Olen tässä seurannut suomi-saame-ruotsi kielikeskustelua ja tulipa vain mieleeni, että onpa mukava jos etelän ihmiset tosissaan haluavat oppia saamen kieltä. En kadehdi yhtään. Olisi mukava lomareissulla etelässä päästä puhumaan omalla äidinkielellä =)
Sitten tuli sellainen mieleeni, että tietävätkö ihmiset, että maailman mittakaavassa yksikielisyys on harvinaista. Yleisempää on osata vähintään kaksi kieltä sujuvasti eli suurin osa maailman ihmisistä ovat monikielisiä. Eli yksikieliset, olivatpa he suomalaisia tai suomenruotsalaisia tai minkä maalaisia vain, ovatkin vähemmistössä. Mielestäni hauska ajatus =)
Giddadearvuodat buohkaide dáppe davvin! Dáppe lea odne duodai fiinna dálki, beaivi báitá ja lea liekkas. Nu dat boahtá geassi deike duoddariige =)
Yksikielisyys vs. monikielisyys
Giellavealgu
0
494
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1334919
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253336Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132664- 472278
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611781Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471719- 321577
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201526- 281510
- 951221