Sanokaapa mielipiteenne onko siinä järkeä että ensin käsittelee/putsaa lujitemuoviveneen kyljet kliinerillä ja vahaa sitten samat kyljet? Onko se turhaa rahan menoa? Kliinerissähän on vahaa? Ja puhdistuksenhan voi tehdä vedellä ja pesuaineella ja sitten päälle vaha - vai? Miksi molemmat aineet? Meitä on kaksi kaveria erilaisine mielipiteinemme. Kumpikin kaipaa uskon vahvistusta käytännölleen.Miten sinä menettelet? Ja miksi?
Kliineri ja vaha
6
1827
Vastaukset
- kaksi kaveria
voi ottaa pienet testipläntit veneestä ja työstään haluamallaan tavalla. lopputuloksesta voitte vääntää kättä, kumpi oli oikeassa.
yleensä pinnan laatu/ lähtötaso vaikuttaa siihen mitä sille kannattaa tehdä. en ole vielä tavannut cleaneria, jossa olisi vahaa. - mainsaill
ne on eri aineita.silikonia voi olla cleanerissä,mutta vaha pitää laittaa.omat neuvoni veneen kevätsiistimiseen:
1) osta apteekista oksaalihappoa;on paljon halvempaa kuin sama tavara hempelin purkissa!
2) käsittele/pese pinnat oksaalihapolla; et enää sen jälkeen tarvitse mitään cleanereitä!
3) vahaa helpolla hardwaxilla;hempelin hardwax -liuos ehdottomasti paras vaikkei kai mainostaa saakaa;helpin levittää ja kestävin pinta.
mitä älä tee:
1) vedä rubberilla pintaa joka vuosi
2) osta bilteman tuotteitaEn ole tavannut cleaneria missä olisi silikonia. Ja jos olisi, älä käytä!
Silikoni on tosi hankala aine jos joudut tekemään korjauksia tai maalaamaan. Sitä ei poista tavalisilla liuottimilla ja se imeytyy gelcoatiin.
Siliconin täydelliseen poistamiseen tarvitset aineita (freoneja) jotka ei ole kaupan.
Muuten olen sama mieltä kuin mainsaill rubbaa vaan tarvittaessa, tee se silloin kunnolla niin että normaalit huoltotoimenpiteet pitävät pinnan kunnossa.
Kuitenkin, haalistunut pinta on rubattava muuten vahausjälki häypyy kuukauden sisällä.- sekoitussuhde
mikäs se on hyväksi todettu oksaalihapon sekoitussuhde jos itse tekee. Vaikka nyt mainitsit ettei bilteman tuotteita saa käyttää niin kysynpäs nyt kuiten kokemuksia teakin puhdistusaineesta ja vanteidenpuhdistus aineesta, nuo molemmathan sisältävät oksaalihappoa ja joidenkin mielestä ainakin toimivat hyvin. Asiallisia kommentteja kitoooos :)
sekoitussuhde kirjoitti:
mikäs se on hyväksi todettu oksaalihapon sekoitussuhde jos itse tekee. Vaikka nyt mainitsit ettei bilteman tuotteita saa käyttää niin kysynpäs nyt kuiten kokemuksia teakin puhdistusaineesta ja vanteidenpuhdistus aineesta, nuo molemmathan sisältävät oksaalihappoa ja joidenkin mielestä ainakin toimivat hyvin. Asiallisia kommentteja kitoooos :)
Vastasin tähän äsken mutta useat olivat eri mieltä. Kuitenkin useimmissa venetuotteissa jotka sisältävät oksaalihappo se on 3% ja 5% välillä. Oksaalihapon konsentraatio ei ole kovin kriittinen eli voit annostella runsaaminkin. Ratkasevampi on lämpötila sillä reaktio laskee sen myötä ratkaisevasti.
- kallistuisin
en minä nyt ainakaan ole mitään tarvetta erillisen cleanerin käytölle nähnyt. Kylkien pesu parhaaksi katsomallaan aineella ja sitten vahaus autoglymin puhdistavalla vahalla, sillä tulee hyvää jälkeä. Ja sit jos halua vimosen päälle kiillon niin siihen päälle se autoglymin kovavaha vai mikä se nyt onkaan nimeltään. Mitkäs ne ovat arvon raatilaisten mielestä parhaat aineet rungon pesuun. Oksaalihappohan tieten on yksi kehuttu mutta entäs muita. Itse olen aikoinani kuullut suosituksen että mahdollisimman emäksinen pesuaine toimisi parhaiten lujitemuovipinnan puhdistuksessa. Mutta olikos se nyt venemestarissa jossa kehotettiin pesemään runko happamalla pesuaineella (olikos se nyt siinä jutussa jossa käsiteltiin rungon myllyttämistä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492879Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja352671- 572551
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971955- 981872
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241826Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501361Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091227- 281211