FORDSONIN Käynnistäjä

Pellollemielitekee

Mulla on pulmana se että Fordsoni ei meinaa käynnistyä tänä keväänä. Ei jaksa pyörittää moottoria vaikka akku on just ladattu. Hetkittäin samantapainen ongelma on esiintynyt aikaisemminkin, mutta on kuitenkin sen verran jaksanut pyörittää että on startannut.
Voisiko joku asian tunteva neuvoa tarkasti ja seikkaperäisesti mikä saattaa olla ongelmana, niin otan kiitollisuudella neuvot vastaan.

11

4684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhu III

      otat akunkengät irti, harjaat teräsharjalla kaapeleiden kosketuspinnat puhtaiksi, tarkastat liitokset startinpäästä sekä maadoituksen, ostat uuden akun, asennat sen paikalleen ja kiristät akunkengät kunnolla, sitten räjäytät majorin käymään.

      Noi akunperkuleet kun ei ole ikuisia, vaikka lataisi päiväkausia niin ei ne ota virtaa vastaan, ei ainakaan anna täyttä tälliä startatessa. Itsellä samaongelma, eli akkukauppaan tarvitsis lähteä.

      No mikäpä estäisi kokeilemasta mäkistartilla/hinaamalla käynnistää.

    • rassaamaan

      Mahdollisia vikapaikkoja on monia.

      1. Katso ensin, että akkukaapeleiden kengät ovat puhtaat, samoin runkoon menevän kaapelin kiinnitys. Jos on hapettumia, niin putsaa siihen tarkoitukseen sopivalla teräsharjalla ja pistä sitten kiinni. Jos on kaksi 6 Voltin akkua, niin välikaapeli myös.

      2. Käynnistysrele eli solenoidi (on se erillinen rele akun vieressä). Sama juttu,katso että kaapeliliitoset ovat puhtaat. Jos tuo solenoidi kytkee normaalisti, niin se todennäköisesti päästää läpi tarpeeksi virtaa.

      3. Kaapeliliitos starttimoottorin päässä. Katso, että on puhdas.

      4. Jos nuo temput eivät auta, niin seuraava mahdollinen vika on kuluneet hiiliharjat starttimoottorissa. Tai jonkin hiiliharjan katkennut/löysä jousi. Nyt joudut purkamaan starttimoottorin. Uusia hiiliharjoja/jousia on varmaankin vielä saatavilla varaosina. Hiiliharjojen piuhat ovat kiinni juottamalla. Jos joudut vaihtamaan niitä, katso, että juotat uuden piuhan vain kiinityskohdasta. Varomaton juotoskolvin käsittely voi helposti pilata hiiliharjan pehmeän piuhan. (juotos leviää koko piuhaan ja tekee siitä joustamattoman)

      5. Starttimoottorin laakerit ovat kuluneeet väljiksi, jolloin ankkuri pyöriessään ottaa kiinni kenttään. Se kyllä näkyy naarmuina/ metallijauheena ankkurin pinnalla. Tällöin teho menee hukkaan. Vaihda laakerihelat. Ovat puristettuja heloja, voitele öljyllä ennen asennusta.

      6. Bendix-laitteen lamellikytkin luistaa, jolloin tehoa ei siirry moottorin pyöritykseen. En tiedä, vieläkö näitä saa varaosina. Jos ei, niin sen pystyy muistaakseni purkamaan ja puhdistamaan. Se voi tuoda hetkellisen avun. Tämän luistamisen huomaa siitä, että starttimoottori tuntuu pyörivän normaalisti, mutta diesel ei.

      7. Kun kasaat starttimoottorin, ole tarkkana startin sisällä olevien eristepahvien kanssa, jotta mikään piuha ei jää koskettamaan runkoa. Tämä on hieman kärsivällisyyttä kysyvää puuhaa.

      Näillä tempuilla pääsee eteenpäin.

      • pellolle...

        Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
        Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
        Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin!


      • on, että
        pellolle... kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
        Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
        Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin!

        siirtopumppu on rikki tai syöttöpumpun koplinki.


      • rassaamaan
        pellolle... kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
        Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
        Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin!

        Jos startti jaksaa pyörittää dieseliä kun akku on iskussa, niin vika taitaa olla "ruokapuolella".

        1. Katso, että ruiskutuspumpun ja jakopään välillä oleva kytkin on ehjä. Siinä on sellainen muovilevy laippojen välissä. Niitä joskus rikkoutuu. Tai kiinnitysruuvit ovat vain löystyneet. Silloin ruiskutushetken ajoitus menee pieleen eikä kone takuuvarmasti käynnisty. Toivottavasti niitä muovilevyjä vielä jostain saa varaosana. Tarkista sitten ruiskutushetken ajoitus. Moottorin vauhtipyörällä on merkit, jotka näkyvät, kun otan sen kytkinkopassa olevan pienen peltiluukun auki. Ruiskutuspumpun kytkimessä on myös merkit. Säätöarvoja en muista ulkoa.

        2. Polttoainepuolen ilmanpoiston voi myös tehdä. Avaa polttoainesuodattimen päällä (ruiskutuspumpulle menevän putken puolella) olevaa "OUT" ruuvia hieman ja pumppaa siirtopumpun käsivivulla löpöä. Kun ruuvin alta tulee vain löpöä, ei ilmakuplia, niin kiristä ruuvi kiinni. Ruiskutuspumpun sivussa on myös ilmausruuvi, jota voit seuraavaksi hieman löysätä. Pumppaa taas löpöä,kunnes ilmakuplia ei enää tule. Sitten ruuvi kiinni. Samalla näet että siirtopumppu toimii.

        3. Jos siirtopumppu ei toimi, niin sen voi kyllä avata ja putsata mahdolliset moskat pois venttileistä ja kalvon alta. Sitten taas ilman poisto.

        4. Tankissa voi myös olla vettä ja roskia pohjalla. Polttoainehanassa on suodatin, joka estää roskien pääsyn polttoainejärjestelmään. Jos roskaa on paljon, niin eipä siitä löpökään pääse. Tankin tyhjentäminen ja puhdistaminen silloin tällöin on tarpeellista. Varsinkin, jos peli on seissyt talven eikä tankki ole ollut ihan täynnä. Se kondenssivesi nääs..

        5. Sitten vielä... jos startatessa diesel pyörii ja tupsuttelee savua putkesta, mutta ei käynnisty. Tämä viittaa siihen että polttoainesuuttimet ovat huollon tarpeessa. Ne niin sanotusti "kusevat". Tämä vaatii suuttimien irroittamisen, avauksen, kärkien uusimisen ja avauspaineen säätämisen. Asennettaessa suuttimet takaisin paikoilleen uudet kupariprikat pitää asentaa suuttimien alle. Hätätilassa voi käyttää vanhoja, jos ne eivät ole ihan raatoja. Nestekaasuliekillä vain lämmitetään pehmeäksi.

        Ylläolevien lisäksi voi tietysti olla muitakin vikoja. Joskus vian haku voi olla vaikeaakin.

        Kannattaa vain järjestelmällisesti ja huolellisesti tutkia ja tarkistella.


    • ongelmia

      voi olla jumiin jäänyt sammutin, elikä sammutinvaijerin nuppii alhaalla mutta sammutusluistin silti päällä.Syöttöpumpun sivulla suorakaiteen muotoinen luukku,sen takana tämä kyseinen luistin oleilee.

      • ei käynnisty

        Olen melko varma että siitä on startista yksi kenttäkäämi pelistä pois. Startti korjautuksille.


    • Anonyymi

      Minun Super Majorissa on sama vika ? Voi olla että solenoidi ei mene päälle ??

    • Anonyymi

      Vielä yksi avika joka oli minulla. Tee näin, kun teet vähän pitemmän strtti yrityksen,
      niin kokeile kädellä onko startin tääty lämminnyt. Jos näin on, niin harjojen johtojen niittaukset päätylevyyn on huono kontakti, siksi lämpiää.

    • Anonyymi

      Terve ! minulla sama ongelma. Savua ei tupusta pakoputkesta, voi olle että ei saa poltto ainetta ?

      • Anonyymi

        Milloin viimeksi on ollut käynnissä.

        Pyörittääkö startti mielestäsi normaalisti

        Eihän pysäytin ole päällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe