Keskittyä muistelemaan? Tämä olis mukava asia jos haluatte olla mukana?
Aihe on aito jos pidät tämän aitona.
Kirjoitetaan jokainen pieni asia elämästämme esimerkisi minä voin antaa ensimmäisen aiheen.
" Kynttilä " Kirjoittakaa aivan mitä vaan kun asia käsittää kynttilää.
Onko teillä aikaa?
17
1261
Vastaukset 17
- angi
Oli Adventti sunnuntai. Laitoin ikkunalle neljä kynttilää ja yhden kerkisin sytyttämään kun puhelin soi. Vastasin puhelimeen joka oli toisessa huoneessa. Onneksi en ollut kauaa puhelimessa. Silläkin ajalla oli kukka ja verhot palaneet karrelle. Tuli oli jo kerinnyt hiukan leviämään seinätapetteihin. Onneksi sain sammutettua kun otin kaksi isoa pyyhettä jotka kastelin. Annoin veden valua silläaikaa toista märäksi kun toisella huiskin. Koko joulu haisi palanut ja olimme myös ilman verhoja.
- Maija-L
Äitimme kielsi ettei tulitikkuja saa ottaa.. Me siskon kanssa oltiin aina tekemässä mitä joku meiltä kielsi.
Otimme kynttilän ja tulitikut mukaan ja menimme vintille. Siskolta kaatui kynttilä kuiville sahanpuruille. Ja meidän talo paloi melkein perustuksilleen. Sen jälkeen emme koskaan kajonneet kynttilöihin. - mönttipää
Maija-L kirjoitti:
Äitimme kielsi ettei tulitikkuja saa ottaa.. Me siskon kanssa oltiin aina tekemässä mitä joku meiltä kielsi.
Otimme kynttilän ja tulitikut mukaan ja menimme vintille. Siskolta kaatui kynttilä kuiville sahanpuruille. Ja meidän talo paloi melkein perustuksilleen. Sen jälkeen emme koskaan kajonneet kynttilöihin.Laitoin kuvan pöydälle kynttilän viereen ja kukkapuskan. Sytytin kynnttilän. Jätin kynttilän palaan ja ite menin tietskariin hiukas kahtelemaan jos ois jotain katsottavaa....
Ekaks tunsin kumman hajun mutten välittänyt, tiesin et meillä oli palohälytin ja annoin olla kun koneella oli niin hyvä mesta menos. Sitten rupeskin palohälytin uliseen ihan karmeella äänellä. Ääni oli niin kauhistava etten oikein tiennyt minne päin mun olis ensin pitänyt lähtee.. Kun sitten älläsin että olohuoneessa pöydällä oli kynttilä! Soitin 90000 paloautot tuli paikalle ja sammutti mun olkkari pöydän jonka oisin itsekkin saanut sammumaan. Mut´ nyt tuli aika kallis lasku kynttilän aiheuttamasta. - angi
mönttipää kirjoitti:
Laitoin kuvan pöydälle kynttilän viereen ja kukkapuskan. Sytytin kynnttilän. Jätin kynttilän palaan ja ite menin tietskariin hiukas kahtelemaan jos ois jotain katsottavaa....
Ekaks tunsin kumman hajun mutten välittänyt, tiesin et meillä oli palohälytin ja annoin olla kun koneella oli niin hyvä mesta menos. Sitten rupeskin palohälytin uliseen ihan karmeella äänellä. Ääni oli niin kauhistava etten oikein tiennyt minne päin mun olis ensin pitänyt lähtee.. Kun sitten älläsin että olohuoneessa pöydällä oli kynttilä! Soitin 90000 paloautot tuli paikalle ja sammutti mun olkkari pöydän jonka oisin itsekkin saanut sammumaan. Mut´ nyt tuli aika kallis lasku kynttilän aiheuttamasta.....että vastailen teidän kirjoituksiin? Tavallaan näihin ei tarvitse vastata koska nämä ei keskustele vaan muistelee.
- jemina
Lapsena olin aina yksin kotona koulun jälkeen ja kaverit olivat tietysti meillä.
Yhteen aikaan lempipuuhamme oli tehdä kuvia tiputtamalla steariinia palavasta kynttilästä esim. lehtien sarjakuvien päälle. Leikki oli tietysti kielletty niin kuin kaikki tulitikku leikit. Olin juuri saanut värikkään sarjakuvalehden ja olimme innolla tuottamassa tästä steariinikuvia kun kaverini laittoi päänsä aivan kynttilän yläpuolelle. Silmänräpäyksessä hänen silmäripset ja kulmat, samoin kuin etuhiukset kärähtivät. Vaistomaisesti hän huitoi käsillään kasvoja ja hiuksia ja palo sammui.
Kyllä siinä oli selittämistä kun hän meni kotiin tynkäripsillä, kulmakarvat ja etuhiukset kärventyneenä. Selkäsaunahan siitä tuli, itse selvisin korvatillikalla, mutta kynttiläleikit päättyivät siihen.
- pilkkut,,,
Esimerkiksi "RUOKA" ?????
- angi
...kiinnostaa.
- Katleija-T
Viime jouluna otin esiin joulukoristeet ja kynttilät. Minä olin säästänyt kaikki kynttiläjämät. Niitä oli monta kiloa. Laskin, että siinä oli yli 10 v vanhojakin kynttilöitä. Heitin ne roskikseen, koska ikinä en olisi niitä käyttänyt. Joskus poltan tuoksukyntilöitä, mutta muuten en paljoakaan. Nehän savustavat huoneen, jos paljon polttaa. Sitäpaitsi näin vanhana on oltava tosi varovainen ja ennakoiva. Voi nimittäin unohtaa sen kynttilän ja sattuu vahinko.
- Pirjok.
Olin 13-vuotias. Halusin vähän rahaa ja niinpä menin siivoojaksi eräälle metsätyökämpälle. Oli kaunis viikko ennen juhannusta.
Työpäivänsä päätteeksi miehet käskivät lämmittää kaasulla lämpiävän saunan. Ensin mietiskelin ihmeissäni, miten tuo hökötys toimii, kun kiuas oli saunan sisällä ja kaasupullo ulkona. Ei ollut kokemusta asiasta.
Aikani mietin ja oottelin, josko joko tulisi neuvomaan. Kun ketään ei tullut, avasin ulkona kaasupullon hanan ja menin tulitikkujen kanssa saunaan sisään sytyttämään kiukaan uunin. En ehtinyt kunnolla raapaista tikulla, kun tulipallo syöksähti tuntui syöksähtävän päin kasvojani ja silmälasit lensivät nurkkaan, itse kauhuissani ulos. Onnekseni enempää kaasua ei kerennyt saunan sisälle, muutoin koko sauna olisi syttynyt tuleen.
Hävetti lähteä ensimmäisiin lavatansseihini juhannusta viettämään, kun nenästä lähti nahka ja se sekä osa kasvoista tuli tulipunaiseksi. Kulmakarvat ja silmäripset olivat kärventyneet tyngiksi. Ei ollut tungosta saatolle, mutta kenties se olikin onni onnettomuudessa.
Niinpä viet- sai puuroa
Lapsena saatiin kynttilänpäivänä puuroa.Riisipuuroa se oli,mutta sanoimme sen olevan tähteeksi jääneistä joulukynnttilöistä? Onko kukaan muu syönyt?
sai puuroa kirjoitti:
Lapsena saatiin kynttilänpäivänä puuroa.Riisipuuroa se oli,mutta sanoimme sen olevan tähteeksi jääneistä joulukynnttilöistä? Onko kukaan muu syönyt?
ystäväni on pienenä poikana kerran raastanut kynttilää mausteeksi paistamista odottavien laatikoiden päälle. Jäi perheeltä laatikot syömättä ja pojalle piiskatut pakarat. Muistaa tapahtuman lopun ikäänsä.;)
- angi
sana jollette löydä kynttilöistä asiaa? Voi kirjoittaa kynttilöistä ja "Potkukelkasta" jos haluatte?
- angi
.. yhdessä rimpsussa voisi olla aina samaa aihetta olevat kirjoitukset.
- ja silloin valettiin
kynttilöitä maitopurkista leikattuun pohjaan.
Steariinia lämmitettiin sähkölevyllä.
Ihme, ettei vahikoa tapahtunut. Erityisen
kimuranttia oli se, että piti jännittää sydänlanka
suoraksi puutikun avulla. - rapulan parantaja
Eilen illalla,kaiken Vapun juhlimisen jälkeen,
mies oli hiljainen,huokaili vain yksisanaisia
vastauksia.Keräsin kasan kynttilöitä,monta
löytyikin.Vein ne kylkyhuoneeseen ja asettelin
niitä sinne tänne,lattiallekin ja sytytin
palamaan.Ruusuntuoksuinen vaahtokylpy ja minä
sinne.Huutelin että,tuukko tänne,kun multa
puuttuu jotain.NO mitä,sanoi mies ovella.
Vastasin että,kaveri kylpemään,nauroi, riisui
ja kömpi ammeeseen.Siinä juttu alkoi luistaa ja
rapula häipyä- Angi *
epissori. Toivotan teille oikein ihanaa tulevaisuutta ja kestävää rakkautta.
Lämpimin terveisin Angi*
- lapsuus ajan
jouluna pirtin pöydälle tuotiin 5 haaranen punainen kynttilänjalka,siihen laitettiin valkoiset kynttilät,muuten valona oli öljylamppu joka katosta roikku,mutta näki piiripyöriä ja opettaja kävi opettamassa kansantanhua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei3951572- 861014
- 661006
- 134989
- 92940
- 94711
- 45691
Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä
Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku127679Voisitko mies auttaa..
Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.50649En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.57634