me ei laitettu...

junnu

Harkittiin aikanaan kun muutettiin steinerkoulun lähettyville asumaan. käytiin jopa tutustumassa mahdolliseen tulevaan opettajaan ja kouluun. tulimme kuitenkin siihen tulokseen, ettemme lapsiamme steinerkouluun laittaneet.
tavoitteet ja periaatteet on ylevät ja paperilla hienot(ja vähän naurettavat). aivan samat tavoitteet ja periaatteet on kuitenkin tavallisessa koulussa. lisäksi steinerkoulu on niin köyhä laitos, ettei ole resursseja toteuttaa puoliakaan periaatteista, mm. yksilöllisyyttä. kaiken kukkuraksi kouluun hakeutuu oppilaiksi outoa ainesta, esim. adhd-ongelmaisia jne. eikä koululla ole henkilökunta ym. resursseja heidän huomioimiseen.

89

10253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedon...

      puutetta näköjään.
      lapseni viihtyy oppii ja on yksilöllinen. ei sielä mitään massaa kasvateta. paremmin sielä otetaan huomioon lapsen tarpeet.
      vihot tehdään itse kuvitetaan ja opitaan paljon kirjoittamalla ja kuulemalla.
      lapseni on esim. kielissä edellä ikäisiään peruskoululaisia, koska kielet alotetaan jo ekalla luokalla.
      lapset tekee myös ihania näytelmiä.
      prosenttuaalisesti useampi steinerkoululainen asettuu työelämään kuin peruskoululainen.
      kannattaa ensin ottaa selvää ennen kuin mollaa.

    • korjauksia

      Tarkista hieman tietojasi ennen kuin kritisoit.

      Koulussa ei ole adhd lapsia eikä vammaisia lapsia. Sieltä kirjoitetaan sama ylioppilaskirjoitus kuin muistakin kouluista. Kaikki lapset ovat ihan samoja lapsia kuin muissakin kouluissa.

      Steiner-koulu saa ihan saman rahallisen tuen kun kaikki muutkin valtion koulut eli raha tilanne on ainakin vähintään sama kuin muilla kouluilla. Sen lisäksi kouluun saa maksaa vapaaehtoista lisä tukea lukukausimaksun muodossa jos haluaa. Koulu saa myös jonkin verran lahjoituksia.

      Steinerin perus idea on että jokainen lapsi on yksilö ja jokainen kehittyy omaan tahtiin. Kaikki oppii ilman että luokan priimus tylsistyy tai että heikoimmat kokisivat olevansa huonompia. Lapsen ei tarvitse heti muuttua vaan voi olla oma itsensä ja lapsi pidempään. Lapsi oppii ilmaisemaan itseään muiden kuin pakollisten läksy harjoitusten kautta kuten piirtämällä, maalaamalla, liikkumalla, musisoimalla, värejen avulla, muotoilemalla ym. Steineri opettaa pelottomaan esiintymiseen yleisön edessä jolla on esimerkiksi työelämässä suuri merkitys. Steinerkoulu opettaa lasta arvostamaan toisia ihmisiä, luontoa ja ihmisiä.

      • Eurytmisti

        Totta puhut. Steinerkouluissa on vähemmän erityislapsia, vaikka ihmiset harhaisesti kuvittelevatkin sen sopivan myös ao. lapsille.

        Tämä johtuu siitä, ettei steinerkoulujen opettajilla ole varsinaista pätevää luokanopettajan tutkintoa, vaan ainostaan Snellman-korkeakoulussa räätälöity kotikutoinen steineropettajan tutkinto.

        VARSINKAAN erityslapsia steinerkouluun EI kannata laittaa, kokemukset ovat huonot.


    • - - -

      Olen ite Steinerin käynyt (eli 13 vuotta ollu mukana) ja tänä keväänä ylioppilaaks kirjottanu.
      Parasta musta on se että saa olla (jos haluaa) samojen luokkalaisten kanssa ekasta luokasta kirjotuksiin asti, kaikki tuntee sut sellasena kun olet joten ei tartte alkaa esittämään mitään. Kuten esim kaveri joka oli ala-asteella ihan perus tyttö, puki vanhoja kolitseja ja farkkuja (siististi kuitenki) heti kun se meni yläasteelle alko muodin tutkiminen ja meikkaaminen, ettei vaan tulis kiusatuks (muuten tyttö pysy ihan samana ihanana ihmisenä). Steinerissä ei tota tartte tehä, ei tartte esittää olevansa joku muu koska sut on tunnettu jo niin pienestä pitäen. Pois pääsee jos haluaa, kukaan ei estä.
      Ainoo ongelma siellä on ne opettajat (yleensä pienten luokkien) jotka ottaa Steinerin opit vähän liian henkilökohtasesti. Ja joskus tuntuu et ne ei tajua sitä että Steiner eli aivan eri aikakautta kun me, ja että niitä sen oppeja vois vähän tuoda tätä aikaa ja elämäntyyliä lähemmäksi. Mut pikkusille lapsille tosta ei ole mitään haittaa, se pieni haitta ehkä näkyy sitte kommunikoidessa noiden opettajien kanssa sillon kun ite on isompi (mut sitte on jo tarpeeksi vanha siihen, että osaa päättää haluaako jäädä vai lähteä).
      Steinerissä on kaikenlisäks ihan normaaleja ihmisiä, rikkaita, keskiluokkaa sekä köyhempiä, eli Steiner ei todellakaan ole mikään "eliitti koulu" niinku jostain on saanu lukea, eikä sinne laiteta mitenkään erilaisia lapsia. Se on vain koulu jossa asiat opetetaan nuorille niin että niitä kiinnostaa ne.
      Tulipas puolustus puhe, mut ihmisillä on NIIN väärä käsitys Steineristä et piti vähän puolustella.
      Kiittää kuittaa ja kumartaa.

      • tuosta..

        saman luokan kanssa olemisesta, se voi olla ahdistavaakin, että ei saa tilaa muuttua, jää päälle tietty rooli. Varsinkin näin jos on jonkinlaisessa kiusatun asemassa.


      • wegman

        Kirjoitit:
        "Olen ite Steinerin käynyt (eli 13 vuotta ollu mukana) ja tänä keväänä ylioppilaaks kirjottanu."
        Ikätoverisi, jotka ovat olleet "normaalissa" koulussa, ovat jo olleet vuoden jatko-opinnoissa tai suorittaneet asevelvollisuuden. Ja vuoden lähempänä työelämää.


      • JJJJJJ
        wegman kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "Olen ite Steinerin käynyt (eli 13 vuotta ollu mukana) ja tänä keväänä ylioppilaaks kirjottanu."
        Ikätoverisi, jotka ovat olleet "normaalissa" koulussa, ovat jo olleet vuoden jatko-opinnoissa tai suorittaneet asevelvollisuuden. Ja vuoden lähempänä työelämää.

        että sillä sitten on jotain merkitystä? Voi olla myöskin, että osa näistä tavallisen koulun käyneistä ikätovereista ei ole tehnyt mitään yo-kirjoitusten jälkeen, vai mitä? Tuossa iässä yksi vuosi sinne tänne ei muuta yhtään mitään.

        Itse olen käynyt 9 vuotta Steiner-koulua ja vaihdoin sieltä "normaaliin" lukioon, koska paikkakunnalla ei vielä silloin ollut Steiner-lukiota.

        Missään vaiheessa en ole kokenut olevani mitenkään huonomassa asemassa kuin ikätoverini, jotka ovat käyneet koko koulunsa "normaalissa" koulussa, päinvastoin. Tiedän myöskin sen, että omat luokkatoverini Steiner-koulusta ovat menestyneet koulussa ja työelämässä keskitasoa paremmin.

        En ole myöskään huomannut mitään sen suurempia eroja koulujen välillä. Suurin ero on ehkä ollut se, että Steiner-koulut ovat yleensä pienempiä ja oppilaat ja opettajat tuntevat kaikki toisensa. Tunnelma on lämmin ja henki hyvä.


      • steineria lueskellut

        Steinerilaisilla on niin outo käsitys uskonnosta, että minusta ne ei ole edes kristittyjä.
        Miten uskonto koulussa käsitellään?


      • Marja

        Seuraavassa en kritisoi sinua, vaan koulusi opetusta. On hyvin yleistä, että Steiner -koulua käynyt abiturientti ei osaa vielä tuossakaan vaiheessa laittaa lauseeseen isoja kirjaimia, pisteitä jne.
        Haluan korostaa, että syy ei ole sinun.


      • Marja
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Steinerilaisilla on niin outo käsitys uskonnosta, että minusta ne ei ole edes kristittyjä.
        Miten uskonto koulussa käsitellään?

        "Oikeat steinerlaiset" ovat vihkiytyneitä antroposofeja ja heidän takanaan on eräänlainen vapaamuurarijärjestö.
        Osa opettajista pystyy opettamaan ev.lut.uskontoa, mutta osalle sen opettaminen lyö kovasti vastaan. He kun uskovat karman lakiin.
        Tiedän, että kohta "tutkat" alkavat toimia ja kritiikkiä satelee henkilökohtaisella tasolla.


      • steineria lueskellut
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Steinerilaisilla on niin outo käsitys uskonnosta, että minusta ne ei ole edes kristittyjä.
        Miten uskonto koulussa käsitellään?

        Voidaanko opettaa minkälaista uskonnontulkintaa tahansa suomalaisessa koulussa?
        Toisuskoiset saavat oman uskonsa mukaisen opetuksen. Se mitä steinerilaisuudesta ja antroposofisesta uskonkäsityksestä olen lukenut antaa ymmärtää, että koko uskonto siinä suuntauksessa on ihan eri kuin ev.lut.

        Minä en ole uskonnollinen ihminen, vaikka tätä intänkin, mutta yleissivistykseen mielestäni kuuluu ev.luterilaisen uskonnon perusasioiden tunteminen tässä yhteiskunnassamme.
        Olenkin helpottunut, että en sittenkään pannut lapsiani steinerkouluun aikanaan, vaikka sitä koko sukuni innokkaasti suositteli.


      • kukas sinä olitkaan?
        Marja kirjoitti:

        Seuraavassa en kritisoi sinua, vaan koulusi opetusta. On hyvin yleistä, että Steiner -koulua käynyt abiturientti ei osaa vielä tuossakaan vaiheessa laittaa lauseeseen isoja kirjaimia, pisteitä jne.
        Haluan korostaa, että syy ei ole sinun.

        Oletko kenties ylioppilastutkintolautakunnan jäsen kun noin tarkkaan tiedät?


      • kylläkin.
        JJJJJJ kirjoitti:

        että sillä sitten on jotain merkitystä? Voi olla myöskin, että osa näistä tavallisen koulun käyneistä ikätovereista ei ole tehnyt mitään yo-kirjoitusten jälkeen, vai mitä? Tuossa iässä yksi vuosi sinne tänne ei muuta yhtään mitään.

        Itse olen käynyt 9 vuotta Steiner-koulua ja vaihdoin sieltä "normaaliin" lukioon, koska paikkakunnalla ei vielä silloin ollut Steiner-lukiota.

        Missään vaiheessa en ole kokenut olevani mitenkään huonomassa asemassa kuin ikätoverini, jotka ovat käyneet koko koulunsa "normaalissa" koulussa, päinvastoin. Tiedän myöskin sen, että omat luokkatoverini Steiner-koulusta ovat menestyneet koulussa ja työelämässä keskitasoa paremmin.

        En ole myöskään huomannut mitään sen suurempia eroja koulujen välillä. Suurin ero on ehkä ollut se, että Steiner-koulut ovat yleensä pienempiä ja oppilaat ja opettajat tuntevat kaikki toisensa. Tunnelma on lämmin ja henki hyvä.

        koin tavallisessa lukiossa olevani koulussa opetettavien asioiden puolesta jäljessä muista. Henki luokallani ei mielestäni ollut myöskään hyvä, päinvastoin, mutta ei kai auta yleistää puolin tai toisin.


      • VOIN SANASEN SANOA
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Voidaanko opettaa minkälaista uskonnontulkintaa tahansa suomalaisessa koulussa?
        Toisuskoiset saavat oman uskonsa mukaisen opetuksen. Se mitä steinerilaisuudesta ja antroposofisesta uskonkäsityksestä olen lukenut antaa ymmärtää, että koko uskonto siinä suuntauksessa on ihan eri kuin ev.lut.

        Minä en ole uskonnollinen ihminen, vaikka tätä intänkin, mutta yleissivistykseen mielestäni kuuluu ev.luterilaisen uskonnon perusasioiden tunteminen tässä yhteiskunnassamme.
        Olenkin helpottunut, että en sittenkään pannut lapsiani steinerkouluun aikanaan, vaikka sitä koko sukuni innokkaasti suositteli.

        KAKSI LASTANI,MUITA EI OLEKAAN..OVAT KÄYNEET MOLEMMAT STEINER-KOULUN..itse kävin ennen esikoisen kouluunmenoa steinerin pedagogisen kurssin..voin kyllä käsi sydämellä sanoa,että lapseni ovat saaneet paremman ev.lut.opin steinerissa kuin itse peruskoulussa...uskonnon opettaja on itse ev.lut.uskontoa tunnustava opettaja.Kukaan ei ole ainakaan Turussa käännyttänyt minua eikä lapsiani antroposofeiksi eikä Kristi-yhteisön jäseniksi..sen sijaan,molemmat lapset,jo aikuisia,ovat luovia,itsenäisiä,omaperäisiä,ei omituisia;),toinen taiteilija,toinen kaupallisesti erikoistunut ..joten ei puhua mitään,jos ei ole itse ollut läsnä..joka jutusta voidaan vääntää mitä tahansa..itse olen oppinut kiinnostumaan luomuista ja luonnonantimista...ja olisin itse hyvin mielelläni opiskellut ko.koulussa.


      • ELÄMÄSSÄ ON PALJON
        wegman kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "Olen ite Steinerin käynyt (eli 13 vuotta ollu mukana) ja tänä keväänä ylioppilaaks kirjottanu."
        Ikätoverisi, jotka ovat olleet "normaalissa" koulussa, ovat jo olleet vuoden jatko-opinnoissa tai suorittaneet asevelvollisuuden. Ja vuoden lähempänä työelämää.

        MUUTAKIN...nimenomaan sisäinen,henkinen kasvu..


      • arbeit mach..
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Voidaanko opettaa minkälaista uskonnontulkintaa tahansa suomalaisessa koulussa?
        Toisuskoiset saavat oman uskonsa mukaisen opetuksen. Se mitä steinerilaisuudesta ja antroposofisesta uskonkäsityksestä olen lukenut antaa ymmärtää, että koko uskonto siinä suuntauksessa on ihan eri kuin ev.lut.

        Minä en ole uskonnollinen ihminen, vaikka tätä intänkin, mutta yleissivistykseen mielestäni kuuluu ev.luterilaisen uskonnon perusasioiden tunteminen tässä yhteiskunnassamme.
        Olenkin helpottunut, että en sittenkään pannut lapsiani steinerkouluun aikanaan, vaikka sitä koko sukuni innokkaasti suositteli.

        Mun mielestä koko uskonnonopetus kouluista joutaisi poistaa kokonaan. Siis tunnustuksellinen.
        Voitaisiin opettaa vain ylimalkaisesti kaikista uskonnoista "rusinat" ja vanhemmat huolehtisivat itse loput. Olen aina ollut sitämieltä, että uskonnonopetus on turhaa,uskonto ei kuulu kouluun,uskonnollisuuden voi hankkia kotioloista.
        Aikoinaan ajattelin lähteä opiskelemaan Steineria tai Freinettia, molemmat kiinnosti. Elämä vei toiseen suuntaan, mutta oppeja heiltä olen soveltanut ja LAPSET TYKKÄÄ!


      • Enni
        kukas sinä olitkaan? kirjoitti:

        Oletko kenties ylioppilastutkintolautakunnan jäsen kun noin tarkkaan tiedät?

        Minulla on kaksi lasta Steiner-koulussa. Itse aikanaan kävin tavallisen peruskoulun ja lukion. Mielestäni yksi suuri ero tavallisen ja Steiner-koulun välillä on oman kokemukseni mukaan opettajien vilpitön halu auttaa oppilaita ymmärtämään opetusaineita ja tapa huolehtia siitä, että oppilas saa olla oma itsensä kunhan muistaa hyvän, ystävällisen käytöksen muita kohtaan. Siksi esim. koulukiusaamiseen, jos sellaista on, puututaan välittömästi. Siksi Steiner-kouluista tulee niin tasapainoista porukkaa ulos. Siellä saa olla enemmän oma itsensä kuin ns. tavallisessa koulussa. Taidelukioissa on ehkä vähän samaa meininkiä.
        Yleensä olen kuullut pelkkää hyvää oppilailta siitä, että luokka pysyy samana koko ajan. Yhteys pysyy koulun jälkeenkin tiiviinä kuin luokka olisi samaa perhettä.
        Olen kateellisena seurannut lasteni opetusta, jossa esim. kemiaa ja fysiikkaa opetetaan niin elävästi ja mielenkiintoisesti, että minäkin olisin siitä innostunut. Näin ei ollut omassa koulussani, jossa eräät opettajat vaikuttivat välillä täysin rikkinäisiltä ihmisiltä ja purkivat turhautuneisuuttaan ja suoranaista vihaansa meihin oppilaisiin.
        MOT teki joitakin vuosia sitten sarjansa rimanalituksen juuri Steiner-koulusta liittäen siihen antroposofian, jota ei lainkaan opeteta koulussa ja, huvittavaa kyllä, niin haastatellut lapsetkin sanoivat ohjelmassa ja ihmettelivät noitavainoiselle toimittaja-sedälle täysin tuntematonta käsitettä. Silti asiaa intettiin ohjelman loppuun saakka ja haettiin Steinerin pimeitä piirteitä. Ihminenhän hänkin oli ja teki varmasti myös virheitä, mutta erittäin paljon hyvää. Ohjelmassa ei lainkaan viitattu tutkimuksiin, joita on tehty yliopistoilla Steiner-koulun ja tavallisen peruskoulun eroista. Sekin oli aika mielenkiintoista, ettei ohjelma lainkaan ottanut tätä huomioon, sillä tutkimukset olivat pääosiltaan erittäin myönteisiä ja niistä kirjoitettiin mm. Hesarissa.
        Omat lapseni ovat lähinnä ateisteja. Ovat itse päättäneet, mitä asioista ajattelevat ja toinen on eronnut kirkosta. Kuitenkin juuri ns. kristilliset hyvät arvot ovat molemmilla takaraivossa kodin antaman kasvatuksen lisäksi myös koulun opettajien antaman esimerkin ansiosta.
        Toinen lapsista käy uskonnontunneilla ja tänä vuonna he kävivät tutustumassa Suomessa esiintyviin uskontoihin aivan konkreettisesti "seurakunnissa". Se oli lapsestani mielenkiintoista ja antoi hyvän kokonaiskuvan erilaisista ajattelutavoista ja oikeissa paikoissa käyminen konkretisoi asiat. Tämä myös hälventää ennakkoluuloja, kun tapaa ihmisiä, jotka kertovat omin sanoin uskostaan ja valinnoistaan.
        Tässä on ihan oikeaa tietoa Steiner-koulusta ennakkoluulojen sijaan :-) .
        Steiner-kouluilla on omat haasteensa edessä, sillä padagogiikkaa pitää mielestäni koko ajan kehittää.


      • kaalto
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Voidaanko opettaa minkälaista uskonnontulkintaa tahansa suomalaisessa koulussa?
        Toisuskoiset saavat oman uskonsa mukaisen opetuksen. Se mitä steinerilaisuudesta ja antroposofisesta uskonkäsityksestä olen lukenut antaa ymmärtää, että koko uskonto siinä suuntauksessa on ihan eri kuin ev.lut.

        Minä en ole uskonnollinen ihminen, vaikka tätä intänkin, mutta yleissivistykseen mielestäni kuuluu ev.luterilaisen uskonnon perusasioiden tunteminen tässä yhteiskunnassamme.
        Olenkin helpottunut, että en sittenkään pannut lapsiani steinerkouluun aikanaan, vaikka sitä koko sukuni innokkaasti suositteli.

        Rudolf Steiner kehitti itse teosofian uskonnon, jossa on viisi evankeliumia toisin kuin kristillisissä uskonnoissa. Hän sai sen viidennen evankeliumin, jota nyt tutkitaan Juudaan evankeliumina, selvännäkemisellään Intian buddhalaisilta samoin kuin biodynaamisen viljelyn opit. Juudaan evankeliumissa ihmisestä tulee jumala, ei Jumalan kuva kuten kristillisessä näkemyksessä.

        Tämä teosofinen ja antroposofinen näkemys on Steinerin filosofiassa ja opetusopissa jatkuvasti, ja molemmat kannustavat mm. rikollisjärjestöihin tähänastisten opintojeni mukaan. En suosittele steinerkoulujen jatkumista, vaan niiden lopettamista.

        Kuvataideterapia on mahdollista kuvaamataitopainotteisissa lukioissa tavallisissa opetushallituksen alaisissa lukioissa.


      • tietoa
        kaalto kirjoitti:

        Rudolf Steiner kehitti itse teosofian uskonnon, jossa on viisi evankeliumia toisin kuin kristillisissä uskonnoissa. Hän sai sen viidennen evankeliumin, jota nyt tutkitaan Juudaan evankeliumina, selvännäkemisellään Intian buddhalaisilta samoin kuin biodynaamisen viljelyn opit. Juudaan evankeliumissa ihmisestä tulee jumala, ei Jumalan kuva kuten kristillisessä näkemyksessä.

        Tämä teosofinen ja antroposofinen näkemys on Steinerin filosofiassa ja opetusopissa jatkuvasti, ja molemmat kannustavat mm. rikollisjärjestöihin tähänastisten opintojeni mukaan. En suosittele steinerkoulujen jatkumista, vaan niiden lopettamista.

        Kuvataideterapia on mahdollista kuvaamataitopainotteisissa lukioissa tavallisissa opetushallituksen alaisissa lukioissa.

        sulla, kannattas eka ottaa selvää asioista ennen kuin huutelee täällä. ei steinerillä ole mitään tekemistä minkään rikollisuuden kanssa.


      • Marja
        kukas sinä olitkaan? kirjoitti:

        Oletko kenties ylioppilastutkintolautakunnan jäsen kun noin tarkkaan tiedät?

        Steinerlaisten on niin vaikea kestää kritiikkiä, käydään heti henkilökohtaisuuksiin, kuten jo aieimmin mainitsin.

        Tämän kiintoisan julkaisun esille tuloon oli monta "erään piirin" aiheuttamaa viivytystä, mutta tulihan se lopultakin rohkean kirjoittajansa avulla esiin.
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf

        Rahahanat sulkeutuvat...

        Kirjoitusvirheet huomaa lukemalla...

        Sensurointia tullaan yrittämään, sen tiedän kokemuksesta.


      • äiti pohjoisesta
        Marja kirjoitti:

        Steinerlaisten on niin vaikea kestää kritiikkiä, käydään heti henkilökohtaisuuksiin, kuten jo aieimmin mainitsin.

        Tämän kiintoisan julkaisun esille tuloon oli monta "erään piirin" aiheuttamaa viivytystä, mutta tulihan se lopultakin rohkean kirjoittajansa avulla esiin.
        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/kasva/vk/ehnqvist/mitenant.pdf

        Rahahanat sulkeutuvat...

        Kirjoitusvirheet huomaa lukemalla...

        Sensurointia tullaan yrittämään, sen tiedän kokemuksesta.

        tämä Ehnqvisthän mainitsee "Taivaan Isän" innoittajanaan...
        Rahahanat eivät varmaankaan tämän tutkimuksen johdosta sulkeudu... ;)
        Kristillisten piirien on ollut todella vaikea sulattaa Steiner-kouluja, vaikka koskaan en ole kuullut heiltä kritiikkiä kristillisiä kouluja kohtaan.

        Minun lapsilleni Steiner-koulu on ollut hyvä vaihtoehto, kaikille se ei varmasti sovi.


      • korostaa,
        Marja kirjoitti:

        Seuraavassa en kritisoi sinua, vaan koulusi opetusta. On hyvin yleistä, että Steiner -koulua käynyt abiturientti ei osaa vielä tuossakaan vaiheessa laittaa lauseeseen isoja kirjaimia, pisteitä jne.
        Haluan korostaa, että syy ei ole sinun.

        että ethän sinä sille mitään voi, vaikka pyrit yleistämään epäloogisesti, sinulle ei varmaan ole opetettu mitä asioiden pohtiminen tarkoittaa. Joten en varsinaisesti kritisoi sinua vaan sitä järjestelmää jossa olet kasvanut.
        Ja sitten Merja, ihan sinua syyttämättä sanon, että nuorten keskuudessa on yleistä, että alkukirjaimet ovat pieniä ja välimerkit puuttuvat kun netissä kirjoitellaan. Haluan korostaa, että syy ei ole sinun vaan sen, että et tunne nuorten maailmaa.
        ;)


      • Marja
        äiti pohjoisesta kirjoitti:

        tämä Ehnqvisthän mainitsee "Taivaan Isän" innoittajanaan...
        Rahahanat eivät varmaankaan tämän tutkimuksen johdosta sulkeudu... ;)
        Kristillisten piirien on ollut todella vaikea sulattaa Steiner-kouluja, vaikka koskaan en ole kuullut heiltä kritiikkiä kristillisiä kouluja kohtaan.

        Minun lapsilleni Steiner-koulu on ollut hyvä vaihtoehto, kaikille se ei varmasti sovi.

        Näytäpä kohta, missä tutkija mainitsee "Taivaan Isän" innoittajakseen tähän tutkimuksen tekoon. Jos luet kriittisesti huomaat, että nimen maininta on yleisessä kiitososuudessa, kuten hänen aviomiehensä ja poikansakin. Heitä ennen on useampi professorin nimi jne.
        Tämä vastaväittelyn kestänyt tutkimus on yliopiston valvottu ja tarkastettu tutkimus.

        Yllä mainittu olikin ainoa asia, johon saatoit puuttua.
        Steinerlaisethan ovat ennen tutkineet omaa pesäänsä, nyt tutkijana on ei-steinerlainen.
        Siitä, että tämä tutkimus täytti yleiset tutkimukselle asetetut tarkat kriteerit, päätti yliopisto.

        Etkö ole vielä huomannut esim. Kalliomäen puheista, että rahakaivoksenne on ehtymässä ja tulevaisuudessa tahti vaan kiihtyy?

        Kouluunne tulevilla oppilailla ja heidän vanhemmillaan tulisi vihdoin olla oikeus tietää, mitä suljettujen luokkahuoneiden ovien takana koulussanne lapsille opetetaan ja paljonko siihen on piilotettuina antroilua. Pienenä esimerkkinä; oppilaannehan saavat tietona, että Atlantis on ollut oikeasti olemassa ym. hömppää.

        Toivoisin, että vihdoin turvattaisiin myös Steiner -koulun lapsille oikeudet saada yhdenmukaista peruskoulun oppimäärän tasoista opetusta. Tämä vaan ei ole mahdollista sisäänlämpenevässä koulussanne, jossa opettajakunnan kyvyt ovat minusta siihen täysin riittämättömät ja ajastaan jäljessä...


      • Marja
        korostaa, kirjoitti:

        että ethän sinä sille mitään voi, vaikka pyrit yleistämään epäloogisesti, sinulle ei varmaan ole opetettu mitä asioiden pohtiminen tarkoittaa. Joten en varsinaisesti kritisoi sinua vaan sitä järjestelmää jossa olet kasvanut.
        Ja sitten Merja, ihan sinua syyttämättä sanon, että nuorten keskuudessa on yleistä, että alkukirjaimet ovat pieniä ja välimerkit puuttuvat kun netissä kirjoitellaan. Haluan korostaa, että syy ei ole sinun vaan sen, että et tunne nuorten maailmaa.
        ;)

        Henkilökohtaisuudet tyrehdyttävät keskustelun. Antoisassa keskustelussa kritisoidaan ja pohdiskellaan vain kirjoituksen aiheen alla olevaa. Asioista on kyse, eikä kirjoittajista.
        Nimi on muuten Marja.

        Kannattaa vaan sinnikkäästi laittaa isot kirjaimet ja pisteet kohdalleen, niin teksti on helpommin luettavaa.
        Ymmärrän, että Steiner -kouluissa väsytään kirjoittamiseen, koska oppilaat joutuvat kopioimaan taulukaupalla tekstiä vihkoihinsa. Välimerkit eivät silloin kiinnosta, tärkeintä on vain ehtiä kirjoittamaan kaikki taululla oleva.

        Nykyiset oppikirjat ovat niin upeita. On sääli, että te ette saa käyttää niitä koulussanne.
        Tietenkin myös se, ettette saa käyttää alaluokilla lyijykyniä, vaan joudutte kirjoitusvirheen sattuessa sotkemaan mustekynällä tekstin päälle, aiheuttaa huolimattomuutta kirjoitukseen.

        Syy ei ole oppilaiden, vaan Steiner -oppien.

        Nuorten maailma on minulle läheinen ja kiehtova ja siksi en syyttelekään nuoria.


      • ope -ei steinerope
        Marja kirjoitti:

        Näytäpä kohta, missä tutkija mainitsee "Taivaan Isän" innoittajakseen tähän tutkimuksen tekoon. Jos luet kriittisesti huomaat, että nimen maininta on yleisessä kiitososuudessa, kuten hänen aviomiehensä ja poikansakin. Heitä ennen on useampi professorin nimi jne.
        Tämä vastaväittelyn kestänyt tutkimus on yliopiston valvottu ja tarkastettu tutkimus.

        Yllä mainittu olikin ainoa asia, johon saatoit puuttua.
        Steinerlaisethan ovat ennen tutkineet omaa pesäänsä, nyt tutkijana on ei-steinerlainen.
        Siitä, että tämä tutkimus täytti yleiset tutkimukselle asetetut tarkat kriteerit, päätti yliopisto.

        Etkö ole vielä huomannut esim. Kalliomäen puheista, että rahakaivoksenne on ehtymässä ja tulevaisuudessa tahti vaan kiihtyy?

        Kouluunne tulevilla oppilailla ja heidän vanhemmillaan tulisi vihdoin olla oikeus tietää, mitä suljettujen luokkahuoneiden ovien takana koulussanne lapsille opetetaan ja paljonko siihen on piilotettuina antroilua. Pienenä esimerkkinä; oppilaannehan saavat tietona, että Atlantis on ollut oikeasti olemassa ym. hömppää.

        Toivoisin, että vihdoin turvattaisiin myös Steiner -koulun lapsille oikeudet saada yhdenmukaista peruskoulun oppimäärän tasoista opetusta. Tämä vaan ei ole mahdollista sisäänlämpenevässä koulussanne, jossa opettajakunnan kyvyt ovat minusta siihen täysin riittämättömät ja ajastaan jäljessä...

        Oletko koskaan itse ollut seuraamassa steinerkouluissa opetusta. Olen itse opettaja, en steinerkoulussa, vaan ihan tavallisessa, ja olen useita kertoja ilman mitään ennakkovaroitusta ollut seuraamassa opetustunteja steinerkoulussa, kokonaisia päiviäkin. Voin todeta, että oppilaat saavat aivan saman opetuksen kuin peruskouluissakin, mutta eri menetelmin, ehkäpä pehmeämmin ja lapsen erilaisuuden huomioonottaen. Sinulla itselläsi taitaa olla suuria ongelmia etkä näköjään kestä erilaisuutta. Miksi kaikkien pitäisi kulkea saman kaavan mukaan? Vaikka kongnitiivisten oppimistulosten mukaan peruskoulumme Suomessa on maailman kärkitasoa, miksi oppilaat siellä kaikkien selvitysten mukaan voivat todella huonosti eivätkä viihdy koulussa. Kuinka paljon on ihmisiä, joille peruskoulu on vielä useiden vuosien jälkeen painajainen.


      • "se huolesi kohde "
        Marja kirjoitti:

        Henkilökohtaisuudet tyrehdyttävät keskustelun. Antoisassa keskustelussa kritisoidaan ja pohdiskellaan vain kirjoituksen aiheen alla olevaa. Asioista on kyse, eikä kirjoittajista.
        Nimi on muuten Marja.

        Kannattaa vaan sinnikkäästi laittaa isot kirjaimet ja pisteet kohdalleen, niin teksti on helpommin luettavaa.
        Ymmärrän, että Steiner -kouluissa väsytään kirjoittamiseen, koska oppilaat joutuvat kopioimaan taulukaupalla tekstiä vihkoihinsa. Välimerkit eivät silloin kiinnosta, tärkeintä on vain ehtiä kirjoittamaan kaikki taululla oleva.

        Nykyiset oppikirjat ovat niin upeita. On sääli, että te ette saa käyttää niitä koulussanne.
        Tietenkin myös se, ettette saa käyttää alaluokilla lyijykyniä, vaan joudutte kirjoitusvirheen sattuessa sotkemaan mustekynällä tekstin päälle, aiheuttaa huolimattomuutta kirjoitukseen.

        Syy ei ole oppilaiden, vaan Steiner -oppien.

        Nuorten maailma on minulle läheinen ja kiehtova ja siksi en syyttelekään nuoria.

        Jostakin, ihan henkilökohtaisesta syystä, sinä MARJA et pidä Steiner-kouluista. Olet nähnyt vaivaa kaivaaksesi yhden tutkimuksen, ehkä ansiokkaankin(?), joka pohtii antroposofian ja pedagogiikan suhdetta Steiner-koulussa.Tämä tutkimus ei ottanut kantaa esim. oppilaiden kyvykkyyteen kirjoittaa virheetöntä tekstiä.
        On varmasti kiistämätön tosiasia, että Steiner-koulun käyneet oppilaat sijoittuvat aivan samanlailla yhteiskuntaan kuin peruskoulun käyneet, joten siinä mielessä huolesi oppilaiden pärjäämisestä on aiheeton.
        Oppikirjat ovat varmasti upeita ja niitä saa sitten jatkossa takuulla lukea kyllikseen, kiitos kuitenkin huolestasi (oppikirjakustantamoiden puolesta?).
        Minä en käsitä, mitä tarkoitat rahasammolla. Oppilaat saavat aivan samanlaisen rahasumman opetukseensa kuin peruskoululaiset, lopun rahoittavat vanhemmat. Steiner-oppilaan saama tuki ei siis ole poissa peruskoululaiselta.
        Olisi kiinnostavaa saada kuulla, mikä on sinun motiivisi käydä tätä keskustelua?


      • Marja
        ope -ei steinerope kirjoitti:

        Oletko koskaan itse ollut seuraamassa steinerkouluissa opetusta. Olen itse opettaja, en steinerkoulussa, vaan ihan tavallisessa, ja olen useita kertoja ilman mitään ennakkovaroitusta ollut seuraamassa opetustunteja steinerkoulussa, kokonaisia päiviäkin. Voin todeta, että oppilaat saavat aivan saman opetuksen kuin peruskouluissakin, mutta eri menetelmin, ehkäpä pehmeämmin ja lapsen erilaisuuden huomioonottaen. Sinulla itselläsi taitaa olla suuria ongelmia etkä näköjään kestä erilaisuutta. Miksi kaikkien pitäisi kulkea saman kaavan mukaan? Vaikka kongnitiivisten oppimistulosten mukaan peruskoulumme Suomessa on maailman kärkitasoa, miksi oppilaat siellä kaikkien selvitysten mukaan voivat todella huonosti eivätkä viihdy koulussa. Kuinka paljon on ihmisiä, joille peruskoulu on vielä useiden vuosien jälkeen painajainen.

        Maukkaassa keskustelussa asioista keskustellaan, eikä käydä tonkimaan kirjoittajan persoonallisuutta. Tämä on tietenkin hyvä yritys saada alkuperäinen keskustelun aihe unohtumaan.

        Tiedät kyllä, ettei Steiner -kouluihin voi mennä milloin vain ja kuka vain yllättäin seuraamaan opetusta. Jopa steinerpedakogikin joutuu "varaamaan" ajan etukäteen.

        Jokaisessa koulussa voi kohdata "painajaisen", mutta peruskoulussa siihen puuttuminen on moninkertaisesti helpompaa, toisin kuin mainitussa koulussa opettajakunta puolustaa veljellisesti yhtäköyttä vetäen opettajiaan, eikä oppilaitaan.


      • Marja
        "se huolesi kohde " kirjoitti:

        Jostakin, ihan henkilökohtaisesta syystä, sinä MARJA et pidä Steiner-kouluista. Olet nähnyt vaivaa kaivaaksesi yhden tutkimuksen, ehkä ansiokkaankin(?), joka pohtii antroposofian ja pedagogiikan suhdetta Steiner-koulussa.Tämä tutkimus ei ottanut kantaa esim. oppilaiden kyvykkyyteen kirjoittaa virheetöntä tekstiä.
        On varmasti kiistämätön tosiasia, että Steiner-koulun käyneet oppilaat sijoittuvat aivan samanlailla yhteiskuntaan kuin peruskoulun käyneet, joten siinä mielessä huolesi oppilaiden pärjäämisestä on aiheeton.
        Oppikirjat ovat varmasti upeita ja niitä saa sitten jatkossa takuulla lukea kyllikseen, kiitos kuitenkin huolestasi (oppikirjakustantamoiden puolesta?).
        Minä en käsitä, mitä tarkoitat rahasammolla. Oppilaat saavat aivan samanlaisen rahasumman opetukseensa kuin peruskoululaiset, lopun rahoittavat vanhemmat. Steiner-oppilaan saama tuki ei siis ole poissa peruskoululaiselta.
        Olisi kiinnostavaa saada kuulla, mikä on sinun motiivisi käydä tätä keskustelua?

        Tiedän, että steinerlaisten on usein vaikea pysyä asiassa ja he ryhtyvät arvelemaan kirjoittajan henkilökohtaisia asioita, mutta jos kuitenkin pinnistäisitte.

        Tiedät varmaankin, että näiden koulujen saama rahoitus sisältää paljon muitakin "avustuksia". Jos saatte samoja tukia kuin muutkin, teillä on velvollisuus myös antaa oppilaillenne laadukasta ja ajanmukaista opetusta.
        Antaisitte edes oppilaittenne käyttää alaluokilla lyijykynää ja kumia. Oppikirjojen kuluissa säästätte, mutta mitä annatte vastineeksi... Useinmiten nuhruisesti tehtyjä vihkoja, jossa ei ole kuin pieni osa oppikirjojen tietomäärästä.

        Sanoin muuten rahahanat, en rahasampo. Sammosta puheenollen... Miksi Kalevalan opetus on koulussanne niin tärkeää, että neljännellä luokalla siihen kuluu lähes lukukausi muiden aineiden oppimisen kustannuksella.

        Minusta Steiner -koulujen oppilaat eivät saa yhtä ajanmukaista ja tietorikasta opetusta, kuin heidän kuuluisi saada. Heidän on esim. hyvin vaikeaa vaihtaa koulua, jos eivät ole tyytyväisiä kouluunsa, koska ovat mielestäni alaasteella niin paljon oppitiedollisesti jäljessä ikäisiään. Yläasteella yritetään kiriä kiinni oppikirjoissa olleita tietoja, mutta lisävuodenkaan turvin ei läheskään kaikki luokasta uskaltaudu ylioppilaskirjoituksiin.
        Sanoohan sen järkikin, etteivät lapset ehdi kirjoittamaan vihkoihinsa kaikkea sitä mitä, kirjapainot painavat koulukirjoihin vuosittain. Onko se edes tarpeellista tällä vuosituhannella... Entä jos lapsi on poissa koulusta? Eikö ole helpompi lukea sairaana ollessa kirjasta koulussa läpikäytyjä asioita, kuin yrittää kouluun mennessä saada selvää luokkakaverin "harakanvarpaista" ja kopioida niitä virheineen päivineen vihkoonsa.


      • edell.
        Marja kirjoitti:

        Tiedän, että steinerlaisten on usein vaikea pysyä asiassa ja he ryhtyvät arvelemaan kirjoittajan henkilökohtaisia asioita, mutta jos kuitenkin pinnistäisitte.

        Tiedät varmaankin, että näiden koulujen saama rahoitus sisältää paljon muitakin "avustuksia". Jos saatte samoja tukia kuin muutkin, teillä on velvollisuus myös antaa oppilaillenne laadukasta ja ajanmukaista opetusta.
        Antaisitte edes oppilaittenne käyttää alaluokilla lyijykynää ja kumia. Oppikirjojen kuluissa säästätte, mutta mitä annatte vastineeksi... Useinmiten nuhruisesti tehtyjä vihkoja, jossa ei ole kuin pieni osa oppikirjojen tietomäärästä.

        Sanoin muuten rahahanat, en rahasampo. Sammosta puheenollen... Miksi Kalevalan opetus on koulussanne niin tärkeää, että neljännellä luokalla siihen kuluu lähes lukukausi muiden aineiden oppimisen kustannuksella.

        Minusta Steiner -koulujen oppilaat eivät saa yhtä ajanmukaista ja tietorikasta opetusta, kuin heidän kuuluisi saada. Heidän on esim. hyvin vaikeaa vaihtaa koulua, jos eivät ole tyytyväisiä kouluunsa, koska ovat mielestäni alaasteella niin paljon oppitiedollisesti jäljessä ikäisiään. Yläasteella yritetään kiriä kiinni oppikirjoissa olleita tietoja, mutta lisävuodenkaan turvin ei läheskään kaikki luokasta uskaltaudu ylioppilaskirjoituksiin.
        Sanoohan sen järkikin, etteivät lapset ehdi kirjoittamaan vihkoihinsa kaikkea sitä mitä, kirjapainot painavat koulukirjoihin vuosittain. Onko se edes tarpeellista tällä vuosituhannella... Entä jos lapsi on poissa koulusta? Eikö ole helpompi lukea sairaana ollessa kirjasta koulussa läpikäytyjä asioita, kuin yrittää kouluun mennessä saada selvää luokkakaverin "harakanvarpaista" ja kopioida niitä virheineen päivineen vihkoonsa.

        Kuulehan, lue oikein ajatuksella omat tekstisi läpi ja mieti, sisältävätkö ne henkilökohtaisuuksia.Pinnistetään yhdessä, eikö vain.

        Nykyiset oppimisnäkemykset painottavat henkilökohtaisen ja ihan subjektiivisen tiedon merkitystä oppimistapahtumassa, joten siinä tapauksessa tällänen keskustelu on todella luonnollista. Jotenkin vain tuntuu, että sinun kanssasi keskustelu on hiukan hankalaa, kun muut mielestäsi latelevat vain henkilökohtaisuuksia.
        Valitettavasti en ole tekstistäsi löytänyt minäkään muuta kuin asennetta, ennakkoluuloja ja hiukan huhupuheita.Lisäksi sitten tämä tutkimus joka ei kuitenkaan tue väitteitäsi.Et perustele väitteitäsi millään tavalla, etkä vastaa kysymyksiin.Vihjailet myös epämääräisesti esim. "joihinkin piireihin, jotka pyrkivät estämään tutkimuksen julkistamista", mutta et ollenkaan selitä mitä tarkoitat.
        Minä en tiedä mitä "muita avustuksia" j "piirejä" tarkoitat, jospa selittäisit.
        Steiner-koulu on erilainen koulu kuin peruskoulu, olemme siitä yhtä mieltä. Steiner-koulussa opitaan kuitenkin sellaiset taidot ja tiedot joita tässä yhteiskunnassa tarvitaan, ihan kuten peruskoulussakin.Oppilaat sijoittuvat jatko-opintoihin ja työelämään aivan kuten peruskoululaiset. Minun on siksi vaikea käsittää ,miksi kynät ja kumit ovat sinun mielestäsi niin oleellisia.
        Onko sinulla sellainen käsitys, että oppikirjat ovat ainoita tiedon lähteitä ja että kaikki tieto, mikä niissä on on ensinäkin oleellista ja toiseksi jää lapsen mieleen suodattamattomana?
        Ilmeisesti olet jonkinverran perehtynyt Steinerkouluihin, mutta ihmettelen edelleen, mikä henkilökohtainen kauna saa sinut niin kovasti säälimään Steinerkoulun oppilaita.

        Minun tekstissän on varmaankin paljon kirjoitusvirheitä, sillä minulla on lukihäiriö, pyydän siis etukäteen anteeksi sinulta "vaikealukuisuutta".


      • johanna
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Steinerilaisilla on niin outo käsitys uskonnosta, että minusta ne ei ole edes kristittyjä.
        Miten uskonto koulussa käsitellään?

        steiner-koulussa meidän opettaja kertoo muiden uskonnosta että miten he käsittelevät asioita


      • ...
        wegman kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "Olen ite Steinerin käynyt (eli 13 vuotta ollu mukana) ja tänä keväänä ylioppilaaks kirjottanu."
        Ikätoverisi, jotka ovat olleet "normaalissa" koulussa, ovat jo olleet vuoden jatko-opinnoissa tai suorittaneet asevelvollisuuden. Ja vuoden lähempänä työelämää.

        monessa "tavallisessakin" lukiossa ollaan 4 vuotta


      • Marja
        edell. kirjoitti:

        Kuulehan, lue oikein ajatuksella omat tekstisi läpi ja mieti, sisältävätkö ne henkilökohtaisuuksia.Pinnistetään yhdessä, eikö vain.

        Nykyiset oppimisnäkemykset painottavat henkilökohtaisen ja ihan subjektiivisen tiedon merkitystä oppimistapahtumassa, joten siinä tapauksessa tällänen keskustelu on todella luonnollista. Jotenkin vain tuntuu, että sinun kanssasi keskustelu on hiukan hankalaa, kun muut mielestäsi latelevat vain henkilökohtaisuuksia.
        Valitettavasti en ole tekstistäsi löytänyt minäkään muuta kuin asennetta, ennakkoluuloja ja hiukan huhupuheita.Lisäksi sitten tämä tutkimus joka ei kuitenkaan tue väitteitäsi.Et perustele väitteitäsi millään tavalla, etkä vastaa kysymyksiin.Vihjailet myös epämääräisesti esim. "joihinkin piireihin, jotka pyrkivät estämään tutkimuksen julkistamista", mutta et ollenkaan selitä mitä tarkoitat.
        Minä en tiedä mitä "muita avustuksia" j "piirejä" tarkoitat, jospa selittäisit.
        Steiner-koulu on erilainen koulu kuin peruskoulu, olemme siitä yhtä mieltä. Steiner-koulussa opitaan kuitenkin sellaiset taidot ja tiedot joita tässä yhteiskunnassa tarvitaan, ihan kuten peruskoulussakin.Oppilaat sijoittuvat jatko-opintoihin ja työelämään aivan kuten peruskoululaiset. Minun on siksi vaikea käsittää ,miksi kynät ja kumit ovat sinun mielestäsi niin oleellisia.
        Onko sinulla sellainen käsitys, että oppikirjat ovat ainoita tiedon lähteitä ja että kaikki tieto, mikä niissä on on ensinäkin oleellista ja toiseksi jää lapsen mieleen suodattamattomana?
        Ilmeisesti olet jonkinverran perehtynyt Steinerkouluihin, mutta ihmettelen edelleen, mikä henkilökohtainen kauna saa sinut niin kovasti säälimään Steinerkoulun oppilaita.

        Minun tekstissän on varmaankin paljon kirjoitusvirheitä, sillä minulla on lukihäiriö, pyydän siis etukäteen anteeksi sinulta "vaikealukuisuutta".

        Jopa alkaa huvittavaksi tämä "keskustelu". En ole arvostellut henkilökohtaisuuksiin mennen yhtäkään tekstien kirjoittajista. Olen kritisoinut ainoastaan ja yleisesti ottaen steinerlaisia ja Steiner -kouluja. Steinerlaisina en pidä koulun "hyvään uskovia" vanhempia tai koulun "viattomia" oppilaita.

        Keskustelu on antoisaa ja rakentavaa silloin, kun sitä ei tahallisesti yritetä viedä aiheesta pois käymällä käsiksi kirjoittajan persoonaan. Minua ei kiinnosta se, kuka ja millainen henkilö kirjoittaa tekstiä, vaan itse asia, mitä hän kirjoittaa.

        Piireillä tarkoitin niitä "kiihko" steinerlaisia tahoja, joille tutkimuksen julkistaminen ei olisi ollut edullista.
        Ylimääräisiä avustuksia ja etuisuuksia löytyy pilvin pimein netistäkin, vaikka seuraavilta sivuilta http://www.google.com/search?q=pöytäkirja steiner &hl=fi&lr=&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&start=30&sa=N ja http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&q=pöytäkirja steiner anomus
        Muun monenkymmenen miljoonan steiner-rahoituksen saat selville esim. http://vos.uta.fi/rap/ käymällä koulut järjestäin lävitse.

        Tiedät, että Steiner -koulusta toiseen kouluun siirtyminen vaatii lapselta paljon enemmän tietopuolisia resursseja, kuin toisin päin.
        Miksi lapsen oppimista ei voi helpottaa nykyaikaisilla oppivälineillä; lyijykynillä, kumeilla, oppikirjoilla, tietokoneilla ym. Mitä pelättävää niissä on? Mikseivät lapset saa rajata piirustuksiaan ja miksi heille uskotellaan hölynpölyä totuutena (Atlantis ym)?
        Miksi suodatatte tietoa mieleiseksenne lapsen puolesta? Eikö lapselle olisi turvallista opettaa tiedon etsimistä eri tietolähteistä ja kertoa kriittisesti, ettei kaikki kirjoitettukaan tieto välttämättä ole kokonaisuudessaan totuudenmukaista. Ai niin, mutta silloinhan he voisivat kyseenalaistaa hölynpölyn...

        Se mikä saa minut kritisoimaan Steiner -kouluja on tieto, sekä kokemus kyseisistä kouluista. Kaunaan olen jo liian turtunut, ja se on sitä paitsi henkilökohtainen asia, joka ei kuulu tämän aiheen piiriin.


      • edell.
        Marja kirjoitti:

        Jopa alkaa huvittavaksi tämä "keskustelu". En ole arvostellut henkilökohtaisuuksiin mennen yhtäkään tekstien kirjoittajista. Olen kritisoinut ainoastaan ja yleisesti ottaen steinerlaisia ja Steiner -kouluja. Steinerlaisina en pidä koulun "hyvään uskovia" vanhempia tai koulun "viattomia" oppilaita.

        Keskustelu on antoisaa ja rakentavaa silloin, kun sitä ei tahallisesti yritetä viedä aiheesta pois käymällä käsiksi kirjoittajan persoonaan. Minua ei kiinnosta se, kuka ja millainen henkilö kirjoittaa tekstiä, vaan itse asia, mitä hän kirjoittaa.

        Piireillä tarkoitin niitä "kiihko" steinerlaisia tahoja, joille tutkimuksen julkistaminen ei olisi ollut edullista.
        Ylimääräisiä avustuksia ja etuisuuksia löytyy pilvin pimein netistäkin, vaikka seuraavilta sivuilta http://www.google.com/search?q=pöytäkirja steiner &hl=fi&lr=&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&start=30&sa=N ja http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&q=pöytäkirja steiner anomus
        Muun monenkymmenen miljoonan steiner-rahoituksen saat selville esim. http://vos.uta.fi/rap/ käymällä koulut järjestäin lävitse.

        Tiedät, että Steiner -koulusta toiseen kouluun siirtyminen vaatii lapselta paljon enemmän tietopuolisia resursseja, kuin toisin päin.
        Miksi lapsen oppimista ei voi helpottaa nykyaikaisilla oppivälineillä; lyijykynillä, kumeilla, oppikirjoilla, tietokoneilla ym. Mitä pelättävää niissä on? Mikseivät lapset saa rajata piirustuksiaan ja miksi heille uskotellaan hölynpölyä totuutena (Atlantis ym)?
        Miksi suodatatte tietoa mieleiseksenne lapsen puolesta? Eikö lapselle olisi turvallista opettaa tiedon etsimistä eri tietolähteistä ja kertoa kriittisesti, ettei kaikki kirjoitettukaan tieto välttämättä ole kokonaisuudessaan totuudenmukaista. Ai niin, mutta silloinhan he voisivat kyseenalaistaa hölynpölyn...

        Se mikä saa minut kritisoimaan Steiner -kouluja on tieto, sekä kokemus kyseisistä kouluista. Kaunaan olen jo liian turtunut, ja se on sitä paitsi henkilökohtainen asia, joka ei kuulu tämän aiheen piiriin.

        Vanha kansanviisaus sanoo, että ylimielisyys on vakava sairaus. Voin vain yrittää vakuuttaa sinulle, ettei sinun tarvitse sääliä Steiner-koulun vaikutuspiirissä olevia perheitä. He ovat itse valinneet koulun ja pedagogiikan. Jokus tietysti käy niin, ettei valinta tyydytä ja silloin on mahdollisuus vaihtaa koulua. Jos oppilas on varustettu normaalilla oppimiskapasiteetilla, vaihto sujuu ongelmitta, kokemusta on. Joskus vain Steiner-koulun valitsemisen syy on ollut lapsen/vanhempien oppimisvaikeudet/psyykkiset vaikeudet ja jos vanhemmat pettyvät siihen, ettei koulu ratkaise näitä pulmia niin tietysti sitä katkeroituu.
        Sinulla on erikoinen asenne koulun oppilaita ja perheitä kohtaan ("viattomia", "harhaanjohdettuja" jne)
        Et edelleenkään selitä mitkä "kiihkosteinerilaiset" piirit ovat estäneet tieteellisten julkaisujen ilmituloa. Nuo esittämäsi "rahahanat" ovat myöskin eriskummallisia. Viittaat esim. Espoon koulurakennukseen. Juu- kaupunki rakennutti koulun ja koulu on siinä vuokralla.Näinhän nykyään toimitaan peruskoulujenkin/lukioiden kohdalla.

        Kuten jo on mainittu, Steiner-pedagogiikka on omanlaistaan, toki jatkuvasti kehittyvää. Onneksi lapsilla on peruskoulussa mahdollisuus kirjoittaa lyijykynillä, sinunkin lapsellasi. Jos Steiner-koulussa niin ei tehdä, se ei ilmeisestikään ole kohtalokasta lapsen tulevaisuuden kannalta.Minun kokemukseni mukaan Steiner-koulu nimenomaan opettaa kriittiseen ajatteluun. Jatko-opiskelupaikoissakin Steiner-koulun käyneet saavat usein positiivista palutetta ajattelun laaja-alaisuudesta ja siitä, että koulussa on harjoitettu lapsia syvälliseen pohdintaan.


      • "luokkalainen"
        Marja kirjoitti:

        Jopa alkaa huvittavaksi tämä "keskustelu". En ole arvostellut henkilökohtaisuuksiin mennen yhtäkään tekstien kirjoittajista. Olen kritisoinut ainoastaan ja yleisesti ottaen steinerlaisia ja Steiner -kouluja. Steinerlaisina en pidä koulun "hyvään uskovia" vanhempia tai koulun "viattomia" oppilaita.

        Keskustelu on antoisaa ja rakentavaa silloin, kun sitä ei tahallisesti yritetä viedä aiheesta pois käymällä käsiksi kirjoittajan persoonaan. Minua ei kiinnosta se, kuka ja millainen henkilö kirjoittaa tekstiä, vaan itse asia, mitä hän kirjoittaa.

        Piireillä tarkoitin niitä "kiihko" steinerlaisia tahoja, joille tutkimuksen julkistaminen ei olisi ollut edullista.
        Ylimääräisiä avustuksia ja etuisuuksia löytyy pilvin pimein netistäkin, vaikka seuraavilta sivuilta http://www.google.com/search?q=pöytäkirja steiner &hl=fi&lr=&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&start=30&sa=N ja http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&q=pöytäkirja steiner anomus
        Muun monenkymmenen miljoonan steiner-rahoituksen saat selville esim. http://vos.uta.fi/rap/ käymällä koulut järjestäin lävitse.

        Tiedät, että Steiner -koulusta toiseen kouluun siirtyminen vaatii lapselta paljon enemmän tietopuolisia resursseja, kuin toisin päin.
        Miksi lapsen oppimista ei voi helpottaa nykyaikaisilla oppivälineillä; lyijykynillä, kumeilla, oppikirjoilla, tietokoneilla ym. Mitä pelättävää niissä on? Mikseivät lapset saa rajata piirustuksiaan ja miksi heille uskotellaan hölynpölyä totuutena (Atlantis ym)?
        Miksi suodatatte tietoa mieleiseksenne lapsen puolesta? Eikö lapselle olisi turvallista opettaa tiedon etsimistä eri tietolähteistä ja kertoa kriittisesti, ettei kaikki kirjoitettukaan tieto välttämättä ole kokonaisuudessaan totuudenmukaista. Ai niin, mutta silloinhan he voisivat kyseenalaistaa hölynpölyn...

        Se mikä saa minut kritisoimaan Steiner -kouluja on tieto, sekä kokemus kyseisistä kouluista. Kaunaan olen jo liian turtunut, ja se on sitä paitsi henkilökohtainen asia, joka ei kuulu tämän aiheen piiriin.

        On aina myös kiinnostavaa tietää MIKSI kirjoitetaan... Steiner-koulujen piirit ovat aika pienet - luulenpa, että tiedän kuka olet, hyvää jatkoa vain sinulle ja lapsellesi....


      • Hiljennettu
        Marja kirjoitti:

        Jopa alkaa huvittavaksi tämä "keskustelu". En ole arvostellut henkilökohtaisuuksiin mennen yhtäkään tekstien kirjoittajista. Olen kritisoinut ainoastaan ja yleisesti ottaen steinerlaisia ja Steiner -kouluja. Steinerlaisina en pidä koulun "hyvään uskovia" vanhempia tai koulun "viattomia" oppilaita.

        Keskustelu on antoisaa ja rakentavaa silloin, kun sitä ei tahallisesti yritetä viedä aiheesta pois käymällä käsiksi kirjoittajan persoonaan. Minua ei kiinnosta se, kuka ja millainen henkilö kirjoittaa tekstiä, vaan itse asia, mitä hän kirjoittaa.

        Piireillä tarkoitin niitä "kiihko" steinerlaisia tahoja, joille tutkimuksen julkistaminen ei olisi ollut edullista.
        Ylimääräisiä avustuksia ja etuisuuksia löytyy pilvin pimein netistäkin, vaikka seuraavilta sivuilta http://www.google.com/search?q=pöytäkirja steiner &hl=fi&lr=&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&start=30&sa=N ja http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=RNWE,RNWE:2004-23,RNWE:en&q=pöytäkirja steiner anomus
        Muun monenkymmenen miljoonan steiner-rahoituksen saat selville esim. http://vos.uta.fi/rap/ käymällä koulut järjestäin lävitse.

        Tiedät, että Steiner -koulusta toiseen kouluun siirtyminen vaatii lapselta paljon enemmän tietopuolisia resursseja, kuin toisin päin.
        Miksi lapsen oppimista ei voi helpottaa nykyaikaisilla oppivälineillä; lyijykynillä, kumeilla, oppikirjoilla, tietokoneilla ym. Mitä pelättävää niissä on? Mikseivät lapset saa rajata piirustuksiaan ja miksi heille uskotellaan hölynpölyä totuutena (Atlantis ym)?
        Miksi suodatatte tietoa mieleiseksenne lapsen puolesta? Eikö lapselle olisi turvallista opettaa tiedon etsimistä eri tietolähteistä ja kertoa kriittisesti, ettei kaikki kirjoitettukaan tieto välttämättä ole kokonaisuudessaan totuudenmukaista. Ai niin, mutta silloinhan he voisivat kyseenalaistaa hölynpölyn...

        Se mikä saa minut kritisoimaan Steiner -kouluja on tieto, sekä kokemus kyseisistä kouluista. Kaunaan olen jo liian turtunut, ja se on sitä paitsi henkilökohtainen asia, joka ei kuulu tämän aiheen piiriin.

        Olet avannut keskustelun jota moni ei uskaltaisi.
        Ymmärrän miksi moni muu Steiner ajattelijoitten painostuksen kohteeksi joutunut ei uskalla, vaan mielummin vaikenee lastensa takia.
        Ongelmana on se että miksi ei epäkohtia saisi julkisesti esittää, vaan ongelmat pitäisi jättää neljän seinän sisälle "näistä ei sitten puhuta".


      • kottarainen
        Hiljennettu kirjoitti:

        Olet avannut keskustelun jota moni ei uskaltaisi.
        Ymmärrän miksi moni muu Steiner ajattelijoitten painostuksen kohteeksi joutunut ei uskalla, vaan mielummin vaikenee lastensa takia.
        Ongelmana on se että miksi ei epäkohtia saisi julkisesti esittää, vaan ongelmat pitäisi jättää neljän seinän sisälle "näistä ei sitten puhuta".

        no onhan se toki hyvä, että sinä Marja osaat arvostaa itseäsi.
        Kukahan tässä nyt on se "painostava" taho? Ja kuulostaahan tuo aika vainoharhaiselta, että joku pitäisi lapsiaan Steiner-koulussa koska joku salaperäinen painostusryhmä pakottaa.
        Mielestäni Marja ei ole esittänyt mitään epäkohtia, onpahan vain jänkännyt lyijykynistä, oppikirjoista ja epämääräisistä salaseuroista. Hänellä on mielestään oikeaa tietoa jota tyhmemmät vanhemmat eivät ymmärrä kun ovat tyytyväisiä lastensa saamaan opetukseen Steiner-koulussa.


      • outoo
        steineria lueskellut kirjoitti:

        Steinerilaisilla on niin outo käsitys uskonnosta, että minusta ne ei ole edes kristittyjä.
        Miten uskonto koulussa käsitellään?

        siis mikä outo käsitys uskonnosta...kyllä mulle ainakin opetettiin ihan normaalit ev.lut seurakunnan opit ja sellaset on opetettu myös peruskoulun käyneille....En kyllä ymmärrä mistä nää jutut tulee....


      • Marja
        edell. kirjoitti:

        Vanha kansanviisaus sanoo, että ylimielisyys on vakava sairaus. Voin vain yrittää vakuuttaa sinulle, ettei sinun tarvitse sääliä Steiner-koulun vaikutuspiirissä olevia perheitä. He ovat itse valinneet koulun ja pedagogiikan. Jokus tietysti käy niin, ettei valinta tyydytä ja silloin on mahdollisuus vaihtaa koulua. Jos oppilas on varustettu normaalilla oppimiskapasiteetilla, vaihto sujuu ongelmitta, kokemusta on. Joskus vain Steiner-koulun valitsemisen syy on ollut lapsen/vanhempien oppimisvaikeudet/psyykkiset vaikeudet ja jos vanhemmat pettyvät siihen, ettei koulu ratkaise näitä pulmia niin tietysti sitä katkeroituu.
        Sinulla on erikoinen asenne koulun oppilaita ja perheitä kohtaan ("viattomia", "harhaanjohdettuja" jne)
        Et edelleenkään selitä mitkä "kiihkosteinerilaiset" piirit ovat estäneet tieteellisten julkaisujen ilmituloa. Nuo esittämäsi "rahahanat" ovat myöskin eriskummallisia. Viittaat esim. Espoon koulurakennukseen. Juu- kaupunki rakennutti koulun ja koulu on siinä vuokralla.Näinhän nykyään toimitaan peruskoulujenkin/lukioiden kohdalla.

        Kuten jo on mainittu, Steiner-pedagogiikka on omanlaistaan, toki jatkuvasti kehittyvää. Onneksi lapsilla on peruskoulussa mahdollisuus kirjoittaa lyijykynillä, sinunkin lapsellasi. Jos Steiner-koulussa niin ei tehdä, se ei ilmeisestikään ole kohtalokasta lapsen tulevaisuuden kannalta.Minun kokemukseni mukaan Steiner-koulu nimenomaan opettaa kriittiseen ajatteluun. Jatko-opiskelupaikoissakin Steiner-koulun käyneet saavat usein positiivista palutetta ajattelun laaja-alaisuudesta ja siitä, että koulussa on harjoitettu lapsia syvälliseen pohdintaan.

        Ylimielisyys ei ole hyve, ja siksi ei keskustelussa tulisikaan mennä henkilökohtaiselle tasolle, vaan pysyä asiassa. Ylimielinen henkilö arvostelee helposti toisen persoonaa yrittäen näin saada omille uskomuksilleen oikeutetumman aseman; yleensä sellaisille uskomuksilleen, joille ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa.

        Steiner -koulun vaikutuksessa olevat perheet ovat valinneet koulun, mutta useimmat eivät ole perehtyneet sen takana olevaan antroposofiseen ideologiaan, joka pidetään vanhemmilta salassa.

        On ikävää, ettei Steiner -koulua käyville lapsille anneta yhtä hyviä välineitä oppimiseen, kuin muilla lapsilla on. Se onko minulla lapsia tai ei, on aiheen vierestä.
        Miksi kukaan ei voi selvittää minulle mitä hyötyä siitä on, ettei Stener -koulussa käytetä nykyaikaisia oppimisvälineitä, vai liittyykö niiden käyttämättömyys uskomuksiin, joista ei ole järkevää puhua.


      • Marja
        "luokkalainen" kirjoitti:

        On aina myös kiinnostavaa tietää MIKSI kirjoitetaan... Steiner-koulujen piirit ovat aika pienet - luulenpa, että tiedän kuka olet, hyvää jatkoa vain sinulle ja lapsellesi....

        Piirit ovat pienet, mutta en usko, että tunnet minut. Hyvää jatkoa sinullekin!


      • Marja
        Hiljennettu kirjoitti:

        Olet avannut keskustelun jota moni ei uskaltaisi.
        Ymmärrän miksi moni muu Steiner ajattelijoitten painostuksen kohteeksi joutunut ei uskalla, vaan mielummin vaikenee lastensa takia.
        Ongelmana on se että miksi ei epäkohtia saisi julkisesti esittää, vaan ongelmat pitäisi jättää neljän seinän sisälle "näistä ei sitten puhuta".

        Totta puhut. Epäkohdat eivät siedä valoa. Luulen kuitenkin, että aika on kypsä ja Steiner -koulun kriittinen tarkastelu voi alkaa...

        Monia vanhempia on hiljennetty, mutta kenties he tulevat pikkuhiljaa "ulos" ja kertovat siitä, mitä steiner-kritiikki saa aikaan Steiner -koulun sisällä. Kaikki on hyvin ja "unen oloista" niin kauan, kun ei erehdy kritisoimaan opettajakunnalle koulun toimintaan liittyviä asioita. Sitten seuraakin jäinen herätys ja tutustuminen valheen maailmaan. Veljeä ei petetä...

        Henkilökohtaisuuksiin menevän kritiikin huomaa jo tälläkin palstalla. Uhkailu vielä puuttuu...
        Asioista, jotka herättävät kysymyksiä, ei keskustella valaisevasti.


      • kuka kirjoittaja on
        "luokkalainen" kirjoitti:

        On aina myös kiinnostavaa tietää MIKSI kirjoitetaan... Steiner-koulujen piirit ovat aika pienet - luulenpa, että tiedän kuka olet, hyvää jatkoa vain sinulle ja lapsellesi....

        On yleisesti tunnettu asia, että antroposofiasta ja steinerkouluista ei keskustella julkisesti. Yhtä yleisesti tunnettu asia on se, että ihmiset, joilla olisi jotakin kerrottavaa tarkoin varjelluista näihin liittyvistä salaisuuksista, ovat mieluummin hiljaa kuin altistuvat mustamaalaamiselle ja vainolle. Se nimittäin seuraa VÄLITTÖMÄSTI, kun kirjoittajan/puhujan henkilöys saadaan urkittua selville.

        Se tekee hiljaiseksi. Ellei itseään, niin haluaa säästää edes lapsiaan.

        On käsittämätöntä, että Suomessa voi toimia järjestö ja sen sisarjärjestöjä, jotka käyttäytyvät kuin valtio valtiossa, käytännössä kaiken demokraattisen kontrollin ulottumattomissa.
        No, kyllä sanotaan, että voivan kaiken lukea netistä, ollaan NIIN avoimia. Olen jokseenkin ahkerasti seurannut biodynaamisten viljelykouhotusteni jälkeen Suomen antroposofien asioita netin avulla, mutta voin sanoa, että köyhää on ollut tulosten kanssa. Siksi olenkin alkanut lukea ruotsalaisten, norjalaisten, tanskalaisten, USA-laisten jne. antroposofiasivuja, ja olen ollut todella vihainen Suomen antroposofeille, että he yhä toimivat kuin salaseura, vaikka jo tuossa lahden takana antroposofit riemuitsevat monenlaisilla saavutuksillaan.

        Ei tarvitse steinerilaisten lainkaan ihmetellä noitä osittain katkeria ja vihamielisiä puheenvuoroja, joita keskusteluissa on. Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, olen lukenut paljon antroposofien kirjallisuutta (sen jälkeen, kun hylkäsin steinerilaisen biodynaamisen viljelyn). Minä en ole huomannut niissä asiavirheitä, ja kun tuo parisuhteen paprempi puolisko pyörii vielä (toivon ettei enää kovin kauan menee kun tulee järkiinsä) ystävättäriensä mukana LUONNONLAPSISSA ja joissakin parantajaryhmissä (kohta se varmaan löytää itsessään jonkin voimakanavan, jolla parantaa lapset ja kasvuston ja vielä minutkin tästä nykyisestä skeptisyydestä, huh-huh! - no eipä tarvitsisi rampata arvauskeskuksissa olisi välskäri omasta takaa!).

        No jääkään leikki sikseen, sillä eihän tämä ole leikin asia, ei ollenkaan. Minusta on hyvin hyvin vakava asia, että ihmisiä johdetaan harhaan antamalla täysin puutteellisia tai jopa valheellisia tietoja, jotaka koskevat lasten koulutusta ja elinkeinon harjoittamista (niin kuin minulle kävi, kun nuorempana oli lapsellinen usko ihmisten rehellisyyteen, idealismia vaikka toisille jakaa ja tietysti kapinaa ja irtiottoa edellisestä sukupolvesta).

        Ei minusta ole kiva eikä oikein, että ystävikseni lyöttäytyneet houkuttelivat minut viljelytapaan, joka on muuten tätä luomua paitsi että uskotaan astrologien kalentereita, tai pitäisi luottaa tonttujen, keijukaisten, maahisten ja muiden satuolentojen apuun sadon onnistumiseksi.

        Pehmopoika oppi kantapään kautta, että kilttejä vedätetään. Enpä kuitenkaan ollut tarpeeksi pehmo vaan huomasin mihin päin minua vietiin huppu silmillä. Nyt sitten joudun katselemaan, miten syvälle tuo parempi puolisko joutuu. Jos jää hihhulitielle, niin lapsethan se vetää mukanaan, ja se on se kaikkkein katkerin tulevaisuudenpelko. Niillä on kuulema keinot avioerossa osoittaa se maallisempi huoltaja täysin paskaksi, oli se totuus sitten ihan mikä oli.

        No, anteeksi taas tämä vuodatus. Minä en osaa kirjoittaa kuin siitä mitä itse olen tässä nähnyt noin kymmenen vuoden aikana ja tuumannut pienessä päässäni.

        Kun näin tämän keskustelupalstan, niin ajattelin, että kirjoitanhan tänne, kun ei näistä paljon Esson baarissa tai muuallakaan kaverien kanssa kehtaa turista.

        Jos vaikka olisi tällanen tarina tuttu jollekin muullekin perähikiän pojalle ja varoitukseksi.


      • Nadja
        Marja kirjoitti:

        Totta puhut. Epäkohdat eivät siedä valoa. Luulen kuitenkin, että aika on kypsä ja Steiner -koulun kriittinen tarkastelu voi alkaa...

        Monia vanhempia on hiljennetty, mutta kenties he tulevat pikkuhiljaa "ulos" ja kertovat siitä, mitä steiner-kritiikki saa aikaan Steiner -koulun sisällä. Kaikki on hyvin ja "unen oloista" niin kauan, kun ei erehdy kritisoimaan opettajakunnalle koulun toimintaan liittyviä asioita. Sitten seuraakin jäinen herätys ja tutustuminen valheen maailmaan. Veljeä ei petetä...

        Henkilökohtaisuuksiin menevän kritiikin huomaa jo tälläkin palstalla. Uhkailu vielä puuttuu...
        Asioista, jotka herättävät kysymyksiä, ei keskustella valaisevasti.

        Olipa kerran äiti, jolle jo päivähoidossa sanottiin, että hänen lapsensa kaipaisi tukea. Lapsella oli ongelmia sopeutua ryhmään ja oppiminenkaan ei sujunut ihan normaaliin malliin. Tästä sydänjuuriaan myöten loukkaantuneena äiti päätti laittaa lapsensa Steiner-kouluun jossa hänen lastaan ymmärrettäisiin. Aluksi tuntuikin siltä, että ongelmat oli lakaistu maton alle, mutta ennenpitkää koulussakin alettiin kiinnittää asiaan huomiota ja ongelmiin puututtiin. Heikot oppimistulokset ja muut ongelmat olivatkin nyt äidin mielestä koulun ja ammattitaidottoman opettajan syytä. Ennenmuuta syyllinen oli Steiner-pedagogiikka, lyijykynättömyys ja oppikirjattomuus.Katkeruutta herätti myös se, ettei opettaja ymmärtänyt kohdella äitiä ja lasta samanarvoisena vaan äidistä tuntui, että heidän perheensä oli eristetty muiden ulkopuolelle. Äidillä tosin oli tämä tunne kaikkien instanssien kanssa, mutta onneksi syyllinen kaikkiin perheen ongelmiin oli nyt löytynyt!
        Kuulostaako yhtään tutulta?


      • pysy asiassa
        Marja kirjoitti:

        Ylimielisyys ei ole hyve, ja siksi ei keskustelussa tulisikaan mennä henkilökohtaiselle tasolle, vaan pysyä asiassa. Ylimielinen henkilö arvostelee helposti toisen persoonaa yrittäen näin saada omille uskomuksilleen oikeutetumman aseman; yleensä sellaisille uskomuksilleen, joille ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa.

        Steiner -koulun vaikutuksessa olevat perheet ovat valinneet koulun, mutta useimmat eivät ole perehtyneet sen takana olevaan antroposofiseen ideologiaan, joka pidetään vanhemmilta salassa.

        On ikävää, ettei Steiner -koulua käyville lapsille anneta yhtä hyviä välineitä oppimiseen, kuin muilla lapsilla on. Se onko minulla lapsia tai ei, on aiheen vierestä.
        Miksi kukaan ei voi selvittää minulle mitä hyötyä siitä on, ettei Stener -koulussa käytetä nykyaikaisia oppimisvälineitä, vai liittyykö niiden käyttämättömyys uskomuksiin, joista ei ole järkevää puhua.

        vaan säälit tietämättömiä vanhempia, jotka haluaisit opastaa oikealle tielle lyijykynien ja oppikirjojen ihmeelliseen ja turvalliseen maailmaan.
        Hiukan didaktiikkaa tuntevana henkilönä voin valottaa sinulle, että tärkeintä oppimistapahtumassa eivät ole lyijykynät. Jos paneudut vaikkapa pintapuolisesti erilaisiin oppimisteorioihin, huomaat, että Steiner-pedagogiikkaan on sisäänrakennettu esim. yhteistoiminnallisen oppimisen, konstruktivistisen teorian ja humanistisen näkemyksen ideoita.

        Eihän kukaan vainoharhaisena kysele peruskoulunopettajien uskonnollisia/elämänkatsomuksellisia näkemyksiä vaikka ne aivan varmasti vaikuttavat opetukseen. Jokainen, joka lapsensa Steiner-kouluun laittaa, ei voi välttyä tiedolta, että kyseessä ei ole peruskoulu.Jotkut vanhemmat pitävät tärkeimpänä sitä, millaista opetus on käytännössä, eivätkä he perehdy senkummemmin opetussuunnitelmaan eivätkä Steinerin ammoisiin ajatuksiin. Toiset taas perehtyvät niihin hyvinkin tarkasti;osa huomaa, etteivät voi allekirjoittaa ajatuksia, toiset näkevät niissä sovellettuina jotakin hyvää, toiset ovat hurmahenkisiä Steinerilaisia.
        Mitä ongelmia sinä tässä nyt näet. Kouluun voi tulla vapaasti ja sieltä voi siiirtyä vapaasti toiseen kouluun, kumpaakin tapahtuu.
        Steiner-koulu, sen enempää kuin peruskoulukaan ei yksinään voi tuhota oppilaan mielenterveyttä tai kykyä oppimiseen. Ongelmat ovat tällaisissa tapauksissa syvempää laatua(perhe, neurologiset, psyykkiset jne. ongelmat)
        Jos voisit pohtia asiaa siltä kannalta, että muut ihmisetkin voivat tehdä ratkaisuja, erilaisia kuin sinä mutta silti itselleen/lapsilleen oikeita. Ihmisillä itsellään on vastuu siitä, millaiseen kouluun lapsensa laittavat ja he myös kantavat ratkaisunsa seuraukset.Vanha kansankynttilän asenne;"vain minä tiedän mikä teille on hyväksi"on aikansa elänyt.


      • Marja
        pysy asiassa kirjoitti:

        vaan säälit tietämättömiä vanhempia, jotka haluaisit opastaa oikealle tielle lyijykynien ja oppikirjojen ihmeelliseen ja turvalliseen maailmaan.
        Hiukan didaktiikkaa tuntevana henkilönä voin valottaa sinulle, että tärkeintä oppimistapahtumassa eivät ole lyijykynät. Jos paneudut vaikkapa pintapuolisesti erilaisiin oppimisteorioihin, huomaat, että Steiner-pedagogiikkaan on sisäänrakennettu esim. yhteistoiminnallisen oppimisen, konstruktivistisen teorian ja humanistisen näkemyksen ideoita.

        Eihän kukaan vainoharhaisena kysele peruskoulunopettajien uskonnollisia/elämänkatsomuksellisia näkemyksiä vaikka ne aivan varmasti vaikuttavat opetukseen. Jokainen, joka lapsensa Steiner-kouluun laittaa, ei voi välttyä tiedolta, että kyseessä ei ole peruskoulu.Jotkut vanhemmat pitävät tärkeimpänä sitä, millaista opetus on käytännössä, eivätkä he perehdy senkummemmin opetussuunnitelmaan eivätkä Steinerin ammoisiin ajatuksiin. Toiset taas perehtyvät niihin hyvinkin tarkasti;osa huomaa, etteivät voi allekirjoittaa ajatuksia, toiset näkevät niissä sovellettuina jotakin hyvää, toiset ovat hurmahenkisiä Steinerilaisia.
        Mitä ongelmia sinä tässä nyt näet. Kouluun voi tulla vapaasti ja sieltä voi siiirtyä vapaasti toiseen kouluun, kumpaakin tapahtuu.
        Steiner-koulu, sen enempää kuin peruskoulukaan ei yksinään voi tuhota oppilaan mielenterveyttä tai kykyä oppimiseen. Ongelmat ovat tällaisissa tapauksissa syvempää laatua(perhe, neurologiset, psyykkiset jne. ongelmat)
        Jos voisit pohtia asiaa siltä kannalta, että muut ihmisetkin voivat tehdä ratkaisuja, erilaisia kuin sinä mutta silti itselleen/lapsilleen oikeita. Ihmisillä itsellään on vastuu siitä, millaiseen kouluun lapsensa laittavat ja he myös kantavat ratkaisunsa seuraukset.Vanha kansankynttilän asenne;"vain minä tiedän mikä teille on hyväksi"on aikansa elänyt.

        Jos opetustekniikoita tuntee vähänkin enemmän, on itsestään selvää, että hyvät ja nykyaikaiset työvälineet ovat oppilaille ja opettajillekin erittäin tarpeellisia. Toinen tärkeä asia on ajanmukainen, päivänvaloa ja tarkistusta kestävä, nykytieteeseen perustuva oppimateriaali. Näin vanhemmat pystyvät valvomaan sitä, mitä heidän lapsilleen opetetaan ja onko opetus ollut kunnollisen opetussuunnitelman mukaista.
        Mitään "piiloantroilua" ei mukaan tarvita.
        Näin taataan oppilaille edes jonkinlaiset oikeudet samantasoiseen opetukseen. Mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hän saa ajanmukaista opetusta ajanmukaisilla välineillä??? Mikä "antrometodi" on tämän takana ja miksi? Miksi lapsen oppimista tahallisesti vaikeutetaan ja hidastetaan?

        Hyväuskoisille vanhemmille korostetaan, että lapset saavuttavat Steiner -koulussa saman oppimäärän tietoa, kuin normaalissa peruskoulussakin. Heille korostetaan myös, että edellä mainittu koulu on erikoisen luova jne. Molemmat väitteet ovat mielestäni täysin perättömiä.
        Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi.
        Luovuus Steiner -koulussa on tukahdettua ja tarkoin opettajan ohjeistettua; tarkkaa kopiointi työtä. Lapsen rajaamia piirustuksia jopa revitään... mutta Steiner -opettajien ammattitaito ja koulutus ovat jo luku sinänsä.

        Nykyaikaisia peruskouluja ei voi enää verratakaan entisaikaisiin kouluihin. Niitä löytyy pienempiä ja suurempia, huonompia ja parempia. Niiden valvonta on kuitenkin moninkerroin helpompaa, kuin sisäänlämpenevien Steiner -koulujen. Peruskoulussa tehdään opintokäynteja taidetaloihin, teattereihin, musiikkitaloihin ja järjestetään teemaviikkoja ym. Steiner -koulujen vierailukäynnit ovat "antrojen" maatiloille jne.
        Kannattaisi lukea esim. peruskoulun viidennen luokan fysiikan kirjaa. Harvoin on niin selkeästi kerrottua "vaikeaa" asiaa. Opitaanko Steiner -koulussa vastaavalla asteella fysiikkaa ja joutuvatko lapset kirjoittamaan koko oppikirjan taululta vihkoihinsa ja sitten opettelemaan sen. Eihän oppilaan aika riitä tähän. Herätkää jo, ei ole mitenkään mahdollista pysyä peruskoululaisten oppitahdissa näillä steinermenetelmillä.

        Koulu ja ahdistava opetus voivat aiheuttaa lapsille suuria mielenterveydellisiä ongelmia. Harhaan johdetut vanhemmat voivat tehdä monenlaisia ratkaisuja, mutta lapset eivät saa niistä kärsiä. Tiedän, etteivät steinervanhemmat halua aiheutaa lapselleen tahallisesti kärsimystä, vaan usein päinvastoin. Asia onkin, etteivät useimmat heistä tiedä, mitä koulussa "oikeasti" opetetaan. Osa ei kai välitä.
        Mielestäni Steiner -koulu ja sen "opetusmenetelmät" ovat aikansa eläneitä. Tämä on mielipiteeni, eikä se muutu, koska koulunne pitää antroposofiaa, johon vanhentuneet opetusmetodinne perustuvat tärkeämpänä, kuin lasten oikeutta yhdenvertaiseen ja nykyaikaiseen oppimiseen.

        Koulunne rahoitus on myös asia erikseen. Miksi tuhlata verovaroja 50 -vuotta ajastaan jälkeen jääneeseen opetukseen? Aika kallista. Vastaukseksi ei kelpaa: Elämä on.


      • Marja
        Nadja kirjoitti:

        Olipa kerran äiti, jolle jo päivähoidossa sanottiin, että hänen lapsensa kaipaisi tukea. Lapsella oli ongelmia sopeutua ryhmään ja oppiminenkaan ei sujunut ihan normaaliin malliin. Tästä sydänjuuriaan myöten loukkaantuneena äiti päätti laittaa lapsensa Steiner-kouluun jossa hänen lastaan ymmärrettäisiin. Aluksi tuntuikin siltä, että ongelmat oli lakaistu maton alle, mutta ennenpitkää koulussakin alettiin kiinnittää asiaan huomiota ja ongelmiin puututtiin. Heikot oppimistulokset ja muut ongelmat olivatkin nyt äidin mielestä koulun ja ammattitaidottoman opettajan syytä. Ennenmuuta syyllinen oli Steiner-pedagogiikka, lyijykynättömyys ja oppikirjattomuus.Katkeruutta herätti myös se, ettei opettaja ymmärtänyt kohdella äitiä ja lasta samanarvoisena vaan äidistä tuntui, että heidän perheensä oli eristetty muiden ulkopuolelle. Äidillä tosin oli tämä tunne kaikkien instanssien kanssa, mutta onneksi syyllinen kaikkiin perheen ongelmiin oli nyt löytynyt!
        Kuulostaako yhtään tutulta?

        En ole kuullut, mutta sinä varmaankin olet. Mitä haluat kertoa...


      • Ex-steinerlainen
        Marja kirjoitti:

        Jos opetustekniikoita tuntee vähänkin enemmän, on itsestään selvää, että hyvät ja nykyaikaiset työvälineet ovat oppilaille ja opettajillekin erittäin tarpeellisia. Toinen tärkeä asia on ajanmukainen, päivänvaloa ja tarkistusta kestävä, nykytieteeseen perustuva oppimateriaali. Näin vanhemmat pystyvät valvomaan sitä, mitä heidän lapsilleen opetetaan ja onko opetus ollut kunnollisen opetussuunnitelman mukaista.
        Mitään "piiloantroilua" ei mukaan tarvita.
        Näin taataan oppilaille edes jonkinlaiset oikeudet samantasoiseen opetukseen. Mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hän saa ajanmukaista opetusta ajanmukaisilla välineillä??? Mikä "antrometodi" on tämän takana ja miksi? Miksi lapsen oppimista tahallisesti vaikeutetaan ja hidastetaan?

        Hyväuskoisille vanhemmille korostetaan, että lapset saavuttavat Steiner -koulussa saman oppimäärän tietoa, kuin normaalissa peruskoulussakin. Heille korostetaan myös, että edellä mainittu koulu on erikoisen luova jne. Molemmat väitteet ovat mielestäni täysin perättömiä.
        Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi.
        Luovuus Steiner -koulussa on tukahdettua ja tarkoin opettajan ohjeistettua; tarkkaa kopiointi työtä. Lapsen rajaamia piirustuksia jopa revitään... mutta Steiner -opettajien ammattitaito ja koulutus ovat jo luku sinänsä.

        Nykyaikaisia peruskouluja ei voi enää verratakaan entisaikaisiin kouluihin. Niitä löytyy pienempiä ja suurempia, huonompia ja parempia. Niiden valvonta on kuitenkin moninkerroin helpompaa, kuin sisäänlämpenevien Steiner -koulujen. Peruskoulussa tehdään opintokäynteja taidetaloihin, teattereihin, musiikkitaloihin ja järjestetään teemaviikkoja ym. Steiner -koulujen vierailukäynnit ovat "antrojen" maatiloille jne.
        Kannattaisi lukea esim. peruskoulun viidennen luokan fysiikan kirjaa. Harvoin on niin selkeästi kerrottua "vaikeaa" asiaa. Opitaanko Steiner -koulussa vastaavalla asteella fysiikkaa ja joutuvatko lapset kirjoittamaan koko oppikirjan taululta vihkoihinsa ja sitten opettelemaan sen. Eihän oppilaan aika riitä tähän. Herätkää jo, ei ole mitenkään mahdollista pysyä peruskoululaisten oppitahdissa näillä steinermenetelmillä.

        Koulu ja ahdistava opetus voivat aiheuttaa lapsille suuria mielenterveydellisiä ongelmia. Harhaan johdetut vanhemmat voivat tehdä monenlaisia ratkaisuja, mutta lapset eivät saa niistä kärsiä. Tiedän, etteivät steinervanhemmat halua aiheutaa lapselleen tahallisesti kärsimystä, vaan usein päinvastoin. Asia onkin, etteivät useimmat heistä tiedä, mitä koulussa "oikeasti" opetetaan. Osa ei kai välitä.
        Mielestäni Steiner -koulu ja sen "opetusmenetelmät" ovat aikansa eläneitä. Tämä on mielipiteeni, eikä se muutu, koska koulunne pitää antroposofiaa, johon vanhentuneet opetusmetodinne perustuvat tärkeämpänä, kuin lasten oikeutta yhdenvertaiseen ja nykyaikaiseen oppimiseen.

        Koulunne rahoitus on myös asia erikseen. Miksi tuhlata verovaroja 50 -vuotta ajastaan jälkeen jääneeseen opetukseen? Aika kallista. Vastaukseksi ei kelpaa: Elämä on.

        "Jos opetustekniikoita tuntee vähänkin enemmän, on itsestään selvää, että hyvät ja nykyaikaiset työvälineet ovat oppilaille ja opettajillekin erittäin tarpeellisia. Toinen tärkeä asia on ajanmukainen, päivänvaloa ja tarkistusta kestävä, nykytieteeseen perustuva oppimateriaali."

        -Missä Steinerkoulussa ja milloin ei olla opetettu nykytieteeseen perustuvalla oppimateriaalilla? Missä aineissa? Mitä on ollut päivänvaloa kestämätön materiaali?

        "Heille korostetaan myös, että edellä mainittu koulu on erikoisen luova jne. Molemmat väitteet ovat mielestäni täysin perättömiä."

        -Missä Steinerkoulussa ja milloin ei olla näytelty, soitettu, laulettu, tanssittu, omin käsin kudottu, -ommeltu, -taottu, -rakennettu, -muovailtu savea, ei ole tehty taidemuseo- ja teatteriretkiä ja retkeä ulkomaille arkkitehtuurin puitteissa? Minkälainen luovuus puuttuu Steinerkoulun opetuksesta?

        "Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi. "

        -Mitkä ovat ne edellä mainitsemasi tiedot ja miten ne omaksuneiden peruskoulun oppilaiden paremmuus ilmenee käytännössä?


      • Marja
        Ex-steinerlainen kirjoitti:

        "Jos opetustekniikoita tuntee vähänkin enemmän, on itsestään selvää, että hyvät ja nykyaikaiset työvälineet ovat oppilaille ja opettajillekin erittäin tarpeellisia. Toinen tärkeä asia on ajanmukainen, päivänvaloa ja tarkistusta kestävä, nykytieteeseen perustuva oppimateriaali."

        -Missä Steinerkoulussa ja milloin ei olla opetettu nykytieteeseen perustuvalla oppimateriaalilla? Missä aineissa? Mitä on ollut päivänvaloa kestämätön materiaali?

        "Heille korostetaan myös, että edellä mainittu koulu on erikoisen luova jne. Molemmat väitteet ovat mielestäni täysin perättömiä."

        -Missä Steinerkoulussa ja milloin ei olla näytelty, soitettu, laulettu, tanssittu, omin käsin kudottu, -ommeltu, -taottu, -rakennettu, -muovailtu savea, ei ole tehty taidemuseo- ja teatteriretkiä ja retkeä ulkomaille arkkitehtuurin puitteissa? Minkälainen luovuus puuttuu Steinerkoulun opetuksesta?

        "Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi. "

        -Mitkä ovat ne edellä mainitsemasi tiedot ja miten ne omaksuneiden peruskoulun oppilaiden paremmuus ilmenee käytännössä?

        Ensinnäkin, Steiner -koulun käyneellä lapsella ei ole vertailukohteita. Lapset, jotka ovat olleet kyseiseen kouluun tyytymättömiä ja vaihtaneet lopuksi koulua ovat sanoneet seuraavaa: Luulin, että kaikki koulut ovat tällaisia. Äiti ja isäkin kehuivat koko ajan koulua. He ovat kokeneet koulun todella ahdistavaksi "vapauduttuaan" siitä.
        En sano, ettei kyseisessä koulussa olisi siihen tyytyväisiä oppilaita, mutta tyytymättömille koulun vaihto on kohtuuttoman vaikeaa.
        Kyse on ennen kaikkea siitä, että opetus ala-asteella on hyvin hidasta ja jälkeen jäänyttä, jos verrataan peruskoulun opetukseen. Lapset ikään kuin flegmatisoidaan ja lukiossa monelle on enää mahdotonta päästä äkillisesti "normaaliin" opiskelurytmiin. Steiner -koululaisten on kirittävä kiinni monia oppiaineita ja opeteltava oppikirjoista opiskelu.

        Opetukseen sisällytetään antroposofian omia uskomuksia; esim. jo aiemmin mainittu Atlantis ei kestä tieteen valoa ym.
        Ala-asteella puuttuvat lähes joka oppiaineesta kirjat ja opetetun tiedon oikeellisuus riippuu siitä onko opettaja uudistanut vuosittain taululta kopioitavia vihkojaan vai ei. Tietomääräkin jää vähäiseksi. Antroilu ei kestä päivänvaloa ja opettajasta riippuen sitä lisäillään opetukseen. Tietokoneita vältellään... Oppikirjoja vältellään... Lyijykyniä vältellään jne. Näille välttelemisille ei ole mitään opillista todistetta, muuta kuin antroposofia. Opetus ei vastaa peruskoulun tasoa.

        Koulu ei ole luovempi, kuin peruskoulu. Päinvastoin; Steiner -koulussa luovuus on tarkasti ohjattua.

        Yleissivistyksen opetus jää Steiner - kouluissa aukkoiseksi puuttuvan opetusmateriaalin ja -tekniikan vuoksi.


      • mutta silti
        Marja kirjoitti:

        Ensinnäkin, Steiner -koulun käyneellä lapsella ei ole vertailukohteita. Lapset, jotka ovat olleet kyseiseen kouluun tyytymättömiä ja vaihtaneet lopuksi koulua ovat sanoneet seuraavaa: Luulin, että kaikki koulut ovat tällaisia. Äiti ja isäkin kehuivat koko ajan koulua. He ovat kokeneet koulun todella ahdistavaksi "vapauduttuaan" siitä.
        En sano, ettei kyseisessä koulussa olisi siihen tyytyväisiä oppilaita, mutta tyytymättömille koulun vaihto on kohtuuttoman vaikeaa.
        Kyse on ennen kaikkea siitä, että opetus ala-asteella on hyvin hidasta ja jälkeen jäänyttä, jos verrataan peruskoulun opetukseen. Lapset ikään kuin flegmatisoidaan ja lukiossa monelle on enää mahdotonta päästä äkillisesti "normaaliin" opiskelurytmiin. Steiner -koululaisten on kirittävä kiinni monia oppiaineita ja opeteltava oppikirjoista opiskelu.

        Opetukseen sisällytetään antroposofian omia uskomuksia; esim. jo aiemmin mainittu Atlantis ei kestä tieteen valoa ym.
        Ala-asteella puuttuvat lähes joka oppiaineesta kirjat ja opetetun tiedon oikeellisuus riippuu siitä onko opettaja uudistanut vuosittain taululta kopioitavia vihkojaan vai ei. Tietomääräkin jää vähäiseksi. Antroilu ei kestä päivänvaloa ja opettajasta riippuen sitä lisäillään opetukseen. Tietokoneita vältellään... Oppikirjoja vältellään... Lyijykyniä vältellään jne. Näille välttelemisille ei ole mitään opillista todistetta, muuta kuin antroposofia. Opetus ei vastaa peruskoulun tasoa.

        Koulu ei ole luovempi, kuin peruskoulu. Päinvastoin; Steiner -koulussa luovuus on tarkasti ohjattua.

        Yleissivistyksen opetus jää Steiner - kouluissa aukkoiseksi puuttuvan opetusmateriaalin ja -tekniikan vuoksi.

        Olen aikaisemminkin tällä palstalla kertonut, että olen peruskoulussa aineenopettajana ja omat lapseni ovat steinerkoulussa. Eli olen voinut päivittäin verrata omien lasteni ja oppilaideni tietoja, taitoja ja työtapoja. En ole havainnut mitään syytä olla huolestunut lasteni sivistyksen puolesta. Se näyttää olevan jo nyt, kun koulua on vielä viisi ja kahdeksan vuotta jäljellä, paljon monipuolisempi ja paremmin omaksuttu. Ja on käyty taidenäyttelyissä, teatterissa, retkillä ym. Molemmilla on myös kirjoja, kielissä ja matematiikassa. Kotona ja kirjastossa on kirjoja lisää ja lyijykynällä nuo näkyvät kotilaskunsa tekevän. Mielikuvitusta, hyviä käytöstapoja, yhteistyökykyä ja vastuullisuutta löytyy. Nämä asiat on kirjattu tavoitteina peruskoulun opetussuunnitelmiin, mutta kaikki me opettajat tiedämme, kuinka kova työ tänä päivänä on saada näitä hyveitä lapsissa juurrutettua. Kysyin pojaltani Atlantiksesta, että missä vaiheessa sitä on opetettu. Hän sanoi lukeneensa siitä tarkan selostuksen Platonin Valtiosta, mutta ei hän muista sitä koskaan koulussa opetetun. En löytänyt sitä myöskään opetussuunnitelmasta, en kansainvälisestäkään. En usko, että missään laissa voidaan kieltää opettajaa kertomasta tarua Atlantiksesta, se on osa meidän kulttuuriperintöämme, samalla tavalla kuin kertomus vedenpaisumuksesta tai Olympos-vuoresta. Tietomäärän vähäisyys ei huoleta, tiedon puoliintumisaika on vain viisi vuotta nykyään, ja siitäkin puolikkaasta on suurin osa unohdettu muutaman vuoden päästä. Mitäpäs itse muistat peruskoulu- tai edes lukio-opetuksesta? Jotain hassuja yksityiskohtia. Joskus luin käsiini osuneita esseitä ja ihmettelin kuka ne oli kirjoittanut. Minähän se olin, mutta asiasta en muistanut koskaan mitään tienneeni. Sitä me tehtiin, opittiin läjittäin tietoa seuraavaan kokeeseen ja ylioppilaskirjoituksiin ja elämää varten jäi ne kansakoulun alkuvuosina opitut raamatun kertomukset ja kertotaulu. Kieliäkin olen oppinut puhumaan vasta aikuisena, vaikka kaikista laudaturit sainkin.

        Flegmatisoiduista oppilaista vielä sen verran, että omat murrosikäiset oppilaani on kyllästyneet kouluun jo kolmannella luokalla, ovat niin flegmaattisia, ettei mitään rajaa. Steinerlapseni ovat todella sairaita silloin, kuin eivät halua mennä kouluun. Kumpi lienee parempi?


      • Ex-steinerlainen
        Marja kirjoitti:

        Ensinnäkin, Steiner -koulun käyneellä lapsella ei ole vertailukohteita. Lapset, jotka ovat olleet kyseiseen kouluun tyytymättömiä ja vaihtaneet lopuksi koulua ovat sanoneet seuraavaa: Luulin, että kaikki koulut ovat tällaisia. Äiti ja isäkin kehuivat koko ajan koulua. He ovat kokeneet koulun todella ahdistavaksi "vapauduttuaan" siitä.
        En sano, ettei kyseisessä koulussa olisi siihen tyytyväisiä oppilaita, mutta tyytymättömille koulun vaihto on kohtuuttoman vaikeaa.
        Kyse on ennen kaikkea siitä, että opetus ala-asteella on hyvin hidasta ja jälkeen jäänyttä, jos verrataan peruskoulun opetukseen. Lapset ikään kuin flegmatisoidaan ja lukiossa monelle on enää mahdotonta päästä äkillisesti "normaaliin" opiskelurytmiin. Steiner -koululaisten on kirittävä kiinni monia oppiaineita ja opeteltava oppikirjoista opiskelu.

        Opetukseen sisällytetään antroposofian omia uskomuksia; esim. jo aiemmin mainittu Atlantis ei kestä tieteen valoa ym.
        Ala-asteella puuttuvat lähes joka oppiaineesta kirjat ja opetetun tiedon oikeellisuus riippuu siitä onko opettaja uudistanut vuosittain taululta kopioitavia vihkojaan vai ei. Tietomääräkin jää vähäiseksi. Antroilu ei kestä päivänvaloa ja opettajasta riippuen sitä lisäillään opetukseen. Tietokoneita vältellään... Oppikirjoja vältellään... Lyijykyniä vältellään jne. Näille välttelemisille ei ole mitään opillista todistetta, muuta kuin antroposofia. Opetus ei vastaa peruskoulun tasoa.

        Koulu ei ole luovempi, kuin peruskoulu. Päinvastoin; Steiner -koulussa luovuus on tarkasti ohjattua.

        Yleissivistyksen opetus jää Steiner - kouluissa aukkoiseksi puuttuvan opetusmateriaalin ja -tekniikan vuoksi.

        "Äiti ja isäkin kehuivat koko ajan koulua. He ovat kokeneet koulun todella ahdistavaksi "vapauduttuaan" siitä."

        -Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. On myös tapahtunut "Vapautumista" peruskoulusta Steinerkouluun, tiedoksi sinulle.

        Steinerkoulun käyneenä voin vain ihmetellä toistuvaa väitettäsi Atlantiksesta. Minulle sitä ei ole opetettu. Ei myöskään sisarukselleni eikä lapselleni. Luulosi Atlantiksen opettamisesta Steinerkoulun opetussuunnitelmaan on siis kokemaani nähden väärä.

        Mitä on Steinerkoulun viallinen luovuuden ohjaus ja miten se toteutetaan oikein peruskoulussa?

        Virheellinen käsityksesi Steinerkoulun (josta minulla on kokemus) retkien rajoittumisesta vain biodynaamisestiviljellylle tilalle tulikin jo oikaistua.

        "Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi. "

        "Yleissivistyksen opetus jää Steiner - kouluissa aukkoiseksi puuttuvan opetusmateriaalin ja -tekniikan vuoksi."

        Kysyn uudelleen, koska et vastannut kysymykseeni:

        Mitkä ovat ne edellä mainitsemasi tiedot, steineroppilailta yleissivistykseen kuuluvat puuttuvat asiat ja miten ne omaksuneiden peruskoulun oppilaiden paremmuus ilmenee käytännössä?

        Kerro vielä mistä Suomen noin paristakymmenestä Steinerkoulusta sinulla on ikävät kokemuksesi?
        Saamistasi vastauksista/oikaisuista voit päätellä sen, että sinulla on vielä paljon opittavaa Steinerkoulusta yleisellä tasolla, jolla sinäkin täällä kommentoit.


      • kiperän kokenut
        Marja kirjoitti:

        Maukkaassa keskustelussa asioista keskustellaan, eikä käydä tonkimaan kirjoittajan persoonallisuutta. Tämä on tietenkin hyvä yritys saada alkuperäinen keskustelun aihe unohtumaan.

        Tiedät kyllä, ettei Steiner -kouluihin voi mennä milloin vain ja kuka vain yllättäin seuraamaan opetusta. Jopa steinerpedakogikin joutuu "varaamaan" ajan etukäteen.

        Jokaisessa koulussa voi kohdata "painajaisen", mutta peruskoulussa siihen puuttuminen on moninkertaisesti helpompaa, toisin kuin mainitussa koulussa opettajakunta puolustaa veljellisesti yhtäköyttä vetäen opettajiaan, eikä oppilaitaan.

        Koulun periaatteet ja käytännöt saattavat olla upeita mutta lapsemme opettaja osoittautui huonoksi.
        Kovasti yritettiin vaikuttaa tilanteeseen mutta opettajakolleegio suojeli viimeiseen asti surkimusta.
        Yli puolet vanhemmista otti lapsensa pois tuolta luokalta.


      • Tasoittaja
        Marja kirjoitti:

        Näytäpä kohta, missä tutkija mainitsee "Taivaan Isän" innoittajakseen tähän tutkimuksen tekoon. Jos luet kriittisesti huomaat, että nimen maininta on yleisessä kiitososuudessa, kuten hänen aviomiehensä ja poikansakin. Heitä ennen on useampi professorin nimi jne.
        Tämä vastaväittelyn kestänyt tutkimus on yliopiston valvottu ja tarkastettu tutkimus.

        Yllä mainittu olikin ainoa asia, johon saatoit puuttua.
        Steinerlaisethan ovat ennen tutkineet omaa pesäänsä, nyt tutkijana on ei-steinerlainen.
        Siitä, että tämä tutkimus täytti yleiset tutkimukselle asetetut tarkat kriteerit, päätti yliopisto.

        Etkö ole vielä huomannut esim. Kalliomäen puheista, että rahakaivoksenne on ehtymässä ja tulevaisuudessa tahti vaan kiihtyy?

        Kouluunne tulevilla oppilailla ja heidän vanhemmillaan tulisi vihdoin olla oikeus tietää, mitä suljettujen luokkahuoneiden ovien takana koulussanne lapsille opetetaan ja paljonko siihen on piilotettuina antroilua. Pienenä esimerkkinä; oppilaannehan saavat tietona, että Atlantis on ollut oikeasti olemassa ym. hömppää.

        Toivoisin, että vihdoin turvattaisiin myös Steiner -koulun lapsille oikeudet saada yhdenmukaista peruskoulun oppimäärän tasoista opetusta. Tämä vaan ei ole mahdollista sisäänlämpenevässä koulussanne, jossa opettajakunnan kyvyt ovat minusta siihen täysin riittämättömät ja ajastaan jäljessä...

        Jokunen Steinerkoulun opettaja voi kertoa Atlantis-tarinat totena.

        Minulle opetettiin peruskoulussa, että on olemassa joku Jumala, joka sai Jeesus-pojan neitsyen kanssa.


      • ei mitään satua
        Tasoittaja kirjoitti:

        Jokunen Steinerkoulun opettaja voi kertoa Atlantis-tarinat totena.

        Minulle opetettiin peruskoulussa, että on olemassa joku Jumala, joka sai Jeesus-pojan neitsyen kanssa.

        Toi Jeesusjuttu minkä tuossa kerroit, on kyllä totta. Ja kyllä varmasti on monikin steinerkoulun opettaja kuka kertoo atlantistarinat totena.


      • Marja
        Ex-steinerlainen kirjoitti:

        "Äiti ja isäkin kehuivat koko ajan koulua. He ovat kokeneet koulun todella ahdistavaksi "vapauduttuaan" siitä."

        -Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. On myös tapahtunut "Vapautumista" peruskoulusta Steinerkouluun, tiedoksi sinulle.

        Steinerkoulun käyneenä voin vain ihmetellä toistuvaa väitettäsi Atlantiksesta. Minulle sitä ei ole opetettu. Ei myöskään sisarukselleni eikä lapselleni. Luulosi Atlantiksen opettamisesta Steinerkoulun opetussuunnitelmaan on siis kokemaani nähden väärä.

        Mitä on Steinerkoulun viallinen luovuuden ohjaus ja miten se toteutetaan oikein peruskoulussa?

        Virheellinen käsityksesi Steinerkoulun (josta minulla on kokemus) retkien rajoittumisesta vain biodynaamisestiviljellylle tilalle tulikin jo oikaistua.

        "Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi. "

        "Yleissivistyksen opetus jää Steiner - kouluissa aukkoiseksi puuttuvan opetusmateriaalin ja -tekniikan vuoksi."

        Kysyn uudelleen, koska et vastannut kysymykseeni:

        Mitkä ovat ne edellä mainitsemasi tiedot, steineroppilailta yleissivistykseen kuuluvat puuttuvat asiat ja miten ne omaksuneiden peruskoulun oppilaiden paremmuus ilmenee käytännössä?

        Kerro vielä mistä Suomen noin paristakymmenestä Steinerkoulusta sinulla on ikävät kokemuksesi?
        Saamistasi vastauksista/oikaisuista voit päätellä sen, että sinulla on vielä paljon opittavaa Steinerkoulusta yleisellä tasolla, jolla sinäkin täällä kommentoit.

        Tekstini perustuu ennen kaikkea henkilökohtaiseen kokemukseen Steiner -koulusta, sekä monen muun kaltaiseni kokemukseen. Se perustuu myös steinerkirjallisuuteen ym.

        Selvitin jo aiemmassa vastauksessani, miksi mielestäni Steiner -koulujen antama yleissivistys jää paljon peruskoulujen antamaa yleissivistystä heikommaksi:
        "Ala-asteella puuttuvat lähes joka oppiaineesta kirjat, ja opetetun tiedon oikeellisuus riippuu siitä onko opettaja uudistanut vuosittain taululta kopioitavia vihkojaan vai ei. Tietomääräkin jää vähäiseksi. Antroilu ei kestä päivänvaloa ja opettajasta riippuen sitä lisäillään opetukseen. Tietokoneita vältellään... Oppikirjoja vältellään... Lyijykyniä vältellään jne. Näille välttelemisille ei ole mitään opillista todistetta, muuta kuin antroposofia. Opetus ei vastaa peruskoulun tasoa."

        Tästä voi kukin itse päätellä, kuinka paljon, ja mille elämänaloille tämä ajanmukaisen tiedon ym. puute vaikuttaa...

        Steinerlapset joutuvat aikanaan kirimään kovasti tietoa kiinni, vain sen tähden, että oppimista on tahallisesti hidastettu pedakogisista syistä, joille ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Mielestäni on hävytöntä, että lapset joutuvat ikään kuin tämän pedakogian "koekaniineiksi".

        Moni Steiner -koulun käynyt tietää, että OPS:n kylkiäisenä tulevat opetukseen Graal, Atlantis ym. höpötykset. Tästä ei kannata enempää kiistellä.
        Aiemmin steinervanhemmat saivat OPS:n koulunsa kansliaan soittamalla ja keksimällä jonkin syyn. Tosin vuonna 2000 OPS:a hiukkasen muokattiin. On myös olemassa taulukko, josta ilmenee kullekin luokalle opetuksessa painotettavat asiat. Sieltä ne löytyvät... Joku tällekin palstalle aiemmin kirjoittanut steinerlainen on muistanut Atlantiksen opetuksen koulussaan...

        Kaikella kohteliaisuudella, se mistä kouluista kokemukseni ovat muodostuneet on minun asiani. Olen jo aikoinani saanut osani "steinervainosta"... Nyt vainoa kohdatessani en enää jättäisikään asiaa ihan sikseen, vaan menisin asiassa eteenpäin.


      • Marja
        mutta silti kirjoitti:

        Olen aikaisemminkin tällä palstalla kertonut, että olen peruskoulussa aineenopettajana ja omat lapseni ovat steinerkoulussa. Eli olen voinut päivittäin verrata omien lasteni ja oppilaideni tietoja, taitoja ja työtapoja. En ole havainnut mitään syytä olla huolestunut lasteni sivistyksen puolesta. Se näyttää olevan jo nyt, kun koulua on vielä viisi ja kahdeksan vuotta jäljellä, paljon monipuolisempi ja paremmin omaksuttu. Ja on käyty taidenäyttelyissä, teatterissa, retkillä ym. Molemmilla on myös kirjoja, kielissä ja matematiikassa. Kotona ja kirjastossa on kirjoja lisää ja lyijykynällä nuo näkyvät kotilaskunsa tekevän. Mielikuvitusta, hyviä käytöstapoja, yhteistyökykyä ja vastuullisuutta löytyy. Nämä asiat on kirjattu tavoitteina peruskoulun opetussuunnitelmiin, mutta kaikki me opettajat tiedämme, kuinka kova työ tänä päivänä on saada näitä hyveitä lapsissa juurrutettua. Kysyin pojaltani Atlantiksesta, että missä vaiheessa sitä on opetettu. Hän sanoi lukeneensa siitä tarkan selostuksen Platonin Valtiosta, mutta ei hän muista sitä koskaan koulussa opetetun. En löytänyt sitä myöskään opetussuunnitelmasta, en kansainvälisestäkään. En usko, että missään laissa voidaan kieltää opettajaa kertomasta tarua Atlantiksesta, se on osa meidän kulttuuriperintöämme, samalla tavalla kuin kertomus vedenpaisumuksesta tai Olympos-vuoresta. Tietomäärän vähäisyys ei huoleta, tiedon puoliintumisaika on vain viisi vuotta nykyään, ja siitäkin puolikkaasta on suurin osa unohdettu muutaman vuoden päästä. Mitäpäs itse muistat peruskoulu- tai edes lukio-opetuksesta? Jotain hassuja yksityiskohtia. Joskus luin käsiini osuneita esseitä ja ihmettelin kuka ne oli kirjoittanut. Minähän se olin, mutta asiasta en muistanut koskaan mitään tienneeni. Sitä me tehtiin, opittiin läjittäin tietoa seuraavaan kokeeseen ja ylioppilaskirjoituksiin ja elämää varten jäi ne kansakoulun alkuvuosina opitut raamatun kertomukset ja kertotaulu. Kieliäkin olen oppinut puhumaan vasta aikuisena, vaikka kaikista laudaturit sainkin.

        Flegmatisoiduista oppilaista vielä sen verran, että omat murrosikäiset oppilaani on kyllästyneet kouluun jo kolmannella luokalla, ovat niin flegmaattisia, ettei mitään rajaa. Steinerlapseni ovat todella sairaita silloin, kuin eivät halua mennä kouluun. Kumpi lienee parempi?

        Lapsesi ovat varmaankin ainakin kuudesluokkalaisia, koska vasta silloin lyijykynän käyttö on sallittua Steiner -koulussa. Kuudennella luokalla lapset saavat ensimmäisen matematiikan kirjansa ja neljännellä saksankielen kirjan. Tätä aiemmin näitä kirjoja, eikä muita kirjoja olekaan.

        Viittaukseesi Atlantiksesta kommentoin:
        Koulussa tarujen kertominen lapselle totuutena ei ole hyväksyttävää.

        Viittaukseesi opetukseen kommentoin:
        Siksi siis steinerlapselle ei opeteta liikaa tietopuolista asiaa; opettaja aliarvioi viisaiden lasten oppimiskykyä, eikä usko heidän kuitenkaan oppivan mitään.

        Viittaukseesi peruskouluun kommentoin:
        Entisajan peruskoulua ei voi verratakaan tämän päivän peruskouluihin. Tosin Steiner -kouluissa opetetaan yhä samoja oppeja, kuin 50 -vuotta sitten.

        Viittaukseesi kolmannen luokan murrosikäisiin oppilaisiisi:
        Nykyisin lapset aikuistuvat ikävä kyllä liian varhain, mutta ei sentään kolmannella luokalla (9 - 10 v), jos eivät sitten kärsi muista ongelmista ja ovat sen vuoksi iäkkäämpiä tai flegmaattisempia kuin luokkatoverinsa.

        On muuten erillaisiakin steinerlapsia, niitä jotka eivät ole flegmaattisia, vaan päinvastoin indigolapsia; kuninkaina kohdeltavia, jotka saavat kiusata luokkalaisiaan mielin määrin steineopettajien siihen kunnolla puuttumatta. Vetoavat johonkin karmaan...


      • Ex-steinerlainen
        Marja kirjoitti:

        Tekstini perustuu ennen kaikkea henkilökohtaiseen kokemukseen Steiner -koulusta, sekä monen muun kaltaiseni kokemukseen. Se perustuu myös steinerkirjallisuuteen ym.

        Selvitin jo aiemmassa vastauksessani, miksi mielestäni Steiner -koulujen antama yleissivistys jää paljon peruskoulujen antamaa yleissivistystä heikommaksi:
        "Ala-asteella puuttuvat lähes joka oppiaineesta kirjat, ja opetetun tiedon oikeellisuus riippuu siitä onko opettaja uudistanut vuosittain taululta kopioitavia vihkojaan vai ei. Tietomääräkin jää vähäiseksi. Antroilu ei kestä päivänvaloa ja opettajasta riippuen sitä lisäillään opetukseen. Tietokoneita vältellään... Oppikirjoja vältellään... Lyijykyniä vältellään jne. Näille välttelemisille ei ole mitään opillista todistetta, muuta kuin antroposofia. Opetus ei vastaa peruskoulun tasoa."

        Tästä voi kukin itse päätellä, kuinka paljon, ja mille elämänaloille tämä ajanmukaisen tiedon ym. puute vaikuttaa...

        Steinerlapset joutuvat aikanaan kirimään kovasti tietoa kiinni, vain sen tähden, että oppimista on tahallisesti hidastettu pedakogisista syistä, joille ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Mielestäni on hävytöntä, että lapset joutuvat ikään kuin tämän pedakogian "koekaniineiksi".

        Moni Steiner -koulun käynyt tietää, että OPS:n kylkiäisenä tulevat opetukseen Graal, Atlantis ym. höpötykset. Tästä ei kannata enempää kiistellä.
        Aiemmin steinervanhemmat saivat OPS:n koulunsa kansliaan soittamalla ja keksimällä jonkin syyn. Tosin vuonna 2000 OPS:a hiukkasen muokattiin. On myös olemassa taulukko, josta ilmenee kullekin luokalle opetuksessa painotettavat asiat. Sieltä ne löytyvät... Joku tällekin palstalle aiemmin kirjoittanut steinerlainen on muistanut Atlantiksen opetuksen koulussaan...

        Kaikella kohteliaisuudella, se mistä kouluista kokemukseni ovat muodostuneet on minun asiani. Olen jo aikoinani saanut osani "steinervainosta"... Nyt vainoa kohdatessani en enää jättäisikään asiaa ihan sikseen, vaan menisin asiassa eteenpäin.

        Ymmärrän katkeruutesi Steinerkoulua kohtaan kokemasi jälkeen; et saanut siltä mitä odotit tai sait mitä et voinut edes odottaa (kirjoituksiesi mukaan). En mitenkään vähättele kokemaasi, mutta omiin kokemuksiini nähden tuntuu tekstisi täysin vieraalta. Ymmärräthän? Minullakin oli huonoja opettajia mutta myös aivan loistavia! Ja koskaan meille ei opetettu, eikä lapselleni mitään yliluonnollisia ihmeellisyyksiä peikkoineen yms. haltioineen puhumattakaan Atlantiksesta tai Graalista.

        Yleissivistyskin on suhteellinen käsite ja etenkin sen merkitys on suhteellista. Ihmiseksi kasvaminen on tärkeämpää lapsuudessa kuin kirjatieto. Se Steinerista on tuttua, että siellä ei alaluokilla pyritäkään etenemään samassa tahdissa kuin peruskoulussa. Siksi onkin selvää, ettei sieltä ilman lisäponnistuksia siirrytä peruskouluun, jos tarve ilmenee. Steinerissa kuitenkinluetaan lakiin perustuva peruskoulun oppimäärä ja Steinerin 9-luokan päästötodistuksesta näkyvät opetetut aineet jotka ovat samat kuin peruskoulussakin.

        Jokainen Steinerkoulusta kirjoittanut on aivan samalla viivalla yleisivistyksensä kanssa kuin muistakin kouluista kirjoittaneet. Samat historiat, kemiat, fysiikat, matematiikat, kielet opitaan Steinerkoulussa kuin peruskouluissa ja lukioissa. Aikaa menee enemmän koska on paljon näytelmiä, retkiä yms. kivaa, joka myös opettaa ja kasvattaa.

        Tämän päivän Steinerissa on tietokoneopetusta ja kenekään menestys aikuisena ei ole kaatunut siihen, että ei alaluokilla ole käytetty lyijykyniä kuin myöhemmin ylemmillä luokilla, samalla kuin oppikirjojakin on otettu omien vihkojen lisäksi. Pedagogian "koekaniinit" ovat sijoittuneet yhteiskuntaan aivan kuin peruskoulusta/lukiosta valmistuneet. Jos joku pitää suomalaisen yliopiston käynyttä erityisen sivistyneenä, muistutan, että yliopistoiltakin löytyy steinerkoulun käyneitä opettajia.

        Vielä lopuksi, Marja, minulla on aivan erilainen kokemus Steinerista kuin sinulla ja minusta kuullostaa tekstisi samanlaiselta kuin henkilöltä, joka moittisi koko hampurilaisketjua siitä, että yhdessä on saanut pilaantuneen lihan ja sen olisi tarjoillut epämääräinen hörhö.

        Toivotan sinulle hyvää jatkoa vähättelemättä huonoja kokemuksiasi Steinerista.


      • ope minäkin
        Marja kirjoitti:

        Lapsesi ovat varmaankin ainakin kuudesluokkalaisia, koska vasta silloin lyijykynän käyttö on sallittua Steiner -koulussa. Kuudennella luokalla lapset saavat ensimmäisen matematiikan kirjansa ja neljännellä saksankielen kirjan. Tätä aiemmin näitä kirjoja, eikä muita kirjoja olekaan.

        Viittaukseesi Atlantiksesta kommentoin:
        Koulussa tarujen kertominen lapselle totuutena ei ole hyväksyttävää.

        Viittaukseesi opetukseen kommentoin:
        Siksi siis steinerlapselle ei opeteta liikaa tietopuolista asiaa; opettaja aliarvioi viisaiden lasten oppimiskykyä, eikä usko heidän kuitenkaan oppivan mitään.

        Viittaukseesi peruskouluun kommentoin:
        Entisajan peruskoulua ei voi verratakaan tämän päivän peruskouluihin. Tosin Steiner -kouluissa opetetaan yhä samoja oppeja, kuin 50 -vuotta sitten.

        Viittaukseesi kolmannen luokan murrosikäisiin oppilaisiisi:
        Nykyisin lapset aikuistuvat ikävä kyllä liian varhain, mutta ei sentään kolmannella luokalla (9 - 10 v), jos eivät sitten kärsi muista ongelmista ja ovat sen vuoksi iäkkäämpiä tai flegmaattisempia kuin luokkatoverinsa.

        On muuten erillaisiakin steinerlapsia, niitä jotka eivät ole flegmaattisia, vaan päinvastoin indigolapsia; kuninkaina kohdeltavia, jotka saavat kiusata luokkalaisiaan mielin määrin steineopettajien siihen kunnolla puuttumatta. Vetoavat johonkin karmaan...

        Nyt huomaan, kuinka tulkintasi vääristää monta kohtaa kirjoituksestani. Eipä ihme, että sinulla on niin outoja käsityksiä steinerkoulusta. Näyttää siltä, että huomaat lukemastasi tekstistä vain ne kohdat, jotka tukevat ennakkoasenteitasi, ja jos niitä ei löydy, keksit niitä itse. Esimerkiksi:

        Tottahan minä tiedän, mitä kirjoja ja kyniä lapseni käyttävät. Tuonkaltaisia dogmeja steinerkoulun opetussuunnitelmaan ei sisälly. Jokainen opettaja päättää itse, missä vaiheessa minkäkinlainen opetusväline tai kirja otetaan käyttöön. Toisen lapseni luokanopettaja otti käyttöön äidinkielen lukukirjan toisella luokalla, ja joku opettaja voi hyvinkin päättää, ettei ota kirjoja käyttöön ollenkaan. Täytyy muistaa, että kirjojahan maailmaan mahtuu, kirjastot niitä on pullollaan ja omien lasteni käytössä on yksi seinällinen kirjoja kotona ja omat kirjakokoelmat. Se että luokkatyöskentelyssä ei välttämättä kirjoja käytetä, ei tarkoita sitä, että kirjojen lukeminen olisi kielletty.

        Atlantiksesta mainitsin, että sitä ei löydy opetussuunnitelmasta eikä sitä ainakaan omille lapsilleni ole kerrottu edes taruna. Taruhan on sinänsä mielenkiintoinen ja siihen viitataan sen verran usein esim. taiteessa, että sen tunteminen on mielestäni yhtä hyvä juttu kuin antiikin jumaltaruston pääpiirteiden tunteminen.

        Opetuksessa on tasapainotettu tiedolliset, toiminnalliset ja taiteelliset osuudet, ei siksi, että opettaja vähättelisi lasten oppimiskykyä, vaan siksi että ravittaisiin ihmisen muitakin osia kuin päätä. Ei peruskoulukasvatuksenkaan tavoitteisiin nykyään kuulu vain lasten tiedollinen opetus. POP 2004:n on kirjattu peruskoulun tavoitteeksi lapsen kasvaminen ihmisenä. Siis tasapainoinen tunne-elämä, käden taidot, monipuolinen sivistys. Jos luit kirjoitukseni huolella, huomasit että en ollut huolissani tiedollisen opetuksen vähäisemmästä määrästä. Sekä omasta kokemuksestani että tämän korkealle arvostamasi yliopistokoulutuksen ansiosta tiedän, että tieto on nykymaailmassa nopeasti kuluvaa tavaraa. Oppimistaidot, innostuneisuus, uteliaisuus, lähdekritiikki yms. ovat paljon tärkeämpiä kuin tämänhetkinen tiedon määrä.

        Itse peruskoulussa toimivana opettajana tiedän kyllä, mitä peruskoulu käytännössä on. Se ei monessa asiassa tosiaankaan ole sama koulu kuin 70-80-luvulla. Konstruktivismi, humanistiset oppimiskäsitykset ym. ovat tuoneet peruskoulua lähemmäs steinerkoulukäytäntöjä. Silti tiedollisen opetuksen painolasti on yhtä suuri tai suurempikin kuin meidän kouluaikoinamme. Taide- ja taitoaineiden mahdollisuuksia tasapainottaa tilannetta tehdään koko ajan vaikeammaksi. Ikään kuin Nokia-Suomessa ei tarvittaisi mitään muuta kuin ITC:tä.

        En puhunut kolmasluokkalaisista murrosikäisistä. Kerroin, että nykyiset murrosikäiset oppilaani ovat kyllästyneet kouluun jo kolmannella luokalla. Se ekaluokkalaisen lapsen oppimisen ilo on lannistunut parissa vuodessa. Eli he ovat tarponeet yhä kasvavalla vastenmielisyydellä kouluun jo monta vuotta. Onneksi oma aineeni on käytännönläheisenä mieluinen monelle sellaisellekin, joka muuten keskittyisi lähinnä häiriköimiseen tai lintsaamiseen.

        Indigolapsista tiedän sen verran vähän, että en kommentoi. Omien lasteni luokilla kiusaamisiin on puututtu nopeasti ja tehokkaasti. Vaikea uskoa, että toiset oppilaat suostuisivat ketään kuninkaana kohtelemaan. Erityisopetuksen ja jopa psykiatrisen hoidon tarpeessa olevia lapsia kyllä tavallisissa luokissa pidetään joskus liiankin pitkään. Se on se tämänpäivän trendi, inkluusio. Se voi kuulostaa hienolta ja tasa-arvoiselta, mutta en usko sen toimivan oikeasti. Flegmaattisen lapsen vastakohta ei muuten ole indigo, vaan koleerinen. Ja sille, joka uskoo karman lakiin, ei voi olla mitään tekosyytä jättää puuttumatta kenenkään kuninkaan kiusaamisiin. Se kalahtaa omaan nilkkaan, jos ei tässä elämässä niin seuraavassa kumminkin.


      • KAIROkas
        Marja kirjoitti:

        Jos opetustekniikoita tuntee vähänkin enemmän, on itsestään selvää, että hyvät ja nykyaikaiset työvälineet ovat oppilaille ja opettajillekin erittäin tarpeellisia. Toinen tärkeä asia on ajanmukainen, päivänvaloa ja tarkistusta kestävä, nykytieteeseen perustuva oppimateriaali. Näin vanhemmat pystyvät valvomaan sitä, mitä heidän lapsilleen opetetaan ja onko opetus ollut kunnollisen opetussuunnitelman mukaista.
        Mitään "piiloantroilua" ei mukaan tarvita.
        Näin taataan oppilaille edes jonkinlaiset oikeudet samantasoiseen opetukseen. Mitä hyötyä lapselle on siitä, ettei hän saa ajanmukaista opetusta ajanmukaisilla välineillä??? Mikä "antrometodi" on tämän takana ja miksi? Miksi lapsen oppimista tahallisesti vaikeutetaan ja hidastetaan?

        Hyväuskoisille vanhemmille korostetaan, että lapset saavuttavat Steiner -koulussa saman oppimäärän tietoa, kuin normaalissa peruskoulussakin. Heille korostetaan myös, että edellä mainittu koulu on erikoisen luova jne. Molemmat väitteet ovat mielestäni täysin perättömiä.
        Ensinnäkin jo aiemmin mainituista syistä oppilaat jäävät monesta mielenkiintoisesta ja ajanmukaisesta tärkeästä tiedosta paitsi.
        Luovuus Steiner -koulussa on tukahdettua ja tarkoin opettajan ohjeistettua; tarkkaa kopiointi työtä. Lapsen rajaamia piirustuksia jopa revitään... mutta Steiner -opettajien ammattitaito ja koulutus ovat jo luku sinänsä.

        Nykyaikaisia peruskouluja ei voi enää verratakaan entisaikaisiin kouluihin. Niitä löytyy pienempiä ja suurempia, huonompia ja parempia. Niiden valvonta on kuitenkin moninkerroin helpompaa, kuin sisäänlämpenevien Steiner -koulujen. Peruskoulussa tehdään opintokäynteja taidetaloihin, teattereihin, musiikkitaloihin ja järjestetään teemaviikkoja ym. Steiner -koulujen vierailukäynnit ovat "antrojen" maatiloille jne.
        Kannattaisi lukea esim. peruskoulun viidennen luokan fysiikan kirjaa. Harvoin on niin selkeästi kerrottua "vaikeaa" asiaa. Opitaanko Steiner -koulussa vastaavalla asteella fysiikkaa ja joutuvatko lapset kirjoittamaan koko oppikirjan taululta vihkoihinsa ja sitten opettelemaan sen. Eihän oppilaan aika riitä tähän. Herätkää jo, ei ole mitenkään mahdollista pysyä peruskoululaisten oppitahdissa näillä steinermenetelmillä.

        Koulu ja ahdistava opetus voivat aiheuttaa lapsille suuria mielenterveydellisiä ongelmia. Harhaan johdetut vanhemmat voivat tehdä monenlaisia ratkaisuja, mutta lapset eivät saa niistä kärsiä. Tiedän, etteivät steinervanhemmat halua aiheutaa lapselleen tahallisesti kärsimystä, vaan usein päinvastoin. Asia onkin, etteivät useimmat heistä tiedä, mitä koulussa "oikeasti" opetetaan. Osa ei kai välitä.
        Mielestäni Steiner -koulu ja sen "opetusmenetelmät" ovat aikansa eläneitä. Tämä on mielipiteeni, eikä se muutu, koska koulunne pitää antroposofiaa, johon vanhentuneet opetusmetodinne perustuvat tärkeämpänä, kuin lasten oikeutta yhdenvertaiseen ja nykyaikaiseen oppimiseen.

        Koulunne rahoitus on myös asia erikseen. Miksi tuhlata verovaroja 50 -vuotta ajastaan jälkeen jääneeseen opetukseen? Aika kallista. Vastaukseksi ei kelpaa: Elämä on.

        Paljasta nyt meille pedagoginen kyvykkyytesi! Kun vähän näyttää siltä, että sinä olet ihan ammattikoulupohjalla antamassa ohjeita oppimisesta, senverran kömpelöltä tuo lyijykynälinja kuulostaa.

        Kerro vähän siitä, mikä on sinun oppimiskäsityksesi tausta, minkälainen tapahtuma mielestäsi oppimisprosessi on ja mihin sillä pyritään? Mitä tieto sinun mielestäsi on?


      • Marja
        KAIROkas kirjoitti:

        Paljasta nyt meille pedagoginen kyvykkyytesi! Kun vähän näyttää siltä, että sinä olet ihan ammattikoulupohjalla antamassa ohjeita oppimisesta, senverran kömpelöltä tuo lyijykynälinja kuulostaa.

        Kerro vähän siitä, mikä on sinun oppimiskäsityksesi tausta, minkälainen tapahtuma mielestäsi oppimisprosessi on ja mihin sillä pyritään? Mitä tieto sinun mielestäsi on?

        Tyypillistä steinerlaista ala-arvoista kritiikkiä edelleen... Tunnen tuon taktiikan, eikä se "pure".
        Taas väheksytään muita. Mitä vikaa ammattikoulu-opetuksessa on... Se ei ainakaan perustu steinerlaiseen antroiluun, vaan tietopohjaiseen opiskeluun. Ammattikoululaiset työllistyvät yleensä mukavasti työelämään ja erottavat tosiasiat hörhöilystä. Olisin ylpeänä ammattikoululainen, jos olisin...!
        Siitä, että olen aikoinani "hömpähtänyt" kehumaan jopa kiihkomielisesti steinerlaisuutta, en ole ylpeä.

        Minkälainen tapahtuma sinun mielestäsi on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, (vain sinulle) lyijykyniä, kumia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Oman kantani olen jo aiemmin tuonut julki.

        Mitä tieto sinun mielestäsi on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi...


      • ihmettelen!
        Marja kirjoitti:

        Tyypillistä steinerlaista ala-arvoista kritiikkiä edelleen... Tunnen tuon taktiikan, eikä se "pure".
        Taas väheksytään muita. Mitä vikaa ammattikoulu-opetuksessa on... Se ei ainakaan perustu steinerlaiseen antroiluun, vaan tietopohjaiseen opiskeluun. Ammattikoululaiset työllistyvät yleensä mukavasti työelämään ja erottavat tosiasiat hörhöilystä. Olisin ylpeänä ammattikoululainen, jos olisin...!
        Siitä, että olen aikoinani "hömpähtänyt" kehumaan jopa kiihkomielisesti steinerlaisuutta, en ole ylpeä.

        Minkälainen tapahtuma sinun mielestäsi on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, (vain sinulle) lyijykyniä, kumia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Oman kantani olen jo aiemmin tuonut julki.

        Mitä tieto sinun mielestäsi on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi...

        sinulla ei Marja ole muuta vastattavaa kun tuo lyijykynättömyyden hokeminen ja kaiken kritiikin ja perustelupyyntöjen sivuuttaminen tuolla "Steinerilaista taktiikkaa" sanaparilla.
        Mene ihmeessä kysymään joltakin peruskoulun opettajalta hänen näkemystään lyijykynien merkityksestä oppimiselle.Voisit saada aikaan kiinnostavan keskustelun.


      • Marja
        ihmettelen! kirjoitti:

        sinulla ei Marja ole muuta vastattavaa kun tuo lyijykynättömyyden hokeminen ja kaiken kritiikin ja perustelupyyntöjen sivuuttaminen tuolla "Steinerilaista taktiikkaa" sanaparilla.
        Mene ihmeessä kysymään joltakin peruskoulun opettajalta hänen näkemystään lyijykynien merkityksestä oppimiselle.Voisit saada aikaan kiinnostavan keskustelun.

        Steiner -koulun vastaista minun ja muiden koulussa olleiden perusteltua kritiikkiä löydät tältä palstaltakin mielin määrin.

        Yhtään perustelua tai syytä Steiner -kouluissa harjoitettaviin opetusmenetelmiin ei ole tullut steinerlaisilta, koska nämä menetelmät eivät perustu mihinkään muuhun, kuin antroiluun.
        Jos olen väärässä, niin voisit valaista minun tiedonetsintääni seuraavilla jo aiemmin esittämilläni kysymyksillä. Toivon, että vastaus olisi jotakin muuta kuin :"please", "hei ihan totta" tms. Toivon rehellistä vastausta, mikäli se sääntöjenne puitteissa sopii...

        Muistin virkistämiseksi:
        "Minkälainen tapahtuma sinun mielestäsi on sellainen Steiner -kouluissa käytössä oleva oppimisprosessi, jossa ei käytetä nykytiedon mukaisia oppikirjoja, (vain sinulle) lyijykyniä, kumia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Oman kantani olen jo aiemmin tuonut julki.

        Mitä tieto sinun mielestäsi on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi..."

        Jos kunnollista vastausta ei kuulu, tulkitsen asian olevan seuraava: Steiner -koulun opetusmenetelmät perustuvat antroposofiaan, sekä antroposofia sisältyy Steiner -kouluissa lapsille annettavaan opetukseen.


      • Antimarja
        Marja kirjoitti:

        Seuraavassa en kritisoi sinua, vaan koulusi opetusta. On hyvin yleistä, että Steiner -koulua käynyt abiturientti ei osaa vielä tuossakaan vaiheessa laittaa lauseeseen isoja kirjaimia, pisteitä jne.
        Haluan korostaa, että syy ei ole sinun.

        Mikä on lähteesi?


    • kaalto

      En suosi enkä suosittele steinerkouluja, vaikka viljelen biodynaamisesti oman pääni mukaan. Opetusoppi on paljon heikompi ja filosofialtaan Intian buddhalaisuuteen viittaava, ei suomalainen. Kaiken lisäksi se on maksullinen, opetushallituksen ulkopuolinen koulu, joten sen jälkeen on vaikeampaa päästä tavallisiin ammatillisiin oppilaitoksiin riippumatta onko tavallinen, poikkeava vai erityinen oppilas.

      • oph-

        onhan siellä määritelty kelpoisuudetkin steiner-opeille. Jos olis ulkopuolista toimintaa, ei kai sitäkään mainittais missään. En nyt ymmärtänyt...


      • ...

        miksi ihmiset ovat niin suvaitsemattomia?
        Mikä pelko näillä ihmisillä on, jotka yrittävät mustamaalata koulua ja sen käyneitä ihmisiä?
        Ei se ole teiltä pois eikä mikään uhka teille, jos joku on koulun käynyt, oppinut ja saanut sieltä paljon itselleen elämää varten.
        Omat lapseni ovat kyseisessä koulussa ja viihtyvät erittäin hyvin. Olen itse tyytyväinen valintaan ja onnellinen siitä, että voin tarjota omille lapsilleni turvallisen koulun ja saan seurata kuinka oppminen ja kehittyminen etenee. Vanhemmathan tekevät erittäin tiivistä yhteistyötä koulun kanssa. Lapseni ovat saaneet todella paljon itseluottamusta ja heistä on tullut avoimia, toiset huomioon ottavia lapsia.
        Olen pahoillani teidän puolesta, jotka ette voi hyväksyä tätä vaihtoehtoa. Huomioikaa, ettei muutkaan ole tulossa teidän valintojanne morkkaamaan, vaan annetaan kaikille mahdollisuus elää sellaista elämää kun haluaa ja kunnioitetaan jokainen toistemme valintoja. Niihin jokaisella on varmasti omat syynsä ja mehän emme voi tietää kenenkään motiiveja ja elämän tilanteita, koska emme ole toisten housuissa. Muistetaan ottaa asioista selvää, ennen kuin mollaamme ja tutustukaa henkilökohtaisesti kyseisiin kouluihin ja niiden oppilaisiin ja opettajiin.


      • äityliiniparka
        ... kirjoitti:

        miksi ihmiset ovat niin suvaitsemattomia?
        Mikä pelko näillä ihmisillä on, jotka yrittävät mustamaalata koulua ja sen käyneitä ihmisiä?
        Ei se ole teiltä pois eikä mikään uhka teille, jos joku on koulun käynyt, oppinut ja saanut sieltä paljon itselleen elämää varten.
        Omat lapseni ovat kyseisessä koulussa ja viihtyvät erittäin hyvin. Olen itse tyytyväinen valintaan ja onnellinen siitä, että voin tarjota omille lapsilleni turvallisen koulun ja saan seurata kuinka oppminen ja kehittyminen etenee. Vanhemmathan tekevät erittäin tiivistä yhteistyötä koulun kanssa. Lapseni ovat saaneet todella paljon itseluottamusta ja heistä on tullut avoimia, toiset huomioon ottavia lapsia.
        Olen pahoillani teidän puolesta, jotka ette voi hyväksyä tätä vaihtoehtoa. Huomioikaa, ettei muutkaan ole tulossa teidän valintojanne morkkaamaan, vaan annetaan kaikille mahdollisuus elää sellaista elämää kun haluaa ja kunnioitetaan jokainen toistemme valintoja. Niihin jokaisella on varmasti omat syynsä ja mehän emme voi tietää kenenkään motiiveja ja elämän tilanteita, koska emme ole toisten housuissa. Muistetaan ottaa asioista selvää, ennen kuin mollaamme ja tutustukaa henkilökohtaisesti kyseisiin kouluihin ja niiden oppilaisiin ja opettajiin.

        Minä PELKÄÄN kaikkea UUTTA.
        Minä KADEHDIN niitä ETUOIKEUTETTUJA, jotka hämärillä yhteiskuntasuhteillaan ylimpiin päättäjiin etc. saavat järjestettyä omille lapsilleen PIENEN koulun. Samaan aikaan kun peruskoulun toimintaedellytyksiä kurjistetaan ja pieniä kouluja lakkautetaan.

        Jossain mättää, että steinerkouluja pykätään pystyyn minunkin verorahoillani, mutta oma lapseni joutuu siirtymään 7 kilometrin päähän kotoa isompaan kouluun, koska oma kyläkoulu viedään alta.

        No, Steinerillahan on oma selityksensä tälle minunkin kateudelleni: sehän on vain yhden antrodemonin, Luciferin, syytä.

        Miten tuosta demoninperkuleesta meikämanne pääsisi eroon? Olisiko jotain henkisiä harjoituksia, vai pitäisikö minun lukea enemmän Steineria, mieluimmin alkukielellä?


      • Marja
        äityliiniparka kirjoitti:

        Minä PELKÄÄN kaikkea UUTTA.
        Minä KADEHDIN niitä ETUOIKEUTETTUJA, jotka hämärillä yhteiskuntasuhteillaan ylimpiin päättäjiin etc. saavat järjestettyä omille lapsilleen PIENEN koulun. Samaan aikaan kun peruskoulun toimintaedellytyksiä kurjistetaan ja pieniä kouluja lakkautetaan.

        Jossain mättää, että steinerkouluja pykätään pystyyn minunkin verorahoillani, mutta oma lapseni joutuu siirtymään 7 kilometrin päähän kotoa isompaan kouluun, koska oma kyläkoulu viedään alta.

        No, Steinerillahan on oma selityksensä tälle minunkin kateudelleni: sehän on vain yhden antrodemonin, Luciferin, syytä.

        Miten tuosta demoninperkuleesta meikämanne pääsisi eroon? Olisiko jotain henkisiä harjoituksia, vai pitäisikö minun lukea enemmän Steineria, mieluimmin alkukielellä?

        Kannattaa lukea Steineria enemmän, vaikkapa Seitsemänvuotias lapsi - koulukypsyys. Opettajat uskovat yhä näihin oppeihinsa.

        Steinerlaisuudessa pelätään uudistuksia.

        Uusiin Steiner -kouluihin ei uusia veromarkkoja hupene.

        Luciferhan onkin steinerlaisuudessa valonkantaja ja voiman antaja...


    • kyllä se on kylä niin!

      Ootte tehneet taas elämässänne yhden mielestäni onnistuneen ratkaisun, eli sen, ettette laittaneet sitä teirähän muksua sinne steinerkouluun!!! Olkaa muut mitä mieltä ootte, mut mä oon tätä mieltä!

      • Ei Steinerin opille

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, joten olen kiitollinen sinulle, kun edes joku on kanssani samaa mieltä!


      • kyllä se on kylä niin!
        Ei Steinerin opille kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi, joten olen kiitollinen sinulle, kun edes joku on kanssani samaa mieltä!

        Mun mielestä on todella kiva kuulla, että edes joku ajattelee samalla tavalla, eikä yritä kumota tuota juttua! Koska on olemassa todella uskottavat perustelut steinerkoulua vastaan, en ole kuullut uskottavia perusteluja steinerkoulun puolesta.

        Kiitos sinulle että olet samaa mieltä!


    • ???

      Kyllä heillä on resursseja enemmän kuin tav koulussa! Ja into opettaa ja laatu parempaa. Kunnan kouluissa opet saa palkan, vaikka oppilaat sais ala-arvoisia koko ajan. Kukaan ei uhkaa työpaikkaasi.

      • ei oo hyvä

        Noh, ei tuo sun kommenttisi pelasta ainakaan mun silmissä vielä steinerkoulun mainetta. Kyllä siinä tarvitaan paljon, paljon enemmän jotain muutakin. Kyllä minä mieluummin lapseni tavalliseen kouluun pistäisin. Täällä on palsta täynnä juttuja siitä miksi ei lasta steinerkouluun, ja ne on vielä ihan uskottaviakin juttuja. Mutta jos joku haluaa steinerkoulun käydä, niin toki sen mielipidettä pitää silloin kunnioittaa. Jokaisen oma valinta.

        Mutta sitä minä kysyn, että miksi sitä pitää niin kovasti puolustaa sitä steinerkoulua?


      • kars
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Noh, ei tuo sun kommenttisi pelasta ainakaan mun silmissä vielä steinerkoulun mainetta. Kyllä siinä tarvitaan paljon, paljon enemmän jotain muutakin. Kyllä minä mieluummin lapseni tavalliseen kouluun pistäisin. Täällä on palsta täynnä juttuja siitä miksi ei lasta steinerkouluun, ja ne on vielä ihan uskottaviakin juttuja. Mutta jos joku haluaa steinerkoulun käydä, niin toki sen mielipidettä pitää silloin kunnioittaa. Jokaisen oma valinta.

        Mutta sitä minä kysyn, että miksi sitä pitää niin kovasti puolustaa sitä steinerkoulua?

        että miksi sitä pitää niin kovasti haukkua sitä steinerkoulua?


      • Entinen oppilas
        kars kirjoitti:

        että miksi sitä pitää niin kovasti haukkua sitä steinerkoulua?

        Jos on joutunut vuosikaudet olemaan kyseisessä laitoksessa vastoin tahtoaan. Jos omia vanhempia on vuosikaudet johdettu harhaan, ja uskoteltu, että antroposofia ei liity opetukseen. Elämästäni pilattuja vuosia en saa millään takaisin, mutta ainakin voin kertoa täällä, että mikä on oma kokemukseni steinerkoulusta.


      • kars
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Jos on joutunut vuosikaudet olemaan kyseisessä laitoksessa vastoin tahtoaan. Jos omia vanhempia on vuosikaudet johdettu harhaan, ja uskoteltu, että antroposofia ei liity opetukseen. Elämästäni pilattuja vuosia en saa millään takaisin, mutta ainakin voin kertoa täällä, että mikä on oma kokemukseni steinerkoulusta.

        olisiko sinun elämäsi pilalle menemisen syynä jokin muukin kuin Steiner-koulu? Onkohan kyse nyt siitä, että jokin syy pahoinvoinnille on löydettävä ja on ihan kätevää syyttää ongelmistaan vaikkapa Steiner-koulua?
        Pitäisikö sinun hakea vaikkapa terapiasta apua ja hankkia vähitellen elämä?


      • sitä apua
        kars kirjoitti:

        olisiko sinun elämäsi pilalle menemisen syynä jokin muukin kuin Steiner-koulu? Onkohan kyse nyt siitä, että jokin syy pahoinvoinnille on löydettävä ja on ihan kätevää syyttää ongelmistaan vaikkapa Steiner-koulua?
        Pitäisikö sinun hakea vaikkapa terapiasta apua ja hankkia vähitellen elämä?

        Onko sinun noin vaikea ymmärtää, että steinerkoulu voi tosiaankin pilata toisen elämän? Minä en ole se kuka kirjoitti nimimerkillä "entinen oppilas", enkä minä ole ollut steinerkoulussa, mutta mitä minä olen steinerkouluun tutustunut ja entisen steinerkoululaisten kanssa jutellut, niin se on kyllä mahdollista että steinerkoulu voi pilata elämän vuosiksi!! Ajatteleppa ihan itse omilla aivoillasi. Mä vähän luulen, että juttusi perusteella sut on aivopesty siellä steinerkoulussa sillein, että sun on nytten hieman vaikea ymmärtää että miksi steinerkoulu voi pilata toisen elämän ja miten?


      • ei oo hyvä
        kars kirjoitti:

        että miksi sitä pitää niin kovasti haukkua sitä steinerkoulua?

        Toki saat kysyä, kyllähän minä mielelläni vastaan jos kysytään!

        Jos ei ole steinerkoulusta yhtään mitään hyvää sanottavaa, niin pitääkö sitten olla sanomatta mielipiteensä steinerkoulusta?


      • kars
        sitä apua kirjoitti:

        Onko sinun noin vaikea ymmärtää, että steinerkoulu voi tosiaankin pilata toisen elämän? Minä en ole se kuka kirjoitti nimimerkillä "entinen oppilas", enkä minä ole ollut steinerkoulussa, mutta mitä minä olen steinerkouluun tutustunut ja entisen steinerkoululaisten kanssa jutellut, niin se on kyllä mahdollista että steinerkoulu voi pilata elämän vuosiksi!! Ajatteleppa ihan itse omilla aivoillasi. Mä vähän luulen, että juttusi perusteella sut on aivopesty siellä steinerkoulussa sillein, että sun on nytten hieman vaikea ymmärtää että miksi steinerkoulu voi pilata toisen elämän ja miten?

        ja nyyh nyyh. Kuuleppas, tuolla koulukeskustelussa todella moni kertoo peruskoulun pilanneen elämänsä. Mitenköhän se sitten on mahdollista kun peruskoulun opetussuunnitelma perustuu viimeisimpään tutkimukseen? Se on vain niin, että mikään koulu/opettaja yksinään ei pilaa kenenkään elämää, kyllä kyse on ihan muusta; psyykkisistä ongelmista, oppimisvaikeuksista, kyvyttömistä vanhemmista jne.


      • Entinen oppilas
        kars kirjoitti:

        ja nyyh nyyh. Kuuleppas, tuolla koulukeskustelussa todella moni kertoo peruskoulun pilanneen elämänsä. Mitenköhän se sitten on mahdollista kun peruskoulun opetussuunnitelma perustuu viimeisimpään tutkimukseen? Se on vain niin, että mikään koulu/opettaja yksinään ei pilaa kenenkään elämää, kyllä kyse on ihan muusta; psyykkisistä ongelmista, oppimisvaikeuksista, kyvyttömistä vanhemmista jne.

        Steinerkoulu ei ole pilannut elämääni, ainoastaan monta vuotta lapsuudestani. Tapaan yhä entisiä luokkakavereitani, ja he ovat asiasta samaa mieltä. Elämäni ei ole pilalla. Itse asiassa minulla menee varsin hyvin, ja siitä kiitos kuuluu Suomen hyvälle koulutusjärjestelmälle. Silti olisi väärin vaieta menneisyydessä koetuista vääryyksistä. Suomessa on tutkitusti todella korkeatasoinen perusopetus, ja ihmettelenkin, että mikä ajaa vanhemmat etsimään vaihtoehtoja huonommista 1800-luvulla kehitetyistä magiaan perustuvista vaihtoehdoista.


      • ei oo hyvä
        kars kirjoitti:

        ja nyyh nyyh. Kuuleppas, tuolla koulukeskustelussa todella moni kertoo peruskoulun pilanneen elämänsä. Mitenköhän se sitten on mahdollista kun peruskoulun opetussuunnitelma perustuu viimeisimpään tutkimukseen? Se on vain niin, että mikään koulu/opettaja yksinään ei pilaa kenenkään elämää, kyllä kyse on ihan muusta; psyykkisistä ongelmista, oppimisvaikeuksista, kyvyttömistä vanhemmista jne.

        No voivoi, ei sitä ole mikään pakko koulussa käydä, mutta täällä Suomessa vaan on pakko oppia tietty määrä asioita. Kyllä mä uskon, että ihan voi steinerkoulukin pilata jonkun elämän, kyllä se voi kun sattuu vaan sopivat opettajat kohdalle.


      • kars
        ei oo hyvä kirjoitti:

        Toki saat kysyä, kyllähän minä mielelläni vastaan jos kysytään!

        Jos ei ole steinerkoulusta yhtään mitään hyvää sanottavaa, niin pitääkö sitten olla sanomatta mielipiteensä steinerkoulusta?

        kuule, sinä olet kyllä varsinainen "älykkö"!
        Asiallinen, perusteltu keskustelu on ihan mukava, mutta kun sinulla ei oikein ole mitään järjellistä asiaa... sorry, mutta tällaisia näistä peruskoululaisista tulee


      • Marja
        kars kirjoitti:

        kuule, sinä olet kyllä varsinainen "älykkö"!
        Asiallinen, perusteltu keskustelu on ihan mukava, mutta kun sinulla ei oikein ole mitään järjellistä asiaa... sorry, mutta tällaisia näistä peruskoululaisista tulee

        tuo Steiner -koulussanne opittu kielenkäyttö ja toisten kokemusten aliarviointi...
        Syy ei kuitenkaan ole teidän, olette luultavasti oppineet ne persoonallisilta opettajiltanne. Ette kuulosta onnellisilta...


      • ihmettelen!
        Marja kirjoitti:

        tuo Steiner -koulussanne opittu kielenkäyttö ja toisten kokemusten aliarviointi...
        Syy ei kuitenkaan ole teidän, olette luultavasti oppineet ne persoonallisilta opettajiltanne. Ette kuulosta onnellisilta...

        Käsi sydämelle nyt; sinä marja aliarvioit ja vähättelet "marjana" ja "entisenä oppilaana" kaikkien niiden kokemuksia jotka ovat mielestään saaneet hyvää opetusta steinerissa. Lisäksi esiinnyt jonkinlaisena oppimestarina mm. oikeinkirjoituksessa. Sinun kielenkäyttösi on ylimielistä.Monet provosoituvat siitä ja sitä tietysti toivotkin.
        Mitä onni nyt sitten on? Netissä roikkumista ja omien traumojen läpikäymistä keskusteluissa?
        Marja(isolla kirjaimella),et kuulosta onnelliselta...


      • Marja
        ihmettelen! kirjoitti:

        Käsi sydämelle nyt; sinä marja aliarvioit ja vähättelet "marjana" ja "entisenä oppilaana" kaikkien niiden kokemuksia jotka ovat mielestään saaneet hyvää opetusta steinerissa. Lisäksi esiinnyt jonkinlaisena oppimestarina mm. oikeinkirjoituksessa. Sinun kielenkäyttösi on ylimielistä.Monet provosoituvat siitä ja sitä tietysti toivotkin.
        Mitä onni nyt sitten on? Netissä roikkumista ja omien traumojen läpikäymistä keskusteluissa?
        Marja(isolla kirjaimella),et kuulosta onnelliselta...

        "Jos joku palstalla kirjoittaja kyseenalaistaa steinerlaisuuden, siihen hyökätään heti asiattomin henkilökohtaisuuksiin menevin kommentein. Steinerlaisuuden kyseenalaistajat ovat mielestänne joko kristinuskoisia, skeptikko-seuran jäseniä, tai eri nimimerkeillä kirjoitteleva sama häiriintynyt henkilö".

        Muuten arvosteluni oikeinkirjoituksesta ei ole kohdistunut kehenkään henkilöön, vaan Steiner -koulun opetukseen. Olen korostanut, ettei taidon puuttuminen ole oppilaan vika, vaan kyseisten koulujen harjoittamien oppimismenetelmien.


    • Varhaiskasvattaja

      Hmm, on ERITTÄIN mielenkiintoista lukea kaikkia näitä kommentteja, enkä lähdekkään kenenkään mielipiteitä tässä korjailemaan tai arvostelemaan, koska jokaisen mielipide on henkilökohtainen ja kunnioitan sitä, oli kanta mikä tahansa.
      Toivoisin kuitenkin niitä henkilöitä, jotka kovinkin kärkkäästi Steinerin filosofiaa arvostelevat, tutustumaan hieman tarkemmin kyseiseen pedakogian muotoon ja tämän filosofian historiaan, sillä sieltä aukeaa monet sellaiset asiat, kuten miksi mitäkin tehdään.
      Itse opiskelen tällä hetkellä Steiner-pedakogista varhaiskasvatusalaa Snellman-korkeakoulussa ja oli lähellä myös etten hakenut opettajapuolelle ja siksi tämä keskustelu kiinnosti erityisesti. En itse ole käynyt Steiner koulua joten tiedän millaista on olla myös peruskoulussa.
      Haluaisin myös sanoa sen, että siiteeraten Eurytmistiä ''Snellman-korkeakoulussa räätälöity kotikutoinen steineropettajan tutkinto'' on siis TÄYSIN pätevä luokanopettajan ja varhaiskasvattajan tutkinto kaikissa Steiner-päiväkodeissa ja -kouluissa.
      Eikö jokainen haluaisi omaa lastaan sellaiseen päiväkotiin tai kouluun, jossa jo opettajien koulutuksessa opettajat on otettu yksilöinä huomioon niin, että me opettajat voisimme parhaalla mahdollisella tavalla ottaa teidän lapsenne yksilöinä aamulla vastaan??

      Noora

      • Kielipoliisi!

        Todella hyvä, että et hakenut opettajapuolelle. Olisi todella sääli saada TAAS yksi ihminen lisää pilaamaan lasten äidinkielentaitoa!!!


    • 14+14

      Opiskelee alaa, eikä osaa kirjoittaa pedgogi/pedagogiikka.... ehkä kaikki tuli siinä.

      • Kielipoliisi!

        Tai "lähdekään", "steinerkoulu"

        Kaikki kolme virhettä kertovat yleisestä mielenkiinnon puutteesta suomea ja steinerpedagogiikkaa kohtaan.


    • Varhaiskasvattaja

      Pedgogi??;)Mut hyvä, että se kaikkein tärkein sisältö meni perille!:)

    • kouluja vaihtanut.

      On kyllä melko huvittavaa lukea kaikkia kommentteja täällä. Itse olen käynyt steinerlukiota ja nyt on abivuosi menossa. Voin sanoa, että Steiner on paras koulu missä olen ikinä ollut. Omien tavallisen koulun ala-aste kokemusten jälkeen voin sanoa, että olisin varmasti ollut onnellisempi koulussa, jossa jokainen otetaan oikeasti huomioon omana yksilönä ja opetustahti on hitaampi. opetuksesta voin sanoa myös tavallista koulua käyneenä, ettei Steinerin opetus ole yhtään sen huonompaa. Asiat voidaan tosin käydä läpi eri tavalla, esim. värejä ja kuvia käyttäen riippuen opettajan omista näkemyksistä ja opetustavoista. Lukiossa on ainakin ollut hyvä nähdä erilaisia opetustapoja ja tiedonkeruumenetelmiä. Lukiossa joihinkin aineisiin ei tarvitse ostaa kirjaa, ellei itse halua. Itse tosin ostan ne jo yo-kirjoituksia varten. Ja eurytmia ei ole ainakaan meidän lukion puolella pakollista. Itse olen käynyt sitä kurssien takia ja koen sen myös rentouttavaksi. En tiedä millaista eukka on alaluokkalaisilla, mutta kuulemani mukaan se on vaan rentouttavaa ja oman kehon löytämistä, eikä mitään henkipuuhaa. Ei se meilläkään niin ole. Niin ja meidän kouluhan vilisee hihhuleita ja vaikka minkä sortin shamaaneja.. Köh. Itse koen kyllä olevani ihan tervejärkisten ja harvinaisen mukavien ja kannustavien ihmisten porukassa. Luokka on tiivis ja ongelmiakin on ollut, (niinkuin aina pienessä ryhmässä) mutta se on vaan tehnyt meistä vuosi vuodelta läheisempiä.

      Steiner on alunperin tarkoitettu 12-vuotiseksi kouluksi. Sinne voi kuitenkin mennä vaikka lukiossa, kuten minäkin tein. Aika monet ihmiset muodostaa Steinerista omia ennakkokäsityksiä jonkun ikivanhan "rudolf-steiner-ideologia-pedagokiikka tms" kirjan perusteella. Varsinkin muiden koulujen opettajat tuntuvat olevan Steineria vastaan ja vääntävät vaikka minkälaisia ennakkoluuloja, jotka ovat yhtä puppua kuin Stienerin iänikuiset ja lähes näkymättömät ideologiat.

      Minun piti mennä jo ala-asteella Steineriin, koska vanhemmat onneksi huomasivat ujouteni ja vaikeuden sopeutua isoihin ryhmiin. Vanhemmat kysyivät mielipidettäni ja en kuitenkaan halunnut vaihtaa koulua kaverien takia. Nyt toivon, että olisin tehnyt toisin. Ei olisi haitannut, vaikka olisinkin jäänyt jälkeen opetuksesta tai mennyt toiseen kouluun kesken vuoden. Kyse on kokemuksista. Parin kaverin lisäksi en muista tavallisesta ala-asteesta mitään hyvää. Päällimäisenä on vaan jättimäiset luokat, jonne en sopeutunut, sekä jatkuva kiusaaminen. En tosin tiedä ovatko asiat muuttuneet nykään tavallisessa peruskoulussa.

      Joten jos lapsesi on hiljainen ja tunnollinen (tai ihan millainen vaan) mieti haluatko hänen viettävän kouluaikansa pienessä, yhteisöllisessä ja jokaisesta oppilaasta yksilönä välittävässä ja kannustavassa ympäristössä? Mnulle tavallinen peruskoulu oli kaikkea muuta kuin sitä. Kun katson meidän koulun ala-astetta huomaan miten oppilaat ja opettajat tulevat hyvin toimeen keskenään, eikä ketään jätetä ulkopuolelle tai kiusata. Muistan myös omat ala-aste aikani ja todellakin toivon, että olisin voinut viettää aikani tällaisessa koulussa. Ennen kaikkea lapsen pitäisi tuntea itsensä onnelliseksi yksilöksi ja kasvaa turvallisessa ympäristössä. Jos lapsi tuntee itsensä ulkopuoliseksi tai ei-tasavertaiseksi, asiasta voi keskustella tai koulua voi vaihtaa. Mikään ei ole mahdotonta. Koulua on kuitenkin itse kokeiltava, ennen kun alkaa selostaa omia ennakkokäsityksiään.

      Tämä oli vaan minun historiani, romaanini ja mainospuheeni. Omien kokemusteni perusteella laittaisin (tai ainakin kokeilisin) laittaa lapseni steinerkouluun.
      Toivottavasti sinäkin. :)

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe