Juomavesi?

Hmmmm

Mitähän Jyväskylän vesijohtoveteen mahdetaan lisätä, lisätäänkö esim. fluoria? Entäs onko vaikkapa palokassa ja säynätsalossa samaa vettä? Mahtavaa jos joku tietää asiasta.

39

5311

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin!

Muutin viime syksynä Jyväskylään ja hiuksiani on alkanut lähteä.. Epäilen että johtuu vedestä..???

• jasak
    • Vateri

Palokassa ei ainakaan tule samaa vettä kun Jyväskylässä, Palokassa paremman makuista.

Ja tukka nyt tuskin lähtee vesijohtoveden takia, ihmisillä nyt vaan on kausia jolloin hiuksia tippuilee enemmän tai sitten kannattaa lopettaa se blondaaminen :)

• ylipäätään

En tiedä mitä vedessä on, mutta mulla ainakin kädet ovat aivan kamalassa kunnossa - käsien pesun jälkeen ovat kipeät ja hiekkapaperin tuntuiset. Ennen muuttoa Jyväskylään ei tällaisia ongelmia ollut. Onneksi asuminen täällä ei ole lopullista laatua...Kuaneuskin jo kärsii ;-)

• hmmmm

Minullakin kuivaa iho käsien pesun ja suihkun jälkeen. Liekö tuo kloori vai mitä muita aineita ne sitten sysääkään tohon veteen.. Mielestäni tässä kaupungissa asiat eivät ole ihan kunnossa. Täytynee vaihtaa kaupunkia. :D

• Energian

sivultahan tuo tieto löytyy:

"Jyväskylässä talousvesi on pääasiassa pohja- tai tekopohjavesituotantoa. Talousveden tuotantoon käytetään myös Viitaniemen pintavesilaitoksella tuotettua Tuomiojärven vettä. Suurin veden tuotantoyksikkö on Vuonteenharjun tekopohjavesilaitos, jonka vesi kattaa 70 % Jyväskylän kulutuksesta. Loput tuotetaan maalaiskunnan Kaivovedeltä ja Muuramen Muuratharjulta.

Verkoston suojadesinfiointi
      Monissa suomalaisissa kunnissa pohjavesiä ei kloorata, mutta pientenkin riskien välttämiseksi Jyväskylän Energian tuottamaan veteen lisätään klooriamiinia."

• ne...

"Niinhän ne kaikki sanoo"

• jasak
        ne... kirjoitti:

"Niinhän ne kaikki sanoo"

Tää onkin siis salaliitto viattomia kansalaisia vastaan! Enpä olisi arvannutkaan...

• se..
        jasak kirjoitti:

Tää onkin siis salaliitto viattomia kansalaisia vastaan! Enpä olisi arvannutkaan...

Jos se että kaupunki ei tiedota tuossa esittelyssä tarkalleen mitä kaikkea vedenpuhdistus prosessissa tapahtuu lasketaan salaliitoks niin sitten koko maailma on salaliitto! Varokaa!

• nääs

Miks junttikyläläiset ylpeilee jollain päijänteen vedellä jos ei ne itte ees juo sitä?

• luonnon kiertokulku

Päijänteeseen lasketaan jätevedet - siksi sitä juodaankin vain pääkaupunkiseudulla. Ei kai me nyt itse omaa kakkavettämme juotaisi?

• Muuten tuokin
        luonnon kiertokulku kirjoitti:

Päijänteeseen lasketaan jätevedet - siksi sitä juodaankin vain pääkaupunkiseudulla. Ei kai me nyt itse omaa kakkavettämme juotaisi?

Lahti laskee myös.

• Jyväskylässäasunut
        luonnon kiertokulku kirjoitti:

Joopajoo. Et edes itse tiedä mistä vesi hanastasi tulee. Silti ylpeilet täällä jostain vedesä ihan kuin itse olisit asian eteen jotain tehnyt. Itse asun Espoossa ja en juo Päijänteen vettä. Mutta ettepä juo tekään. Ja täällä valitetaan Jyväskylän vedestä siihen malliin, että ehkä ei kannattaisi niin kauhean ylpeä kuitenkaan olla.

• kusin avantoon
        Jyväskylässäasunut kirjoitti:

Joopajoo. Et edes itse tiedä mistä vesi hanastasi tulee. Silti ylpeilet täällä jostain vedesä ihan kuin itse olisit asian eteen jotain tehnyt. Itse asun Espoossa ja en juo Päijänteen vettä. Mutta ettepä juo tekään. Ja täällä valitetaan Jyväskylän vedestä siihen malliin, että ehkä ei kannattaisi niin kauhean ylpeä kuitenkaan olla.

Kyllä muuten juot, jos et pullovettä juo ja sekin voi olla päijänteen vettä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Päijännetunneli

• kjeh kjeh kjeh
        kusin avantoon kirjoitti:

Kyllä muuten juot, jos et pullovettä juo ja sekin voi olla päijänteen vettä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Päijännetunneli

En muuten juo.

Tässä yksi esimerkki sulle:

"Rinnekodin asukkaat saavat veden Vihdin rajan tuntumassa olevasta Majalammesta, jonka yhteyteen on rakennettu pieni vedenottolaitos. Puhdistettu vesi johdetaan Rinnekodin omaan vesitorniin, jonka korkeus on noin 20 m."

Ja kyse on siis Espoosta. Mites nyt suu pannaan Jyväskylän poika? Otappa kuule asioista selvää ennen kuin täällä lässytät. Ja kuten sanottu kyseessä on vain yksi esimerkki PK-seudulta. Tyypillistä Jyväskylämäistä uhoomista asioista, joista ei mitään tiedetä.

• tunneli
        kjeh kjeh kjeh kirjoitti:

En muuten juo.

Tässä yksi esimerkki sulle:

"Rinnekodin asukkaat saavat veden Vihdin rajan tuntumassa olevasta Majalammesta, jonka yhteyteen on rakennettu pieni vedenottolaitos. Puhdistettu vesi johdetaan Rinnekodin omaan vesitorniin, jonka korkeus on noin 20 m."

Ja kyse on siis Espoosta. Mites nyt suu pannaan Jyväskylän poika? Otappa kuule asioista selvää ennen kuin täällä lässytät. Ja kuten sanottu kyseessä on vain yksi esimerkki PK-seudulta. Tyypillistä Jyväskylämäistä uhoomista asioista, joista ei mitään tiedetä.

espoossa juodaan myös päijänteen vettä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Espoon_Vesi

• voemahotonta
        tunneli kirjoitti:

espoossa juodaan myös päijänteen vettä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Espoon_Vesi

Osaakko sä lukea? Lueppa toi teksti uudestaan ajatuksella. Tuolla alueella, joka sijaitsee Espoossa, vesi ei tule mistään Päijänteestä.

Eli sanotaan uudestaan. Vesi ei tule Päijänteestä tuolla alueella ja alue sijaitsee Espoossa. Alueella on oma vedenottolaitos. Vesi otetaan Majalammesta. Sieltä puhdistettu vesi johdetaan Rinnekodin omaan vesitorniin, josta se tulee asukkaiden hanasta ulos. Kuinka vaikea tätä on Jyväskyläläisen tajuta?

Vaikka kuinka jankkaat niin asia ei siitä muutu. Jokapuolella Espoosta ei vesi siis tule Päijänteestä. Tällaisia alueita on muitakin PK-seudulla. Ehkä siellä junttikylässä ei ole omavaraisia alueita...

• oma porakaivo
        voemahotonta kirjoitti:

Osaakko sä lukea? Lueppa toi teksti uudestaan ajatuksella. Tuolla alueella, joka sijaitsee Espoossa, vesi ei tule mistään Päijänteestä.

Eli sanotaan uudestaan. Vesi ei tule Päijänteestä tuolla alueella ja alue sijaitsee Espoossa. Alueella on oma vedenottolaitos. Vesi otetaan Majalammesta. Sieltä puhdistettu vesi johdetaan Rinnekodin omaan vesitorniin, josta se tulee asukkaiden hanasta ulos. Kuinka vaikea tätä on Jyväskyläläisen tajuta?

Vaikka kuinka jankkaat niin asia ei siitä muutu. Jokapuolella Espoosta ei vesi siis tule Päijänteestä. Tällaisia alueita on muitakin PK-seudulla. Ehkä siellä junttikylässä ei ole omavaraisia alueita...

Miljoona pääkaupunkiseudun asukasta juo päijänteen vettä ja loput 87 000 on vissiin siellä rinnekodin kolhoosissa pilveä polttelemassa

• jänkävänkäjänkäh
        voemahotonta kirjoitti:

Espoo nyt on muuten vaan p^r*e*s*ä. Täynnä tollasia itsekeskeisiä ihmisiä. "Minun veteni ei tule Päijänteestä.. minun asuinalue tarkoittaa samaan kuin koko Espoo..." Että jaksat länkyttää. Mua ei ainakaan tippaakaan kiinnosta mitä vettä espoolaiset juo. Siellä nyt on kohta varmaan enemmän "muunmaalaisia" kun suomalaisia ja heille kyllä kelpaa vähän kehnompikin vesi, verraten siihen mitä aikaisemmin ovat saaneet :)

• Länkytiänkytipoika
        jänkävänkäjänkäh kirjoitti:

Espoo nyt on muuten vaan p^r*e*s*ä. Täynnä tollasia itsekeskeisiä ihmisiä. "Minun veteni ei tule Päijänteestä.. minun asuinalue tarkoittaa samaan kuin koko Espoo..." Että jaksat länkyttää. Mua ei ainakaan tippaakaan kiinnosta mitä vettä espoolaiset juo. Siellä nyt on kohta varmaan enemmän "muunmaalaisia" kun suomalaisia ja heille kyllä kelpaa vähän kehnompikin vesi, verraten siihen mitä aikaisemmin ovat saaneet :)

Väite oli "Kyllä muuten juot", johon vastasin "En muuten juo".

Heti kun lyö faktoja pöydälle niin Jyväskylän poika alkaa muuttelemaan puheenaihetta ja uhoamaan, sekä haukkumaan. Ensin oli Päijänteen vesi niin makoisaa, mutta kun kävikin ilmi, ettette sitä itsekään juo niin siitä tulikin ihan paskaa.

Ai on Espoo paska paikka? Joo niin on. Olenko väittänyt hyväksi? Luuletko, että siitä oli nyt kyse? Jyväskylä on ihan yhtä paska.

Ai että mistäkö tiedän? Molemmissa olen nyt yhtä kauan asunut. Hienoja paikkoja oli siellä Jyväskylässäkin ja hienoja ihmisiä. Kangaslampi=Mogadishu, Kuokkala, Pupuhuhta jne. Veturin Shellillä mannet kyykyttää Jypikyläläisiä. Mites se uutinen niistä pizzapojista, jotka vie ruuat työttömiltä ja vanhuksilta käsistä ruokajonossa? Koko homma piti lopettaa, kun mamut vei ruuat Jyppikyläläisiltä ja ei ollut teistä mitään vastusta moisille. Niin... Taitaa niitä sielläkin olla. Olen taas kohta tulossa sinne tuppukylään. Katotaan oletteko isot miehet saaneet ne kaikki laitettua nippuun ja Espooseen lähetettyä siihen mennessä. Heh ja hah.

Onhan Espoossakin roskasakkia, mutta turha antaa mitään kuvaa Jyväskylästä paratiisina. Niinkuin sanoin niin olen siellä asunut, että turha valehdella.

• kjeh kjeh

"Jyväskylän Energian kolme tärkeintä talousveden tuotantolaitosta ovat Viitaniemen pintavesilaitos, Vuonteen tekopohjavesilaitos Laukaassa sekä Kaivovesi-Janakka -vedenottamo Vaajakoskella. Tuotamme vettä myös Vihtakankaan (Korpilahti), Liinalammen (Tikkakoski), Pekonniemen (Keljonkangas) sekä Vesangan pohjavedenottamoissa."

http://www.jyvaskylanenergia.fi/vesi/talousvesi

Se siitä Päijänteen vedestä.

1. Ylpeillään, että juodaan Päijänteen vettä.
      2. Nauretaan, että kaikki PK-seutulaiset juo Jyväskylän omistaman Päijänteen vettä.
      3. Käy ilmi, ettei juodakkaan.
      4. Aletaan selittää tarinaa, että Päijänteen vesi on paskaa ja vain PK-seutulaiset juo sitä.
      5. Käy myös ilmi, ettei kaikki PK-seutulaiset juokkaan Päijänteen vettä.
      6. Ei tiedetä mitä vettä juodaan, eikä tiedetä mitä vettä muut juo.
      7. Kaikki valittaa Jyväskylän vedestä.
      8. Ollaankin ihan hiljaa.

p.s. Jyväskylä ei omista Päijännettä :)

• Vesi kun vesi :DDD

Tehtaat täällä, Päijänne siellä.
        Ja Lahti sekin sinne laskee.

Mutta järvi ei ole puhdas järvi josta täällä ottavat. Eikä kehumista muutenkaan vedessä.

Tarkoin määritelty :D
        Mutta moniko siellä duunari juo samaa, eivät kerro.

On maita ja paikkoja joista vesi tulee vuoristopuroilta mutta hyshys koska täällä ei vaihtoehtoja paljoa ole.

• hienomeininki
        Vesi kun vesi :DDD kirjoitti:

Tehtaat täällä, Päijänne siellä.
        Ja Lahti sekin sinne laskee.

Mutta järvi ei ole puhdas järvi josta täällä ottavat. Eikä kehumista muutenkaan vedessä.

Tarkoin määritelty :D
        Mutta moniko siellä duunari juo samaa, eivät kerro.

On maita ja paikkoja joista vesi tulee vuoristopuroilta mutta hyshys koska täällä ei vaihtoehtoja paljoa ole.

Mikäs se jätelätäkkö siinä lutakon ja kuokkalan välissä on? Ette kai vaan saa juomavettä sieltä?

Eihän siellä saanut edes uida ennen 90 lukua kun oli niin saastunut...

• onko jano

ei omista, mut me kustaan sinne ja sinne lasketaan meidän jätevedetkin välillä puhdistamattomana

• Puhtaampaa vettä

Eipä todella pysty raana vettä juomaan,meidän perheessä jo usean vuoden juotu pullo vettä.
      Eipä ihme jos jotkut sairastuvat helpommin kun juovat raana vettä.

• Hmmmmmmh

• Lähteestä vettä
        Hmmmmmmh kirjoitti:

Niin miten sen puhtauden kanssa olikaan?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus Hanavesi on pullovettä puhtaampaa/1135234032223

Jos sattuu olemaan lähde lähellä/työmatkan varrella niin kannattaa hakea sieltä vesi.
        Kuten tekstissäkin lukee, syynä pullotetun veden laadun heikkenemiseen on pitkä säilytysaika.

Mikäli hakee vaikka kerran viikkoon itse, pysyy vesi parempana.

• Anonyymi
        Lähteestä vettä kirjoitti:

Jos sattuu olemaan lähde lähellä/työmatkan varrella niin kannattaa hakea sieltä vesi.
        Kuten tekstissäkin lukee, syynä pullotetun veden laadun heikkenemiseen on pitkä säilytysaika.

Mikäli hakee vaikka kerran viikkoon itse, pysyy vesi parempana.

Vähän väliä löytyy noista lähteistä salmonellaa ja varoitusilmoitus tulee parin viikon päästä.

• kulkija10

Pariin lähteeseen käyn aina päivittäin lorottelemassa, kivasti lorisee ja ihan siksi vaan sinne aina lorottelen, ei muutama loraus lähdettä pilaa.

• pioloki

Koskenkorvan viinatehtailta jää yli raakaa viinaa, sitä kuulemma laitetaan jyväskylän veteen niin kaikkein pienimmät kolibakteerit kuolevat ja veteen ei tällä menetelmällä tulle sivua makua, ainakaan sitä ei huomaa enää jos useamman lasillisen juo.

• janoinen1

Hyvänmakuista kraanavesi on täällä, kyllä sillä jano lähtee... : )

• Anonyymi

Täällkin suomipoika puukkoa heiluta edelleen.
      Miksi te vihaatte toisianne vaikka ei siihen ole mitään syytä.

• Anonyymi

Ei oo hiukset pudonneet mutta kyllä ne on alkaneet kovasti harmaantumaan

• Anonyymi

Minä kun muutin Vaajakoskella niin heti ilmestyi ihme näppyjä naamaan ja käsivarsiin, mistähän johtuu. Maksa-arvotkin pomppas pilviin!

• Anonyymi

Fakta on vaan se et Jyväskylässä vesi on pahaa ja klooria on runsaasti.

• Anonyymi

Lutakosta suoraan tulee juomavesi, klooria vaan lisätään että maistuisi paremmalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lutakosta suoraan tulee juomavesi, klooria vaan lisätään että maistuisi paremmalta.

Eikö klooria lisätä uima-altaaseen. Olen käsittänyt että sitä ei kannata juoda 😄 mutta joo Jyväskylän vedessä on jotain outoa. Taas kun tulin parin viikon lomalta takaisin, vatsa reagoi. Poissaollessa vaivaa ei ollut.

• Anonyymi

Keskusta-alueen juomavesi tulee puhdistettuna jätevedenpuhdistamolta Nenäinniemestä. Näin käyttämäsi vesi kiertää uudellenkäytettäväksi.
      Aina kun vedät vessan, niin kohta se vesi tulee takaisin hanasta.

• Anonyymi

Vesi (kusi) vesi (kusi)!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      90
      6352
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3170
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe