no kun ei

tuosta yhdestä

miehestä ollut jutun alottajaks, viestini häipyi taivaan tuuliin.
Tosiaankin olisko ketään hyvää jutun aloittajaa sellaista että saatas tännekin palstalle kunnon säpinät, minusta siihen ei ole kun pienessä pierussa pitäs olla, mutta sillon tulee herkästi yliampuvaa teksiä ja täällä sitä ei suotane.

14

2582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalla aina

      Hyvä palsta.Aina mukavaa asiaa ja juuri tämän ikäisille.Jos pyytää neuvoa,täällä autetaan. Mikä erityisesti minua miellyttää on muistot! Meitä kaikkia yhdistävät,vaikka kansakoulu muistot?

      • Nimetön

        Muistattako sellaisen ihmeen kun maitoliiman.Sitä myytiin joskus 50-60 luvun vaiheilla.Sillä liimattiin huopatossuihin uudet pohjat,ja kaikkea tarpeellista sai liitettyä yhteen.


      • Maijamarja

        Meillä oli ihana opettaja ja hän oli koko kansakouluajan meidän luokalla. Aina ku olimme osanneet läksymme hyvin, hän luki meille "punaista kirjaa" ja se oli nimeltään Niebelungin laulu. Odotimme aina jännittyneenä tarinan edistymistä.
        Usein lähdimme opettajan johdolla keräämään kaikenlaista laudan pätkää ym. lähi sahan ympäristöstä ja veimme ne yksinäisille mummoille polttopuuksi. Sodan jälkeen oli pula vähän kaikesta ja lämmitysmateriaali oli tarpeen monelle mökissä asuvalle. Samoin keräsimme käpyjä säkkikaupalla.


      • Maijamarja
        Nimetön kirjoitti:

        Muistattako sellaisen ihmeen kun maitoliiman.Sitä myytiin joskus 50-60 luvun vaiheilla.Sillä liimattiin huopatossuihin uudet pohjat,ja kaikkea tarpeellista sai liitettyä yhteen.

        tehty myös palloja, joilla pelailtiin, kun muita ei sodan jälkeen ollut saatavissa?


      • Hintriika
        Nimetön kirjoitti:

        Muistattako sellaisen ihmeen kun maitoliiman.Sitä myytiin joskus 50-60 luvun vaiheilla.Sillä liimattiin huopatossuihin uudet pohjat,ja kaikkea tarpeellista sai liitettyä yhteen.

        Maitoliimasta puhuttiin silloin, kun ei oltu vielä merkkitietoisia. Nyt puhutaan Erikeeperistä tai jostakin vastaavasta. Samaa tavaraa, pakkaus vaihtelee.


      • PellePeloton
        Nimetön kirjoitti:

        Muistattako sellaisen ihmeen kun maitoliiman.Sitä myytiin joskus 50-60 luvun vaiheilla.Sillä liimattiin huopatossuihin uudet pohjat,ja kaikkea tarpeellista sai liitettyä yhteen.

        ...maitoliiman. Tunnettiin myös nimellä kumimaito.

        Sillä todellakin korjattiin melkein kaikki tekstiilit. Esim. tossun pohjiin lisähuopaa (käytöstä poistettua paperikoneen filttiä). Myös minun pitohousuni, pula-ajan "sarkaa" olevat golfarit, olivat täynnään maitoliimapaikkoja, kuin myös puseron kyynerpäät. Koulun juhliin kuitenkin saattin joskus paikkaamattomat vaatteet.

        Ei muuten ollut maitoliima samaa, kuin nykyinen eri keeper, ei. Oli paljon elastisempaa. Luulen, että siinä oli seassa paljon raakakumia, johonkin aineeseen liuotettuna, ellei ollut sitä kokonaan.

        Liimoista puheen ollen, onkos kukaan liimaillut kiilto- ynnä muita kuvia keitetyllä perunalla? kohtalainen paperiliima sekin, jos ns. arabikumia (koulun paperiliima) ei ollut saatavissa.


      • Anskuliini
        Nimetön kirjoitti:

        Muistattako sellaisen ihmeen kun maitoliiman.Sitä myytiin joskus 50-60 luvun vaiheilla.Sillä liimattiin huopatossuihin uudet pohjat,ja kaikkea tarpeellista sai liitettyä yhteen.

        kovassa käytössä vanhimman poikani ollessa pieni, housunpolvet oli aina rikki ja maitoliimalla vaan polvipaikat kiinni.


      • a-woman1
        PellePeloton kirjoitti:

        ...maitoliiman. Tunnettiin myös nimellä kumimaito.

        Sillä todellakin korjattiin melkein kaikki tekstiilit. Esim. tossun pohjiin lisähuopaa (käytöstä poistettua paperikoneen filttiä). Myös minun pitohousuni, pula-ajan "sarkaa" olevat golfarit, olivat täynnään maitoliimapaikkoja, kuin myös puseron kyynerpäät. Koulun juhliin kuitenkin saattin joskus paikkaamattomat vaatteet.

        Ei muuten ollut maitoliima samaa, kuin nykyinen eri keeper, ei. Oli paljon elastisempaa. Luulen, että siinä oli seassa paljon raakakumia, johonkin aineeseen liuotettuna, ellei ollut sitä kokonaan.

        Liimoista puheen ollen, onkos kukaan liimaillut kiilto- ynnä muita kuvia keitetyllä perunalla? kohtalainen paperiliima sekin, jos ns. arabikumia (koulun paperiliima) ei ollut saatavissa.

        Kylmä peruna oli ainut liima kuvia liimatessa; aika tuhruista touhua nykyisiin liimoihin verrattuna. Kesällä otettiin purosta kallan(?) kukka, jossa oli liiman tapaista ainetta.

        Kummitätini, ison perheen äiti, paikkasi lastensa sukat maitoliimaa käyttäen. Oli paljon nopeampaa kuin parsiminen :).


      • Joo tulee ihan haju
        PellePeloton kirjoitti:

        ...maitoliiman. Tunnettiin myös nimellä kumimaito.

        Sillä todellakin korjattiin melkein kaikki tekstiilit. Esim. tossun pohjiin lisähuopaa (käytöstä poistettua paperikoneen filttiä). Myös minun pitohousuni, pula-ajan "sarkaa" olevat golfarit, olivat täynnään maitoliimapaikkoja, kuin myös puseron kyynerpäät. Koulun juhliin kuitenkin saattin joskus paikkaamattomat vaatteet.

        Ei muuten ollut maitoliima samaa, kuin nykyinen eri keeper, ei. Oli paljon elastisempaa. Luulen, että siinä oli seassa paljon raakakumia, johonkin aineeseen liuotettuna, ellei ollut sitä kokonaan.

        Liimoista puheen ollen, onkos kukaan liimaillut kiilto- ynnä muita kuvia keitetyllä perunalla? kohtalainen paperiliima sekin, jos ns. arabikumia (koulun paperiliima) ei ollut saatavissa.

        Ihan vanha maitoliiman hajukin tulee mieleen,kiitos mukavasta muistosta. Kiiltokuvia liimailin perunalla,sillä ei meillä olisi annettu lapsille "kallista" liimaa turhuuksiin. Hienoja muistoja!


      • Hintriika kirjoitti:

        Maitoliimasta puhuttiin silloin, kun ei oltu vielä merkkitietoisia. Nyt puhutaan Erikeeperistä tai jostakin vastaavasta. Samaa tavaraa, pakkaus vaihtelee.

        Maitoliiman raaka-aine oli todella maitoa. Samaa kaseiinia eli maitovalkuaista kuin juustoissakin on. Siitä se epämiellyttävä hajukin tuli.
        Eri-Keeper on moderni muoviliima (lateksin sukulainen)


      • Hintriika
        vaarivaari kirjoitti:

        Maitoliiman raaka-aine oli todella maitoa. Samaa kaseiinia eli maitovalkuaista kuin juustoissakin on. Siitä se epämiellyttävä hajukin tuli.
        Eri-Keeper on moderni muoviliima (lateksin sukulainen)

        "VANHANAJAN MAITOLIIMA Kumipuun eritteeseen, luonnonlateksiin perustuva liima, joka sopii perinteisesti paperin, kankaan, nahan yms. liimaamiseen..."

        Googlesta löytyy monta edellisen kaltaista tiedostoa. Sieltä löytyy myös ohjeita maitoliiman valmistamisesta rasvattomasta maidosta.

        Muistelen, että vanhanajan Erikeeperi oli just tuollaista luonnonlateksiliimaa. Mitä lie nykyisin, sitä en tiedä!


      • PellePeloton
        vaarivaari kirjoitti:

        Maitoliiman raaka-aine oli todella maitoa. Samaa kaseiinia eli maitovalkuaista kuin juustoissakin on. Siitä se epämiellyttävä hajukin tuli.
        Eri-Keeper on moderni muoviliima (lateksin sukulainen)

        Kiitos tiedosta! Olen todellakin luullut, että maitoliima olisi ollut raakakumi- (kautsukki) peräinen, joskin ihmettelin, miten sitä olisi pula-aikana Suomeen saatu.
        Osaatko vielä kertoa, millä menetelmällä tuo kaseiini on saatu pysymään juoksevana käyttötilanteeseen asti?? Kovasti kiinnostais.


      • Joo tulee ihan haju kirjoitti:

        Ihan vanha maitoliiman hajukin tulee mieleen,kiitos mukavasta muistosta. Kiiltokuvia liimailin perunalla,sillä ei meillä olisi annettu lapsille "kallista" liimaa turhuuksiin. Hienoja muistoja!

        koska kirkolle oli matkaa 60kilometriä.Meidän kaupoissa ei varmaan ollut.Mitä ei koulusta saanut sitä ei ollut.Leikeltiin kyllä kuvia jos oli sellainen kirja mutta ei ollut niin joutilasta kirjaa.

        Kyllä ne lastut ja varvut olivat aina lattialla ja niistä sai kaiken tarviseman.Nuket lehmät porot.Tilkkuja vain ympärille.

        Liimana käytettiin Eri keeperiä kerhoissa.Ohjasin kerhossa ja kaikilla oli sormenpäät täynnä lappusia.

        Oli meillä vihkoja joihin kirjoitettiin laulujen sanoja ja runoja.


    • sellaisen

      kun kotioloissa teurastettiin sika ja sen kusirakosta tehtiin ilmapallo,lahtari puhalsi tuoreeltaan ilmaa
      siihen, sitten tietysti se sidottiin ja pantiin hellan läheisyyteen kuivumaan muutamaksi päivää, sitten se annettin lapsille leikkeihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe