oiekin menny jakeluun vaikka muka kävin noptelin sivuilla...saa kertoa kaikki mitä asiasta tietää.KIITOS!!

5

6335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoo

      On vähän sellanen laite, että ei ehkä toinna omaksi hankkia. Yleensä ampumaseuroilla on noptel, jota voi käytellä jos huvittaa. Toinen lähes vastaava on tämä Kurvisen EKO-ase, joka on mielestäni parempi, jos meinaat ostaa ihan henkilökohtaiseen käyttöön.

      Onhan näitä sitten muitakin kehitelmiä, joilla ampumasuorituksesta saa tietokoneanalyysin. Kuka semmosta sitten tarvii, onkin taas toinen juttu.

      EKO-ase on hyvä sellaisenaan. Noptel taas riippuu käyttötavasta. Sillä kun voi ampuu millä aseella tahansa klikkejä, tai sitten ihan oikeesti.

      Näillä laitteilla näkee miten hyvä tai huono pito on ja liipaisuvirheet näkee niistä kans, eli ei ihan harrastelijoita varten ole suunniteltu. Siis lähinnä tää Noptel. EKO-ase taas on ihan kelpo laite harrastelijallekkin, jos on rahaa moinen hankkia.

    • Parabellum

      Noptelin perusmallin hinta oli aikoinaan markka-aikaan noin 10 000 mk. Tällä hinnalla sai
      - nätin nahkasalkun
      - aseeseen kiinnitettävän lähettimen
      - tietokoneen ja lähettimen väliin tulevan rasian
      - akut ja verkkolaturin (paristokokoa)
      - muutaman maalitaulun, joissa heijastin
      - pidemmälle matkalle tarvittavan prisman
      - asennus-CD:n ja käyttöohjekirjan

      Sekä EKO-asetta että Noptelia käyttäneenä voin todeta, että jos raha ei ole ongelma niin hanki ehdottomasti Noptel. Sen voi kiinnittää käytännössä mihin aseeseen tahansa, josta vain kuuluu vähintään klik laukaistaessa. Armeijassa tätä kokeiltiin hyvällä menestyksellä jopa käsittely-kertasinkoon! Apilaksella ei toiminut, kun siinä ei ole mekaanista iskuria joka sanoisi sen klik, jonka simulaattorin lähetin tarvitsee.

      EKO-aseen hintaa en tarkemmin muista, mutta vanhassa rahassa meni 5000-10000 mk:n välille. EKO-aseen suurin puute on luonnollisesti se, että se on vain yhden aseen tyyppinen eli kivääri, pistooli tai rynnäkkökivääri. Lisäksi EKO-aseen tietokoneohjelma on vaatimattomampi eli vakavaan harjoitteluun se antaa vähemmän informaatiota, mutta oli siten esimerkiksi armeijassa helpompi varusmiesten käyttää.

    • laite on tuo

      Noptel.

      http://www.ampujainliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/14173/file/NoptelST2000_Sport_II_FIN.pdf

      yksi noin hinta näkyy sivulla:

      http://www.ampujainliitto.fi/kauppa/

      Käsittääkseni pitempien matkojen prismat tai mitkä heijastimet ne lieneekään, täytyy ostaa erikseen.

      Ei tuommoista laitetta tarvitse monet huippuampujatkaan. Tai ehkä tarvitsisivat, mutta eivät halua käyttää, koska sen kyllä kokenut ampuja vaistoaa laukauksesta, mikä meni vituiks, jos luoti tekee reijän jonnekkin kasin rinkiin.

      Harrastelija taas ei paljoa tajua ampuessaan, saati sitten ihmetellessään hässäkkää monitorilla.

      Noptel on ihan toimiva laite klikkikäytössä. Se taas ei ole ampumista, vaan kuivaharjoittelua. Oikeasti ammuttaessa Noptel-laitteella tulee ongelmia mutikan asentamisessa aseeseen.

      Vaatii asiaan paneutumista hartaudella, jos meinaa tosissaan saada jotain hyötyä. Ei se mitenkään korvaa varsinaista ammuntaa, kuten tekee Kurvisen EKO-ase. Se on täysin oma lajinsa, ja oikein hyvä sellainen. Jos mahdollista, niin kannattaa kokeilla niitä EKO-aseita, pistoolia, ampumahiitokivääriä ja hirvirataa. Ovat mainioita ammuntavehkeitä, vaikka eivät oikeita aseita varsinaisesti olekkaan.

      • Spollari

        Meillä oli armeijassa jo alokasaikanakin Noptel tukiopetuskäytössä ja lisäksi EKO-kivääri ja -pistooli. Yleisin tukiopetuksen aihe oli laukaisuvirheestä eli nykäisystä eroon pääseminen ja simulaattorin piirtämän käppyrän tulkinta opetettiin ihan alokkaillekin. Ja hyvin se onnistui.

        Noptel- ja EKO-ase tekevät ihan samaa eli ovat vain ampumasimulaattoreita, joista tavallinen tallaaja saa ihan samat asiat irti. Noptelissa on kuitenkin mahdollisuuksia moninkertaisesti EKO-aseeseen verrattuna. Molemmilla voi järjestää ampumakilpailun, jossa tietokone tekee tulosluetteloon nimet, pisteet ja muut halutut tiedot. Molemmilla pystyy analysoimaan tähtäystä ja laukaisua tietokoneen piirtämästä tähtäysviivasta. Noptelin ohjelmalla tosin pystyy analysoimaan paljon syvällisemmin juuri tähtäystä, laukaisua ja jälkipitoa, jotka ovat ammunnassa avaintekijöitä. Tämän takia Noptel lieneekin huomattavan yleinen apuväline monen ammuntaa vakavammin (ja rahakkaammin) harrastavan arsenaalissa.

        Käytännössä siis Noptel- ja EKO-ase ovat samanlaisia kuivaharjoitteluvälineitä, mutta EKO-ase on huonompi, koska se ei ole sama ase, jolla ammutaan kovilla. Varusmiehenä EKO-kiväärillä ja -pistoolilla ei paljoa kiinnostanut ampua, koska aseet olivat "leikkiaseita" ja erityisesti liipaisin tuntui aivan erilaiselta kuin armeijan oikeissa aseissa. Toisaalta Noptelia taas ei saanut käyttää ellei henkilökuntaa ollut valvomassa, koska silloin varusmiehille olisi pitänyt jättää rynnäkkökivääri, johon Noptel kiinnitetään.

        Erikoisin käyttömahdollisuus Noptelin kestävämmässä mallissa on kovilla ampuminen, jolloin taulun reunaan kiinnitetään kalliimpi prisma ja kohdistetaan tietokoneella kuitenkin simulaattorin osumapisteeksi keskipiste eli sama kuin kovilla. Ja sitten kovilla ammuttaessa osumat voi katsoa tietokoneen ruudulta ilman että tarvitsee juosta tauluilla. Lisäksi laukaukset voi analysoida monipuolisesti laukaisuhetkeen saakka, jolloin rekyyli heilauttaa asetta. Ja laukaisuvirheitähän tulee eniten rekyylikammoisille juuri kovilla ammuttaessa eikä tyhjillä aseilla naksutellessa.


      • Anonyymi
        Spollari kirjoitti:

        Meillä oli armeijassa jo alokasaikanakin Noptel tukiopetuskäytössä ja lisäksi EKO-kivääri ja -pistooli. Yleisin tukiopetuksen aihe oli laukaisuvirheestä eli nykäisystä eroon pääseminen ja simulaattorin piirtämän käppyrän tulkinta opetettiin ihan alokkaillekin. Ja hyvin se onnistui.

        Noptel- ja EKO-ase tekevät ihan samaa eli ovat vain ampumasimulaattoreita, joista tavallinen tallaaja saa ihan samat asiat irti. Noptelissa on kuitenkin mahdollisuuksia moninkertaisesti EKO-aseeseen verrattuna. Molemmilla voi järjestää ampumakilpailun, jossa tietokone tekee tulosluetteloon nimet, pisteet ja muut halutut tiedot. Molemmilla pystyy analysoimaan tähtäystä ja laukaisua tietokoneen piirtämästä tähtäysviivasta. Noptelin ohjelmalla tosin pystyy analysoimaan paljon syvällisemmin juuri tähtäystä, laukaisua ja jälkipitoa, jotka ovat ammunnassa avaintekijöitä. Tämän takia Noptel lieneekin huomattavan yleinen apuväline monen ammuntaa vakavammin (ja rahakkaammin) harrastavan arsenaalissa.

        Käytännössä siis Noptel- ja EKO-ase ovat samanlaisia kuivaharjoitteluvälineitä, mutta EKO-ase on huonompi, koska se ei ole sama ase, jolla ammutaan kovilla. Varusmiehenä EKO-kiväärillä ja -pistoolilla ei paljoa kiinnostanut ampua, koska aseet olivat "leikkiaseita" ja erityisesti liipaisin tuntui aivan erilaiselta kuin armeijan oikeissa aseissa. Toisaalta Noptelia taas ei saanut käyttää ellei henkilökuntaa ollut valvomassa, koska silloin varusmiehille olisi pitänyt jättää rynnäkkökivääri, johon Noptel kiinnitetään.

        Erikoisin käyttömahdollisuus Noptelin kestävämmässä mallissa on kovilla ampuminen, jolloin taulun reunaan kiinnitetään kalliimpi prisma ja kohdistetaan tietokoneella kuitenkin simulaattorin osumapisteeksi keskipiste eli sama kuin kovilla. Ja sitten kovilla ammuttaessa osumat voi katsoa tietokoneen ruudulta ilman että tarvitsee juosta tauluilla. Lisäksi laukaukset voi analysoida monipuolisesti laukaisuhetkeen saakka, jolloin rekyyli heilauttaa asetta. Ja laukaisuvirheitähän tulee eniten rekyylikammoisille juuri kovilla ammuttaessa eikä tyhjillä aseilla naksutellessa.

        "Toisaalta Noptelia taas ei saanut käyttää ellei henkilökuntaa ollut valvomassa, koska silloin varusmiehille olisi pitänyt jättää rynnäkkökivääri, johon Noptel kiinnitetään."

        Wanha viesti, mutta vielä vanhempi juttu.
        Vielä 1976 (tai kauan sitten - miten sen ottaa) rynkyt säilytettiin ainakin Mikkelissä varusmiesten omissa kaapeissa. Käytävillä, tai missään muuallakaan ei ollut edes asetelineitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe