Mulla on pulmana se että Fordsoni ei meinaa käynnistyä tänä keväänä. Ei jaksa pyörittää moottoria vaikka akku on just ladattu. Hetkittäin samantapainen ongelma on esiintynyt aikaisemminkin, mutta on kuitenkin sen verran jaksanut pyörittää että on startannut.
Voisiko joku asian tunteva neuvoa tarkasti ja seikkaperäisesti mikä saattaa olla ongelmana, niin otan kiitollisuudella neuvot vastaan.
FORDSONIN Käynnistäjä
11
4342
Vastaukset
- karhu III
otat akunkengät irti, harjaat teräsharjalla kaapeleiden kosketuspinnat puhtaiksi, tarkastat liitokset startinpäästä sekä maadoituksen, ostat uuden akun, asennat sen paikalleen ja kiristät akunkengät kunnolla, sitten räjäytät majorin käymään.
Noi akunperkuleet kun ei ole ikuisia, vaikka lataisi päiväkausia niin ei ne ota virtaa vastaan, ei ainakaan anna täyttä tälliä startatessa. Itsellä samaongelma, eli akkukauppaan tarvitsis lähteä.
No mikäpä estäisi kokeilemasta mäkistartilla/hinaamalla käynnistää. - rassaamaan
Mahdollisia vikapaikkoja on monia.
1. Katso ensin, että akkukaapeleiden kengät ovat puhtaat, samoin runkoon menevän kaapelin kiinnitys. Jos on hapettumia, niin putsaa siihen tarkoitukseen sopivalla teräsharjalla ja pistä sitten kiinni. Jos on kaksi 6 Voltin akkua, niin välikaapeli myös.
2. Käynnistysrele eli solenoidi (on se erillinen rele akun vieressä). Sama juttu,katso että kaapeliliitoset ovat puhtaat. Jos tuo solenoidi kytkee normaalisti, niin se todennäköisesti päästää läpi tarpeeksi virtaa.
3. Kaapeliliitos starttimoottorin päässä. Katso, että on puhdas.
4. Jos nuo temput eivät auta, niin seuraava mahdollinen vika on kuluneet hiiliharjat starttimoottorissa. Tai jonkin hiiliharjan katkennut/löysä jousi. Nyt joudut purkamaan starttimoottorin. Uusia hiiliharjoja/jousia on varmaankin vielä saatavilla varaosina. Hiiliharjojen piuhat ovat kiinni juottamalla. Jos joudut vaihtamaan niitä, katso, että juotat uuden piuhan vain kiinityskohdasta. Varomaton juotoskolvin käsittely voi helposti pilata hiiliharjan pehmeän piuhan. (juotos leviää koko piuhaan ja tekee siitä joustamattoman)
5. Starttimoottorin laakerit ovat kuluneeet väljiksi, jolloin ankkuri pyöriessään ottaa kiinni kenttään. Se kyllä näkyy naarmuina/ metallijauheena ankkurin pinnalla. Tällöin teho menee hukkaan. Vaihda laakerihelat. Ovat puristettuja heloja, voitele öljyllä ennen asennusta.
6. Bendix-laitteen lamellikytkin luistaa, jolloin tehoa ei siirry moottorin pyöritykseen. En tiedä, vieläkö näitä saa varaosina. Jos ei, niin sen pystyy muistaakseni purkamaan ja puhdistamaan. Se voi tuoda hetkellisen avun. Tämän luistamisen huomaa siitä, että starttimoottori tuntuu pyörivän normaalisti, mutta diesel ei.
7. Kun kasaat starttimoottorin, ole tarkkana startin sisällä olevien eristepahvien kanssa, jotta mikään piuha ei jää koskettamaan runkoa. Tämä on hieman kärsivällisyyttä kysyvää puuhaa.
Näillä tempuilla pääsee eteenpäin.- pellolle...
Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin! - on, että
pellolle... kirjoitti:
Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin!siirtopumppu on rikki tai syöttöpumpun koplinki.
- rassaamaan
pellolle... kirjoitti:
Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Huomaan vaan että olen itse hieman suurpiirteisesti kyselyni esittänyt.
Akku on nimittäin priima kunnossa, viime kesänä ostettu, mutta sahaan sen vaan välillä tyhjäksi kun en saa dieselin starttaamaan. Akkukengät on putsattu samaten maadoitus. Polttoainekin kulkee ja tässä aikaisemmin kun kokeilin käynnistää, niin kone muodosti myös savua, vaikka ei käynnistynyt, vaikka pyöritti paremmin. Onko sellainen mahdollisuus, kun oon jostain kuullut että koneeseen on kertynyt ilmapainetta, eli kannattaisko yrittää ilmata jostain ruuveista ja missä tarkalleen tällaiset mahdolliset ruuvit sijaitsee.
Edelleen kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä ja vastauksista. Saapuu se kevät vaikkei kone yskisikään käyntiin!Jos startti jaksaa pyörittää dieseliä kun akku on iskussa, niin vika taitaa olla "ruokapuolella".
1. Katso, että ruiskutuspumpun ja jakopään välillä oleva kytkin on ehjä. Siinä on sellainen muovilevy laippojen välissä. Niitä joskus rikkoutuu. Tai kiinnitysruuvit ovat vain löystyneet. Silloin ruiskutushetken ajoitus menee pieleen eikä kone takuuvarmasti käynnisty. Toivottavasti niitä muovilevyjä vielä jostain saa varaosana. Tarkista sitten ruiskutushetken ajoitus. Moottorin vauhtipyörällä on merkit, jotka näkyvät, kun otan sen kytkinkopassa olevan pienen peltiluukun auki. Ruiskutuspumpun kytkimessä on myös merkit. Säätöarvoja en muista ulkoa.
2. Polttoainepuolen ilmanpoiston voi myös tehdä. Avaa polttoainesuodattimen päällä (ruiskutuspumpulle menevän putken puolella) olevaa "OUT" ruuvia hieman ja pumppaa siirtopumpun käsivivulla löpöä. Kun ruuvin alta tulee vain löpöä, ei ilmakuplia, niin kiristä ruuvi kiinni. Ruiskutuspumpun sivussa on myös ilmausruuvi, jota voit seuraavaksi hieman löysätä. Pumppaa taas löpöä,kunnes ilmakuplia ei enää tule. Sitten ruuvi kiinni. Samalla näet että siirtopumppu toimii.
3. Jos siirtopumppu ei toimi, niin sen voi kyllä avata ja putsata mahdolliset moskat pois venttileistä ja kalvon alta. Sitten taas ilman poisto.
4. Tankissa voi myös olla vettä ja roskia pohjalla. Polttoainehanassa on suodatin, joka estää roskien pääsyn polttoainejärjestelmään. Jos roskaa on paljon, niin eipä siitä löpökään pääse. Tankin tyhjentäminen ja puhdistaminen silloin tällöin on tarpeellista. Varsinkin, jos peli on seissyt talven eikä tankki ole ollut ihan täynnä. Se kondenssivesi nääs..
5. Sitten vielä... jos startatessa diesel pyörii ja tupsuttelee savua putkesta, mutta ei käynnisty. Tämä viittaa siihen että polttoainesuuttimet ovat huollon tarpeessa. Ne niin sanotusti "kusevat". Tämä vaatii suuttimien irroittamisen, avauksen, kärkien uusimisen ja avauspaineen säätämisen. Asennettaessa suuttimet takaisin paikoilleen uudet kupariprikat pitää asentaa suuttimien alle. Hätätilassa voi käyttää vanhoja, jos ne eivät ole ihan raatoja. Nestekaasuliekillä vain lämmitetään pehmeäksi.
Ylläolevien lisäksi voi tietysti olla muitakin vikoja. Joskus vian haku voi olla vaikeaakin.
Kannattaa vain järjestelmällisesti ja huolellisesti tutkia ja tarkistella.
- ongelmia
voi olla jumiin jäänyt sammutin, elikä sammutinvaijerin nuppii alhaalla mutta sammutusluistin silti päällä.Syöttöpumpun sivulla suorakaiteen muotoinen luukku,sen takana tämä kyseinen luistin oleilee.
- ei käynnisty
Olen melko varma että siitä on startista yksi kenttäkäämi pelistä pois. Startti korjautuksille.
- Anonyymi
Minun Super Majorissa on sama vika ? Voi olla että solenoidi ei mene päälle ??
- Anonyymi
Vielä yksi avika joka oli minulla. Tee näin, kun teet vähän pitemmän strtti yrityksen,
niin kokeile kädellä onko startin tääty lämminnyt. Jos näin on, niin harjojen johtojen niittaukset päätylevyyn on huono kontakti, siksi lämpiää. - Anonyymi
Terve ! minulla sama ongelma. Savua ei tupusta pakoputkesta, voi olle että ei saa poltto ainetta ?
- Anonyymi
Milloin viimeksi on ollut käynnissä.
Pyörittääkö startti mielestäsi normaalisti
Eihän pysäytin ole päällä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1441549Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661546En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311272Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä621223- 421075
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100870Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60734Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42667Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624